WiFi netwerk opzetten in huis (bekabeld)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:39
Ik stap over naar Fiber bij Mobile Vikings en zou daarom willen stoppen met huren van Acces Points, Powerlines en WiFi boosters maar deze keer een eigen "WiFi netwerk" bouwen. Ik zou graag de technische details beperkt houden en echt tot de essentie komen, een simpel netwerk dat op volle toeren draait. De modem op gelijksvloer geeft niet genoeg signaal en heb op eerste hier zelfs geen wifi meer van.

Mijn setup is als volgt:

Gelijksvloer: modem (hier komt het internet van de straat binnen), hier vertrekken ook alle kabels (CAT5e) doorheen het hele huis naar UTP wanddozen. Elke kamer heeft zo eentje behalve het hoogste verdiep.

Verdieping 1: woonkamer, 1 UTP wanddoos

Verdieping 2: kantoor, 2 UTP wanddozen

Ik dacht dus om om verdieping 1 en 2 een TP-LINK DECO X60 te plaatsen om het WiFi signaal doorheen het hele te laten lopen. Een soort "Mesh netwerk" maar dan volledig bedraad.

Nu is mijn vraag hoe stel ik dit het beste op, ik denk om de TP Link Deco X60 3 pack te bestellen. Ik lees dat je een main deco nodig hebt die rechtstreeks op de modem is aangesloten als WAN, en dan de UTPs die doorheen het huis lopen rechtstreeks op deze main deco moeten komen? Kan dit niet gewoon op de modem komen zoals het nu is? Indien ja, vertrekken er 3 kabels uit de main Deco terwijl er maar 2 ingangen zijn, vandaar dat ik dacht om het op de modem te doen.

Graag adviezen en tips, want ik kom er echt niet uit 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een soort "Mesh netwerk" maar dan volledig bedraad.
Dus geen mesh maar een gewoon draadloos netwerk ;)

Een aantal vragen om te verduidelijken wat gewenst is:

-Heb je een budget in gedachte voor de hele opzet?
-Welke standaard wil je gebruiken? (Wifi 5/6/7)
-Wil je op elke verdieping wifi?
-Is er een tuin en wat wil je daarmee?
-Heeft de huidige modem meerdere lan poorten?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Eärwen
DaWizza schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:43:
[...]

Dus geen mesh maar een gewoon draadloos netwerk ;)

Een aantal vragen om te verduidelijken wat gewenst is:

-Heb je een budget in gedachte voor de hele opzet?
-Welke standaard wil je gebruiken? (Wifi 5/6/7)
-Wil je op elke verdieping wifi?
-Is er een tuin en wat wil je daarmee?
-Heeft de huidige modem meerdere lan poorten?
Ja ik haal wat termen door elkaar denk ik :p

- Budget: liefst niet meer dan 200 euro, hoe goedkoper hoe beter. Belangrijkste is dat het mijn download & uploadsnelheden kan halen. Ik surf nu met mijn pakket op 100mbps download en 15mbps upload, dit gaat naar 1gbps download en 500mbps upload.

- Momenteel loopt in heel het huis cat5e kabels vertrekkende van 1 centraal punt op de gelijksvloer (bij de elektriciteitskast en modem plaats), elke ruimte heeft zo een wanddoos in de muur, behalve de zolderkamer. Hier wordt enkel een smartphone/tablet gebruikt met WiFi.

- Ja, WiFi wordt voor zo goed als alles gebruikt behalve de vaste PC op verdieping 2 & TV op verdieping 1 die via LAN verbonden zijn.

- Geen tuin, dus enkel voor binnenhuis netwerk.

- Huidige modem heeft denk ik 4 LAN poorten (de gele) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l6IR5-l2FijZApf9OWbM-JmKV8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AnQMiy5VM3H9ngn5zz0MGGiQ.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Eärwen op 13-09-2025 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Deco X60 is Wifi 6, terwijl Wifi 6E en Wifi 7 er ook al zijn.

