blikseminslag via PV installatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:58
Mijn vraag
...kan bliksem inslaan op pv installatie en dan via utp naar verbonden apperatuur?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
... op het internet gezocht, maar geen duidelijk antwoord gevonden

Het volgende: in de nacht van zaterdag op zondag een gigantische knal tijdens onweer. Stroomuitval, aardlek gesprongen, niets aan de hand denk je.

Smorgens verder, tv scherm wil niet aan. Alle lampjes op de modem zijn uit. Verlichting werkt niet. Ik wat uitgezocht, blijkt dat alles wat via utp is verbonden, dood is (heel raar, de Deco werkt nog wel).

Mijn theorie, de bliksem slaat in op de pannelen, via de omvormer een piekspanning waardoor de aardlek klapt. Omdat het al een oudere omvormer is, zit die bekabeld aan een switch.

kan er dus stroom via utp naar switch en van daar uit verder naar de aangesloten apperatuur?

zeker, zeker

Beste antwoord (via ozzynator op 23-09-2025 13:23)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 14:41
Geef alle elektronica die bedraad op het netwerk is aangesloten door aan de inboedelverzekering. PC, access points, modem, router, TV, noem maar op. Grote kans dat alles een klap heeft gehad.

De bliksem is hoogstwaarschijnlijk niet direct in je installatie ingeslagen maar ergens in de nabijheid, dit heet inductie. Dat is zeg maar een heel krachtig magnetisch veld dat door je bedrading wordt opgepikt. Denk aan een straal van pakweg 20 tot 200 meter van je woning. Hoe dichterbij de inslag was hoe meer schade er doorgaans is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 16:11

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ja dat is zeker een mogelijkheid. De bliksem kan via je omvormer op je bedrade netwerk een flinke piekbelasting hebben veroorzaakt en alle aangesloten apparaten hebben bereikt. Gelukkig is dit vaak wel verzekerd via óf je opstalverzekering óf je inboedelverzekering.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als er bliksem in jouw dak slaat kan vanalles kapot zijn, onafhankelijk van of daar panelen liggen voor extra makkelijke geleiding naar je meterkast of niet? :)

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2025 09:18 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:22

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat het op het dak is ingeslagen? Hier een keer achter het huis, toen was daarna ook precies alles stuk met een RJ45-aansluiting. Dus routers, moederborden (enkel de netwerkadapter), etc. Vermoedelijk inductieschade.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Bel je inboedelverzekering.

Het exacte pad is niet heel belangrijk, zelfs als de bliksem een huizenblok naast je inslaat kan er bij jou van alles kapot gaan.

Speculatie daarover zou ik me ook niet aan wagen, vertel ze gewoon: we hoorden een rotklap, dus de bliksem zal ergens in de buurt zijn ingeslagen, en sindsdien is verschillende apparatuur stuk.

Mogelijk, afhankelijk van het schadebdrag, zullen ze dat willen verifiëren, d.w.z. laten onderzoeken of geconstateerde schade aannamelijk door bliksem kan zijn veroorzaakt. Het helpt ook als je datum en tijdstip zo precies mogelijk weet. Met weerdata moet te zien zijn dat je de waarheid vertelt. Bv. Hier eens zoeken: https://www.blitzortung.org/en/archive_data.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
'de Deco'?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Als ik een wilde gok zou moeten doen dan zou ik zeggen dat TS de 'Duco' bedoelt ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

TP-Link Deco is een access point :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Oh dat kan natuurlijk ook, haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

BCC

Heb je toevallig Ziggo? Ik heb dit een keer aan de hand gehad waarbij de bliksem in het weiland was geslagen in de buurt - de coax kabel had dat inductief opgepakt en had alles in huis dat aan de UTP hing een optater gegeven. Ziggo modem was de enige die nog heel was met UTP.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:19
Oma's advies van stekkers er uit bij onweer is zo slecht nog niet.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Het is een al wat ouder topic

Overspanningsbeveiliging, bliksem, stroompieken enz...

maar ook daar zie ik het niet 1-2-3 glashelder: helpt stekkers er uit ook tegen schade via inductie, of helpt het alleen tegen schade die via overspanning op het electriciteitsnet binnenkomt?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

LordSinclair schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:28:
Dat helpt geen fluit als het over je coax binnenkomt :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
BCC schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

Tenzij de definitie van 'stekker' bij oma al zo breed was dat ook coax en utp daar onder valt. Of we moeten die definitie alsnog herzien voor de toekomst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
BCC schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:37:
[...]

