Toon posts:

OLED TV als PC Monitor

Pagina: 1
Acties:

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 13:53
Leek me goed een topic te maken over een OLED TV als monitor te gebruiken.

Ik ben zelf namelijk net overgestapt van een widescreen 38" LCD naar een OLED TV: OLED42C2 voor zowel prive desktop als thuiswerk scherm en ben erg enthousiast.
Ik was voor TV gebruik al vanaf begin aan fan van OLED, omdat ik het concept van vanachter belichte pixels zoals bij LCD altijd erg irritant vond kijken. Techniek is vast weer beter geworden maar OLED was vanaf het begin al amazing. Dus zat al wat jaren te kijken wanneer er kleinere PC OLED monitoren zouden komen.

Even wat tips op een rijtje.

-OLED staat bekend om zijn diepe zwartwaarden en diepe kleuren. Bij een monitor (ook OLED monitor) zit er vaak een antiglare laag op (die zeker helpt tegen spiegelingen) maar die heeft ook groot negatief effect op de zwartwaarden en kleuren. Precies dus die OLED voordelen. Ik zat dus al jarenlang te wachten op een goede OLED monitor en ze komen nu wat op de markt, maar ben achteraf toch voor een TV gegaan: spiegeling is geen issue bij mij (ook in gebruik echt 0% last van) en ik moet gewoon die zwartwaarden en kleuren hebben waar ik zo van geniet in mijn woonkamer (77" GX)

-Een OLED is per definitie wat groot... ik heb een 42" en zit op ongeveer 1M kijk afstand, 48" lijkt me echt te groot en zelfs voor de 42" moet je geen klein bureau hebben. Scaling staat op 150% of 175% bij mij.
Hoogte moest ik ook net een paar cm aanpassen om sweet spot te vinden, vooral verticaal heb je veel scherm. Heb steuntjes ook maar tot paar cm achter bureau laten gaan zodat kijkafstand toch net weer wat verder was. Misschien is 40" eigenlijk nog een betere grootte.
Een klein beetje curve was misschien ook beter geweest om goed overzicht te hebben op hele scherm. Doordat ik van een curved scherm afkwam lijkt dit scherm de eerste paar dagen zelfs negatief curved... mijn hersens moesten even wennen.

-veel pixels op een groot vlak dan kun je beter ook een goede videokaart erbij nemen.
Ik zelf heb een RTX4090 aangeschaft en Gsync 120Hz, 4K HDR OLED gamen is echt een genot, graphics spatten echt het scherm af. Ook is OLED verwerkingstijd erg snel wat ook weer meehelpt in ervaring.

-Tekst is superscherp, ik lees soms over LG pixeldesign dat dit niet zou zijn, maar het is scherper nog dan mijn 38GN950 die een 109dpi had met res 3840x1600. De 42" C2 heeft 4K 106dpi maar je zit misschien iets verder zodat het beter lijkt. De TV op PC settings zetten helpt ook hierin geloof ik.

-Er zit geen DP aansluiting op, je zult dus HDMI moeten gaan. moderne kaarten kunnen dat gewoon.

-Nadeel HDMI en TV is dat scherm niet auto aan en uit gaan, zoals je gewend bent met een PC mnt.
Dit is te verhelpen met programmatje LGTVCompanion. https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion
Even je TV een vast IP geven en hij gaat netjes aan en uit en kunt ook screen-off timing instellen.

-Met een service remote (7 euro bij Amazon) zijn er twee auto-dimming features uit te zetten: Temporal Peak Luminance Control (TPC) and Global Sticky Reduction (GSR). Ervaringen zijn dat dit weinig risico met zich meebrengt, maarja geen garantie natuurlijk. groot voordeel is dat bij statische beelden dus de brightness niet meer wordt aangepast, dit maakte het voor veel mensen onbruikbaar, maar is dus op te lossen. Heb het trouwens ook uitstaan in mijn woonkamer TV.

-Dark Theme setting, om heldere statische schermen te vermijden is het beter een donker windows theme te kiezen, maar eigenlijk wil je dat ook omdat je veel meer detail in het donker hebt ivm een LCD, de kracht van een OLED komt zo juist naar voren.

-Burn-in, de eeuwige discussie met OLED. Zover ik heb kunnen lezen valt dat ontzettend mee en ik neem het risico gewoon zonder al te stressvol wit statisch te vermijden. Ik gebruik hem ook gewoon voor werk, standaard office werk outlook, ppt, excel, word, pdf, browser software en veel teams en het bevalt goed. Uiteraard is dit wel statischer beeld voor het scherm.
Met zoveel ruimte ga je automatisch meer in kleinere windows werken, full screen is wat over the top.
Ook in mijn woonkamer is dit al mijn derde OLED en heb nooit last gehad van burn in of retentie.
Volgens mij speelt dat meer met mensen die scherm in de zon hebben staan voor een raam en hele dag CNN aanhebben, dan zie je de stock prices en newsflashes bands ook op andere zenders denk ik. Gewoon TV gebruik kan een OLED gewoon aan jarenlang. PC is natuurlijk ff wat anders en ben benieuwd of het zich net zo goed houdt, maar ik denk zelf dat het wel goed komt.

Fototje van de setup:

Lian Li O11D evo inverted, Corsair HX1500i, Asus Prime Z790-A, i713700KF, 32GB DDR5 Corsair PC6400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990 pro 1+2TB, LG Oled42C2

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Leuk! Hier ook een uitvoering: LG C2 42" (zilveren voet) Zwart die aan een uitvoering: Ergotron HX Desk Monitor Arm Zwart hangt:

De beeldkwaliteit is fenomenaal, mits je de ruimte hebt en het niet erg vindt om wat te tweaken zo nu en dan. Als het eenmaal naar tevredenheid is ingesteld heb je een gigantische monitor hangen. Ik heb even de Alienware AW3423DWF gehad, maar was niet tevreden met de color fringing en beperkte hoogte. De QD-OLED had overigens wel een rijker kleurvolume.

