Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:13

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Topicstarter
Al geruime tijd lezen we in de media over jongeren die voor (grove) overlast zorgen, zich schuldig maken aan mishandelingen en weet ik wat meer. Nu ook weer met die scholen die gesloten worden omdat bendes elkaar te lijf gaan.... WTF.... en dat is Nederland? Fatbikes per direct innemen van iedereen die zich misdraagt op zo'n ding lijkt mij sowieso een goede eerste stap.

Gek genoeg lijkt er niemand zich echt zorgen over te maken. Vanuit de politiek hoor ik nooit iets concreets. Wel de standaard one-liners van onze burgemeesters dat "dit moet stoppen" maar nooit concreet iets dat het oplost. Gebiedsverbod wordt nog wel eens opgelegd maar dan verplaatst het probleem zich vaak.

Enkele artikelen van de laatste dagen/weken:
https://www.ad.nl/binnenl...s-wat-er-speelt~a7264921/
https://www.ad.nl/binnenl...erken-te-buiten~a2990b1f/
https://www.1twente.nl/ar...omgeving-centraal-station
https://www.omroepbrabant...tiek-verdeeld-over-aanpak

kan er nog wel 10 bijzoeken maar het idee is wel duidelijk

Vaak betreft bepaalde sub-groepen die zich op Fatbikes verplaatsen en aan iedereen schijt hebben. Toch is blijkbaar onmogelijk voor "de driehoek" om hier adequaat tegen op te treden. Daarbij: waar zijn de ouders als je kinderen zich zo verschrikkelijk misdragen?

Mensen durven niet meer naar buiten, kinderen worden in elkaar geslagen, dingen vernielt, etc etc.

We kennen allemaal de buitenwijken van Marseille en Parijs waar je je leven ook niet zeker bent en ik vrees met grote vrees dat we in Nederland dezelfde kant op gaan. Gelukkig woon ik zelf in een dorpje in de provincie en is dit godzijdank een ver van mijn bed show (nog) maar ik maak mij zorgen, ben boos en verdrietig dat het zo gaat.

Misschien is dit meer een topic voor VKZ? Wordt het weer eens tijd voor heropvoedingskampen wellicht om deze jongeren weer in het gareel te krijgen?
Vraag 2: hoe gaan "we" ervoor zorgen dat het niet nog verder uit de hand loopt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wordt het weer eens tijd voor heropvoedingskampen wellicht om deze jongeren weer in het gareel te krijgen?
Heropvoedingskampen is misschien net iets te radicaal. Maar ik denk dat het geen slecht idee zou zijn om weer eens een dienstplicht in te voeren, verplicht voor iedereen onder de 25, gedurende 18-24 maanden ofzo.

Voor wie dat niet militair wil uitvoeren kan dat evt ook een sociale dienstplicht zijn wat mij betreft. Wel onder strikte begeleiding en toezicht uiteraard. Het moet niet een vrijblijvend hobby-kamp worden.

Denk dat men dan weer een beetje structuur zou aanleren. En dat macho-gedrag (eigenlijk: 'kinderachtig gedrag') wordt er daar meestal wel uit gebeukt.

Maar dat zijn mijn € 0.02 dan.

Denk alleen dat de partij die zoiets voorstelt maar heel weinig zetels zou overhouden dus ik zie het nog niet echt gebeuren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:00
Nieuwssites moeten nu eenmaal hun pagina volkrijgen en als er geen echt nieuws is dan maar deze onzin.

Overlast van verveelde jongeren is van alle tijden. Dat was 20 jaar geleden al zo en nu ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:07
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het erger is, of minder erg, dan voorheen. Daar zullen we antropologen bij nodig hebben denk ik.

Wat ik wel wil zeggen is dat Juvenoia bestaat. Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig is niets nieuws. Fatbikes zijn de bromnozempuchjes van de 21'e eeuw. Het is gewoon ook wel erg makkelijk je te ergeren aan die leeftijdscategorie die zichzelf probeert te ontdekken, waarin de verkeerde beslissingen soms prevaleren.

Daar is men jong voor.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dysan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nopheros schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:31:
Nieuwssites moeten nu eenmaal hun pagina volkrijgen en als er geen echt nieuws is dan maar deze onzin.

Overlast van verveelde jongeren is van alle tijden. Dat was 20 jaar geleden al zo en nu ook.
De nieuwberichten hebben het niet over overlast, maar diefstal, mishandeling, angst voor schietpartijen dat is iets meer als 'kattekwaad' imho

[ Voor 3% gewijzigd door Dysan op 12-09-2025 16:42 ]

Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Shadow_Agent schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:23:
We kennen allemaal de buitenwijken van Marseille en Parijs waar je je leven ook niet zeker bent en ik vrees met grote vrees dat we in Nederland dezelfde kant op gaan. Gelukkig woon ik zelf in een dorpje in de provincie en is dit godzijdank een ver van mijn bed show (nog) maar ik maak mij zorgen, ben boos en verdrietig dat het zo gaat.
In vrijwel heel Nederland speelt dit totaal niet, niet alleen in jouw boerendorpje ben je veilig, maar in het overgrote deel van het land is er niets aan de hand.
Wordt het weer eens tijd voor heropvoedingskampen wellicht om deze jongeren weer in het gareel te krijgen?
Hoezo "weer"? Wat voor nut heeft het om relschoppers bij elkaar te stoppen?
hoe gaan "we" ervoor zorgen dat het niet nog verder uit de hand loopt?
Wat loopt er precies uit de hand en waarom zou het dat nog meer doen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het zijn hele lastige problemen die moeilijk zijn om op te lossen. Maar als het voor jou een ver-van-je-bed-show is, zou ik me er ook niet al te druk over maken. Weinig reden om aan te nemen dat dit erger is dan vroeger, of dat het erger aan het worden is of dat het zich verspreidt.

Mijn eigen coping-mechanisme voor fatbikes is het besef dat zulke rotfiguren er tien jaar geleden ook waren, maar toen reden ze op stinkende en luidruchtige scooters, en nu is het in ieder geval schoon en stil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dit is wel een beetje struisvogelen als je het mij vraagt. Er zijn ook al bijna 150 jaar auto's. Daar is intussen ook niets aan veranderd :D

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nopheros
Dysan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:36:
[...]

De nieuwberichten hebben het niet over overlast, maar diefstal, mishandeling, angst voor schietpartijen dat is iets meer als 'kattekwaad' imho
Ik zei niets over kattekwaad alleen dat het niets nieuws is.

Krantenartikel uit 1992, meer dan 20% van de jongeren in groningen beschikt over een wapen en meer dan 10% neemt wel eens een mes of ander wapen mee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjRdQj5sZToK-cAq1ga-rpK7pDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vf1UJaXWvwfKAXmCOv3bPk3Y.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Leeftijd van stemrecht verlagen naar 12 jaar, dan hebben ze net zoveel invloed als de ouderen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

&
Helixes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:32:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het erger is, of minder erg, dan voorheen. Daar zullen we antropologen bij nodig hebben denk ik.
....
Fatbikes zijn de bromnozempuchjes van de 21'e eeuw. Het is gewoon ook wel erg makkelijk je te ergeren aan die leeftijdscategorie die zichzelf probeert te ontdekken
Serieus? Dus de jongeren zoals brozems, hippies, gabbers, etc die na WO2 tot ongeveer 2000 opgroeiden, die waren in (grote) groepen bezig met structureel afpersen, wapenbezit, (groeps)verkrachtingen, drugs dealen, kopschop-praktijken, tuter-trouwpartijen, en dergelijke?

Het feit alleen al dat je het als onzin wegzet of "ik heb geen idee hoe erg het is", doet me vermoeden dat je het inderdaad niet wil zien (bewust) of niet ziet (onbewust); beide percepties staan helaas lijnrecht tegenover de feitelijke statistieken waarbij bepaald (crimineel) gedrag in (bepaalde) steden of in bepaalde demografische groepen hand over hand toeneemt.

Laat ik het subtiel(er) zeggen; de afgelopen 25 jaar heb ik op verschillende plekken in Nederland gewerkt en gewoond waar op minder dan 500m van mijn kantoor of woning "een andere wijk / gedrag / sfeer" begon. Mijn conclusie is in ieder geval duidelijk; enige wat ik @Shadow_Agent kan vertellen is dat ze toen zonder fatbike rondhingen :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Lijkt me wel redelijk nieuwswaardig als alle middelbare scholen sluiten, hier in Haarlem zijn er ook een aantal gesloten hierom...

[ Voor 30% gewijzigd door Rev! op 12-09-2025 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:31

Wokschotel

Op 6 wielen

*knip*, dat soort suggestieve reacties mag je achterwege laten.

[ Voor 81% gewijzigd door NMH op 12-09-2025 23:10 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het begint eerst klein met belletje trekken, roepen, stenen gooien op auto's, etc. Geen gevolgen want "het zijn maar kinderen" en "ze mogen niet in de problemen komen". Als je er wat van zegt hebben ze niks gedaan en als het op video staat ben jij degene die de mannetjes in de problemen brengt.

Dat soort kinderen komen dan op de middelbare school bij de verkeerde vriendjes en dan is het bingo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:54:
Het begint eerst klein met belletje trekken, roepen, stenen gooien op auto's, etc.
Stenen gooien naar auto's is geen klein ding, dat is een zwaar misdrijf. Het kan zelfs mensen het leven kosten.

