Hulp bij zolder indeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Hoi Allen,

ik ben al een tijdje bezig met een grote verbouwing en ben momenteel aangekomen bij de stap zolderverdeling. Op de tweede verdieping heb ik twee kamers (een van 6x3,20 en een van 3x3,50) en een badkamer (3,20x3,20). Op de zolder wil ik graag nog twee kamers creeren. Een van de kamers wordt een kantoor/hobbyruimte, twee van de kamers zijn slaapkamers en een kamer is voor een toekomstig tweede kindje. Waar precies wat/wie komt weet ik nog niet dus ik wil ze allen gewoon redelijk ruim en geschikt maken.

Op onderstaande tekeningen zie je de Layout van de zolder inclusief de maten. Ik ben benieuwd hoe jullie de ruimte zouden indelen/wanden zouden plaatsen (wel of geen gang). Ik zit in beetje in een vast kader (gewoon door twee splitsen met een volledige gang van trapgat tot middenraam echter zorgt dat best voor veel ruimte verlies. De trap wordt volledig nieuw geplaatst maar kan helaas niet op een andere plek..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJm_sqm6uSTVehtTgD37YifSSu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nmer88wuiFKhzjMLmucMKeZH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj73FftnOBQMh-4kh5ydi8wMGBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m0FixAm6abCKh6eCcCXPckRb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isoZkOS8B6VXqqe-06vyvo7OVPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ooSjlreUsqzdAdN4gmdgXApq.png?f=fotoalbum_large

Miscchien dat jullie betere/andere ideeen hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gezien je plannen voor twee extra (slaap?) kamers op die verdieping zou m'n éérste actie het aanvragen van een omgevingsvergunning worden waarin je een dakkapel over de volle (maximale) breedte over de niet-trap kant vergunningsvrij mag gaan plaatsten.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 16-09-2025 23:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kisajera
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:04:
Gezien je plannen voor twee extra (slaap) kamers op die verdieping zou m'n éérste actie het aanvragen van een omgevingsvergunning worden waarin je een dakkapel over de volle (maximale) breedte over de niet-trap kant vergunningsvrij mag gaan plaatsten.
Er zit net een volledig nieuw dak op. Vanwege de toch al redelijk grote ruimte en met name de antieke/klassieke uitstraling aan de voorkant van het pand heb ik ervoor gekozen om geen dakkapel te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Er blijft niet zo veel anders over dan 2 kamers met een gang er tussen.
Als het middelste raam er niet had gezeten dan had je daar nog een bergruimte kunnen maken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Als ik het goed begrijp heb je met het nieuwe dak geen rekening gehouden met de gewenste indeling? Ik zou verwachten dat je de scheidingswanden op de plek van de steunbalken zou maken, maar dat sluit nu niet aan op je trappenhuis.

Engineering

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Sta je ervoor open om er twee kamers van te maken waarvan 1 en-suite? Dan hoef je geen gang/overloop te maken. En je trap kan je dan met een ombouw / opbouw inc deur dichtmaken. Zoek op Google voor plaatjes, bijvoorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1xohjnq3OPx64zMeFxjdGGo86o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zZzK3F6CoQsKh0eKkCAHPqS.jpg?f=fotoalbum_large

Als het echt een slaapkamer moet worden kan dit niet maar voor een inloopkast, studeerkamer, hobbykamer is en-suite natuurlijk prima. En je krijgt er wel grotere kamers door want een overloop is loze ruimte.

Voordeel is dat bij bovenkant trap meteen je kamer begint (ipv loze ruimte in de vorm van gang/overloop). Nadeel is dat je een deur hebt die meteen bij de trap begint. Dit kan ook gevaarlijk zijn en soms on-praktisch. Wel kun je een schuifdeur overwegen daar (zou ik zelf wel doen). Officieel moet je ook bovenaan de trap nog kunnen staan om de deur te bedienen (ipv dat je op een trede staat).. Dit idee dus ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nolpq0vCaGQYZwC3E3wN7X-QvU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5rFFUSIhwZlDw7OCHTI9Ekgj.jpg?f=user_large

Ik heb er zelf ook over nagedacht hier maar het was uiteindelijk niet praktisch omdat onze wasmachine en droger en CV ook op zolder staat. Je zou dan altijd door de slaapkamer daarheen moeten… Dus ik heb uiteindelijk voor een klassieke overloop gekozen. Maar bij jou zie ik niks in die trant qua witgoed en techniek, dus de zolder volledig benutten zou kunnen zie te zien.

