Welke groepenkast in nieuwe woning met overkapping

Pagina: 1
Acties:

• robbertjk
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-10 16:09
Beste forumleden,

Graag jullie reactie, kritiek is zeker welkom !

Ik ga volgend jaar in eigen beheer een huis laten bouwen. Nu wil ik graag jullie mening en visie op mijn plan.

Overwegingen:
- Ik rij elektrische en wil thuis laden (nu 11kw, later hopelijk ooit 22kw, als de aansluiting dat zou toelaten)
- wil een hele berg zonnepanelen (installeer ze zelf, denk aan 40 stuks oost/west), dus rond de 13/14kw omvormer, 3 fase uiteraard
- moderne keuken met 2 ovens, 1 inductieplaat met afzuiging, Qooker, enz.
- overkapping waar ik later genoeg uitbreidingsmogelijkheden wil voor bijvoorbeeld zonnepanelen, zwembad, terrasverwarming, enz).
- gezin met 4 opgroeiende jongens
- ik hou van Dominica en (elektrische) gadgets

Ik heb onderstaande in elkaar gezet (ik laat de groepenkast zelf wel in elkaar zetten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC8UXxy2qVShU7JMOsL8AHQGPSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpbzLjrYcuTuyXLVJQpTWvb0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:09
Simpele vraag:

Heb je genoeg groepen? ik zit zelf in een recente nieuwbouw woning (niet bijzonder groot) en dit lijkt mij een wat kleine kast (en al meteen vol). Meestal ga je een groepenkast ontwerpen als je alles 'gereed' heb met indeling ect, zodat je ook weet welke groepen je moet hebben. zoals:
- oven 1f
- oven 1f
- kookplaat 3f (beetje moderne heeft deze ingebouwd)
- Qooker 1f
- WP 1/3fase
- WP buitenunit 1f
- zonnepanelen 3f
- Autoladen 3f
- wasmachine/droger 1f
- Buitenverlichting/stopcontacten op aparte ALAMAT (1f)
Dan heb ik al 10 groepen waarvan een aantal 3f zijn, Dan ga je voor je woning zelf in zones delen voor verlichting stopcontacten ect (mijn woning nog opgedeelt in 6groepen.)

Dat was bij de basis, vervolgens nog krachtstoom naar de garage (3f) en voor mijn overkapping ect nog uitgebouwd. ik zie ook geen Beltrafo en 'service' stopcontact wat meestal wel een wens is.

Dus tip, ga aan de hand van de plattegronden kijken wat je nodig hebt: daar komt de groepenkast automagisch uit.
Extra vragen:
-Waarom EATON? nu ja alles meteen doet neem ABB/Hager, neem dan meteen een A merk (zal wel wat discussie over komen) Mea Culpa, verward met andere merken :F
- Als je 25A aansluiting hebt + 20A zonnepanelen kan er in theorie 45A op je groepenkast staan, Meeste is geschikt to 40A, dus of een rem automaat of hierin iets aanpassen.
- wil je ooit een batterij? en of noodstroom (wellicht of 5-10jaar) houdt hier rekening mee. Zo zijn er nog 125zaken die wellicht ooit komen, dus ik zou de Hoofd kast zoals je nu hebt minimaal 1,5 of 2x zo groot maken. Scheelt een hoop rare kastje in de toekomst.
- houdt ook rekening met gelijktijdigheid en balancering van de fases, groepen die je contant belast worden warm en willen graag ventilatie (probeer om de zoveel groepen (3/4 kijk naar je opdeling van de aardlekken) een vrije positie, wellicht wat overkill maar het geeft weer ruimte.
- houdt rekening met selectiviteit van de kabel naar je overkapping, nu plaats je er een aparte aardlek voor, die je later weer plaatst in je extra groepenkast. Ik zou je groep naar de overkapping zekeren op een 20A en de aardlek in de overkapping houden. (wellicht geeft dit wat discussie i.v.m. beveiliging van de kabel., wellicht kan iemand dat aanvullen)