Wel als je de netwerkstekker naar de rest van je netwerk uit het modem haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Mag ik m'n lightning connectors dan wel laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
ozzynator schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:10:
Mijn vraag
...kan bliksem inslaan op pv installatie en dan via utp naar verbonden apperatuur?

...nvt

Het volgende: in de nacht van zaterdag op zondag een gigantische knal tijdens onweer. Stroomuitval, aardlek gesprongen, niets aan de hand denk je.

Smorgens verder, tv scherm wil niet aan. Alle lampjes op de modem zijn uit. Verlichting werkt niet. Ik wat uitgezocht, blijkt dat alles wat via utp is verbonden, dood is (heel raar, de Deco werkt nog wel).

Mijn theorie, de bliksem slaat in op de pannelen, via de omvormer een piekspanning waardoor de aardlek klapt. Omdat het al een oudere omvormer is, zit die bekabeld aan een switch.

kan er dus stroom via utp naar switch en van daar uit verder naar de aangesloten apperatuur?
Kan, maar hoeft zeker niet via de panelen gebeurt te zijn.Als het in de buurt inslaat kan er precies hetzelfde gebeuren, zeker als je niet via glasvezel bent aangesloten. Maar ook zonder panelen op het dak kan een inslag dit soort problemen veroorzaken.

Oftewel verzekering inschakelen en niet te lang nadenken over wat er precies gebeurd is. Zeer waarschijnlijk kom je daar nooit achter, tenzij je echt een inslagplek kunt vinden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:57

Kheos

FP ProMod
LordSinclair schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:28:
Dus die bliksemschicht die 5km door de lucht aflegt, wordt tegengehouden door 50 cm lucht tussen stekker en stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het helpt wel tegen stromen die door inductie worden opgewekt op jouw netwerk. Maar goed, er is toch met enige regelmaat onweer, en ik heb nog nooit enige schade gehad, dus om nou telkens alle stekkers eruit te doen?

Wat betreft TS: Heb je een zwarte vlek danwel volledig gat op je zonnepanelen? Zo ja dan is bliksem ingeslagen op je panelen. Zo nee dan lijkt mij niet dat het gebeurd is. Bliksem is nogal veel stroom, en een directe inslag moet wel wat achterlaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 15:44
Kheos schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:52:
[...]

Dus die bliksemschicht die 5km door de lucht aflegt, wordt tegengehouden door 50 cm lucht tussen stekker en stopcontact?
Ja. Het kiest de makkelijkste weg en dat is door je stroomnet naar de aardepin ergens in je kruipruimte. Dat is een stuk makkelijker dan door de lucht 50cm naar een stekker vliegen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
BCC schreef op maandag 22 september 2025 @ 10:43:
Mag ik m'n lightning connectors dan wel laten zitten?
Van mij mag je alles laten zitten. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

[...]

Ja en nee.

Ja het slaat natuurlijk nog in.

Nee het sloopt dan niet alles wat aangesloten is op de makkelijkste weg naar de grond (meestal de randaarde, maar springt natuurlijk ook de fase en nul op).

Bij een directe inslag in het huis is meestal alsnog een hoop kapot, maar als het dichtbij in slaat kan je potentieel een hoop redden door het niet op het stukje kabel waar een paar duizend volt op staat voor heel even te hebben aangesloten.

Bijv. ook waarom je niet moet bellen met een ouderwetsche telefoon, of, douchen.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:42
ozzynator schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:10:
Mijn vraag

...nvt

Inboedelverzekering bellen. Blikseminslag in de buurt of op je dak kan een enorme puls op je stroomkringen veroorzaken. Zou het een directe inslag geweest zijn dan waren je draden gesmolten, de kasten van aangesloten apparaten gesmolten etc.

In jouw geval dus vermoedelijk in de buurt. Die schade zou vergoed moeten worden, verzekeraar kan achterhalen waar de inslag is geweest en of het betrkking op jou gehad kan hebben.

