Bestaat er nog een écht duurzame stofzuiger?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Echowave
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 09:13
Ik merk dat veel stofzuigers die ik de afgelopen jaren heb gehad sneller stuk gaan dan verwacht. Onderdelen slijten snel, repareren is vaak lastig en daardoor voelt het allesbehalve duurzaam. Ik heb op dit moment een AEG Clean 6000. Ook mijn robotstofzuiger (Neato Botvac D3 Connected) heeft hetzelfde probleem: na een paar jaar begint de accu al kuren te vertonen en wordt het apparaat praktisch onbruikbaar.

Bestaat er eigenlijk al een stofzuiger die:
• robuust en degelijk gebouwd is (10+ jaar meegaat)
• modulair of eenvoudig te repareren is
• geen overbodige features heeft, maar vooral krachtig en betrouwbaar is

Kortom: een soort “no-nonsense” stofzuiger die ontworpen is voor de lange termijn.
Hebben jullie daar ervaring mee of tips?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
No-nonsense stofzuigers zijn bouwstofzuigers. Koop een starmix oid en je hebt er járen plezier van.
Eerlijk is eerlijk, ik moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met mijn dyson stofzuiger, en die is al een jaar of 7/8 oud..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De Numatic stofzuigers zijn dat nog altijd, zo'n leuke James met oogjes. Niet kapot te krijgen.

Bouwstofzuigers klinken leuk, maar maken vaak een teringherrie en hebben ook lang niet altijd extra filters, waardoor je fijn stof gewoon door je hele kamer blaast.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

Ik zou kijken naar een Numatic (Henry) oid.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:23
Bij ons is het James. De grote broer van Henry. :+
Ding werkt altijd, alleen is natuurlijk wel een traditionele stofzuiger met een enorm draad en slang.

Daarnaast heb ik een steel stofzuiger (goedkoper ding met slappe accu), die ben ik aan het ombouwen dat ie werkt met mijn Parkside (Lidl) batterijen middels een 3D geprinte mount.

Edit:

Ik typ dit, en ik zie gelijk 2 boven me die de Henry / James aanhalen. Inderdaad, niet kapot te krijgen, zak op tijd vervangen en vrijwel geen enkele andere stofzuiger kan tegen ze op.

[ Voor 22% gewijzigd door xoniq op 11-09-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:17

TheBorg

Resistance is futile.

Hier alles Numatic. Thuis, kantoor, werkplaats, magazijn. Heb thuis nog wel een AEG steelstofzuiger erbij maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

- edit -
Ik denk dat de helft van de schoonmaakbedrijven ze ook gebruikt. En als het geen Numatic is dan is het wel een ander ketel model stofzuiger.

[ Voor 35% gewijzigd door TheBorg op 11-09-2025 11:53 ]

• Echowave
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-09 09:13
Wow, bedankt voor de snelle reacties. Het lijkt erop alsof we nu al een winnaar hebben :D

Ze zijn ook nog eens goed geprijsd!

[ Voor 17% gewijzigd door Echowave op 11-09-2025 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb zelf een rowenta waar ik al een jaar of 13 erg tevreden over ben. Maar ja, N=1 in dit geval.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je Neato is nu denk ik een jaar of 5 oud? Voor een apparaat dat iedere dag flink wat van de accu vraagt is het geen schande dat die na een jaar of 5 wat minder wordt toch? Een nieuwe is een kwestie van een paar schroeven voor de deksel en het stekkertje los.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:26
Sebo Airbelt D4 Premium (Duits merk) wordt vaak goed getest en voldoet aan je eisen
The SEBO Airbelt D4 Premium is a high-end canister vacuum. It feels amazingly well-built, is remarkably easy to maintain, and has a powerful suction motor.
https://www.rtings.com/va...s/sebo/airbelt-d4-premium

[ Voor 49% gewijzigd door FrostHex op 13-09-2025 08:19 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gezien je ook robot stofzuiger noemt: mijn roborock s4 rijdt ondertussen een jaar of 7-8 rond, elke werkdag, accu is nog prima, en goed repareerbaar. Zijn lidar motor is ooit kapot gegaan. Voor een tientje ofzo nieuwe gekocht en die kon ik er zo inschroeven.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:38
Echowave schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:45:
Ik merk dat veel stofzuigers die ik de afgelopen jaren heb gehad sneller stuk gaan dan verwacht. Onderdelen slijten snel, repareren is vaak lastig en daardoor voelt het allesbehalve duurzaam. Ik heb op dit moment een AEG Clean 6000. Ook mijn robotstofzuiger (Neato Botvac D3 Connected) heeft hetzelfde probleem: na een paar jaar begint de accu al kuren te vertonen en wordt het apparaat praktisch onbruikbaar.