Zo dat was een hele lapt tekst :+ dus om je wellicht wat verder te helpen zijn er nog een hoop vragen :9

[ Voor 1% gewijzigd door epicfailguy23 op 04-09-2025 13:16 . Reden: Merken door elkaar gehaald. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
My 2 cents:

- Voor Full electric nieuwbouw is een dubbele kast (48 posities) meestal wel voldoende. Je kunt nog wat ruimte besparen door een 3F ALAMAT te nemen voor de koopgroep.
- EATON is gewoon een A-merk dus kan je prima nemen naast ABB of Hager. Wegblijven van EMAT of CHINT.
- Ik zou kijken of het wel slim is om alle PV op 1 omvormer te zetten met zo'n omvormer. Liggen alle panelen bij elkaar? Anders misschien twee 6/7 kW omvormers nemen en dan kan je gewoon 3F 16A afzekeren zonder problemen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Jaar 2027: berg panelen = direct op grote Victron© thuis accu systeem = zware 3x20/ 25A groep op een (liefst) 3x40A huisaansluiting

Eaton = topmerk.

[ Voor 13% gewijzigd door natural colour op 04-09-2025 11:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Mijn excuses voor de EATON opmerking, ik was inderdaad verward met EMAT. :X
Hopelijk steekt dit niet met mijn andere betoog :*)

• robbertjk
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Kloppen mijn gekozen kabeldiktes?

Ik zal de tips zeker meenemen.

PV systeem is een oost/west ligging 20 op 1 kant en 20 op de andere kant. Ik denk dat 2 omvormers alleen maar meer kosten met zich meebrengt. Op de omvormer die op op het oog heb kunnen 2 lussen PV panelen, dus perfect voor oost/west. Ik zou overigens voor een hybride omvormer gaan waardoor je ook direct en accu van 5 of 10 kWh eraan kan koppelen. Dan komt er wel weer een automaat bij (van de hybride omvormer voor de batterij),

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Kookgroep = 5 x 2.5 met 5 verschillende kleuren voor 3 fasen, de rest lijkt wel ok

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ik zou de kabel naar de overkapping en naar de laadpaal ook 5 aderig pakken 3F+N+PE
In theorie kan het via de litze die erin zit, maar dit is een staal gevlochten draad, die uit ervarig snel kan gaan roesten in contact met water. + het is makkelijker om de PE kabel in de laadpaal en in de kast van de overkapping te monteren. (tenzij je deze ook allebei apart een aard pen plaatst, echter verwacht ik dat niet. :+ )

• robbertjk
natural colour schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:10:
Kookgroep = 5 x 2.5 met 5 verschillende kleuren voor 3 fasen, de rest lijkt wel ok
Ohja.. aardedraad is natuurlijk ook gewoon 2,5m2. Ik was in de war met schakeldraad (1,5m2).

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:20:
Ik zou de kabel naar de overkapping en naar de laadpaal ook 5 aderig pakken 3F+N+PE
In theorie kan het via de litze die erin zit, maar dit is een staal gevlochten draad, die uit ervarig snel kan gaan roesten in contact met water. + het is makkelijker om de PE kabel in de laadpaal en in de kast van de overkapping te monteren. (tenzij je deze ook allebei apart een aard pen plaatst, echter verwacht ik dat niet. :+ )
Gezien nieuwbouw verwacht ik dat aarde gewoon door de netbeheerder wordt aangeboden. Dit zie ik bijna bij elke nieuwbouwaansluiting zo opgeleverd worden eigenlijk.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
De litze in een grondkabel is van vertind koperdraad ;) , het vlechtwerk is van staal dat inderdaad snel roest als je de kabel laat liggen.. maar knip je later toch weg.. maar knip niet tevens de litze weg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:14
Als je de fysieke ruimte hebt in de meterkast, zet de kast wat ruimer op. Dan kan je hem van binnen ook veel netter houden. 12 groepen op rij met wat overlengte in de draden word nooit netjes. Geen ramp,aar als je nieuw gaat bouwen zou ik als het kan 3 kasten naast elkaar zetten of 12 rijen aan beide kanten in hoogte toevoegen. Eaton heeft hier verhoogstukken voor voor op de groepenkasten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Davidshadow13 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:54:
[...]

