Advies nodig workstation technische studie.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechWouter
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-09 22:13
Ik ben dit schooljaar gestart met de studie bouwkunde en heb een laptop hiervoor nodig.
Er is geen laptopproject dus zat zelf te kijken naar een HP Zbook power G11 of X G1i. Dit zal mij ongeveer tussen de 2000 en 2500 euro kosten, wat buiten mijn budget valt.
Ik investeer liever in een workstation dan een gaming laptop vanwege betrouwbaarheid en kwaliteit.

Mijn budget is <1500 euro.
Ik zat te kijken op marktplaats naar workstations en online voor refurbished workstations. Fabrieksgarantie op marktplaats en garantie bij refurbished workstations geeft mij een goed gevoel, echter vind ik het lastig om te beoordelen of het een goede aankoop is.

In mijn situatie welke laptops zouden jullie adviseren en hebben jullie tips bij het kopen van een gebruikte workstation online?

Alvast Bedankt,

Wouter.

Beste antwoord (via TechWouter op 09-09-2025 21:33)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Ik zie hier in de V&A een paar Dell Precision van 5 jaar oud. Die gaan mechanisch in ieder geval lang genoeg mee. Tenminste, die van mij :+ .

Als je zoiets met 64 GB ram kan vinden, zoals het voorbeeld wat ik link, en je er een nieuwe snelle SSD (met dram cache) in stopt wil dat nog wel vooruit denk ik. Wel moet ik toegeven dat de cpu in dat voorbeeld niet het snelste is.

Ik ben niet zo thuis in de Lenovo, maar zoiets zoek je?
v&a aangeboden: ThinkPad P14s Gen 5 | Ryzen 7 PRO 8840HS | 64 GB RAM | 1 TB N...
(ophalen aanbevolen)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
de P serie van Lenovo kan interessant zijn. Degelijk, en redelijk wat verschillende componenten nodig.
Ik zou weg blijven bij RGB gamers laptops. Een model van vorig jaar kan ook, zeggen ze iets van verwachte systeem eisen?
Op zich een nieuwe laptop waarmee je je hele studie kunt doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:53
Ik heb zelf een HP omen 16 al 2 jaar voor mijn studie, die zit vrij stevig in elkaar met deels metalen behuizing en werkt goed. Vooral wegblijven van de budget gaming series en MSI gaming, daar komen vooral de slechte verhalen vandaan imo.

Je zegt dat je al gekeken hebt, welke refurbished laptops heb je op het oog?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Ik zie hier in de V&A een paar Dell Precision van 5 jaar oud. Die gaan mechanisch in ieder geval lang genoeg mee. Tenminste, die van mij :+ .

Als je zoiets met 64 GB ram kan vinden, zoals het voorbeeld wat ik link, en je er een nieuwe snelle SSD (met dram cache) in stopt wil dat nog wel vooruit denk ik. Wel moet ik toegeven dat de cpu in dat voorbeeld niet het snelste is.

Ik ben niet zo thuis in de Lenovo, maar zoiets zoek je?
v&a aangeboden: ThinkPad P14s Gen 5 | Ryzen 7 PRO 8840HS | 64 GB RAM | 1 TB N...
(ophalen aanbevolen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Uit je voorbeeld laptop haal ik een paar impliciete wensen
Dedicated GPU
Veel geheugen
16" scherm

Als ik een snelle zoekoptie in de PW maak
categorie: Laptops

Ik zou dan deze bijvoorbeeld overwegen uitvoering: ASUS TUF Gaming A14 FA401UM-RG010W
of deze uitvoering: Acer Nitro V 16 AI ANV16-42-R85B

Ik heb zelf een ASUS Vivobook met externe GPU en dat is redelijk vlot, al weet jij beter welke eisen de software van je opleiding vraagt aan je systeem hoop ik.

EDIT: ik heb meer gekeken naar schermresolutie dan geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 08-09-2025 15:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechWouter
.

[ Voor 128% gewijzigd door TechWouter op 08-09-2025 16:53 . Reden: Ik snap quoten ff niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechWouter
Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik ben opzoek naar een Dell Precision en HP Zbook. Ik zoek vooral via Marktplaats en Tweakers VA, als ik dat doe kom ik op dit soort sites uit:
https://computer-wereld.com/product/hp-zbook-fury-15-g7/
https://ipsumcomputerserv...b-ssd-quadro-t2000-max-q/
https://correct-systems.n...inch-quadro-t500-4gb.html

Zijn dit een beetje goede aankopen of hebben jullie tips om beter te zoeken?
Pagina: 1