Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodingClaudia
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13:48
Mijn contract bij een onderwijsinstelling loopt deze maand af. Vanaf november ga ik in deeltijd weer aan de slag in de IT.

Ik dacht een maandje zonder inkomen met mijn spaargeld te overbruggen, maar werd door iemand gewaarschuwd dat ik in die periode recht op een werkeloosheidsuitkering heb en mijn rechten zou verspelen voor de toekomst als ik er geen gebruik van zou maken.

Hij legde het mij zo uit dat het opgebouwde arbeidsverleden waarop de werkeloosheidsuitkering zou worden gebaseerd verloren gaat op het moment dat je een maand of langer werkeloos bent. In mijn hele leven heb ik gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken van een werkeloosheidsuitkering dus misschien snap ik het niet helemaal.

Zoals ik het lees wordt een werkeloosheidsuitkering altijd over het laatste dienstverband bepaald. In mijn ogen gaan er dan geen rechten verloren, want op het moment dat je een nieuwe baan hebt begint de teller gewoon weer vanaf 0 toch?
Wat zou ik dan aan rechten verliezen als ik geen uitkering aan vraag t.o.v. wen een uitkering aanvragen?

Is het een broodje aap of zit er een kern van waarheid in zijn verhaal? Ik was eigenlijk niet van plan om een uitkering voor een maand aan te vragen als dat mogelijk zou zijn. Het is toch niet verplicht om een uitkering aan te vragen of gaan dat automatisch vanuit de werkgever?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CodingClaudia schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:21:

Is het een broodje aap of zit er een kern van waarheid in zijn verhaal? Ik was eigenlijk niet van plan om een uitkering voor een maand aan te vragen als dat mogelijk zou zijn. Het is toch niet verplicht om een uitkering aan te vragen of gaan dat automatisch vanuit de werkgever?
Het is niet verplicht. De werkgever doet het ook niet. Je moet het echt zelf doen.

Het lijkt mij een broodje aap. Ik zie niet echt hoe je je rechten zou kunnen verspelen. Ik snap alleen niet waarom je geen gebruik zou maken van een regeling waar je wel aan meebetaald hebt. Beetje zonde van je spaargeld.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodingClaudia
Ik snap dat ik er misschien recht op heb, maar het voelt niet goed om een uitkering aan te vragen. Een maand later heb ik al weer werk. Ons sociale zekerheid is daar niet echt voor bedoeld toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:03
Het is een vangnet. Je hebt er recht op. Maar dat betekend niet dat je er gebruik van moet maken. Het siert je wel dat je dat niet doet. Ieder zijn eigen overwegingen.

Je verspeelt er niks mee om als je het niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
CodingClaudia schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:47:
Ik snap dat ik er misschien recht op heb, maar het voelt niet goed om een uitkering aan te vragen. Een maand later heb ik al weer werk. Ons sociale zekerheid is daar niet echt voor bedoeld toch?
Jij kunt die maand misschien overbruggen met spaargeld, maar er zijn een heleboel mensen die dat niet kunnen.
Waarom zou je niet die uitkering aanvragen? Je hebt er recht op, het is een sociale verzekering waarvoor je hebt betaald.
Meer info vind je hier. Daar kun je ook uitrekenen of je er recht op hebt en hoe lang.
De WW-uitkering duurt minimaal 3 en maximaal 24 maanden.
In jouw geval geef je door wat je in die deeltijdbaan hebt verdiend, dat wordt dan verrekend met je uitkering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Als jouw tijdelijke contract niet wordt verlengd, heb je overigens ook recht op een transitievergoeding van de werkgever. Soms 'vergeten' deze echter om de werknemer hierover te informeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodingClaudia
gerritjan schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:57:
Jij kunt die maand misschien overbruggen met spaargeld, maar er zijn een heleboel mensen die dat niet kunnen.
Dat besef ik heel goed @gerritjan. Het vangnet is bedoeld die mensen die het écht nodig hebben.
Waarom zou je niet die uitkering aanvragen? Je hebt er recht op, het is een sociale verzekering waarvoor je hebt betaald.
Misschien ben ik naïef maar ik zie het als een stukje solidariteit. Ja ik heb er met premies aan meebetaald, maar het voelt niet goed om er aanspraak op te maken. Het lijkt me ook veel gedoe hoor, want ik lees dat je minimaal 3 maanden uitgekeerd krijgt wat dan weer verrekend moet worden met het nieuwe salaris.
Meer info vind je hier. Daar kun je ook uitrekenen of je er recht op hebt en hoe lang.
De WW-uitkering duurt minimaal 3 en maximaal 24 maanden.
In jouw geval geef je door wat je in die deeltijdbaan hebt verdiend, dat wordt dan verrekend met je uitkering.
Op de pagina uit jouw link zag ik dit staan:
Voor de eerste 10 volledige kalenderjaren aan arbeidsverleden heeft u recht op 1 maand WW per jaar.

