Laatste, kleine lastige stap van het gas af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:23
Wij wonen als stel in een jaren 70 vrijstaand huis en hebben dit een kleine 15 jaar geleden gekocht. Er was toen nog niets gedaan aan duurzaamheid. Ons jaarverbruik was toen zo'n 3.000 m3 gas en 4.800kWh stroom per jaar.

Inmiddels is de isolatie aangepakt (dak, spouwmuur en HR++ glas, vanwege het ontbreken van een kruipruimte is vloerisolatie niet echt mogelijk) en ligt er een PV installatie op het dak die jaarlijks zo'n 5.400 kWh opwekt.

Verwarmen zijn we gaan doen middels airco's van Daikin. 3 buitenunits en 4 binnenunits en koken op inductie.
Resultaat:
Gasverbruik 240 m3 per jaar en een netto stroomverbruik van zo'n 3.500 kWh.
We hadden eigenlijk gedacht dat de we airco's voornamelijk zouden gaan gebruiken voor koelen in de zomer, wat we ook doen, maar we vinden de warmte fijner dan van ons radiator systeem. Dat toch heel erg fluctueert. Airco reageert sneller, is een fijnere warmte en veel goedkoper om te gebruiken.

Vervolgstappen die we hebben gepland:
1) een stekkerklare thuis accu, waarschijnlijk een Zendure AC2400 op het moment dat we eind dit jaar overstappen naar een dynamisch contract. Ons erg goede vaste contract loopt dan af.
2) van de 240m3 gasverbrik is 160m3 warm water. Dat valt goedkoop en makkelijk op te lossen door een Ariston Energion Wifi hybride boiler te laten installeren van 100 liter

Nu blijft de lastige vraag over.... in de winter haalt de airco in de woonkamer het net niet op de koudste dagen. Dan gebruiken we nu de CV kortstondig om bij te springen. Ik heb dat allemaal via domotica (Homey) geregeld. Dit kwam dus afgelopen jaar neer op een verbruik van in totaal 80m3 gas.

Nu zou ik graag van het gas af willen, gezien de 80m3 dure m3 worden. Betaal immers iets van 230 Euro vaste aansluitkosten per jaar.

Ik heb zelf gezocht naar oplossingen, zoals een goedkope warmtepomp, maar kom er niet uit. Goedkoop is nog steeds een >2.000 Euro investering, waardoor er geen realistische terugverdientijd is. Ander alternatief is een eCV ketel. Zeer inefficient, maar 80m3 komt neer op 640 kWh per jaar wat eigenlijk niets is. Komt de vraag bij of dit legaal is, gezien je het zou kunnen zien als hoofdverwarming.

Iemand een suggestie waar ik niet aan gedacht hebt? Iets als vloerverwarming is geen optie, gezien ik niet een massief eiken vloer ga vernielen.

[ Voor 4% gewijzigd door RDDR12 op 15-09-2025 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:13

fxs81

Julianadorp

Kun je voor die koudste dagen niet gewoon een convector kacheltje neerzetten, die zijn niet duur en geven snel veel warmte.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Airco met meer capaciteit of een tweede unit plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
Draai je 24/7 met de airco? Zonder nachtverlaging red je het misschien wel in de woonkamer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:10
ja zou gewoon voor en beetje nette versie van een elektrisch los kacheltje gaan. Bijvoorbeeld een Mill met PID, die geven we constanter warmte af.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
je CV springt bij dus je hebt ook nog radiatoren?
Met 80m3 ga je wel naar 't 't laagste capaciteitstarrief (<500m3), dus zou je nog iets goedkoper uit moeten zijn dan 230 euro. Maar dan nog is 230 plus dan nog de kosten van 80m3 gas even makkelijk gezegd 800kWh aan electra.

Ik zou eCV is inefficient in meerdere opzochten, je gaat water verwarmen om 't vervolgens te transporteren naar de (woon)kamer met COP1. Dan kan je veel beter direct bijstoken in de woonkamer met een electrisch element, ook COP1.

Maar de conclusie is eigenlijk wat @Ben(V) zegt, je komt verwarmingscapaciteit tekort. Echte winters hebben we al een tijdje niet gehad. Hoogstens een paar koude dagen. Vraag is dus of/hoe je een lange periode van -5/-10 door komt. Om dat nog up-to-specs te krijgen, is relatief duur/kapitaalvernietiging.

