Muur weghalen, trap en deur tegen bouwbesluit in

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:07
We zijn met zijn tweeën aan het kijken naar huizen en zijn mogelijk iets leuks tegengekomen. Het grootste nadeel is dat het een studentenhuis was, daardoor zijn alle slaapkamers erg klein. De slaapkamer op de tweede verdieping is bijvoorbeeld net te klein voor een tweepersoonsbed zonder dat iemand aan het voeteneind moet uitstappen.

Op de tweede verdieping zijn nu twee aparte kamers. Volgens de bouwtekeningen zijn de tussenmuren niet dragend, dus ik dacht, kunnen we de bovenverdieping eenvoudig verbouwen tot één grotere kamer.

Wat denken jullie hiervan? Zien jullie mogelijke bezwaren of zaken die ik misschien over het hoofd zie? Dit gaat uiteraard tegen het bouwbesluit in waar je 0.8 x 0.8 m aan uitstap moet hebben voor je bij de trap uitkomt.

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sIGgJ6ZdWPu216UcLvY9CXZjUg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8a9CvXkzGzwjOZpNjRBck23l.png?f=user_large

Mijn idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EpJ28W3mgrckus0IC5V8ShtH6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mLXNP2yLt7q4fZ0Yo31OWPeV.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Batino op 04-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27

orf

Dit zijn Floorplanner plattegronden die door de makelaar of een partner daarvan zijn gemaakt. Als je iets wil weten over dragende muren of niet, zul je moeten kijken naar echte bouwtekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
orf schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:03:
Dit zijn Floorplanner plattegronden die door de makelaar of een partner daarvan zijn gemaakt. Als je iets wil weten over dragende muren of niet, zul je moeten kijken naar echte bouwtekeningen.
Klopt, ik heb de bouwtekeningen bekeken. Dit is wat makkelijker om mij idee over te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zegt het zelf al, het mag niet, ivm met veiligheid, meer bezwaren zijn er niet nodig. ;) daarnaast is het stront vervelend om de deur open of dicht te doen omdat je zelf niet op de juiste hoogte staat voor de klink. en zeker met de deurklink aan die kant "dwing" je mensen aan de verkeerde kant van de trap te lopen (de binnenbocht) het is vreselijk. imho

Edit: als je dit topic wil gebruiken om tot een legale oplossing te komen is dat prima, maar we gaan op tweakers niet over illegale dingen adviseren.

[ Voor 48% gewijzigd door twain4me op 04-07-2025 22:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:48
Waarom wil je uberhaupt een deur daar?
Kan je niet gewoon de deur onderaan de trap plaatsen - of helemaal geen deur?

Desnodos bovenaan de trap een traphekje.

Of de trap rechtdoor laten lopen, dan heb je meer ruimte in je kamer.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 04-07-2025 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:34
Wij hebben zelf een deur bovenaan de trap naar de eerste verdieping. Zelf laten aanleggen omdat het inderdaad niet de bedoeling is. Maar het werkt voor ons prima, ook met kinderen is het eigenlijk nooit een probleem (behalve als je met volle handen de trap oploopt).

Wel hebben wij een luie trap, jouw trap lijkt op de tekening wat stijler, ik kan niet inschatten of het daarmee ook goed te doen is. (deurklink zit bij ons aan de binnenbocht van de trap).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Ik ga dit maar helemaal delete. Blijkbaar heb ik niets toe te voegen... 8)7 8)7
De deur lekker beneden doen. ben je overal vanaf.

[ Voor 115% gewijzigd door tcw82 op 04-07-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:04
tcw82 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:39:
Ik ga dit maar helemaal delete. Blijkbaar heb ik niets toe te voegen... 8)7 8)7
De deur lekker beneden doen. ben je overal vanaf.
en soms is de oplossing oh so simpel…..inderdaad de deur beneden doen. Geniaal!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Bijkomend voordeel van een feit hebben is dat de warmte daar niet zomaar opstijgt :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35
Trap vervangen kwartslag => recht zodat je in de hoek van de kamer uitkomt?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:25
Of je hangt er een schuifdeur in.

Ik zelf zou nooit meteen achter de deur op de trap willen staan. Maakt niet uit of de deur boven of onderaan de trap zit.
Ik zou de ruimte boven aan de trap groter maken en dan een schuifdeur monteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:25
Lekker boeiend, het is een slaapkamer dus als je in geval van brand snel weg kan is er weinig aan de hand.

