• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 11:17
Ik heb een HP Pavilion x360 Convertible model14-dh1937nd.

Deze Start ineens niet meer op. Dag ervoor ~40GB gekopieerd naar de laptop, daarna heeft laptop gewoon nog gewerkt.
Wat er gebeurt bij opstarten: scherm met HP logo en automatisch herstel voorbereiden. Vervolgens: moet ik toetsenbordindeling instellen (nieuwe windows installatie???).
Daarna krijg ik de opties: Probleem oplossen en uitzetten.

Bij probleem oplossen van alles geprobeerd, maar niets werkt.

-Bij systeemherstel krijg ik de foutmelding dat ik moet opgeven welke installatie ik wil terugzetten en dat ik de pc opnieuw op moet starten (maar ik krijg niet een scherm dat ik kan kiezen). Als ik daarna op uitzetten klik, start de pc opnieuw op, blijft het scherm zwart (nu al meer dan een half uur)

-Bij CMD openen, opent de pc niet in C: maar in X: Diskpart list disks geeft niks weer.
- - CHKDSK C: /f geeft aan niks te kunnen met een RAW formaat
- - bootrec /fixmbr en bootrec /fixboot geven aan "er is een niet bestaand apparaat opgegeven"

-Bios ziet de schijf nog wel
- - SMART BIOS check PASSED
- - Short DST passed, met warning (9% wear)
Bios CMOS reset ook niet geholpen

Ik heb het 'schijfje' in een andere laptop gedrukt maar daar is de NVME B+M (KBG30ZMV256G, kioxia) niet zichtbaar (weg data?)

Iemand een idee hoe ik er nog weer data afkrijg (belangrijk!), of beter nog het weer werkend krijg

NB: PC had altijd windows 10, maar ik weet niet of ie stiekem geprobeerd heeft een update of windows 11 te installeren en toen is uitgevallen of heeft gefaald of dat de NVME gewoon stuk is gegaan. (nieuws: 'Windows 11-update kan ssd's laten crashen bij schrijfopdracht van 50GB')?

[ Voor 22% gewijzigd door filthy rich op 05-09-2025 13:37 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
filthy rich schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:55:
Iemand een idee hoe ik er nog weer data afkrijg (belangrijk!), of beter nog het weer werkend krijg
De SSD wordt dus wel gezien in BIOS
Blijkbaar is de (systeem)partitie informatie beschadigd/ontoegankelijk geworden.

Ik zou eerst eens met een van de bekende Windows PE USB's opstarten en zien wat de disk/recover/partitie tools daar aangeven.
Een bekende daarvoor is Hiren’s BootCD PE
Met de proef versie van DMDE die daarop staat kan je de SSD/parities scannen en zien of de data (mogelijk) toegankelijk is.

Zie bijvoorbeeld ook:
HD gecrasht: hoe krijg ik gegevens terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
The_Doman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:04:
[...]

De SSD wordt dus wel gezien in BIOS
Blijkbaar is de (systeem)partitie informatie beschadigd/ontoegankelijk geworden.

Ik zou eerst eens met een van de bekende Windows PE USB's opstarten en zien wat de disk/recover/partitie tools daar aangeven.
Een bekende daarvoor is Hiren’s BootCD PE
Met de proef versie van DMDE die daarop staat kan je de SSD/parities scannen en zien of de data (mogelijk) toegankelijk is.

Zie bijvoorbeeld ook:
HD gecrasht: hoe krijg ik gegevens terug?
Dit is inderdaad het plan nu inderdaad. Even wachten tot ik wat tijd heb de zooi op een usb kan krijgen.

Maar wel raar dat BIOS hem wel ziet, maar dat ik hem niet als extern kan benaderen als ik m in een leeg nvme slot van mijn laptop druk.

Weet iemand evt een goede recovery zaak in de buurt van onze hoofdstad?

[ Voor 6% gewijzigd door filthy rich op 06-09-2025 02:11 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
filthy rich schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:30:
Maar wel raar dat BIOS hem wel ziet, maar dat ik hem niet als extern kan benaderen als ik m in een leeg nvme slot van mijn laptop druk.
Een NVMe slot maakt het natuurlijk wat makkelijker voor diagnose/herstel vanaf de andere laptop.
Wat geeft schijfbeheer daar dan aan?
Als de partitie indeling/informatie niet meer in orde/zichtbaar is (RAW?) kan Windows deze niet benaderen/mounten.
In ieder geval niet zomaar de SSD initialiseren/partitioneren als je nog gegevens wilt terughalen.
Want data herstel bij SSD's i(vrijwel) niet mogelijk als TRIM is/was geactiveerd.

Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
The_Doman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:45:
[...]