Asl het echt bij 80m3 blijft, dan is dat 120 euro per jaar. Daar wil je geen 1000 euro+ aan nog een warmtepomp er tegenaan gooien. Dat is niet of nauwelijks rendabel.
Ik zou kijken aan electrische radiator en 't gehele CV gedeelte weg halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RDDR12
Dank allen! Jullie zijn sel :)

Even snel wat eerste antwoorden:
Ben(V) schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:43:
Airco met meer capaciteit of een tweede unit plaatsen.
In de woonkamer hangt een 2 jaar oude Daikin Stylish 5kW en die vervangen vind ik ook kapitaal vernietiging. In verband met veel ramen en een 'nette' indeling houden is een 2 unit niet heel makkelijk. Niet onmogelijk, maar fraai is anders.
nooberke schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:52:
Draai je 24/7 met de airco? Zonder nachtverlaging red je het misschien wel in de woonkamer...
Ik draai in de echte wintermaanden inderdaad 24/7, maar wel met een verlaging 's nachts naar 16 graden. Inderdaad een optie om de hele dag en nacht de gewenst 20 graden te laten staan.
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
je CV springt bij dus je hebt ook nog radiatoren?
Correct, het gehele CV systeem is in takt en werkend op basis van radiatoren. Nergens vloerverwarming of laag temperatuur radiatoren.
PROnline schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:58:
Asl het echt bij 80m3 blijft, dan is dat 120 euro per jaar. Daar wil je geen 1000 euro+ aan nog een warmtepomp er tegenaan gooien. Dat is niet of nauwelijks rendabel.
Ik zou kijken aan electrische radiator en 't gehele CV gedeelte weg halen.
en
fxs81 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:43:
Kun je voor die koudste dagen niet gewoon een convector kacheltje neerzetten, die zijn niet duur en geven snel veel warmte.
en
ice-T106 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:55:
ja zou gewoon voor en beetje nette versie van een elektrisch los kacheltje gaan. Bijvoorbeeld een Mill met PID, die geven we constanter warmte af.
Dat lijkt dus inderdaad de oplossing voor nu. Denk dat ik de radiatoren laat hangen voor nu en ga proberen of dit gaat lukken met een mooie convector kachel erbij. Als dit allemaal goed werkt en een voldoende comfort oplevert kunnen de radiatoren altijd nog weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
RDDR12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:07:

[...]

Ik draai in de echte wintermaanden inderdaad 24/7, maar wel met een verlaging 's nachts naar 16 graden. Inderdaad een optie om de hele dag en nacht de gewenst 20 graden te laten staan.

[...]
Zou voorstellen om bij "extreme" kou de nachtverlaging niet toe te passen, waarschijnlijk help dat je al een heel eind in de goede richting. ;)

Dan inderdaad een mobiele elektrische "nood" kachel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Een elektrische kachel die een hele woonkamer kan bij verwarmen moet nogal groot zijn.
En bedenk dat een elektrische kachel maar een cop van 1 heeft terwijl een warmtepomp wel 4 kan halen (airco is ook een warmtepomp).
Dat betekent dus vier keer zoveel energie betalen voor de warmte die je krijgt.

Ik zou het eerst eens proberen met de nachtverlaging uit te zetten en anders toch een zwaardere airco unit te nemen.
Reken maar eens uit hoe snel je die terug verdient en je bestaande unit kun je misschien wel inruilen of anders verkopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Je moet zoals aangegeven een heel eind kunnen komen door geen (of een hele kleine) nachtverlaging toe te passen. Je stookt dan wel door in de koudste momenten met dus ook de laagste COP maar het alternatief zal duurder zijn. Een simpel kacheltje kan je altijd op reserve houden, maar die zijn inderdaad gewoon COP 1 en vanzelfsprekend al duur in gebruik.
Verwacht ook niet teveel van een 2kW kacheltje op een grote ruimte met forse kou maar het kan net een aanvulling zijn die nodig is als je het huis teveel hebt laten afkoelen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Onpopulaire optie:
Houtkachel voor de koude dagen. Sfeer + gezelligheid + vuurtje stoken is leuk.
Nadeel: overlast, gedoe, je moet hout opslaan, al zal dat weinig zijn.