Toekomst: Tegen directe inslag is vrijwel niks opgewassen. Tegen piekstromen van inslagen dichtbij (of van de netbeheerder uit) kun je grofbeveiliging in je meterkast (laten) aanleggen, bij apparaten fijnbeveiliging (na de beveiliging geen verlengsnoeren e.d. toepassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:42
[...]

Volgens de bliksembeveiliger die hier de boel heeft aangelegd is 10cm "open" in ieder geval "geen enkel probleem" voor bliksem. Over grotere gaten hebben we t niet gehad.

Overigens, weg van de minste weerstand geldt zeker: We hebben t op 100m afstand zien inslaan terwijl de bliksemafleiders op 10 meter hoger zijn "gemist".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:19

jgj82

Ja, maar = nee

Een collega van me had een paar jaar geleden een directe inslag op z'n woonhuis. Dat was direct onbewoonbaar, alle leidingen waren uit de muren geklapt. Ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het later met eigen ogen gezien. Werkelijk alles stuk. Die konden op kosten van de verzekering gelijk een gehele renovatie uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:58
Dankjewel allemaal, het is een stukje meer helder wat betreft de inslag. Verzekering is ingeschakeld, morgen weer verder met bellen en mailen.

zeker, zeker

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Geef alle elektronica die bedraad op het netwerk is aangesloten door aan de inboedelverzekering. PC, access points, modem, router, TV, noem maar op. Grote kans dat alles een klap heeft gehad.

De bliksem is hoogstwaarschijnlijk niet direct in je installatie ingeslagen maar ergens in de nabijheid, dit heet inductie. Dat is zeg maar een heel krachtig magnetisch veld dat door je bedrading wordt opgepikt. Denk aan een straal van pakweg 20 tot 200 meter van je woning. Hoe dichterbij de inslag was hoe meer schade er doorgaans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

1e ding om te checken is vaak of de zekeringen van de netbeheerder nog correct werken.
Indien die gesmolten zijn heb je ook 1 of meerdere fases waar gewoon geen stroom op staat in je huis.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
YakuzA schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:46:
1e ding om te checken is vaak of de zekeringen van de netbeheerder nog correct werken.
Indien die gesmolten zijn heb je ook 1 of meerdere fases waar gewoon geen stroom op staat in je huis.
Doorgaans vliegt bij opgepikte inductie de hoofdzekering er niet uit omdat het een trage zekering betreft. Maar het kan inderdaad geen kwaad om na te gaan of een fase van de installatie is uitgevallen. Uitgaande van een driefase aansluiting. Bij een éénfase installatie is het simpel, als de hoofdzekering is gesprongen dan werkt niets in de installatie meer.

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 17:54
jgj82 schreef op maandag 22 september 2025 @ 15:09:
Een collega van me had een paar jaar geleden een directe inslag op z'n woonhuis. Dat was direct onbewoonbaar, alle leidingen waren uit de muren geklapt. Ik geloofde het eerst ook niet, maar heb het later met eigen ogen gezien. Werkelijk alles stuk. Die konden op kosten van de verzekering gelijk een gehele renovatie uitvoeren.
Zelf meegemaakt dat de bliksem op anderhalve meter van me af insloeg(plek van inslag was de schoorsteen terwijl ik op mn kamertje zat).

Alles met UTP was kapot. Er liep zelfs "vuur" over m'n micro-USB kabel naar de telefoon die zat op te laden.
Studentenkamertje was twee weken onbewoonbaar door de bakstenen van de schoorsteen die over in het dak geblazen waren. Vervolgens door inductie overgeslagen op de trafo van de inbouwspots, en een UTP kabel die erlangs liep. (Cat6a SFTP kabel)

Daardoor was letterlijk alle elektronica die bedraad was aangesloten defect. Meterkast moest vervangen worden. Behalve een jaren 80 wekkerradio, die het na een reset weer vrolijk deed. :*) M'n haren stonden door de statische elektriciteit ook volledig overeind, hele vreemde gewaarwording.

[ Voor 14% gewijzigd door Lucky0wn op 24-09-2025 13:32 ]

Pagina: 1