All-electric Warmtepomp Vaillant, hulp gezocht bij keuze

Pagina: 1
Acties:

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:58
Mijn vraag
Eerste keer dat ik een topic open dus hopelijk is het niet het niet waardeloos ;-).

Komt mijn keuze voor all-electric te vroeg? Heb het gevoel dat de Installateur me (nog) niet goed van informatie voorziet. Kan ook aan mij liggen maar ik hoor van 2 mensen daar verschillende adviezen.
Ik wil ook vooral niet de verkeerde keuze maken want dat kan later weer mogelijk niet aangepast worden.

Onze situatie:

Woningtype: Vrijstaande woning

Oppervlakte: 210 m²

Inhoud: circa 880 m³

Isolatie: A+ niveau

Gezin: 2 volwassenen, 2 kinderen

Verdeling woning

Begane grond: ca. 105 m², vloerverwarming

Eerste verdieping: ca. 68 m², 4 slaapkamers met convectorverwarming

Kelder: 16 m², geïsoleerd, convectorverwarming (bijna niet gebruikt)

Garage: 16 m², geïsoleerd, convectorverwarming

⚡ Huidige installaties

HR-ketel: Intergas Kombi/Compact HR 36/30 (18 jaar oud)

Hybride warmtepomp: Stiebel Eltron LWA 252 (300L tapwatervat, ventilatieafhankelijke luchtinvoer)> doet alleen het warmtetap water opwarmen dus geen CV.

Heatwave boiler

Zonnepanelen: 23 stuks, opbrengst: 7,2 – 8,0 MWh/jaar

Energieverbruik

Elektra: 6,5 MWh/jaar (inclusief warmtepomp), overschot van ca. 1 MWh ➝ € -223

Gas: 1.425 m³/jaar (verwarming + koken), realistisch max: 2.000 – 2.500 m³ ➝ ca. € 2.200

Aanvoertemperatuur: stond op 65 °C, recent verlaagd naar 55 °C (nog niet echt kunnen testen een winter)

⚖️ Gewenste nieuwe situatie

Volledige all-electric oplossing (vervanging huidige setup die 18 jaar oud is)

Efficiëntie en comfort verbeteren, ook op warme zomerdagen ➝ optie voor koeling

Lange levensduur (≥ 15 jaar) en terugverdienmodel na 10 jaar

Betrouwbare service & onderhoud op lange termijn

Geluidsniveau < 40 dB(A) op perceelgrens (afstand tot erfgrens: 1 - 1,5 m)> Daarbij kwamen we op Vaillant omdat als enige Safe Sound.

Een systeem wat slim kan omgaan met overschot zonnepanelen

Ruimte beschikbaar in tuin voor buitenunit

WTW-systeem wordt verwijderd of vervangen door mechanische ventilatie van zendher of litho daalderop

Aansturing gewenst via bestaand Honeywell Evohome-systeem (individuele zones)

Ik ben sinds enkele maanden me DLE energie in contact om een Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 te laten installeren. Maar het is erg gebrekkige communicatie van hun kant. Het geheel laat me twijfelen.
Ik wil het laten koppelen met Honeywell evohome systeem. (6 knoppen op convector radiatoren en 1 zone vloerverwarming van 80m2). Nu geeft de een daar aan dat het zonder de SensoCOMFORT (VRC 720) en
VR32/3 buskoppelaar. Maar ik krijg daar geen 100% bevestiging op. Ik wil ook even zeker zijn dat ik geen mogelijke (toekomstige) functionaliteit verlies, zoals koelen, zonnepanelen overschot gebruikt voor voorverwarmen vat etc etc.

Ps wat vinden jullie van onderstaand offerte? Staat alles hier op?
Was toch weer een verassing wat last minute aanpassingen.

UW VOORSTEL
Aantal Omschrijving Prijs
1 | Vaillant aroTHERM plus VWL 105/6 | Vermogen bij -7/W35
9,7 kW / Vermogen bij +7/W35 15,0 kW | KA17541
1 | Bigfoot blokken
1 | Buffervat 50 liter
1 | Gateway myVAILLANT Connect VR940f
1 | Vaillant binnenunit Hydraulische module MEH97/6 met
naverwarmer 230V/400V (All Electric)
1 | Aansluitset voor Monobloc all electric
1 RVS Boiler | Indirect gestookt | 300 liter
1 Burgerhout Megavent Dakdoorvoer rond luchtkanaal |
400453102
1 UITZONDERING: Geul graven ongeveer 3 meter langs gevel
1 | Montagekosten | all electric
1 Verlengde garantie op materiaal en montage 5 jaar
1 Onderhoudscontract 2 jaar inbegrepen (twv €360 inclusief
btw)
1 Grondkoffer door klant (1100 x 650mm)
Totaal excl. BTW: € 14.281,43
BTW. 21%: € 2.999,10
Totaal incl. BTW: € 17.280,53
Indicatie ISDE subsidie €3.250,00
Netto investering €14.030,53

