Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:18

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik heb een Brother HL-3140CW in combinatie met een Ubiquiti netwerk. Ik krijg deze printer alleen verbonden op het oudere UAP-AC-Pro wat ik heb hangen, maar niet op de nieuwere U6-Pro. Hij ziet het netwerk wel, maar na enige tijd proberen te verbinden geeft de printer een melding "Verbinden mislukt" en rolt er een statuspagina uit met error-code TS-02. Deze error code zou betekenen "The wireless access point/router cannot be detected.". Ik heb dit vlak na aanschaf van de U6 Pro al geconstateerd en geprobeerd op te lossen, maar nadat dit niet lukte destijds de hoop opgegeven. En eigenlijk ben ik toch wel benieuwd wat dit nu is.

Wat heb ik:
uitvoering: Brother HL-3140CW
uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Pro

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Netwerksettings gecontroleerd. Door de Uniquiti controller zijn deze beide AP's gelijk. Het betreffende SSID draait op 2.4Ghz only met een WPA2 code.
  • Bandbreedte aangepast van 40Mhz naar 20Mhz. Handleiding geeft aan dat 40Mhz ook ondersteund wordt.
  • Test-SSID aangemaakt met basic settings en een simpel wachtwoord (SSID BRTest / WPA2 aaaaaaaa)
  • Printer netwerksettings gereset
  • AP dichterbij gehangen
  • AP power cycle gegeven
  • SSID op 1 AP uitzenden om storing te voorkomen.
  • Firmware upgrade printer
Iemand nog een tip in welke richting ik het moet zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 14-09-2025 13:26 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Probeer eens een los wifi netwerk te maken waar je 'Enhanced IoT Connectivity' aanvinkt binnen unifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:46
Kunnen andere apparaten wel goed verbinding maken met je nieuwe AP?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
FredvZ schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:25:
Kunnen andere apparaten wel goed verbinding maken met je nieuwe AP?
Ja hoor, geen enkel probleem! Telefoons, tablets, robotstofzuiger, TV, Dat gaat verder allemaal goed.
MarkyB schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:57:
Probeer eens een los wifi netwerk te maken waar je 'Enhanced IoT Connectivity' aanvinkt binnen unifi.
Ik ga het zo even proberen. Dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik zie deze optie niet bij het aanmaken van een nieuw WiFi netwerk of het aanpassen van een bestaand (losstaand netwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:57
[b]The Executer in "Printer verbindt alleen met ouder type AP"The Executer schreef op zondag 14 september 2025 @ Iemand nog een tip in welke richting ik het moet zoeken?
Waarschijnlijk heeft het te maken met de WPA beveiliging die niet meer compatibel is met de oudere printer.
Dat probleem treedt wel vaker op met nieuwere WPA3 routers/ap's en oudere apparaten.
Test het maar eens zonder beveiliging?

Deze problemen spelen bijvoorbeeld ook ook bij de KPN met hun nieuwe experia boxen/firmware updates.
Zie bijvoorbeeld dit en daarin gelinkte topics:

Netgear wifi extender werkt niet meer met Experiabox V10
KPN Community: Netgear WN300 krijgt geen goed IP-adres na update V10

De printer uit onderstaande topic werkt hier bijvoorbeeld ook niet met een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac welke ook WPA3 ondersteund.
Een apart AP is dan de enige oplossing.

Vodafone & Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 14-09-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:31:
[...]

Waarschijnlijk heeft het te maken met de WPA beveiliging die niet meer compatibel is met de oudere printer.
Dat probleem treedt wel vaker op met nieuwere WPA3 routers/ap's en oudere apparaten.
Test het maar eens zonder beveiliging?

Deze problemen spelen bijvoorbeeld ook ook bij de KPN met hun nieuwe experia boxen/firmware updates.
Zie bijvoorbeeld dit en daarin gelinkte topics:

Netgear wifi extender werkt niet meer met Experiabox V10
KPN Community: Netgear WN300 krijgt geen goed IP-adres na update V10

De printer uit onderstaande topic werkt hier bijvoorbeeld ook niet met een Devolo dLAN 1200+ WiFi ac welke ook WPA3 ondersteund.
Een apart AP is dan de enige oplossing.

Vodafone & Ziggo Community: Hoe verbind ik de Printer HP 3050 met het Sagemcom modem?
Beide AP's zenden hetzelfde netwerk uit, met zoals in de TS aangegeven alleen WPA2 erop. Het enige verschil is het type AP, maar ook het nieuwere AP ondersteund WPA2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Ik ben nog verder aan het testen geweest met het extra aangemaakte SSID. Ik heb de WPA2 eraf gehaald, dus tijdelijk zonder code. Ook dan kan de printer niet verbinden op het nieuwere AP, met dezelfde foutcode. Zodra ik het netwerk door het oude AP liet uitzenden kon ik direct verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
Heb je zaken als fast roaming uit staan?

En anders zou ik de ubuqiti firmware game proberen. Googlen met welke firmware het stabiel zou moeten zijn in jouw setup en downgraden naar die versie

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
laurens0619 schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:49:
Heb je zaken als fast roaming uit staan?

En anders zou ik de ubuqiti firmware game proberen. Googlen met welke firmware het stabiel zou moeten zijn in jouw setup en downgraden naar die versie
Ik zag zojuist dat BSS transition aan stond, overige opties staan uit. Deze uitgezet, maar maakt geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

The Executer schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:20:
[...]