Ik kan alle tips hierboven onderschrijven, ik heb dezelfde ervaring. Wat ik er nog aan kan toevoegen:

- De meegeleverde TV voetjes bieden geen ergonomie. Waarschijnlijk moet de TV iets hoger gezet worden om ergonomisch te kunnen werken. Mounten op een monitorarm is mogelijk mits deze gespecifieerd is tot ten minste 9 KG. Je zit dan wel met Vesa 300x200mm waardoor een adapter noodzakelijk is. Ik ben zelf voor een Puremounts VESA adapter gegaan.

- Ik zit op 80 à 90 cm afstand met scaling op 125%. Geen last van de WOLED pixel layout, text is scherp.

- Vergeet niet om de 42C2 via Instellingen> General > Devices > HDMI settings > HDMI Deep Colour aan te zetten. Je maakt dan gebruik van 4K 120 Hz 4:4:4 10-bit.

- Daarnaast kan je voor de laagste latency de HDMI poort waarop je Desktop is aangesloten het input icon aanpassen naar 'PC'. De HDMI poort krijgt dan minimale vertraging.

- De beeld settings aanpassen is erg eenvoudig aangezien het een TV is. Via Rtings zou ik gewoon wat settings overnemen voor het welbekende ISF Bright/Dark profiel.

- Met de service remote kan je inderdaad in het service menu komen. Het is ook mogelijk zonder service menu remote via third party software ColorControl (altijd op eigen risico).

- Een Macbook aansluiten werkt uiteraard, maar let er wel op dat dit gebeurt via HDMI 2.0. Je maakt dan gebruik van 4K 60Hz. Eventueel een USB-C naar HDMI 2.0/2.1 kabel. Mijn Macbook adapter beperkt de boel naar 4K 30Hz. Ik heb ook nog wat issues dat HDMI poort 3 van de TV de laptop steeds weer als nieuw apparaat herkent, dit omdat ik de laptop regelmatig loskoppel. Hij onthoudt dan niet dat HDMI 3 een 'PC input' moet blijven.

- Ik heb naast de 42C2 ook nog een 65G1 in dezelfde kamer hangen. Hoewel je voor beide TVs een ander afstandsbediening ID kan instellen, heeft dit geen invloed op infrarood signaal. Kortom: als ik m'n 65G1 TV aanzet met de afstandsbediening, dan wordt de 42C2 ook aangezet :+ Eenmaal aan werkt de afstandsbediening alleen nog met de ander TV vanwege het andere ID (dat gaat draadloos, niet via infrarood). Zeer specifiek probleem, maar een oplossing is om bij de 42C2 de infrarood sensor voorop af te plakken met isolatietape...

• Tonton
Thanks mooie extra info.

Lijkt erop dat je ook nog wat RGB lighting met HDMI aansturing erachter geplakt hebt?

Colorcontrol op mijn GX kamertv gebruikt, maar kwam in compleet ander groot menu terecht, zonder TPC.. dus maar even service remote gehaald, beter niet teveel prutsen met service instellingen.

Qua beeldingstellingen, heb ik niet veel veranderd: Game Optimizer mode vind ik vrij goed, die zet direct alle beeldverbeteraars uit. HDTVtest is grappig kanaal hiervoor met veel C2 info trouwens.
Heb alleen de gamma op BT1886 en de white balance naar warm48 gezet, standaard is veel te blauw.
Extra sharpness naar 0

Die monitorvoet ga ik overwegen.. omdat het scherm zo groot is leek me een stand setup ook wel handig.
Qua hoogte wil ik niet veel hoger dan die paar cm extra ivm stands, omhoog kijken werkt niet voor me

Ook verwachte ik problemen met camera, maar valt goed mee. afstand en niet veel extra hoogte is goed te doen ivm breedbeeld lcd waar het scherm veel hoger begon maar niet veel lager eindigde zeg maar.

Lian Li O11D evo inverted, Corsair HX1500i, Asus Prime Z790-A, i713700KF, 32GB DDR5 Corsair PC6400, MSI RTX4090 Suprim, Samsung 990 pro 1+2TB, LG Oled42C2

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:44
Hier een 48inch LG als computer monitor

Enigste wat ik heb gedaan is een verdwijnende Windows taakbalk.

Gemonteerd aan een muurbeugel zodat ik hem van de bank voor films en series kan gebruiken.
En dat hij iets hoger kwam zodat de soundbar ook onder te tv aan de beugel past

[Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 17-12-2022 22:03]

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:50
Komt morgen een 42 inch LG OLED binnen voor een kleine 930 euro.

Kon gelukkig mijn (700,-!!!) kostende LG 27 GP95R terug sturen en inruilen voor de OLED nadat een fan lawaai begon te maken die er blijkbaar inzit wat ik vervelend vond!

Wel een wat dieper bureaublad gemaakt zit er dan een meter vanaf.

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:21

Lg G1 oled tv Met sonos surround system arc, woofer en ,sl.
deze tv hangt in de woonkamer hier heb ik een game pc op aangesloten,en een ps5 switch oled,xbox ss en x
En een Nvidia hield echt een top tv om op te gamen .

[Voor 21% gewijzigd door Beaudog op 18-12-2022 09:26]

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:36
Mooi topic! Ik ben zelf ook in de markt voor een OLED monitor / tv. Twijfel nog tussen de tv en een echt monitor (bijv de KTC g42p5 of de LG 48GQ900) op een bureau met 80cm diepte.

