HD gecrasht: hoe krijg ik gegevens terug?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 14:56
Mijn oom heeft een PC met 2 schijven. C en D.

D is stuk. C leek goed te zijn. Ik maakte schijf D los. Omdat C na wat opstartprobleempjes het weer ging doen, verwachtte ik dat nu C weer werkte ik C en D kon aansluiten en eens goed kijken wat er met D was.
Helaas kwam ik in een oneindige herstel loop terecht en zette ik na een hele tijd de PC uit. En toen had C een blue screen:system license validation error
...
Ik gebruikte vroeger Zero Assumption Recovery maar ik kan het niet eens meer downloaden, en het wordt niet meer ondersteund.
Disk Drill vind heel veel maar wil 100 dollar voor een tijdelijke licentie.
Recuva vond rare files waar ik geen chocola van kan maken.
In Explorer vind ik ook alles maar ik heb geen administrator wachtwoord. Had ik die, dan kon ik mogelijk ook de partitie herstellen met een USB herstel stickje.

Ik hem prima enclosures voor de harddisk die ik op een andere PC kan aansluiten. Is er iemand die weet hoe ik mijn ooms' gegevens terugkrijg?

Beste antwoord (via Herman456 op 24-04-2024 23:50)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:22
Herman456 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:19:
In Explorer vind ik ook alles maar ik heb geen administrator wachtwoord. Had ik die, dan kon ik mogelijk ook de partitie herstellen met een USB herstel stickje.
Onduidelijk hoe de situatie nu is?
De C:/Windows schijf is dus ok?
Het systeem start dus normaal op?
D: schijf heeft een probleem?
Administrator wachtwoord van wat??
Windows login wachtwoord?

Voor een USB herstel stickje misschien Hiren’s BootCD PE eens mee beginnen?
Lokale Windows login accounts kan je daarmee ook resetten:
Hiren’s BootCD PE HOWTO's

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Is de data geen 100 euro waard om daar tijdelijk een licentie voor te kopen of moet het gratis?
Even zoeken naar ervaringen met dat programma of dat een beetje goed is.

Wat is het resultaat van aansluiten op een andere pc?

Dat je de vraag stelt zullen er waarschijnlijk geen backups zijn.

Gratis software wat goed werkt in deze categorie bestaat in mijn ogen niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 24-04-2024 17:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Is de data onbetaalbaar? (Niet meer te krijgen/maken/backups)
Is je antwoord ja, dan stoppen met wat je doet,en naar een data herstelbedrijf. Kost je een veelvoud van 100 euro. Maar de grootste kans de data terug te krijgen .

Is de data niet zo belangrijk, dan is 100 euro voor een licentie goedkoop, mits het natuurlijk werkt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Disk Drill does his job. IK ga mijn oom verleiden tot een aankoop. Ik ben dus vrij van administrator gedoe en er komen goede files uit. Ik wacht nog even of iemand nog een andere fantastische tip heeft, maar anders gaat het hem worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:55

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als de SMART waardes nog prima zijn kun je een softwarematige recovery proberen.

Zo niet, en de data is 'onbetaalbaar', direct afkoppelen en opsturen naar een data recovery bedrijf.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Herman456 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:19:
Onduidelijk hoe de situatie nu is?
De C:/Windows schijf is dus ok?
Het systeem start dus normaal op?
D: schijf heeft een probleem?
Administrator wachtwoord van wat??
Windows login wachtwoord?

Voor een USB herstel stickje misschien Hiren’s BootCD PE eens mee beginnen?
Lokale Windows login accounts kan je daarmee ook resetten:
Hiren’s BootCD PE HOWTO's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Die Hirens CD herinner ik mij van vroeger tijden. Is er ergens een paper over, hij zit vol met tools die ik niet allemaal ken, maar die password reset vind ik geweldig.

Over de huidige situatie:
de C schijf lijkt in SMART ok, maar de software is beschadigd.
Nee, het systeem start niet normaal op, maar in mogelijkheden tot herstel, wat stukloopt op wachtwoorden.
Schijf D is stuk, ook in SMART.

Het windows login wachtwoord weet ik, maar ik heb er niets aan, zover komt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikebetico
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-07-2024
Herman456 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:48:
Disk Drill does his job. IK ga mijn oom verleiden tot een aankoop. Ik ben dus vrij van administrator gedoe en er komen goede files uit. Ik wacht nog even of iemand nog een andere fantastische tip heeft, maar anders gaat het hem worden.
De herstellogica is vergelijkbaar van software tot software, dus misschien kun je andere, goedkopere oplossingen proberen? Dit zijn de andere software die ik ken.
https://recuva.softonic.nl/(gratis)
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec(gratis)
https://www.r-studio.com/(gratis)
https://iboysoft.com/data-recovery/free-data-recovery.html(€70)
https://recoverit.wondershare.com/data-recovery-win.html(€80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als de probleem schijf "(D:") geen fysieke problemen geeft (veel bad sectors) kan je inderdaad met recovery tools de gegevens wel terughalen.
Het kan iets eenvoudigs zijn natuurlijk dat alleen partition tabel/info is beschadigd.
Je kan eens kijken of wat een partition tool zoals EaseUS Partition Master van Hiren’s BootCD PE aangeeft?
Soms kan daarmee de partitie info eenvoudig hersteld worden.

Zelf gebruik in bij echte probleemsituaties GetDataBack.
Met de evaluatie versie kan je losse bestanden previewen/openen om te controleren of de recovery succesvol is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large
Herman456 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:54:
Die Hirens CD herinner ik mij van vroeger tijden. Is er ergens een paper over, hij zit vol met tools die ik niet allemaal ken, maar die password reset vind ik geweldig.
Tja, de oude Hirens Boot CD was natuurlijk heel bekend (berucht) bij een beetje Tweaker. ;)
Daar zijn nu natuurlijk vele moderne alternatieven voor te vinden:
Google: Best Rescue WInPE USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als je trouwens toch nu bezig bent met die PC voor je oom zou ik meteen de HDD's vervangen voor een SSD.
Of in in ieder dan de systeem schijf.
Moderne Windows versies wil je gewoon niet meer gebruiken met alleen een HDD.
Je gebruikt zelf toch ook geen (boot) HDD meer voor je eigen systeem neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
DIe keyfinder op HBCD werkt niet;. Hij vindt helemaal niets. ook niet op een gezond systeem. Voor andere keyfinders voor de Admin account hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik gebruikte vroeger Zero Assumption Recovery maar ik kan het niet eens meer downloaden, en het wordt niet meer ondersteund.
FWIW, de maker van die software maakt nu https://www.klennet.com/klennet-recovery/

DMDE, super goede tool is 16 euro voor jaar licentie, 38 voor life-time, https://dmde.com/.

[ Voor 17% gewijzigd door Stanton op 27-04-2024 03:48 ]

Joep

Pagina: 1