Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:11
Leek me goed een topic te maken over een OLED TV als monitor te gebruiken.

Ik ben zelf namelijk net overgestapt van een widescreen 38" LCD naar een OLED TV: OLED42C2 voor zowel prive desktop als thuiswerk scherm en ben erg enthousiast.
Ik was voor TV gebruik al vanaf begin aan fan van OLED, omdat ik het concept van vanachter belichte pixels zoals bij LCD altijd erg irritant vond kijken. Techniek is vast weer beter geworden maar OLED was vanaf het begin al amazing. Dus zat al wat jaren te kijken wanneer er kleinere PC OLED monitoren zouden komen.

Even wat tips op een rijtje.

-OLED staat bekend om zijn diepe zwartwaarden en diepe kleuren. Bij een monitor (ook OLED monitor) zit er vaak een antiglare laag op (die zeker helpt tegen spiegelingen) maar die heeft ook groot negatief effect op de zwartwaarden en kleuren. Precies dus die OLED voordelen. Ik zat dus al jarenlang te wachten op een goede OLED monitor en ze komen nu wat op de markt, maar ben achteraf toch voor een TV gegaan: spiegeling is geen issue bij mij (ook in gebruik echt 0% last van) en ik moet gewoon die zwartwaarden en kleuren hebben waar ik zo van geniet in mijn woonkamer (77" GX)

-Een OLED is per definitie wat groot... ik heb een 42" en zit op ongeveer 1M kijk afstand, 48" lijkt me echt te groot en zelfs voor de 42" moet je geen klein bureau hebben. Scaling staat op 150% of 175% bij mij.
Hoogte moest ik ook net een paar cm aanpassen om sweet spot te vinden, vooral verticaal heb je veel scherm. Heb steuntjes ook maar tot paar cm achter bureau laten gaan zodat kijkafstand toch net weer wat verder was. Misschien is 40" eigenlijk nog een betere grootte.
Een klein beetje curve was misschien ook beter geweest om goed overzicht te hebben op hele scherm. Doordat ik van een curved scherm afkwam lijkt dit scherm de eerste paar dagen zelfs negatief curved... mijn hersens moesten even wennen.

-veel pixels op een groot vlak dan kun je beter ook een goede videokaart erbij nemen.
Ik zelf heb een RTX4090 aangeschaft en Gsync 120Hz, 4K HDR OLED gamen is echt een genot, graphics spatten echt het scherm af. Ook is OLED verwerkingstijd erg snel wat ook weer meehelpt in ervaring.

-Tekst is superscherp, ik lees soms over LG pixeldesign dat dit niet zou zijn, maar het is scherper nog dan mijn 38GN950 die een 109dpi had met res 3840x1600. De 42" C2 heeft 4K 106dpi maar je zit misschien iets verder zodat het beter lijkt. De TV op PC settings zetten helpt ook hierin geloof ik.

-Er zit geen DP aansluiting op, je zult dus HDMI moeten gaan. moderne kaarten kunnen dat gewoon.

-Nadeel HDMI en TV is dat scherm niet auto aan en uit gaan, zoals je gewend bent met een PC mnt.
Dit is te verhelpen met programmatje LGTVCompanion. https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion
Even je TV een vast IP geven en hij gaat netjes aan en uit en kunt ook screen-off timing instellen.

-Met een service remote (7 euro bij Amazon) zijn er twee auto-dimming features uit te zetten: Temporal Peak Luminance Control (TPC) and Global Sticky Reduction (GSR). Ervaringen zijn dat dit weinig risico met zich meebrengt, maarja geen garantie natuurlijk. groot voordeel is dat bij statische beelden dus de brightness niet meer wordt aangepast, dit maakte het voor veel mensen onbruikbaar, maar is dus op te lossen. Heb het trouwens ook uitstaan in mijn woonkamer TV.

-Dark Theme setting, om heldere statische schermen te vermijden is het beter een donker windows theme te kiezen, maar eigenlijk wil je dat ook omdat je veel meer detail in het donker hebt ivm een LCD, de kracht van een OLED komt zo juist naar voren.

-Burn-in, de eeuwige discussie met OLED. Zover ik heb kunnen lezen valt dat ontzettend mee en ik neem het risico gewoon zonder al te stressvol wit statisch te vermijden. Ik gebruik hem ook gewoon voor werk, standaard office werk outlook, ppt, excel, word, pdf, browser software en veel teams en het bevalt goed. Uiteraard is dit wel statischer beeld voor het scherm.
Met zoveel ruimte ga je automatisch meer in kleinere windows werken, full screen is wat over the top.
Ook in mijn woonkamer is dit al mijn derde OLED en heb nooit last gehad van burn in of retentie.
Volgens mij speelt dat meer met mensen die scherm in de zon hebben staan voor een raam en hele dag CNN aanhebben, dan zie je de stock prices en newsflashes bands ook op andere zenders denk ik. Gewoon TV gebruik kan een OLED gewoon aan jarenlang. PC is natuurlijk ff wat anders en ben benieuwd of het zich net zo goed houdt, maar ik denk zelf dat het wel goed komt.

Fototje van de setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZD-gZTE0OgdArnawQUF9-YOw-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrdxHrINWjZuHqU71xSPQ1u8.jpg?f=fotoalbum_large

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG gaming Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Leuk! Hier ook een uitvoering: LG C2 42" (zilveren voet) Zwart die aan een uitvoering: Ergotron HX Desk Monitor Arm Zwart hangt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJ6k0PrQLUdD-sh9et5GDVciLXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJA3sAHP7pVowcD4a1LUsEr5.jpg?f=fotoalbum_large

De beeldkwaliteit is fenomenaal, mits je de ruimte hebt en het niet erg vindt om wat te tweaken zo nu en dan. Als het eenmaal naar tevredenheid is ingesteld heb je een gigantische monitor hangen. Ik heb even de Alienware AW3423DWF gehad, maar was niet tevreden met de color fringing en beperkte hoogte. De QD-OLED had overigens wel een rijker kleurvolume.

Ik kan alle tips hierboven onderschrijven, ik heb dezelfde ervaring. Wat ik er nog aan kan toevoegen:

- De meegeleverde TV voetjes bieden geen ergonomie. Waarschijnlijk moet de TV iets hoger gezet worden om ergonomisch te kunnen werken. Mounten op een monitorarm is mogelijk mits deze gespecifieerd is tot ten minste 9 KG. Je zit dan wel met Vesa 300x200mm waardoor een adapter noodzakelijk is. Ik ben zelf voor een Puremounts VESA adapter gegaan.

- Ik zit op 80 à 90 cm afstand met scaling op 125%. Geen last van de WOLED pixel layout, text is scherp.

- Vergeet niet om de 42C2 via Instellingen> General > Devices > HDMI settings > HDMI Deep Colour aan te zetten. Je maakt dan gebruik van 4K 120 Hz 4:4:4 10-bit.

- Daarnaast kan je voor de laagste latency de HDMI poort waarop je Desktop is aangesloten het input icon aanpassen naar 'PC'. De HDMI poort krijgt dan minimale vertraging.

- De beeld settings aanpassen is erg eenvoudig aangezien het een TV is. Via Rtings zou ik gewoon wat settings overnemen voor het welbekende ISF Bright/Dark profiel.

- Met de service remote kan je inderdaad in het service menu komen. Het is ook mogelijk zonder service menu remote via third party software ColorControl (altijd op eigen risico).

- Een Macbook aansluiten werkt uiteraard, maar let er wel op dat dit gebeurt via HDMI 2.0. Je maakt dan gebruik van 4K 60Hz. Eventueel een USB-C naar HDMI 2.0/2.1 kabel. Mijn Macbook adapter beperkt de boel naar 4K 30Hz. Ik heb ook nog wat issues dat HDMI poort 3 van de TV de laptop steeds weer als nieuw apparaat herkent, dit omdat ik de laptop regelmatig loskoppel. Hij onthoudt dan niet dat HDMI 3 een 'PC input' moet blijven.

- Ik heb naast de 42C2 ook nog een 65G1 in dezelfde kamer hangen. Hoewel je voor beide TVs een ander afstandsbediening ID kan instellen, heeft dit geen invloed op infrarood signaal. Kortom: als ik m'n 65G1 TV aanzet met de afstandsbediening, dan wordt de 42C2 ook aangezet :+ Eenmaal aan werkt de afstandsbediening alleen nog met de ander TV vanwege het andere ID (dat gaat draadloos, niet via infrarood). Zeer specifiek probleem, maar een oplossing is om bij de 42C2 de infrarood sensor voorop af te plakken met isolatietape...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
Thanks mooie extra info.

Lijkt erop dat je ook nog wat RGB lighting met HDMI aansturing erachter geplakt hebt?

Colorcontrol op mijn GX kamertv gebruikt, maar kwam in compleet ander groot menu terecht, zonder TPC.. dus maar even service remote gehaald, beter niet teveel prutsen met service instellingen.

