Dag allemaal!
Ik heb me de laatste paar weken beetje bij beetje proberen in te lezen op het gebied van zonnepanelen, en wilde in dit topic graag een inschatting vragen of mijn huidige begrip voldoende overeen komt met de werkelijkheid.
Tevens heb ik me proberen in te lezen op de terugleverboete. Dit lijkt in het geval van een dynamisch energiecontract minder van belang (zo als ik hoor zijn de negatieve prijzen maar enkele uren per jaar), maar het gaf me wel een impuls om uit te zoeken of ik hier een technische oplossing voor moet vinden. Zeker indien dit (glazen bol) misschien een groter punt word in de toekomst.
Verder lijkt het eigenlijk, als ik de topics hier op GoT nalees, véél beter is om de nadruk te leggen op aanschaf en installatieprijs van het systeem. Ik lees bijvoorbeeld dat simpele stringomvormers in veel gevallen een stuk simpler, minder gevoelig, en goedkoper zijn. Terwijl het voordeel van bijvoorbeeld SolarEdge in mijn interpretatie eigenlijk pas echt een grote meerwaarde zou hebben bij schaduwval.
Ik waardeer wél heel erg een open systeem wat te koppelen valt aan verdere domotica en automatisering (home wizard en varianten). Dit is met Zonneplan's systeem dan weer een stuk lastiger (dit is deels waarom ik in eerste instantie voor Tibber heb gekozen).
Zou ik dit eigenlijk gewoon allemaal achterwegen moeten laten en mijn keuze voor het systeem en leverancier veel meer moeten af laten hangen van het kostenplaatje? In dat geval lijken SolarEdge's optimizers (indien schaduwwerking geen probleem is), en in zijn algeheel systemen met micro-omvormer eigenlijk al af te vallen omdat kosten dan de doorslag geven.
Of mis ik misschien toch iets aan voordelen? Maak ik ergens fouten in mijn redeneringen?
Hartelijk dank, de materie is als instapper enigszins complex maar het is wel een prachtig konijnengat als Tweaker
Ik heb me de laatste paar weken beetje bij beetje proberen in te lezen op het gebied van zonnepanelen, en wilde in dit topic graag een inschatting vragen of mijn huidige begrip voldoende overeen komt met de werkelijkheid.
Casus
- Woning heeft weinig isolatie, geen huidige zonnepanelen, wél een airco (wellicht dus handig om mee te verwarmen).
- Momenteel veel eigen energieverbruik, zo'n 5000-6000 kWh op jaarbasis. Thuiswerkers dus vrijwel de hele dag thuis en veel constant energiegebruik.
- Hoofddak woning (zuid) niet geschikt zonder grote investeringen (asbest, dakrenovatie).
- Garage naast woning heeft klein dak wat ik voor ogen heb als doeldak, verwacht maar een stuk of 8 oost-gerichte panelen te kunnen plaatsen
- Mogelijkheid bestaat om achter de garage een stukje aanbouw te plaatsen om de serie te verlengen.
- Ik heb nog geen offertes opgevraagd, daar ik eerst graag wil proberen te begrijpen welke technieken het beste bij mij passen.
- Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (Tibber).
Saldering en teruglevering
Met het oog op het einde van de salderingsregeling wilde ik nu dus nog gauw profiteren van een jaar voordeel, om de terugverdientijd te verkorten.Tevens heb ik me proberen in te lezen op de terugleverboete. Dit lijkt in het geval van een dynamisch energiecontract minder van belang (zo als ik hoor zijn de negatieve prijzen maar enkele uren per jaar), maar het gaf me wel een impuls om uit te zoeken of ik hier een technische oplossing voor moet vinden. Zeker indien dit (glazen bol) misschien een groter punt word in de toekomst.
Systemen
Voortbordurend op bovenstaande ben ik in mijn zoektocht op zero-export mogelijkheden van SolarEdge en Zonneplan's PowerPlay uitgekomen. Ik lees echter dat andere omvormers dit tot op zekere hoogte ook ondersteunen, doch ben ik niet zeker hoe simpel dit valt te automatiseren.Verder lijkt het eigenlijk, als ik de topics hier op GoT nalees, véél beter is om de nadruk te leggen op aanschaf en installatieprijs van het systeem. Ik lees bijvoorbeeld dat simpele stringomvormers in veel gevallen een stuk simpler, minder gevoelig, en goedkoper zijn. Terwijl het voordeel van bijvoorbeeld SolarEdge in mijn interpretatie eigenlijk pas echt een grote meerwaarde zou hebben bij schaduwval.
Ik waardeer wél heel erg een open systeem wat te koppelen valt aan verdere domotica en automatisering (home wizard en varianten). Dit is met Zonneplan's systeem dan weer een stuk lastiger (dit is deels waarom ik in eerste instantie voor Tibber heb gekozen).
Hulpvraag
Concreet: hoeveel waarde moet ik hechten aan zero-export mogelijkheden en dynamisch/geautomatiseerd aanpassen van het opgewekte vermogen?Zou ik dit eigenlijk gewoon allemaal achterwegen moeten laten en mijn keuze voor het systeem en leverancier veel meer moeten af laten hangen van het kostenplaatje? In dat geval lijken SolarEdge's optimizers (indien schaduwwerking geen probleem is), en in zijn algeheel systemen met micro-omvormer eigenlijk al af te vallen omdat kosten dan de doorslag geven.
Of mis ik misschien toch iets aan voordelen? Maak ik ergens fouten in mijn redeneringen?
Hartelijk dank, de materie is als instapper enigszins complex maar het is wel een prachtig konijnengat als Tweaker
Doe Praemel!