Monitor vs tv vind ik een lastige, bovenstaande modellen zijn niet perse veel duurder en bevatten een paar fijne toevoegingen tov de tv (o.a. een mat scherm).

Hopelijk hebben nog meer mensen ervaringen en wordt dit een mooi topic. Na OLED kan ik echt niet meer terug naar VA/IPS.

• Tonton
kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:33:
Mooi topic! Ik ben zelf ook in de markt voor een OLED monitor / tv. Twijfel nog tussen de tv en een echt monitor (bijv de KTC g42p5 of de LG 48GQ900) op een bureau met 80cm diepte.
ik zou echt voor 42" gaan met 80cm
Monitor vs tv vind ik een lastige, bovenstaande modellen zijn niet perse veel duurder en bevatten een paar fijne toevoegingen tov de tv (o.a. een mat scherm).
Ik snap je opmerking met spiegeling, maar als je geen grote lichtbronnen achter je hebt zou ik echt TV overwegen. Mat scherm haalt juist de voordelen van OLED weg: zwart wordt grijs en beeld wordt diffused, flets met minder mooie kleuren. Dus na jarenlang wachten op OLED monitors ben ik alsnog overgestapt naar een TV om de gloss coating en de voordelen ervan.

Denk er maar eens over na: je tv is gloss, je iphone ook..
Hopelijk hebben nog meer mensen ervaringen en wordt dit een mooi topic. Na OLED kan ik echt niet meer terug naar VA/IPS.
same here!
na tv over naar OLED, Iphone naar OLED nu eindelijk monitor ook naar OLED
oh heb ook nog een iPad, die schijnt ook OLED te worden in 2024 :)

[Voor 5% gewijzigd door Tonton op 18-12-2022 10:25]

• kwdtje
Bedankt voor de reactie, je maakt de keuze niet makkelijker haha.

Mijn werkkamer heeft aan de zijkant een klein raam en dacht juist dat ik dan overdag veel voordeel zou hebben met een matte coating.

Nog maar even inlezen hoe een MacBook overweg kan met de C2.

[Voor 13% gewijzigd door kwdtje op 18-12-2022 11:04]

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 23:58
Nog een tip: stel een ouderwetse screensaver in. Natuurlijk eentje met veel zwart.

Edit: dit is nu mijn derde LG die ik als monitor gebruik, begonnen met een 55, toen een 65 en nu dus deze 77". Denk wel dat het nu mooi is geweest en ik niet nóg groter ga, deze past nu perfect in de ruimte en qua beleving is het niet eens zo veel beter dan de 65" die ik hiervoor had.

[Voor 69% gewijzigd door Julian op 18-12-2022 13:58]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4080 FE | LG 77B9 4k 120Hz | Corsair RM850x

• JWFpeters
Even een vraag de OLED komt straks binnen en vroeg ik in Windows nog dingen moet instellen in in Nvidia framerate op 117fps? Dat soort instellingen.

En in Windows moet HDR aan dan he wil ik dit in games ook hebben?

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Gebruik zelf de LG 48C2 als pc monitor om mee te gamen en ander thuis werk.

Ben er zeer zeer tevreden erover. Gebruik de gaming profiel die ik heb overgenomen van tech website om dit zo te hebben als echte gaming monitor

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Julian
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:16:
Even een vraag de OLED komt straks binnen en vroeg ik in Windows nog dingen moet instellen in in Nvidia framerate op 117fps? Dat soort instellingen.

Je moet ff de resolutie en refreshrate goed zetten door in het Nvidia control panel even naar beneden te scrollen naar de "PC" resoluties, anders heb je maar 60 Hz!

HDR wil je altjid aan hebben, ook op je desktop.

Check ff je kleurinstellingen in je Nvidia control panel nadat je je TV hebt ingesteld zoals hierboven beschreven.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4080 FE | LG 77B9 4k 120Hz | Corsair RM850x

• jack zomer
  • Laatst online: 03:44
Tonton schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:16:

-Nadeel HDMI en TV is dat scherm niet auto aan en uit gaan, zoals je gewend bent met een PC mnt.
Dit is te verhelpen met programmatje LGTVCompanion. https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion
Even je TV een vast IP geven en hij gaat netjes aan en uit en kunt ook screen-off timing instellen.
even mijn dank voor deze. volgens mij had ik hier vorig jaar al een keer naar gekeken.
Maar het enigste wat ik vond was iets dat het scherm op zwart zetten.

nu deze geprobeerd, en het werkt prima.

alleen geluid moet ik nog een fix voor vinden.

of met de ab kiezen wat ik wil kwa sterkte.
of de tv/soundbar op 20 zetten en via mijn toetsenbord de sterkte aanpassen.

hier mijn werk/game en daarna tv/film/serie applicatie van dit scherm icm mijn pc

https://gathering.tweaker...message/71398552#71398552

• Tonton
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:16:

Ik heb HDR uitstaan hoor, ook al zegt Julian hierboven van aan. Zo gauw je een game start met HDR (bijv MW2 schakelt hij automagisch over naar HDR en 120 Gsync en weer terug eruit) en desktop werk wil ik juist geen HDR.

