Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fogfog
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-09 18:15
MiniLED, dat is toch synoniem met een groot aantal dimming zones?
En dat is toch beter dan direct-led?

Nee, en nee!

Recent ben ik op zoek gegaan naar een waardig alternatief voor een OLED TV die geen enorm gat in de portemonee achterlaat. Na even Tweaken en inlezen op de TV markt (ik heb genoeg technische kennis, zo dacht ik), kwam ik op de LG QNED87 (2025) 65" voor net onder de 1000 euro. De LG QNED TVs hebben een color-enhancing laag zoals Quantum Dot, en hebben miniLED backlight. Bij een winkel heb ik er ook een tijd voorgestaan en de kleuren waren voortreffelijk. Bij de 2025 modellen is de QD laag trouwens vervangen met een nieuwe technologie waar nog weinig over bekendgemaakt is, maar het ziet er in ieder geval mooi uit, zelfs naast een OLED TV.

Eenmaal thuis opgezet viel er meteen iets op, en niet op een goede manier: de backlight. Met testcontent was heel goed te zien dat de local dimming beperkt was tot een stuk of 8 kolommen naast elkaar. En de overduidelijke backlight-bleed langs de onder- en bovenrand schreeuwde edge-lit.

Wat was hier aan de hand? Er stond toch echt miniLED op de doos?
Aha: daar ging het fout. Mijn aanname dat miniLED garant staat voor full-array local dimming (FALD) was incorrect.
Het is zelfs nog sterker dan dat: miniLED is niet eens altijd een direct-lit paneel!

Dit tweede feit vond ik heel moeilijk te rijmen, maar check bijvoorbeeld deze review: YouTube: Samsung QN70F Series 4K Neo QLED Review
Hier wordt duidelijk gezegd dat deze Samsung Neo QLED QN70F Mini LED langs de rand verlicht wordt.

De marketing termen die fabrikanten gebruiken zijn divers en expres verwarrend. Als zij namelijk voor de backlight 'mini LED' kunnen neerzetten, betekend dat dat ze niet 'edge-lit' hoeven neer te zetten.
Een Samsung Neo QLED Mini LED tv met Quantum Matrix Technology Slim en Ultimate UHD Dimming... is dat goed? Nee! dat is een edge-lit TV van Samsung die hoogstens een paar dimming kolommen heeft.
Een LG QNED Mini LED tv met Dynamic QNED Color en Precision Dimming? Nope, dat is de TV die ik had.

Je moet Dynamic QNED Color Pro en Precision Dimming Pro hebben... dat zit enkel in de duurste modellen van de QNED lijn. 8)7

Op Tweakers wordt er geen onderscheid gemaakt tussen deze heel verschillende implementaties van miniLED. Er staat immers bij Dimming (LCD) enkel Local dimming, Global Dimming, Full Array Local Dimming (direct-led) en Full Array Local Dimming (miniled). Dat laatste staat voor zover ik heb gezien zonder uitzondering bij iedere miniLED TV. Daardoor was ik niet op mijn hoede toen ik de grote boze wereld van de TV marketing instapte.

MiniLED in combinatie met een goede kleur verbeterende laag heeft de potentie om heel dicht bij de prestaties van OLED panelen te komen, voor een lagere prijs. Fabrikanten weten dit, en maken gebruik van de goede naam om je een zo goedkoop mogelijk gemaakte MiniLED QLED of QNED TV aan te smeren die totaal niet aan die verwachtingen voldoet.
Ik roep hierbij dus ook op om dit tegen te gaan, en door deze marketing nonsense heen te prikken met duidelijke segmentatie in de Pricewatch.

P.S. Als we het toch over verbeterpuntjes in de pricewatch hebben: als OLED een aparte sectie voor QD-OLED verdient, zou ik zeggen dat LCD ook een aparte sectie voor de kleur-verbeterende laag verdient (of dit nu QD is of dat nieuwe technologietje van LG).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit soort marketing gekloot is inderdaad om gek van te worden.
Is pure misleiding.
Bij monitoren is het iets beter qua filtering: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdETPuhG9WOkv37fy2ilH2FxKi8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b4FwIRAQvV5uQRl90CF6zcmN.png?f=user_large misschien zou dat ook handig zijn bij de TVs.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
Ik zie bij LG nergens iets over mini-led bij dit model, of kijk ik ergens overheen? In de pricewatch staat het wel verkeerd ja, zou edge-lit moeten zijn.

Maar het zijn wel boeven ja, ze doen er alles aan om goedkope technieken te laten klinken als de duurdere varianten. Persoonlijk, alles waar 'dimming' bij staat blijf ik ver van weg.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fogfog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:08
Verwarrend, ik keek naar deze https://www.lg.com/nl/televisies-soundbars/qned/65qned87t6b/
Verschilt 1 letter.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19
Ja, marketing is over het algemeen niet de vriend van de consument!

