Centrale verwarming smart maken (Intergas, Sonoff, Plugwise)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:41
Allereerst; ik twijfel waar dit topic te plaatsen. Het betreft het aansturen van mijn centrale verwarming thuis, dus het gaat over energie. Maar ik wil het systeem nadrukkelijk 'smart' maken, dus dan toch maar in het smarthome gedeelte.

Korte samenvatting:
Ik wil onze huidige centrale verwarming smart maken, zodat:
  • De vloerverwarming op de begane grond los kan worden aangestuurd
  • De radiatoren op de 1e verdieping en op zolder los kunnen worden aangestuurd
  • Mijn huidige ketel behouden blijft (Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 A). Deze kan overweg met een OpenTherm signaal.
  • Het liefst zou ik ook mijn houdige thermostaat inclusief gateway behouden (maar ik ben er inmiddels achter dat dat waarschijnlijk niet verstandig is)
  • Alles kan worden aangestuurd middels mijn Homey Pro 2023
  • Een wordt stabiel en effectief systeem, maar het totale prijskaartje is ook van belang
De huidige situatie is even veel voorkomend als onhandig. Er hangt één thermostaat in huis, in de woonkamer. Deze zet de ketel aan/uit naar gelang die ene thermostaat merkt dat er warmtevraag ontstaat, beneden. Boven is de situatie vaak in de praktijk anders, al helemaal doordat radiatoren heel anders verwarmen dan vloerverwarming. Hier willen we dus vanaf.

Voor de aansturing van de radiatoren wil ik 'slimme' radiatorknoppen gaan gebruiken. Er is best wat aanbod, maar ik verbaasde mij erover dat de Sonoff TRVZB (één van de voordeligere op de markt) best goed uit de tests kwam. Aangezien ik 6 stuks daarvan nodig zal hebben, zit ik hier sterk aan te denken.

Ik dacht voor de aansturing van de vloerverwarming uit te kunnen met mijn huidige Intergas Comfort Touch thermostaat. In theorie kan dat ook, want er is een app voor binnen Homey (wel een 'community app', dus niet direct door de fabrikant ondersteund). Wellicht is het wat dat betreft toch slimmer om een thermostaat te kiezen die 'breder gedragen wordt' binnen Homey

Om alles goed met elkaar te laten communiceren zou er voor het mooie eigenlijk nog een Plugwise Adam HA tussen moeten zetten (denk ik). Want ondanks dat alle voorgaande apparaten (de thermostaat en de slimme radiatorknoppen) allemaal met Homey kunnen 'praten', is de aansturing van de ketel dan nog niet optimaal. Dat zou met de Plugwise module wel zo zijn.

Mijn vragen nu aan jullie:
  1. Wat is jullie ervaring met iets soortgelijks?
  2. Is mijn gedachtegang logisch?
  3. Wat vinden jullie van de producten die ik heb uitgekozen?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Alle reacties

• danny230681
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-12 16:40
Kijk eens hier: Tado Smart Thermostat Topic - Deel 2
De laatste paar onderwerpen gaan daar ook over, ik ben ook erg benieuwd of dat werkt.

• JFormsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-12 20:36
@Rossi46 Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik heb een vergelijkbare situatie en zat precies te denken aan wat hier omschreven is. Sonoff TRVZB + Plugwise HA om de ketel aan te sturen.

• Rossi46
JFormsma schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:17:
@Rossi46 Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik heb een vergelijkbare situatie en zat precies te denken aan wat hier omschreven is. Sonoff TRVZB + Plugwise HA om de ketel aan te sturen.
Wat toeval dat je er nu over vraagt, want ik ben nu juist bezig om dit project weer op te pakken (zonder dat ik je berichtje had gelezen ;) )

Maar goed, dit geeft ook direct het antwoord, ik ben er nog niet mee verder gegaan. Maar het staat wel voor dit weekend op de planning om verder uit te pluizen wat de beste 'route' gaat zijn, zo met de koudere dagen op komst. Ik zal het hier laten weten!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:45
@Rossi46 bij Plugwise heb je de keuze uit de Anna of de Jip. Met Jip en Adam kun je in elke ruimte een slimme thermostaatkraan en Jip sensor plaatsen. Zelf heb ik de Anna in combinatie met de homey pro 2019. Werkt probleemloos met de intergas op opentherm. Geen Jip hier omdat ik geen radiatoren heb,

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

• JFormsma
Rossi46 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:49:
[...]