Gezien nieuwbouw verwacht ik dat aarde gewoon door de netbeheerder wordt aangeboden. Dit zie ik bijna bij elke nieuwbouwaansluiting zo opgeleverd worden eigenlijk.
Daarom naar de laadpaal en overkapping ook aansluiten op die bestaande aarde (via een aarde draad).
natural colour schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:54:
[...]

De litze in een grondkabel is van vertind koperdraad ;) , het vlechtwerk is van staal dat inderdaad snel roest als je de kabel laat liggen.. maar knip je later toch weg.. maar knip niet tevens de litze weg :P
Fair enough, maar mijn ervaring is (wellicht N=1) is het eenvoudiger op een 5x? kabel te trekken dan met de litze lopen spelen, minder vout gevoelig en de herkenning op een groen-gele draad is beter dan een litze die er ligt :). Kunnen we hier de discussie starten of mensen zonder kennis iets met aarde draden en litzes moeten doen O-). maar alleen voor die hoofdpijn neem ik een extra aarde draad :9

• robbertjk
Gekke is dat ik zie dat grondkabel dan meestel 2 zwarte draden bevat ipv ook een geel groene. Want je argument is een hele goede, bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyYqyqagH_aIg9C95xELG7_1KKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcoN04GpNgfl8l4kA3akDkRf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Hmm hem even rondgekeken en de AS varianten zijn altijd met aardlitze ja.. Ik denk dat ik meestal de normale YMvK bestel omdat ik deze toch in een mantelbuis stop.

Heb voor de tuinverlichting YMvK-as gebruikt (2x2,5mm2) en de litze als aarde gebruikt en hierna besloten nooit meer een litze te gebruiken :+ Dus wellicht wordt het in jouw situatie toch een 4x6 YMvK-AS. OF als je een mantelbuis gebruikt kan je voor een YMvK 5x6 gaan.

• robbertjk
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:26:
Hmm hem even rondgekeken en de AS varianten zijn altijd met aardlitze ja.. Ik denk dat ik meestal de normale YMvK bestel omdat ik deze toch in een mantelbuis stop.

Heb voor de tuinverlichting YMvK-as gebruikt (2x2,5mm2) en de litze als aarde gebruikt en hierna besloten nooit meer een litze te gebruiken :+ Dus wellicht wordt het in jouw situatie toch een 4x6 YMvK-AS. OF als je een mantelbuis gebruikt kan je voor een YMvK 5x6 gaan.
En nu ben ik dan weer in dubio. Want heb begrepen dat er in de mantelbuis altijd wel wat water/vocht blijft en je grondkabel daardoor beter direct in de aarde kan doen.. Stof tot nadenken ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
robbertjk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:09:
[...]

Gekke is dat ik zie dat grondkabel dan meestel 2 zwarte draden bevat ipv ook een geel groene. Want je argument is een hele goede, bedankt.

[Afbeelding]
Argument vind ik een slechte, in een grondkabel hoort de litze aangesloten te worden als aarde, het word onoverzichtelijk als iedereen maar zelf iets anders gaat verzinnen. In een grondkabel gebruik je de litze als aarde. Ook omdat als je hem door steekt je gelijk een goede verbinding naar aarde creëerde waardoor de beveiliging snel genoeg afschakeld.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
Ik zou tussen je woning en overkapping (en evt. opstelplaats laadpaal) ipv een grondkabel in te graven een 50mm mantelbuis neerleggen. Dan kan je later altijd meer/andere kabels bijtrekken, bijv. voor een accusysteem/omvormer. Kan netwerk e.d. (bijv. ook RS485 voor kWh-meters) ook meteen mee. Ik zou die kabel dan ook meteen naar 10mm2 doen icm accu.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
robbertjk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:29:
[...]