Ik zou niet snel een woning zonder kachel willen. Het voegt een soort zelfstandigheid toe die ik erg fijn vind, naast dat de confectiewarmte van een kachel heerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Ben(V) schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:18:
Een elektrische kachel die een hele woonkamer kan bij verwarmen moet nogal groot zijn.
En bedenk dat een elektrische kachel maar een cop van 1 heeft terwijl een warmtepomp wel 4 kan halen (airco is ook een warmtepomp).
Dat betekent dus vier keer zoveel energie betalen voor de warmte die je krijgt.

Ik zou het eerst eens proberen met de nachtverlaging uit te zetten en anders toch een zwaardere airco unit te nemen. Reken maar eens uit hoe snel je die terug verdient en je bestaande unit kun je misschien wel inruilen of anders verkopen.
De warmtepomp schiet juist tekort op de koudste dagen. Dat zijn de dagen dat ook de efficiëntie van de warmtepomp lager ligt. COP4 ga je bij vrieskou niet halen. COP ~2 is meer reëel.
Als je uitgaat van 80m3/600kWh bijverwarmen, dan is dat minder dan 150 euro met COP1. Zal je daar dus met COP2+ optimistisch maximaal 75 tot 100 euro/j op besparen?
En in een warme winter bespaar je niks, want dan stook je minder of niet bij met gas/CV.
Lastige businesscase met een zeer lange terugverdientijd IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:46
t14wo schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:37:
Ik zou niet snel een woning zonder kachel willen. Het voegt een soort zelfstandigheid toe die ik erg fijn vind, naast dat de confectiewarmte van een kachel heerlijk is.
Is ook lastig mocht je de woning ooit gaan verkopen denk ik...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RDDR12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:36:

Nu blijft de lastige vraag over.... in de winter haalt de airco in de woonkamer het net niet op de koudste dagen. Dan gebruiken we nu de CV kortstondig om bij te springen. Ik heb dat allemaal via domotica (Homey) geregeld. Dit kwam dus afgelopen jaar neer op een verbruik van in totaal 80m3 gas.
ook even buiten de box gedacht....in navolging van @t14wo zijn tip voor de houtkachel...is een pelletkachel een optie?

dat scheelt een berg hout moeten opslaan, al is het alleen maar om je de optie te geven ter overweging.

Ook heerlijke warmte maar toegegeven, IMHO minder sfeervol als een echte houtkachel.

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 15-09-2025 10:44 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Toen ik nog een ondergedimensioneerde WP had, had ik inderdaad een pelletkachel als backup staan voor de koudste dagen. Die heeft een dag of 5 moeten bijdraaien in de ~2 jaar dat ik ondergedimensioneerd was. Toen de isolatie en afgifte op orde was en de WP het alleen wel aan kon, is ie weer terug marktplaats op gegaan maar het was een uiterst betaalbare en leuke back-up oplossing.

Je zit wel echter met fijnstof en de kans dat je hem juist op mistige koude dagen nodig hebben. Dat is geen ideaal WP weer maar ook verre van fijn weer voor een stook-oplossing. Midden in de stad (zoals ik woon) zou ik het met de kennis van nu, niet meer willen als permanente oplossing.

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 15-09-2025 10:50 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@t14wo Het is onpopulair omdat het gelijk staat aan vergiftiging en overlast. Voor jezelf, kinderen en de wijde omgeving.

Met een goedkoop klein elektrisch kachelventilatortje kun je al makkelijk extra bijwarmen daar waar je het nodig hebt. Tegelijk wordt de gehele ruimte warmer.

Wat je niet wilt is een straalkachel of een convectorkachel (zo schrijft je dat). De straalkachel verwarmt oppervlakken, de convectorkachel stuurt de warmte naar het plafond. Het duurt zo heel lang voordat een ruimte is verwarmd. Wel ok als je de hele dag aan laat staan en de warmte zo op peil houdt, maar dat is niet prijseffectief tenzij de ruimte doorlopend wordt gebruikt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
RDDR12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:07:

Zonder nachtverlaging red je het waarschijnlijk wel.

Probeer het, en anders loop je tegen die tijd naar de action... Of beter: speculaasjes bakken... doet ook een heleboel kW je woning in blazen... niet minder efficient 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:47

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ronald schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:25:
[...]

Zonder nachtverlaging red je het waarschijnlijk wel.

