Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor ons tuinhuis ben ik bezig met de aanleg van elektra. Wat al gebeurd is (uitbesteed):
- aparte groep in meterkast aangelegd (elektriciën)
- grondkabel doorgetrokken naar tuinhuis (elektriciën) en de hoek van de tuin
- tuinpaal met dubbel stopcontact voor robotmaaier en later Hue buitenverlichting (trafo) heb ik zelf aangesloten

Elektriciën heeft 2 lussen van de grondkabel omhoog getrokken in het tuinhuis, voorin en achterin in de hoek.

Voorin heb ik die grondkabel al doorgeknipt, een lasdoos geplaatst en met wago-klemmen doorverbonden naar een stopcontact+lichtschakelaar die binnen net om de hoek zit. De lichtschakelaar gaat de plafondlamp schakelen en die snap ik.

Daarnaast komen er 5 dubbele GU10 wandspots (dit soort), 2 aan weerszijden van de deur van het tuinhuis en 3 onder de overkapping waar we een loungeset hebben. Zie hieronder het bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLOKmYBZMTbrEwbcT7uUXQ2lzO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCAsFhyOXTQC0vH19LCzkocQ.png?f=fotoalbum_large
1 en 2 zijn de plekken waar de grondkabel naar boven komt en lasdozen zitten.
Rood = stopcontact+lichtschakelaar voor de rood afgebeelde plafondlamp
Zwart = stopcontact+lichtschakelaar aan de buitenwand voor 5x wandspot (ook zwart afgebeeld)

Nu weet ik dat ik vanuit het stopcontact de bruine fasedraad naar de lichtschakelaar moet doorverbinden en dan een zwarte schakeldraad naar de lampen toe. En klopt het dat ik dan van Lamp1 naar Lamp2 alléén een zwarte schakeldraad moet doorverbinden en bij Lamp5 (de laatste) de blauwe nuldraad verbinden met het stopcontact? Oftewel zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJR5BO86bd8nx34LW-XjnKwwHIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vxf81ELxoVUV2B6aVDb5CXL6.png?f=fotoalbum_large
Onderaan de bruine, blauwe en geelgroene draad zoals deze uit de lasdoos komen. Het zwarte buisje is de wartel (en ja ik weet dat de blauwe nuldraad naar de laatste lamp niet door de wartel loopt, voor de duidelijkheid heb ik het zo afgebeeld, in werkelijkheid komt deze er ook boven uit).

Ik heb allemaal Niko Hydro schakelmateriaal en heb deze video aangehouden om de 2 wisselschakelaars 1-polig aan te sluiten, ik heb ze verkeerd besteld want ik had helemaal niet de bedoeling om wisselschakelaars te gebruiken.

Maar goed, concreet:
- Klopt het zoals ik het doorlussen van de zwarte schakeldraad heb afgebeeld?
- Wat is het makkelijkst qua bedrading om ze alle 5 aan te sluiten? Ga ik echt vanuit de schakelaar met zwart naar Lamp1-2-3-4-5 en dan blauw naar het stopcontact? Of kan ik ook vanuit de schakelaar zwart eerst splitsen in 2 draden waarbij 1 naar Lamp1-2 (voor) gaat en de 2e draad naar Lamp3-4-5? En dan hetzelfde met blauw: splitsen en dan vanuit Lamp2 naar stopcontact en Lamp5 naar stopcontact?

Ik kan me namelijk nog niet zo goed voor me zien hoe ik de bedrading dan precies van de schakelaar/stopcontact naar de lampen ga leggen, de exacte route zeg maar.

En als laatste: mijn grondkabel is YVMK-as (met aardelitze) en voor de kabel van de lasdozen naar het stopcontact heb ik YMVK (met aardedraad) gebruikt. Ik heb rolletjes zwarte en bruine draad, zouden jullie die gewoon vanuit de schakelaar/stopcontact door een pvc-buis wegwerken? Of op een andere manier?