En nu ben ik dan weer in dubio. Want heb begrepen dat er in de mantelbuis altijd wel wat water/vocht blijft en je grondkabel daardoor beter direct in de aarde kan doen.. Stof tot nadenken ;)
Water en vocht is geen issue want de de kabel zelf is al afgeschermd dmv de mantel. en omdat deze in een 'extra' beschermings buis ligt heb je geen bescherming (AS) nodig want je kan hem niet snel stuk maken met een schep of dergelijke (terwijl een losse kabel dit wat eenvoudiger is).
Makrolon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:30:
[...]

Argument vind ik een slechte, in een grondkabel hoort de litze aangesloten te worden als aarde, het word onoverzichtelijk als iedereen maar zelf iets anders gaat verzinnen. In een grondkabel gebruik je de litze als aarde. Ook omdat als je hem door steekt je gelijk een goede verbinding naar aarde creëerde waardoor de beveiliging snel genoeg afschakeld.
Nadeel hiervan is dat als iemand de mantel niet goed stript, (dus de litze wegknipt) en/of de kabel raakt met een schep en vervolgens alles weer terugplaatst zonder goede reparatie op de litze OF denk het zal wel, dat je gehele apparatuur achter de kabel niet meer geaard is... Wellicht wat ver gezocht maar daarom kies ik ervoor om bijv tuinverlichting op een grondkabel te doen, en een permanente voeding naar (bijvoorbeeld een verdeelkast) in een mantelbuis te stoppen. Heb je meteen het voordeel dat (met de juiste mantelbuis) je later die utp kabel erbij kan trekken die je nu bent vergeten >:)

• robbertjk
Dan maar zoiets gebruiken, deze mag alleen niet in de groepenkast (toch?), dus die zal ik dan vermoedelijk in een eigen doos moeten doen, klopt dat?

UPDATE: Ik zie net dat deze beschikbaar zijn tot 4mm2, dat schiet dus niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sZ__uchfCCo0ZeeF9AdhxqkQ1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BdZEOEI7aKDDthR8gDFQN4Wl.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door robbertjk op 04-09-2025 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45
Een pvc buis steek je met een beetje minigraver zo doorheen als je onvoorzichtig bent, ik leg zelf gewoon altijd YMVK-as. Die litze is prima af te werken en echt niet zo moeilijk te doen.

Aarde moet perse groen/geel gemarkeerd zijn overigens. Een zwarte ader voldoet niet.
YMVK-as 5x2,5 heeft geen geel/groene aardedraad omdat de litze als aarde gebruikt wordt. Je koopt beter YMVK-as 4x2,5, de omvlechting wordt niet geteld als ader bij YMVK-as. Veel gemaakte fout :).

Wago 221 is er ook wel als 6mm2 variant: 221-612.

Ik strip kabel zo dat de litse minstens net zo lang is als de aders. aderhuls op de litze, en het geheel aftapen met groen/geel tape tot aan de aderhuls (aarde mag niet blootliggen in klasse II verdelers).
YouTube: Hoe strip of verbind je een grondkabel YMVK-as 4x2,5 en as

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2025 16:36 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
Die zo goed bedoelde adviezen. Kabel in de grond (met of zonder buis) is altijd -AS (aardscherm). Dit is gewoon geen discussie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:39:
[...]

Water en vocht is geen issue want de de kabel zelf is al afgeschermd dmv de mantel. en omdat deze in een 'extra' beschermings buis ligt heb je geen bescherming (AS) nodig want je kan hem niet snel stuk maken met een schep of dergelijke (terwijl een losse kabel dit wat eenvoudiger is).

[...]