Letterlijk: Vrouw overlijdt na steen door voorruit of Steen door voorruit: Kevin kan het navertellen, Louise en Gerrie kwamen om.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

_JGC_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:54:
Het begint eerst klein met belletje trekken
https://www.nu.nl/buitenl...lletje-trekken-in-vs.html kan dus ook dodelijk zijn. Ja, Amerika. Maar geloof dat we in NL ook voldoende mensen & wapens hebben en wat kortere lontjes in het algemeen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 09:10

Heb jij voorbeelden van wat jij geen echt nieuws vind? Dan ben ik toch wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Topicstarter

Daar circuleren talloze filmpjes van het geweld tussen de jongeren. Zo is op een TikTok-video een jongen te zien, die op de grond ligt met afgeplakte mond. Hij wordt door een groep tegen het hoofd geschopt. Op andere filmpjes schieten jongeren in de lucht. Ook is op Facebook te lezen dat er fatbikes zouden zijn gestolen en mensen van hun fiets gereden.
Voor jou is dit normaal gedrag begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Topicstarter
Nopheros schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:48:
[...]

Krantenartikel uit 1992, meer dan 20% van de jongeren in groningen beschikt over een wapen en meer dan 10% neemt wel eens een mes of ander wapen mee:

[Afbeelding]
Destijds ging het om een stiletto of vlindermes. Dan was je al super stoer inderdaad. Tegenwoordig zijn het slagersmessen en manchettes. Ook is er onder "jongeren" een toename van gebruik van vuurwapens. Dat was er toen in jong was zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Shadow_Agent schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:13:
[...]

[...]

Voor jou is dit normaal gedrag begrijp ik?
Als je mijn posts gelezen hebt dan zou het duidelijk moeten zijn wat ik zeg toch?

Overlast van jongeren is van alle tijden en los je niet op met overleggen in de politiek, dus laat ze aub er dan ook geen tijd aan verspillen maar naar serieuze problemen kijken zoals bijv. de woningnood.

Onze wetgeving geeft voldoende mogelijkheden om criminele zaken aan te pakken, meer spoed overleg in de 2de kamer gaat daar weinig aan veranderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Volgens mij is er ook steeds minder te doen voor jongen dan 20 jaar geleden, en dan bedoel ik niet voetbal of andere sport.

Social media helpt hier ook totaal niet bij, nu kan je als 1 persoon een hele stad antagoneren met een filmpje dat dan rondgaat op scholen, en tja bij pubers is het zelfvertrouwen 1:1 gekoppeld aan hun ego, dus je gaat ze wel even ongelijk bewijzen.

Vroeger toen ik op de middelbare zat (midden 00's) was dat meer op een klas schaal, en dan ging je gewoon naar de andere school toe om te gaan vechten met de andere klas die jouw klasgenoot en stad heeft uitgescholden, en dan was dat het weer voor een jaar.

(en voor het topic ontspoort, ik kan met zekerheid zeggen dat die groepen Heemskerk/Beverwijk, ook gewoon bestaan uit een mix van Pietje, Stefan, Tasmir, Khalied, Ricardo, etc..)

Maar goed, ik weet er ook niet echt wat je er aan zou kunnen doen, socialemediaverbod zal geen zak uithalen, vinden ze toch wel een omweg voor, opvoed kampen, moet je ze eerst te pakken krijgen, verplicht dienstjaar, helpt in andere landen vgm ook niet.
Enige wat ik kan zeggen is dat de oplossing structureel/institutioneel moet zijn, en niet achteraf, en de oorzaak ligt een stuk dieper dan sociaaleconomisch vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
wildhagen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:57:
[...]

Stenen gooien naar auto's is geen klein ding, dat is een zwaar misdrijf. Het kan zelfs mensen het leven kosten.

Letterlijk: Vrouw overlijdt na steen door voorruit of Steen door voorruit: Kevin kan het navertellen, Louise en Gerrie kwamen om.
Geparkeerde auto van de overbuurman terwijl hij thuis aan het werk is en niet meer reageert op belletje trekken.
Niemand die het gedaan had, maar auto wel vol putjes. Wij hadden 2 van de dadertjes op film, dus die hebben we fijn met de overbuurman gedeeld.

Werd ons overigens niet in dank afgenomen, want "ze doen jullie niks, jullie hebben er niks mee te maken".

* _JGC_ is blij dat mevrouw verhuisd is

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:03
*knip* generalisatie/niet onderbouwd.

[ Voor 95% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:02 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:36:
Werd ons overigens niet in dank afgenomen, want "ze doen jullie niks, jullie hebben er niks mee te maken".

* _JGC_ is blij dat mevrouw verhuisd is
Nou dit dus ook: ouders die het eeuwige "maar mijn kind doet dat niet/ bemoei je met je eigen kinderen" gezeik van die ouders! man man man geen wonder dat ze op het verkeerde pad belanden. Moesten wij vroeger niet flikken ,dan zwaaide er wat. Geldt trouwens ook voor mijn eigen dochter. Tegenwoordig boeit het een deel van de ouders geen fuck wat hun kinderen doen (schijnbaar). Ik kan daar heel slecht tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

wildhagen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:30:
[...]
Heropvoedingskampen is misschien net iets te radicaal. Maar ik denk dat het geen slecht idee zou zijn om weer eens een dienstplicht in te voeren, verplicht voor iedereen onder de 25, gedurende 18-24 maanden ofzo.

Voor wie dat niet militair wil uitvoeren kan dat evt ook een sociale dienstplicht zijn wat mij betreft. Wel onder strikte begeleiding en toezicht uiteraard. Het moet niet een vrijblijvend hobby-kamp worden.

Denk dat men dan weer een beetje structuur zou aanleren. En dat macho-gedrag (eigenlijk: 'kinderachtig gedrag') wordt er daar meestal wel uit gebeukt.
Het leger zit niet te wachten op een grote lading dienstplichten.

Het militaire beroep is veel te technisch geworden. Als ze iemand paar jaren opleiden, dan willen ze dat hij/zij nog genoeg jaren gaat dienen om de investering terug te verdienen.

Een praktisch probleem is dat er niet genoeg kazernes, oefenterreinen, uniformen, wapens,... zijn om de dienstplicht zoals vroeger te doen.

Dan kan je naar Frankrijk kijken voor de burgerdienstplicht. Dat heb ik in een andere post aangehaald: rapture in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 12-09-2025 18:01 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:17:
[...]

Destijds ging het om een stiletto of vlindermes. Dan was je al super stoer inderdaad. Tegenwoordig zijn het slagersmessen en manchettes. Ook is er onder "jongeren" een toename van gebruik van vuurwapens. Dat was er toen in jong was zeker niet.
Je laat je meeslepen door sensatirberichten in de media. NL is op zo.ongeveer alle statistieken veiliger/beter etc dan 20 jaar geleden.

Ja er gebeuren slechte dingen en daar moeten we iets mee. Maar dat was 20 jaar geleden zo en 100 jaar geleden ook. Het lullige is dat naarmate de wereld veiliger wordt onze perceptie steeds meer opschuift en veel mensen denken dat we op de rand van een totale maatschappelijke ineenstorting staan.

Maak.je niet druk, zet desnoods ff je modem op zwart een paar dagen en lees een boek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Ik moet met die nieuwsberichten denken aan die drill rapp ruzies die langer bestonden. https://www.ad.nl/rotterd...zonder-inkijkje~a0791607/

[ Voor 56% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Superman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:05:
[...]

Ik moet met die nieuwsberichten denken aan die drill rapp ruzies die langer bestonden. https://www.ad.nl/rotterd...zonder-inkijkje~a0791607/
Dat is het dan ook een soort van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:55:
[...]

Nou dit dus ook: ouders die het eeuwige "maar mijn kind doet dat niet/ bemoei je met je eigen kinderen" gezeik van die ouders! man man man geen wonder dat ze op het verkeerde pad belanden. Moesten wij vroeger niet flikken ,dan zwaaide er wat. Geldt trouwens ook voor mijn eigen dochter. Tegenwoordig boeit het een deel van de ouders geen fuck wat hun kinderen doen (schijnbaar). Ik kan daar heel slecht tegen!
Dat was vroeger niet anders. Verschil is dat je vroeger jong was en dat niet zelf hoefde op te lossen, je ouders liepen daar tegenaan.

Wat wel anders is dan 30 jaar terug is dat koters vanaf hun 10e of eerder nog een mobiele telefoon hebben en altijd voor iedereen bereikbaar zijn. In onze tijd moest je fysiek ontmoeten of op de huistelefoon bellen. Dat maakt het organiseren van overlast gewoon een stuk makkelijker en de ouders weten vaak van helemaal niks.

Verder lijkt het vooral erger door aandacht in de media. Ik sprak destijds iemand uit Vlaardingen, die vertelde me dat ie elke avond politie en ambulances hoorde, "dan is er weer iemand afgerekend". Nooit op het nieuws gezien in mijn jeugd, maar voor die cobra's aan de voordeur hebben we tegenwoordig een "explosieteller".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

rapture schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:58:
[...]

Het leger zit niet te wachten op een grote lading dienstplichten.
Dat is niet helemaal waar; onder andere Natres zoekt duizenden en duizenden mensen die zich willen laten scholen en voor langere tijd (niet altijd fulltime) zich inzetten voor Nederland. En gezien het aantal vacatures bij Defensie, zal ook daar zeker wel een interesse zijn voor mensen.

Echter, dan moet je je inderdaad goed afvragen of het a) slim is om "jongeren" op te leiden en verschillende vuurwapens te leren gebruiken om b) een land/visie te "verdedigen" wat ze nu van binnenuit aan het uithollen zijn met andere normen en waarden en/of met een dubbel paspoort.