Zou hij dat bedoeld hebben met 'verspelen van rechten'? Ik vind de definitie van: Voor de eerste 10 volledige kalenderjaren aan arbeidsverleden heeft u recht op 1 maand WW per jaar een beetje vaag maar zou het te interpreteren zijn dat ik straks niet meer 10 volledige kalenderjaren arbeidsverleden heb, omdat ik een maand werkeloos ben tussendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodingClaudia
J_C_W schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:11:
Als jouw tijdelijke contract niet wordt verlengd, heb je overigens ook recht op een transitievergoeding van de werkgever. Soms 'vergeten' deze echter om de werknemer hierover te informeren.
Ze waren heel transparant hoor. De exacte verrekening moet nog plaatsvinden, maar de transitievergoeding en openstaande vrije dagen worden gewoon verrekend ga ik van uit. Mijn contract is met wederzijds goedvinden niet verlengt. Het was voor mij een tijdelijk experiment om 1 dag in de week ontdekken of het onderwijs mij zou passen. Door tekorten bij de onderwijsinstelling werd er een beroep op mij gedaan om meer uren te draaien en heb ik mijn baan in de IT opgezegd. Ik vond het leuk om te doen maar ik heb geleerd dat ik mijn werk in de IT te veel miste. Ik ga straks weer 32 uur in deeltijd werken in de IT dus dan mogen ze me altijd nog 8 uur op oproepbasis inhuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CodingClaudia schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:15:
[...]

Dat besef ik heel goed @gerritjan. Het vangnet is bedoeld die mensen die het écht nodig hebben.

[...]

Misschien ben ik naïef maar ik zie het als een stukje solidariteit. Ja ik heb er met premies aan meebetaald, maar het voelt niet goed om er aanspraak op te maken. Het lijkt me ook veel gedoe hoor, want ik lees dat je minimaal 3 maanden uitgekeerd krijgt wat dan weer verrekend moet worden met het nieuwe salaris.

[...]

Op de pagina uit jouw link zag ik dit staan:
Voor de eerste 10 volledige kalenderjaren aan arbeidsverleden heeft u recht op 1 maand WW per jaar.

Zou hij dat bedoeld hebben met 'verspelen van rechten'? Ik vind de definitie van: Voor de eerste 10 volledige kalenderjaren aan arbeidsverleden heeft u recht op 1 maand WW per jaar een beetje vaag maar zou het te interpreteren zijn dat ik straks niet meer 10 volledige kalenderjaren arbeidsverleden heb, omdat ik een maand werkeloos ben tussendoor?
Het gaat om 10 jaren arbeidsverleden. Op de site van het UWV kan je zien of een jaar mee telt als arbeidsverleden of niet. Criterium is het aantal SV dagen/Uren (afhankelijk van hoe ver het in het verleden is. Of je wel of geen WW krijgt hangt vooral af of je minstens 26 v/d 36 weken gewerkt hebt voordat je werkloos werd, als je ook aan de Jareneis voldoet (minstens 4 van de laatste 5 jaar gewerkt hebben kwalificerend als arbeidsverleden in deze context) krijg je langer WW op basis van je volledige arbeidsverleden.

Lang verhaal kort: je krijgt gewoon WW, aan de wekeneis blijf je voldoen, gezien 1 maand niet werken (tenzij je echt erg weinig hebt/gaat werken) geen impact heeft op of het jaar wel of niet mee telt als arbeidsverleden, heb je ook geen impact op de jareneis.

Bronnen/verder lezen:
https://www.uwv.nl/nl/arbeidsverleden-loongegevens
https://www.uwv.nl/nl/ww/wanneer-recht-op-ww
https://www.uwv.nl/nl/ww/hoelang-ww

UWV site is imho redelijk duidelijk/goed vindbare informatie voor hoe complex dit kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:13
Stel dat je daar de opzegtermijn niet door komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:44
Of je het wel of niet moet doen is uiteraard aan jou. Houd er alleen rekening mee, dat je binnen een week nadat je werkloos bent geraakt de aanvraag moet doen, anders kunnen ze korten, of zelfs de aanvraag afwijzen. Mocht je nog geen getekende arbeidsovereenkomst hebben en mocht de nieuwe baan om wat voor reden dan ook ineens toch niet doorgaan en je bent al langer dan een week werkloos, dan kan het vervelend uitpakken.