Qua beeldingstellingen, heb ik niet veel veranderd: Game Optimizer mode vind ik vrij goed, die zet direct alle beeldverbeteraars uit. HDTVtest is grappig kanaal hiervoor met veel C2 info trouwens.
Heb alleen de gamma op BT1886 en de white balance naar warm48 gezet, standaard is veel te blauw.
Extra sharpness naar 0

Die monitorvoet ga ik overwegen.. omdat het scherm zo groot is leek me een stand setup ook wel handig.
Qua hoogte wil ik niet veel hoger dan die paar cm extra ivm stands, omhoog kijken werkt niet voor me

Ook verwachte ik problemen met camera, maar valt goed mee. afstand en niet veel extra hoogte is goed te doen ivm breedbeeld lcd waar het scherm veel hoger begon maar niet veel lager eindigde zeg maar.

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG gaming Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier een 48inch LG als computer monitor

Enigste wat ik heb gedaan is een verdwijnende Windows taakbalk.

Gemonteerd aan een muurbeugel zodat ik hem van de bank voor films en series kan gebruiken.
En dat hij iets hoger kwam zodat de soundbar ook onder te tv aan de beugel past

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 17-12-2022 22:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:16
Komt morgen een 42 inch LG OLED binnen voor een kleine 930 euro.

Kon gelukkig mijn (700,-!!!) kostende LG 27 GP95R terug sturen en inruilen voor de OLED nadat een fan lawaai begon te maken die er blijkbaar inzit wat ik vervelend vond!

Wel een wat dieper bureaublad gemaakt zit er dan een meter vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd710MiLOhrxQKKeB6GNhAhwm4I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoyOR7ba8cmxsuiJzZsXDst6.jpg?f=fotoalbum_medium
Lg G1 oled tv Met sonos surround system arc, woofer en ,sl.
deze tv hangt in de woonkamer hier heb ik een game pc op aangesloten,en een ps5 switch oled,xbox ss en x
En een Nvidia hield echt een top tv om op te gamen .

[ Voor 21% gewijzigd door Beaudog op 18-12-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:04
Mooi topic! Ik ben zelf ook in de markt voor een OLED monitor / tv. Twijfel nog tussen de tv en een echt monitor (bijv de KTC g42p5 of de LG 48GQ900) op een bureau met 80cm diepte.

Monitor vs tv vind ik een lastige, bovenstaande modellen zijn niet perse veel duurder en bevatten een paar fijne toevoegingen tov de tv (o.a. een mat scherm).

Hopelijk hebben nog meer mensen ervaringen en wordt dit een mooi topic. Na OLED kan ik echt niet meer terug naar VA/IPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:33:
Mooi topic! Ik ben zelf ook in de markt voor een OLED monitor / tv. Twijfel nog tussen de tv en een echt monitor (bijv de KTC g42p5 of de LG 48GQ900) op een bureau met 80cm diepte.
ik zou echt voor 42" gaan met 80cm
Monitor vs tv vind ik een lastige, bovenstaande modellen zijn niet perse veel duurder en bevatten een paar fijne toevoegingen tov de tv (o.a. een mat scherm).
Ik snap je opmerking met spiegeling, maar als je geen grote lichtbronnen achter je hebt zou ik echt TV overwegen. Mat scherm haalt juist de voordelen van OLED weg: zwart wordt grijs en beeld wordt diffused, flets met minder mooie kleuren. Dus na jarenlang wachten op OLED monitors ben ik alsnog overgestapt naar een TV om de gloss coating en de voordelen ervan.

Denk er maar eens over na: je tv is gloss, je iphone ook..
Hopelijk hebben nog meer mensen ervaringen en wordt dit een mooi topic. Na OLED kan ik echt niet meer terug naar VA/IPS.
same here!
na tv over naar OLED, Iphone naar OLED nu eindelijk monitor ook naar OLED
oh heb ook nog een iPad, die schijnt ook OLED te worden in 2024 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tonton op 18-12-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Bedankt voor de reactie, je maakt de keuze niet makkelijker haha.

Mijn werkkamer heeft aan de zijkant een klein raam en dacht juist dat ik dan overdag veel voordeel zou hebben met een matte coating.

Nog maar even inlezen hoe een MacBook overweg kan met de C2.

[ Voor 13% gewijzigd door kwdtje op 18-12-2022 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:19
Nog een tip: stel een ouderwetse screensaver in. Natuurlijk eentje met veel zwart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVwNI5a4uH6rtLdZwQv9mejctIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykmgAXP21xWHVJnHdJaB6Bms.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: dit is nu mijn derde LG die ik als monitor gebruik, begonnen met een 55, toen een 65 en nu dus deze 77". Denk wel dat het nu mooi is geweest en ik niet nóg groter ga, deze past nu perfect in de ruimte en qua beleving is het niet eens zo veel beter dan de 65" die ik hiervoor had.

[ Voor 69% gewijzigd door Julian op 18-12-2022 13:58 ]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Even een vraag de OLED komt straks binnen en vroeg ik in Windows nog dingen moet instellen in in Nvidia framerate op 117fps? Dat soort instellingen.

En in Windows moet HDR aan dan he wil ik dit in games ook hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gebruik zelf de LG 48C2 als pc monitor om mee te gamen en ander thuis werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v1YN1AWB19TWiHunnHl6BEpysk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz3TR4s9oXLRgmRe6aW7Jgy9.jpg?f=fotoalbum_large

Ben er zeer zeer tevreden erover. Gebruik de gaming profiel die ik heb overgenomen van tech website om dit zo te hebben als echte gaming monitor

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Julian
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:16:
Even een vraag de OLED komt straks binnen en vroeg ik in Windows nog dingen moet instellen in in Nvidia framerate op 117fps? Dat soort instellingen.

Je moet ff de resolutie en refreshrate goed zetten door in het Nvidia control panel even naar beneden te scrollen naar de "PC" resoluties, anders heb je maar 60 Hz!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeGtRUxaFLExHA04ZtUAKOmlOBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oqeVLJVqELuL6vRpASxXW3Q.jpg?f=fotoalbum_large

HDR wil je altjid aan hebben, ook op je desktop.

Check ff je kleurinstellingen in je Nvidia control panel nadat je je TV hebt ingesteld zoals hierboven beschreven.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Tonton schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:16:

-Nadeel HDMI en TV is dat scherm niet auto aan en uit gaan, zoals je gewend bent met een PC mnt.
Dit is te verhelpen met programmatje LGTVCompanion. https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion
Even je TV een vast IP geven en hij gaat netjes aan en uit en kunt ook screen-off timing instellen.
even mijn dank voor deze. volgens mij had ik hier vorig jaar al een keer naar gekeken.
Maar het enigste wat ik vond was iets dat het scherm op zwart zetten.

nu deze geprobeerd, en het werkt prima.

alleen geluid moet ik nog een fix voor vinden.

of met de ab kiezen wat ik wil kwa sterkte.
of de tv/soundbar op 20 zetten en via mijn toetsenbord de sterkte aanpassen.

hier mijn werk/game en daarna tv/film/serie applicatie van dit scherm icm mijn pc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7eNTxpb5_GPTUeb55iK5Jei1fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsd7fbyviwZutEUGB00kCd2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrZQzJZwdCmyI1W93e4n_YVCX2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc1D0BUiqNeskYNxAXXzfkM3.jpg?f=fotoalbum_large

https://gathering.tweaker...message/71398552#71398552

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:16:

Ik heb HDR uitstaan hoor, ook al zegt Julian hierboven van aan. Zo gauw je een game start met HDR (bijv MW2 schakelt hij automagisch over naar HDR en 120 Gsync en weer terug eruit) en desktop werk wil ik juist geen HDR.

En inderdaad heb ik Nvidia color settings aan: 32bit / 10bpc (12 heeft geen zin met 10bit panel), RGB en FULL. die laatste staat standaard niet aan volgens mij.
Ook kun je video range op full setting, dat is in zelfde control panel:
Adjust the video color settings > with Nvidia settings > Advanced en daar dynamic range of Full (Staat standaard op limited)

Er zijn meer instellingen te doen in de TV: ik vind game optimizer goed startpunt, die zet alle beeldverbeteraars uit en zoals hierboven gezegd, zet 4K deep color aan (bij general / devices / hdmi) en bij ingang management de type apparaat op PC. Mag je erna ff tijd nemen om te genieten van de beeldkwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Ik heb zelf een LG C1 55" aan mijn PC hangen. En ik gebruik de PC op dit moment alleen om te gamen vanaf de bank. Ik gebruik een controller maar het gamen gaat ook perfect met een lapboard op schoot vanaf de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
jack zomer schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
[...]

even mijn dank voor deze. volgens mij had ik hier vorig jaar al een keer naar gekeken.
Maar het enigste wat ik vond was iets dat het scherm op zwart zetten.

nu deze geprobeerd, en het werkt prima.

alleen geluid moet ik nog een fix voor vinden.

of met de ab kiezen wat ik wil kwa sterkte.
of de tv/soundbar op 20 zetten en via mijn toetsenbord de sterkte aanpassen.
Top! Leuk dat het werk, aangaan duurt iets langer want Windows moet wel ff starten voordat er voor software een signaal naar TV kan gaan, maar dat is te overzien.

Ik zit ook nog wat te spelen met geluid.
Ik heb nu een Creative Katana v2, erg leuk apparaat voor desktop pc usage, soort van externe USB soundcard. Maar merk dat ik eigenlijk gewoon eARC ga, what you see is what you hear: wel zo handig en gaat mee uit en aan met de TV. Dat maakt ineens alle TV soundsbars ook erg makkelijk in gebruik.
De software voor usb out die bij de creative zat is dan ineens niet bruikbaar meer.