En inderdaad heb ik Nvidia color settings aan: 32bit / 10bpc (12 heeft geen zin met 10bit panel), RGB en FULL. die laatste staat standaard niet aan volgens mij.
Ook kun je video range op full setting, dat is in zelfde control panel:
Adjust the video color settings > with Nvidia settings > Advanced en daar dynamic range of Full (Staat standaard op limited)

Er zijn meer instellingen te doen in de TV: ik vind game optimizer goed startpunt, die zet alle beeldverbeteraars uit en zoals hierboven gezegd, zet 4K deep color aan (bij general / devices / hdmi) en bij ingang management de type apparaat op PC. Mag je erna ff tijd nemen om te genieten van de beeldkwaliteit

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 15:55
Ik heb zelf een LG C1 55" aan mijn PC hangen. En ik gebruik de PC op dit moment alleen om te gamen vanaf de bank. Ik gebruik een controller maar het gamen gaat ook perfect met een lapboard op schoot vanaf de bank.

• Tonton
jack zomer schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:56:
[...]

even mijn dank voor deze. volgens mij had ik hier vorig jaar al een keer naar gekeken.
Maar het enigste wat ik vond was iets dat het scherm op zwart zetten.

nu deze geprobeerd, en het werkt prima.

alleen geluid moet ik nog een fix voor vinden.

of met de ab kiezen wat ik wil kwa sterkte.
of de tv/soundbar op 20 zetten en via mijn toetsenbord de sterkte aanpassen.
Top! Leuk dat het werk, aangaan duurt iets langer want Windows moet wel ff starten voordat er voor software een signaal naar TV kan gaan, maar dat is te overzien.

Ik zit ook nog wat te spelen met geluid.
Ik heb nu een Creative Katana v2, erg leuk apparaat voor desktop pc usage, soort van externe USB soundcard. Maar merk dat ik eigenlijk gewoon eARC ga, what you see is what you hear: wel zo handig en gaat mee uit en aan met de TV. Dat maakt ineens alle TV soundsbars ook erg makkelijk in gebruik.
De software voor usb out die bij de creative zat is dan ineens niet bruikbaar meer.

Heb dus maar toch een mnt arm met adapter gekocht, zelfde als @stin00 en is er gelijk ruimte voor iets bredere standaard soundbar, Uiteindelijk voor een JBL bar 300 Pro gegaan, net ietsje smaller dan scherm, geen sub en lekker veel front speakers erin.

• Beaudog
zo doe ik het ook ,de Arc op de eARC aansluiting dan heb ik via de pc ook dolby atmos geluid .

• kwdtje
Tonton schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:22:
[...]
ik zou echt voor 42" gaan met 80cm
[...]
Heb je trouwens nog tips voor een MacBook / pc als ik kies voor de c2? Zit zelf te zoeken naar een goede KVM switch voor de c2

• Tonton
kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:44:
[...]

Heb je trouwens nog tips voor een MacBook / pc als ik kies voor de c2? Zit zelf te zoeken naar een goede KVM switch voor de c2
sorry geen ervaring mee, het is een bekend probleem dat de PC setting niet wordt onthoudt, wordt hierboven gemeld en zag het ook in een youtube review van de c2 dat hij opgegeven had om voor een macbook te gebruiken. Ik had dat trouwens ook met een dell laptop (30Hz en niet onthouden PC), maar betere hdmi kabel loste dat op gelukkig. Maar dat staat totaal los van apple.

• stin00
  • Niet online
Tonton schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:21:
Thanks mooie extra info.

Lijkt erop dat je ook nog wat RGB lighting met HDMI aansturing erachter geplakt hebt?
Het is een Philips Hue Ledstrip, maar 0,0 aansturing erbij hoor. Hij kleurt niet mee met het beeld. Ik gebruik hem vooral 's avonds met wit 6500k licht voor wat bias lighting. Kijkt wat prettiger, zeker met zo'n gigantisch scherm:

kwdtje schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:44:
[...]
Ik weet niet hoe je een KVM switch op de C2 wil aansluiten, er is geen USB-C of USB-upstream aansluiting op de TV. Ik vrees dat je C2 geen muis/toetsenbord logica kan doorgeven.

Een Macbook aansluiten zal met een USB-C naar HDMI of HDMI naar HDMI kabel moeten met minimaal 18 Gbps (HDMI High speed). Je kan er uiteraard een USB/AUDIO/VIDEO hub/dongle tussen doen. Als deze HDMI heeft moet je erop letten dat er minimaal HDMI 2.0 op zit voor 4K @ 60 Hz.

• JWFpeters
Er werd hier aangegeven HDR in Windows uit te laten want bij gamen gaat het dan wel aan maar dat werkt hier niet. Als ik HDR in Windows uit zet zeggen de games dat er geen HDR scherm is?

• Tonton
JWFpeters schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:09:
Er werd hier aangegeven HDR in Windows uit te laten want bij gamen gaat het dan wel aan maar dat werkt hier niet. Als ik HDR in Windows uit zet zeggen de games dat er geen HDR scherm is?
Apart. misschien verschilt het per game?
mw2 zet het wel aan
ik zou zeker hdr op desktop vermijden, voegt niets toe terwijl het wel scherm onnodig bright maakt
kun je altijd nog ff hdr aanzetten voor game te starten?

EDIT:
nog wat meer gelezen en met windows+Alt+B is makkelijk HDR te toggelen, easy dus voor game starten
of je automatiseert het per game met
https://github.com/Codectory/AutoActions/

[Voor 15% gewijzigd door Tonton op 19-12-2022 07:46]

• Julian
Hm ik vind het juist wel prettig ook op de desktop, heeft wellicht te maken met de instellingen (op de TV dus) van het bijbehorende profiel? Als HDR uit staat vind ik alles te flets en het contrast te laag. En dan bedoel ik ook qua hoe realistisch het is, b.v. als ik als desktopachtergrond een foto van mijn motor heb, ziet het er met HDR aan realistischer uit.

