Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:29
Ik zie dat er wel een (vrij succesvol) spaar topic is, maar geen bespaar topic.

Bij deze dan maar.

Voor mij is mijn fascinatie voor besparen ooit begonnen in het tijdperk dat internet nog geen gemeengoed was en ik nog een jong broekie was. Ik werd lid van Genoeg, dat toen nog De Vrekkenkrant heette en kreeg een jaar lang hun krantje van dun gerecycled papier thuis gestuurd. Met de tips die daarin stonden kon ik niet zoveel, maar dat kwam ook omdat ik toen nog thuis bij mijn ouders woonde.

Nu ik op mezelf woon en zelf alle rekeningen moet betalen is dat natuurlijk anders.

Ontwikkelingen in de afgelopen jaren in mijn leven zorgen ervoor dat ik me geneigd voel om steeds meer te besparen.

In andere topics op GoT heb ik recent al de volgende bespaartips gekregen:
1. 50% Goedkoper topkwaliteit kattenvoer voor mijn ziekelijke kat met blaasproblemen.
2. Katten oppas thuis in plaats van duurder pension. Scheelt ook reis stress voor de kat.
3. Aankopen uitstellen tot ik er wellicht geen behoefte meer aan heb. Scheelt ook troep in huis.

Verder bespaar ik al als volgt:
1. Steeds meer tweedehands kopen.
2. Pinpas zoveel mogelijk thuis laten liggen en overschakelen op cash geld.
3. Sinds iets meer dan een maand douche ik me niet meer om in de warme maanden thuis helemaal geen gas meer te verbruiken. In plaats daarvan was ik me met koud water. Ik houd namelijk niet van koud douchen zoals een vriend van mij doet, maar koud wassen gaat nog wel. Mijn gasverbruik van augustus 2025: 0 kubieke meter. Dat is de allereerste keer dat me dat gelukt is.
4. Thermostaat programmeren. Duurde even voordat ik dat onder de knie had, maar ik heb hem sinds een jaar geleden zowel manueel als automatisch zo ingesteld dat ik er al veel geld mee bespaard heb.

Ik heb recent nog gekeken naar andere bespaaropties zoals het vervangen van mijn 15 jaar oude nog goede tafelmodel koelkast door een zuinig nieuw model, maar ik vind het rendement te laag. Het stroomverbruik scheelt per maand zo weinig dat ik de aanschafkosten er pas na 12 jaar uit heb.

Mijn grote CV-ketel laten vervangen door een kleiner en zuiniger model zou misschien nog wel een optie zijn, want mijn CV-ketel is na 15 jaar in de komende jaren wel een keer aan vervanging toe en verbruikt volgens de statistieken van Essent in de koude maanden de meeste stroom en zou dankzij nieuwe technieken weleens veel minder gas kunnen verbruiken. Aan de andere kant twijfel ik een beetje, omdat de VvE van onze flat naar aansluiting op een warmtenet wil, maar dat traject gaat waarschijnlijk nog jaren duren.

Ik ben vast niet de enige die zich hier mee bezig houd.

Kom maar eens met je eigen lijstje zou ik zeggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Uruk-Hai op 12-09-2025 08:34 . Reden: Ik herinner me nu pas hoe Genoeg eerst heette ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:15
Besparen:
- controleren of mijn maandelijkse/jaarlijkse verzekeringen nog oke zijn
- op 19 graden stoken, omdat warmer eigenlijk niet nodig is
- aanbiedingen zoals deo bij 1+1 kopen en dan gewoon meteen een (half) jaar voorraad
- geen a-merken maar gewoon bijvoorbeeld eigen huismerk cola

Een ding zoals niet douchen vind ik persoonlijk weer iets verder gaan dan 'besparen' maar meer richting 'vrekkig'?

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor mij is de balans tussen comfortabel leven en financieel gezond zijn ook erg belangrijk.

Dus wel: gewoon lekker uit eten als ik dat wil, en dan ook niet naar de prijzen kijken.
Maar niet: dikke vliegvakanties die een veelvoud van een etentje kosten.

Wel: een eigen auto, maar dan een zuinig en betrouwbaar model van 10 jaar oud (Toyota hybride).
Niet: dezelfde auto als mijn vrienden/collega’s willen rijden, elke drie-vijf jaar een nieuwe €60k+ rijdende iPad.

Wel: huis verduurzamen en lekker blijven zitten met een ultralage hypotheek.
Niet: huis verkopen met dikke overwaarde en veel groter gaan wonen omdat de inkomsten dat makkelijk toelaten.

Op die manier lukt het om maandelijks ruim 2500 euro te sparen, en ik hoef niet op kleine dingen te beknibbelen zoals goedkoper toiletpapier, korter douchen of minder lekker eten. Kwalitatieve kleding kopen helpt trouwens ook, ik geef liever 100 euro uit voor een broek die 10 jaar mee kan, dan 50 voor eentje die na twee jaar scheurt.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:50
Besparen is eigenlijk niet iets wat ik doe.