Ik moet toegeven, dat ik dit ook heel verwarrend vind, maar in dit geval had je met het zoeken naar reviews er wel achter kunnen komen dat het niet de kwaliteit was wat jij verwachtte. Dan nog, is het niet OK natuurlijk, maar wapen je in de toekomst met het goed zoeken naar verschillende reviews.

Een goede miniLED is echt te gek, heb hier zelf een Bravia 9 en echt een top TV. Voor mij is de keuze daarop gevallen i.v.m. betere 24p motion dan op OLED naar mijn smaak (zie daar soms echt vervelende flikkeringen en stotters, de flikkeringen zie ik op de miniLED niet en de stotters zijn echt veel beter zonder SOE). Blooming was ik een beetje bang voor, maar heb daar gelukkig totaal geen last van.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:13
Niets nieuws onder de horizon.

Zelfde trucje werd ook gebruikt toen fabrikanten overgingen van CCFL naar LED.

Strikt genomen raak je nu gefrustreerd door jouw eigen aannames; MiniLED zegt namelijk enkel iets over de verlichtingsbron waarmee het LCD paneel verlicht wordt. Niet over de aantal zones en of dit om direct-lit of edge-lit betreft. Ook geldt zoals altijd; 'If something sounds too good to be true, it probably is'. Een fatsoenlijke LCD TV met veel MiniLED zones en goede aansturing in 65'' kost meer dan rond de 1000 euro.

Neemt niet weg dat ik de verwarring begrijp, fabrikanten halen allerlei fratsen uit om hun producten aan de man te krijgen.
MiniLED in combinatie met een goede kleur verbeterende laag heeft de potentie om heel dicht bij de prestaties van OLED panelen te komen, voor een lagere prijs.
Dit is onjuist.

Een fatsoenlijke MiniLED TV is kostbaar om te ontwikkelen en maken.

Met een extra laag zoals quantum dots wordt de kleurengamma verbreedt, een fatsoenlijke LCD TV heeft een bredere kleurengamma en kleurenvolume dan een standaard WOLED paneel. Daarnaast zegt MiniLED opzichzelfstaand dus niets, ook de aantal dimming zones niet. Hoe deze dimming zones softwarematig maar ook hardwarematig worden aangestuurd is, in beginsel, belangrijker. Zo heb ik liever bijv. 600 zones die zowel soft- als hardwarematig goed worden aangestuurd dan 1200 zones die matig worden aangestuurd.

Sony heeft vorig jaar zijn MiniLED implementatie drastisch verbeterd waardoor deze veel accurater is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WCCxeZPDfkRicakpTDllH8pRaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U5bvSmA4P19F7CYUMXSxqwqD.webp?f=fotoalbum_large

Volgend jaar brengt Sony de verbeterde versie uit door gebruik te maken van RGB MiniLED, deze inplementatie is verfijnder dan die van Samsung en Hisense. Hiermee komt het een stuk dichter in de buurt van OLED.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WgqRxRZujXezdco3IsAZwYeies=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPaHBBL8GiZ2bwJaEx8ERUQW.webp?f=fotoalbum_large

Om even aan te geven hoe belangrijk de aansturing is.

Wanneer je veel bang for the buck wilt kun je de TCL C8 serie in de gaten houden, deze zal binnenkort weer voor rond de 1299 euro te koop zijn. Dan krijg je 1680 diming zones in 65'' en een relatief goede software aansturing. TCL probeert marktaandeel te winnen vandaar de 'spotprijzen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fogfog
@Freshouttheoven Bedankt voor je inzicht.
Een fatsoenlijke MiniLED TV is kostbaar om te ontwikkelen en maken.
Fair point.
Wat ik daarmee vooral bedoelde te zeggen is dat miniLED heel goed uit kan zien vergeleken met OLED, en daar maken de marketing departments gretig gebruik van.
Strikt genomen raak je nu gefrustreerd door jouw eigen aannames; MiniLED zegt namelijk enkel iets over de verlichtingsbron waarmee het LCD paneel verlicht wordt.
Deels klopt dat inderdaad, en dat is iets wat ik nu dus geleerd heb. Het punt is dat daarachter komen nog niet zo simpel was.
Maar deels is het niet mijn eigen aanname: de manier waarop Tweakers dit aangeeft is incorrect. In het lijstje dat @Juup liet zien van de monitors (is hetzelfde bij de TVs) zouden geen twee aparte items moeten voorkomen voor FALD. Zoals je zei zegt wel of geen miniLED namelijk niks over dimming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:19
@fogfog Heb je hem online gekocht? Dan kun je hem gelukkig zo retour sturen, maar is wel een hoop gedoe natuurlijk, helemaal met zo'n gigantisch ding.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fogfog
@Koldur Hij is al opgehaald, gratis. Goede service. Nu alleen nog afwachten of de winkel een waardevermindering probeert toe te passen.
Pagina: 1