Probeer het, en anders loop je tegen die tijd naar de action... Of beter: speculaasjes bakken... doet ook een heleboel kW je woning in blazen... niet minder efficient 8)7
speklaagje voor de winter, ik zeg win-win ;) :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Is een structurele lange termijn oplossing niet beter zoals een l/w warmtepomp?
Ik heb 2 maanden moeten bijverwarmen met een kacheltje, daar wordt je energierekening niet vrolijk van. Nu is dat op dit moment nog niet zo erg met het salderen, maar na 2027 is dat wel een dingetje.

Het ontlast je airco's, je hebt nu nog subsidie, geen omkijken naar en toekomstklaar (plus de woningwaarde zal stijgen). Andere alternatief wellicht een pelletkachel. Die pijpjes kan je gewoon de muur uit laten komen (dus hoeft niet via het dak X aantal meter boven de nok).

Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat 'net niet' is. Heb je het dan over 18 graden of bijvoorbeeld 20 graden?

[ Voor 9% gewijzigd door STIMPPYYY op 15-09-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
mrmrmr schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:46:.

Wat je niet wilt is een straalkachel of een convectorkachel (zo schrijft je dat). De straalkachel verwarmt oppervlakken, de convectorkachel stuurt de warmte naar het plafond.
Een straalkachel/infraroodkachel is niet inefficiënter dan andere cop=1 kachels. Een 2000 watt ventilatorkacheltje en een 2000 watt infraroodpaneel brengen evenveel warmte een kamer in, 2000 watt aan warmte. Alleen hoe die warmte over een kamer gespreid wordt verschilt. Zelf wil ik niet het geluid van meer ventilatoren, de airco (hoofdverwarming) maakt al geluid en er is nog een plafondventilator om te helpen met het spreiden van warmte, die zijn best stil maar met nog een ventilatorkacheltje telt het op. Mede daarom ben ik voor infrarood gegaan.

Infraroodpanelen geven je iets meer vrijheid in dat je naast de verwarming zelf een ‘virtuele’ 2de warmtebron in de kamer krijgt, idealiter zeer dicht op waar je de warmte het meeste nodig hebt (je eigen lichaam, je werkplek, etc.).

Het belangrijkste is gewoon dat je genoeg opgesteld vermogen hebt. Hoe je die warmte over de kamer spreid is secundair, zeker als het bijverwarming is die enkel met de meest koude dagen aan staat.

@RDDR12, de warmtepompboiler lijkt mij een geschikte keus, maar houd er wel rekening mee dat die de warmte uit de kamer haalt waar die staat. Dat is mogelijk 2-3kWh extra verwarming nodig per dag, over de momenten dat die opwarmt verspreid. In de zomer koelt die juist en als de opstelling van de wpb op een plek is waar de ventilatie toch al de lucht het huis uit trekt maakt het bijna niet uit.

En nog een laatste tip: zoek een oplossing dat je 9/10 winters er lekker bij zit (de laatste drie landelijke koudegolven waren in 2012, 1996, en 1991). Waarbij je het gros van het stookseizoen met warmtepomp/airco af kan (zoals nu al lijkt te lukken), en de rest met simpele elektrische kachels. Een op koudegolven gedimensioneerde warmtepomp is over het algemeen minder efficient in het gros van het Nederlandse stookseizoen. En neem daarbij nog een noodoplossing dat je een goed geventileerde woonkamer leefbaar kan houden (eventueel onder de dekens) voor als de stroom er af is. Bijvoorbeeld een kerosine/petroleum of gas kacheltje die enkel een batterij voor de ontsteking heeft. Als half Nederland straks in een uitzonderlijke winter elektrische kacheltjes bij plaatst (en EV batterijen als een malle leeglopen en er veel meer geladen wordt) zit je namelijk al snel aan 0 watt elektrische verwarming met de hele buurt :+. Mocht het stroomnet het dan toch wel volhouden dan kan dat extra kacheltje mooi bijverwarmen, ze geven al snel 2-4 kW aan heerlijke straal warmte af en dat zou genoeg moeten zijn. Maar doe dit echt alleen in ruimtes die goed ventileren en zorg voor een apparaat die zelf ook het zuurstofniveau in de gaten houd. Een model waar je nog net een pannetje water of blikje bonen op kan verwarmen is zeker geen overbodige luxe als de stroom er wat langer uit ligt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nog een vraagje: haalt de temperatuur het voor iedereen overal in de woonkamer niet, of is het mogelijk 1 persoon die vanaf 20:00 het koud vindt worden bij het TV kijken o.i.d. ? Dan is mogelijk een lokale oplossing (elektrische deken/voetenverwarmer etc) mogelijk ook een optie, t.o.v. een straalkachel die de hele kamer warmer probeert te maken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je nu eens een warmtepompboiler inzet voor de bijverwarming?