Wat toeval dat je er nu over vraagt, want ik ben nu juist bezig om dit project weer op te pakken (zonder dat ik je berichtje had gelezen ;) )
Mooie timing! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Zelf heb ik een simpele modulerende thermostaat in de woonkamer (met open keuken) waar vloerverwarming is. En boven radiatoren. Het blijft in de woonkamer altijd wel stabiel warm, vooral met koken erbij, waardoor de CV ketel some uren niet aanslaat. Boven koelt het dan wel sneller af.

Mijn experimentje bestaat nu uit een Sonoff TRVZB in mijn werkkamer, met een extra temperatuursensor SNZB-02D, die zijn heel makkelijk aan elkaar te koppelen met Home Assistant. Toen kwam ik op hetzelfde punt aan dat de CV ketel zelf dan natuurlijk ook aan moet, anders wordt het nooit warm, maar dan moet dat warme water niet de vloerverwarming in...

Ik heb al een Plugwise Adam HA gekocht, zodat ik de ketel slimmer kan aansturen, maar eigenlijk is dat hele ecosysteem best wel gesloten. Ik had gehoopt dat ik de ketel makkelijk kon aansturen met Home Assistant met wat scripts. Bijvoorbeeld, de cv-water temperatuur regelen. Dit kan je helaas alleen maar uitlezen, niet aanpassen. Het lijkt erop dat je echt alles van Plugwise moet gaan kopen. Dan kom je uit op de oplossing van @Elac . Werkt zoals ik gehoord heb heel goed, maar zit een prijskaartje aan.

Het enige custom wat ik nu kan bedenken is
- Als de Sonoff radiator knop het warm wil hebben
- Zet dan de thermostaat in de woonkamer 1 graad hoger (via Home Assistant en de Plugwise Adam)
- Zet de pomp van de vloerverwarming verdeler uit, zodat het niet echt warmer wordt in de woonkamer
- De CV ketel denkt dan dat hij de woonkamer aan het opwarmen is, maar dat is alleen de radiatoren
- Als de kamer met de radiator zijn temperatuur heeft bereikt, zet de thermostaat in de kamer terug naar de orginele temperatuur, en zet de pomp van de vloerverwarming weer aan.

Maar dit lijkt mij een beetje te complex om custom te maken, al helemaal voor 6 kamers.
Ik ben wel redelijk nieuw in home automation dus sta open voor feedback ;)

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:52
JFormsma schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:41:
[...]

Mooie timing! Ben benieuwd naar je bevindingen.

Zelf heb ik een simpele modulerende thermostaat in de woonkamer (met open keuken) waar vloerverwarming is. En boven radiatoren. Het blijft in de woonkamer altijd wel stabiel warm, vooral met koken erbij, waardoor de CV ketel some uren niet aanslaat. Boven koelt het dan wel sneller af.

Mijn experimentje bestaat nu uit een Sonoff TRVZB in mijn werkkamer, met een extra temperatuursensor SNZB-02D, die zijn heel makkelijk aan elkaar te koppelen met Home Assistant. Toen kwam ik op hetzelfde punt aan dat de CV ketel zelf dan natuurlijk ook aan moet, anders wordt het nooit warm, maar dan moet dat warme water niet de vloerverwarming in...

Ik heb al een Plugwise Adam HA gekocht, zodat ik de ketel slimmer kan aansturen, maar eigenlijk is dat hele ecosysteem best wel gesloten. Ik had gehoopt dat ik de ketel makkelijk kon aansturen met Home Assistant met wat scripts. Bijvoorbeeld, de cv-water temperatuur regelen. Dit kan je helaas alleen maar uitlezen, niet aanpassen. Het lijkt erop dat je echt alles van Plugwise moet gaan kopen. Dan kom je uit op de oplossing van @Elac . Werkt zoals ik gehoord heb heel goed, maar zit een prijskaartje aan.

Het enige custom wat ik nu kan bedenken is
- Als de Sonoff radiator knop het warm wil hebben
- Zet dan de thermostaat in de woonkamer 1 graad hoger (via Home Assistant en de Plugwise Adam)
- Zet de pomp van de vloerverwarming verdeler uit, zodat het niet echt warmer wordt in de woonkamer
- De CV ketel denkt dan dat hij de woonkamer aan het opwarmen is, maar dat is alleen de radiatoren
- Als de kamer met de radiator zijn temperatuur heeft bereikt, zet de thermostaat in de kamer terug naar de orginele temperatuur, en zet de pomp van de vloerverwarming weer aan.