[ Voor 80% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2025 23:54 ]

• Kisajera
  • Nu online
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:34:
Als ik het goed begrijp heb je met het nieuwe dak geen rekening gehouden met de gewenste indeling? Ik zou verwachten dat je de scheidingswanden op de plek van de steunbalken zou maken, maar dat sluit nu niet aan op je trappenhuis.
Jaa klopt. Het zou eigenlijk een ruimte blijven, echter door het niet doorgaan van het overnemen van een stukje grond naast het huis waar een hobby-ruimte zou komen wil ik er toch graag twee kamers van maken.. niet het meest handige natuurlijk achteraf gezien meer rekening mee moeten houden

• Kisajera
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:41:
Sta je ervoor open om er twee kamers van te maken waarvan 1 en-suite? Dan hoef je geen gang/overloop te maken. En je trap kan je dan met een ombouw / opbouw inc deur dichtmaken. Zoek op Google voor plaatjes, bijvoorbeeld;
[Afbeelding]

Als het echt een slaapkamer moet worden kan dit niet maar voor een inloopkast, studeerkamer, hobbykamer is en-suite natuurlijk prima. En je krijgt er wel grotere kamers door want een overloop is loze ruimte.

Voordeel is dat bij bovenkant trap meteen je kamer begint (ipv loze ruimte in de vorm van gang/overloop). Nadeel is dat je een deur hebt die meteen bij de trap begint. Dit kan ook gevaarlijk zijn en soms on-praktisch. Wel kun je een schuifdeur overwegen daar (zou ik zelf wel doen). Officieel moet je ook bovenaan de trap nog kunnen staan om de deur te bedienen (ipv dat je op een trede staat).. Dit idee dus ;
[Afbeelding]

Ik heb er zelf ook over nagedacht hier maar het was uiteindelijk niet praktisch omdat onze wasmachine en droger en CV ook op zolder staat. Je zou dan altijd door de slaapkamer daarheen moeten… Dus ik heb uiteindelijk voor een klassieke overloop gekozen. Maar bij jou zie ik niks in die trant qua witgoed en techniek, dus de zolder volledig benutten zou kunnen zie te zien.
Oe dit is inderdaad misschien ook wel een goed idee! Een kant open laten.. en dan misschien toch zelf op de zolder ipv mijn dochtertje. Slaapkamer en aangrenzend een kantoor-hobby ruimte. Ik ga eens even googlen naar wat voorbeelden thnx!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Kisajera schreef op woensdag 17 september 2025 @ 00:16:
[...]

Jaa klopt. Het zou eigenlijk een ruimte blijven, echter door het niet doorgaan van het overnemen van een stukje grond naast het huis waar een hobby-ruimte zou komen wil ik er toch graag twee kamers van maken.. niet het meest handige natuurlijk achteraf gezien meer rekening mee moeten houden
Je zou ook gebruik kunnen maken van een grotere overloop door daar juist de kleding/opbergkasten te plaatsen.

Engineering

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:12

SeatRider

Hips don't lie

Het is me niet duidelijk hoeveel kamers het nu moeten worden, maar wat ik zou doen is links en rechts van de trap twee muurtjes optrekken (ter hoogte van de verticale draagbalken) en het middengedeelte open laten. Dan kun je daar eventueel een werkplek maken (onder het raam) en houd je nog steeds 2 afsluitbare kamers, met elk een eigen raam.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
Wat al is geopperd en waar je ook voor open staat: zelf naar boven verhuizen. Kamer en suite, of iets creatiefs met zelf kasten maken als scheidingswand tussen slaap- en kantoorgedeelte.

Als het kantoor/hobby gedeelte open mag, kan je ook volstaan met 1 kamer te maken op zolder. De rest van de ruimte is dan je hobbyruimte.