Nadeel hiervan is dat als iemand de mantel niet goed stript, (dus de litze wegknipt) en/of de kabel raakt met een schep en vervolgens alles weer terugplaatst zonder goede reparatie op de litze OF denk het zal wel, dat je gehele apparatuur achter de kabel niet meer geaard is... Wellicht wat ver gezocht maar daarom kies ik ervoor om bijv tuinverlichting op een grondkabel te doen, en een permanente voeding naar (bijvoorbeeld een verdeelkast) in een mantelbuis te stoppen. Heb je meteen het voordeel dat (met de juiste mantelbuis) je later die utp kabel erbij kan trekken die je nu bent vergeten >:)
Ik draai het om, iemand haalt jouw aangelegde groepenkast van de muur en plaatst een andere, en merkt toevallig niet op dat jij een andere draad dan gebruikelijk als aarde gebruikt. Sluit de nieuwe groepenkast aan zoals het hoort (dus met litze als aarde) en die hele groepenkast is niet aangesloten op de aarde van de woning.

Elke electricien weet dat de litze de aarde is, je moet daar niet van gaan afwijken omdat je denkt dat het niet duidelijk en onlogisch is, dat is het niet.

• robbertjk
Oke, dus de litze als aarde, nu de vraag hoe je die dan weer aansluit op de aardlekautomaat? Mag dat gewoon rechtstreeks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:57
robbertjk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:17:
Oke, dus de litze als aarde, nu de vraag hoe je die dan weer aansluit op de aardlekautomaat? Mag dat gewoon rechtstreeks?
Ik zou daar een aderhuls op knijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aarde sluit je niet aan op een aardlekautomaat maar op een aardrail

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Het aardscherm knip je weg . De litze werk je af met geel/groene krimpkous en adereindhuls of indien nodig met een kabelschoen met volledig oog. De kop van de kabel met zwarte tape afwerken. De litze moet altijd langer zijn dan de aders. Als een kabel door verzakking van de grond uit de aansluiting getrokken wordt is daardoor de aarde de laatste ader die wordt losgetrokken.

[ Voor 53% gewijzigd door devriesjande op 04-09-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
tlpeter schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:06:
Die zo goed bedoelde adviezen. Kabel in de grond (met of zonder buis) is altijd -AS (aardscherm). Dit is gewoon geen discussie!
Ook in een rode mantelbuis ja? Want een minigraver trekt net zo hard door een as kabel als een rode mantelbuis.

Als we dan ook praktische verder gaan moet we de litze zoals jullie aangeven aftapen (in groengeel want zwart is hardstikke fout dan) dan moet je een adereind huis gebruiken die weer verkeerd gebruikt kan worden. Niet alleen in de extra kast maar ook bij de laadpaal. Dus allemaal extra handelingen die nu worden genomen omdat iedereen gaat graven met een minigraver zonder een proefsleuf te graven, waar ook nog eens laagspanning op staat :+ ik vindt alles best maar om het eenvoudig te houden: graag een mantelbuis (wel op 50cm diep of 2 schoppen) en trek de draad erin die je wilt.. my 2 cents.

• epicfailguy23
robbertjk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:55:
Dan maar zoiets gebruiken, deze mag alleen niet in de groepenkast (toch?), dus die zal ik dan vermoedelijk in een eigen doos moeten doen, klopt dat?

UPDATE: Ik zie net dat deze beschikbaar zijn tot 4mm2, dat schiet dus niet op.

[Afbeelding]
Nooit een wago in een groep kast gebruiken idd. Zou ook geen extra doos zetten. Gewoon de keuze maken tussen een kabel met litze of met een mantelbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:05
robbertjk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:41:
Beste forumleden,

Graag jullie reactie, kritiek is zeker welkom !

Ik ga volgend jaar in eigen beheer een huis laten bouwen. Nu wil ik graag jullie mening en visie op mijn plan.