Leuk leesvoer:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:03
Afhankelijk van hoe groot de woonkamer is: 2 infrarood panelen aan het plafond hangen van 1000 w per stuk, 1 boven de zithoek en 1 boven de eetkamertafel. Waarschijnlijk hoeven ze niet eens tegelijkertijd en niet continue aan te staan maar alleen als je op één van deze plekken bent.
De IR panelen zijn dun en inclusief verlichting te krijgen.
Let op, er zit wel verschil in het ene of andere paneel dus enig onderzoek zou ik wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

vogelmans schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:05:
Afhankelijk van hoe groot de woonkamer is: 2 infrarood panelen aan het plafond hangen van 1000 w per stuk, 1 boven de zithoek en 1 boven de eetkamertafel. Waarschijnlijk hoeven ze niet eens tegelijkertijd en niet continue aan te staan maar alleen als je op één van deze plekken bent.
De IR panelen zijn dun en inclusief verlichting te krijgen.
Let op, er zit wel verschil in het ene of andere paneel dus enig onderzoek zou ik wel doen.
Maar dat is 1000 (of 2000) erbij of eraf.
Modulatie = 0

Met de genoemde Mill Panel kun je 'moduleren' van 0-100% vermogen van het paneel.
Uitstekende app, en grotere vermogen panelen kun je terugschroeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:49
Als je van gas af gaat ben je ook de welkomstkorting deels kwijt die je elk jaar bij overstappen krijgt. Dat is toch ook vaak gauw 125 euro voor gas. Vast tarief is 154 euro bij zo'n laag verbruik.

Oftewel, gewoon op gas blijven en niet voor die paar tientjes vastrecht het eruitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:17:
[...]

Maar dat is 1000 (of 2000) erbij of eraf.
Modulatie = 0

Met de genoemde Mill Panel kun je 'moduleren' van 0-100% vermogen van het paneel.
Uitstekende app, en grotere vermogen panelen kun je terugschroeven.
Ook IR panelen zijn er met een thermostaat en app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:22
Misschien ook niet onbelangrijk, al eens een rondje gedaan op naden en kieren jacht om kou buiten en warmte binnen te houden.
Hoe ventileer je je huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

vogelmans schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:44:
[...]

Ook IR panelen zijn er met een thermostaat en app.
IR paneel + thermostaat is volstrekt zinloos.
En het blijft een aan/uit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
paQ schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:49:
[...]

IR paneel + thermostaat is volstrekt zinloos.
En het blijft een aan/uit systeem.
Juist voor bijverwarming is een aan/uit systeem toch niet zo erg?
Als je in deze casus de airco op 20 graden hebt staan kan je de bijverwarming aanzetten als de temperatuur onder de 19 graden zakt en weer uit zetten als je tegen de 20 graden komt dan blijft de airco in principe altijd aan en zul je geen sterke temperatuur daling ervaren. Ook een programma waarbij de bijverwarming aan schiet rond een defrost van de airco kan gevoelsmatig prima werken.

Modulatie is zeker een pluspunt, maar ook geen must bij degelijke isolatie en als bijverwarming. Het is vooral belangrijk als je zonder modulatie snel grote temperatuursveranderingen ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Flatisa schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:31:
Als je van gas af gaat ben je ook de welkomstkorting deels kwijt die je elk jaar bij overstappen krijgt. Dat is toch ook vaak gauw 125 euro voor gas. Vast tarief is 154 euro bij zo'n laag verbruik.

Oftewel, gewoon op gas blijven en niet voor die paar tientjes vastrecht het eruitgooien.
Op zich goed (en creatief) advies. Maar dat is er even vanuitgaande dat euro's voor TS de belangrijkste beweegreden zijn om van het gas af te gaan. Gezien alle investeringen die gedaan zijn, en de overweging om bijvoorbeeld ook een thuis-accu te nemen (nu nog niet rendabel toch?) kan ik mij voorstellen dat het meer om duurzaamheid in zijn algemeenheid gaat dan specifiek om de laatste besparingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

svenk91 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:19:
[...]