Heb dus maar toch een mnt arm met adapter gekocht, zelfde als @stin00 en is er gelijk ruimte voor iets bredere standaard soundbar, Uiteindelijk voor een JBL bar 300 Pro gegaan, net ietsje smaller dan scherm, geen sub en lekker veel front speakers erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
zo doe ik het ook ,de Arc op de eARC aansluiting dan heb ik via de pc ook dolby atmos geluid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
Tonton schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:22:
[...]
ik zou echt voor 42" gaan met 80cm
[...]
Heb je trouwens nog tips voor een MacBook / pc als ik kies voor de c2? Zit zelf te zoeken naar een goede KVM switch voor de c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:44:
[...]

Heb je trouwens nog tips voor een MacBook / pc als ik kies voor de c2? Zit zelf te zoeken naar een goede KVM switch voor de c2
sorry geen ervaring mee, het is een bekend probleem dat de PC setting niet wordt onthoudt, wordt hierboven gemeld en zag het ook in een youtube review van de c2 dat hij opgegeven had om voor een macbook te gebruiken. Ik had dat trouwens ook met een dell laptop (30Hz en niet onthouden PC), maar betere hdmi kabel loste dat op gelukkig. Maar dat staat totaal los van apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tonton schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:21:
Thanks mooie extra info.

Lijkt erop dat je ook nog wat RGB lighting met HDMI aansturing erachter geplakt hebt?
Het is een Philips Hue Ledstrip, maar 0,0 aansturing erbij hoor. Hij kleurt niet mee met het beeld. Ik gebruik hem vooral 's avonds met wit 6500k licht voor wat bias lighting. Kijkt wat prettiger, zeker met zo'n gigantisch scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA_wvmPPPbWOGMUDT9Ku0AHBqjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOdN9OtqFZ1j9s5CXl2oeFzR.jpg?f=fotoalbum_large
kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:44:
[...]
Ik weet niet hoe je een KVM switch op de C2 wil aansluiten, er is geen USB-C of USB-upstream aansluiting op de TV. Ik vrees dat je C2 geen muis/toetsenbord logica kan doorgeven.

Een Macbook aansluiten zal met een USB-C naar HDMI of HDMI naar HDMI kabel moeten met minimaal 18 Gbps (HDMI High speed). Je kan er uiteraard een USB/AUDIO/VIDEO hub/dongle tussen doen. Als deze HDMI heeft moet je erop letten dat er minimaal HDMI 2.0 op zit voor 4K @ 60 Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Er werd hier aangegeven HDR in Windows uit te laten want bij gamen gaat het dan wel aan maar dat werkt hier niet. Als ik HDR in Windows uit zet zeggen de games dat er geen HDR scherm is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:09:
Er werd hier aangegeven HDR in Windows uit te laten want bij gamen gaat het dan wel aan maar dat werkt hier niet. Als ik HDR in Windows uit zet zeggen de games dat er geen HDR scherm is?
Apart. misschien verschilt het per game?
mw2 zet het wel aan
ik zou zeker hdr op desktop vermijden, voegt niets toe terwijl het wel scherm onnodig bright maakt
kun je altijd nog ff hdr aanzetten voor game te starten?

EDIT:
nog wat meer gelezen en met windows+Alt+B is makkelijk HDR te toggelen, easy dus voor game starten
of je automatiseert het per game met
https://github.com/Codectory/AutoActions/

[ Voor 15% gewijzigd door Tonton op 19-12-2022 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Hm ik vind het juist wel prettig ook op de desktop, heeft wellicht te maken met de instellingen (op de TV dus) van het bijbehorende profiel? Als HDR uit staat vind ik alles te flets en het contrast te laag. En dan bedoel ik ook qua hoe realistisch het is, b.v. als ik als desktopachtergrond een foto van mijn motor heb, ziet het er met HDR aan realistischer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
Julian schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:32:
Hm ik vind het juist wel prettig ook op de desktop, heeft wellicht te maken met de instellingen (op de TV dus) van het bijbehorende profiel? Als HDR uit staat vind ik alles te flets en het contrast te laag. En dan bedoel ik ook qua hoe realistisch het is, b.v. als ik als desktopachtergrond een foto van mijn motor heb, ziet het er met HDR aan realistischer uit.
maar dan heb je vast niet OLED en Contrast op 100 staan, is bij mij wel zo. wat ook de basis setting is voor HDR content. En als beeld dan HDR wordt aangestuurd is dat niet te bright in HDR mode. content is juist geschikt voor 100/100 setting.

Als je desktop HDR gebruikt en brightness terugdraait, dan staat hij in principe weer te laag voor HDR content, dus moet je dan weer brightness bijdraaien. hoop dat je me nog snapt. :)
Ik vind daarom SDR desktop, HDR voor HDR content lekker werken. Maar ieder zijn ding hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ik gebruik het Game Optimizer-profiel voor alles dat ik doe op de PC (waarbij op de PC HDR ook altijd aan staat), met OLED helderheid op 100 en contrast op 90, en Dynamic Tone Mapping op Aan. Voor mij zit er dan zeker genoeg contrast in HDR content, of dat nou games of films (via MPC-HC met madVR) zijn, magoed misschien inderdaad een kwestie van smaak?

Ben wel benieuwd wat anderen doen, misschien kan het beter dan hoe ik het doe? Gebruiken jullie verschillende profielen voor verschillende activiteiten op de PC? Zo ja wat voor wat?

[ Voor 7% gewijzigd door Julian op 19-12-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Gebruik zelf ook de game optimizer erg makkelijk kan zo switchen tussen verschillende profielen .
En zelf nog een beetje fine tuning als het moet .
op de pc heb ik hdr altijd aan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Vind 100 oled light wel heftig op een meter afstand.

HDR op desktop vind ik idd niet fijn. Savonds HDR uit en light op 50 ofzo vind ik dan vel zat.

Met HDR games moet ik nog even testen….

Merk wel raar geknipperd in het character menu’s van Destiny 2 als ik switch tussen wapens en gear lijkt soort van local dimming iets te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazy187
  • Laatst online: 22-04 18:40
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Gebruik zelf deze app zodat de tv zich wat meer als een monitor gedraagt en ik hem dus niets steeds hoef uit te zetten met de remote als ik afk ben. Overigens gebruik ik ondertussen al 3 jaar een LG C9 als monitor, nog steeds geen burn in en gebruik hem intussen 2 jaar als scherm voor home office dus wordt veel gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door lazy187 op 20-12-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:32:
Vind 100 oled light wel heftig op een meter afstand.

HDR op desktop vind ik idd niet fijn. Savonds HDR uit en light op 50 ofzo vind ik dan vel zat.

Met HDR games moet ik nog even testen….

Merk wel raar geknipperd in het character menu’s van Destiny 2 als ik switch tussen wapens en gear lijkt soort van local dimming iets te zijn.
Ik heb hem zelf altijd op 80 brightness staan, verander er niks aan. Maar dat is volledig persoonlijke voorkeur. ISF Bright profiel met wat aanpassingen (vrijwel alles uit en warm wit). HDR heb ik, voor nu, uitstaan.

Kan je eens tijdens gamen VRR uitzetten via de game optimiser? Ik heb een vermoeden dat het geknipper dan stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
Net even nieuwe Witcher 3 op HDR gespeeld alles max, zo dat ziet er veel beter uit, spectaculair zelfs.

Volgens mij is het verschil zo, correct me if wrong.
Bij SDR is brightness/OLED backlight gewoon het hele beeld level up, lager hoger als een volume level.
Maar je dynamiek verandert niet, alles helderder of donkerder.

HDR werkt anders dan is 100/100 op OLED tv je max HDR white punt, kan verschillen per scherm maar lager zetten verlaagt je max brightness punt en dat hoeft in principe niet. Vandaar vaak aangeraden laat dat 100/100. Dan met gamma (dat barely visible plaatje) kan het spel reference setten waar het brightness omslagpunt ligt. Alles wordt dus relatief tov de mogelijkheden van je scherm en wat jij aangeeft dit is wat ik ze als omslagpunt. Je dynamiek wordt dan opgerekt naar wat kan. Misschien heeft ergens halve helderheid evenveel helderheid in HDR als SDR alleen HDR zal eromheen meer range hebben... Om ff aan te geven HDR is niet gewoon helderder.

Dus in Desktop werk wil ik liever small range, al geloof ik wel dat plaatjes / foto's er veel beter uit kunnen zien in HDR op desktop. In de stad rijd ik liever met een klein motortje soepel autotje en als ik het circuit op draai heb ik liever hogere range pk's en koppel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Merk trouwens wel wat ghosting...... niet extreem maar toch zou toch ook niet moeten kunnen? Jullie de FPS op 117 gezet vast?

HDR uit vind ik tijdens gamen dan weer zonde van de mogelijkheden maar ben nog niet helemaal tevreden met de kleuren tijdens gamen anders dan op de Series X en de OLED heb ik het idee maar kan ook zijn omdat je er dichter op zit.

Desktop HDR uit vind ik fijner. In game zet ik wel echt de LED lager want 100 is echt te vel op een meter afstand naar mijn idee..... (in game)

[ Voor 17% gewijzigd door JWFpeters op 20-12-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
JWFpeters schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:04:
Merk trouwens wel wat ghosting...... niet extreem maar toch zou toch ook niet moeten kunnen? Jullie de FPS op 117 gezet vast?