Recentelijk hierover nog wat gesprekken gehad; er zijn serieus mensen (in Nederland) die zich aanmelden voor een (parttime) functie bij Defensie en binnen zeer korte tijd weer vertrekken omdat ze uit levensovertuiging geen wapen willen afvuren. Dan vraag je je toch af of "men" nog wel snapt wat Defensie is / doet / moet....
Het militaire beroep is veel te technisch geworden. Als ze iemand paar jaren opleiden, dan willen ze dat hij/zij nog genoeg jaren gaat dienen om de investering terug te verdienen.
Ik denk van niet. Echter, de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat de goede technische mensen "elders" meer kunnen verdienen. En "de jongeren" zijn vaak niet allemaal voorzien van een MBO4 of HBO diploma waarmee je grotere kansen creeert voor een succesvolle carriere en bijdraagt aan de samenleving.

Natuurlijk zijn er ook bij Defensie banen met een lagere scholing of wat kan worden gezien als grunts maar die mensen zijn net zo belnagrijk om een defensie-apparaat draaiend te houden als degenen die high-end vliegtuigen moeten besturen of dienen bij KCT en MARSOF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Rev! schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:50:
[...]

Lijkt me wel redelijk nieuwswaardig als alle middelbare scholen sluiten, hier in Haarlem zijn er ook een aantal gesloten hierom...
Ik heb het hier over overigens, dacht eerlijk gezegd dat het topic naar aanleiding van dit was, want dit speelt vandaag:

https://nos.nl/artikel/25...ht-vanwege-jongerengeweld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
Rev! schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:29:
[...]

Ik heb het hier over overigens, dacht eerlijk gezegd dat het topic naar aanleiding van dit was, want dit speelt vandaag:

Bedankt ik had alleen een screenshot gezien nog niet de beelden met geluid. *knip* generalisatie.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Rev! schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:29:
[...]

Topicstart wordt niet altijd gelezen alvorens een post te plaatsen ;)

Vandaag zelf even verder geklikt op andere sites; ik vind het nogal wat dat er beelden zijn waar het (vooralsnog) erop lijkt dat iemand een pistool in de mond krijgt en half ontkleed wordt en dat alles online gepost wordt. Let wel: vooralsnog want ik kies meer dan 1 bron om rond te klikken.

Ik zal wel ouderwets opgevoed zijn; tijdens mijn 7 jaar VWO speelde ik gewoon op straat of in het park met vriendjes met een voetbal, boomhut of een crossfiets...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:36

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik deel deze zorg volledig. Ik ben normaal gesproken een persoon die overlastgevende jongeren aanspreekt. Ik heb recent voor het eerst angst ervaren, wat mij weerhield van actie ondernemen. Ik zat in de metro waar een aantal jongeren keihard zaten te schelden, muziek keihard op hadden en enorm veel overlast veroorzaakten. Op het punt dat ik ze aan wilde spreken ging een gedachte door mijn hoofd die zei: er is een reële kans dat deze jongeren een mes bij zich hebben. En toen dacht ik: not worth it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:35:
[...]

Topicstart wordt niet altijd gelezen alvorens een post te plaatsen ;)

Vandaag zelf even verder geklikt op andere sites; ik vind het nogal wat dat er beelden zijn waar het (vooralsnog) erop lijkt dat iemand een pistool in de mond krijgt en half ontkleed wordt en dat alles online gepost wordt. Let wel: vooralsnog want ik kies meer dan 1 bron om rond te klikken.

Ik zal wel ouderwets opgevoed zijn; tijdens mijn 7 jaar VWO speelde ik gewoon op straat of in het park met vriendjes met een voetbal, boomhut of een crossfiets...
Gedeeltelijk schuldig, ik kwam net van het schoolplein(basisschool) af waar het natuurlijk 1 van de onderwerpen was. Niet alle links geklikt ;)

Anyway ,geeft misschien nog wel beter de problematiek weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

HollovVpo1nt schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:46:
Ik deel deze zorg volledig. Ik ben normaal gesproken een persoon die overlastgevende jongeren aanspreekt. Ik heb recent voor het eerst angst ervaren, wat mij weerhield van actie ondernemen. Ik zat in de metro waar een aantal jongeren keihard zaten te schelden, muziek keihard op hadden en enorm veel overlast veroorzaakten. Op het punt dat ik ze aan wilde spreken ging een gedachte door mijn hoofd die zei: er is een reële kans dat deze jongeren een mes bij zich hebben. En toen dacht ik: not worth it.
Dit soort overlast is inderdaad van alle tijden, maar het feit dat ze tegenwoordig ook steeds vaker in het bezit van een mes zijn is toch wel een nieuwe trend. De grootte schijnt ook steeds meer toe te nemen. Ik snap je gedachtegang volledig, je moet wel echt twee keer nadenken om hoeveel het je waard is voordat je je mond opentrekt.

https://www.politie.nl/ni...kken-van-wat-we-zien.html

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:05

FreakNL

Well do ya punk?

We moeten de problemen wel onder ogen zien. En daar moeten we dan ook op handelen.

Maar ik woon gewoon in de randstad en mijn kind speelt gewoon op straat en in de buurt. Ik kom ook al jaren (ook midden in de nacht) in Rotterdam en er is me nog nooit iets geks overkomen.

Nederland is nog steeds prima leefbaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen problemen zijn maar laten we ook niet overdrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nopheros schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:48:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk serieus dat dat tegenwoordig minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50
FreakNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:02:
[...]

We moeten de problemen wel onder ogen zien. En daar moeten we dan ook op handelen.

Maar ik woon gewoon in de randstad en mijn kind speelt gewoon op straat en in de buurt. Ik kom ook al jaren (ook midden in de nacht) in Rotterdam en er is me nog nooit iets geks overkomen.

Nederland is nog steeds prima leefbaar. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen problemen zijn maar laten we ook niet overdrijven.
Laten we het ook vooral leefbaar houden. Ik vind vooral het verschil met vroeger de hoeveelheid drugs die wordt gebruikt en de houding tov drugs. Ik ben 40 en natuurlijk werd er in de 90s ook geblowd en mdma gebruikt. Tegenwoordig is het gemeengoed en is het assortiment uitbreid met allerlei troep.
*knip* generalisatie

[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:11 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Alpina schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:54:
..
Hoe jullie het in de stad doen lossen jullie zelf maar op. Zal vooral angstig wegkijken zijn. Succes ermee
Wat is dit nou weer voor een opmerking?

Ik ben in een dorp opgegroeid en daar was het elke zaterdagavond raak met lompe boeren die het aan de stok met elkaar kregen omdat ze in een ander dorp woonden. Eind jaren 90/begin 2000

Overlast en criminaliteit kent geen geografie.

Ik maak me ook wel zorgen om wapenbezit btw. Dat lijkt wel iets verandert (alhoewel dat bericht van hierboven uit Groningen suggereert dat het toen ook al aan de orde was).

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 12-09-2025 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MAX3400 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:48:
[...]

&

[...]

Serieus? Dus de jongeren zoals brozems, hippies, gabbers, etc die na WO2 tot ongeveer 2000 opgroeiden, die waren in (grote) groepen bezig met structureel afpersen, wapenbezit, (groeps)verkrachtingen, drugs dealen, kopschop-praktijken, tuter-trouwpartijen, en dergelijke?
Nou weet ik niet waar jij opgegroeid bent, in de late jaren 90, maar dit zijn allemaal zaken die ik (toen als vrijwilliger werkzaam in een (nacht)horecagelegenheid in een der grote steden) allemaal voorbij heb zien komen.
Het feit alleen al dat je het als onzin wegzet of "ik heb geen idee hoe erg het is", doet me vermoeden dat je het inderdaad niet wil zien (bewust) of niet ziet (onbewust); beide percepties staan helaas lijnrecht tegenover de feitelijke statistieken waarbij bepaald (crimineel) gedrag in (bepaalde) steden of in bepaalde demografische groepen hand over hand toeneemt.

Laat ik het subtiel(er) zeggen; de afgelopen 25 jaar heb ik op verschillende plekken in Nederland gewerkt en gewoond waar op minder dan 500m van mijn kantoor of woning "een andere wijk / gedrag / sfeer" begon. Mijn conclusie is in ieder geval duidelijk; enige wat ik @Shadow_Agent kan vertellen is dat ze toen zonder fatbike rondhingen :)
Mijn perceptie is een tikkeltje anders, maar dat kan natuurlijk zijn omdat ik niet meer ieder weekend de hele nacht in de horeca doorbreng (en als ik er een paar uur zit, dan is dat voor plezier en niet voor werk, waardoor ik er minder op let). Ik woon nog steeds in een behoorlijke stad in de Randstad, met een gemeleerde bevolking en een kind in de leeftijd dat hij hier (ook) mee te maken krijgt. Maar ik heb er tegenwoordig meer de krant/journaal/nieuwssites voor nodig om tegen deze uitwassen aan te lopen dan vroeger.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:17
Deze zorg deel ik ook wel een beetje. Recent had ik het aan de stok met 2 fatbike jongeren die achter mij aanfietste en mijn vader voor alles en nog wat uitmaakte (waarom, geen idee) en of ik wilde vechten. Het eerste wat ik geprobeerd heb was een BOA wagen even manen om te stoppen, maar die reed snel door.