Niets mis met Wifi 6 hoor, maar voor een nieuw netwerk zou ik denk ik minimaal 6E aanleggen.

Ben zelf geen fan van TP-Link maar ze hebben ook Wifi 7 systemen.

• Eärwen
Navi schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 19:28:
Deco X60 is Wifi 6, terwijl Wifi 6E en Wifi 7 er ook al zijn.

Niets mis met Wifi 6 hoor, maar voor een nieuw netwerk zou ik denk ik minimaal 6E aanleggen.

Ben zelf geen fan van TP-Link maar ze hebben ook Wifi 7 systemen.
Maar dan zitten we toch al in een prijsklasse van 400+ euro..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de prijs ga je weinig makkelijker en beter vinden.

PoE plafond units zijn niet aan je besteed met je budget.

Hier staan afbeeldingen hoe je het aan kunt sluiten: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Als je na de hoofd Deco een kleine switch plaatst dan kun je de rest met een kabel verbinden en ben je klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door DaWizza op 13-09-2025 20:17 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Eärwen
DaWizza schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:09:
Voor de prijs ga je weinig makkelijker en beter vinden.

PoE plafond units zijn niet aan je besteed met je budget.

Hier staan afbeeldingen hoe je het aan kunt sluiten: https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

Als je na de hoofd Deco een kleine switch plaatst dan kun je de rest met een kabel verbinden en ben je klaar.
Bedankt voor de link.

Dus 3 Deco's is in mijn situatie de manier? Ik moet wel dan nog een switch kopen aangezien er 3 lan kabels in de main deco moeten zitten en er maar 2 ingangen zijn. Toevallig een suggestie waar ik naar moet kijken?

En kan ik de kabels die ik in huis gebruik voor PC & TV nog steeds in de Modem steken of moet dit dan ook in de switch?

[ Voor 8% gewijzigd door Eärwen op 13-09-2025 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:46
Gewoon 1 of 2 (goedkope?) AP's neerzetten is geen optie?
Zoals bijvoorbeeld hier met router in switch/AP mode:

Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken

• Eärwen
The_Doman schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:37:
Gewoon 1 of 2 (goedkope?) AP's neerzetten is geen optie?
Zoals bijvoorbeeld hier met router in switch/AP mode:

Gezocht: goedkope router om als AP te gebruiken
Daarvoor dat ik de post maakte om te zien wat nog mogelijk is in mijn situatie. Aangezien ik ook doorheen heel het huis CAT5e heb lopen en ik dus een volledig bedraad netwerk kan opzetten (voor de wifi).

Acces point is wat ik nu ook huur van Telenet en daarbuiten nog 2x powerlines. Maar dit is een zwakke setup.

Dus als ik nu ipv het Meshnetwerk een AccesPoint zet op het 1ste verdiep en op het 2de verdiep. Zou dit een goede setup zijn? Met een Accespoint blijft het WiFi netwerk van mijn modem geldig, m.a.w. in het hele huis loopt zowel over kabel als draadloos 1 netwerk?

• Eärwen
Ik denk dat ik het volgende ga doen:
TP-Link TL-POE2412G PoE adapter & injector op modem aangesloten, van hieruit vertrekken dan 2 lan kabels voor AP op eerste verdieping & tweede verdieping waar ik volgende AP neerzet: TP-Link Omada EAP245.

Goed zo denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij de EAP245 wordt blijkbaar een PoE injector meegeleverd als ik het zo zie. Injectoren vind ik persoonlijk maar klooien.PoE heeft ook zijn meerprijs hé, ik zou toch eerder voor je mesh setje gaan dat je dan bedraad aansluit, heb je meerdere access points.

[ Voor 54% gewijzigd door Borromini op 13-09-2025 21:05 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Eärwen
Borromini schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:03:
Bij de EAP245 wordt blijkbaar een PoE injector meegeleverd als ik het zo zie.
Inderdaad zag het ook net lijkt me de beste optie., dus ik ga er zo'n 2 bestellen. Pakketje van 165 euro en WiFi doorheen heel het huis.

