Vinted automatische reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slumb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-10 20:46
Dag Tweakers,

Zojuist ben ik er achtergekomen dat Vinted automatisch namens mij een positieve review achterlaat bij de gebruiker waar ik een product heb gekocht. Mag dit juridisch?
Automatische review ontvangen
We hebben een positieve automatische review achtergelaten voor {gebruiker}. Laat je eigen review achter om deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ten eerste: ieuw. Nog een reden voor mij om totaal niet te vertrouwen op 'sterren' op dat soort sites.

Ten tweede: slimme manier om af te dwingen dat men reviews gaat maken :P "Als men de moeite niet neemt een review te schrijven zal alles wel prima zijn geweest."

Ten derde: als ik een random verkoper daar bekijk dan wordt je (account)naam er niet bij gezet Ik denk dat je dan weinig recht hebt (al blijft het wel een persoonsgegeven want Vinted weet dat het bij jou hoort). Of zie je dat wel als je bent ingelogd? Ik heb er geen account.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik snap wel waar dit vandaan komt eigenlijk. Mensen zullen vooral geneigd zijn om een review te plaatsen als de ervaring negatief is. Vinted plaatst x-dagen nadat je het product hebt ontvangen inderdaad automatisch een 5-sterrenreview als je daarvoor niet handmatig een review hebt gegeven.

Ik meen dat Vinted ook automatisch een negatieve review plaatst, bijvoorbeeld als de koop niet is afgerond (dus iemand koopt jouw product maar jij reageert daar niet op, of jij koopt het product van iemand anders en betaalt niet).

Ik heb er geloof ik niet zo'n moeite mee en doe vrij veel met Vinted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

sOid schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:53:
Vinted plaatst x-dagen nadat je het product hebt ontvangen inderdaad automatisch een 5-sterrenreview als je daarvoor niet handmatig een review hebt gegeven.
Automatisch een 5 sterren review? 8)7

Op die manier zijn de reviews ineens niets tot niet veel meer waard. 5 sterren is uitmuntend, het hoogst haalbare. Dan moet echt alles goed gaan. Als we dat automatisch gaan uitdelen bij gebrek aan initiatief van de gebruiker schiet men toch echt het doel voorbij.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bor schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:26:
[...]
Op die manier zijn de reviews ineens niets tot niet veel meer waard. 5 sterren is uitmuntend, het hoogst haalbare. Dan moet echt alles goed gaan.
Zo werkt het op tweakers toch ook? 99% van de V&A beoordelingen zijn ofwel 5 sterren ofwel 1 ster. Naar mijn idee moeten gebruikersreviews (universeel op het internet) gewoon een thumbs up of een thumbs down zijn. Alle nuance ertussenin is voor velen een uitdaging.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor

Bor

spone schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:31:
[...]

Zo werkt het op tweakers toch ook? 99% van de V&A beoordelingen zijn ofwel 5 sterren ofwel 1 ster. Naar mijn idee moeten gebruikersreviews (universeel op het internet) gewoon een thumbs up of een thumbs down zijn. Alle nuance ertussenin is voor velen een uitdaging.
Nee zo werkt Tweakers absoluut niet. Wij plaatsen uitdrukkelijk geen automatische reviews. Bij ons is de review precies zoals de gebruiker het zelf invoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Bor schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:26:
[...]

Automatisch een 5 sterren review? 8)7

Op die manier zijn de reviews ineens niets tot niet veel meer waard. 5 sterren is uitmuntend, het hoogst haalbare. Dan moet echt alles goed gaan. Als we dat automatisch gaan uitdelen bij gebrek aan initiatief van de gebruiker schiet men toch echt het doel voorbij.
Je doet net alsof het meestal niet goed gaat, dat is toch niet zo? Een 5 sterren review is echt niet heftzelfde als een 9.5 op een natuurkunde SO. 'Echt alles goedgaan' zal meestal wel gebeuren, dat wil zeggen: je drukt op kopen, betaalt, het wordt opgestuurd en je ontvangt het product. Ik weet zeker dat het overgrote deel van de transacties ongeveer zo loopt en dus prima gaat, anders zou men heel snel stoppen met de dienst gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Fr33z schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:35:
[...]
Ik weet zeker dat het overgrote deel van de transacties ongeveer zo loopt en dus prima gaat, anders zou men heel snel stoppen met de dienst gebruiken.
Nou, als ik o.a. op trustpilot (1,6 ster van de 5) en andere review sites kijkt zijn er wel heel erg veel klachten over Vinted. Natuurlijk, veelal laten alleen ontevreden mensen hier reviews achter maar toch. Ik ken Vinted met name van scams en andere narigheid als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10 19:33
Mensen nemen niet de moeite om op ok te drukken om de betaling vrij te geven op Vinted. Of om een review te geven als het goed is gegaan. Dus dan blijf je 0 reviews houden. Als een account lang bestaat met geen of weinig reviews dan vertrouwen mensen het account niet en kopen ze dus niet.