Dus ben ik afgestapt van mijn fiets en ik heb de grootste jonge die het irritantst was 1 hele harde tik op zijn gezicht gegeven (ik doe aan boksen). De beledigingen en bedreigingen stopten meteen en ze waren weg.
Geen fraaie manier om het op te lossen natuurlijk, laat staan legaal of veilig.. maar ja wat moet ik anders doen, ik laat mij niet intimideren op straat en als ze merken dat je zwak bent kiezen ze voor je als doelwit.

Dat gezegd.... is het wel een hele kleine groep die de boel verziekt en is bovenstaand wel iets wat mij maar 1x in de 30jaar in een middelgrote stad is overkomen. Dus Nederland is verder gewoon een prima veilig land om te leven imo.

Wat zou werken denk ik is een extra schooljaar tussen de lagere en middelbare school in. Een soort klusjesschool, waar jongeren leren volwassen te worden, klussen, schoonmaken, eten koken, met hun handen werken, lassen, plaatwerk, hout, alles.. Wat ook zou kunnen werken is om werken weer goed lonend te maken, dus afschaffen of verhogen van "jeugd minimumloon". Dat maakt werken bij appie ineens aantrekkelijker voor tieners. Gezien we toch een bijna onverzadigbare vraag aan personeel hebben.

Edit: Bij jonge tiener jongens specifiek denk ik echt dat verveling en opvoeding zorgt rot-gedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 12-09-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Grunwold schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:11:
Deze zorg deel ik ook wel een beetje. Recent had ik het aan de stok met 2 fatbike jongeren die achter mij aanfietste en mijn vader voor alles en nog wat uitmaakte (waarom, geen idee) en of ik wilde vechten. Het eerste wat ik geprobeerd heb was een BOA wagen even manen om te stoppen, maar die reed snel door.

Dus ben ik afgestapt van mijn fiets en ik heb de grootste jonge die het irritantst was 1 hele harde tik op zijn gezicht gegeven (ik doe aan boksen). De beledigingen en bedreigingen stopten meteen en ze waren weg.
Geen fraaie manier om het op te lossen natuurlijk, of veilig.. maar ja wat moet ik anders doen, ik laat mij niet intimideren op straat en als ze merken dat je zwak bent kiezen ze voor je als doelwit.

Dat gezegd.... is het wel een hele kleine groep die de boel verziekt en is bovenstaand wel iets wat mij maar 1x in de 30jaar in een middelgrote stad is overkomen. Dus Nederland is verder gewoon een prima veilig land om te leven imo.

Wat zou werken denk ik is een extra schooljaar tussen de lagere en middelbare school in. Een soort klusjesschool, waar jongeren leren volwassen te worden, klussen, schoonmaken, eten koken, met hun handen werken etc. Wat ook zou kunnen werken is om werken weer goed lonend te maken, dus afschaffen of verhogen van "jeugd minimumloon". Dat maakt werken bij appie ineens aantrekkelijker voor tieners. Gezien we toch een bijna onverzadigbare vraag aan personeel hebben.
Eerste klap is een daalder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
FreakNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:08:
[...]

Wat is dit nou weer voor een opmerking?

Ik ben in een dorp opgegroeid en daar was het elke zaterdagavond raak met lompe boeren die het aan de stok met elkaar kregen omdat ze in een ander dorp woonden. Eind jaren 90/begin 2000

Overlast en criminaliteit kent geen geografie.

Ik maak me ook wel zorgen om wapenbezit btw. Dat lijkt wel iets verandert (alhoewel dat bericht van hierboven uit Groningen suggereert dat het toen ook al aan de orde was).
Ja dus? Dat was hier niet anders. Daarna was het ook gewoon klaar en stonden we op dezelfde plaats het volgende weekend weer te feesten.

*knip* dit soort verwoordingen zijn ongewenst.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je overigens naar de cijfers van het CBS zat het aantal misdrijven per hoofd van de bevolking in 2002 op zijn hoogtepunt. Sindsdien is Nederland statisch gezien veiliger geworden.

Zelfs in absolute aantallen zie je een daling bij geweldsmisdrijven sinds 2007

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83723NED

Maar grote nuance is natuurlijk dat er in die kale cijfers geen uitdieping is. Een klap voor je kanis of gestoken worden is beiden een geweldsmisdrijf…

/edit
Hyena’s zie ik alleen in Blijdorp en Artis.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 12-09-2025 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

FreakNL schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:19:
Maar grote nuance is natuurlijk dat er in die kale cijfers geen uitdieping is. Een klap voor je kanis of gestoken worden is beiden een geweldsmisdrijf…
+
Deze tabel bevat gegevens over misdrijven die door de politie zijn geregistreerd
Doe ermee wat je wil maar ik durf wel te stellen dat er in een aantal gevallen ook minder motivatie is om aangifte te doen. Soms laat de politie het lang liggen; soms komen de gegevens als een boemerang terug want beide partijen weten waar de ander woont. Het is me in ieder geval onbekend hoe compleet de cijfers dus zijn en daarmee is het gemiddelde / per 1000 inwoners allicht vertekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:58
Wat is precies het causale verband tussen fatbikes en crimineel gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Het gaat niet alleen om cijfers, die kunnen vertekenen. Het veiligheidsgevoel is minstens net zo belangrijk. En dat is door kk-roepend fatbiketuig niet bepaald beter geworden in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

bazzemans schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:23:
Fatbikes zijn een geliefd doel voor diefstallen/berovingen. Maar dat bedoelde je vast niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:58
Wokschotel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:26:
[...]

Fatbikes zijn een geliefd doel voor diefstallen/berovingen. Maar dat bedoelde je vast niet ;)
Haha nee.

[ Voor 38% gewijzigd door bazzemans op 12-09-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Snelheid en afstand. Vandaag in het nieuws ging over Haarlemse jeugd die naar Heemskerk was gegaan om te klooien en klieren. Het dorpsfeest van een ander bezoeken gebeurd al zolang ik weet een vak vechten ook. Maar goedkope ebikes in combinatie met socials en AI filmpjes laten het wel makkelijker escaleren dan 30+ jaar geleden.

Heemskerk is anderhalf uur fietsen. Of ze zijn met de trein gegaan...

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 12-09-2025 19:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

Fr33z schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:59:
Je laat je meeslepen door sensatirberichten in de media. NL is op zo.ongeveer alle statistieken veiliger/beter etc dan 20 jaar geleden.

Ja er gebeuren slechte dingen en daar moeten we iets mee. Maar dat was 20 jaar geleden zo en 100 jaar geleden ook. Het lullige is dat naarmate de wereld veiliger wordt onze perceptie steeds meer opschuift en veel mensen denken dat we op de rand van een totale maatschappelijke ineenstorting staan.
Dit dus.

Als er vroeger in Amsterdam een moord gepleegd werd, stond het in de lokale krant, en wist niemand in Schubbekutteveen ervan,
En als er in Schubbekutteveen wat gebeurde, dan hoorde niemand in Overschubbekutteveen dara wat over, want dat ligt 20 kilometer verderop.

Maar dankzij internet en social media weten alle inwoners van Oost-Trekkersgat het direct als er een zak snoep is gestolen in Zuid-Oost-Zeezichtweide aan de andere kant van het land.

In plaats van 2 moorden per jaar die het het polygoonjournaal haalden, worden we nu overspoeld met dagelijkse narigheid. Dus gevoelsmatig is het allemaal veel gevaarlijker geworden.

Is niet anders dan de perceptie dat er tegenwoordig meer homo's zijn dan vroeger. Dat is natuurlijk ook onzin, alleen bleven die vroeger in de kast zitten (en trouwden zelfs vaak "zoals het hoorde" om maar aan de maatschappelijke verwachtingen te voldoen). Ik kan me nog herinneren dat Elton John in de jaren '80 gewoon 'excentriek' was. Hell, ik werkte met iemand die in 1997(!) oprecht verbaasd was dat George Michael homo was!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 17:20

Dido

heforshe

franssie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
Snelheid en afstand. Vandaag in het nieuws ging over Haarlemse jeugd die naar Heemskerk was gegaan om te klooien en klieren. Het dorpsfeest van een ander bezoeken gebeurd al zolang ik weet een vak vechten ook. Maar goedkope ebikes in combinatie met socials en AI filmpjes laten het wel makkelijker escaleren dan 30+ jaar geleden.
En het komt ook makkelijker in het nieuws dan 30 jaar geleden - onderschat dat fenomeen niet.

Sowieso had je vroeger het achtuurjournaal, en dat was het wel. Een half uur, waarin 25 minuten waren gereserveerd voor wereldnieuws, en een relletje in Heemskerk haalde echt die overige vijf minuten niet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:25

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij wordt er in dit topic zowel over asociaal gedrag (luide muziek, schelden, etc.) als criminaliteit (diefstal, steekpartijen, etc.) gepraat. Dat laatste neemt inderdaad af zoals te zien in de CBS-cijfers, maar of dat ook voor het eerste geldt?

Ik kan er niet echt cijfers over vinden, maar gevoelsmatig o.b.v. eigen ervaringen (dus niet omdat het nieuws sneller en breder wordt gedeeld) ondervind ik met name sinds corona steeds meer overlast in openbare ruimtes.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:46:
Oprechte vraag: tenzij de leeftijd 15 of jonger is, kan een groep jongeren als ze willen ook zonder mes in enkele seconden veel schade toe doen. Kijk bijvoorbeeld naar de Mallorca zaak, waarbij het geweld een seconde of 15 duurde. Waarom de overweging maken of ze wel of niet mogelijk een wapen dragen?