Een NVMe slot maakt het natuurlijk wat makkelijker voor diagnose/herstel vanaf de andere laptop.
Wat geeft schijfbeheer daar dan aan?
Als de partitie indeling/informatie niet meer in orde/zichtbaar is (RAW?) kan Windows deze niet benaderen/mounten.
In ieder geval niet zomaar de SSD initialiseren/partitioneren als je nog gegevens wilt terughalen.
Want data herstel bij SSD's i(vrijwel) niet mogelijk als TRIM is/was geactiveerd.

Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?
Schijfbeheer toont geen schijf inderdaad.
Wilde ook Testdisk gebruiken, maar ben geen expert en bang dat ik daarna niks meer terugkrijg.

[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 05-09-2025 12:53 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
Het gebeurde niet tijdens het schrijven in ieder geval. En er zat altijd windows 10 op, maar weet niet of dat toevallig is geupdate tussendoor.
SMART werkt dus nog wel volgens HP bios, maar CHKDSK noemt de schijf 'RAW'

[ Voor 6% gewijzigd door filthy rich op 05-09-2025 12:54 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
filthy rich schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:48:
Schijfbeheer toont geen schijf inderdaad.
Wilde ook Testdisk gebruiken, maar ben geen expert en bang dat ik daarna niks meer terugkrijg.
Als de SSD wel in de bios zichtbaar is bij de HP Pavilion kan het een compatibiliteit/instelling probleem zijn.
Daarom dus eerst kijken met een USB WinPE wat deze aangeeft op de HP.

Testdisk schrijft naar de schijf en is inderdaad een extra risico bij data herstel.
Zelf heb ik er vrijwel nooit succes mee gehad bij terughalen van data, maar dat hangt ook van de probleem situatie af.
Als ik data recovery doe (GetDataBack) doe ik dat altijd naar een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

filthy rich schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:51:
[...]

En er zat altijd windows 10 op, maar weet niet of dat toevallig is geupdate tussendoor.
Dit zeg je nu 2x (startpost en nu); zou je eens willen nadenken wat er dan wel gebeurd is en precies wanneer? Even een update naar Windows 11, had je echt wel moeten merken en zien. De manier waarop je je woorden kiest, voelt voor mij als "er is iets gebeurd maar je zegt het niet helemaal duidelijk".

Het feit dat de SSD als RAW wordt gezien (en volgens de startpost wel CHKDSK accepteert), moet je er eigenlijk, heel vervelend, vanuit gaan dat je MFT corrupt of verwijderd is. En de kortste conclusie is dan, ook gezien dat de disk verder nergens gezien wordt: is kapot.

Kioxia zelf heeft op hun website ook een aantal tools staan om te gebruiken voor "dagelijks gebruik" maar niet speciaal voor data-recovery. Allicht dat hun support-afdeling reageert op een helder(der) verzoek en beschrijving wat er met de disk is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
MAX3400 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:04:
[...]

Dit zeg je nu 2x (startpost en nu); zou je eens willen nadenken wat er dan wel gebeurd is en precies wanneer? Even een update naar Windows 11, had je echt wel moeten merken en zien. De manier waarop je je woorden kiest, voelt voor mij als "er is iets gebeurd maar je zegt het niet helemaal duidelijk".

Het feit dat de SSD als RAW wordt gezien (en volgens de startpost wel CHKDSK accepteert), moet je er eigenlijk, heel vervelend, vanuit gaan dat je MFT corrupt of verwijderd is. En de kortste conclusie is dan, ook gezien dat de disk verder nergens gezien wordt: is kapot.

Kioxia zelf heeft op hun website ook een aantal tools staan om te gebruiken voor "dagelijks gebruik" maar niet speciaal voor data-recovery. Allicht dat hun support-afdeling reageert op een helder(der) verzoek en beschrijving wat er met de disk is?
De laptop is van mijn partner, niet van mij. Zij sloot - tegen mijn advies in - haar windows pc bijna nooit af (slaapstand laptop, door klep dicht te doen), windows 11 update hebben we wel een keer 'geweigerd', maar wie weet is ie er nu wel tussendoor gekomen. Dus over het eerste kan ik geen uitsluitsel geven, anders had ik dat wel gedaan. Ik geef alleen aan wat ik vermoed dat er gebeurd kan zijn.

Laptop geeft aan dat CHKDSK niet lukt want de gegevensindeling is RAW, is het dan 'geaccepteert'?

[ Voor 7% gewijzigd door filthy rich op 05-09-2025 13:33 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MAX3400 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:04:
Als een disk/partitie (HDD/SSD) als RAW wordt gezien kan dat zoveel oorzaken hebben.
Het impliceert niet meteen een (hardware) defect van de schijf zelf.
Pagina: 1