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 14-09-2025 08:19 ]

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 11-09-2025 16:09)

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 11:17
nee nee nee nee.
Je gaat nu de lampen in serie plaatsen. Ze moeten gewoon allemaal aangesloten op twee verschillende draadjes. Altijd de blauwe, en dan of de bruine voor altijd stroom of de bruine na het schakelen is zwart voor alleen stroom als de schakelaar aanstaat. dus tussen de lampen zitten twee aders, een blauwe en een zwarte.
Zie ook hier:
Twee lampen op één schakelaar

[ Voor 9% gewijzigd door tinytinnie op 11-09-2025 15:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tinytinnie
nee nee nee nee.
Je gaat nu de lampen in serie plaatsen. Ze moeten gewoon allemaal aangesloten op twee verschillende draadjes. Altijd de blauwe, en dan of de bruine voor altijd stroom of de bruine na het schakelen is zwart voor alleen stroom als de schakelaar aanstaat. dus tussen de lampen zitten twee aders, een blauwe en een zwarte.
Zie ook hier:
Twee lampen op één schakelaar

[ Voor 9% gewijzigd door tinytinnie op 11-09-2025 15:14 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tinytinnie Oeps, goed dat ik het hier vraag blijkbaar. Kortom, als ik het goed begrijp ga ik dus dit moeten doen:
- vanuit stopcontact bruin naar lichtschakelaar
- vanuit lichtschakelaar zwart, die splitsen met wagoklemmen zodat ik naar 5 lampen kan (5x zwarte draad)
- vanuit elke lamp blauw nuldraad terug naar stopcontact (ook met wagoklemmen daar eerst bij elkaar brengen

Zeg ik het nu zo goed?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19

pistole

Frutter

Op zich klopt het, maar je mag ze ook als een 'bus' laten lopen. Je hoeft niet vanaf de schakelaar 5x zwart en 5x blauw te trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door pistole op 11-09-2025 15:47 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46
je zou ook per lamp kunnen doorsplitsen. Dus zwart vanuit de schakelaar en blauw vanuit het stopcontact naar lamp 1. Vanuit lamp 1, zwart en blauw door naar lamp 2 etc.. En vergeet niet dat er vanuit het stopcontact ook een aardedraad mee moet lopen naar alle lampen.

[ Voor 22% gewijzigd door Nomis op 11-09-2025 15:48 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nomis schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:47:
je zou ook per lamp kunnen doorsplitsen. Dus zwart vanuit de schakelaar en blauw vanuit het stopcontact naar lamp 1. Vanuit lamp 1, zwart en blauw door naar lamp 2 etc.. En vergeet niet dat er vanuit het stopcontact ook een aardedraad mee moet lopen naar alle lampen.
Ah dat vereenvoudigt het volgens mij wel. Begrijp ik het dan goed dat als ik bij lamp 5 aankom die dus alleen zwart en blauw in krijgt vanuit lamp 4 en that's it? En de overige lampen dus zwart+blauw in en ook zwart+blauw weer uit.

Dat zou zeker heel erg helpen in het minimaliseren van het aantal te trekken draden en ook dat ik niet op 1 plek enorm veel kabels samen heb komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinytinnie
Je begrijpt het goed ja, je kunt gewoon doorlussen, dus je maakt vanaf de schakelaar twee draden tot aan het einde en je zet daar op alle plekken steeds een lamp 'tussen'Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjqde3QWqF-pLvzAIDKGieAZ2IA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pVv1aQrH1pfM53gWjTax4ZJm.png?f=fotoalbum_large

En dit mag ook, zolang blauw en zwart elkaar maar niet raken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDhc6RfDLOBayobO9pErjbogMtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CMR7XL1RVvvCnrW5n6tmqnhB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door tinytinnie op 11-09-2025 16:09 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@tinytinnie en @Nomis Onwijs bedankt voor dit heldere inzicht! Ik snap nu precies wat de bedoeling is en fijn dat het zo kan, dat is ook veel makkelijker dan ik voor ogen had.
Pagina: 1