Juist voor bijverwarming is een aan/uit systeem toch niet zo erg?
Als je in deze casus de airco op 20 graden hebt staan kan je de bijverwarming aanzetten als de temperatuur onder de 19 graden zakt en weer uit zetten als je tegen de 20 graden komt dan blijft de airco in principe altijd aan en zul je geen sterke temperatuur daling ervaren. Ook een programma waarbij de bijverwarming aan schiet rond een defrost van de airco kan gevoelsmatig prima werken.

Modulatie is zeker een pluspunt, maar ook geen must bij degelijke isolatie en als bijverwarming. Het is vooral belangrijk als je zonder modulatie snel grote temperatuursveranderingen ervaart.
Tegen de tijd dat convectie optreedt (en een thermostaat het oppikt) bij IR panelen, ben je al weer even verder.
Maar goed, het zijn opties natuurlijk. Het kan alleen voor minder geld mooier geregeld worden imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
Even snel wat antwoorden geven op de vele berichten (dank daarvoor).

Vanwege het uitzien ervan, wil ik in ieder geval geen IR panelen in de woonkamer. Ik heb er eentje op de badkamer en dat werkt prima en voor een badkamer ziet het er ook acceptabel uit.

Verder klopt het inderdaad dat het me deels te doen is om verduurzaming, maar graag wel tegen een acceptabele prijs / terugverdientijd. Het is zeker niet een puur financieel probleem. Toen we begonnen hadden we het idee dat we de CV ketel op termijn gingen vervangen door een WP, maar vinden lucht verwarming prettiger dan radiator verwarming.

Ventilatie valt nog iets te halen: vind plaats middels 'dauerluftung'. Huis had helaas geen luchtkanalen. We hebben een Itho die wat afzuiging regelt voor de woonkamer, garage en zolder. De zolder zou ook de WP boiler komen te hangen. Is volledig geisoleerd, maar onverwarmd.

Gas blijven gebruiken is zeker een optie voor deze kleine hoeveelheid. De welkomstbonussen gaan wel vervallen, gezien we eind dit jaar over gaan naar een dynamisch energie contract. In verband met terugleverboetes en zo. Daarom ook een accu vlak voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
thunder7 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:29:
Nog een vraagje: haalt de temperatuur het voor iedereen overal in de woonkamer niet, of is het mogelijk 1 persoon die vanaf 20:00 het koud vindt worden bij het TV kijken o.i.d. ? Dan is mogelijk een lokale oplossing (elektrische deken/voetenverwarmer etc) mogelijk ook een optie, t.o.v. een straalkachel die de hele kamer warmer probeert te maken.
Voor ons beiden was het aan de koele kant zonder bijverwarmen. Dus niet 1 persoon. Wel is het zo dat door de plaats waar de airco hangt, de eetkamer iets warmer is dan het zit gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
Verder lees ik best interessante opties hier waar ik me ook weer verder in ga verdiepen. Zag ook nog de vraag over de grootte: inclusief de open keuken is de woonkamer zo'n 67 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@svenk91 COP en/of efficiëntie doen er niet toe, dat is voor alle kachels van hetzelfde vermogen gelijk. Het gaat uiteraard om de delivery van warmte. Ik had al uitgelegd waarvoor je diverse soorten kachels kan gebruiken en welke het meest geschikt is voor bijverwarming.

@Flatisa Vaste kosten voor gas bedragen doorgaans € 100 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
RDDR12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:22:

Gas blijven gebruiken is zeker een optie voor deze kleine hoeveelheid. De welkomstbonussen gaan wel vervallen, gezien we eind dit jaar over gaan naar een dynamisch energie contract. In verband met terugleverboetes en zo. Daarom ook een accu vlak voor die tijd.
Je kan aparte stroom en gascontracten nemen, je kan best voor je stroom een dynamisch contract nemen en voor je gas een jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Voor het warme water zou je ook nog gewoon de cv installatie kunnen gebruiken, zoveel is dat niet op jaarbasis. Dan hoef je ook geen installateur te laten komen en het scheelt een "sta in de weg" die ook niet helemaal stil is (wpb).
Als het verschil tussen de gas en stroom qua prijs zover uit elkaar gaat lopen dat gas te duur wordt dan kun je alsnog de overstap maken.