Kies uw opties en service (prijzen zijn inclusief btw):
bdr91t1004 ivm koppeling Evo home + €139,15
5 jaar onderhoud in 1 keer vooruitbetalen. met 20% korting + €431,97
Robot LTC Verdeler voor hydronische circuits | 203907 incl montage + €756,25 (dit was een last minute verrassing terwijl er eerder gecommuniceerd was dat de offerte zonder dit compleet was)
Extra B16 groep naar tuin inclusief kabel YMvK 3x2,5mm2 + €199,65
Kappen demonteren / spuiten / monteren naar zwart + €883,30 (vind ik aardig prijzig!)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:42
Dat gaat een lange terugverdientijd worden met deze offerte. Ik denk dat je eerst even terug naar de basis moet gaan om je eisen te evalueren. Hoeveel denk je dat een kamer opwarmt als er water van 26 graden door het CV-circuit loopt? Die EVO home kan wel om warmte vragen, maar veel gaat het niet uitrichten. Je wilt immers met een WP zo stoken dat de temperatuur beneden constant is, dan gaat de convector boven nooit de capaciteit hebben bij de lage aanvoertemperatuur om een kamer significant op te warmen in korte tijd.

Overschot aan PV zou voor mij persoonlijk meer een 'could have' zijn dan een 'must have', klinkt op papier leuk, maar zie het nog maar rond te rekenen qua TVT. Als de zon schijnt in de het voorjaar warmt het huis daarvan al op, wil je dan ook dat de WP vol gas gaat geven om te voorkomen dat je gaat terug leveren? Een boiler vat extra opstoken is leuk, maar zet niet bepaald zoden aan de dijk.

Kortom wat zijn nu echt prio's. Wil je een dikke installatie of een installatie met de kortste TVT?

• Shalin
@Oilman
Goede opmerking ik heb de terugverdientijd op ongeveer 11 jaar uitgerekend.
Het is niet alleen geld wat de drijfveer is maar naar belangrijkheid:
-Comfort, het moet wel boven warm worden. Deze Vaillant zou zelfs tot 75 graden moeten kunnen verwarmen en met backup ook tot -7 aan moeten kunnen. Het doel is wel om de kamer ochtends bijvoorbeeld in 30 minuten van zeg 16 graden naar 20 te krijgen bijvoorbeeld. Maar goed dat word me verteld he. Wat bedoel je met 26 graden?
-Efficiëntie huidige WP doet alleen warm tapwater en dus betalen we alsnog 2200 eur per jaar aan gas.
-Geluid, nu hebben we dus een hybride WP in de bijkeuken staan. Dat ding maakt 60 db geluid, die unit komt nu buiten maar ook daar willen we liefst zo weinig mogelijk geluid.
-Vervanging huidige systemen die 18 jaar oud zijn en nu aan onderhoud jaarlijks wel 1000 eur kosten.

• Shalin
Hierbij wat fotos van de vloerverwarming verdeler. Wellicht dat het helpt bij de beoordeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9SvxAxLA4e88gtuDK-X00ukfK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjZJMJ8UX4vrIzh3n1f19crI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI3B9d-OyANHfUN2wg0BT656FsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBxbTBs6PAlryXVo9fB7yAtJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:33

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:22:
@Oilman
-Comfort, het moet wel boven warm worden. Deze Vaillant zou zelfs tot 75 graden moeten kunnen verwarmen en met backup ook tot -7 aan moeten kunnen. Het doel is wel om de kamer ochtends bijvoorbeeld in 30 minuten van zeg 16 graden naar 20 te krijgen bijvoorbeeld. Maar goed dat word me verteld he. Wat bedoel je met 26 graden?
-Efficiëntie huidige WP doet alleen warm tapwater en dus betalen we alsnog 2200 eur per jaar aan gas.
-Geluid, nu hebben we dus een hybride WP in de bijkeuken staan. Dat ding maakt 60 db geluid, die unit komt nu buiten maar ook daar willen we liefst zo weinig mogelijk geluid.
-Vervanging huidige systemen die 18 jaar oud zijn en nu aan onderhoud jaarlijks wel 1000 eur kosten.
1000 euro onderhoud??

Het woord onderhoud en reparatie zijn twee heel verschillende zaken. En ik ben dan wel benieuwd wat er voor dit bedrag aan onderhoud wordt uitgevoerd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Shalin
@Seafarer ja idd 1000 eur aan onderhoud en reparatie. met name de cv ketel is op zon einde. maakt ook flinke tikken. maar ja wil dus naar iets anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

(jarig!)
Maar. Waarom 65?
Waarom 55?

Je kan toch vast ook wel af met 40?
Of zelfs 35 en dan gewoon niet uit zetten in de winter? (Dan wel lange runs maken)
Maw. Geen of weinig nachtverlaging.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:58:
@Seafarer ja idd 1000 eur aan onderhoud en reparatie. met name de cv ketel is op zon einde. maakt ook flinke tikken. maar ja wil dus naar iets anders
Hier is de cv pas 26 jaar jong. :)
Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen en dit hele topic eens goed doornemen om je kennis wat te verhogen zodat je beter het kaf van het koren kan scheiden tussen de installateurs.