Dapper van je om dit soort figuren aan te spreken. Ik probeer dit ook te doen, bijvoorbeeld bij het bewust achterlaten van rommel terwijl er op 3 meter een prullenbak staat. Het is ongelofelijk ingewikkeld om de juiste snaar te raken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:25

marapuru

db.

Wippie1234 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:48:
[...]

Oprechte vraag: tenzij de leeftijd 15 of jonger is, kan een groep jongeren als ze willen ook zonder mes in enkele seconden veel schade toe doen. Kijk bijvoorbeeld naar de Mallorca zaak, waarbij het geweld een seconde of 15 duurde. Waarom de overweging maken of ze wel of niet mogelijk een wapen dragen?

Dapper van je om dit soort figuren aan te spreken. Ik probeer dit ook te doen, bijvoorbeeld bij het bewust achterlaten van rommel terwijl er op 3 meter een prullenbak staat. Het is ongelofelijk ingewikkeld om de juiste snaar te raken
Herkenbaar van de rommel ook. Je moet de situatie echt goed inschatten wil je er iets van kunnen / durven zeggen. Op momenten dat ik het doe heb ik vaak al wel uitgekiend dat het kan. En dan probeer ik vaak juist over iets anders contact te maken.

Een conversatie starten met iets als:
“Hoe hard kan dat ding nou echt?” (Wijzend naar een fatbike of scooter), dan merk je in het antwoord wel of ze het zelf ook wel een beetje te hard vinden. En dan is een bruggetje naar overlast of “als er kids lopen doe je wel rustig toch?” Zo gemaakt.

Of een half jaar geleden. Toen reedt een gozer op een crossmotor snoeihard door een park. Een paar keer heen en weer. Ik wist wel waar hij heen rest en ben er toen heengelopen. Is een opvang voor probleemjeugd. Ze keken een beetje dreigend en sloten me een beetje in.

Toen begon ik ook over die motor. En vroeg of ie dat geluid altijd maakte. Bleek de versnelling kapot ofzo, die wouden ze gaan repareren. Toen ging ik vragen stellen over dat reparatie proces. Maar ik weet daar niets van. Dus konden we samen een beetje lachen. Later weer over de snelheid gehad. Dat begrepen ze toen wel dat het niet zo handig was.

Dit waren voor mijn gevoel jongeren die ook flink problemen zouden kunnen maken. Maar een begripvolle aanpak en verbinding helpt wel voor wederzijds respect.

Althans. Dat zijn mijn ervaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door marapuru op 12-09-2025 20:13 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind het echt te prijzen dat jij dat soort gesprekken aan gaat.

In die zin is het ook jammer dat zowel de GGZ als het jeugdzorg helemaal kapot bezuinigd is door de liberalen. Dat kan ik ook niet los zien van de huidige stijging (of toch iig de perceptie) van overlast.

Je kan lacherig doen over een thee-drinkende Cohen maar verbinding zoeken is toch echt de juiste weg. Harder straffen? Allerlei onderzoeken tonen aan dat het geen zak uitmaakt.

Jammer genoeg denk het gros van de Nederlanders daar heel anders over, gezien het stemgedrag.

Het is doodzonde dat we dat allemaal laten versloffen. En wat is het nou? Er zou 2 miljard naar jeugdzorg moeten volgens de laatste onderzoeken. Dan zijn we weer helemaal boven Jan en zitten we op het niveau van eind jaren 90. De HRA doet al 11 miljard (ter vergelijking)…

Er zijn zoveel verstandige zaken te doen in dit land maar we schuiven alles voor ons uit of we schaffen het af…

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 13-09-2025 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:16

Amphiebietje

In de blubber

_JGC_ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:16:

Verder lijkt het vooral erger door aandacht in de media. Ik sprak destijds iemand uit Vlaardingen, die vertelde me dat ie elke avond politie en ambulances hoorde, "dan is er weer iemand afgerekend". Nooit op het nieuws gezien in mijn jeugd, maar voor die cobra's aan de voordeur hebben we tegenwoordig een "explosieteller".
Elke avond? Dan zouden er alleen in Vlaardingen al 365 moorden per jaar moeten zijn, en dat is meer dan in heel Nederland jaarlijks worden gepleegd. Ik vermoed dat er wat paranoia in het spel was.

Hier hoor ik ook geregeld politie, ambulances, en de brandweer, maar ja, dat krijg je als je in de buurt van twee grote doorgaande wegen woont waarvan eentje een van de grote inprikwegen voor Den Haag is. Dat betekent niet dat er bijna dagelijks iemand wordt vermoord. Wel is er hier bijna om de hoek een groot kruispunt waar geregeld auto's ondersteboven liggen (eens per maand ofzo, hoor je weer eens een harde klap... :F ), en de wat mindere Haagsche wijken liggen op loopafstand (zo nu en dan een explosie).
Het engste wat hier tot nu toe is gebeurd, is iemand die op klaarlichte dag in een park werd doodgestoken door een randdebiel die iemand voor de lol dood wilde steken. Dat had toch eventjes een lokaal "Help, seriemoordenaar in de buurt?"-effect omdat het enige tijd duurde voordat ze de dader konden oppakken.

Wel hebben we overlast van de gebruikelijke idioten op fatbikes wiens taalkennis voornamelijk uit de woorden "kanker" en "homo" lijkt te bestaan, liefst in de meest kleurrijke combi's. Ik weet niet of het nou echt erger is geworden t.o.v. de tijd dat ze op opgevoerde scooters reden, negeren lijkt nog steeds de beste reactie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Als ik zo naar het dossier van Omroep West kijk, is er vooral een causaal verband tussen fatbikes en ernstige ongelukken waarbij de berijders van de fatbike met ernstig letsel in het ziekenhuis belanden:

https://www.omroepwest.nl/fatbike

Ook is het vervoermiddel populair bij lieden die vroeger vergelijkbaar hinderlijk gedrag hadden met scooters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
marapuru schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:12:
[...]

Herkenbaar van de rommel ook. Je moet de situatie echt goed inschatten wil je er iets van kunnen / durven zeggen. Op momenten dat ik het doe heb ik vaak al wel uitgekiend dat het kan. En dan probeer ik vaak juist over iets anders contact te maken.

Een conversatie starten met iets als:
“Hoe hard kan dat ding nou echt?” (Wijzend naar een fatbike of scooter), dan merk je in het antwoord wel of ze het zelf ook wel een beetje te hard vinden. En dan is een bruggetje naar overlast of “als er kids lopen doe je wel rustig toch?” Zo gemaakt.

Of een half jaar geleden. Toen reedt een gozer op een crossmotor snoeihard door een park. Een paar keer heen en weer. Ik wist wel waar hij heen rest en ben er toen heengelopen. Is een opvang voor probleemjeugd. Ze keken een beetje dreigend en sloten me een beetje in.

Toen begon ik ook over die motor. En vroeg of ie dat geluid altijd maakte. Bleek de versnelling kapot ofzo, die wouden ze gaan repareren. Toen ging ik vragen stellen over dat reparatie proces. Maar ik weet daar niets van. Dus konden we samen een beetje lachen. Later weer over de snelheid gehad. Dat begrepen ze toen wel dat het niet zo handig was.

Dit waren voor mijn gevoel jongeren die ook flink problemen zouden kunnen maken. Maar een begripvolle aanpak en verbinding helpt wel voor wederzijds respect.

Althans. Dat zijn mijn ervaringen.
Respect en dat is ook zeker mogelijk om een gesprek aan te gaan. Vaak heb je door de nodige ‘levenservaring’ ook al vrij snel door met wat voor figuren je te maken hebt.

Onbezonnen jeugd zoals we zelf op scooters of nog eerder Kreidlers rondreden of ‘types’ noem ik het dan maar aangezien Hyena’s niet mag die oprecht het slechtste met alles en iedereen voor hebben. En ja in het slechtste geval ook een mes op zak hebben. En dat is niet om een appeltje te schillen maar om iemand doelbewust schade aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:25

marapuru

db.

Alpina schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:20:
[...]
Respect en dat is ook zeker mogelijk om een gesprek aan te gaan. Vaak heb je door de nodige ‘levenservaring’ ook al vrij snel door met wat voor figuren je te maken hebt.

Onbezonnen jeugd zoals we zelf op scooters of nog eerder Kreidlers rondreden of ‘types’ noem ik het dan maar aangezien Hyena’s niet mag die oprecht het slechtste met alles en iedereen voor hebben. En ja in het slechtste geval ook een mes op zak hebben. En dat is niet om een appeltje te schillen maar om iemand doelbewust schade aan te brengen.
Mja dat hele doelbewust schade aanbrengen heeft wel een aanleiding. En dat heeft vaak te maken met de onderliggende groepsdynamiek. Een dynamiek van wie is de stoerste. Of elkaar opdrachten geven. Daar valt inderdaad geen land mee te bezeilen. En dan is negeren denk ik het beste middel en vervolgens de politie inschakelen.

Zelf heb ik vroeger ook dingen gedaan die echt niet door de beugel konden. Ik heb ook wel eens een 'tuinenrace' gedaan en daarbij andermans spullen kapot gemaakt. Of op straat een grote bek gegeven tegen iemand die ergens iets van zei. Daar heb ik oprecht heel veel spijt van. Maar ik zou nu niet meer weten hoe ik bij die mensen ooit nog in het reine kom. Dat was domweg 'kijken hoe ver we kunnen gaan' (het was altijd in een groep). Overigens heb ik nog nooit iemand geslagen / geschopt of iets dergelijks.