[ Voor 23% gewijzigd door vogelmans op 15-09-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:06
RDDR12 schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:22:
Verder klopt het inderdaad dat het me deels te doen is om verduurzaming, maar graag wel tegen een acceptabele prijs / terugverdientijd. Het is zeker niet een puur financieel probleem. Toen we begonnen hadden we het idee dat we de CV ketel op termijn gingen vervangen door een WP, maar vinden lucht verwarming prettiger dan radiator verwarming.
Wat is de aanvoertemperatuur van de CV-ketel? Ik heb een vermoeden dat die nog heel erg hoog staat, probeer die eens lager te zetten. Dan werkt direct de CV-ketel efficienter en mogelijk dat jullie het comfortabeler vinden. Als dat positief uitpakt zou ik een LW WP (monoblock) laten installeren. Dat rekensommetje kan niet uit voor het beetje gas, maar voor de woningwaarde als je die ooit nog wilt verkopen wel. Want een vrijstaand huis dat enkel met een aantal airco's verwarmt moet worden die niet afdoende capaciteit hebben is wel een aardige dealbreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou gewoon de cv ketel behouden voor die paar dagen per jaar. Er is imo 1 manier om het goed te doen en dat is vloerverwarming + warmtepomp erin, maar dan praat je over een investering van >15k. Niet echt een optie dus.

Alle andere opties (haard, pallet kachel of cop1 kachel) zijn kapitaalvernietiging, daar kom je pas achter als je je huis gaat verkopen.... (Ik zou verkoper aansprakelijk stellen als 1 van deze opties noodzakelijk zijn om de woning bij het vriespunt aangenaam te houden).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2025 20:42 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Misschien niet geheel onbelangrijke vraag om jezelf te stellen (en soms heb je er niet eens 100% invloed op). Hoe lang wil je hier blijven wonen?
Want alles wat bijverwarming is icm je huidige manier van verwarmen is mijns inziens aanklooien.

Zou je je huis met droge ogen kunnen verkopen dat het met wat aanklooien warm te houden is?
Mocht je kunnen voorzien dat je nog XX jaren in dit huis woont kan je natuurlijk alle kanten op.
Een el-kacheltje met thermostaat die per 0.1 graden te regelen is kan je natuurlijk zo afregelen dat hij alleen bijspringt als de airco's het niet trekken

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
Jullie hebben wel een goed punt. Hoewel we van plan zijn om hier nog een jaar of 10 tot 15 te blijven wonen, weet je nooit hoe het loopt. Het huis is zeer goed onderhouden, op een goede locatie en een forse tuin, met de daarbij behorende prijs.

Een goed werkende 'normale' verwarming is dan nodig in geval van verkoop. Dus is het beter om nu nog een tijdje door te gaan met de CV ketel en alleen het warm water elektrisch te gaan regelen. De genoemde hybride boiler heeft door subsidies een totale investering van 500 Euro inclusief installatie. Gasverbruik valt dan terug naar 80m3 per jaar of nog lager. Als op termijn de lucht-waterwarmtepompen goedkoper worden (geen idee of dat zo is), stappen we dan over naar een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
Sport_Life schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:40:
Ik zou gewoon de cv ketel behouden voor die paar dagen per jaar. Er is imo 1 manier om het goed te doen en dat is vloerverwarming + warmtepomp erin, maar dan praat je over een investering van >15k. Niet echt een optie dus.
Vloerverwarming is echt geen optie. Ten eerste ligt er een vrij kostbare eiken vloer in de woonkamer, maar nog belangrijker: we hebben een Bernersennen en die beestjes hebben een hekel aan vloerverwarming. Zal dus toch een oplossing moeten worden met radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door RDDR12 op 16-09-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDDR12
Daannn1987 schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:45:
Zou je je huis met droge ogen kunnen verkopen dat het met wat aanklooien warm te houden is?
Ja, geen probleem mee, zolang je maar vooraf compleet transparant bent. Ik heb (ook bij verkoop van spullen) een hekel aan iets achter houden. Dus ben vaak te eerlijk en meldt de kleinste krasjes. Ook bij de verkoop van een huis, zie ik geen enkel probleem, zolang de koper op de hoogte is. Wil de koper er dan 10k af hebben voor een warmtepomp te laten installeren , dan valt daar over te praten.
Pagina: 1