Al eens de youtube filmpjes bekeken van de Engelse en Nederlandse Heat Geeks? Scheelt je een heleboel leestijd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin Ik denk dat je deze (dure) offerte (en misschien het installatiebedrijf) beter kan vergeten.
Te veel onduidelijk wat mij betreft en dat na maandenlang "overleg".
  • Je hebt al een werkende warmwatervoorziening met een warmtepomp - en dan nog een extra boilervat van 300 l?
  • Warmteverliesberekening/schatting? - is niet zo lastig met bekend gasverbruik voor cv
  • 50 l Buffervat (van Vaillant?) - parallel of serieel? - Welk systeemschema van Vaillant?
  • Hoe ziet het uit met de warmteafgifte bij lage temperaturen? - Als je echt met 50-60°C of zelf 75°C wil/moet verwarmen, veel plezier met je torenhoog elektraverbruik.
Ik heb de indruk dat het installatiebedrijf de wp in eerste instantie quasi als drop-in voor de cv-ketel wilde installeren.
"Ophangen en wegwezen" - de energierekening is voor de klant.

Als extra (betaalde) optie kwamen ze dan toch nog met een vervangende, niet mengende verdeler?
Wat hebben ze als verklaring gegeven? - En wat gaan ze met de convectoren op de eerste verdieping doen?

Je hebt echt aanpassingen aan de cv-installatie m.n. de warmteafgifte nodig - niets daarvan staat in de relatief dure offerte. Werd dit niet tijdens het offertetraject besproken??

=> Terug naar de tekentafel

P.S.: Gooi de gasfornuis bij all-electric ook er uit. Dit zijn namelijk zeer dure kuubs.
Geen vaste kosten voor gas meer = ca. € 350 - 450/jaar minder - en die stijgen de komende jaren sterker
naast de gasprijs (ETS-2)

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2025 19:09 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Shalin
@dunklefaser
Thanks for je input:

-Ik heb al een werkende Stiebel Eltron LWA 252(2007) met 300L vat(doet alleen warmtetapwater).
En ondanks dat dus nog steeds 1500m3 gas verbruik. De stiebel staat in de bijkeuken te blazen met 60 DB dus opzicht fijn als dat vernieuwd/vervangen kan worden door een all electric. Volgens mij los ik dan en geluid en gasverbruik op. Bedoel is idd van het gas af en ook koken met inductie.
-Van dat buffervat zou serieel aangesloten worden geven ze aan.
-Ze geven aan dat verandering van de afgiftesysteem niet noodzakelijk is. Het zijn convectoren en die zouden op lagere temperatuur moeten kunnen. Wel gaven ze als advies aan om later ventilatoren op de convectoren te plaatsen.
Ze geven ook aan dat de SCOP op 55 graden het volgende is in hun communicatie:
bij 35 graden aanvoer: Vailliant 5,03
bij 55 graden aanvoer: Vailliant 3,58.
-Over de verdeler kwam het niet verder dan ja is eigenlijk wel nog voor de efficiëntie

Zie verder hier warmteverlies berekening. schouwrapport en aansluitschema.
Hopelijk kan je er wat nuttig mee thanks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCx8FOmpi0HNoJr1qh3rQiM0ZcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EcruXY6sWjia6587gRr6EaV9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5WEkB0XdJwwh1y35nix6Z95VB8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r4IVMbtopcQq7es02skXG5hv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufzUxMLSAVziB4fuNPKgjnWYbLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Jb3NVksJ5m5ie1v7dfYHqUU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aXzt5VB6XoQjrCUSpoGdJDSJ-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPAL2SkxTLHQAN3IkpsmEy7f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sVlBffx_50wAWt_SajnXdcj7YE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HWCMsQrBRNLh35hTkGqUzVIJ.png?f=fotoalbum_large

• Shalin
@Seafarer ja ik snap je comment.
Ik dacht dat ik wel al redelijk wat info gekeken had (energie nerds, ketel klets, jan van Gaalen ofzo)
Daarnaast ook 2 aanbieders met 2 verschillende producten.
Maar ik merk een beetje in mijn onderbuik dat er nog steeds wat open vraagstukken zijn. Misschien ligt dat aan mij hoor omdat ik het wel spannend vind ergens instappen waar nog best wel wat onzekerheid over is. Vandaar mijn vragen hier. Dan kan ik toch een beter beeld krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:42
Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:22:
@Oilman
Om de WP efficiënt te laten werken wordt een stooklijn ingesteld, afhankelijk van de buitentemperatuur past de WP de uitgangstemperatuur aan. Als je de vloerverwarming verdeler voor een pomploze vervangt haal je het hoogste rendement, dan gaat het water van de WP rechtstreeks de vloer in. Om de woonkamer op termperatuur te houden is doorgaans minder dan 30 graden water nodig. Hier moet het al knap koud worden voordat de WP water van 30 graden mag gaan maken voor verwarmingsbedrijf, anders wordt het veel te warm. Consequentie is dat een convector nog maar weinig vermogen beschikbaar heeft, dat is immers wat het is met een lage aanvoertemperatuur. Fans helpen zonder meer om dat wat te vergroten, maar dat is geen wondermiddel. Op de website van Jaga kan je zien wat het effect van fans is.