De reden dat iemand een mes zou gaan gebruiken is als iemand zich moet laten gelden door gezichtsverlies. Een cultuuroverstijgend iets. En vooral iets dat bij de probleemjeugd voorkomt.

Dus als jij omver gereden wordt door een fatbike (met bestuurder ;-) ). Waarbij de bestuurder onderdeel is van een groepje. En jij gaat die bewuste persoon aanspreken op een manier waarop diegene gezichtsverlies lijdt. Dan snap ik ergens die reactie wel. Want 'wie ben jij om mij tegenover mijn groep belachelijk te maken'.

Edit:
Overigens geloof ik niet dat ze een mes op zak hebben om iemand neer te steken. Maar om te laten zien dat ze het op zak hebben. Ik geloof niet (op psychopaten na) dat iemand moedwillig een ander, zonder grote aanleiding (en dan laat ik even in het midden wat dat is) neersteekt.

[ Voor 6% gewijzigd door marapuru op 12-09-2025 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 22:03
Is het niet zo dat overlast en misdaad veel zichtbaarder is dan vroeger, gecombineerd met (sociale) media waar we onszelf bang (laten) maken terwijl de statistieken iets heel anders laten zien?

Ik heb wel het idee dat sociale media een erg negatieve invloed op de ontwikkeling van zeker jongeren hebben, waarbij meer extremistisch gedrag voorkomt dan vroeger. Niet omdat jongeren anders zijn, wij hadden vroeger deze middelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
marapuru schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:38:
[...]

Mja dat hele doelbewust schade aanbrengen heeft wel een aanleiding. En dat heeft vaak te maken met de onderliggende groepsdynamiek. Een dynamiek van wie is de stoerste. Of elkaar opdrachten geven. Daar valt inderdaad geen land mee te bezeilen. En dan is negeren denk ik het beste middel en vervolgens de politie inschakelen.

Zelf heb ik vroeger ook dingen gedaan die echt niet door de beugel konden. Ik heb ook wel eens een 'tuinenrace' gedaan en daarbij andermans spullen kapot gemaakt. Of op straat een grote bek gegeven tegen iemand die ergens iets van zei. Daar heb ik oprecht heel veel spijt van. Maar ik zou nu niet meer weten hoe ik bij die mensen ooit nog in het reine kom. Dat was domweg 'kijken hoe ver we kunnen gaan' (het was altijd in een groep). Overigens heb ik nog nooit iemand geslagen / geschopt of iets dergelijks.

De reden dat iemand een mes zou gaan gebruiken is als iemand zich moet laten gelden door gezichtsverlies. Een cultuuroverstijgend iets. En vooral iets dat bij de probleemjeugd voorkomt.

Dus als jij omver gereden wordt door een fatbike (met bestuurder ;-) ). Waarbij de bestuurder onderdeel is van een groepje. En jij gaat die bewuste persoon aanspreken op een manier waarop diegene gezichtsverlies lijdt. Dan snap ik ergens die reactie wel. Want 'wie ben jij om mij tegenover mijn groep belachelijk te maken'.

Edit:
Overigens geloof ik niet dat ze een mes op zak hebben om iemand neer te steken. Maar om te laten zien dat ze het op zak hebben. Ik geloof niet (op psychopaten na) dat iemand moedwillig een ander, zonder grote aanleiding (en dan laat ik even in het midden wat dat is) neersteekt.
Normaal gezien niet nee, en is het meer een bewijsdingetje. (Wat heel slecht kan aflopen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:06
Blijkbaar zijn er jongeren en "jongeren"? Mis ik iets, of worden hiermee volwassenen bedoeld die zich voordoen als jongeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:53
Of er wel of niet een toename is van geweldsdelicten door jongeren hangt er sterk vanaf over hoe lange termijn het bekenen wordt. "vroeger kwam het ook voor" is te vaag, we moeten naar cijfers kijken.

Het totaal aan criminaliteit (alle vormen, alle leeftijden) was hoog va de jaren '80 tot begin deze eeuw, geweldsdelicten had een piek rond 2008. Sindsdien zijn geweldsdelicten minder afgenomen (~30%) dan overige misdrijven (~50%). https://datagraver.com/cr...heid-en-slachtofferschap/ (gebaseerd op CBS data)

Geweldsdelicten en doodslag onder 12- tot 18 jarigen nam toe va 2018 tot 2021:
https://www.rijksoverheid...-ernstig-geweld-jeugdigen

Terwijl jeugdcriminaliteit in het algemeen afnam:

Zware geweldsdelicten onder jongeren nemen verder toe (2021)
https://nos.nl/artikel/23...jongeren-nemen-verder-toe
De cijfers zijn opvallend omdat het aantal tieners dat in aanraking komt met politie of justitie al jaren afneemt. Vorig jaar met 12 procent. Maar het aandeel dat verdacht wordt van ernstig geweld neemt dus toe.
... "De stereotype klap op het schoolplein is echt wel vervangen door ernstige vormen."...
...Het aantal minderjarigen dat wordt verdacht van een levensdelict of een poging daartoe steeg met bijna vijftig procent...

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:05:
Blijkbaar zijn er jongeren en "jongeren"? Mis ik iets, of worden hiermee volwassenen bedoeld die zich voordoen als jongeren?
Weet je t echt niet nee? " jongeren" = "finnen" = " buitenlanders" = "allochtonen" en zo kan t rijtje vast nog langer.

Dus ja, je mist een heel obvious honderfluitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:00
wildhagen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:30:
[...]

Maar dat zijn mijn € 0.02 dan.

Denk alleen dat de partij die zoiets voorstelt maar heel weinig zetels zou overhouden dus ik zie het nog niet echt gebeuren.
Dus Defensie moet de enkelbijters van een ander maar gaan opvoeden omdat de ouders en familie dat niet willen doen ?
Nope :N
We hebben wel wat beters te doen.

De ouders willen zo graag kroost krijgen : de verantwoordelijkheid (en tevens de rekening) ligt bij hun.

De heropvoedingskampen waar TS het over heeft : perfect idee,

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 13-09-2025 00:43 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 09:02

*knip* niet onderbouwd.

Klinkt allemaal wel heel negatief. Als je per se positief wilt blijven dan waren de ontwikkelingen op zonnepanelen, lithium-ion accu's en snelle GPU's wel tof.

*knip* dit soort uitspraken zijn tegen het beleid.

[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 13:47 ]

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fr33z schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:45:
[...]

Weet je t echt niet nee? " jongeren" = "finnen" = " buitenlanders" = "allochtonen" en zo kan t rijtje vast nog langer.

Als er over fatbike overlast en hangjongeren wordt gesproken, dan betreft dat meestal echte jongeren met extremere vormen van puberaal gedrag, vaak voornamelijk jongens maar soms ook meisjes.

Inderdaad, er zijn ook "oudere jongeren" met vergelijkbaar gedrag, maar dan zit je meestal in de hoek van de langdurig werklozen met verslavingsissues en andere problemen, alhoewel ik begrijp dat sommige vergrijzende gemeentes ook last hebben van "hangouderen" met asogedrag.

Dat is allemaal niet noodzakelijkerwijs een hondenfluitje, zeker niet als het overlast is waar gemeentes over aan de bel trekken, zoals met fatbikers die door winkelcentra racen en soms zo ver gaan dat ze een winkel binnenrijden (!) terwijl ze geen oog hebben voor winkelend publiek (of het verkeerde oog).

Ja, het kan zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen op sommige plekken oververtegenwoordigd zijn in de (jeugdcriminaliteit-)statistieken. Dat hangt trouwens vaak samen met de lokale bevolking, in plattelandsdorpjes met voornamelijk witte rakkers zijn autochtonen oververtegenwoordigd, in grote steden wellicht allochtonen. Wat ze vaak gemeen hebben, is een matige tot slechte socio-economische status.

[ Voor 15% gewijzigd door Amphiebietje op 13-09-2025 00:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 55% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 13:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-09 23:53

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Kom op heren/dames.

Dit is weer deels een onderbuikgevoel-reactie topic, waar men soms nuances weglaat.
Deze problematiek is, zoals eerder al gezegd, van alle tijden.

Bij de Romeinen: https://www.universiteitv...-zich-in-de-romeinse-tijd
In de "Gouden Eeuw": https://onsamsterdam.nl/a...ongeren-in-de-gouden-eeuw
In de negentiende eeuw: https://isgeschiedenis.nl...het-kermisoproer-van-1876

Uit mijn eigen tijd (ik ben van 1958) : https://www.sjlgs.nl/jeug...n-minder-intelligente.pdf (en, in1960, werd dus al LSD en Marihuana gebruikt)
Iets later, rond 1980, gingen de cafés in Heemskerk een aantal weekenden dicht, omdat tijdens de Heemskerkse feestweek jongeren uit Beverwijk en Heemskerk slaags waren geraakt met 'die uit Castricum' en men dat geweld zat was -> ik woonde toen in Heemskerk
Als Ben, toentertijd een goede vriend , in Alkmaar uitging deed hij een fietsketting om zijn middel, onder zijn shirt. En niet om zijn broek op te houden. Hij heeft hem overigens nooit hoeven te gebruiken, maar nam hem wel mee.

(Dat ik vooral uit de jatren 80 opnoem, komt uiteraard omdat dat mijn eigen tijd was. Ik kan moeilijk 2000 jaren jongeren rellen benoemen .)