Overigens is het niet zo, dat je minimaal drie maanden betaald krijgt, als je maar één maand werkloos bent. Het UWV betaalt pas uit, nadat jij in de maand daarop je inkomstenopgave hebt ingevuld. Als jij deze correct invult (dus het nieuwe sv-loon invult, dat jij in die maand verdiend heb), dan zouden ze niets moeten uitkeren, behalve als jij minder bent gaan verdienen dan een bepaald percentage van het bedrag waarop de uitkering is gebaseerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Tribbletrouble op 17-09-2025 02:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Technofreakz schreef op woensdag 17 september 2025 @ 01:33:
[...]

Je bedoelt de proeftijd. Opzegtermijn is heel wat anders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:23
Gewoon het UWV bellen, daar zijn ze voor.
1 telefoontje en binnen 5 minuten weet je de stand van zaken anno 2025.
Veel beter dan hier op de verhalen af te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:13
downtime schreef op woensdag 17 september 2025 @ 01:36:
[...]

Je bedoelt de proeftijd. Opzegtermijn is heel wat anders.
Jij hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@CodingClaudia Een tijd geleden ongeveer hetzelfde proces doorlopen. Van de ene baan naar de andere had ik een "gat" van zo'n 2 maanden. Zoals iedereen hiervoor ook al aanhaald, de WW is een recht die je hebt als je geen werk hebt. Prima.

Echter, ik heb mij door het UWV laten informeren tijdens een bezoek aan het UWV. Lang verhaal kort, het is een recht die je hebt om WW aan te vragen. Dat betekend echter niet dat het ook zonder plichten is. Inschrijven bij UWV als werkzoekende, solliciteren, registratie als werkeloos.

Ik had daar allemaal geen zin in, mede ook omdat ik al een contract had met startdatum zoals jij ook hebt. Daarop besloten om de boel de boel te laten, en heb ook twee maanden op spaargeld geleefd. Was heerlijk.

De hamvraag: Ik sluit mij aan bij de voorgaande personen dat het een broodje aap is dat je je toekomstige recht verspeeld.

Succes met je nieuwe baan.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:11

Herman

FP ProMod
CodingClaudia schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:15:
[...]

(...)
Nee. Het is een inkomensverzekering waar, als je premies voor hebt betaald, je gewoon recht op hebt. Voel geen schroom, je hebt het zelf opgebouwd en voor jouw situatie is het juist bedoeld :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Herman schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:08:
[...]
Nee. Het is een inkomensverzekering waar, als je premies voor hebt betaald, je gewoon recht op hebt. Voel geen schroom, je hebt het zelf opgebouwd en voor jouw situatie is het juist bedoeld :)
Daar ben ik het helemaal mee eens. @CodingClaudia . Je verwart de WW denk ik met de bijstand. Als het echt niet meer lukt om zelf inkomen te vergaren is er het vangnet: de bijstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:42
Behalve als je partner "voldoende" verdient... maar laten we niet afdwalen. Ook een WW is niet plichtenvrij, je krijgt een werkadviseur toegewezen en na overleg met hem/haar kun je een vrijstelling krijgen van je sollicitatieplicht omdat je werk hebt gevonden. De WW zien als een verzekering om een onbetaalde maand op te vangen is mijns inziens wat kort door de bocht hoor, wat is de volgende stap? WW compensatie voor onbetaald verlof?

Ik vind het vooral lastig omdat je uitkering gekort kan worden mocht volgende maand blijken dat het contract toch niet doorgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Laatst online: 15:50
Wat ik ooit van het UWV begrepen heb is een "recht" niet vrijblijvend. Het is iets wat de overheid moet geven. Althans, zo had de betreffende medewerker het uitgelegd.

Imho, ik zou die maand WW gewoon pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:44
Running_Cow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:24:
@CodingClaudia Een tijd geleden ongeveer hetzelfde proces doorlopen. Van de ene baan naar de andere had ik een "gat" van zo'n 2 maanden. Zoals iedereen hiervoor ook al aanhaald, de WW is een recht die je hebt als je geen werk hebt. Prima.