Budgetteren dan weer wel.
Ik bepaal voor mijzelf hoeveel geld ik waaraan wil uitgeven en dan moet je soms keuzes maken.
Voor grotere uitgaven kijk ik vooraf hoeveel ik verwacht dat het gemiddeld per maand over de levensduur kost.
Ik weet welke abonnementen ik heb lopen en tot wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Let wel op met teveel besparen, want soms moet je veel tijd of gemak inleveren voor weinig extra geld. 1+1 en voorraad aanleggen prima, maar iets doen wat 10 minuten extra kost en je dat 25 cent oplevert zou je niet moeten doen. En als je meer dan redelijk geld hebt is je rente al snel veel meer waarde dan simpele kleine besparingen. Penny wise pound foulish!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Koop (houdbaar) voedsel, waspoeder, en toiletpapier groot in wanneer er een (echte) kortingsactie is.
Grote verpakkingen zijn over het algemeen per kg goedkoper.
Kijk voor koffiepads bijvoorbeeld op het internet waar de goedkoopste aanbieder zit en bestel dan meteen voor een heel jaar, meestal betaal je dan geen verzendkosten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee waar je precies woont, maar veel boodschappen en drogisterijspullem zijn in Duitsland een stuk goedkoper.

En voor de dingen die je in bulk kan kopen een aantal alerts aanmaken op pepper.com

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:14
President schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:14:
Besparen:
- controleren of mijn maandelijkse/jaarlijkse verzekeringen nog oke zijn
- op 19 graden stoken, omdat warmer eigenlijk niet nodig is
- aanbiedingen zoals deo bij 1+1 kopen en dan gewoon meteen een (half) jaar voorraad
- geen a-merken maar gewoon bijvoorbeeld eigen huismerk cola

Een ding zoals niet douchen vind ik persoonlijk weer iets verder gaan dan 'besparen' maar meer richting 'vrekkig'?
Eigenlijk precies deze vier punten ja. Vooral die aanbiedingen inslaan voor houdbare producten ben ik goed in. Laatst ook naar Duitsland geweest voor drogisterijproducten, dat scheelt ook echt enorm veel.
Cola is overigens een ding waar ik wel echt het liefst Coca Cola heb, bij andere producten is het huismerk inderdaad echt altijd meer dan prima.

Mijn vrouw houdt er ook van om folders uit te pluizen en een weekmenu te maken op basis van de producten die in de aanbieding zijn. Ook gaat ze gerust naar 4 verschillende supermarkten. Vooral aan dat laatste heb ik echt een hekel, maar zij doet het wel en het scheelt ook wel.

Ook is het dichtstbijzijnde benzinestation vanaf mijn woning niet in Nederland, dus ik tank altijd voor rond de 1,50/liter maar dat kan je niet echt onder een bespaartip scharen denk ik.

Verder heb ik best wel wat geld over om m'n leven wat comfortabeler/leuker te maken dus dingen als koud douchen en de verwarming enorm laag/uit zetten in de winter doen we allemaal niet. Wel draaien we de thermostaat helemaal omlaag als we gaan slapen of werken ofzo, dus je moet wel even de eerste minuten als je uit bed of thuis komt even doorbijten.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:14
Theswitch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:41:
Let wel op met teveel besparen, want soms moet je veel tijd of gemak inleveren voor weinig extra geld. 1+1 en voorraad aanleggen prima, maar iets doen wat 10 minuten extra kost en je dat 25 cent oplevert zou je niet moeten doen. En als je meer dan redelijk geld hebt is je rente al snel veel meer waarde dan simpele kleine besparingen. Penny wise pound foulish!
Eigenlijk vind ik het niet zo'n goed argument om de tijd die je extra besteed aan bijvoorbeeld het rijden naar Duitsland voor goedkopere boodschappen om te rekenen naar geld. Zeker niet als je in loondienst bent en gewoon elke maand hetzelfde bedrag gestort krijgt. Het is misschien een argument als je zzp'er hebt, maar ook dan zal het niet zo zijn dat de keuze gaat tussen tijd besteden aan reizen naar Duitsland (om hetzelfde voorbeeld maar aan te houden) of facturabele uren maken. Je zal dat soort dingen in je vrije tijd doen (wat zzp'ers ook hebben), waarbij het een keuze is tussen boodschappen doen om de hoek en dan gaan gamen of boodschappen doen in Duitsland. In beide gevallen genereer je geen inkomsten dus vind ik de extra (reis)tijd niet zo relevant in een financiële berekening.

Kan je misschien zeggen "ja maar als je boodschappen om de hoek doet kan je een bijbaan nemen en als je naar Duitsland rijdt niet en dat levert meer salaris op dan de besparing". Ik vind dat echt alleen op papier een argument, in de praktijk gaat echt niemand een extra baantje nemen in z'n vrije tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Bij Albert Heijn kan je sinds deze week in de app de 'laaste kans'-aanbiedingen (de gestickerde extra afgeprijsde producten vanwege de houdbaarheidsdatum of omdat ze uit het assortiment gaan) per filiaal zien, met het aantal dat nog beschikbaar is.