Wil je toch twee afsluitbare kamers hoef je echt geen gang door het midden te houden. Een kleine overloop kan ook zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKFax6YDSnfE2mtjc5Q12MOtor4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVmAedKghvR2cJkTzdpBKPwQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 11:04
deze maar dan dat kleine wandje in het verlengde van het wandje met de deur aan de "zuidkant" van het plaatje

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Prima oplossing ook van @Pat911 . En inderdaad, ik zou die ene horizontale lijn lager plaatsen/doortrekken. Anders krijg je zo'n rare nis in de onderste kamer.. Of je wil daar juist een kastenwand maken met schuifdeuren, dan zou ik het juist weer wel met een nis doen...

Ter vergelijking; Mijn oplossing met trapgat dichtmaken en en-suite kamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdmiA3_cNN2zYdBetWToLFD03QI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TuiaN02sXCi1sXKMBOX7v7VQ.png?f=user_large

In het geel (schuif) deuren..

Je wint er iets ruimte mee maar niet veel. De oplossing van @Pat911 is prima verder, "mijn" oplossing is ook wel sjiek maar stukken complexer en je moet je afvragen of de complexiteit opweegt tegen de geringe ruimtewinst.

Worden best forse kamers overigens, wou dat ik zo'n grote zolder had :)

[ Voor 59% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
Ik had zelf als kind een zolderkamer, en heb nu 3 kinderen die op zolder slapen. Vanuit die ervaring: dikke isolatie en goeie zonwering op de dakramen is essentiëel, zomerhitte is intens. Jou zolder is best laag, dus iets van koeling voorzien kan je later veel ergernis besparen (onze zolderkamers zijn bijna 5m hoog, en heb dan nog een nokje als bergruimte erboven, dus de warmte kruipt hoger dan waar je slaapt, dan lukt zonder extra koeling). Verwarming is beperkt nodig, warmte stijgt. Vergeet je ventilatie ook niet?

Wandjes maak je best stevig, bij mij zijn alle verticale wanden eerst OSB platen en daarop gips, tussenin isolatie. Heerlijk als je iets wil ophangen, stevig (in gips alleen sla je zo een gat), en er komt nauwelijks lawaai van de ene in de andere kamer.

Denk ook goed na over licht, waar schijnt de zon 's ochtends en 's avonds binnen? Je wil niet hobby'en met een hoofdlampje. Voor een kinderkamer: bureau onder het raam (dan zit je niet in je eigen schaduw).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Pat911
Die linkermuur is inderdaad flexibel te plaatsen.
Ik zou dan de zuidkamer als hobbyruimte willen, met een bureau in dat kleine hoekje.
In de noordkamer kan in de iets grotere hoek dan een eenpersoonsbed voor een kind.

Mochten er meer kinderen op de planning staan, dan kun je ook 2 kinderkamers op zolder maken. Met een geschakeld stapelbed. Zoiets als hieronder (zijaanzicht). Oppervlakte van 1 bed, maar toch heeft ieder kind een eigen ingang/kamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xq87x6sTyzu_pdxJTpSLjId7Olk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMvjlw975r2QHTaD29GXwIee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Pat911 op 17-09-2025 12:28 . Reden: plaatje wat kleiner ]

• Pat911
FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:32:
Je wint er iets ruimte mee maar niet veel. De oplossing van @Pat911 is prima verder, "mijn" oplossing is ook wel sjiek maar stukken complexer en je moet je afvragen of de complexiteit opweegt tegen de geringe ruimtewinst.
Van de zolder juist de ouder-slaapkamer maken vind ik ook wel heel mooi. Weet niet hoe het is met regengeluid, maar dat kan dan best wel doorklinken op zo'n zolder.
En als je wat ouder wordt, wil je misschien ook niet meer de trap af voor een nachtelijk toiletbezoek. Dus een klein badkamertje (douche+toilet) zou je dan misschien ook wel willen.

Of je gaat er van uit dat tegen die tijd de kinderen het huis uit zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
^wij hebben ook naar zo'n indeling zitten kijken, maar als je die uitzonderlijke kinderen hebt die niet continue geluidsloos zijn houden die elkaar de hele nacht wakker....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

naftebakje schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:26:
Ik had zelf als kind een zolderkamer, en heb nu 3 kinderen die op zolder slapen. Vanuit die ervaring: dikke isolatie en goeie zonwering op de dakramen is essentiëel, zomerhitte is intens. Jou zolder is best laag, dus iets van koeling voorzien kan je later veel ergernis besparen (onze zolderkamers zijn bijna 5m hoog, en heb dan nog een nokje als bergruimte erboven, dus de warmte kruipt hoger dan waar je slaapt, dan lukt zonder extra koeling). Verwarming is beperkt nodig, warmte stijgt. Vergeet je ventilatie ook niet?