HDR uit vind ik tijdens gamen dan weer zonde van de mogelijkheden maar ben nog niet helemaal tevreden met de kleuren tijdens gamen anders dan op de Series X en de OLED heb ik het idee maar kan ook zijn omdat je er dichter op zit.
117? is dat dat buffer gedoe? volgens mij kan 120 gewoon hoor.
Games HDR aan, je kunt altijd gamma terugdraaien, maar je wilt max dynamics niet naar beneden halen.

Ghosting? heb je niet trumotion aanstaan ofzo?

heb je TV profiel wel op game optimizer staan? Die zet ook gelijk wat onzin uit en zet je ingang als PC.
Daarna zet ik gamma nog op BT1886 en white balance naar -48. klinkt extreem maar volgens HDTV is dat dichtste bij reference.

[ Voor 6% gewijzigd door Tonton op 20-12-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Gamma kan ik niet instellen, staat op game optimizer ja. Vind wel het gamma hoog staan naar mijn idee dus dat zou wellicht de oplossing zijn maar dan moet ik die wel kunnen instellen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Julian schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:33:
Nog een tip: stel een ouderwetse screensaver in. Natuurlijk eentje met veel zwart.

[Afbeelding]

Edit: dit is nu mijn derde LG die ik als monitor gebruik, begonnen met een 55, toen een 65 en nu dus deze 77". Denk wel dat het nu mooi is geweest en ik niet nóg groter ga, deze past nu perfect in de ruimte en qua beleving is het niet eens zo veel beter dan de 65" die ik hiervoor had.
Handige tip, heb net een screensaver ingesteld. Bij 3 minuten inactiviteit kom er een volledig zwarte screensaver. Gewoon eentje die standaard in Windows 11 zit (Screensaver 'Blank').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedopje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-03-2023
Hallo mede tweakers, ik overweeg al een tijdje om deze TV aan te schaffen als monitor. Nu heb ik al tig video's op YouTube gezien over de voordelen en nadelen. Lees hier ook genoeg bevestig. Ik gebruik Windows en de scaling hiermee is prima op deze TV, maar ..... ik ben ook Apple nieuwsgierig en de scaling met MacOS is een ander verhaal. Ook mbt dit onderwerp is genoeg te vinden, maar nergens hoor of lees ik hoe het echt in de praktijk uitpakt. Daarom hier de vraag: wie heeft deze monitor dagelijks in gebruik met MacOS en wat is de ervaring? Ik zal de TV gebruiken voor foto- en videobewerking, maar ook om op te werken (lees veel typen en documenten lezen). Ik zit ongeveer 90 a 100 cm van het scherm af. Hoe is de scherpte en leesbaarheid
dan? Is de combinatie van de lagere PPI en minder goede MacOS scaling dan onvoldoende voor dit gebruik of juist door de afstand voldoende? Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

stin00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:19:
[...]

Handige tip, heb net een screensaver ingesteld. Bij 3 minuten inactiviteit kom er een volledig zwarte screensaver. Gewoon eentje die standaard in Windows 11 zit (Screensaver 'Blank').
Jup heb ik ook.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcuseMeSir
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-04 16:44
Ik heb ook een LG C2 in gebruik als een PC display, denk dat ik niet zo snel terug zou gaan naar non oled panels haha.
Ik heb in die tijd deze reddit thread gevolgd voor het instellen van mijn LG C2. O-)

https://www.reddit.com/r/...tor_recommended_settings/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonton
Heb nog leuke soundbar gevonden voor de Oled, de Bose smart soundbar 600. Bij een soundbar zitten de main drivers meestal voorop maar bij deze bovenop (voor atmos) en alleen de tweeter voorop, maar dit werkt supergoed bij normaal geluid omdat je zo dichtbij een monitor zit tov een tv waar een soundbar normaal is voor gemaakt.
Nu schiet het geluid naar je toe ipv je voorbij over het bureau.

hier een review waarom ik hem eigenlijk overwoog.
YouTube: BOSE VS SONOS Soundbar! BOSE 600 Review - 2022 Best Small Sound Bar!
mijn creative katana2 verkocht en ook een JBL300 pro geprobeerd en teruggestuurd

Geluid is zo netjes vlak en natural (ben zeker geen Bose fan) dat ik er daarna in enthousiastme ook maar kleine sub (model 500) bij heb gekocht, maar heeft ie eigenlijk niet nodig voor gewoon gebruik. Films kijk ik toch wel in de woonkamer.

Nog een Ikea remote multi-tone lampje achter de tv gehangen, voor beter backlight.
ook net zoals stin00 een Ergotron HX stand geinstalleerd en setje staat nu als een huis.
perfecte prive / werk setup, ik switch makkelijk met de remote (sneltoets 1 is hdmi 1 en 3 is hdmi 3) de hdmi2 is de arc voor de Bose, dus het is heel makkelijk "what you see is what you hear".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J52uTXvSjJH1yzPurtj6XyAw6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnMKUxh00drKs4iCsqnD3D34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tonton op 12-01-2023 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
Zo staat mijne er bij een nette meter van me af dus perfect eigenlijk ondanks dat ik 1440p oled 27 verleidelijk zou vinden denk ik niet dat ik het formaat wil missen nog haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LCGkMm8Zz2HQUIdALQD7cszPBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rE1zl2st3B8Wp95bEP7vmTTa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Ik heb zojuist de LG OLED42C24LA weer in de doos gestopt. Ik wou het proberen ter vervanging van mijn LG 27GP850-B 165hz IPS gaming scherm maar ik vond er maar weinig verschil in zitten qua beeldkwaliteit. Dat had ik niet verwacht. De kleuren/pop/kwaliteit waren op de OLED marginaal beter dan op mijn huidige IPS scherm. Uiteraard wel veel betere zwartwaardes. Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.

Ik heb stuk of 5 YT video's doorgenomen qua settings, beetje lopen pielen met de kleuren etc maar ik bleef verbaasd hoe goed mijn huidige scherm is qua kleuren etc. Terwijl het scherm ook nog een matte coating heeft. Hoewel ik daar al van onder de indruk was toen ik hem net had. Ik had verwacht dat OLED nog een flinke stap voorwaarts zou zijn maar dat kon ik er niet uithalen. Voor het kijken van films is OLED een stuk beter maar in games... Ik kon het verschil niet zien afgezien van de zwartwaardes.

Het grootste probleem was dat ik op 1440p tussen de 120-160fps haal maar op 4k is dat amper 100. En helaas is dat behoorlijk merkbaar in de vloeiendheid van beweging en "snappieness". Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug...

Stap naar 4k OLED komt nog net iets te vroeg voor mij. Nog even twee jaar wachten op de RTX5000 serie, nieuwe CPU en tegen die tijd zijn er wel 4k 165hz OLED schermen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 11:38
biggydeen2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:

Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.
Dat lijkt niet alleen zo, dat is het ook, op een paar procent na. Sterker nog, je 27" monitor met 1440p-resolutie is een kleine 4% scherper dan 4k op een 42" scherm ;)

1440p op 27" = ~109 PPI
4k op 42" = ~105 PPI

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Hahn schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Dat lijkt niet alleen zo, dat is het ook, op een paar procent na. Sterker nog, je 27" monitor met 1440p-resolutie is een kleine 4% scherper dan 4k op een 42" scherm ;)

1440p op 27" = ~109 PPI
4k op 42" = ~105 PPI
Bedankt voor de bevestiging :)

Eigenlijk voegt 42 inch dus qua scherpte niks toe, sterker nog het wordt minder scherp. Als ik het zo bekijk is de ultieme 4k monitor ongeveer tussen de 32-38inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 22:39
biggydeen2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor de bevestiging :)

Eigenlijk voegt 42 inch dus qua scherpte niks toe, sterker nog het wordt minder scherp. Als ik het zo bekijk is de ultieme 4k monitor ongeveer tussen de 32-38inch.
Lol, ik heb dezelfde 27” als jij, als vervanger voor een andere 27”@60hz. Ik wilde eens ervaren hoe high framerates speelt.

Ik heb er een 32” 4K@60hz naast staan, maar qua gaming toch graag die 1440p@165 😀

Ik heb ook zitten twijfelen over de C2.
Ik zit ook te kijken naar een 42”-48” maar eigenlijk moeten ze die in 8K maken. Qua tv-resolutie (zwaar) overdreven, maar voor tekst is scherper beter en zie je het verschil tussen 4K en 8K echt wel. En dan het liefst in OLED en 120hz.

Gamen doen we dan wel in 4K de komende tig jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
White Feather schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Lol, ik heb dezelfde 27” als jij, als vervanger voor een andere 27”@60hz. Ik wilde eens ervaren hoe high framerates speelt.

Ik heb er een 32” 4K@60hz naast staan, maar qua gaming toch graag die 1440p@165 😀

Ik heb ook zitten twijfelen over de C2.
Ik zit ook te kijken naar een 42”-48” maar eigenlijk moeten ze die in 8K maken. Qua tv-resolutie (zwaar) overdreven, maar voor tekst is scherper beter en zie je het verschil tussen 4K en 8K echt wel. En dan het liefst in OLED en 120hz.