Vind het best chill, omdat ik ook voor mij nieuwe producten zie die ik voor die prijs (70% korting) wel een keer kan proberen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
henri86 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:03:Bij Albert Heijn kan je sinds deze week in de app de 'laaste kans'-aanbiedingen (de gestickerde extra afgeprijsde producten vanwege de houdbaarheidsdatum of omdat ze uit het assortiment gaan) per filiaal zien, met het aantal dat nog beschikbaar is.
Vind het best chill, omdat ik ook voor mij nieuwe producten zie die ik voor die prijs (70% korting) wel een keer kan proberen.
Dan ben jij de ideale klant en doelgroep voor AH, want jij koopt dan producten bij hen die ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Wanneer dat producten zijn die je toch al koopt of echt nodig hebt op dat moment dan kan dat chill zijn.
Maar dat je dan (voor jou nieuwe) producten gaat uitproberen die je normaliter dus nooit koopt kan ik niet als een besparing zien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• henri86
Yaksa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:42:
[...]

Dan ben jij de ideale klant en doelgroep voor AH, want jij koopt dan producten bij hen die ze aan de straatstenen niet kwijtraken. Wanneer dat producten zijn die je toch al koopt of echt nodig hebt op dat moment dan kan dat chill zijn.
Maar dat je dan (voor jou nieuwe) producten gaat uitproberen die je normaliter dus nooit koopt kan ik niet als een besparing zien.
Ligt er net aan hoe je het toepast ;)
Koop ik m'n normale bak kwark of die HiPro die ik normaal belachelijk duur vind maar met de korting op dat moment in verhouding goedkoper is -> de HiPro. De normale AH afbak bagels of de Turkse afbak-bagels (Simit) die ik nooit gezien heb omdat ik uit mezelf nooit in dat wereldkeuken vak kijk en nu goedkoper zijn -> zie niet waarom ik de Simit niet zou lusten, dus waarom niet een keer proberen dan. M'n standaard zak sla of de slamix met de korting -> een keer wat anders.

Het is niet dat ik iets koop uit impuls of omdat de korting erop zit, maar als het een alternatief is voor wat ik toch al zou kopen en ik niets zie waarom ik het niet zou lusten. Of als ik - om maar iets te noemen - van plan was teriyaki kip-rijst-broccoli te maken en er zo'n zak roerbakgroenten met flinke korting ligt, dan maak ik nasi/een roerbak in de plaats ;)

Overigens denk ik dat ik verre van de ideale klant ben haha. Dan zou ik bijv. wel in het trucje trappen van het product dat ik in de aanbieding gekocht heb de week erna opnieuw kopen omdat het met een kleine korting in m'n persoonlijke bonus zit en dan de week daarna voor de volle prijs. Ik koop dan gewoon het andere merk dat die week in de aanbieding is of ik doe het zonder tot de volgende interessante aanbieding.

[ Voor 14% gewijzigd door henri86 op 11-09-2025 23:24 ]

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik vind het een nobel streven. Maar met 2500 euro netto per maand sparen zou ik gewoon lekker warm douchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 18:47
Ik heb een redelijk beeld van mijn maandelijkse uitgaven (voordeel van een 1-persoons-huishouden), waardoor ik het deel wat ik méér verdien, vrijwel meteen automatisch naar de spaarrekening bij een andere bank laat storten.

Dat geeft twee voordelen:
1. Het saldo op de lopende rekening blijft relatief laag, waardoor je niet het gevoel hebt een reserve te hebben voor extra uitgaven.
2. Je vult het saldo niet direct aan (door rekening bij andere bank), waardoor je vrijwel geen impulsaankopen kunt doen.

Discipline is natuurlijk wel nog een ding wat meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Inverted_World schreef op donderdag 11 september 2025 @ 23:42:
Ik vind het een nobel streven. Maar met 2500 euro netto per maand sparen zou ik gewoon lekker warm douchen ;)
Dat doe ik dan ook. Ik bespaar juist op grote dingen, en beknibbel niet op kleine dingen die relatief veel comfort zouden inleveren. Dus gewoon warm douchen, warm huis (mag van mij op 19 graden maar dat de rest van het gezin niet zeurt over kou is me het dubbel en dwars waard), lekker eten, boodschappen laten bezorgen. Ja, dat kost wat extra allemaal, maar dat valt in het niet bij de bedragen die ik bespaar door weinig de auto te gebruiken en flink goedkoper te wonen. Vrienden die maandelijks 2000 netto meer dan ik in een hypotheek storten en 500 euro aan private lease of afschrijving betalen gooien m.i. geld weg. Maar goed, mag iedereen zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:We hebben al her Hoe serieus geld besparen?, daar gaan we verder!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.