En dat is puur een kwestie van gewenning. Na 2 maanden kan je blind je trap op en af en de deur open doen.

Mag het? Nee
Gaat er een haan naar kraaien als je het zo gaat doen? Nee

Als jij dit wil en er over nagedacht hebt lekker doen.
Desalniettemin lijkt me persoonlijk een deur onderaan de nettere oplossing..

[ Voor 41% gewijzigd door FitTiv op 05-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Batino schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:59:
Wat denken jullie hiervan? Zien jullie mogelijke bezwaren of zaken die ik misschien over het hoofd zie? Dit gaat uiteraard tegen het bouwbesluit in waar je 0.8 x 0.8 m aan uitstap moet hebben voor je bij de trap uitkomt.
Ons vorige huis had exact deze situatie op zolder. Slaapkamer met een wand om de zoldertrap heengezet waar achter de deur direct de eerste tree zat.

Wij hebben 5 jaar op deze slaapkamer geslapen wat nooit 1 probleem is geweest. Toen we het kochten heeft niemand er iets van gezegd, en toen we het verkochten heeft onze makelaar en makelaar van de kopende partij ook geen woord erover gezegd. Tot dit topic zojuist wist ik niet eens dat t niet was zoals t hoorde.

Ik kan geen advies geven qua bouwbesluit, maar qua "leven" / dagelijks gebruik went t meteen en was t voor ons nooit een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een keer een oplossing gezien door de deuren boven aan de trap in een punt te laten eindigen soort Y vorm en het muurtje te verplaatsen naar het midden van de trapgat.

Hier heeft de zolder helemaal geen deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:09
Als je niet per se de hele ruimte als slaapkamer wilt gebruiken, zou je het ook zo kunnen oplossen. Een deel afzonderen met een deur en de rest van de ruimte open laten. Kan prima als je daar bijvoorbeeld een kleedruimte of werkplek maakt. Is het ook opslag voor koffers, verhuisdozen etc, dan zou ik hier niet voor kiezen. Of er toch een gangetje van maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cT8x9f0ZR9OA1tSI-kzWB5uThJA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5hlAs0W0iCsQLMPgP5yn2kJh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:07
@Toke_gt dat lijkt me dan een bed voor hele korte beentjes? Je hebt ook loopruimte nodig om je bed.

[ Voor 24% gewijzigd door biomass op 05-07-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:09
biomass schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:45:
@Toke_gt dat lijkt me dan een bed voor hele korte beentjes? Je hebt ook loopruimte nodig om je bed.
Het is 2m lang? Ruimte bij voeteneinde ca70. Aan zijkanten 80.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 05-07-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik denk eerder dat je dan moet denken aan maximaal 70 cm afhankelijk van het model bed en de vorm van de wand waar het bed dan tegen aan moet staan. Kan best krap worden, helemaal als je een matras van 2.10 of 2.20 wil hebben. 70cm is niet bijster breed, die 80 x 80 cm2 in het bouwbesluit is er ook niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batino
Bedankt allemaal voor het meedenken!
99ruud99 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:34:
Waarom wil je uberhaupt een deur daar?
Kan je niet gewoon de deur onderaan de trap plaatsen - of helemaal geen deur?

Desnodos bovenaan de trap een traphekje.

Of de trap rechtdoor laten lopen, dan heb je meer ruimte in je kamer.
Deur onderaan de trap is zeker een idee, slaat dan wel open in de hal, maar beter dan mijn voorstel.

Trap vervangen is ook een goed idee, had verwacht dat dit veel prijziger zou zijn, maar je lijkt voor ~1000e een degelijke onderkwarttrap kunnen krijgen. Het verbouwen van de trap lijkt mij lastiger, omdat ik denk dat je het rechte deel van de trapboom in 1 deel wilt houden, misschien denken andere hier anders over?
Toke_gt schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:36:
Als je niet per se de hele ruimte als slaapkamer wilt gebruiken, zou je het ook zo kunnen oplossen. Een deel afzonderen met een deur en de rest van de ruimte open laten. Kan prima als je daar bijvoorbeeld een kleedruimte of werkplek maakt. Is het ook opslag voor koffers, verhuisdozen etc, dan zou ik hier niet voor kiezen. Of er toch een gangetje van maken.
Dit idee vind ik ook goed. Ik heb het even ingetekend en we lijken dan inderdaad een ~60cm over te hebben, niet super ruim, maar voldoende.

Kortom, genoeg (betere) ideeën om dit op te lossen mochten wij dit huis krijgen.
Pagina: 1