• Eärwen
Borromini schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:03:
Bij de EAP245 wordt blijkbaar een PoE injector meegeleverd als ik het zo zie. Injectoren vind ik persoonlijk maar klooien.PoE heeft ook zijn meerprijs hé, ik zou toch eerder voor je mesh setje gaan dat je dan bedraad aansluit, heb je meerdere access points.
Ok dus dan toch het originele setje waar ik eerst met afkwam (en dan nog een switch erbij). Volledig bekabeld dan. Zet ik deze in Router of AP modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Waarom ga je nu van een x60 naar een EAP245?
Die is en duurder en langzamer (wifi 5 tov wifi6)

Ik zou een 2-pack deco kopen, voor je budget een x50 of be25 (wifi 7)
Dan zet je in de meterkast een switch (15 euro action) en
- sluit je switch op provider router aan
- sluit je 1 deco in woonkamer aan, op switch
- sluit je 1 deco boven aan, op switch

Die switch is misschien optioneel, hangt er vanaf of je provider switch ieee1905.1 kan (gek genoeg doen de meeste reguliere switches dat wel maar provider switches vaak niet)

Geheel zet je in ap mode en wifi van je provider uit (technisch gezien is die ook wel te mixen maar maakt het wat complex)

Als je client wifi specs een beetje goed zijn (bv wifi 7) is en het signaal voldoende dan ga je een gbit wel halen. Die eap245 gaat je wss een megabit of 450 max geven met een reguliere wifi 5 client

Die x50/x60 gaat als je geluk hebt ook wel de 800-900 voltrekken maar opnieuw: allemaal afhankelijk van je cliënt en signaal

[ Voor 100% gewijzigd door laurens0619 op 13-09-2025 21:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vermoed dat je met één AP wel een verdieping kan dekken, dus aan twee heb je voldoende, maar we hebben geen idee hoe groot of modern jouw woning is. Waarom zou je op het gelijkvloers een switch zetten? Heeft de modem/router-combo die je van Mobile Vikings krijgt geen 4 LAN-poorten? Als je op elke verdieping een AP zet heb je nog één poort vrij.

De meerwaarde van een switch ontgaat me maar je bent dan ook zuinig met details over je (bedrade) clients. Elke X60 heeft twee vrije poorten als je ze bekabeld aansluit, daar kunnen clients op worden aangesloten.

Als je je Mobile Vikings-router wil laten routen dan zet je al je AP's in toegangspuntmodus, als je je netwerk volledig in eigen beheer wil dan vermoed ik dat je providermodem wel de mogelijkheid biedt tot een vorm van passthrough waarbij je één X60 dan al router kan instellen. Dan moet je wel alle andere X60's rechtstreeks op die X60 aansluiten, dan kan je de poorten van je providermodem niet meer gebruiken. Alleen in dat verhaal is een bijkomende switch op het gelijkvloers misschien interessant, als je daar nog apparatuur bedraad moet aansluiten.

Wel goed nakijken of je bij de X60 één apparaat als router kan instellen, dat is me niet duidelijk (zelf geen ervaring met mesh sets). De X50 lijkt trouwens qua prestaties én verbruik interessanter te zijn, maar daar is het me evenmin duidelijk of je één van die units als router kan instellen. Ik zou veronderstellen van wel, maar goed...

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 13-09-2025 21:46 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens dat je je eisen duidelijk moet krijgen.