Dit is een minuscule selectie, ik heb heel veel niet genoemd (voertbalsupporters in de jaren 80/90, de krakersrellen uit de jaren 80), maar ik wil duidelijk maken dat altijd en overal jongeren zich misdroegen, zeker in de ogen van de 'nette' mensen. De reden waren ook alrtijd hetzelfde: groepsgedrag, testosteron, afzetten tegen de maatschappij, Bokito-gedrag, enz enz.
Het is nu niet erger dan toen. En als er misdadig gedrag plaatsvindt, wordt dat de kop ingedrukt. In elke periode en elke maatschappij. Ook bij ons.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:40
Misschien goed om ook eens te kijken naar de politieke tendensen van de afgelopen 20 jaar. GGZ vakkundig wegbezuinigd. Onderwijs. Gemeentebudgetten. Dat druppelt vanzelf wel door geloof ik.
Misschien zinnig om daar eens naar te kijken in plaats van iedereen een jaar lang in een greppel in ‘t Harde “pang pang!” te laten roepen of te laten schoffelen waar ze prima hadden kunnen studeren of een MBO-cursus hadden kunnen volgen.

[ Voor 39% gewijzigd door SampleUser op 13-09-2025 07:26 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat het van alle tijden is, begrijpt iedereen wel, denk ik. Het punt is vooral dat de soort overlast toeneemt. Waar het vroeger belletje lellen was of (langdurig) geluidoverlast veroorzaken was en af en toe een vernieling (van een houten bankje in het park bijvoorbeeld), is het vandaag de dag mishandeling op de medemens in verschillende vormen, bedreigingen in taalgebruik waar mensen bij voorbaat al bang worden op wat komen gaat/kan. De mate waarop is dus extremer geworden. Ook dat zal wel iets van alle tijden zijn, maar er is ook wel een grens wat toelaatbaar zou moet zijn voor vandaag de dag.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 13-09-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Helixes schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:32:

Wat ik wel wil zeggen is dat Juvenoia bestaat. Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig is niets nieuws. Fatbikes zijn de bromnozempuchjes van de 21'e eeuw.
Ik denk dat dit het vooral is. In "mijn" tijd in de jaren '90 waren wij ook onderdeel van de lokale hangroepen die altijd bonje met elkaar hadden, alleen reden we toen allemaal op scooters. Ook toen werden de kermissen extra beveiligd omdat er altijd rivaliteit was met de omliggende dorpen en stonden de ruzie's en klagende ondernemers van het winkelcentrum waar alles gebeurde in het lokale suffertje. Alleen toen was er geen social media waardoor het in het lokale suffertje bleef.

Het enige wat denk ik wél echt veranderd is: wij hadden allemaal een mes in de zak of onder het zadel van de scooter. Alleen gebruikte wij die om takjes kaal te maken, bedreigen of steken zal bij geen van ons ooit opgekomen zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
Er is in mijn ogen wel één belangrijk verschil met 'vroeger'.

Bij incidenten in het verleden sprak iedereen er schande van. De laatste jaren gaan er steeds meer geluiden op dat het allemaal normaal is.

Ik vind dat, als het nou wel of niet al eeuwen zo is, we er alsnog grote afkeur van moeten hebben en het ook stevig moeten willen aanpakken.

Als allerlaatste argument is het voor de dader zelf ook niet goed. Er zijn alleen maar verliezers.

---

Ik ben het verder niet eens met de stelling dat het moet kunnen. Linksom of rechtsom ben je als kind behoorlijk slecht opgevoed als je in de categorie valt waar we het over hebben. Dat het van alle tijden is of dat het in de pubertijd zou passen, betekent niet dat we het moeten accepteren.
Het grootste deel van de jeugd zou het niet willen en/of durven, puur door een betere opvoeding en omgeving. Het kan wel.

Iedereen rijdt rechts, maar een groepje pubers voor de lol links. Ja, maar het zijn pubers en het is van alle tijden. Laat maar gaan.

Afzetten tegen ouders is iets heel anders dan afzetten tegen de samenleving.

---

Op scholen is het sinds kort verplicht vanuit de overheid om burgerschap aan te bieden (geïntegreerd in alle vakken). Puur en alleen de leer over hoe we als burgers samen leven.
Thema's zijn: waarom we homo's niet in elkaar slaan, wat ernstige geluidsoverlast doet met een wijk, waarom respect voor handhaving belangrijk is, enz. Dat dit überhaupt bij de scholen ligt, is erg genoeg. Wat voor opvoeding krijg je als je minstens één van de genoemde voorbeelden als tiener niet hebt meegekregen vanuit je huis?
Aanpakken die jeugd én de betreffende ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:40
*knip* reactie op mbr'ed post

[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 13:50 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Fr33z schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 22:45:

Ik vond het zo'n duidelijk dehumaniserende benaming dat ik het even uitgespeld wilde zien. Alsof jongeren met een migratieachtergrond geen échte jongeren zouden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Playa del C. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:36:
Bij incidenten in het verleden sprak iedereen er schande van. De laatste jaren gaan er steeds meer geluiden op dat het allemaal normaal is.

Ik vind dat, als het nou wel of niet al eeuwen zo is, we er alsnog grote afkeur van moeten hebben en het ook stevig moeten willen aanpakken.
Wat je typt is correct. Het resultaat is echter belachelijk slecht.

Voorbeelden: meisje Lisa recentelijk van fiets getrokken en vermoord. Schande spreekt iedereen. Fietstochten en herdenkingen iedereen. Dan wel maar acteren na bijna 100 meldingen ove de afgelopen jaren op hetzelfde traject; dat was niet belangrijk genoeg voor de burgervaders en hun achterban. Nu staan ze allemaal vooraan voor maatregelen en oplossingen en medeleven.

Asielcrisis en opvang; een oplossing (van velen) is meer controle aan de voorkant, snellere afhandeling van aanvraag en handelen (toewijzen of actief uitzetten). Resultaat:al 12 jaar (!!) is om allerlei redenen het aantal aanvragen bijna verviervoudigd. We willen graag humaan, meewerkend en sociaal zijn maar bureaucratisch en procedureel verandert het niet voldoende. Resultaat: overvolle opvang, prestatieboetes, spreidingswet en polariserende (politieke) samenleving.

Woningcrisis. Iedereen vindt het een onhoudbare situatie. Nederland as a whole groeit veel te snel. We hebben meer te besteden. Maar vanwege een klimaatbeleid en handtekening staan we een beetje tegen een (internationale) muur met onze rug. Terecht toch? Afspraken gaan voor toch? Of moeten "we" eens relatieeren naar mega-bouw-projecten zoals de mega-steden die China de laatste 20 jaar uit de grond stampt? Of India waar sommige steden groeien met 500K inwoners per jaar incl bijbehorende infrastructuur?

Zo, lekker off-topic, semi-actueel, triple discussievoer ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Mocht je nog twijfelen of je oud bent: als je een topic opent en/of volklaagt over de jeugd van tegenwoordig en hoeveel beter het vroeger allemaal was, dan is het antwoord ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:59
migchiell schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:12:
Mocht je nog twijfelen of je oud bent: als je een topic opent en/of volklaagt over de jeugd van tegenwoordig en hoeveel beter het vroeger allemaal was, dan is het antwoord ja.
Klopt inderdaad, kan me nog herinneren dat er jaarlijks scholen dicht gingen vanwege geweld.. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
Arjantje72 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:47:
[...]

Klopt inderdaad, kan me nog herinneren dat er jaarlijks scholen dicht gingen vanwege geweld.. :?
Username checks out :)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:59
Dus? Vroeger gingen scholen dicht door geweld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Arjantje72 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:47:
De reactie van de samenleving op een incident moet je niet verwarren met hoe erg het incident zelf is.

Onze cultuur is nu een stuk risicomijdender van vroeger, onze politici zijn veel meer bezig met het voorkomen dat ze nalatig worden gevonden. Zeker als het op kinderen aankomt.

Dat zou jij moeten weten, aan je username te zien ben je nog van de generatie kinderen die geen gordel hoefde te dragen op de achterbank (laat staan dat er kinderzitjes oid. waren).

Het voornaamste incident zelf is dat een jongen in elkaar is geschopt. Dat is natuurlijk behoorlijk serieus, maar als je (zoals sommige topicdeelnemers) roept dat dat een nieuw fenomeen is dat door "de buitenlanders" hier is gebracht, dan ben je aan het liegen dat je barst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Grunwold schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:11:

Geen fraaie manier om het op te lossen natuurlijk, laat staan legaal of veilig.. maar ja wat moet ik anders doen, ik laat mij niet intimideren op straat en als ze merken dat je zwak bent kiezen ze voor je als doelwit.

Wat zou werken denk ik is een extra schooljaar tussen de lagere en middelbare school in. Een soort klusjesschool, waar jongeren leren volwassen te worden, klussen, schoonmaken, eten koken, met hun handen werken, lassen, plaatwerk, hout, alles.. Wat ook zou kunnen werken is om werken weer goed lonend te maken, dus afschaffen of verhogen van "jeugd minimumloon". Dat maakt werken bij appie ineens aantrekkelijker voor tieners. Gezien we toch een bijna onverzadigbare vraag aan personeel hebben.

