Gekochte reviews

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 02:22
Het valt mij op dat de waardering van winkels vervalst wordt door klanten aan te sporen een review te plaatsen. Je ontvangt vaak meerdere emails vanaf het moment dat het artikel besteld wordt tot enkele weken daarna. Je zou een prijs kunnen winnen en in de praktijk zie dit terug in de pricewatch. Bij de grotere webwinkels staan er zo tien op een rij gevolgd met een review uit eigen beweging, die ik alleen als echt zie.

Ik wil niet beweren dat webwinkels ter kwade trouw zijn, maar een argeloze klant ziet 4 of meer sterren staan en denkt dat die webwinkel betrouwbaar is. Terwijl de webwinkel in kwestie een ordinaire dozenschuiver zou kunnen zijn die een broertje dood heeft aan klantenservice, die positieve reviews heeft gekocht, waarbij ik kopen ietwat losjes gebruik omdat ik hier de kans om een luxe artikel te kunnen winnen als kopen gebruik.

Zouden reviews met motivatie dat men een kans op een prijs heeft automatisch weggefilterd kunnen worden? Hiermee zou de waardering objectiever worden.

[ Voor 7% gewijzigd door ABD op 10-09-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

positieve reviews heeft gekocht
Mensen aansporen een review te plaatsen door een prijs te verloten is wat anders dan mensen aansporen een positieve review te plaatsen. Het 1e is toegestaan, het 2e is verboden vziw. Ik denk dan ook dat je iets voorzichtiger mag zijn met je claim dat de positieve reviews gekocht zijn ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:01
Ik ben van mening dat de klant best wat zelfredzamer mag zijn en van verwacht mag worden zelf onderzoek te doen. Niet alles hoeft op een perfect serveerblaadje aangereikt.

Dat gezegd hebbende, een filter optie zou ik wel verwelkomen zodat je met een muisclick op sterren, motivatie .e.d. kunt filteren/sorteren.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 21:24
naitsoezn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:53:
[...]

Mensen aansporen een review te plaatsen door een prijs te verloten is wat anders dan mensen aansporen een positieve review te plaatsen. Het 1e is toegestaan, het 2e is verboden vziw. Ik denk dan ook dat je iets voorzichtiger mag zijn met je claim dat de positieve reviews gekocht zijn ;)
Mja. Het is niet zwart-wit, lijkt mij.
Ik heb onlangs voor 1 specifieke webshop eens de reviews gescraped en wat analyse op gedaan. Als je enkel ''uit eigen beweging' reviews zou tellen en de winactie/beloning uitsluit, dan bleven de scores voor 'algemeen' en 'verzending' ongeveer gelijk (maar, wel achter-de-komma duidelijk een afname) en 'klantenservice' ging een halve ster achteruit.

Kan je dan stellen dat de positieve reviews gekocht zijn? Nee, dat denk ik niet, er kunnen verschillende redenen voor zijn.
Wellicht heeft de winkel enkel een 'review-verzoek' gestuurd naar aankopen die voor zover ze zelf weten goed gegaan zijn. Maar kan ook zijn dat, juist als dingen mis gelopen zijn, mensen net wat vaker gemotiveerd zijn als een soort wraak om een review te schrijven. Of misschien dat mensen die n.a.v. een winactie een review plaatsen bewust of onbewust denken dat alleen positieve reviews kans maken om te winnen.

Hoe dan ook denk ik niet dat positieve reviews echt vaak gekocht worden, als $winkel een mail stuurt naar klanten met 'plaats een positieve recensie en maak kans...', dan blijft dat echt niet geheim en wordt er door het PW-team vast actie ondernomen.

Maar hoe dan ook zie je wel een effect van de review-motivatie op de score. Dus mee eens dat een filteroptie zinnige uitbreiding is.

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 02:22
naitsoezn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:53:
[...]

Technisch gezien heb je helemaal gelijk. Ik ben een beetje impulsief(ADD) en post te snel. Ik wilde direct de titel aanpassen toen ik de kop na plaatsen goed door mij door liet dringen, maar dat kan niet.

Dat neemt mijn bedoeling niet weg: dit soort reviews maakt de score veel te positief, er is geen weging en daarmee maken ze de score onbetrouwbaar. Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar webwinkels zijn heel erg agressief geworden in het sturen van verzoeken om reviews te plaatsen in ruil voor de kans op een prijs. Vaak krijg je ze op dezelfde dag dat het product afgeleverd zou zijn, wat niet perse bij de klant hoeft te zijn. Men is duidelijk op zoek naar wat mag binnen de regels maar ik vind het nogal manipulatief en niet horen in een systeem dat in mijn ogen zo onafhankelijk en zo objectief mogelijk zou moeten zijn.

De suggestie van anderen van een filter vind ik onvoldoende en zelfredbaarheid (RTFM, n00b!) van het internet voordat de massa het internet ontdekte ben ik mee opgegroeid, maar helaas kan die filosofie niet meer, denk ik. Je wordt tegenwoordig met internet overspoelt met zaken waar je allemaal op moet letten. Het is teveel geworden.

[ Voor 41% gewijzigd door ABD op 11-09-2025 10:58 ]