• Tonton
Julian schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:32:
Hm ik vind het juist wel prettig ook op de desktop, heeft wellicht te maken met de instellingen (op de TV dus) van het bijbehorende profiel? Als HDR uit staat vind ik alles te flets en het contrast te laag. En dan bedoel ik ook qua hoe realistisch het is, b.v. als ik als desktopachtergrond een foto van mijn motor heb, ziet het er met HDR aan realistischer uit.
maar dan heb je vast niet OLED en Contrast op 100 staan, is bij mij wel zo. wat ook de basis setting is voor HDR content. En als beeld dan HDR wordt aangestuurd is dat niet te bright in HDR mode. content is juist geschikt voor 100/100 setting.

Als je desktop HDR gebruikt en brightness terugdraait, dan staat hij in principe weer te laag voor HDR content, dus moet je dan weer brightness bijdraaien. hoop dat je me nog snapt. :)
Ik vind daarom SDR desktop, HDR voor HDR content lekker werken. Maar ieder zijn ding hoor!

• Julian
Ik gebruik het Game Optimizer-profiel voor alles dat ik doe op de PC (waarbij op de PC HDR ook altijd aan staat), met OLED helderheid op 100 en contrast op 90, en Dynamic Tone Mapping op Aan. Voor mij zit er dan zeker genoeg contrast in HDR content, of dat nou games of films (via MPC-HC met madVR) zijn, magoed misschien inderdaad een kwestie van smaak?

Ben wel benieuwd wat anderen doen, misschien kan het beter dan hoe ik het doe? Gebruiken jullie verschillende profielen voor verschillende activiteiten op de PC? Zo ja wat voor wat?

[Voor 7% gewijzigd door Julian op 19-12-2022 15:07]

• Beaudog
Gebruik zelf ook de game optimizer erg makkelijk kan zo switchen tussen verschillende profielen .
En zelf nog een beetje fine tuning als het moet .
op de pc heb ik hdr altijd aan,

• JWFpeters
Vind 100 oled light wel heftig op een meter afstand.

HDR op desktop vind ik idd niet fijn. Savonds HDR uit en light op 50 ofzo vind ik dan vel zat.

Met HDR games moet ik nog even testen….

Merk wel raar geknipperd in het character menu’s van Destiny 2 als ik switch tussen wapens en gear lijkt soort van local dimming iets te zijn.

• lazy187
  • Laatst online: 02-02 19:15
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Gebruik zelf deze app zodat de tv zich wat meer als een monitor gedraagt en ik hem dus niets steeds hoef uit te zetten met de remote als ik afk ben. Overigens gebruik ik ondertussen al 3 jaar een LG C9 als monitor, nog steeds geen burn in en gebruik hem intussen 2 jaar als scherm voor home office dus wordt veel gebruikt.

[Voor 32% gewijzigd door lazy187 op 20-12-2022 17:31]

• stin00
  • Niet online
JWFpeters schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:32:
Vind 100 oled light wel heftig op een meter afstand.

HDR op desktop vind ik idd niet fijn. Savonds HDR uit en light op 50 ofzo vind ik dan vel zat.

Met HDR games moet ik nog even testen….

Merk wel raar geknipperd in het character menu’s van Destiny 2 als ik switch tussen wapens en gear lijkt soort van local dimming iets te zijn.
Ik heb hem zelf altijd op 80 brightness staan, verander er niks aan. Maar dat is volledig persoonlijke voorkeur. ISF Bright profiel met wat aanpassingen (vrijwel alles uit en warm wit). HDR heb ik, voor nu, uitstaan.

Kan je eens tijdens gamen VRR uitzetten via de game optimiser? Ik heb een vermoeden dat het geknipper dan stopt?

• Tonton
Net even nieuwe Witcher 3 op HDR gespeeld alles max, zo dat ziet er veel beter uit, spectaculair zelfs.

Volgens mij is het verschil zo, correct me if wrong.
Bij SDR is brightness/OLED backlight gewoon het hele beeld level up, lager hoger als een volume level.
Maar je dynamiek verandert niet, alles helderder of donkerder.

HDR werkt anders dan is 100/100 op OLED tv je max HDR white punt, kan verschillen per scherm maar lager zetten verlaagt je max brightness punt en dat hoeft in principe niet. Vandaar vaak aangeraden laat dat 100/100. Dan met gamma (dat barely visible plaatje) kan het spel reference setten waar het brightness omslagpunt ligt. Alles wordt dus relatief tov de mogelijkheden van je scherm en wat jij aangeeft dit is wat ik ze als omslagpunt. Je dynamiek wordt dan opgerekt naar wat kan. Misschien heeft ergens halve helderheid evenveel helderheid in HDR als SDR alleen HDR zal eromheen meer range hebben... Om ff aan te geven HDR is niet gewoon helderder.

Dus in Desktop werk wil ik liever small range, al geloof ik wel dat plaatjes / foto's er veel beter uit kunnen zien in HDR op desktop. In de stad rijd ik liever met een klein motortje soepel autotje en als ik het circuit op draai heb ik liever hogere range pk's en koppel ;)

• JWFpeters
Merk trouwens wel wat ghosting...... niet extreem maar toch zou toch ook niet moeten kunnen? Jullie de FPS op 117 gezet vast?

HDR uit vind ik tijdens gamen dan weer zonde van de mogelijkheden maar ben nog niet helemaal tevreden met de kleuren tijdens gamen anders dan op de Series X en de OLED heb ik het idee maar kan ook zijn omdat je er dichter op zit.

Desktop HDR uit vind ik fijner. In game zet ik wel echt de LED lager want 100 is echt te vel op een meter afstand naar mijn idee..... (in game)

[Voor 17% gewijzigd door JWFpeters op 20-12-2022 22:06]

• Tonton
JWFpeters schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:04:
Merk trouwens wel wat ghosting...... niet extreem maar toch zou toch ook niet moeten kunnen? Jullie de FPS op 117 gezet vast?