Edit: Bij jonge tiener jongens specifiek denk ik echt dat verveling en opvoeding zorgt rot-gedrag.
Heel lullig gezegd, maar wat jij gedaan hebt is strafbaar. Want geweldpleging met waarschijnlijk zichtbaar bewijs (blauwe plek, bloed neus of wat dan ook). De jongens zijn ook in overtreding maar intimidatie op straat is lastig aan te tonen. Als die jongens naar de politie waren gestapt had jij waarschijnlijk een groot probleem gehad. En zij hadden in het ergste geval een waarschuwing gehad en niet meer. En zie hier het probleem waarom straat intimidatie niet snel zal afnemen. Om vrouwen te beschermen is er een sis verbod in de grote steden. Daar worden nu nog wel wat melden voor gedaan maar zelden wordt daar iemand voor aangepakt. Over een jaar stopt iedereen met melden, kost je meer tijd dan dat het iets oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
En over de ellende in Beverwijk en omstreken: Overigens is het best ernstig als mensen niet meer over straat durven, de mensen hun kinderen niet meer naar school durven te sturen en scholen sluiten. Dat is maatschappij ontwrichtende intimidatie. Dat zou niemand moeten bagatelliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Robkazoe op 13-09-2025 11:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:23:
[...]

De reactie van de samenleving op een incident moet je niet verwarren met hoe erg het incident zelf is.

Onze cultuur is nu een stuk risicomijdender van vroeger, onze politici zijn veel meer bezig met het voorkomen dat ze nalatig worden gevonden. Zeker als het op kinderen aankomt.

Dat zou jij moeten weten, aan je username te zien ben je nog van de generatie kinderen die geen gordel hoefde te dragen op de achterbank (laat staan dat er kinderzitjes oid. waren).

Het voornaamste incident zelf is dat een jongen in elkaar is geschopt. Dat is natuurlijk behoorlijk serieus, maar als je (zoals sommige topicdeelnemers) roept dat dat een nieuw fenomeen is dat door "de buitenlanders" hier is gebracht, dan ben je aan het liegen dat je barst.
Niemand in dit topic heeft het over 'buitenlanders' of een nieuw fenomeen. Het is verder vrij simpel: de regels (en normen en waarden) gelden voor iedereen.

Het is bijzonder dat sommige mensen bewust willen stellen dat men vroeger ook al dit soort problemen had en dat het dus wel kan.
Waar je normaal gesproken jezelf wil verbeteren t.o.v. eerdere tijdperken. We willen toch niet zo leven als 'vroeger'?

Zat mensen, verreweg de meesten, hebben in hun jeugd niet structureel tegen de samenleving geschopt. Dat mogen we ook van de huidige groep raddraaiers vragen én verwachten.
Waarom wordt je als oud en dus zeurend bestempeld als je hier iets over zegt? Dat is pure steun voor misdaden door pubers.

Mijn eigen kinderen mogen ABSOLUUT zoiets niet doen. Waarom die van een ander wel? Afkomst of achtergrond is irrelevant.

Elke opmerking in deze discussie die de acties van de daders afzwakt en/of de nette mensen de mond wil snoeren is de oorzaak voor de tolerantieparadox.

Het moet niet kunnen dat scholen dichtgaan, omdat we al jarenlang toestaan dat jeugd dit soort ontwrichtende clubjes kunnen vormen.

Waar is de ruggengraat van Nederland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
Playa del C. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:00:
[...]

Niemand in dit topic heeft het over 'buitenlanders' of een nieuw fenomeen.
In de voorgaande pagina’s is anders genoeg geopperd dat het “altijd dezelfden” zijn en dat de filmpjes “de vermoedens” had bevestigd over het voorkomen van de betrokkenen.

Ik zeg niet dat jij dat deed, want ik heb geen idee wie wat hier schrijft. Maar er zijn genoeg deelnemers hier die hebben geopperd dat het vroeger, “toen er nog minder waren”, het allemaal onschuldiger was.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:36

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wippie1234 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:48:
[...]

Ik had voor mijzelf de afweging gemaakt of de groep individueel aan zou kunnen of niet mocht het mis gaan. Ik zou zeggen dat de meesten rond een jaar of 10/11 waren. De afweging was dat ik vrij zeker wist dat ik de jongens fysiek aan zou kunnen, maar daardoor juist een des te groter risico was dat er een wapen gebruikt zou kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 01:14
migchiell schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:12:
De jeugd is onderdeel van de maatschappij. ALS we al concluderen dat de jeugd gewelddadiger of asocialer is geworden dan zou de conclusie moeten zijn dat de maatschappij dat als geheel betreft. Je hoeft maar naar de (voormalige) coalitiepartijen te kijken om te kunnen constateren dat de oudere generatie allesbehalve het goede voorbeeld geeft in hoe we met elkaar omgaan.

Gezeik over voorgaande generaties is wat dat betreft iets van alle tijden. De zeurende 60 plussers van nu waren vroeger het "langharige tuig" waar toen over geklaagd werd.

• Playa del C.
Liegebeest schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:02:
[...]

In de voorgaande pagina’s is anders genoeg geopperd dat het “altijd dezelfden” zijn en dat de filmpjes “de vermoedens” had bevestigd over het voorkomen van de betrokkenen.

Ik zeg niet dat jij dat deed, want ik heb geen idee wie wat hier schrijft. Maar er zijn genoeg deelnemers hier die hebben geopperd dat het vroeger, “toen er nog minder waren”, het allemaal onschuldiger was.
@Liegebeest, zou je die kunnen quoten? Ik heb ze niet gezien of ze zijn (terecht) weggemod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
*knip* reactie op mbr'ed post.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 13:51 ]

• Alpina
Je mag me best quoten hoor, ik blijf bij mijn standpunt omdat ik het gewoon zie gebeuren.

Weet zeker dat ik niet de enige ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
*knip* dit voegt niets toe.

Je kan met cijfers komen van het CBS, je kan winkeliers in stadscentra quoten dat het nog nooit zo erg is geweest, je kan bewoners van wijken citeren die spreken dat het straatbeeld achteruit holt. Het maakt niks uit, een deel van de samenleving steekt liever de kop het zand met uitspraken als 'het is van alle tijden', 'we zeuren altijd op jongere generaties', 'in Grubbekutteveen gebeurde dit ook een keer op een dinsdag in 2012'.

En achteraf totaal verbaasd zijn dat rechtse populisme groeit.

We gaan elkaar niet kunnen overtuigen, zo duidelijk is dat inmiddels wel geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Robkazoe schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:48:
En over de ellende in Beverwijk en omstreken: Overigens is het best ernstig als mensen niet meer over straat durven, de mensen hun kinderen niet meer naar school durven te sturen en scholen sluiten. Dat is maatschappij ontwrichtende intimidatie. Dat zou niemand moeten bagatelliseren.
Volgens mij komt het tegenwoordig sneller in de nationale media dan enkele tientallen jaren geleden.

Toen ik op de middelbare school zat (30 jaar terug), waren er ook jaarlijks nog wel best ernstige incidenten, zoals een vechtpartij tussen ouderejaars waarbij iemand met zijn kop tegen de kluisjes werd geramd (gevolg: bloedpoor in een mooie boog dat er nog een paar maanden op zat; de dader is geloof ik ook vervolgd), dat het gebouw dicht moest omdat mensen hadden gedreigd te rellen i.v.m. een voetbalwedstrijd, en dat ze de politie moesten bellen omdat de oudere broer of vader van een leerling probeerde het gebouw in te komen na te zijn weggestuurd omdat ze verhaal wilden halen over een "verkeerde" beslissing. Om niet te spreken van de gewapende loverboys die meerdere malen van het parkeerterrein moesten worden verwijderd...
Alleen kwam dat niet op het nationale nieuws terecht, wel bij de gemeenteraad en in de lokale krant. En bij de politie, die toen het loverboy gedrag uit de hand begon te lopen extra kwam patrouilleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Alpina schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:17:
[...]
Je mag me best quoten hoor, ik blijf bij mijn standpunt omdat ik het gewoon zie gebeuren.

Weet zeker dat ik niet de enige ben.
Ik heb geen toestemming nodig, maar dankjewel. Ik beantwoord puur de vraag van een ander, het was geenszins mijn bedoeling met je te discussiëren over je mening, noch nagel ik je aan de schandpaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 13-09-2025 13:36 ]

• D-e-n
  • Laatst online: 01:14
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:21:
*knip*

Je kan met cijfers komen van het CBS, je kan winkeliers in stadscentra quoten dat het nog nooit zo erg is geweest, je kan bewoners van wijken citeren die spreken dat het straatbeeld achteruit holt. Het maakt niks uit, een deel van de samenleving steekt liever de kop het zand met uitspraken als 'het is van alle tijden', 'we zeuren altijd op jongere generaties', 'in Grubbekutteveen gebeurde dit ook een keer op een dinsdag in 2012'.

En achteraf totaal verbaasd zijn dat rechtse populisme groeit.

We gaan elkaar niet kunnen overtuigen, zo duidelijk is dat inmiddels wel geworden.
Zoals ik hierboven als zeg: als je constateert dat de samenleving geweldadiger is dan lijkt het me allesbehalve nuttig om je alleen op jongeren te richten, of welke groep dan ook. We bewegen met zijn allen in een maatschappij die onrustig is en in iedere groep zal dat anders naar voren komen. Het rechts populisme is in mijn ogen geen gevolg van geweldadige jongeren maar een symptoom van dezelfde afbraak van de maatschappij.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 13-09-2025 14:36 ]

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic heeft vanaf de topic start al een gebrek aan definitie wat nu werkelijk het probleem is en om welke groep dit gaat, vervolgens wordt die definitie natuurlijk door iedereen anders ingevuld. Dat is niet conform ons beleid voor een topic start:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#topicopenen

Deze gaat dus op slot.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.