De X60 is een rare keuze voor bedraad aansluiten - het heeft 4x4 MIMO (4 sets antennes) die uitermate weinig zin hebben bij verbinding met clients die nooit meer dan 2 hebben, en allen meerwaarde biedt bij draadloos backhaul (wat je niet gaat gebruiken). Ik zou als je Deco wilt eerder naar de X50 kijken of beter de X50Pro (zelfde maar dan met 2.5GbE).
EAP245 is behoorlijk oud - ook al heb je de hogere performance van WiFI-6 niet nodig, je wilt niet hardware dat al EoL is kopen aangezien software support vrij snel ophoudt. Als je het Omada platform wilt, kijk naar de EAP610.
Maar goed, Deco en Omada zijn behoorlijk verschillend, de eerste behoorlijk idiot-proof maar met zeer weinig opties, de tweede met zeer veel opties maar dus ook meer kans dingen te verprutsen. Bede zijn ook met totaal andere concurrerende ontwerpen te vergelijken. Dus wat wil je?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Ik heb de Deco X60 3 pack besteld (deze is goedkoop, 190 euro voor 3, normaal 299) met een tp-link-tl-sg105 switch. Ik ga zoals onderstaande foto mijn wifi netwerk maken.

Reden van switch is omdat de TP-links moeten worden aangesloten op de main deco die dan is aangesloten op de modem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNzSnYv-27zyunLeXZxlOWGAA1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvpVVYy75jT9kIBg7efrTDsM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
laurens0619 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:33:
Waarom ga je nu van een x60 naar een EAP245?
Die is en duurder en langzamer (wifi 5 tov wifi6)

Ik zou een 2-pack deco kopen, voor je budget een x50 of be25 (wifi 7)
Dan zet je in de meterkast een switch (15 euro action) en
- sluit je switch op provider router aan
- sluit je 1 deco in woonkamer aan, op switch
- sluit je 1 deco boven aan, op switch

Die switch is misschien optioneel, hangt er vanaf of je provider switch ieee1905.1 kan (gek genoeg doen de meeste reguliere switches dat wel maar provider switches vaak niet)

Geheel zet je in ap mode en wifi van je provider uit (technisch gezien is die ook wel te mixen maar maakt het wat complex)

Als je client wifi specs een beetje goed zijn (bv wifi 7) is en het signaal voldoende dan ga je een gbit wel halen. Die eap245 gaat je wss een megabit of 450 max geven met een reguliere wifi 5 client

Die x50/x60 gaat als je geluk hebt ook wel de 800-900 voltrekken maar opnieuw: allemaal afhankelijk van je cliënt en signaal
Ik ben toch voor de X60 gegaan, had in mijn laatste post nog gezegd dat ik toch dan best met mijn oorspronkelijke setup ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Borromini schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 21:40:
Ik vermoed dat je met één AP wel een verdieping kan dekken, dus aan twee heb je voldoende, maar we hebben geen idee hoe groot of modern jouw woning is. Waarom zou je op het gelijkvloers een switch zetten? Heeft de modem/router-combo die je van Mobile Vikings krijgt geen 4 LAN-poorten? Als je op elke verdieping een AP zet heb je nog één poort vrij.
Nieuwbouw 10 jaar geleden. In totaal zijn er 3 verdiepingen (zonder gelijksvloer). Modem heeft idd router combo. Maar de X60 dient als main deco ingesteld te worden met de 2 andere deco's daarop. De switch gaat daarvoor nodig zijn omdat het anders niet mogelijk is om 2x aan te sluiten, max 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
dion_b schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:20:
Eens dat je je eisen duidelijk moet krijgen.

De X60 is een rare keuze voor bedraad aansluiten - het heeft 4x4 MIMO (4 sets antennes) die uitermate weinig zin hebben bij verbinding met clients die nooit meer dan 2 hebben, en allen meerwaarde biedt bij draadloos backhaul (wat je niet gaat gebruiken). Ik zou als je Deco wilt eerder naar de X50 kijken of beter de X50Pro (zelfde maar dan met 2.5GbE).
EAP245 is behoorlijk oud - ook al heb je de hogere performance van WiFI-6 niet nodig, je wilt niet hardware dat al EoL is kopen aangezien software support vrij snel ophoudt. Als je het Omada platform wilt, kijk naar de EAP610.
Maar goed, Deco en Omada zijn behoorlijk verschillend, de eerste behoorlijk idiot-proof maar met zeer weinig opties, de tweede met zeer veel opties maar dus ook meer kans dingen te verprutsen. Bede zijn ook met totaal andere concurrerende ontwerpen te vergelijken. Dus wat wil je?
X50 pro is overkill. Dat support 2.5gigabit ethernet ports. Mijn netwerk is begrensd op 1 gigabit. Dus met bekabeld netwerk is de X60 beter, zeker als deze goedkoper staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eärwen schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:56:
[...]

