Workstation laptop, voor een (denk ik) moeilijk budget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskeyMeistor
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-09 18:38
Hallo allemaal, ik zoek een stukje koopadvies.

3 jaar geleden had ik een Lenovo Legion 5 gekocht, zat een Ryzen 7 5600H in, RTX3070, 16GB RAM, was best een monster, helaas is deze alweer kapot, door het niet vervangen van koelpasta… (GPU en CPU deels kapot gebrand…een dure les…)

Nu kan ik daar niet fatsoenlijk mee werken (haperen), dus zoek ik een nieuwe/refurbished laptop.

Ik zal hem gebruiken voor CAD programma’s, daarbij de zware kant, CFD, FEM analyses, is best belastend. Hiernaast wat lichte spellen, minecraft, hooguit het zwaarste zijn race games, F1 25 bijvoorbeeld, hoeft niet op de hoogste settings uiteraard. (Anders Is voor mijn budget gamen niet noodzakelijk)

Nu zoek ik dit met een budget van echt max 750 euro, liever zit ik richting de 600, maar ik begrijp dat dit redelijk lastig zal zijn…

Verder is sleep ik hem heel erg veel mee in de schooltas, maar aangezien mijn vorige laptop een unit was van dik 2,5 kg, maakt het formaat en gewicht niets uit. Het enigste waar ik me aan ergerde was de behuizing van plastic, werd erg warm, en voelde echt goedkoop aan. Accu duur zal verder ook wel, zolang ik een verslag in de trein kan schrijven is het dikke prima!

Verder geen echte merkvoorkeuren, maar het liefst de bekende (Dell, HP, Lenovo, Asus, enz.)
Een erazor ben ik bijvoorbeeld niet erg kapot van.

Als laatste heb ik een klein beetje onderzoek gedaan naar refurbished workstation laptops. Aangezien ik hier verder geen ervaring mee heb, is dit worth it??? Ik dus ook geïnteresseerd in refurbished, maar ik hoor graag meningen als dit wel verstandig is!

Denk aan een laptop met een Intel I7 11de gen, met een Nvidia Quaddro T550/ of zelfs een met een Quaddro T1000 (Geschikt voor m’n spel keuze???)

Als laatste, marktplaats nog een verstandige keuze om in de gaten te houden??? (Ben er zelf niet weg van, bang om opgelicht te worden… maar ook weer geen ervaring betreft kopen.)

Ik hoor graag van jullie, elk beetje advies helpt mij een beetje meer!
Groetjes,
Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Marktplaats is niet handig als je denkt aan refurbished - je krijgt meestal geen garantie.
650 euro en alluminium behuizing is zeldzaam.

Heb je voor CAD een videokaart nodig? want alles valt of staat met videokaart behoefte. Als dat niet hoeft kan je voor 600 euro prima laptopjes vinden. Die verbruiken veel minder stroom, dus batterij kan kleiner, en gerereren veel minder hitte, waardoor koeling ook kleiner kan, dus minder gewicht.

Als je wel een videokaart nodig hebt is het keuze maken, of plastic met GPU of hoger budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:25
Als je laptop echt door verslechteren van koelpasta is kapot gegaan (wat ik nog steeds wel erg kort vind) en dat niet meer wilt, dan zou je eens naar Asus laptops kunnen kijken. Daar gebruikt men liquid metal en dat gaat minimaal 5 jaar mee. Voordeel van dat spul is dat het niet uithardt na verloop van tijd. Nadeel is dat het door een hobbyist nagenoeg niet te vervangen is.

Verder wel een lastig budget inderdaad. Ik heb dit kunnen vinden: uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA506NCR-HN011W

Komt met een 3050 kaart. Dat is niet geweldig en is dat de concurrentie ook biedt. Voordeel wel van de Asus is de eerdergenoemde koelpasta oplossing en de stevigheid van de laptop. M'n vriendin heeft ook zo'n TUF laptop en die dingen zijn echt goed stevig.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:27
Niet een antwoord op jouw vraag, maar.....

Een dure laptop die na 3 jaar kapot is? Volgens mij hoef je echt niet te verwachten dat je als gebruiker dat ding open schroeft om koelpasta te vervangen....

Ik zou daar zeker nog bij de verkoper voor aankloppen, garantie is niet beperkt tot 2 jaar. Wel kan het meer moeite kosten om je gelijk te halen. Zie ook: https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn

Nee heb je, ja kun je krijgen d:)b

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskeyMeistor
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21-09 18:38
Dank jullie wel allemaal! Altijd fijn om extra ogen te krijgen op advies! In mijn klassen gebruiken de mede studenten allemaal laptops met een videokaart, maakt de simulaties gewoon wat korter.

De TUF lijkt mij een interessante keuze, het belangrijkste is de CPU zelf voor CAD, GPU is ter ondersteuning en verbetering simulatie tijden.

Nog maals een groot bedankt allemaal! Ik Waardeer het erg veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

@WhiskeyMeistor deze vraag is (logisch, nieuw studiejaar) wel meer voorbij gekomen.
https://gathering.tweaker...D=122&keyword=Workstation

In dit topic bijvoorbeeld komt die TS aan het einde ook wel met wat aardige refurbished voorbij
Advies nodig workstation technische studie.

Waar deze bijvoorbeeld in je budget past, maar bekijk de andere opties ook
https://ipsumcomputerserv...b-ssd-quadro-t2000-max-q/

Oh die TUF is inderdaad best wel een OK laptop voor dat geld.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 21-09-2025 18:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:25
@WhiskeyMeistor

Ik kon me nog wel eens vergist hebben over dat Liquid metal verhaal. Blijkbaar zit dat niet op alle modellen. In dit artikel staat een tabel: https://rog.asus.com/arti...uid-metal-in-rog-laptops/

Daar staat dat voor de TUF A15 in 2024 normale paste is gebruikt.

Idempotent.

Pagina: 1