Wandjes maak je best stevig, bij mij zijn alle verticale wanden eerst OSB platen en daarop gips, tussenin isolatie. Heerlijk als je iets wil ophangen, stevig (in gips alleen sla je zo een gat), en er komt nauwelijks lawaai van de ene in de andere kamer.

Denk ook goed na over licht, waar schijnt de zon 's ochtends en 's avonds binnen? Je wil niet hobby'en met een hoofdlampje. Voor een kinderkamer: bureau onder het raam (dan zit je niet in je eigen schaduw).
Over die wandjes;
Bij mij heeft de timmerman gewoon ouderwets met 2x3 balken een geraamte gemaakt, daar OSB underlayment op (beide kanten) en daarop weer gips. Dat is superstevig, gaat geen kant op. Hij was daar meer fan van dan metalen frames die je ook weleens ziet. Het is voor mij ook handiger, want je hoeft niet met pluggen in de weer om iets op te hangen. Gewoon een normale schroef door het gips en in het underlayement en het gaat geen kant op.

Ik heb geen isolatie toegepast maar het ging ook maar om 1 kamer optrekken op zolder, isolatie had niet superveel nut.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:32:
Prima oplossing ook van @Pat911 . En inderdaad, ik zou die ene horizontale lijn lager plaatsen/doortrekken. Anders krijg je zo'n rare nis in de onderste kamer.. Of je wil daar juist een kastenwand maken met schuifdeuren, dan zou ik het juist weer wel met een nis doen...

Ter vergelijking; Mijn oplossing met trapgat dichtmaken en en-suite kamer
[Afbeelding]

In het geel (schuif) deuren..

Worden best forse kamers overigens, wou dat ik zo'n grote zolder had :)
Dit kan niet, middelste raam zit ongeveer ter hoogte van het eerste trapgat deel zie: https://tweakers.net/i/0Y...gmdgXApq.png?f=user_large

De scheidingsmuur zo ver mogelijk in het midden komt ongeveer in het midden van het tweede trapdeel.
Het handigste is als @Kisajera die even in de eerste afbeelding intekent.

Zoiets (met de juiste maten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf1sdRxqugWlEH5nCfQQTrMycfc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tzd3CQlwXq3op8mY09ASolDK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door True op 17-09-2025 15:38 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zijn details.

Als je voor mijn oplossing wilt gaan wordt het dus bijvoorbeeld zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHf7VkOHimuwu7QrqYp96Fb-s_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKc6xcuTkN2mdRIs9h3L30o3.png?f=fotoalbum_large

Als je wilt gaan voor twee kamers en een kleine overloop, dan wordt het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwQoxiqJySFek0XpB3oE01f7xDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0UeGwCoPKMVcCUA4NITFDWh.jpg?f=fotoalbum_large

Die tweede optie is veel minder ingrijpend omdat je het trapgat niet dicht hoeft te maken :) En het is ook veel meer "standaard"...

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2025 15:43 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:40:
Dat zijn details en ook een beetje miereneuken.. Ik heb nergens gezegd dat het een definitieve tekenings..

Als je voor mijn oplossing wilt gaan wordt het dus bijvoorbeeld zo:

[Afbeelding]
Ik denk dat we een verschillend idee hebben over mierenneuken, je schetst past niet omdat je muur eindigt bij een raam, dan is een correctie wel passend lijkt mij ..
Ik meen laatst op GoT gelezen te hebben dat deze opzet niet mag; je mag niet de deur openen en direct de trap af stappen je moet daar iets ruimte voor hebben - ik zal even zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat klopt helemaal, dat schreef ik ook al eerder;
Officieel moet je ook bovenaan de trap nog kunnen staan om de deur te bedienen (ipv dat je op een trede staat)..
Natuurlijk is mijn tekening geen definitieve bouwtekening en iedereen snapt dat je een wand niet op een dakraam kunt laten eindigen.. Iedereen snapt dan ook dat dat muurtje een eind om moet.. Het ging meer om het idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Deze bijvoorbeeld: Muur weghalen, trap en deur tegen bouwbesluit in hier wordt aangegeven dat een deur vlak voor de trap niet mag.
Edit: beetje spuit 11 zo, excuus @FreakNL .