En je zult wel met EVO de VV beneden dicht kunnen zetten en de WP naar een hogere aanvoertemperatuur laten gaan, maar dan kom je met de minimale flow in de knoei. 1 kamer laten verwarmen door een WP en de rest van het huis niet werkt gewoon niet met de huidige generatie WPs.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:38:
@Seafarer ja ik snap je comment.
Ik dacht dat ik wel al redelijk wat info gekeken had (energie nerds, ketel klets,
:?
jan van Gaalen ofzo)
Daarnaast ook 2 aanbieders met 2 verschillende producten.
Maar ik merk een beetje in mijn onderbuik dat er nog steeds wat open vraagstukken zijn.
Vandaar ook dat @dunklefaser vrij snel adviseerde een eigen topic te openen.
Misschien ligt dat aan mij hoor omdat ik het wel spannend vind ergens instappen waar nog best wel wat onzekerheid over is.
Het gaat ook niet om een pak melk het zijn stevige langetermijn investeringen
Vandaar mijn vragen hier. Dan kan ik toch een beter beeld krijgen.
ik blijf nogmaals het advies geven om die heatgeeks filmpjes te bekijken. Ik persoonlijk vindt de eenvoud geweldig met duidelijke visualisatie.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin Je kent de beroemde @koevlaas2 formule? (gebruikt gasverbruik voor cv+sww)
Reken maar uit met jouw gasverbruik alleen voor cv - en vergelijk met de vermogensopgave uit de offerte.
Opstartverlies? - Nooit van gehoord, lijkt eerder op een veiligheidstoeslag voor de installateur.

Trouwens - ik zie een parallel buffervat - zowel in het overzicht als ook in de kopie van het Vaillant systeemschema (met extra circulatiepomp). Is dit echt de finale offerte?

Ik sluit me aan bij @Seafarer: bekijk de heatgeek filmpjes - eventuele vragen kan je hier vermoedelijk kwijt.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2025 20:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Shalin
@dunklefaser @Seafarer
ik ga zeker de heat geeks filmpjes wel kijken. ik had een voorlopig akkoord met de installateur om volgende week te laten installeren. maar door hun matige informatie oplevering begin ik toch wel te twijfelen. zouden jullie op basis van mijn plaatjes even kunnen meekijken en aangeven wat er niet klopt aan de voorgestelde setup? dan kaart ik dat morgen bij ze aan en indien geen bevredigend antwoord zeg ik het af.

ik had vaillant zelf ook al gebeld maar die willen natuurlijk niet slecht praten over hun producten en installateurs.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:12:
@dunklefaser @Seafarer
ik ga zeker de heat geeks filmpjes wel kijken. ik had een voorlopig akkoord met de installateur om volgende week te laten installeren. maar door hun matige informatie oplevering begin ik toch wel te twijfelen. zouden jullie op basis van mijn plaatjes even kunnen meekijken en aangeven wat er niet klopt aan de voorgestelde setup? dan kaart ik dat morgen bij ze aan en indien geen bevredigend antwoord zeg ik het af.

ik had vaillant zelf ook al gebeld maar die willen natuurlijk niet slecht praten over hun producten en installateurs.
Ik zou het maar afzeggen. Zelf ben je ook niet helemaal stabiel, eerst heb je 2200m³ gasverbruik en dan plotseling 1500m³ is maar 30% verschil. (of mijn bril is weer smerig) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin
Ik had al zo'n vermoeden dat je eigenlijk een beetje laat bent hier op tweakers, weinig aan te doen.
Hier op korte termijn een zinnig oordeel en advies te verwachten is een beetje veel gevraagd.
Er ontbreekt waarschijnlijk nog meer (achtergrond)informatie, sorry.

Volgens de koevlaasformule: (1500 m³ gas x 8 kWh/m³)/1650 bedrijfsuren = ca. 7,3 kW vermogen @-10°C.

Vraag de installateur: Wat is überhaupt "opstartverlies" (4,38 kW) bij het vermogen van 11,97kW uit de "warmteverliesberekening".

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

• Shalin
@Seafarer nee 2200 eur aan gaskosten en ongeveer 1500m3 aan gebruik dus.