Echter, ik heb mij door het UWV laten informeren tijdens een bezoek aan het UWV. Lang verhaal kort, het is een recht die je hebt om WW aan te vragen. Dat betekend echter niet dat het ook zonder plichten is. Inschrijven bij UWV als werkzoekende, solliciteren, registratie als werkeloos.

Ik had daar allemaal geen zin in, mede ook omdat ik al een contract had met startdatum zoals jij ook hebt. Daarop besloten om de boel de boel te laten, en heb ook twee maanden op spaargeld geleefd. Was heerlijk.

De hamvraag: Ik sluit mij aan bij de voorgaande personen dat het een broodje aap is dat je je toekomstige recht verspeeld.

Kennis van mij is op een gegeven moment van baan gewisseld vanwege een burn out en omscholing. Volgens het UWV had ze ook recht op een aanvullende WW uitkering omdat ze minder ging werken. Natuurlijk kwam daar het hele drama bij dat ze dan werk moest zoeken, solliciteren etc. Klonk allemaal heel erg eng.

Totdat ze op een gegeven moment bij het UWV mocht komen op intake. Uitgelegd dat ze 3 dagen in de week werkte, 1 dag in de week op college aanwezig was voor haar BBL opleiding en 1 dag in de week voor studie nodig had gezien ze een versneld traject BBL deed (ze werkte daarvoor 4 dagen in de week bij haar vorige werkgever), dus wanneer moest ze dan nog verder werk zoeken? Het UWV vond dat allang prima en had haar volledige vrijstelling gegeven.

Ironisch genoeg was in die tijd het bedrijf waar een kennis werkte failliet gegaan ongeveer een jaar of anderhalf voordat die man met pensioen zou gaan. Het UWV heeft daar ook aangegeven dat ze hem vrijstelling gaven van een sollicitatieplicht. Dat was hun allemaal meer moeite dan het waard was.

Voor TS, je hebt (waarschijnlijk) recht op WW. Uiteindelijk is de staat diegene die de regels voor de WW opstelt en het UWV diegene die de beoordeling doet. Als jij de volledige waarheid vertelt en zij vinden dat je er recht op hebt, dan zou ik mij zeker niet schuldig voelen. Andersom voel je je toch ook niet schuldig als je gebruik maakt van zorg (wordt door de overheid gesubsidieerd) of van het OV (ook zwaar gesubsidieerd) of als je een keer de politie nodig hebt bijvoorbeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In theorie heeft iedereen gelijk die zegt dat de WW niet zonder plichten is. In de praktijk zijn die plichten voor 1 maand WW een wassenneus: 2x een webinar van het UWV volgen, een LinkedIn profiel aanmaken of updaten en een iemand in je netwerk even spreken over je werksituatie en je zit in no-time aan je 4 sollicitatieactiviteiten. En dat is als je niet direct gewoon vrijgesteld wordt van sollicitatieactiviteiten want bij het UWV werken over het algemeen gewoon redelijke mensen die zelf ook wel begrijpen dat je niet actief op zoek gaat naar een nieuwe baan als je al een getekend contract hebt voor volgende maand.

Maar soit, het is niet verplicht. Wat je "verliest" is het recht op uitkering als die nieuwe baan onverhoopt toch niet doorgaat, omdat je je moet melden uiterlijk 1 week nadat je werkloos bent geworden. Maar na je nieuwe baan heb je gewoon weer minimaal drie maanden recht op ww + wat je hebt opgebouwd op basis van je werkverleden (wat niet aangetast wordt door 1 maandje werkloos te zijn).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Lothlórien schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:17:
Behalve als je partner "voldoende" verdient... maar laten we niet afdwalen. Ook een WW is niet plichtenvrij, je krijgt een werkadviseur toegewezen en na overleg met hem/haar kun je een vrijstelling krijgen van je sollicitatieplicht omdat je werk hebt gevonden. De WW zien als een verzekering om een onbetaalde maand op te vangen is mijns inziens wat kort door de bocht hoor, wat is de volgende stap? WW compensatie voor onbetaald verlof?
Dit is de uitleg op de site van het UWV. Lijkt mij helemaal van toepassing op de situatie van @CodingClaudia .
Als u geheel of gedeeltelijk werkloos wordt, kunt u een Werkloosheidsuitkering (WW-uitkering) aanvragen. De WW is een tijdelijke uitkering om het verlies aan inkomen tussen 2 banen op te vangen.
Ik vind het vooral lastig omdat je uitkering gekort kan worden mocht volgende maand blijken dat het contract toch niet doorgaat.
Die begrijp ik niet.
Ervaring:
Ik had een WW-uitkering. Ik ging weer beginnen met werken, maar kwam niet door de proeftijd. De WW-uitkering ging gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:00
Is er niet sowieso een maand 'wachttijd' bij het ontvangen van een WW-uitkering? Dat wil zeggen, de eerste maand dat je geen inkomen uit werk meer hebt, moet je sowieso zelf overbruggen, voordat UWV de maand daarop begint met het uitkeren van een WW-uitkering (als je die hebt aangevraagd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:44
Daffie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:31:
Is er niet sowieso een maand 'wachttijd' bij het ontvangen van een WW-uitkering? Dat wil zeggen, de eerste maand dat je geen inkomen uit werk meer hebt, moet je sowieso zelf overbruggen, voordat UWV de maand daarop begint met het uitkeren van een WW-uitkering (als je die hebt aangevraagd)?
Dat soort processen gaan niet echt snel nee, eigenlijk alles met uitkeringen duurt te lang wanneer je het echt nodig hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je het geld niet krijgt. Alles waar je recht op hebt en aangevraagd hebt wordt gewoon betaald.

