Zijn moderne OLED schermen geschikt voor gemengd gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:35
Gezien de steeds meer dalende prijs van OLED schermen en de steeds beter wordende panelen zit ik al een tijdje een OLED scherm te overwegen voor thuisgebruik, zo een 27" 1440p model. Maar ik hoor heel gemengde signalen van hoe bruikbaar die zijn voor gemengd gebruik. Ben dan vooral bezorgd over burnin, text clarity en mogelijke fysieke gevolgen van de subpixel layout.

Mijn PC thuis wordt 4 dagen per week voor 8 uur per dag gebruikt voor thuiswerk als programmeur, met een mix van Eclipse, Notepad++, consolevensters in een 1/2-1/4-1/4 setup. Nu moet ik ook wel eerlijk gezegd toegeven dat ik tussendoor ook wel geregeld naar een Twitch stream of YouTube video kijk op datzelfde scherm, dus ik wil nu ook niet doen alsof ik die volledige 8 uur statische elementen actief heb op dat scherm.

Ik heb ook de burnin tests gezien van Monitors Unboxed, waarbij Tim een OLED van 2 jaar geleden op een worst-case scenario manier gebruikt, en ik moet echt moeite doen op zijn video de burnin marks te zien. En andere gebruikers op de HWUB discord zeggen mij ook dat zij eigenlijk niet echt last hebben van burnin op hun schermen.

Ik hoor ook geregeld opmerkingen over subpixel layout. OLED schermen gebruiken geen klassieke RGB subpixel layout zoals LCD schermen, en ik heb begrepen dat afhankelijk van het paneel deze subpixel layout gevolgen kan hebben voor de leesbaarheid van de tekst, omdat Microsoft in Windows voor de rendering van tekst soms individuele pixels aanpast voor beter leesbaarheid van tekst, en als pixels een andere layout hebben kan dat onverwachte gevolgen hebben. dit is minder en minder een probleem bij recentere panelen, dus misschien dat dit ondertussen geen punt meer is.

En dan heb ik van sommige mensen ook gehoord dat ze hun OLED hebben moeten terugsturen omdat ze er fysiek ongemakkelijk van werden, met meldingen van hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid,... het is niet helemaal duidelijk wat dit veroorzaakt: het type licht uit het paneel, de subpixel layout, de hoge refresh rate,... Het is iets waarvan ik zelf niet weet of het problemen zal geven bij mij en of dit bij alle OLEDs zal gebeuren, maar ik kan het natuurlijk niet negeren...

Zijn er hier gebruikers die hun ervaringen met deze technologie kunnen delen of meer weten hierover?

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
Ik heb daar ooit eens een topic voor gemaakt, zit veel info al in.
Wel gaat dat over TV versies, wat eigenlijk gewoon monitoren zijn.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2163524

OLED is wereld voor verschil voor mij, ik heb altijd al hekel aan LCD's gehad en alle subvormen daarvan zoals QLED enzo.. ik vind een vaag scherm met een lamp idee erachter inferieur aan een oplichtende pixel zoals Plasma en OLED. En maar opscheppen over max brightness omdat je dus gewoon in een backlight lamp zit te kijken. Intussen zijn die LCD technieken natuurlijk ook wel veel verbeterd.

De details in donkere gebieden is dag en nacht verschil bij een OLED, compleet andere kijkervaring.
Reden dat voor PC gebruik ik alles ook op zwart zet, dat werkt heel lekker omdat er gewoon veel nuance is in het donker. Dan nog de mooiere kleuren, eerste keer game opstarten is echt wauw.

Leesbaarheid geen probleem met pixel layout, heb dat verhaal eens eerder gehoord.
DPI boven 100 is goed en je zit ook wat verder af met scaling omhoog omdat het zo'n groot scherm is.
Wat text weer relatief scherper maakt.

Burnin is geen issue meer, ik heb al zoveel OLEDs gehad in woonkamer en PC.
Je moet heel gek doen als dat ooit een issue wordt binnen 10 jaar.
Ik zag ooit eens een geval waarbij achterkant van tv voor raam in volle zon stond en TV hele dag op nieuwszender, dus gingen die koers en breaking news banden erin branden, maar dit is 10j oud verhaal ofzo en bizar extreem. Burnin stories werden eerder vast gepushed door Samsung omdat ze alleen LCD varianten hadden en geen OLED.

Andere kijkervaring heb ik ook: een veel betere :P
ken die verhalen niet over misselijkheid ofzo.

Mat/Glans is wel een dingetje: als je in een spiegellocatie zit (raam achter je ofzo) dan heb je bij een TV versie geen coating die dat wat wegwerkt, jij hebt het over een monitor dus die zal wel coating hebben.
Je geeft wat popping helderheid en kleurdiepte op, maar hebt dan wel anti reflecting coating.

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Ik heb nu een maand of 4 een Philips 49inch 240hz oled (zelfde paneel als de Samsung g9 oled).

Had hiervoor een 49inch g9 met 240hz VA paneel. En heb ook nog een 27inch 4K 144Hz ips monitor.

De kleuren en hdr van de oled zijn domweg mooier en het is een prima scherm. Ik gebruik heb hoofdzakelijk voor simracing. Moet wel zeggen dat het g9 VA paneel ook meer dan prima was.

Misselijkheid etc. nooit last van. Burn-in niet bang voor vanwege 90+ % gaming gebruik.

Enige nadeel (in ieder geval bij dit type) is de irritante verplichte pixelrefresh waardoor hij na een aantal uur verplicht uitschakeld voor een paar minuten. Dit reset zich niet bij uitschakelen dus de uren tellen gewoon verder bij meerdere sessies van bijv. een uur per keer.

Handmatig doen voorkomt frustraties tijdens online gaming sessies :)

Verder top ding. Bij enorm lange statige sessies (meer kans op burn-in) zou ik denk ik geen oled nemen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik werk/game nu alweer 3 jaar op een LG 42C2 OLED TV. Ik gebruik hem als enige monitor voor m'n PC. Daar wordt nu 16 tot 24 uur per week extreem statisch kantoorwerk op gedaan, af en toe gegamed en verder mail/browser/video dingen. Bevalt nog steeds enorm goed, de egaalheid van OLED pixel dimming is niet te evenaren.. ik was helemaal klaar met VA black smearing en IPS glow en/of ongelijkmatige backlight met bijbehorende bleeding.

OLED is voor mij een verademing en ik ga nooit meer terug. Volgens mij tik ik al 10.000 uren aan en zie ik nog steeds geen burn-in. De enige anti burn-in maatregel die ik heb genomen is dat er na 2 minuten een volledig zwarte screensaver in Windows activeert. Verder is m'n taakbalk altijd zichtbaar, alles staat in bright-mode (geen donkere modus dus) en ook m'n bureaublad heeft gewoon statische pictogrammen..

Verder ondervind ik geen hinder van de pixel lay-out, tekst ziet er scherp uit. Misselijkheid of andere ongemakken herken ik al helemaal niet. Voor mij kijkt OLED juist een stuk prettiger/rustiger aan de ogen. Bij een exorbitant groot scherm is genoeg afstand wél aan te raden.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 10-09-2025 13:24 ]