Zin en onzin van technische oplossing tbv zero export PVs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 21:13
Dag allemaal!

Ik heb me de laatste paar weken beetje bij beetje proberen in te lezen op het gebied van zonnepanelen, en wilde in dit topic graag een inschatting vragen of mijn huidige begrip voldoende overeen komt met de werkelijkheid.

Casus
  • Woning heeft weinig isolatie, geen huidige zonnepanelen, wél een airco (wellicht dus handig om mee te verwarmen).
  • Momenteel veel eigen energieverbruik, zo'n 5000-6000 kWh op jaarbasis. Thuiswerkers dus vrijwel de hele dag thuis en veel constant energiegebruik.
  • Hoofddak woning (zuid) niet geschikt zonder grote investeringen (asbest, dakrenovatie).
  • Garage naast woning heeft klein dak wat ik voor ogen heb als doeldak, verwacht maar een stuk of 8 oost-gerichte panelen te kunnen plaatsen
  • Mogelijkheid bestaat om achter de garage een stukje aanbouw te plaatsen om de serie te verlengen.
  • Ik heb nog geen offertes opgevraagd, daar ik eerst graag wil proberen te begrijpen welke technieken het beste bij mij passen.
  • Ik heb momenteel een dynamisch energiecontract (Tibber).

Saldering en teruglevering
Met het oog op het einde van de salderingsregeling wilde ik nu dus nog gauw profiteren van een jaar voordeel, om de terugverdientijd te verkorten.

Tevens heb ik me proberen in te lezen op de terugleverboete. Dit lijkt in het geval van een dynamisch energiecontract minder van belang (zo als ik hoor zijn de negatieve prijzen maar enkele uren per jaar), maar het gaf me wel een impuls om uit te zoeken of ik hier een technische oplossing voor moet vinden. Zeker indien dit (glazen bol) misschien een groter punt word in de toekomst.

Systemen
Voortbordurend op bovenstaande ben ik in mijn zoektocht op zero-export mogelijkheden van SolarEdge en Zonneplan's PowerPlay uitgekomen. Ik lees echter dat andere omvormers dit tot op zekere hoogte ook ondersteunen, doch ben ik niet zeker hoe simpel dit valt te automatiseren.

Verder lijkt het eigenlijk, als ik de topics hier op GoT nalees, véél beter is om de nadruk te leggen op aanschaf en installatieprijs van het systeem. Ik lees bijvoorbeeld dat simpele stringomvormers in veel gevallen een stuk simpler, minder gevoelig, en goedkoper zijn. Terwijl het voordeel van bijvoorbeeld SolarEdge in mijn interpretatie eigenlijk pas echt een grote meerwaarde zou hebben bij schaduwval.

Ik waardeer wél heel erg een open systeem wat te koppelen valt aan verdere domotica en automatisering (home wizard en varianten). Dit is met Zonneplan's systeem dan weer een stuk lastiger (dit is deels waarom ik in eerste instantie voor Tibber heb gekozen).

Hulpvraag
Concreet: hoeveel waarde moet ik hechten aan zero-export mogelijkheden en dynamisch/geautomatiseerd aanpassen van het opgewekte vermogen?

Zou ik dit eigenlijk gewoon allemaal achterwegen moeten laten en mijn keuze voor het systeem en leverancier veel meer moeten af laten hangen van het kostenplaatje? In dat geval lijken SolarEdge's optimizers (indien schaduwwerking geen probleem is), en in zijn algeheel systemen met micro-omvormer eigenlijk al af te vallen omdat kosten dan de doorslag geven.

Of mis ik misschien toch iets aan voordelen? Maak ik ergens fouten in mijn redeneringen?

Hartelijk dank, de materie is als instapper enigszins complex maar het is wel een prachtig konijnengat als Tweaker _/-\o_

Doe Praemel!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Doe jezelf een lol en plaats geen Solaredge. Naast de veel te hoge prijs is het alles behalve open.
O.a. afhankelijk van installateursaccount, mijn baas heeft 2 systemen i.p.v. 1 systeem met 2 omvormers omdat de vorige eigenaar van zijn huis een systeem heeft laten plaatsen waarvan de installateur failliet is. Hij krijgt het niet voor elkaar om dat over te dragen naar zijn installateursaccount
Er zijn meer dan genoeg merken stringomvormers die een zero export functie ondersteunen. Ze zijn echter net zoals Solaredge en zonneplan afhankelijk van een energiemeter (kwh-meter of iets dat de P1 poort uitleest en dat communiceert)

Pak bijvoorbeeld de Growatt MIN 3000 TL-X. Daar sluit je een eastron sdm230-modbus op aan via een modbus kabel (meestal werkt gewoon utp ook) tussen de omvormer en de meterkast.