X50 pro is overkill. Dat support 2.5gigabit ethernet ports. Mijn netwerk is begrensd op 1 gigabit. Dus met bekabeld netwerk is de X60 beter, zeker als deze goedkoper staat.
Als 2.5GbE overkill is, kun je beter de X50 kopen. Je mist mijn punt dat de 4 antennes van de X60 nutteloos zijn als je bedraad aansluit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Staat die meterkast op een andere verdieping dan woonkamer?
Zo niet is een 2 pack echt genoeg en zet je niets in de meterkast (behalve switch). In ap mode hoeven ze niet perse “achter elkaar” te staan. 1 van de 2 is de hoofd deco maar dat maakt verder niet zoveel uit

X60 ga je idd geen voordelen van merken tov x50 maar je hebt wel poort minder dan de x50.
Ik zou in jouw situatie eerder voor be25 gaan of x50(poe) maar tis eigk allemaal wel prima

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 14-09-2025 15:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
dion_b schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:44:
[...]

Als 2.5GbE overkill is, kun je beter de X50 kopen. Je mist mijn punt dat de 4 antennes van de X60 nutteloos zijn als je bedraad aansluit.
2.5GbE is nutteloos omdat ik nooit in mijn huis dit kan hebben. Ik zou alle Cat kabels die door de muren lopen allemaal moeten vervangen. In mijn huis ben ik sowieso beperkt tot 1GbE, dit gaat niet veranderen. De antennes van de X60 zijn mogelijks nog wel nuttig indien ik ooit toch overstap naar wifi zonder kabels.

Dat terzijde kost een 3x pack deco X50 170 euro, terwijl een 3x pack deco X60 190 euro kost. Moest de deco X60 voor 299 euro staan zoals normaal dan had ik idd X50 gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärwen
laurens0619 schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:25:
Staat die meterkast op een andere verdieping dan woonkamer?
Zo niet is een 2 pack echt genoeg en zet je niets in de meterkast (behalve switch). In ap mode hoeven ze niet perse “achter elkaar” te staan. 1 van de 2 is de hoofd deco maar dat maakt verder niet zoveel uit

X60 ga je idd geen voordelen van merken tov x50 maar je hebt wel poort minder dan de x50.
Ik zou in jouw situatie eerder voor be25 gaan of x50(poe) maar tis eigk allemaal wel prima
Meterkast staat idd in de berging verdieping, daarboven heb ik nog 3 verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eärwen schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:35:
[...]

2.5GbE is nutteloos omdat ik nooit in mijn huis dit kan hebben. Ik zou alle Cat kabels die door de muren lopen allemaal moeten vervangen. In mijn huis ben ik sowieso beperkt tot 1GbE, dit gaat niet veranderen.
:?

1GbE heeft Cat5e nodig, 2,5GbE heeft exact dezelfde Cat5e nodig. Als je kabels 1GbE aankunnen, kunnen ze ook2.5GbE aan.

Maar wederom: je staart je blind op iets dat ik puur optioneel noemde, dat is alleen voor de X50Pro relevant, de X50 doet gewoon 1GbE.
De antennes van de X60 zijn mogelijks nog wel nuttig indien ik ooit toch overstap naar wifi zonder kabels.

Dat terzijde kost een 3x pack deco X50 170 euro, terwijl een 3x pack deco X60 190 euro kost. Moest de deco X60 voor 299 euro staan zoals normaal dan had ik idd X50 gekocht.
Mocht je ooit een grote downgrade willen doen, dan is het iets minder dramatisch - maar je betaalt er nog steeds EUR 20 nu en ws EUR 5/jaar extra voor.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1