HDR uit vind ik tijdens gamen dan weer zonde van de mogelijkheden maar ben nog niet helemaal tevreden met de kleuren tijdens gamen anders dan op de Series X en de OLED heb ik het idee maar kan ook zijn omdat je er dichter op zit.
117? is dat dat buffer gedoe? volgens mij kan 120 gewoon hoor.
Games HDR aan, je kunt altijd gamma terugdraaien, maar je wilt max dynamics niet naar beneden halen.

Ghosting? heb je niet trumotion aanstaan ofzo?

heb je TV profiel wel op game optimizer staan? Die zet ook gelijk wat onzin uit en zet je ingang als PC.
Daarna zet ik gamma nog op BT1886 en white balance naar -48. klinkt extreem maar volgens HDTV is dat dichtste bij reference.

[Voor 6% gewijzigd door Tonton op 20-12-2022 22:18]

• JWFpeters
Gamma kan ik niet instellen, staat op game optimizer ja. Vind wel het gamma hoog staan naar mijn idee dus dat zou wellicht de oplossing zijn maar dan moet ik die wel kunnen instellen haha

• stin00
  • Niet online
Julian schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:33:
Nog een tip: stel een ouderwetse screensaver in. Natuurlijk eentje met veel zwart.

[Afbeelding]

Edit: dit is nu mijn derde LG die ik als monitor gebruik, begonnen met een 55, toen een 65 en nu dus deze 77". Denk wel dat het nu mooi is geweest en ik niet nóg groter ga, deze past nu perfect in de ruimte en qua beleving is het niet eens zo veel beter dan de 65" die ik hiervoor had.
Handige tip, heb net een screensaver ingesteld. Bij 3 minuten inactiviteit kom er een volledig zwarte screensaver. Gewoon eentje die standaard in Windows 11 zit (Screensaver 'Blank').

• Robbedopje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:08
Hallo mede tweakers, ik overweeg al een tijdje om deze TV aan te schaffen als monitor. Nu heb ik al tig video's op YouTube gezien over de voordelen en nadelen. Lees hier ook genoeg bevestig. Ik gebruik Windows en de scaling hiermee is prima op deze TV, maar ..... ik ben ook Apple nieuwsgierig en de scaling met MacOS is een ander verhaal. Ook mbt dit onderwerp is genoeg te vinden, maar nergens hoor of lees ik hoe het echt in de praktijk uitpakt. Daarom hier de vraag: wie heeft deze monitor dagelijks in gebruik met MacOS en wat is de ervaring? Ik zal de TV gebruiken voor foto- en videobewerking, maar ook om op te werken (lees veel typen en documenten lezen). Ik zit ongeveer 90 a 100 cm van het scherm af. Hoe is de scherpte en leesbaarheid
dan? Is de combinatie van de lagere PPI en minder goede MacOS scaling dan onvoldoende voor dit gebruik of juist door de afstand voldoende? Alvast bedankt voor de reacties.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

stin00 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:19:
[...]

Handige tip, heb net een screensaver ingesteld. Bij 3 minuten inactiviteit kom er een volledig zwarte screensaver. Gewoon eentje die standaard in Windows 11 zit (Screensaver 'Blank').
Jup heb ik ook.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• ExcuseMeSir
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-01 16:43
Ik heb ook een LG C2 in gebruik als een PC display, denk dat ik niet zo snel terug zou gaan naar non oled panels haha.
Ik heb in die tijd deze reddit thread gevolgd voor het instellen van mijn LG C2. O-)

https://www.reddit.com/r/...tor_recommended_settings/

• Tonton
Heb nog leuke soundbar gevonden voor de Oled, de Bose smart soundbar 600. Bij een soundbar zitten de main drivers meestal voorop maar bij deze bovenop (voor atmos) en alleen de tweeter voorop, maar dit werkt supergoed bij normaal geluid omdat je zo dichtbij een monitor zit tov een tv waar een soundbar normaal is voor gemaakt.
Nu schiet het geluid naar je toe ipv je voorbij over het bureau.

hier een review waarom ik hem eigenlijk overwoog.
YouTube: BOSE VS SONOS Soundbar! BOSE 600 Review - 2022 Best Small Sound Bar!
mijn creative katana2 verkocht en ook een JBL300 pro geprobeerd en teruggestuurd

Geluid is zo netjes vlak en natural (ben zeker geen Bose fan) dat ik er daarna in enthousiastme ook maar kleine sub (model 500) bij heb gekocht, maar heeft ie eigenlijk niet nodig voor gewoon gebruik. Films kijk ik toch wel in de woonkamer.

Nog een Ikea remote multi-tone lampje achter de tv gehangen, voor beter backlight.
ook net zoals stin00 een Ergotron HX stand geinstalleerd en setje staat nu als een huis.
perfecte prive / werk setup, ik switch makkelijk met de remote (sneltoets 1 is hdmi 1 en 3 is hdmi 3) de hdmi2 is de arc voor de Bose, dus het is heel makkelijk "what you see is what you hear".

[Voor 12% gewijzigd door Tonton op 12-01-2023 17:36]

• JWFpeters
Zo staat mijne er bij een nette meter van me af dus perfect eigenlijk ondanks dat ik 1440p oled 27 verleidelijk zou vinden denk ik niet dat ik het formaat wil missen nog haha

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-02 10:05
Ik heb zojuist de LG OLED42C24LA weer in de doos gestopt. Ik wou het proberen ter vervanging van mijn LG 27GP850-B 165hz IPS gaming scherm maar ik vond er maar weinig verschil in zitten qua beeldkwaliteit. Dat had ik niet verwacht. De kleuren/pop/kwaliteit waren op de OLED marginaal beter dan op mijn huidige IPS scherm. Uiteraard wel veel betere zwartwaardes. Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.