[ Voor 19% gewijzigd door Ricko1 op 19-09-2025 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:37
Afhankelijk hoeveel panelen, een kleine thuisaccu waar je de zonnepanelen rechtstreeks op kan aansluiten. Bekijk de serie op youtube van @ketelklets hij heeft net een mooie vergelijking neergezet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-10 20:29
Ricko1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:37:
Doe jezelf een lol en plaats geen Solaredge. Naast de veel te hoge prijs is het alles behalve open.

[...]

Er zijn meer dan genoeg merken stringomvormers die een zero export functie ondersteunen. Ze zijn echter net zoals Solaredge en zonneplan afhankelijk van een energiemeter (kwh-meter of iets dat de P1 poort uitleest en dat communiceert)

Pak bijvoorbeeld de Growatt MIN 3000 TL-X. Daar sluit je een eastron sdm230-modbus op aan via een modbus kabel (meestal werkt gewoon utp ook) tussen de omvormer en de meterkast.
Dit is echt onzin over Solaredge. Deze ondersteunt prima zero export. Ook via 3rd party zoals Home assistant via Modbus.

@Preimel pas je start topic andefs deels aan naar Tips bij openen vragentopic zonnepanelen dan kunnen wij jou veel beter helpen.

Mijn advies huidige tijd zou zijn maximaal alles voldouwen wat je kan en via software gaan sturen op zero export of wat er dan is( combinatie accu etc..) ik zal je een DM sturen met een suggestie.

Isoleren is naar mijn idee wel echt altijd stap 1 ook boven zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Chrisverst schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:30:
[...]

Dit is echt onzin over Solaredge. Deze ondersteunt prima zero export. Ook via 3rd party zoals Home assistant via Modbus.
Mijn reactie was op @Preimel die dacht dat dit alleen makkelijk met Solaredge of zonneplan micro's kon.

@Preimel Hoe kwam jij op het idee dat alleen deze twee dit kunnen?

Ik heb een hekel aan de praktijken van Solaredge. Hier is een perfect voorbeeld: https://www.solaredge.com...lateur-is-failliet-gegaan Je moet €100 betalen om het systeem over te dragen aan een nieuwe installateur. Er zijn een heleboel instellingen vergrendeld achter het installateursaccount. Als jouw installateur geen zin heeft om mee te werken kan je er niks mee. Wie is nou de eigenaar van het systeem?

Daarnaast heeft TS aangegeven dat er geen schaduw is. Dan is Solaredge €1000 duurder en heeft het geen meerwaarde t.o.v. een normale stringomvormer.

[ Voor 8% gewijzigd door Ricko1 op 21-09-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Ricko1 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 18:37:

[...]

Ricko1 schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:05:
[...]

Mijn reactie was op @Preimel die dacht dat dit alleen makkelijk met Solaredge of zonneplan micro's kon.

@Preimel Hoe kwam jij op het idee dat alleen deze twee dit kunnen?

Ik heb een hekel aan de praktijken van Solaredge. Hier is een perfect voorbeeld: https://www.solaredge.com...lateur-is-failliet-gegaan Je moet €100 betalen om het systeem over te dragen aan een nieuwe installateur. Er zijn een heleboel instellingen vergrendeld achter het installateursaccount. Als jouw installateur geen zin heeft om mee te werken kan je er niks mee. Wie is nou de eigenaar van het systeem?

Daarnaast heeft TS aangegeven dat er geen schaduw is. Dan is Solaredge €1000 duurder en heeft het geen meerwaarde t.o.v. een normale stringomvormer.
Sta er zeker voor open voor andere systemen. Qua zero export was meer dat SolarEdge en ZP's systeem telkens naar voren kwamen met deze functionaliteit. Leek allemaal simpler/beter geregeld maar dat is dan waarschijnlijk een naïve inschatting geweest van mijn kant.

Moeten bijbetalen om een system over te dragen vind ik ook enigszins schokkerend :\
Chrisverst schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:30:
[...]

@Preimel pas je start topic andefs deels aan naar Tips bij openen vragentopic zonnepanelen dan kunnen wij jou veel beter helpen.

Mijn advies huidige tijd zou zijn maximaal alles voldouwen wat je kan en via software gaan sturen op zero export of wat er dan is( combinatie accu etc..) ik zal je een DM sturen met een suggestie.

Isoleren is naar mijn idee wel echt altijd stap 1 ook boven zonnepanelen.
Mijn post was een beetje oriënterend bedoeld om een inschatting te krijgen van hoe de markt er uitziet qua techniek (en waar op te letten), bij het zetten van de volgende stap ga ik de post zeker uitbreiden zodat we concreter kunnen puzzelen. Kom ik op terug.
Dapdodo schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:12:
Afhankelijk hoeveel panelen, een kleine thuisaccu waar je de zonnepanelen rechtstreeks op kan aansluiten. Bekijk de serie op youtube van @ketelklets hij heeft net een mooie vergelijking neergezet.
Gaaf kanaal! Ga me daar verdiepen, veel dank!