• Shalin
@dunklefaser
ja je hebt gelijk, ik ben idd vrij laat. het komt door een aantal veranderingen waardoor ik ben gaan twijfelen. anders had ik als leek geen goede info om ze in twijfel te trekken.

ik heb net een paar filmpjes van heat geek gezien en ga ze wel volgende vragen :
- hoe effcient zal het werken met boven convectoren en beneden vloerverwarming. de technische schouw man wilde nauwelijks naar de convectoren kijken en toe. ik vroeg of hij de warmteafgite per kamer kon berekenen zei ie dat hij geen tijd had maar het goed genoeg was
-is een buffervat nodig jn deze opstelling en wat gaat ie precies doen in werking en welke efficientie verlies zal er zijn door menging
- en dan jou vraag ook

ik heb ook een lijntje geopend met techinsche dients van vaillant waar ik nog wat ruggespraak kan houden

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:13:
@Seafarer nee 2200 eur aan gaskosten en ongeveer 1500m3 aan gebruik dus.
Die bril ik moet er echt wat aan gaan doen. :-(

Sorry ik heb hem verkeerd gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
Vaillant 105/6 doet maximaal 60dB met 5dB tonaaltoeslag volgens geluidslabel.com

Op 1,5 meter van de erfgrens is dat heel ver boven de 40dB (52 in dag, 47 in nachtstand)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin Elk graad aanvoertemperatuur scheelt ongeveer 2% COP (grosso modo - als ik me niet vergis).
Berekeningen van de theoretische COP, de praktische COP van onze warmtepompen ligt tussen de 50-60% van de theorie.

Je wil dus met een wp het liefst met een aanvoertemperatuur < 30°C verwarmen (maximaal! 40°C)
Iedere menging - of in een parallel buffervat of erger - in een mengverdeler - betekent dat de wp een hogere aanvoertemperatuur moet leveren -> (veel) lagere COP - hoger stroomverbruik.
Het e.e.a. is misschien beter te zien in de Heat Geeks filmpjes of via deze bijdrage met een link naar twee Vaillant monoblocks die in realtime te bewonderen zijn (nu is natuurlijk niet veel te zien).

Verder werkt een wp graag met een kleine deltaT van hooguit 5 graden tussen aanvoer en retour en dat betekent een (veel) grotere flow dan bij een gasgestookte cv.
De normale cv-leidingen zijn vaak te dun - de hogere stromingssnelheid betekent dan veel weerstand (= stroomverbruik) en vaak stromingsgeluid.

Ik heb trouwens al mijn convectoren met ventilatoren geboost - de warmteafgifte bij lage annvoertemperaturen neemt hierdoor significant toe - ik verwarm standaard nu met 28°C aanvoer bij 2°C buitentemperatuur - kamertemperatuur ca. 20 °C. - Geluid is in de woonkamer bij "normale" snelheid niet te horen.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 18-09-2025 23:35 ]

• Shalin
@dunklefaser wat voor systeem heb jij zelf?

en die ventilatoren maken ze geluid?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin Een arotherm pure split 65/7.2 + 200 l wpb Atlantic IV
en natuurlijk maken ventilatoren geluid (sommige met LED's geven ook licht :Y ).

Ik zou me eerder zorgen om het geluid van de wp op de erfgrens maken
zoals @Ronald aangeeft.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 19-09-2025 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ander puntje, ivm de EvoHome combinatie:
* Bij een WP is een EvoHome niet altijd per se gunstig, ihb als je een goede geisoleerde buitenschil hebt.
* Als je wel EvoHome met WP neemt, moet je kijken naar het vrije systeemvolume. Als het hele afgifte systeem is nageregeld, is dat zeer laag, en heb je een groter buffervat nodig (tegen pendelen en ivm ontijzing).
Bij mij is de EvoHome met WP wel een goede keuze, maar de buitenschil is slechts redelijk (na)geisoleerd.
Ik heb een AroTherm Plus 75/6 met een 100 liter buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@Ronald Bedankt voor de info.
Weet je toevallig hoe betrouwbaar de info van geluidslabel.com is.

De unit komt zon 4/5 meter van de erfgrens te staan en we hebben nog een heg.
En volgens onderstaande documentatie van Vaillant zou het ruim binnen de wettelijke marges moeten vallen.
De installateur doet er ook constant erg zeker over dat het bijna geen geluid maakt (net als een koelkast). Ze raden af om een akoestische kast te plaatsen.