Ik heb stuk of 5 YT video's doorgenomen qua settings, beetje lopen pielen met de kleuren etc maar ik bleef verbaasd hoe goed mijn huidige scherm is qua kleuren etc. Terwijl het scherm ook nog een matte coating heeft. Hoewel ik daar al van onder de indruk was toen ik hem net had. Ik had verwacht dat OLED nog een flinke stap voorwaarts zou zijn maar dat kon ik er niet uithalen. Voor het kijken van films is OLED een stuk beter maar in games... Ik kon het verschil niet zien afgezien van de zwartwaardes.

Het grootste probleem was dat ik op 1440p tussen de 120-160fps haal maar op 4k is dat amper 100. En helaas is dat behoorlijk merkbaar in de vloeiendheid van beweging en "snappieness". Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug...

Stap naar 4k OLED komt nog net iets te vroeg voor mij. Nog even twee jaar wachten op de RTX5000 serie, nieuwe CPU en tegen die tijd zijn er wel 4k 165hz OLED schermen vermoed ik.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 14:30
biggydeen2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:

Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.
Dat lijkt niet alleen zo, dat is het ook, op een paar procent na. Sterker nog, je 27" monitor met 1440p-resolutie is een kleine 4% scherper dan 4k op een 42" scherm ;)

1440p op 27" = ~109 PPI
4k op 42" = ~105 PPI

The devil is in the details.

• biggydeen2
Hahn schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Dat lijkt niet alleen zo, dat is het ook, op een paar procent na. Sterker nog, je 27" monitor met 1440p-resolutie is een kleine 4% scherper dan 4k op een 42" scherm ;)

1440p op 27" = ~109 PPI
4k op 42" = ~105 PPI
Bedankt voor de bevestiging :)

Eigenlijk voegt 42 inch dus qua scherpte niks toe, sterker nog het wordt minder scherp. Als ik het zo bekijk is de ultieme 4k monitor ongeveer tussen de 32-38inch.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:39
biggydeen2 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor de bevestiging :)

Eigenlijk voegt 42 inch dus qua scherpte niks toe, sterker nog het wordt minder scherp. Als ik het zo bekijk is de ultieme 4k monitor ongeveer tussen de 32-38inch.
Lol, ik heb dezelfde 27” als jij, als vervanger voor een andere 27”@60hz. Ik wilde eens ervaren hoe high framerates speelt.

Ik heb er een 32” 4K@60hz naast staan, maar qua gaming toch graag die 1440p@165 😀

Ik heb ook zitten twijfelen over de C2.
Ik zit ook te kijken naar een 42”-48” maar eigenlijk moeten ze die in 8K maken. Qua tv-resolutie (zwaar) overdreven, maar voor tekst is scherper beter en zie je het verschil tussen 4K en 8K echt wel. En dan het liefst in OLED en 120hz.

Gamen doen we dan wel in 4K de komende tig jaren.

• biggydeen2
White Feather schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Lol, ik heb dezelfde 27” als jij, als vervanger voor een andere 27”@60hz. Ik wilde eens ervaren hoe high framerates speelt.

Ik heb er een 32” 4K@60hz naast staan, maar qua gaming toch graag die 1440p@165 😀

Ik heb ook zitten twijfelen over de C2.
Ik zit ook te kijken naar een 42”-48” maar eigenlijk moeten ze die in 8K maken. Qua tv-resolutie (zwaar) overdreven, maar voor tekst is scherper beter en zie je het verschil tussen 4K en 8K echt wel. En dan het liefst in OLED en 120hz.

Gamen doen we dan wel in 4K de komende tig jaren.
Mijn grootste nadeel was dat ik gaming op 144fps+ 1440p max settings gewend ben. Dit zorgt voor een zeer soepele game ervaring en dit merk je direct als je drops hebt richting de 100 of daaronder. Mijn 3080ti trekt 4k op 120hz max settings simpelweg niet. Dan heb je minstens een 4080/4090 nodig.

Ik wacht op een 32 inch 4k 144hz OLED en dan zal ik tegen die tijd ook mn GPU gaan upgraden. Begint wel een dure hobby te worden met de prijzen van tegenwoordig...

• Tonton
biggydeen2 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:57:
Ik heb zojuist de LG OLED42C24LA weer in de doos gestopt. Ik wou het proberen ter vervanging van mijn LG 27GP850-B 165hz IPS gaming scherm maar ik vond er maar weinig verschil in zitten qua beeldkwaliteit. Dat had ik niet verwacht. De kleuren/pop/kwaliteit waren op de OLED marginaal beter dan op mijn huidige IPS scherm. Uiteraard wel veel betere zwartwaardes. Ook zag ik geen verschil tussen 4k op 42 inch vs 1440p op 27 inch. Het lijkt op beiden even scherp.

Ik heb stuk of 5 YT video's doorgenomen qua settings, beetje lopen pielen met de kleuren etc maar ik bleef verbaasd hoe goed mijn huidige scherm is qua kleuren etc. Terwijl het scherm ook nog een matte coating heeft. Hoewel ik daar al van onder de indruk was toen ik hem net had. Ik had verwacht dat OLED nog een flinke stap voorwaarts zou zijn maar dat kon ik er niet uithalen. Voor het kijken van films is OLED een stuk beter maar in games... Ik kon het verschil niet zien afgezien van de zwartwaardes.