Dus ja ik snap het automatische review prima. En als je het er niet mee eens bent staat het je vrij om dus zelf een review te geven en verdwijnt die automatische.

'mag dit juridisch' lol ja vast want je naam staat er niet bij als het een automatische review is. Het is gewoon er is een verkoop geweest, er zijn geen klachten gemeld en de verkoop is afgerond melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bor schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:33:
[...]
Nee zo werkt Tweakers absoluut niet. Wij plaatsen uitdrukkelijk geen automatische reviews. Bij ons is de review precies zoals de gebruiker het zelf invoert.
Dat stuk had ik bewust ook buiten de quote gelaten, omdat tweakers (gelukkig) niet van die automatische-reviews-magie toepast. Ik doelde specifiek op het gedrag van gebruikers waar effectief maar 2 van de mogelijkheden gebruikt worden: het minimale of maximale aantal sterren als een soort binair systeem.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

spone schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:45:
[...]
Ik doelde specifiek op het gedrag van gebruikers waar effectief maar 2 van de mogelijkheden gebruikt worden: het minimale of maximale aantal sterren als een soort binair systeem.
Ah zo, dat haalde ik er niet direct uit. Dat herken ik wel. Ik zie toch wel een groot verschil met het zelf plaatsen van een review van 1 of 5 sterren en dit automatisch laten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

AnnaAnjo schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:44:
En als je het er niet mee eens bent staat het je vrij om dus zelf een review te geven en verdwijnt die automatische.
Kortom, je wordt min of meer gedwongen een review achter te laten terwijl dit een volledig optionele feature hoort te zijn. Iemand of een systeem namens jou, zonder te vragen, een beoordeling laten plaatsen vind ik echt niet ok. Het is in mijn ogen een typisch voorbeeld om de markt te proberen te sturen en betrouwbaar over te komen.

Hoe meer 5 sterren reviews hoe betrouwbaarder Vinted lijkt immers. Dat is dan ook precies de bedoeling achter deze feature vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 14-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
Bor schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:48:
[...]

Kortom, je wordt min of meer gedwongen een review achter te laten terwijl dit een volledig optionele feature hoort te zijn. Iemand of een systeem namens jou, zonder te vragen, een beoordeling laten plaatsen vind ik echt niet ok. Het is in mijn ogen een typisch voorbeeld om de markt te proberen te sturen en betrouwbaar over te komen. Hoe meer 5 sterren reviews hoe betrouwbaarder Vinted lijkt immers.
Nee de review gaat niet om Vinted maar om de gebruiker/verkoper op Vinted. Hoe betrouwbaarder de prive verkoper. En ja op Vinted is dat wel belangrijk, zeker als je specifieke spullen verkoopt. Er zijn namelijk best veel scammers op Vinted. Die gaan dus niet de positieve reviews krijgen, want of Vinted laat zelf een 1 ster achter of de koper laat 1 ster achter.

Maar genoeg mensen die niet de moeite nemen om dus een (positieve) review achter te laten als het gewoon goed is gegaan. Maar als je dus wel legit spullen verkoopt en geen reviews krijgt (omdat vooral de Nederlandse gebruikers) te lui zijn om een review achter te laten dan ga je dus minder snel je spullen verkopen.

Ik zie persoonlijk het probleem niet zo. Als het je niet aan staat dan kan je dingen kopen op Marktplaats of eBay. Die doen niet aan automatische reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

AnnaAnjo schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:54:
[...]

Nee de review gaat niet om Vinted maar om de gebruiker/verkoper op Vinted.
En daarmee indirect ook om Vinted zelf. Hoe meer 5 sterren en goede ervaringen hoe betrouwbaarder het platform lijkt te zijn. Meer 5 sterren reviews is gewoon goed voor het image dat redelijk onder druk lijkt te staan als ik her en der kijk. Dat zou zo maar eens de ware reden van de introductie kunnen zijn. De reviewsites over Vinted die ik heb bekeken zijn veelal negatief. Je geeft zelf ook al aan dat er "best veel scammers" actief zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 14-09-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
De automatische reviews van Vinted zit er al heel erg lang in. Ook toen Vinted nog niet zo groot was en het imago beter was. Probleem van Vinted is dat ze tegenwoordig veel met AI doen en het steeds makkelijker wordt voor kopers en verkopers om elkaar te scammen omdat er geen echt persoon meer naar issues kijkt maar een AI bot.