Gamen doen we dan wel in 4K de komende tig jaren.
Mijn grootste nadeel was dat ik gaming op 144fps+ 1440p max settings gewend ben. Dit zorgt voor een zeer soepele game ervaring en dit merk je direct als je drops hebt richting de 100 of daaronder. Mijn 3080ti trekt 4k op 120hz max settings simpelweg niet. Dan heb je minstens een 4080/4090 nodig.

Ik wacht op een 32 inch 4k 144hz OLED en dan zal ik tegen die tijd ook mn GPU gaan upgraden. Begint wel een dure hobby te worden met de prijzen van tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
biggydeen2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:
Ik heb zojuist de LG OLED42C24LA weer in de doos gestopt. Ik wou het proberen ter vervanging van mijn LG 27GP850-B 165hz IPS gaming scherm maar ik vond er maar weinig verschil in zitten qua beeldkwaliteit. Dat had ik niet verwacht. De kleuren/pop/kwaliteit waren op de OLED marginaal beter dan op mijn huidige IPS scherm. Uiteraard wel veel betere zwartwaardes. Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.

Ik heb stuk of 5 YT video's doorgenomen qua settings, beetje lopen pielen met de kleuren etc maar ik bleef verbaasd hoe goed mijn huidige scherm is qua kleuren etc. Terwijl het scherm ook nog een matte coating heeft. Hoewel ik daar al van onder de indruk was toen ik hem net had. Ik had verwacht dat OLED nog een flinke stap voorwaarts zou zijn maar dat kon ik er niet uithalen. Voor het kijken van films is OLED een stuk beter maar in games... Ik kon het verschil niet zien afgezien van de zwartwaardes.

Het grootste probleem was dat ik op 1440p tussen de 120-160fps haal maar op 4k is dat amper 100. En helaas is dat behoorlijk merkbaar in de vloeiendheid van beweging en "snappieness". Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug...

Stap naar 4k OLED komt nog net iets te vroeg voor mij. Nog even twee jaar wachten op de RTX5000 serie, nieuwe CPU en tegen die tijd zijn er wel 4k 165hz OLED schermen vermoed ik.
jammer dat het voor jou niet werkt.
Ik kwam zelf ook van een vrij goede LCD 38GN950 ook 109ppi en 160Hz op 38" maar vind het verschil met OLED juist dag en nacht. Ik heb vanaf begin al OLED's gehad, heel even ervoor 3D lcd en daarvoor plasma's en merk dat hierdoor heel gevoelig ben geworden voor backlight, dat stoort mij verschrikkelijk anderen hebben hier veel minder last van, vandaar mijn sterke bias naar OLED, dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.

Wat je zegt over 8K is inderdaad interessant 8K vond ik altijd overdreven voor tv gebruik omdat je zo dicht bij moet zitten en zo'n groot scherm moet nemen om nog verschil te zien. Laat ze eerst bitrate 4K maar eens omhoogschroeven. Maar inderdaad voor desktop gebruik niet eens zo'n slecht idee 8K op 42" dan nog adjustable kromming scherm. Zou een mooi monitortje zijn. rtx5090ti erin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Tonton schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:58:
[...]
Ik kwam zelf ook van een vrij goede LCD 38GN950 ook 109ppi en 160Hz op 38" maar vind het verschil met OLED juist dag en nacht. Ik heb vanaf begin al OLED's gehad, heel even ervoor 3D lcd en daarvoor plasma's en merk dat hierdoor heel gevoelig ben geworden voor backlight, dat stoort mij verschrikkelijk anderen hebben hier veel minder last van, vandaar mijn sterke bias naar OLED, dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.
Dat komt door o.a. de brightness setting (en je moet een beetje geluk hebben met het paneel). De brightness op mijn IPS paneel kan ik niet hoger zetten dan 10 van 100 want anders is het al te fel. 10 is echt max, helemaal in het donker heb ik hem eerder op 6-8 staan. Gevolg is dat de backlight bleed ook een stuk minder wordt ten opzichte van een hogere brightness. Daarnaast kun de backlight bleed/zwartwaarde en het waar te nemen contrast faken/vergroten/verminderne door een lamp direct achter het scherm te plaatsen. Zwart is bij mij dan vrijwel net zo zwart als de OLED. Maar dan moet ik wel de lamp aan hebben staan. Zonder lamp is OLED zeker beter.

Ik denk dat de 27 inch OLED met 240hz een betere optie is voor mij. Echter heeft die uitvoering een matte coating wat weer niet zo goed schijnt te zijn voor OLED. Daar wil je een glossy coating.

Maarja, het begint dan ook weer te kriebelen om een 4090 te halen want dan wil ik ook die 200hz benutten natuurlijk. Nu haal ik max 150 op 1440p dus dan heb je een scherm waarvan je de helft niet gebruikt. Maar die krengen zijn zo duur...

Denk dat OLED voor mij nog net even te vroeg is met mijn huidige hardware. Ik hoop over een jaar of twee-drie op een 32 inch OLED 4k @ 240hz icm een 5080/5090 en nieuwe CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tonton schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Wat je zegt over 8K is inderdaad interessant 8K vond ik altijd overdreven voor tv gebruik omdat je zo dicht bij moet zitten en zo'n groot scherm moet nemen om nog verschil te zien. Laat ze eerst bitrate 4K maar eens omhoogschroeven. Maar inderdaad voor desktop gebruik niet eens zo'n slecht idee 8K op 42" dan nog adjustable kromming scherm. Zou een mooi monitortje zijn. rtx5090ti erin :P
Ik kom ook van een LG 38GN950 en vind het verschil ook behoorlijk groot. In beide gevallen heb ik ook een 6500K lamp achter de monitor/tv hangen om het subjectieve contrast te verhogen en om het rustiger voor de ogen te maken.

Ik ben allergisch geworden voor LCD backlights: altijd wat backlightbleeding, bij IPS is er glow, het contrast is niet overal hetzelfde en je ziet altijd de imperfecties. OLED is zeker niet heilig, maar het feit dat de pixels zelf oplichten maakt voor mij een wereld van verschil. Daarnaast zorgt de glossy coating voor een prachtig beeld, terwijl monitoren in 99% van de gevallen met een anti-glare coating komen die het beeld korrelig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
LGTV Companion werkte ineens niet lekker meer na de laatste 42C2 firmware update. LGTV Companion x64 v2.0.0 is uitgebracht omdat LG de connectie methode heeft gewijzigd. Hier dus even de nieuwste versie downloaden: https://github.com/JPerss...anion/releases/tag/v2.0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenkemp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-03 22:10
Wat ik me afvraag, en op het internet niet heel veel over kan vinden, is

Optie 1: hoe het werkt als je een game op borderless windowed zet, met een resolutie van 2560 x 1440 om de 120fps te halen. Als ietwat meer betaalbare videokaarten beter in staat zijn om 4k@120fps te halen ben ik van plan over te stappen (zal met 1 a 2 jaar zijn).

Of, optie 2: de resolutie in Windows voor fullscreen op 1440p capped en dan de tv laat upscalen. Zorgt dit voor onscherp beeld op ~80cm afstand? Andere bugs/'features' die dit (on)mogelijk of onprettig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:20
Ik heb sinds een jaar een OLED42C2 als PC monitor in gebruik. Voornamelijk voor werk, af en toe voor gamen.

De laatste tijd merk ik dat ik veel last van mijn ogen heb als ik een tijd voor het scherm zit te werken. Vermoeide en rode ogen. Als ik dan even een rondje buiten ga wandelen, is t direct stukken beter.

Ik heb de OLED TV ingesteld in PC Modus. ISF dark room met OLED backlight op 38. In de Nvidia app (RTX 3080) PC modus ingesteld met 120Hz. Iemand nog tips behalve minder naar het scherm kijken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silvershadow449
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2023
Morpheus2003 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:56:
Ik heb sinds een jaar een OLED42C2 als PC monitor in gebruik. Voornamelijk voor werk, af en toe voor gamen.

De laatste tijd merk ik dat ik veel last van mijn ogen heb als ik een tijd voor het scherm zit te werken. Vermoeide en rode ogen. Als ik dan even een rondje buiten ga wandelen, is t direct stukken beter.

Ik heb de OLED TV ingesteld in PC Modus. ISF dark room met OLED backlight op 38. In de Nvidia app (RTX 3080) PC modus ingesteld met 120Hz. Iemand nog tips behalve minder naar het scherm kijken? :P
1. blue light filter aanzetten bij instellingen
2. bias lighting achter je monitor
3. brightness reduceren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Denk vooral dat we de TVs te vel hebben staan.....

Krijg morgen wederom de 27 inch OLED binnen van LG ga hem nog eens proberen maar nu iets langer. De eerste keer na 2 dagen terug gestuurd omdat ik hem niet vel genoeg vond maar wellicht ben ik gewoon een beetje te vel gewend vanwege de C2 42'' Ook vaak wel wat ''branderige'' ogen na uurtje of 2 Destiny spelen.....