Het grootste probleem was dat ik op 1440p tussen de 120-160fps haal maar op 4k is dat amper 100. En helaas is dat behoorlijk merkbaar in de vloeiendheid van beweging en "snappieness". Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet meer terug...

Stap naar 4k OLED komt nog net iets te vroeg voor mij. Nog even twee jaar wachten op de RTX5000 serie, nieuwe CPU en tegen die tijd zijn er wel 4k 165hz OLED schermen vermoed ik.
jammer dat het voor jou niet werkt.
Ik kwam zelf ook van een vrij goede LCD 38GN950 ook 109ppi en 160Hz op 38" maar vind het verschil met OLED juist dag en nacht. Ik heb vanaf begin al OLED's gehad, heel even ervoor 3D lcd en daarvoor plasma's en merk dat hierdoor heel gevoelig ben geworden voor backlight, dat stoort mij verschrikkelijk anderen hebben hier veel minder last van, vandaar mijn sterke bias naar OLED, dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.

Wat je zegt over 8K is inderdaad interessant 8K vond ik altijd overdreven voor tv gebruik omdat je zo dicht bij moet zitten en zo'n groot scherm moet nemen om nog verschil te zien. Laat ze eerst bitrate 4K maar eens omhoogschroeven. Maar inderdaad voor desktop gebruik niet eens zo'n slecht idee 8K op 42" dan nog adjustable kromming scherm. Zou een mooi monitortje zijn. rtx5090ti erin :P

• biggydeen2
Tonton schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:58:
[...]
Ik kwam zelf ook van een vrij goede LCD 38GN950 ook 109ppi en 160Hz op 38" maar vind het verschil met OLED juist dag en nacht. Ik heb vanaf begin al OLED's gehad, heel even ervoor 3D lcd en daarvoor plasma's en merk dat hierdoor heel gevoelig ben geworden voor backlight, dat stoort mij verschrikkelijk anderen hebben hier veel minder last van, vandaar mijn sterke bias naar OLED, dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk.
Dat komt door o.a. de brightness setting (en je moet een beetje geluk hebben met het paneel). De brightness op mijn IPS paneel kan ik niet hoger zetten dan 10 van 100 want anders is het al te fel. 10 is echt max, helemaal in het donker heb ik hem eerder op 6-8 staan. Gevolg is dat de backlight bleed ook een stuk minder wordt ten opzichte van een hogere brightness. Daarnaast kun de backlight bleed/zwartwaarde en het waar te nemen contrast faken/vergroten/verminderne door een lamp direct achter het scherm te plaatsen. Zwart is bij mij dan vrijwel net zo zwart als de OLED. Maar dan moet ik wel de lamp aan hebben staan. Zonder lamp is OLED zeker beter.

Ik denk dat de 27 inch OLED met 240hz een betere optie is voor mij. Echter heeft die uitvoering een matte coating wat weer niet zo goed schijnt te zijn voor OLED. Daar wil je een glossy coating.

Maarja, het begint dan ook weer te kriebelen om een 4090 te halen want dan wil ik ook die 200hz benutten natuurlijk. Nu haal ik max 150 op 1440p dus dan heb je een scherm waarvan je de helft niet gebruikt. Maar die krengen zijn zo duur...

Denk dat OLED voor mij nog net even te vroeg is met mijn huidige hardware. Ik hoop over een jaar of twee-drie op een 32 inch OLED 4k @ 240hz icm een 5080/5090 en nieuwe CPU.

• stin00
  • Niet online
Tonton schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Wat je zegt over 8K is inderdaad interessant 8K vond ik altijd overdreven voor tv gebruik omdat je zo dicht bij moet zitten en zo'n groot scherm moet nemen om nog verschil te zien. Laat ze eerst bitrate 4K maar eens omhoogschroeven. Maar inderdaad voor desktop gebruik niet eens zo'n slecht idee 8K op 42" dan nog adjustable kromming scherm. Zou een mooi monitortje zijn. rtx5090ti erin :P
Ik kom ook van een LG 38GN950 en vind het verschil ook behoorlijk groot. In beide gevallen heb ik ook een 6500K lamp achter de monitor/tv hangen om het subjectieve contrast te verhogen en om het rustiger voor de ogen te maken.

Ik ben allergisch geworden voor LCD backlights: altijd wat backlightbleeding, bij IPS is er glow, het contrast is niet overal hetzelfde en je ziet altijd de imperfecties. OLED is zeker niet heilig, maar het feit dat de pixels zelf oplichten maakt voor mij een wereld van verschil. Daarnaast zorgt de glossy coating voor een prachtig beeld, terwijl monitoren in 99% van de gevallen met een anti-glare coating komen die het beeld korrelig maakt.

• stin00
  • Niet online
LGTV Companion werkte ineens niet lekker meer na de laatste 42C2 firmware update. LGTV Companion x64 v2.0.0 is uitgebracht omdat LG de connectie methode heeft gewijzigd. Hier dus even de nieuwste versie downloaden: https://github.com/JPerss...anion/releases/tag/v2.0.0

• rubenkemp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-01 13:41
Wat ik me afvraag, en op het internet niet heel veel over kan vinden, is

Optie 1: hoe het werkt als je een game op borderless windowed zet, met een resolutie van 2560 x 1440 om de 120fps te halen. Als ietwat meer betaalbare videokaarten beter in staat zijn om 4k@120fps te halen ben ik van plan over te stappen (zal met 1 a 2 jaar zijn).

Of, optie 2: de resolutie in Windows voor fullscreen op 1440p capped en dan de tv laat upscalen. Zorgt dit voor onscherp beeld op ~80cm afstand? Andere bugs/'features' die dit (on)mogelijk of onprettig maken?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee