Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-09 11:18
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Gamen en huis tuin en keuken gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
1000 euro aan vervanging

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Welke kan ik nog meenemen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Zou mooi zijn als ik stabiel op 4k kan gamen met de meeste games.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik ben enkel benieuwd wat ik kan gaan upgraden of dat ik mijn gehele systeem moet upgraden. Ik zat eerst te denken aan alleen de videokaart, maar ik heb geen idee of de rest van mijn systeem dat gaat trekken. Ik ben een leek op dit gebied en heb onderstaande systeem eind 2020 aangeschaft zag ik. Ik game vooral en doe sporadisch eens wat videobewerking. Ik game op een 55 inch Oled en wil graag zoveel mogelijk eruit halen.

Kingston A2000 1 TB - Solid state drive 1TB -
M.2 2280 - PCIe 3.0 x4 - NVMe - 3D NAND -

4050812 G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC -
Geheugen DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - 288-PIN -
3600 MHz - Cl1

AMD Ryzen 7 3700X - Processor 3.6 GHz (4.4
GHz) - 8 cores - 16 threads - 36 MB c
Kingston A2000 500 GB - Solid state drive 500

MSI MAG B550 TOMAHAWK - Moederbord
ATX - Socket AM4 - AMD B550 - USB-C Gen2,
USB-C

RTX 3070 Videokaart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:28

Thomg

Aww yiss

Hoort eigenlijk hier thuis
Componenten koopadvies

Maar ben eigenlijk wel benieuwd waarom een 4070Ti? De 5070Ti is nu ook al uit.

Op 4k gamen met een 3070 is een vrij slecht idee ivm 8GB VRAM, dus zo'n beetje alles met meer VRAM zal het outperformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Is die niet een stuk duurder ;-). En stel dat ik 1 van deze 2 kaarten koop heb ik dan genoeg aan de rest van mijn systeem (processor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat bedoel je exact met 'stabiel gamen' en 'de meeste games'? Is stabiel op een constante fps van 30 op ultra settings in de games (en welke zoal) of is dat op een constante 60fps of hoger en maken de settings in de games niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ik ben wel van de grafische pracht zoals in RDR2 of the last of us. Al doe ik ook graag een potje fifa. Dus 60fps ultra settings ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

En waar ga je deze 4070Ti kopen?

Een 3700X zal waarschijnlijk niet een 4070Ti bottlenecken op 4k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Daarvoor zat ik op MP te kijken. Kon idd geen nieuwe vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zolang je er maar rekening mee houd dat een 5070 ongeveer vergelijkbaar performed.

Ervaring leert 2e hands met previous-gen Nvidia producten dat ze overpriced zijn, maar als je een mooie deal kan scoren (400 ofzo) dan OK I guess?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
De beste prestaties krijg je met een RTX5070Ti (16Gb) of AMD 9070XT. Je cpu zal een kleine bottleneck hebben, maar dat lijkt pas boven de 60fps op te treden. Op 4k is het vooral de gpu die het zwaar heeft.
Enkele vergelijkingen:
https://pc-builds.com/bot...ce-rtx-5070-ti/3840x2160/
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html

Ik beide gevallen verwacht ik wel dat je een nieuwe voeding nodig hebt. Als je oude voeding al zwaar genoeg is dan zul je bij de RTX de verloopkabel moeten gebruiken van 12VHPWR naar 3x PEG8. Die wordt meestal wel meegeleverd bij de videokaart, maar lijkt mij niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Ik zie dat ze eigenlijk idd een beetje rond dezelfde prijs liggen. Een nieuwe 5070 of een 2dehands 4070TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timster82
Deze voeding heb ik op dit moment trouwens. 1 x be quiet! Straight Power 11 750W voeding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
Het is geen ATX 3.x voeding die beter met spanningspieken overweg kan, maar met 750W zou ik het gewoon proberen. Ik verwacht dat dit prima werkt.
https://www.bequiet.com/en/psucalculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

timster82 schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:17:
Ik zie dat ze eigenlijk idd een beetje rond dezelfde prijs liggen. Een nieuwe 5070 of een 2dehands 4070TI
De 4070Ti moet significant goedkoper zijn dan een 5070 moet dat het waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 4k gamen op het ook zou ik meteen de stap naar een kaart met 16GB VRAM doen en niet maar een 4070ti en 5070 kijken. Je zou even kunnen wachten tot de supers uitkomen, dat kan nog wel invloed hebben op de prijs van de huidige kaarten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:57
Woezik schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:16:
De beste prestaties krijg je met een RTX5070Ti (16Gb) of AMD 9070XT. Je cpu zal een kleine bottleneck hebben, maar dat lijkt pas boven de 60fps op te treden. Op 4k is het vooral de gpu die het zwaar heeft.
Enkele vergelijkingen:
https://pc-builds.com/bot...ce-rtx-5070-ti/3840x2160/
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-9800x3d/20.html

Ik beide gevallen verwacht ik wel dat je een nieuwe voeding nodig hebt. Als je oude voeding al zwaar genoeg is dan zul je bij de RTX de verloopkabel moeten gebruiken van 12VHPWR naar 3x PEG8. Die wordt meestal wel meegeleverd bij de videokaart, maar lijkt mij niet ideaal.
kans is wel als er een cpu bottleneck is op stutter, ik zou ook toch overwegen de cpu dan te updaten in de komende tijd

Ik heb liever een gpu bottleneck als cpu bottleneck,dat heb ik al een paar keer gehad en dat zorgde bij mij voor stutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

timster82 schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:55:
Daarvoor zat ik op MP te kijken. Kon idd geen nieuwe vinden.
Ik zou ook even hier in Vraag & Aanbod rondneuzen, daar willen nog weleens betere deals op staan.
Pagina: 1