Die 5 sterren reviews zie je alleen op de accounts van de gebruikers. Dus ik zie niet hoe dat Vinted zelf een beter beeld geeft. Er zijn genoeg normale betrouwbare kopers en verkopers op Vinted te vinden. De scammers zijn vooral bij bepaalde populaire (merk) artikelen. Die (ver)koop ik persoonlijk dan ook niet op Vinted lol alleen goedkopere dingen waar ik niet wakker van lig.

Dure dingen gaan alsnog alleen via in persoon ophalen.

Maar om op de orginele vraag van de topic terug te komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8RkQ4e8JSwdOhmzV-lHGcMOq7k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kVDBXX2PbrBT40TMZJhw7g18.png?f=fotoalbum_large

Automatische reviews worden zo gegeven. Dus dit juridisch gezien prima aangezien er totaal geen persoons gegevens staan. Ook staat dit gewoon in de voorwaarden en FAQ beschreven. Dus als je het er niet mee eens bent dan moet je het platform niet gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door AnnaAnjo op 14-09-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:09
Bor schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:40:
[...]

Nou, als ik o.a. op trustpilot (1,6 ster van de 5) en andere review sites kijkt zijn er wel heel erg veel klachten over Vinted. Natuurlijk, veelal laten alleen ontevreden mensen hier reviews achter maar toch. Ik ken Vinted met name van scams en andere narigheid als ik eerlijk ben.
Tsja, dan zit je duidelijk in een andere bubbel/peer group lijkt me. Hier worden zowat wekelijks kinderkleertjes gekocht en verkocht op vinted en dat gaat vrijwel altijd prima, veel mensen om ons heen gebruiken het ook meerdere keren per maand. Interessant hoe iets voor de een kan lijken als 2 grote scam en voor de ander als gewoon een dienst voor tweedehands kleding.

Als je vertrekpunt is 'vinted = scams' kijk je er natuurlijk anders naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Fr33z schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:34:
[...]

Tsja, dan zit je duidelijk in een andere bubbel/peer group lijkt me. Hier worden zowat wekelijks kinderkleertjes gekocht en verkocht op vinted en dat gaat vrijwel altijd prima, veel mensen om ons heen gebruiken het ook meerdere keren per maand. Interessant hoe iets voor de een kan lijken als 2 grote scam en voor de ander als gewoon een dienst voor tweedehands kleding.

Ik refereerde naar de reviews van anderen. Ik gebruik zelf Vinted niet. De enige ervaring die ik er mee heb is in de vorm van pogingen tot scams hier via Tweakers waarbij oplichters in het verleden mensen naar Vinted probeerden te leiden om ze daar een poot uit te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:12
Fr33z schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:34:
[...]

Sluit ik mij volledig bij aan, hier ook eigenlijk geen slechte ervaringen. In mijn optiek valt er wel wat voor te zeggen met dit systeem, zeker omdat het twee kanten op gaat. Als een verkoper niet verzend wordt alles teruggedraaid en krijgt deze 1 ster, terecht. Omgekeerd nemen veel mensen ook niet de moeite om een review te plaatsen bij een geslaagde transactie (zie ook MP). Dat Vinted daar iets aan doet prima, je zou hoogstens kunnen discussiëren over of 5 sterren dan de juiste optie is. (Of bijv een x aantal geslaagde transacties zonder klachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kan er ook weinig anders van vinden dan "prima" eigenlijk. Als je zelf niet de moeite wilt nemen om een review in te vullen, dan zal alles wel gewoon prima verlopen zijn nietwaar. En inderdaad zal de overgrote meerderheid ook gewoon prima verlopen zijn. Het is misschien al veelzeggend dat de meesten in dit topic die negatief zijn over Vinted daar zelf geeneens een account hebben en dus alleen hun mening baseren op van horen zeggen :P .

De reviews slaan op de gebruikers, niet op Vinted*. Als je als gebruiker gewoon een prima transactie hebt afgerond, dan mag dat best zichtbaar zijn op iemand profiel in de vorm van een 5*-review. Want laten we wel zo eerlijk zijn: Als mensen iets te klagen hebben, dan weten ze de knop wel te vinden om die 5*-review om te zetten in een 1*-klacht ;)

* de vergelijking met Trustpilot slaat de plank een beetje mis imho, daarop zullen voornamelijk mensen zich melden die zijn "opgelicht" via Vinted of een onrealistische verwachting hebben van (de klantenservice van) Vinted. Niet leuk natuurlijk, maar heeft vrij weinig met de gebruikers te maken waar alles gewoon prima verlopen is en waar de persoonlijke reviews op slaan. Tweakers zal er alles van weten dat opgelicht worden nou eenmaal een levensgrote mogelijkheid is bij een platform dat mensen bij elkaar brengt om dingen te verkopen, en dat de oplichters niet representatief zijn voor de overige populatie op dat platform O-)

[ Voor 39% gewijzigd door naitsoezn op 15-09-2025 09:54 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1