Maar ik wil voor ons zelf ook een stille unit(de stilste zelfs indien rendabel), het staat zowat midden in de tuin (wel tegen) de muur (daarachter is de woonkamer) en wil zowel als we in de tuin zijn als binnen niet heel de tijd een vervelend hinderlijk geluid horen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBdO8xIYYNjuZzOCkV9Px7_Z__o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27BuHJxticDLppUjFCi6VXOO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLW9L3b5ytEaTWwfocOiywInP9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ICFO7VlPfaDxLZiLQ7pWwD0z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@Jan Zwanenburg7 Het is een woning van 2007, Hout Skeletbouw met gipsplaten van 22mm en daar tussen isolatie en weer gipsplaten en dan de muur.
Dus hopelijk goed tot zeer goed geïsoleerd. Er word ook een buffervat van 50 liter voorgesteld.
Welke vragen zou ik kunnen stellen om te voorkomen dat het straks niet optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@dunklefaser Hoe ervaar jij zelf het geluid van jou unit. Er werd mij verteld dat een split unit meer geluid maakte dan een monoblock.
Het geheel doet mij twijfelen aan de keuze want die was juist gesteld op geluid en SCOP. En nu vraag ik me af hoe het gaat zijn met vloerverwarmingen beneden en convectoren boven die in verschillende temperatuur draaien. Hoe kan ik het beneden 20 graden verwarmen en in de kamers redelijk snel van 18 naar 20 krijgen in de ochtend of avond als de kinderen gaan slapen. Door de filmpjes van heatgeeks lijkt het misschien beter om een vast temperatuur in te stellen. Maar aan de andere kant in de slaapkamers ben je maar 1/2 uur per dag actief (slapen kan prima met 18 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:53
Zet alles op pauze, kijk alle heatgeek filmpjes (een paar keer) en kijk dan weer eens naar de offerte. Dikke kans dat de boel op de schop gaat, inclusief hoe je denkt de warmtepomp te willen gebruiken. Ik spreek uit eigen ervaring. Pas bij installateur nummer 5 vond ik iemand die dit snapte en het correct wilde aanleggen. Het werkt nu als een zonnetje en super efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@McRizzo Ja idd goed advies.
Ik had ook toen ik startte in februari altijd helder gevraagd om een energiepartner, niet gewoon een producten schuiver. Nou coolblue en aantal partijen vielen al meteen af na een paar gesprekken. Saman groep (via VEH) kan ook alleen aanbieden wat ze mogen aanbieden(Daikin) en daar krijg ik zelf geen goed gevoel bij toen ze mij niet konden vertellen hoeveel geluid de unit zou maken. Met DLE was het altijd als stroef qua communicatie, maar ze kregen goede reviews by trustoo en bieden a merk Vaillant aan (zou stilste en zuinigste zijn naast Nibe) Maar ik zie nu wel in dat ze niet meedenken of dingen uitleggen aan hoe het zal werken maar puur het werk willen komen doen en dan weg.

Vraag hoe kom je uit bij een goede energiepartner? Die merk onafhankelijk je een goed advies geeft.
Ik neig ernaar om patrick schimmel een bericht te sturen van Heatgeeks en te vragen naar een lijst van Elite installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54
@Shalin ik denk dat geluidslabel behoorlijk moeite gedaan heeft de correcte waarde te vinden voor de machines in hun database.

55/6 is behoorlijk stiller dan 105/6.

55/6 is 55dB en 2dB tonaaltoeslag.

Als je installateur zo zeker van zijn zaak is, dan kan hij het of via Geluidslabel valideren (de site is B2B), of handmatig berekenen met de WPAC tooling.

De machine zal doorgaans in deellast draaien, en dan maakt hij veel minder geluid… maar hij moet in vollast ook voldoen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Shalin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:52:
@McRizzo Ja idd goed advies.
Ik had ook toen ik startte in februari altijd helder gevraagd om een energiepartner, niet gewoon een producten schuiver. Nou coolblue en aantal partijen vielen al meteen af na een paar gesprekken. Saman groep (via VEH) kan ook alleen aanbieden wat ze mogen aanbieden(Daikin) en daar krijg ik zelf geen goed gevoel bij toen ze mij niet konden vertellen hoeveel geluid de unit zou maken. Met DLE was het altijd als stroef qua communicatie, maar ze kregen goede reviews by trustoo en bieden a merk Vaillant aan (zou stilste en zuinigste zijn naast Nibe) Maar ik zie nu wel in dat ze niet meedenken of dingen uitleggen aan hoe het zal werken maar puur het werk willen komen doen en dan weg.

Vraag hoe kom je uit bij een goede energiepartner? Die merk onafhankelijk je een goed advies geeft.
Ik neig ernaar om patrick schimmel een bericht te sturen van Heatgeeks en te vragen naar een lijst van Elite installateurs.
Zou ik zeker doen. Want als het beloofde niet gehaald wordt dan komt er een heel team langs om te helpen. Net zo lang tot het wel opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Shalin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:43:
@dunklefaser Hoe ervaar jij zelf het geluid van jou unit. Er werd mij verteld dat een split unit meer geluid maakte dan een monoblock.
Het geheel doet mij twijfelen aan de keuze want die was juist gesteld op geluid en SCOP. En nu vraag ik me af hoe het gaat zijn met vloerverwarmingen beneden en convectoren boven die in verschillende temperatuur draaien. Hoe kan ik het beneden 20 graden verwarmen en in de kamers redelijk snel van 18 naar 20 krijgen in de ochtend of avond als de kinderen gaan slapen. Door de filmpjes van heatgeeks lijkt het misschien beter om een vast temperatuur in te stellen. Maar aan de andere kant in de slaapkamers ben je maar 1/2 uur per dag actief (slapen kan prima met 18 graden).
Wat ik van het geluid van mijn wp vind is irrelevant - de berekening telt - en niet dat wat je vertelt wordt.
Trouwens - de nieuwere split plus is een stuk stiller - zie de technische data.
Ik zelf hoor bijna niets van mijn wp - misschien begin ik langzaam een beetje doof te worden :z .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb eenzelfde soort woning en een 125/6. Let op dat een 105 en 125 hetzelfde minimale vermogen hebben, en ik had achteraf wel een kleiner model gewild, de 75 in dat geval. Ook met minimaal vermogen, 100 m2 vloerverwarming én een buffervat van 100 liter maakt hij soms nog (relatief) korte runs.

