Ik ga deze winter aan een nieuw eigen project te gaan beginnen en het leek mij leuk om dit te delen hier en misschien dat iemand die dit leest mee wilt denken of misschien het gewoon leuk vindt om te volgen.
Mijn doel:
- Linux gaan gebruiken ipv windows om overduidelijke redenen
- Alles van Google afschalen, eigen cloud, proton services gaan gebruiken
- AI kunnen gebruiken zonder zorgen over privacy
- Een eigen streaming service kunnen draaien
- Smart home maken
- Volledig afgeschermd
- Heel veel leren over nieuwe software
- Persoonlijke assistent maken
- Idealiter het meeste beschikbaar op mijn telefoon, streamen, AI en assistent
Ik ben zelf 39 jaar en functioneel SAP consultant. Programmeren is voor mij redelijk nieuw maar ik voel toch de behoefte om eens iets verder te kijken dan SAP consultancy en tevens een nieuwe hobbie starten. Python leren, meer te weten komen over AI en een stuk meer focus leggen op privacy en meer in eigen handen hebben.
Op dit moment helpt chatgpt mij om mee te denken en structuur aan te brengen. En verder ga ik mij de komende tijd veel verdiepen in Linux, heel veel verschillende services en ik wil eigenlijk naast mij werk ook een python-cursus gaan volgen.
Ik heb me aardig ingelezen in wat er nodig is om een eigen AI te laten draaien en heb inmiddels een pc besteld met de volgende hardware:
SUS ProArt X870E
AMD Ryzen 9 9950X3D
NVIDIA RTX 5090
64 GB DDR5 RAM
Fractal Design North XL behuizing
Samen met Chatgpt zijn we dit de volgende lijst van services gekomen die ik wil gaan gebruiken:
1. Docker & Docker Compose - containers
2. Tailscale
3. Jellyfin
4. Navidrome
5. Home Assistant (Container)
6. Whisper (lokaal spraak naar tekst)
7. Piper of XTTS (tekst naar spraak)
8. Ollama (lokale AI-modellen)
9. OpenWebUI (AI-interface)
10. Radicale of Nextcloud (agenda & contacten)
11. Backup-tool (BorgBackup of Restic)
Dit wordt voor mij een heleboel nieuwe dingen gaan leren en ik ben heel benieuwd wat het resultaat wordt.
Als dit gewaardeerd wordt, kan ik hier updates posten. En tips zijn altijd welkom!
Mijn doel:
- Linux gaan gebruiken ipv windows om overduidelijke redenen
- Alles van Google afschalen, eigen cloud, proton services gaan gebruiken
- AI kunnen gebruiken zonder zorgen over privacy
- Een eigen streaming service kunnen draaien
- Smart home maken
- Volledig afgeschermd
- Heel veel leren over nieuwe software
- Persoonlijke assistent maken
- Idealiter het meeste beschikbaar op mijn telefoon, streamen, AI en assistent
Ik ben zelf 39 jaar en functioneel SAP consultant. Programmeren is voor mij redelijk nieuw maar ik voel toch de behoefte om eens iets verder te kijken dan SAP consultancy en tevens een nieuwe hobbie starten. Python leren, meer te weten komen over AI en een stuk meer focus leggen op privacy en meer in eigen handen hebben.
Op dit moment helpt chatgpt mij om mee te denken en structuur aan te brengen. En verder ga ik mij de komende tijd veel verdiepen in Linux, heel veel verschillende services en ik wil eigenlijk naast mij werk ook een python-cursus gaan volgen.
Ik heb me aardig ingelezen in wat er nodig is om een eigen AI te laten draaien en heb inmiddels een pc besteld met de volgende hardware:
SUS ProArt X870E
AMD Ryzen 9 9950X3D
NVIDIA RTX 5090
64 GB DDR5 RAM
Fractal Design North XL behuizing
Samen met Chatgpt zijn we dit de volgende lijst van services gekomen die ik wil gaan gebruiken:
1. Docker & Docker Compose - containers
2. Tailscale
3. Jellyfin
4. Navidrome
5. Home Assistant (Container)
6. Whisper (lokaal spraak naar tekst)
7. Piper of XTTS (tekst naar spraak)
8. Ollama (lokale AI-modellen)
9. OpenWebUI (AI-interface)
10. Radicale of Nextcloud (agenda & contacten)
11. Backup-tool (BorgBackup of Restic)
Dit wordt voor mij een heleboel nieuwe dingen gaan leren en ik ben heel benieuwd wat het resultaat wordt.
Als dit gewaardeerd wordt, kan ik hier updates posten. En tips zijn altijd welkom!