Maar dit lijkt mij een beetje te complex om custom te maken, al helemaal voor 6 kamers.
Ik ben wel redelijk nieuw in home automation dus sta open voor feedback ;)
En met die custom opzet (9 kamers) ben ik nu het tweede stookseizoen begonnen. Elke ruimte eigen temperatuursensor (LYWSD003MMC), Sonoff TRVZB. Home assistant helpers en automations en ESP32 met OpenTherm shield, daarop ESPHome voor de aansturing van OpenTherm CV ketel via stooklijn.

Te realiseren voor ongeveer €35,- per kamer en €30,- voor de ketelsturing. Plus de zigbee routers (hier stekkers) voor genoeg bereik. En je eigen tijd...

Zie ook MazzHead in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• Rossi46
Ik maak natuurlijk gebruik van Homey ipv HA, dus ik ben wat beperkter in mogelijkheden (denk ik).

@JFormsma , jouw situatie lijkt heel erg op die van mij thuis. Wat zijn jouw ervaringen met de Plugwise Adam HA?

Ik heb ook zitten kijken naar een Plugwise Koen, maar dat loopt hier enorm in de papieren (veel afzonderlijke kranen), terwijl het in de praktijk één ruimte betreft (grote woonkamer, grote keuken en uitbouw). Die moet gewoon in 1x wel of niet verwarmd worden.

Overigens heb ik momentee de Comfortiser pompschakelaar op de vloerverwarming zitten. Werkt op zich goed. Als ik die nou voor een slimme variant vervang, die ik middels de (slimme) thermostaat laat schakelen in de woonkamer, dan heb ik op het vlak van de vloerverwarming wellicht weer een stap gemaakt... Maar ja, bestaat zo'n ding 'slim', die te koppelen is - in mijn geval - aan Homey? :)

EDIT: heel kort even gezocht en stuitte op dit artikeltje van Robbsmart. Ik kan natuurlijk ook gewoon de pomp van de vloerverwarming koppelen aan een slimme stekker en daar het geheel op inregelen (stekker 'aanzetten' als thermostaat meet dat temp onder een bepaald niveau komt, dat soort zaken).

Hoowww, ik vind dat allemaal nog best moeilijk. Ik heb ook eigenlijk amper verstand van verwamingssystemen, dus ik moet me nog behoorlijk inlezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rossi46 op 11-11-2025 13:41 ]

• JFormsma
MazzHead schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:23:
[...]

En met die custom opzet (9 kamers) ben ik nu het tweede stookseizoen begonnen.
Dat klinkt zeer interessant, ik zal je posts eens doorgaan! Heb je ook ergens YAMLs oid zodat ik een beetje een idee kan krijgen hoe complex dit is (voor mij als beginner)?
Rossi46 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:32:
Ik maak natuurlijk gebruik van Homey ipv HA, dus ik ben wat beperkter in mogelijkheden (denk ik).

@JFormsma , jouw situatie lijkt heel erg op die van mij thuis. Wat zijn jouw ervaringen met de Plugwise Adam HA?
Ik heb geen ervaringen met Homey dus kan daar niks over zeggen. Van de Plugwise Adam HA weet ik nog niet zeker of dit onze oplossing is. Dan klinkt de oplossing van @MazzHead beter met nog meer customization, maar ook meer tijd en kennis nodig.

Als je wat meer van de Plugwise Adam wil weten kan ik wel wat screenshots laten zien oid wat het eigenlijk kan. En qua integratie met Home Assistant, maar dat is natuurlijk anders dan Homey.

Snelle EDIT nog:
Rossi46 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:32:
Ik heb ook zitten kijken naar een Plugwise Koen, maar dat loopt hier enorm in de papieren (veel afzonderlijke kranen), terwijl het in de praktijk één ruimte betreft (grote woonkamer, grote keuken en uitbouw). Die moet gewoon in 1x wel of niet verwarmd worden.
Ja de Koen past niet echt bij dit, dat is meer voor een zone per kamer. Hier ook 1 woonkamer/keuken/uitbouw.