Bij een maand zul je misschien weinig 'last' hebben van het UWV, maar je hebt wel allerlei plichten waar je aan moet voldoen. De medewerkers van het UWV zijn in mijn ervaring niet de moeilijkste, hoewel ze zich moeten houden aan het protocol kunnen ze ook flexibel zijn. Denk aan: een afspraak die verplicht is gewoon laat inplannen zodat het lang genoeg duurt om er geen last van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:26
Duke of Savage schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:17:
Wat ik ooit van het UWV begrepen heb is een "recht" niet vrijblijvend. Het is iets wat de overheid moet geven. Althans, zo had de betreffende medewerker het uitgelegd.
Niet vrijblijvend voor de UWV? Nee, daarom is het een recht, de UWV moet het je geven, als je het wilt ;)

Dat maakt niet dat je als burger het moet nemen. Maar mocht je het wel nemen, dan staan er wel tegenprestaties tegenover (zoals moeten solliciteren).
Daffie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:31:
Nope, er is helemaal geen wachttijd. Begin vorig jaar ben ik een paar maanden werkeloos geweest nadat mijn jaarcontract niet verlengd werd, en de UWV-uitkering had ik na 3 weken in mijn eerste werkeloze maand al op m'n rekening staan.

Ik vond alles bijzonder goed geregeld rondom de WW-uitkering. Snel, duidelijk, vriendelijk, het heeft mij toen echt geholpen om met minder stress op zoek te gaan naar een nieuwe baan.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

naitsoezn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:34:

Maar soit, het is niet verplicht. Wat je "verliest" is het recht op uitkering als die nieuwe baan onverhoopt toch niet doorgaat, omdat je je moet melden uiterlijk 1 week nadat je werkloos bent geworden.
Je moet inderdaad binnen 1 week nadat je werkeloos raakt een uitkering aanvragen. Maar je hebt alsnog recht op WW als je het later aanvraagt. Je krijgt dan alleen niet meer uitbetaald over de periode vóór de aanvraag.

https://www.judex.nl/rech.../verplichtingen-in-de-ww/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:44
gerritjan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:36:
[...]
Die begrijp ik niet.
Ervaring:
Ik had een WW-uitkering. Ik ging weer beginnen met werken, maar kwam niet door de proeftijd. De WW-uitkering ging gewoon door.
Ontslag tijdens de proeftijd is volgens mij meestal geen probleem, mits je uiteraard niet verwijtbaar bent (wangedrag, diefstal, etc.). Je hebt een overeenkomst dan en wordt buiten je schuld werkloos.

Het is mogelijk wel een probleem, als de nieuwe baan van de topicstarter nog niet officieel rond is (nog niks getekend/op papier) en dan toch ineens niet doorgaat en je te lang gewacht hebt met de aanvraag.

Maar ik denk, dat het beste advies dat al gegeven is, is om even het uwv te bellen, of even goed hun site door te lezen. Veel staat daar al uitgelegd.