Op zich niet heel erg, aangezien een 105 en 125 een "beter" type compressor hebben die wat beter tegen stoppen/starten kan, maar wat ik aan wil geven is dat de extra capaciteit in mijn geval niet nodig was. Hooguit voor mijn boilervat van 400 liter (maar daar heb je al een aparte oplossing voor).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
McRizzo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:44:
Zet alles op pauze, kijk alle heatgeek filmpjes (een paar keer) en kijk dan weer eens naar de offerte. Dikke kans dat de boel op de schop gaat, inclusief hoe je denkt de warmtepomp te willen gebruiken. Ik spreek uit eigen ervaring. Pas bij installateur nummer 5 vond ik iemand die dit snapte en het correct wilde aanleggen. Het werkt nu als een zonnetje en super efficient.
Ik kan dit alleen maar bijtreden.

Van pure miserie heb ik de WP zelf geplaatst. Iedereen komt af met zeer complexe installaties. Wat vaak slecht is voor uw rendement, de kost omhoog drijft evenals de potentiële punten waar dingen fout kunnen lopen. "The more they overthink the plumbing, the easier it is to stop up the drain."

Zeer tevreden van overigens: geen buffervat, geen zotte naregeling, geen extra pompen... Simpel, eenvoudig. Mijn Unit koste 4k, mijn WPB 2k en hooguit paar honderd euro voor voetjes en dergelijke.

Ik haal runs die enkele dagen duren, daarvoor heb je geen buffervat nodig.

Mijn set-up is gelijkaardig in die zin dat ik enkel beneden VVW heb in een oude, 19e eeuwse rijwoning. Boven heb ik grote radiatoren, die op +/- 45°c werkten. Ik heb die full YOLO gewoon op mijn VVW (80m², 16mm 10hoh, At rond 27-30°c) aangesloten in de veronderstelling dat ik ze later nog ging moeten uitrusten met ventilatoren of (worst case) vervangen door grotere t33-radiatoren.

Zonder die ingrepen: mijn bovenverdieping is doorgaans een graadje warmer dan het gelijkvloers, zonder ventilatoren. Warmte stijgt I guess?

Hoe belangrijk is het dat je het boven warm hebt? Vaak richten mensen een installatie in voor die paar weken dat daar later iemand gaat zitten studeren in de winter of dergelijke. In de meeste slaapkamers is het best oké om het ietsje koeler te hebben (19-20°c is niet koud imo.)

Je kan ook eerst proberen met je bestaande installatie en ingrijpen boven, zo nodig. Ventilatoren zijn een eenvoudige DIY ingreep die echt wel resultaat (+80% in mijn geval) opleveren, ook om mee te koelen later. Geluid valt mee: ik heb één kamer met ventilatoren (probeersel om te koelen) en je kiest ook hoe hard je die zet en welke kwaliteit je gebruikt: van onhoorbaar tot wel hoorbaar.
Worst case moest ik boven een radiator vervangen en/of bijstoken met een kacheltje van 1.000W. (Bekijk of je die vervanging ooit gaat terugverdienen.)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@Question Mark Ben je tevreden over de 125/6 en dan specifiek op de punten:
-SCOP
-Geluid van de buiten en binnen unit
-Welke installateur heeft het gedaan voor je? of zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
@betaplayer
Goed van je dat je het zelf hebt kunnen plaatsen. Ik ben een huis tuin en keuken klusser, zeker geen leiding/verwarming man.
Heb hier ook een aantal andere stakeholders zoals vrouw en kinderen dus wil het vooral gewoon goed hebben. Maar daar zit de uitdaging met de producten schuivers.

Ik heb convectoren in de slaapkamers, maar onze cv stond altijd op 65 graden. Ik heb em nu voor het eerst naar 55 graden gezet maar het is natuurlijk nog niet getest in een stookseizoen. Zonder ventilatoren lijkt het em erg sterk dat het op 45 graden gaat lukken überhaupt. Dus misschien is dat al een goede stap voor dit stookseizoen gewoon eerst testen of het wel warm te krijgen is.

Het ding is dat DLE aangeeft dat de SCOP op 55 graden 3.8 is en daarmee zou mijn terugverdientijd dus 11,5 jaar zijn(voor mij opzicht geen groot probleem). Maar aan de andere kant zeggen ze wel veel mondeling maar willen ze geen garanties geven. Echter her en der lees ik dat gemiddelde scop voor Vaillant in NL ongeveer 4.5 is. Dus is misschien de conclusie wel dat het gewoon niet goed genoeg zal werken bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Shalin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:12:
@Question Mark Ben je tevreden over de 125/6 en dan specifiek op de punten:
-SCOP
-Geluid van de buiten en binnen unit
-Welke installateur heeft het gedaan voor je? of zelf?
Scop Verwarming is 4,2, voor koelen 6,1 en warm water 3,1... (met opmerking dat ik een vrij grote 400 liter boiler heb).