Ik wil eigenlijk graag kleiner en sneller (240hz) voor de RTX 4080 die ik heb en daardoor ook weer wat langer daar mee kan doen ;) Maar vooral omdat ik 42 gewoon wat te groot vind. Vaak last van mijn nek bijvoorbeeld zins ik de 42 gebruik. Kwa scherpte zit het wel goed weinig verschil 4k op 42 inch of 1440p op 27inch

Ook even getwijfeld gewoon IPS te nemen maar denk dat je na eenmaal OLED echt niet meer terug kan kwa ghosting ook bijvoorbeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door JWFpeters op 04-05-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-04 21:16
Julian schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:33:

[Afbeelding]

Op hoeveel meter afstand zit je en is de tekst goed te lezen of moet je regelmatig inzoomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian
Ik heb het ven opgemeten voor je, 2m45, alles goed te lezen met de webbrowser op zoom 100% en scale in Windows op 200%. Ik meen dat ik hem met mijn 65" op 225% had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Laatst online: 05:31
Ik heb een LG C1 55" en die was rechts onder ingebrand met text en een rondje en wat blokjes
erg goed zichtbaar maar ik herken de text met rondjes niet en tog moet dit uren lang in beeld hebben gestaan en is toen ingebrand.

Coolblue heeft een monteur gestuurd en die had al meteen een nieuw paneel bij zich op garantie natuurlijk.

Hij vertelde mij dat LG had gezegd repareer maar op garantie maar dit doen we een maalig,
Oftewel mijn nog 13 maanden garantie gold niet meer voor het inbranden van het beeldscherm.
En volgens hem is LG niet blij met het gebruik als PC monitor.

Maar goed hij is weer als nieuw ik ben erg blij. Coolblue heel erg bedankt voor de snelle hulp aan huis.

PS: De monteur zij dat LG had kunnen uitlezen dat de TV heel veel uren had gemaakt met erg lange sessies
Het advies was zet hem na uiterlijk 6 uur ff uit voor een tijdje.

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
@mmxmmx in ieder geval nice afgehandeld.
hoe gebruik jij hem dan? ik gebruik dark theme, weggaande taakbalk, 3m screensaver en 5m standby. oled pixel at 55.
en werk kan ik wat langere sessies hebben dan prive, maar werk dat is wat teams of office in dark mode..
Kan mij haast niet voorstellen dat dat inbranden gaat veroorzaken.

als je veel wit gebruikt, static voor uren lang.. tja zal kans hoger zijn.
gewoon nieuwsgierig waar de limit ongeveer zal liggen.
weglopen een geen standby ofzo is killing natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Tonton schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:38:
@mmxmmx in ieder geval nice afgehandeld.
hoe gebruik jij hem dan? ik gebruik dark theme, weggaande taakbalk, 3m screensaver en 5m standby. oled pixel at 55.
en werk kan ik wat langere sessies hebben dan prive, maar werk dat is wat teams of office in dark mode..
Kan mij haast niet voorstellen dat dat inbranden gaat veroorzaken.

als je veel wit gebruikt, static voor uren lang.. tja zal kans hoger zijn.
gewoon nieuwsgierig waar de limit ongeveer zal liggen.
weglopen een geen standby ofzo is killing natuurlijk.
Ten eerste was hij al 700€ afgeprijsd omdat de C1 Vervangen werd door de C2.

Ik heb heel af en toe het vermoeden dat de TV al ingebrand was toen ik hem kocht.
Maar heb daar geen enkel echt bewijs voor en ik vraag mij zelf dan ook af waarom ik het dan niet eerder gezien heb of waarom mij het niet was opgevallen dat hij was ingebrand.

Maar dat wat ingebrand stond moet uren of zelfs dagen lang in beeld hebben gestaan en dat doe ik nooit.
Er zat geen plastiek laagje op het scherm wat je er aftrekt nadat je hem uit de doos haalt.

Ik speel hoofd zakelijk Euro truck Simulator 2 met mijn computer en verder nog heel veel You Tube kijken.

Mijn screensaver van windows 11 doet het af en toe niet maar heb wel een bewegende achtergrond in windows. Dat programmatje heet Wallpaper Engine. Die draait standaard als je de PC aanzet.

Maar goed ik weet echt niet wat het geweest is. ff bedankt voor de tip om bij energie besparen ff dat standby weer te activeren was altijd zo gewend om dit uit te zetten.

Ben elke dag zo blij dat hij gerepareerd is als ik naar het scherm kijk ben de winkel wel heel dankbaar. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:18
JWFpeters schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:00:
Zo staat mijne er bij een nette meter van me af dus perfect eigenlijk ondanks dat ik 1440p oled 27 verleidelijk zou vinden denk ik niet dat ik het formaat wil missen nog haha

[Afbeelding]
Waar haal je een dergelijk "lang" bureau weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superpolm
Julian schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:06:
Ik heb het ven opgemeten voor je, 2m45, alles goed te lezen met de webbrowser op zoom 100% en scale in Windows op 200%. Ik meen dat ik hem met mijn 65" op 225% had....
Bedankt voor het opmeten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Azerox schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:52:
[...]

Waar haal je een dergelijk "lang" bureau weg?
Dit was een 80cm eiken blad met daarachter nog eens 30cm eiken plank dus totaal 110cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-04 01:04
Tonton schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 17:13:
ook net zoals stin00 een Ergotron HX stand geinstalleerd en setje staat nu als een huis.
Nu zie ik op de site dat dit niet zou passen op de lg c2 42? Of zit ik dan een verkeerde te bekijken? Heb jij een link hiervoor? Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door Beatz op 28-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Beaudog schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:31:
zo doe ik het ook ,de Arc op de eARC aansluiting dan heb ik via de pc ook dolby atmos geluid .
Heb een LG C1 met Sony soundbar ook atmos.
Als ik in Windows Atmos instel hoor ik regelmatig een keiharde knarsende toon die pas weg gaat als ik bij volume control de schuif naar 0 verplaats.

Niet te gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
mmxmmx schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 01:45:
[...]

Heb een LG C1 met Sony soundbar ook atmos.
Als ik in Windows Atmos instel hoor ik regelmatig een keiharde knarsende toon die pas weg gaat als ik bij volume control de schuif naar 0 verplaats.

Niet te gebruiken dus.
Daar heb ik geen last van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
Beatz schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Nu zie ik op de site dat dit niet zou passen op de lg c2 42? Of zit ik dan een verkeerde te bekijken? Heb jij een link hiervoor? Alvast bedankt!
klopt niet direct door andere vesa maat, je hebt ook nog een omvormer nodig, maar die kost maar 15 euro bij amazon:
https://www.amazon.nl/gp/product/B008KL72T8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
stin00 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:54:
[...]

Ik kom ook van een LG 38GN950 en vind het verschil ook behoorlijk groot. In beide gevallen heb ik ook een 6500K lamp achter de monitor/tv hangen om het subjectieve contrast te verhogen en om het rustiger voor de ogen te maken.

Ik ben allergisch geworden voor LCD backlights: altijd wat backlightbleeding, bij IPS is er glow, het contrast is niet overal hetzelfde en je ziet altijd de imperfecties. OLED is zeker niet heilig, maar het feit dat de pixels zelf oplichten maakt voor mij een wereld van verschil. Daarnaast zorgt de glossy coating voor een prachtig beeld, terwijl monitoren in 99% van de gevallen met een anti-glare coating komen die het beeld korrelig maakt.
beetje late reply, maar dit verwoordt precies hoe ik er ook tegenaankijk.
alles zonder backlight maakt voor mij een enorm verschil.

Heb mijn tv geupdade naar een 83"G2 een Asus Oled laptop gekocht en geniet van de nieuwe Garmin S70 omdat er ook een Amoled scherm in zit.. en ineens voor het eerst in decades altijd weer een horloge om heb. Oled is gewoon wereld van verschil voor mijn oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatz
  • Laatst online: 23-04 01:04
Tonton schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:36:
[...]

klopt niet direct door andere vesa maat, je hebt ook nog een omvormer nodig, maar die kost maar 15 euro bij amazon:
https://www.amazon.nl/gp/product/B008KL72T8
Thanks en deze heb ik inderdaad gehaald. Ik heb de Ergotron HX ook kunnen halen voor een lagere prijs dus top! al proberen een foto te maken als alles er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
Beatz schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Thanks en deze heb ik inderdaad gehaald. Ik heb de Ergotron HX ook kunnen halen voor een lagere prijs dus top! al proberen een foto te maken als alles er is.
kost wat maar super stevig en voelt zeer reliable.
Ik trek hem ook compleet naar voorkant bureau (max extended arm) en iets tilted naar beneden, als ik even rondje F1'23 wil rijden en playseat voor mijn bureau zet. geen probleem voor de HX en super beeld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNightbringer
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 14:20
Ik zit al enige tijd te dubben om mijn monitor te vervangen met een grotere monitor/tv.

Deze heb ik op het oog: uitvoering: Philips 48OLED707/12 Zwart.

Het doel is voornamelijk gaming/editing(premiere pro). Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Ik kwam deze van LG ook nog tegen, al is die weer iets duurder: uitvoering: LG UltraGear 48GQ900 Zwart

Wat is metro? | Webdesign met een grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
TheNightbringer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:31:
Ik zit al enige tijd te dubben om mijn monitor te vervangen met een grotere monitor/tv.

Deze heb ik op het oog: uitvoering: Philips 48OLED707/12 Zwart.

Het doel is voornamelijk gaming/editing(premiere pro). Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Ik kwam deze van LG ook nog tegen, al is die weer iets duurder: uitvoering: LG UltraGear 48GQ900 Zwart
48" lijkt me net stapje te groot dan moet je er al serieus ver vanaf zitten.
Waarom de Philips? zit gewoon LG panel in kun je net zo goed goedkoop ergens een LG C2 scoren.
de LG die je aangeeft is een monitor geen tv, dan zit je dus met een antispiegel laag en verlies je het mooie wat van een OLED waar kleuren en contrast juist zo mooi maakt net zoals een oled tv, telefoon zeg maar waar ook geen antiglare laag op zit.