[ Voor 13% gewijzigd door True op 17-09-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het mag inderdaad niet en dat heb ik ook al aangegeven in een eerdere post. Het is aan de TS om te beoordelen of hij dat wil negeren.

Ik zeg zelf ook al dat het misschien niet praktisch is.. Het hangt echt van de situatie af..

Zelf had ik graag over dat bouwbesluit heengestapt als ik geen techniek op zolder had gehad. WEL had ik dan een schuifdeur van gemaakt (geen draaideur). Ik voorzie daarin weinig veiligheidsproblemen eigenlijk. Sowieso laat je een schuifdeur ook vaker openstaan.. Wij hebben nu op zolder ook een schuifdeur en die staat eigenlijk overdag altijd open.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehgJdYGLKmJq86CYugo0ntQ0iok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaC8SDM6KMc6DLTMDomRgpLM.jpg?f=fotoalbum_large

Wel is het natuurlijk totaal niet praktisch om een deur te openen terwijl je boven aan de trap staat en kan het daarom gevaarlijk worden.. Daarom mag het waarschijnlijk ook niet.. Maar nogmaals, die afweging mag iedereen zelf maken. Ik zie in dat topic dat je linkt ook mensen die er totaal geen problemen mee hebben (gehad).

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2025 15:54 ]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:46
Zitten er aan de trapkant ook ramen in het dak? Anders moet je de overloop wel doortrekken naar de andere kant, wil je iets van natuurlijk licht krijgen bij de trap. Geen idee wat het bouwbesluit daarover zegt, maar ik vind dat persoonlijk wel prettig altijd.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Je moet je ook afvragen of je vergunnings- en verzekeringstechnisch wel slaapkamers op de zolder mag maken.
De trapopgang bijvoorbeeld moet (volgens een brandweerman die ik sprak) een bepaalde breedte hebben, anders mag de ruimte erboven niet als slaapkamer / woonkamer worden gebruikt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3boJiEfqtmxYP24pjJA-TG81tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H1IPSEXZXXAQq60mb8GQAgD.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom een hele gang als een halletje volstaat?

Eventueel dakraam aanpassen (bestaande eruit, eenzelfde kopen en aan beide zeiden van het muurtje een)

Alternatief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bC2No6FQtgjwgZVsCPOabLh4ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBthY7G1NFgcmSltlY7VOiJL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 17-09-2025 17:58 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Yaksa schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:42:
Je moet je ook afvragen of je vergunnings- en verzekeringstechnisch wel slaapkamers op de zolder mag maken.
De trapopgang bijvoorbeeld moet (volgens een brandweerman die ik sprak) een bepaalde breedte hebben, anders mag de ruimte erboven niet als slaapkamer / woonkamer worden gebruikt.
Daar houdt geen hond zich aan.

Ik zie echt overal in Vinex-woningen zolders verbouwd worden door slaapkamers…

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Malfunctions schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:02:
Zitten er aan de trapkant ook ramen in het dak? Anders moet je de overloop wel doortrekken naar de andere kant, wil je iets van natuurlijk licht krijgen bij de trap. Geen idee wat het bouwbesluit daarover zegt, maar ik vind dat persoonlijk wel prettig altijd.
Dat is eventueel relatief eenvoudig op te lossen met dakramen me dunkt? Het lijkt aan die kant ook een schuin dak te zijn? Bij het beoogde halletje is dat alleen lastig?

Sowieso zou ik ook in de kamers aan de trapkant dakramen willen.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 17-09-2025 19:35 ]

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:46
FreakNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:33:
[...]

Dat is eventueel relatief eenvoudig op te lossen met dakramen me dunkt? Het lijkt aan die kant ook een schuin dak te zijn? Bij het beoogde halletje is dat alleen lastig?