• CodingClaudia
Technofreakz schreef op woensdag 17 september 2025 @ 01:33:
Dank je wel voor het in mij gestelde vertrouwen. :o
Je hebt wel een punt hoor, maar voor mij valt het wel mee. Ik treed namelijk in dienst bij een werkgever waar ik een jaar geleden ook 32 uur werkte, ze kennen mij daar dus al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodingClaudia
Von Henkel schreef op woensdag 17 september 2025 @ 01:52:
Gewoon het UWV bellen, daar zijn ze voor.
1 telefoontje en binnen 5 minuten weet je de stand van zaken anno 2025.
Veel beter dan hier op de verhalen af te gaan.
Ga ik doen. :)

• CodingClaudia
Running_Cow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 06:24:

Ik voel je helemaal.
Dank je @Running_Cow ! O+

• CodingClaudia
Herman schreef op woensdag 17 september 2025 @ 07:08:
Ik heb het nooit nodig gehad en wist eigenlijk nogal weinig van alle vangnetten in Nederland. Ik begrijp het nu beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodingClaudia
gerritjan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:00:
Daar ben ik het helemaal mee eens. @CodingClaudia . Je verwart de WW denk ik met de bijstand. Als het echt niet meer lukt om zelf inkomen te vergaren is er het vangnet: de bijstand.
Ja, ik verwarde WW met de bijstand. Ik had misschien ook een misplaatst gevoel van schaamte om gebruik te maken van een sociale voorziening die ik niet echt nodig heb. Misschien is het mijn naïeve vrouwenbrein die nog gelooft in solidariteit en de breedste schouders de zwaarste lasten laten dragen.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CodingClaudia schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:26:
[...]

Dank je wel voor het in mij gestelde vertrouwen. :o
Dat heeft niet zoveel met vertrouwen te maken. Voorbeelden:

Bij een voormalige werkgever van mij kondigde de directie, na tegenvallende financiele resultaten, een vacaturestop af. Daarbij werden ook alle medewerkers ontslagen die nog in de proeftijd zaten. Inclusief mensen die wel een contract getekend hadden maar nog niet gestart waren.

Een vriend van me werd in zijn proeftijd ontslagen. Reden: Zijn manager werd vervangen en de nieuwe manager wilde "eerst goed nadenken" of het wel echt nodig was om die vacature in te vullen. Zo heb je een baan, zo heb je niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Lothlórien schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:17:
Behalve als je partner "voldoende" verdient...
De WW-uitkering is niet afhankelijk van het inkomen van een eventuele fiscale partner.
Een bijstandsuitkering is dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:34
Jaren geleden ook 1 maand uitkering mogen ontvangen.

Jaar contract werd niet verlengd en op zoek naar een nieuwe werkgever. Werk gevonden en kon 2 maanden later beginnen. Aldaar in de eerste week gebeld door een curator. Oude werkgever was failliet en UWV kwam op de zaak om uitleg over de gang van zaken te geven, of ik die dag even terug wilde komen.

UWV gaf aan dat, ondanks ik reeds was gestart bij de nieuwe werkgever, alsnog recht had op een maand WW.
Was toen jong en kon de centen heel goed gebruiken waardoor ik een maand WW heb mogen ontvangen. De medewerker van het UWV spoorde mij juist aan omdat het een recht is waar je premie voor betaald.

Met andere woorden, als jij er geen slapeloze nachten van krijgt, zou ik ook voor 1 maand WW aanvragen. Je hebt in het verleden genoeg af gedragen om hiervan gebruik van te mogen maken.

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:44
CodingClaudia schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:37:
[...]

Ja, ik verwarde WW met de bijstand. Ik had misschien ook een misplaatst gevoel van schaamte om gebruik te maken van een sociale voorziening die ik niet echt nodig heb. Misschien is het mijn naïeve vrouwenbrein die nog gelooft in solidariteit en de breedste schouders de zwaarste lasten laten dragen.
De breedste schouders dragen in onze samenleving inderdaad de zwaarste lasten (als het op mensen aankomt, bij multinationals is de werkelijkheid toch wezenlijk anders. But that's neither here not there).

Maar soms zijn die brede schouders eventjes niet zo breed, en dan mag een andere brede schouder dat even dragen. Niks mis mee! Zelfs koningin Beatrix kreeg netjes haar AOW, die ze wel aan een goed doel doneerde natuurlijk. Maar toch, het sociaal vangnet is er voor iedereen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Dus als jij iemand zijn auto totall loss rijdt betaal je het uit eigen zak zonder je eigen verzekering in te lichten? Of wanneer je huis tot de grond toe af brand? De anwb niet bellen wanneer je auto niet start maar wel lid bent?

Snap je een beetje waar ik naar toe ga ;)

Het is een verzekering. Alleen niet uitgevoerd door een commercieel bedrijf, maar de overheid. En ook nog eens verplicht (zoals een autoverzekering).

Dus schroom jezelf niet, gewoon aanvragen!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1