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-10 20:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wat is de oorzaak van het hoge elektriciteitsverbruik? Dit is niet te verklaren uit alleen thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
Jan Workum schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:18:
Wat is de oorzaak van het hoge elektriciteitsverbruik? Dit is niet te verklaren uit alleen thuiswerken.
Mijn aanname was het continu aanstaan van zware hardware en deze ook veel belasten (ik ben game ontwikkelaar), alsmede de vele grote schermen hier in huis voor zowel mijn vrouw als ik. Kluizenaarsbestaan, more or less :D

Het is wel een goede opmerking, ik schreef 5-6K omdat we momenteel in een appartement zitten (gebruik 5K) en ik richting 6K extrapoleer voor de woning waar deze post over gaat (we trekken hier over een paar weken in). Een maat van me gaf aan dat zijn koelkast een grote boosdoener was bij hem, dus ik denk dat het opmeten van de stroomopname binnenshuis best slim zou kunnen zijn.

Doe Praemel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-10 20:01

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Oke, duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:37
Maar check eerst dakisolatie, dan dak vol leggen en dan gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:57
Vanwaar die fixatie op zero-export? Je zegt zelf dat je bij Tibber zit en er dus geen sprake is van terugleverboete.

Wel kan er sprake zijn van negatieve elektriciteitsprijzen, dat klopt. Maar vergeleken met 1-2 jaar geleden heb ik gemerkt dat de situatie is veranderd. Er komen steeds meer uren met negatieve prijzen, maar de prijzen zijn dan net een fractie van een cent negatief. Meestal slingert die rond de nul. Het maakt dan financieel nauwelijks uit of je de zonnepanelen aan laat staan of uitzet.

Vandaag is een mooi voorbeeld. Door de wind vannacht en vandaag is de prijs vanaf middernacht ongeveer nul. Dat is niet omdat de wind toevallig precies zo hard waait dat het precies het verbruik van het land dekt. Dat is omdat de beheerders van die windparken de opwek afstemmen op het te verwachte verbruik, omdat zij ook niet op negatieve prijzen zitten te wachten (behalve degene die nog gegarandeerde minimum prijzen hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1r44yWz1ADkoQKz0zhRvJUuv2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anpPEtqAVzE2piVKbmkE2u7o.png?f=fotoalbum_large

Ander punt van aandacht: Solaredge werkt pas lekker bij voldoende string lengte. 8 panelen is eigenlijk te weinig, tenzij je geen schaduw hebt, maar dan is het voordeel ook minimaal. Zie het forum of SE hier op tweakers, het is de meest gemaakte fout met SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preimel
fabudop schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:57:
Vanwaar die fixatie op zero-export? Je zegt zelf dat je bij Tibber zit en er dus geen sprake is van terugleverboete.

Wel kan er sprake zijn van negatieve elektriciteitsprijzen, dat klopt. Maar vergeleken met 1-2 jaar geleden heb ik gemerkt dat de situatie is veranderd. Er komen steeds meer uren met negatieve prijzen, maar de prijzen zijn dan net een fractie van een cent negatief. Meestal slingert die rond de nul. Het maakt dan financieel nauwelijks uit of je de zonnepanelen aan laat staan of uitzet.

Vandaag is een mooi voorbeeld. Door de wind vannacht en vandaag is de prijs vanaf middernacht ongeveer nul. Dat is niet omdat de wind toevallig precies zo hard waait dat het precies het verbruik van het land dekt. Dat is omdat de beheerders van die windparken de opwek afstemmen op het te verwachte verbruik, omdat zij ook niet op negatieve prijzen zitten te wachten (behalve degene die nog gegarandeerde minimum prijzen hebben).

[Afbeelding]

Ander punt van aandacht: Solaredge werkt pas lekker bij voldoende string lengte. 8 panelen is eigenlijk te weinig, tenzij je geen schaduw hebt, maar dan is het voordeel ook minimaal. Zie het forum of SE hier op tweakers, het is de meest gemaakte fout met SE.
Wat betreft de fixatie op zero export is dat inderdaad deels waarom ik dit topic opende, om die inschatting die ik maakte kritisch te benaderen:
Tevens heb ik me proberen in te lezen op de terugleverboete. Dit lijkt in het geval van een dynamisch energiecontract minder van belang (zo als ik hoor zijn de negatieve prijzen maar enkele uren per jaar), maar het gaf me wel een impuls om uit te zoeken of ik hier een technische oplossing voor moet vinden. Zeker indien dit (glazen bol) misschien een groter punt word in de toekomst.
Ik denk dat je daarmee bevestigd dat ik initieel te veel waarde hechtte aan die functionaliteit, en dat het eigenlijk veel belangrijker zou zijn bij de vaste contracten. Hoewel het misschien wel in de toekomst belangrijker word?

Dit geeft dus meer gewicht aan de prijs van de set-up tegenover het ondersteunen van dit soort functionaliteit (hoewel het, zoals ik hier hoor, sowieso in veel omvormers ondersteund word).

[ Voor 4% gewijzigd door Preimel op 21-09-2025 22:07 ]

Doe Praemel!

Pagina: 1