Sowieso zou ik ook in de kamers aan de trapkant dakramen willen.
OP heeft aan het dak recent volledig te hebben vernieuwd, dus ik vermoed dat meer structurele aanpassingen aan het dak ongewenst zijn. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kisajera
  • Nu online
als eerste; woow wat een reacties. Ik kan niet overal op reageren apart maar heb alle adviezen ter hart genomen en wat goede ideen voorbij zien komen! ik ben er in ieder geval over uit dat ik ik geen volledog doorgetrokken overloop wil. De tussenwandjes ga ik met houten frames maken met knauf Rock4all steenwol ertussen voor het geluid en dan OSB-Gips. Wat betreft het dak: ik ga geen structurele veranderingen meer toepassen inderdaad. aan de achterkant zitten geen ramen omdat hier grotendeels zonnenpanelen komen. De zolder is met voorzetwandjes volledig geisoleerd met PIR en steenwol ook gevolgd door OSB en gips. De bedoeling was eerst een grote airo maar aangezien het twee dichte kamers worden ga ik voor twee kleintjes.

Wat vinden jullie van het volgende? een kant slaapkamer een kant wordt kantoorruimte. Ik heb 2meter hoge kasten tegen een rechte wand (het achterwandje van de gang) geplaats zodat er toch iets van kleding kwijt kan. mocht ik er ooit voor kiezen om zelf de zolder op te gaan of mijn volwassen kind woont dan nog thuis kan ik daar nog altijd een wandje plaatsten en een douche/wc op maken. Ik denk dat ik voor de zekerheid daar dan ook een riool/waterleiding naar laat doortrekken, die worden toch momenteel beneden geplaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAUGDuVV_rVXSlThuPoPXkjYFuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tnirN25N4TfB0hhuUwIps7t8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmXPnEHr9ZWbT5D3MejA5IoMo7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qa2c8uRM6cC74jgvskcoEHJg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRwzOw4Kx5fODUQ11wKWj1cY3tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpfOLS1UnNQIZJeD3rgcKV4G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7P4wGhEr4kpvvkV5t2AZzob-2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpZJucyCKWxyVNREAlYVTuJC.png?f=fotoalbum_large

• Kisajera
  • Nu online
en wat het bouwbesluit betreft. Ik hou me aan de meeste veiligheidsvoorschriften maar ik ga geen vergunning aanvragen of ik er slaapkamers mag maken. De verdieping is volledig volgens voorschriften opnieuw opgebouwd met stalen balken/nieuwe vloeren, juiste isolatie/ventilatie enz.. dat lijkt me voldoende (hoop ik dan haha).

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb wel een opmerking waar je verder niks mee gaat doen;

1 dakraam in de ene kamer en 2 in de andere.. Dat blijft altijd een donker hol… Heb er hier ervaring mee. Ik had daar gezien het gebruik van de ruimte toch echt een dakkapel neergezet.

Dat gezegd hebbende;
Ik zou persoonlijk dat “horizontale” wandje naar beneden verplaatsen en dus je kantoor kleiner maken. En je slaapkamer krijgt er dan een forse nis bij waar je een mooie inloopkast kunt maken.

/edit
Of kijk ik nou verkeerd? Bij welke ruimte heb je die nis nou ingetekend?

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 18-09-2025 07:39 ]

• Kisajera
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:37:
Ik heb wel een opmerking waar je verder niks mee gaat doen;

1 dakraam in de ene kamer en 2 in de andere.. Dat blijft altijd een donker hol… Heb er hier ervaring mee. Ik had daar gezien het gebruik van de ruimte toch echt een dakkapel neergezet.

Dat gezegd hebbende;
Ik zou persoonlijk dat “horizontale” wandje naar beneden verplaatsen en dus je kantoor kleiner maken. En je slaapkamer krijgt er dan een forse nis bij waar je een mooie inloopkast kunt maken.

/edit
Of kijk ik nou verkeerd? Bij welke ruimte heb je die nis nou ingetekend?
Jaa ik snap dat volledig. Als dit het enige was wat ik nog moest doen dan was het misschien wel een optie maar ik heb nog een totaalverbouwing voor de boeg (midden in) waarbij het financieel ook de pan uit rijst (zoals verwacht) maar ik ga daar dus zeker geen extra kosten meer aan maken.

De nis is ingetekend op de slaapkamer dus de lege kamer rechts, kijkend naar het scherm, is het kantoor. Hier komen sowieso nog lichtpanelen te hangen ivm hobby-werk welke goede verlichting vereist dus dat een raam aan die kant is prima.

Ook aan de slaapkamerkant moet ik dan inderdaad goed nadenken over een zo goed mogelijke, helaas dan geen volledig natuurlijke, lichtbron.
Pagina: 1