Van die €1000,- gaat ongeveer €700,- naar aflossing, dus niet alles is vermogensopbouw maar een groot deel wel inderdaad.
Het klopt dat na verloop je bij het kopen van een woning meer voordeel (kunt) hebben. Want uiteindelijk is het kopen ook een risisco.
En nu 10 jaar later:
4% huurstijging geeft al € 2.660,-
Dit overige kosten zullen waarschijnlijk zorgen dat over €3k gaat.
20 jaar later geeft jaarlijkse stijging 4%: bijna €4k huur (dus meer dan € 4,5k totaal).
Om het nog maar niet te hebben over ná 30 jaar...
Je mag maximaal 100% van de getaxeerde marktwaarde van de woning lenen. Je moet dus ook eigen geld inbrengen, voor een woning van €470.000,- zal dat gemid. €21.500,- zijn. Dan hebben we het nog niet eens over het feits als er boven de marktwaarde geboden wordt, dat dit bedrag ook zelf gefinancierd dient te worden met eigen geld.
Door de tekorten wordt er nu eenmaal nog steeds overboden, gemiddeld zo'n 4,8% van de woningwaarde. Voor een huis van €470.000,- zal er dus gemid. €22.560,- overboden worden.
In totaal moet je dus wel even €44.060,- aan eigen geld meenemen om zo'n huis uberhaupt te kunnen kopen. Van dat geld kun je dus bijna 2 jaar huren, incl. huurstijging, zonder is het namelijk 24,5 maand!
Edit: En dan heb ik het nog niet eens over het geld voor verbouwen wat niet als verduurzaming mee genomen kan worden in de hypotheek.
Ik zeg ook niet dat huizenkopers geen voordeel hebben, maar dat is alleen op de lange termijn met de veronderstelling dat er finacieel of persoonlijk in die tijd niets wijzigd. Er zijn legio voorbeelden waarbij mensen door omstandigheden na het kopen van een huis diep in de schulden zijn geraakt. En hoewel met aflossen dat risico wordt vermindert, is dat nog steeds aanwezig.
In de eerste 10 jaar blijft de grootste post dus gelijk. En na 10 jaar heb je (bij annuïteit) zo'n € 100k opgebouwd / afgelost.
De echte winst komt pas na 20 (of 30) jaar: het is niet onaannemelijk dat je grootste post (rente+aflossing) nog steeds vergelijkbaar is. Wel heb je bijna €250k afgelost. Die vermogensopbouw is nog los van de waardestijging.
Je zult bij koop waarschijnlijk (na 20 jaar) nog steeds (iets) hogere of vergelijke 'vaste lasten' (als bij huur) hebben, maar een groot deel is dus je verplichte vermogensopbouw.
Die blijft gelijk als er ook in de persoonlijke en financiele/werk situatie niets verandert.
Vergeet niet dat de grootste waarde stijging pas de laatste jaren is, door een ontzettend groot tekort. Daarvoor had men ook nog de transitie van Gulden naar Euro. Wat voor bijna alle producten, diensten, waaronder woningen betekende dat er een ontzettend grote waarde stijging was voor mensen die daarvoor een huis hadden gekocht.
@
DropjesLover Zie reactie hierboven, je hebt bij het kopen van een woning ook meer eigen geld nodig, iets wat ik niet eens heb meegenomen.
Daarbij is er toch ook niets verkeerd dat wanneer mensen een financieel risisco nemen, want dat is het uiteindelijk nog steeds, ook na lange tijd hier profijt van kunnen hebben. Waarom zou dit direct zwaarder belast moeten gaan worden? Je wilt toch juist dat mensen investeren in hunzelf en hun toekomst.
whatyoudoing schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:48:
[...]
Wow. Als ik je berekening geloof doneren huisbazen dus eigenlijk elke maand €1000 van hun eigen geld aan de huurders. Wat een filantropen, zo had ik nooit zo gezien
Je vergelijkt appels met peren.
Verder helemaal voor afschaffen van de HRA. Geleidelijk, uiteraard, net als de vorige keer. Geen centje pijn en voor alle partijen beter.
Als dat het gene is wat je uit de reactie haalt dan denk ik dat je nog eens goed moet lezen.
Jij doet de veronderstelling dat een verhuurder, een woning koopt met een hypotheek, rente+aflossing betaald en deze dan direct gaat verhuren. Je hebt ten eerste een speciale hypotheek nodig om zoiets te doen, die ook een nog hogere rente heeft. En zo werkt het vaak in de werkelijkheid natuurlijk niet.
Verhuurders hebben fiscale voordelen als ze een lening aangaan op die manier, gebruiken eigen vermogen wat ze misschien wel geërfd hebben en bouwen ook nog eens vermogen op als ze aflossen, dus hoeft men niet hetzelfde bedrag te vragen. Zoals je hierboven kunt lezen was van die €1000,- meerpijs €700,- de aflossing. Het gaat erom dat de verhuurder de kosten en de rente dekt en ze hun gewilde rendement eruit kunnen halen. Als een verhuurder dus nu een huis koopt, dan zal de huur dus inderdaad hoger dan het gemiddelde moeten liggen om uberhaupt winst te kunnen maken.
Ik denk dat jij je eens wat beter moet inlezen als je van mening bent dat ik appels met peren vergelijk, kom eens met voorbeelden dan hoe het volgens jou wel werkt in plaats van zo'n ongefundeerde mening te plaatsen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Andyk125 op 16-09-2025 12:14
]