[ Voor 19% gewijzigd door JFormsma op 11-11-2025 23:02 ]

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:52
JFormsma schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:00:
Dat klinkt zeer interessant, ik zal je posts eens doorgaan! Heb je ook ergens YAMLs oid zodat ik een beetje een idee kan krijgen hoe complex dit is (voor mij als beginner)?
Om een idee te krijgen kan je de ESPHome docs van opentherm en de pvvx doornemen.

Ik gebruik voor de setpoints numbers, maar kan ook met thermostaat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
number:
  - platform: opentherm
    t_set:
      name: "CV setpoint" 
      id: cv_setpoint
      min_value: 0
      max_value: 90
      initial_value: 0
    t_dhw_set:
      id: dhw_setpoint
      name: "SWW setpoint"
      min_value: 10
      max_value: 70
      initial_value: 60
      restore_value: true

De vrijgave van de ketel gaat via een switch,
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
switch:
  - platform: opentherm
    ch_enable:
      id: cv_enable
      name: "CV aan/uit"
      restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF
    dhw_enable:
      id: sww_enable
      name: "SWW aan/uit"
      restore_mode: RESTORE_DEFAULT_OFF

In de simpelste vorm is het dan zoals je al aangaf als een TRVZB opent via HA automation cv_enable inschakelen. En via buitentemperatuursensor en stooklijn setpoint.

Voor tapwater staat bij mij altijd de sww_enable aan, dan gaat de ketel aan zodra de boiler onder setpoint komt.

En vandaaruit kun je het zo complex maken als je wilt.

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-11 11:19

Kama

Game Coordinator

Elac schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:45:
@Rossi46 bij Plugwise heb je de keuze uit de Anna of de Jip. Met Jip en Adam kun je in elke ruimte een slimme thermostaatkraan en Jip sensor plaatsen. Zelf heb ik de Anna in combinatie met de homey pro 2019. Werkt probleemloos met de intergas op opentherm. Geen Jip hier omdat ik geen radiatoren heb,
Als je de Plugwise Tom gebruikt, dan heb je niet per se een extra Jip nodig. Ik heb hier op de slaapkamers raditatoren en alleen een Tom en dat werkt afdoende. Voor vertrekken op de begane grond met vloerverwarming (zones) heb ik per kamer een Lisa thermostaat in gebruik, op batterij. (maar kan ook bedraad).

Ben er overigens erg tevreden over.

Edit: Voor het aansturen van je vloerverwarming hoef je niet perse Koen te gebruiken. Ik had van mijn oude zonesysteem al (220v) actuatoren, dus die heb ik gewoon via een Plugwise Aqara (smart plug) per zone aangesloten. (Net zoals de pomp).

[ Voor 13% gewijzigd door Kama op 14-11-2025 15:23 . Reden: Extra info vloerverwarming ]

drs. Kama

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-12 15:22
Hallo allemaal,

Als ik een Plugwise Adam HA koop kan ik dan ook andere ZigBee vloerverwarmings actuators / stelmotoren hiermee koppelen? En andere ZigBee ruimte thermostaten? Of hebben ze dit dichtgetimmerd?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Of is de enige optie de andere ZigBee spullen aan te sturen via Home Assistent oid?

Thx!

• JFormsma
superduke990 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:23:
Hallo allemaal,

Als ik een Plugwise Adam HA koop kan ik dan ook andere ZigBee vloerverwarmings actuators / stelmotoren hiermee koppelen? En andere ZigBee ruimte thermostaten? Of hebben ze dit dichtgetimmerd?

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Of is de enige optie de andere ZigBee spullen aan te sturen via Home Assistent oid?

Thx!
Hallo! Het lijkt dichtgetimmerd, ik kan de Adam koppelen aan Home Assistant maar dat gaat gewoon over wifi. Daar kan ik wel data uitlezen, maar niet zones aanmaken. Het enige is de temperatuur aanpassen van al bestaande zones.

In de Adam heb ik wel een poging gedaan om met andere zigbee apparaten te verbinden maar de auto detection doet niks met Sonoff lijkt het.

Ik zet hem zelf waarschijnlijk eens te koop als iemand goedkoper het plugwise ecosysteem in wil.

Ondertussen zijn de eerste componenten binnen van de oplossing van @MazzHead :)
Pagina: 1