Zijn zat filmpjes die een oled monitor en tv vergelijken voor tv gebruik. Zoek maar deze ultragear vs c2
Meestal komt de C2 als winnaar eruit of je moet echt last van spiegeling hebben (Zoals een raam achter je bureau stoel)
Je betaalt erg veel premium voor een antiglare en stable whites maar dat is met factory ab ook uit te zetten op de c2

[ Voor 37% gewijzigd door Tonton op 27-07-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNightbringer
Tonton schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:56:
[...]

48" lijkt me net stapje te groot dan moet je er al serieus ver vanaf zitten.
Waarom de Philips? zit gewoon LG panel in kun je net zo goed goedkoop ergens een LG C2 scoren.
de LG die je aangeeft is een monitor geen tv, dan zit je dus met een antispiegel laag en verlies je het mooie wat van een OLED waar kleuren en contrast juist zo mooi maakt net zoals een oled tv, telefoon zeg maar waar ook geen antiglare laag op zit.

Zijn zat filmpjes die een oled monitor en tv vergelijken voor tv gebruik. Zoek maar deze ultragear vs c2
Meestal komt de C2 als winnaar eruit of je moet echt last van spiegeling hebben (Zoals een raam achter je bureau stoel)
Je betaalt erg veel premium voor een antiglare en stable whites maar dat is met factory ab ook uit te zetten op de c2
Dikke edit, inmiddels ben ik toch maar voor de c2 gegaan en 42”.

Groter was wrs wel overkill, al ben ik erg content met het beeld.

Is het mogelijk dat ie zelf de hdr aanzet? Alleen bij games dan.

[ Voor 25% gewijzigd door TheNightbringer op 06-08-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
TheNightbringer schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Dikke edit, inmiddels ben ik toch maar voor de c2 gegaan en 42”.

Groter was wrs wel overkill, al ben ik erg content met het beeld.

Is het mogelijk dat ie zelf de hdr aanzet? Alleen bij games dan.
haha en ik dacht hij heeft helemaal gelijk moet inderdaad lekker zelf weten wat hij koopt en grappig dat je dan toch c2 bent gegaan ☺️

denk 42 echt beter dan 48 ook omdat je ppi anders omlaag gaat, als 8K de standaard wordt mag je weer groter 😉

auto hdr: sommige games doet hij dat al zoals MW2
ik gebruik sneltoets, had er hierboven al wat over geschreven

knip:

EDIT:
nog wat meer gelezen en met windows+Alt+B is makkelijk HDR te toggelen, easy dus voor game starten
of je automatiseert het per game met AutoActions

zie link hierboven ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNightbringer
Tonton schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

haha en ik dacht hij heeft helemaal gelijk moet inderdaad lekker zelf weten wat hij koopt en grappig dat je dan toch c2 bent gegaan ☺️

denk 42 echt beter dan 48 ook omdat je ppi anders omlaag gaat, als 8K de standaard wordt mag je weer groter 😉

auto hdr: sommige games doet hij dat al zoals MW2
ik gebruik sneltoets, had er hierboven al wat over geschreven

knip:

EDIT:
of je automatiseert het per game met AutoActions

zie link hierboven ergens
Ik had inmiddels de sneltoets ook ontdekt. Auto-hdr werkt niet, of ik doe wat verkeerd.

Uiteindelijk vond ik de ppi toch wat fijner en deze kon ik gewoon mounten aan mijn beugel, ideaal.

Playstation erbij, die github tool geïnstalleerd.

Enige nadeel, het lijkt erop als wanneer ik de tv niet voor het opstarten aanzet, mijn moederbord (asus) een wit lampje opzet. Hoe dit precies zit is nog een raadsel, want consistent is het niet helemaal. Wie weet de videokaart even erop nieuw in zetten. (4070ti)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQAdPuaM6uLS1l5-mEeaeK0tjWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0d9eEcjZyPq7vBjtyR8eNFm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door TheNightbringer op 18-08-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:33
Ik ben al langere tijd aan het overwegen om een LG 42'' oled te kopen om te gebruiken als PC monitor. Nu heb je hier uiteraard de LG C2 en de LG C3 als opties, zo ver ik kan vinden in reviews zijn er vrij weinig verschillen tussen deze twee modellen. De C3 had minder aggressieve auto-dimming maar ik geloof dat een recente update dit ook voor de C2 heeft verbeterd?

Zijn er dus nog echt pluspunten voor de LG C3 of kan je momenteel beter gewoon een LG C2 kopen voor minder geld en vrijwel hetzelfde product? Enkel voor gebruik als een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-04 07:46

sn0ww

Goet is niet goed.

Redblader schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:07:
Ik ben al langere tijd aan het overwegen om een LG 42'' oled te kopen om te gebruiken als PC monitor. Nu heb je hier uiteraard de LG C2 en de LG C3 als opties, zo ver ik kan vinden in reviews zijn er vrij weinig verschillen tussen deze twee modellen. De C3 had minder aggressieve auto-dimming maar ik geloof dat een recente update dit ook voor de C2 heeft verbeterd?

Zijn er dus nog echt pluspunten voor de LG C3 of kan je momenteel beter gewoon een LG C2 kopen voor minder geld en vrijwel hetzelfde product? Enkel voor gebruik als een monitor.
Ik denk dat je je vraag zelf al beantwoord hebt.
Ik heb een C2 en hij bevalt uitstekend.

..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
sn0ww schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat je je vraag zelf al beantwoord hebt.
Ik heb een C2 en hij bevalt uitstekend.
Ik zocht eigenlijk meer wat bevestiging dat bijvoorbeeld de automatische dimming inderdaad geen probleem meer is en wellicht dat er iemand was die zowel de C2 als de C3 had gebruikt en nog wat verschillen kon opmerken. :)

Zoals gezegd lijkt het er inderdaad wel op dat het zeker voor PC gebruik gewoon hetzelfde scherm is maar als de automatische dimming bij de C3 bijvoorbeeld alsnog minder storend is afgesteld dan de C2 dan zou dit voor mij wel een reden kunnen zijn om de C3 te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0ww
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-04 07:46

sn0ww

Goet is niet goed.

Redblader schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Ik zocht eigenlijk meer wat bevestiging dat bijvoorbeeld de automatische dimming inderdaad geen probleem meer is en wellicht dat er iemand was die zowel de C2 als de C3 had gebruikt en nog wat verschillen kon opmerken. :)

Zoals gezegd lijkt het er inderdaad wel op dat het zeker voor PC gebruik gewoon hetzelfde scherm is maar als de automatische dimming bij de C3 bijvoorbeeld alsnog minder storend is afgesteld dan de C2 dan zou dit voor mij wel een reden kunnen zijn om de C3 te overwegen.
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven, heb de dimming uitgezet in het servicemenu.

..........

• Tonton
TheNightbringer schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:51:
[...]

Enige nadeel, het lijkt erop als wanneer ik de tv niet voor het opstarten aanzet, mijn moederbord (asus) een wit lampje opzet. Hoe dit precies zit is nog een raadsel, want consistent is het niet helemaal. Wie weet de videokaart even erop nieuw in zetten. (4070ti)

[Afbeelding]
Klopt heb ik ook, best suf want tooltje zorgt erna voor dat tv aangaat.
Maar dan heeft moederbord al geen monitor gevonden.. wou dat het een optie was in bios no alarm on no hdmi mnt return signal ofzo...
zet nu dus nog steeds eerst tv aan met AB, maar tooltje zet hem wel uit iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNightbringer
Tonton schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:53:
[...]zet nu dus nog steeds eerst tv aan met AB, maar tooltje zet hem wel uit iig.
Dit is mijn oplossing ook. Ach, verder werker het wel fantastisch, heel veel edit space voor in premiere pro. En games zijn zoveel mooier en intenser. (Dit vergeleken met m’n 65” oled, omdat ik daar heel ver vandaan zit) Genieten dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Tonton schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Klopt heb ik ook, best suf want tooltje zorgt erna voor dat tv aangaat.
Maar dan heeft moederbord al geen monitor gevonden.. wou dat het een optie was in bios no alarm on no hdmi mnt return signal ofzo...
zet nu dus nog steeds eerst tv aan met AB, maar tooltje zet hem wel uit iig.
Dat is wel vreemd! Hier ook een Asus moederbord (X570) en ik heb nergens last van. PC boot gewoon altijd, ik hoef niet de C2 eerst aan te zetten. Ben benieuwd waarom je dit probleem hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkeboel
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-03 06:13
Beste mensen heb zelf ook een oled c2 42 inc nu wil ik hem ook graag voor gaming monitor gebruiken aan gezien een echte gaming monitor veel geld is en ik veel liever op tv game nu ben ik heel erg bang voor burn in heb namelijk geen geld voor nieuwe oled ma alls ik al deze tips over neem is de kans klein tog dat het in gaat branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
gekkeboel schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:36:
Beste mensen heb zelf ook een oled c2 42 inc nu wil ik hem ook graag voor gaming monitor gebruiken aan gezien een echte gaming monitor veel geld is en ik veel liever op tv game nu ben ik heel erg bang voor burn in heb namelijk geen geld voor nieuwe oled ma alls ik al deze tips over neem is de kans klein tog dat het in gaat branden?
Je ziet in het algemeen voornamelijk mensen die bang zijn voor burn-in terwijl er bij recentere oled schermen eigenlijk maar heel weinig posts te vinden zijn van mensen die daadwerkelijk burn-in hebben ervaren.