De binnenunit (MEH 97/6) hangt in mijn garage en hoor ik niet. De buitenunit zit drie meter naast mijn garage, aan de zijkant van mijn woning (achter een schutting weggebouwd). Die hoor ik ook niet als wij buiten zitten. Mijn dichtsbijzijnde buren zitten ivm een boswal, groenstrook, sloot en straat op zo'n 50 meter afstand van de buitenunit. Die hebben dus nergens last van.

Installatie heb ik laten doen, ik was destijds (uit mijn hoofd) in de hoogtijdagen zo'n 17K kwijt voor alles (buitenunit, binnenunit, buffervat, 400 liter voorraadvat + installatie, leidingwerk, etc.) . Daar ging de subsidie nog vanaf..

Internet gateway heb ik niet aangeschaft. Ik heb de installatie via een ebus-adapter aan mijn HomeAssistant (HA) gekoppeld. Verwarming uitlezen met ebusd Ik heb zelf wat automatiseringen gemaakt in HA dat bij netto negatieve stroomprijzen het voorraadvat flink opgestookt wordt. Als salderen van opgewekte stroom stopt breid ik dat wel verder uit ,zodat ik de opwek van mijn zonnepanelen nog wat beter kan uitnutten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Shalin DLE schrijft veel als de (zon)dag lang is.
Wat ik hier lees over de warmtepomp en de win-win situatie met zonnepanelen en hoe het elektriciteitsnet hiervan profiteert laat me toch een beetje twijfelen over de kennis en competentie:
Maar zodra je een warmtepomp toevoegt aan die mix, verandert het spel. Dan gebruik je die zonnestroom direct om je huis te verwarmen of warm water te maken. Geen teruglevering = geen extra druk op het net. Dat is niet alleen slim, dat is gewoon win-win.
Een warmtepomp en het elektriciteitsnet zijn dus geen tegenpolen – ze kunnen elkaar juist versterken.
Ze hebben in ieder geval een zeer beperkte en eenzijdige zicht op de zaken.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 19-09-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
Shalin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:26:
@betaplayer
Goed van je dat je het zelf hebt kunnen plaatsen. Ik ben een huis tuin en keuken klusser, zeker geen leiding/verwarming man.
Heb hier ook een aantal andere stakeholders zoals vrouw en kinderen dus wil het vooral gewoon goed hebben. Maar daar zit de uitdaging met de producten schuivers.
I sympathize, dat is inderdaad niet evident.

Er zijn ook installateurs die open staan om een deel van de installatie (leidingwerk bv.) in handen te nemen, zonder dat ze u opzadelen met hun product. Ik heb ook een installateur laten komen voor een specifieke koppeling te maken die moeilijk was zonder het juiste gereedschap. In regie willen veel (zelfstandige) loodgieters wel zo'n klusje doen. Misschien iemand via-via die je kan helpen?

Als pol&soc'er had ik van mijn leven ook nog geen leiding gelegd hooguit wat elektriciteit. In november de WP geplaatst. Ik heb twee jonge kinderen en een baby, de druk was groot om terug een verwarmd huis te hebben (tot dan deden we het met een kacheltje), zeker nadat ik in de ogen van mijn vrouw wat koppig beslist had zelf de WP te plaatsen...

Dit forum heeft het voor me mogelijk gemaakt van het zelf te doen. Er staat hier ongelofelijk veel uitleg. Veel mede-tweakers die bij wie ten rade kan... Hulde aan al de mensen hier!

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
Update : heb DLE officieel afgezegd voor volgende week. Thanks voor de input allemaal.
Heb gelijk een soort van opluchtings gevoel maar wil ook doorpakken.

Ik denk dat voor mij de eerste puzzel is om de aanvoer temperatuur omlaag te krijgen (eerst 65, nu 55 maar nog geen stookseizoen op gedraaid)
Wat is dus nu begrijp is dat de convectoren aangepast kunnen worden het beste. Volgens mij heb je anders alsnog een hoge aanvoertemperatuur zoals 55 graden(nodig voor de convectoren) en dan zet de vloerverwarming verdeler die terug naar 35 graden of zelfs lager. Dat is pure verlies van efficiënte waardoor mijn scop omlaag zal schieten.

Wat is nou de beste manier om de juiste ventilator aan te schaffen en is dit zelf wel verstandig te doen met mijn gelimiteerde info.
Of is er een warmteverlies per kamer nodig.
Hoofdslaapkamer
Oppervlakte: 17M2
Yaga convector:
b: 11 cm
l: 180 cm
h: 35
180 cm verwarmings element

Kinderslaap kamer 1
Oppervlakte: 9M2
Yaga convector:
90 cm verwarmings element

Kinderslaap kamer 2
Oppervlakte: 9M2
Yaga convector:
b: 22 cm
l: 80 cm
80 cm verwarmings element

Logeerkamer
Oppervlakte: 12M2
Yaga convector:
90 cm verwarmings element

Garage
Oppervlakte: 15M2
Yaga convector:
b: 22 cm
l: 120 cm
120 cm verwarmings element

Warmteverlies berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sVlBffx_50wAWt_SajnXdcj7YE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HWCMsQrBRNLh35hTkGqUzVIJ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1