Ik zie deze optie niet bij het aanmaken van een nieuw WiFi netwerk of het aanpassen van een bestaand (losstaand netwerk).
Dat is vreemd, mogelijk alleen een optie als je AP's van Unifi hebt in combinatie met een network controller. Welke router gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ook zou kunnen is dat de router dusdanig ingesteld staat dat die alleen Wifi 5 en hogere wifiversies accepteerd en je printer alleen op een lagere versie Wifi werkt. Ken die router verder niet maar je zou eens kunnen zoeken naar een instelling waarin die ook lagere versies Wifi accepteerd, zoiets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
MarkyB schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:25:
[...]

Dat is vreemd, mogelijk alleen een optie als je AP's van Unifi hebt in combinatie met een network controller. Welke router gebruik je?
De Unifi-controller draai ik op mijn pc, mijn router is de Unifi USG-3 & de AP's zijn ook beide Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Beter nog: Maak een volledig NIEUW Wireless Netwerk (SSID) aan wat alléén op de 2.4Ghz. band broadcast en waar je de te koppelen devices vervolgens ook met maximaal WPA2 aan gaat laten authentiseren . De rest van de settings laat je vervolgens zo basaal mogelijk (en dus standaard). Laat dat hele spel vervolgens regelen door middel van een 'Controller' welke ook 24/7 online kan blijven zodat de AP's ook ten alle tijden van elkaar weten wat ze onderling kunnen (en moeten) doen met de diverse clients (en dus niet door een 'Unifi Network Installatie' op een PC).

Met dat netwerk verbindt je vervolgens ook alléén de spullenboel welke niet met andere instellingen kán of wil gaan werken (zijn vaak IOT spullen met oudere firmware, overigens).

De TS zegt dit volgens de OP overigens allemaal al keurig gedaan te hebben maar ik betwijfel dat gezien er er middels het oude AC-PRO AP wél verbonden kan worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Will_M op 15-09-2025 01:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:30
The Executer schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:20:
[...]

Wellicht even je controller updaten? Want dit vinkje lost dergelijke problemen op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

The Executer schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:37:
[...]

De Unifi-controller draai ik op mijn pc, mijn router is de Unifi USG-3 & de AP's zijn ook beide Unifi.
Wel de nieuwste Unifi controller? We zitten intussen op versie 9.4.19. Er zit geen auto-update in dus je moet het wel zelf bijhouden (of gaan draaien als container of op Linux).

https://dl.ui.com/unifi/9.4.19/UniFi-installer.exe

En de USG-3P is aan vervanging toe. Is end-of-life en krijgt geen updates meer. Directe vervanger is de UXG-Lite.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 15-09-2025 15:56 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Topicstarter
Dank voor de links, ik neem ze vanavond even door!
Will_M schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:22:
[...]

Beter nog: Maak een volledig NIEUW Wireless Netwerk (SSID) aan wat alléén op de 2.4Ghz. band broadcast en waar je de te koppelen devices vervolgens ook met maximaal WPA2 aan gaat laten authentiseren . De rest van de settings laat je vervolgens zo basaal mogelijk (en dus standaard). Laat dat hele spel vervolgens regelen door middel van een 'Controller' welke ook 24/7 online kan blijven zodat de AP's ook ten alle tijden van elkaar weten wat ze onderling kunnen (en moeten) doen met de diverse clients (en dus niet door een 'Unifi Network Installatie' op een PC).

Met dat netwerk verbindt je vervolgens ook alléén de spullenboel welke niet met andere instellingen kán of wil gaan werken (zijn vaak IOT spullen met oudere firmware, overigens).

De TS zegt dit volgens de OP overigens allemaal al keurig gedaan te hebben maar ik betwijfel dat gezien er er middels het oude AC-PRO AP wél verbonden kan worden.
Dat is idd wat ik reeds gedaan heb, een compleet nieuw SSID met WPA2, welke alleen uitzend op het nieuwere type AP. Geen andere devices, alleen (een poging tot het verbinden van :+ ) de printer.
jeroen3 schreef op maandag 15 september 2025 @ 06:14:
[...]

Wellicht even je controller updaten? Want dit vinkje lost dergelijke problemen op
Tussen het werk door even de PC thuis geboot en gecontroleerd, ik bleek nog op versie 8 te draaien. Deze is inmiddels bij, ook de AP's hebben geen update meer. Hierna direct het vinkje aangezet, maar nu lijkt het erop dat de printer het betreffende netwerk helemaal niet meer ziet. Ik ga vanavond nog even testen.
nelizmastr schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:56:
[...]

Wel de nieuwste Unifi controller? We zitten intussen op versie 9.4.19. Er zit geen auto-update in dus je moet het wel zelf bijhouden (of gaan draaien als container of op Linux).

https://dl.ui.com/unifi/9.4.19/UniFi-installer.exe

En de USG-3P is aan vervanging toe. Is end-of-life en krijgt geen updates meer. Directe vervanger is de UXG-Lite.
Inmiddels wel de nieuwste versie van de controller.

De USG is inderdaad aan vervanging toe, maar tot op heden functioneert deze nog naar volle tevredenheid en wacht ik de stap naar glasvezel even af om dan naar een UCG fiber over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:57
Will_M schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:22:
Tja, dat is nu juist precies het probleem/issue.
Oude AP/router werkt prima met oud(er) apparaat, nieuwe geen verbinding meer met dezelfde instellingen.
Soortgelijke problemen kom ik dus zelf ook vaker tegen zoals ik eerder hier had aangegeven.
Pagina: 1