Ik denk dat je, zeker als je er netjes mee om gaat, je met een moderne LG OLED niet zo heel erg druk hoeft te maken om burn-in. Je kan voor de zekerheid wel gebruik maken van de algemeen bekende tips zoals het instellen van een screensaver en het verbergen van de Windows balk en snelkoppelingen. Zorg er verder ook voor dat je het scherm niet volledig van het stroom afhaalt aangezien de pixel refresh tijdens de standby stand gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Ik heb de LG 42C2 nu bijna 1 jaar in gebruik voor 75% kantoorwerk en 25% gaming. Enorm veel statische content (bureaublad, VMware, browsers, modellerings sotware) en zonder darkmode. OLED brightness staat op 57 en alle energy savers staan uit. Ik heb alleen ingesteld dat m'n taakbalk verdwijnt en er na 2 minuten niks doen een volledig zwarte screensaver komt.

Net even een burn-in check gedaan en het paneel is gewoon 100% puntgaaf. Ik zal binnenkort met een service remote nog even checken hoeveel branduren het paneel nu heeft, ding staat op werkdagen regelmatig 10 uur lang aan.

Nog steeds bijzonder tevreden met de beeldkwaliteit, games spatten van het scherm af. Voor werk kan ik ook niet meer zonder denk ik, de extra hoogte is echt heerlijk. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar een ultrawide van 34" of 38".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkeboel
Top dank jullie wel ik sluit hem er morgen op aan hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
stin00 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:09:
Ik heb de LG 42C2 nu bijna 1 jaar in gebruik voor 75% kantoorwerk en 25% gaming. Enorm veel statische content (bureaublad, VMware, browsers, modellerings sotware) en zonder darkmode. OLED brightness staat op 57 en alle energy savers staan uit. Ik heb alleen ingesteld dat m'n taakbalk verdwijnt en er na 2 minuten niks doen een volledig zwarte screensaver komt.

Net even een burn-in check gedaan en het paneel is gewoon 100% puntgaaf. Ik zal binnenkort met een service remote nog even checken hoeveel branduren het paneel nu heeft, ding staat op werkdagen regelmatig 10 uur lang aan.

Nog steeds bijzonder tevreden met de beeldkwaliteit, games spatten van het scherm af. Voor werk kan ik ook niet meer zonder denk ik, de extra hoogte is echt heerlijk. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar een ultrawide van 34" of 38".
Heb je een lichte of donkere kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
superpolm schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:43:
[...]

Heb je een lichte of donkere kamer?
Bureau staat, voor nu, nog in de woonkamer met 3 grote ramen. Erg veel licht dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkeboel
Goede morgen misschien ook een tip heb een auto hide icons gevonden van sofwareok programma werkt super je kan het helemaal instellen na eigen smaak wat het doet is om de 2 sec gaat de desktop icons weg middel muis knop en poppen weer op ik zelf ben nu van plan om de oled te gebruiken alls 2de scherm en monitor te gebruiken alls windows scherm is het te veel gedoe gebruik ik ook de oled alls hooft scherm wil jullie nog bedanken voor alle nuttige tips in deze posts bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
Leuk hij doet ff OLED burn-in testje 4 uur wit blok midden op scherm
Het overexposede deel is vermoeid erna (dus donkerder) maar een automagische pixel refresh en hij is weer nieuw. Ook de reacties eronder van mensen die deze schermen compleet tot de max 'mis' bruiken hebben geen burn-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 21-04 21:54
Loop al een tijd met het idee om een LG C3 42inch aan te schaffen als monitor, maar ben bang dat deze (te) groot zal aanvoelen. Zeker met gamen. Snap niet zo goed waarom er niks tussen een 27 inch 2560x1400 monitor en een 42 inch 4K zit. :/ Gebruik: 65% audio productie - 35% gaming.

Kan iemand mij over te streep trekken met ervaringsverhalen? :P

p.s. mijn bureau is 80cm, dus aan de afstand naar het scherm zal het niet liggen.

[ Voor 12% gewijzigd door kaos001 op 14-11-2023 08:13 ]

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton
ik had een 38” widescreen maar een 42” oled is dag en nacht verschil. veel vullender beeld voor je ogen en veel mooiere kleuren en zwart waarden.
Iedereen die het ziet is wauw en dat is zeker niet bij een fletse antiglare monitor, misschien enige nadeel is je moet ook best wel goede kaart hebben om alles native 4K te spelen. (hoewel lager ook vast werkt maar doe ik nooit haha)
Kun je niet eerst goedkoop een C2 nemen (of tweede kans ofzo) kun je er ook zo weer vanaf en minder kosten, zoveel beter is een C3 niet volgens mij. betere helderheid bij HDR misschien.
Ik ben ook de biased topic starter maar ik vind het een van beste upgrades die ik gedaan heb.
Ik doe werk 65% vanaf Dell laptop met beetje hogere scaling op de C2 en 25% thuisgebruik desktop en 20% gamen ofzo. Maar juist die games zien er bizar geweldig uit in Gsync 120hz, 4K in HDR

[ Voor 4% gewijzigd door Tonton op 14-11-2023 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:33
kaos001 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:11:
Loop al een tijd met het idee om een LG C3 42inch aan te schaffen als monitor, maar ben bang dat deze (te) groot zal aanvoelen. Zeker met gamen. Snap niet zo goed waarom er niks tussen een 27 inch 2560x1400 monitor en een 42 inch 4K zit. :/ Gebruik: 65% audio productie - 35% gaming.

p.s. mijn bureau is 80cm, dus aan de afstand naar het scherm zal het niet liggen.
Zit op volgens mij nog geen meter van m'n 55 inch tv te gamen. Is als ik naar voren hang (speel met controller) soms wel groot, maar als ik gewoon met de rug tegen de leuning zit prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
kaos001 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:11:

48 inch LG op 115cm.
Ik ga nooit meer terug

Mijn vorige scherm was een ultra ultra wide lg 34ump 95. Ook een heerlijk scherm
Maar de Oled tvs zijn heerlijk in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Ok, ik ga het doen. :7

De vraag is, een C2 of C3? Kan er maar weinig over vinden wat nu de verschillen zijn.
Wel met de grotere varianten, maar niet de 42 inch.

Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-04 00:18
kaos001 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:

De vraag is, een C2 of C3? Kan er maar weinig over vinden wat nu de verschillen zijn.
Ik zou zelf voor de C3 gaan ivm nieuwer model, tenzij prijsverschil groot is ;)
Volgens mij is er amper verschil tussen de panelen behalve de processor/software.

https://www.rtings.com/tv...48?usage=1&threshold=0.10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton

Indeed C3 nemen omdat gewoon nieuwer, maar als je ergens goede korting kunt krijgen C2 die nemen want bijna zelfde.
Alleen de G3 heeft echte verbetering met: micro-lens array die voor veel meer helderheid zorgt, handig bij piek in HDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online

42C3 voor €899 bij Amazon DE: https://www.amazon.de/LG-...9-21&ascsubtag=1827282560

Incl btw en shipping 921,10 €

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 14-11-2023 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton

leuk, ben benieuwd hoe het bevalt laat ff weten.
goed plan is ook om goede stand te halen, bijv ergotron zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Tonton schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:27:
[...]
bijv ergotron zie hierboven
Haha het moet wel leuk blijven. €250,- voor een stand vind ik iets teveel van het goede :D
Ga eerst even kijken hoe is het zonder stand, dat kan altijd nog.

Even jagen op C2/C3 black friday deals >:)

Soundcloud

• Tonton
kaos001 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:32:
[...]

Haha het moet wel leuk blijven. €250,- voor een stand vind ik iets teveel van het goede :D
Ga eerst even kijken hoe is het zonder stand, dat kan altijd nog.

Even jagen op C2/C3 black friday deals >:)
Bij de c2 zijn de pootjes net wat laag voor monitor gebruik, ik had er eerst houtjes onder. Idealiter heb ik mijn scherm 12cm boven bureau.
over die 250 helemaal eens. Ik heb ergens een return gevonden en iemand anders ook zoiets geloof ik. dus even geluk hebben.
zo’n stevige stand wel fijn hoor, die gaat heel wat OLED generaties mee

• kaos001
Tonton schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:06:
[...]
zo’n stevige stand wel fijn hoor, die gaat heel wat OLED generaties mee
Ja ben het wel met je eens hoor, mijn vorige dual 27inch setup had het ook en zoveel ruimte onder je schermen is fantastisch. Moet me alleen even inlezen wat de beste deal hiervoor is. Je zit ook met een VESA 300x200mm mount/convertie enzo. Niet veel mensen gooien een TV op een monitor desk stand natuurlijk :7

psst: suggesties altijd welkom O+

[ Voor 5% gewijzigd door kaos001 op 16-11-2023 16:19 ]

Soundcloud

Pagina: 1 2 Laatste