Ervaringen met smart scopes?

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelof Dubond
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19-09 09:39
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de nieuwe generatie smart scopes zoals de Seestar of de Vaonis Vespera? Ik ben benieuwd of ik mede hobbyisten tegen ga komen hier! Het is immers een revolutionaire ontwikkeling in de Tech.

Ik heb zelf laatst een Seestar S30 Knip, geen reclame maken besteld om het uit te proberen. Eerste indruk: binnen 5 minuten opgezet en ik had zo foto’s van de Maan en Orionnevel op mijn telefoon. Echt bizar makkelijk vergeleken met een klassieke opstelling (heb ze wel eerst geappt met wat vragen maar daar werd gewoon vlot op gereageerd).

Natuurlijk zijn er ook beperkingen (klein diafragma, niet ideaal voor planeten), maar voor snelle deep-sky sessies lijkt het me ideaal. Ben benieuwd: zijn er meer Tweakers die hier al mee bezig zijn? En hoe verhoudt dit zich volgens jullie tot een klassieke Newton of refractor?

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 19-09-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
In het Astronomie - Studie van de sterren en planeten topic wordt vaak over telescopen enzo gepraat. Wellicht zijn er daar mensen die wat ervaringen hebben waar je wat mee kan, dus wellicht je vraag daar posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Op onze sterrenwacht is een werkgroep (smart ones :') ). Vooral de S50 is daarin populair maar we hebben ook een Unistellar. Ik vind het een toffe ontwikkeling, het maakt astrofotografie supertoegankelijk en betaalbaar maar ik vind het geen vervanging van ouderwets analoog waarnemen. Ik snap ook niet dat smart-scopegebruikers hun hobby "waarnemen" noemen :P

We bieden trouwens ook een cursus aan die goed bezocht wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49

Perkouw

Moderator General Chat
Welkom, ervaringen topics als deze horen hier niet thuis zie ook Shopping Forum Beleid dit topic krijgt van mij een slotje.

Bovendien is het ook niet de bedoeling op Tweakers om te spammen voor (eigen) producten en/of een (eigen) winkel

Dit topic is gesloten.