Bestaat er eigenlijk al een stofzuiger die:
• robuust en degelijk gebouwd is (10+ jaar meegaat)
• modulair of eenvoudig te repareren is
• geen overbodige features heeft, maar vooral krachtig en betrouwbaar is

Kortom: een soort “no-nonsense” stofzuiger die ontworpen is voor de lange termijn.
Hebben jullie daar ervaring mee of tips?
Waar en hoe gebruik jij je stofzuigers, dat je er in de afgelopen jaren al vele hebt versleten? Ik denk dat een stofzuiger voor professioneel gebruik dan het beste is, zoals degenen die hier zijn genoemd.
Oh en koop geen nieuwe robotstofzuiger, en koop geen accustofzuigers. Een robotstofzuiger is een complex apparaat met veel meer onderdelen die kapot kunnen dan bij een gewone stofzuiger. Een stofzuiger met draad aan het stopcontact is sowieso veel duurzamer dan een accustofzuiger, waarvan de batterij sowieso aan slijtage onderhevig is en na een aantal jaren vervangen moet worden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:45:
[...]
Oh en koop geen nieuwe robotstofzuiger, en koop geen accustofzuigers. Een robotstofzuiger is een complex apparaat met veel meer onderdelen die kapot kunnen dan bij een gewone stofzuiger.
Klopt, maar het energieverbruik ligt wel veeeeel lager (als ik snel kijk wat voor een accu er in mijne zit, verbruikt die een ~40W hooguit. Zo'n James zal je vast wat sneller mee klaar zijn, maar 600W is ook een ander verhaal. En de milieu impact van een kapot motortje van een robotstofzuiger is natuurlijk wel een stuk kleiner.

• JRBonenberg
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:00
Hier ook een Henry, gekocht in 2007, bij diverse verbouwingen flink mishandelt, die nog steeds perfect werkt. Slangen, stelen, zuigmonden prima verkrijgbaar als die aan vervanging toe zijn.

Inmiddels een Hetty (was 30 euro goedkoper 😉) erbij zodat we één stofzuiger boven en kunnen laten staan.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb een Miele S2511. Ooit van mijn ouders gekregen (ik denk al 12-15 jaar geleden) toen hun een nieuwe gekocht hebben. Nu stofzuig ik max 1x per week maar hij doet het nog perfect.

Heeft ook een computer!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

RobinHood schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:49:
Bouwstofzuigers klinken leuk, maar maken vaak een teringherrie en hebben ook lang niet altijd extra filters, waardoor je fijn stof gewoon door je hele kamer blaast.
Voor dat laatste zijn de klasses L, M en H bedacht. Zonder classificatie kun je eigenlijk niet spreken van een bouwstofzuiger (waar veilig mee te werken valt).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Neem in ieder geval geen Dyson, dat is plastic fantastic en als er wat afbreekt ben je de pineut. Het is (bijna) niet te lijmen omdat het afbreekt op punten waar het meeste kracht op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30
Ondanks dat Dyson idd plastic fantastic is, kan ik melden dat onze (niet snoerloze) al 15 jaar meegaat. Het voelt soms wat fragiel aan door het plastic (heb ik nog steeds met de snoerloze versies van Dyson), lijkt het erop dat het toch wel tegen een stootje kan. Bij ons in elk geval nog niks afgebroken... (even afkloppen)

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
Ik heb al een kwart eeuw een haat-liefde verhouding met mijn Nilfisk GM80.

KPN is een drieletterwoord

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Heb al meer dan 10 jaar een Dyson DC32, werkt prima, mits je er normaal mee omgaat. Onderdelen zijn ook nog steeds te koop, echter nog nooit gebruik van gemaakt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Eens met de bovenstaande posters: Een Numatic moet je hebben. Deze zijn zelf ook uit simpele onderdelen gebouwd die niet gemakkelijk kapot gaan maar wel gemakkelijk te vervangen zijn:

• Twee grote rolwielen aan de achterkant van de ketelstofzuiger, bureaustoel zwenkwieltjes aan de voorkant (bij sledestofzuigers zie je vaak dat het center zwenkwieltje de geest geeft)
• Mechanisme om het snoer op te rollen is gewoon met de hand draaien (bij stofzuigers die een zelf-inrollend snoer hebben gaat het mechanisme kapot)
• Aan/uit schakelaar is een standaard aan/uitschakelaar in elke elektronicazaak te halen

Onze mobiele Dyson hebben we ook door een Numatic steelstofzuiger vervangen. Echt wel een stukje zwaarder, maar ook weer duurzamer: hot-swappable accu's, veel betere bouwkwaliteit (robuuster uitgevoerd), uitstekende hulpstukken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
Sebazzz schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:11:
... (bij stofzuigers die een zelf-inrollend snoer hebben gaat het mechanisme kapot) ...
En anders krijg je daar vroeg of laat een draadbreuk. Het overgrote deel aan zelfoprollende stofzuigers dat bij ons repair cafe wordt aangeboden heeft op deze plek het euvel zitten.

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1