Overwegingen:
- Ik rij elektrische en wil thuis laden (nu 11kw, later hopelijk ooit 22kw, als de aansluiting dat zou toelaten)
- wil een hele berg zonnepanelen (installeer ze zelf, denk aan 40 stuks oost/west), dus rond de 13/14kw omvormer, 3 fase uiteraard
- moderne keuken met 2 ovens, 1 inductieplaat met afzuiging, Qooker, enz.
- overkapping waar ik later genoeg uitbreidingsmogelijkheden wil voor bijvoorbeeld zonnepanelen, zwembad, terrasverwarming, enz).
- gezin met 4 opgroeiende jongens
- ik hou van Dominica en (elektrische) gadgets

Ik heb onderstaande in elkaar gezet (ik laat de groepenkast zelf wel in elkaar zetten).

[Afbeelding]
Dat kan zo niet.
De grondkabel naar de verdeler in tuin moet beveiligd zijn tegen overstroom. Dat is belangrijker dan alleen aardlekbeveiliging.
Dus vervang die aardlek door een krachtgroep eventueel door een krachtaardlekautomaat, in dat geval hoe je geen aardlekschakelaars in tuinverdeler toe te passen, als die 30mA is.
Ps ik zou gewoon een krachtgroep toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:51:
[...]

Ook in een rode mantelbuis ja? Want een minigraver trekt net zo hard door een as kabel als een rode mantelbuis.
Het gaat erom dat een YMVK-as garandeert dat je minimaal sluiting maakt naar aarde als je er doorheen jast, en dus je aardlek eruit springt. Of, als de weerstand van het aardpad laag genoeg is, de overstroombeveiliging. Dat kun je niet garanderen zonder aardscherm om de kabel.
Als we dan ook praktische verder gaan moet we de litze zoals jullie aangeven aftapen (in groengeel want zwart is hardstikke fout dan) dan moet je een adereind huis gebruiken die weer verkeerd gebruikt kan worden. Niet alleen in de extra kast maar ook bij de laadpaal. Dus allemaal extra handelingen die nu worden genomen omdat iedereen gaat graven met een minigraver zonder een proefsleuf te graven, waar ook nog eens laagspanning op staat :+ ik vindt alles best maar om het eenvoudig te houden: graag een mantelbuis (wel op 50cm diep of 2 schoppen) en trek de draad erin die je wilt.. my 2 cents.
Nu ben je gewoon aan het zeuren. Houd je aan de regels, die zijn er niet voor niets. Als jij bochten afsnijdt waardoor anderen later nat gaan terwijl die wel de regels volgen dan ben je af en mag je niet meer meedoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
leonbong schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:56:
[...]

Dat kan zo niet.
De grondkabel naar de verdeler in tuin moet beveiligd zijn tegen overstroom. Dat is belangrijker dan alleen aardlekbeveiliging.
Dus vervang die aardlek door een krachtgroep eventueel door een krachtaardlekautomaat, in dat geval hoe je geen aardlekschakelaars in tuinverdeler toe te passen, als die 30mA is.
Ps ik zou gewoon een krachtgroep toepassen.
De overstroombeveiliging kan ook door de hoofdzekering afgedekt worden. De aardlek is zeker wel nodig, tenzij de aardweerstand zo laag is dat sluiting naar aarde garandeert dat de overstroombeveiliging doorspringt.

Ik heb hier thuis ymvk 5x6mm geplaatst naar de garage met alleen een 300mA aardlekbeveiliging ervoor, verder afgezekerd in de betreffende submeterkast. Dat is gewoon veilig.

@robbertjk Voor PV zou het, afhankelijk van de omvormer, nodig kunnen zijn om een grotere lekstroom dan 30mA te plaatsen. Check dit even voordat je bestelt.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2025 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Aardlekbeveiliging is niet verplicht op distributiegroepen.

• epicfailguy23
P5ycho schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:03:
[...]

Het gaat erom dat een YMVK-as garandeert dat je minimaal sluiting maakt naar aarde als je er doorheen jast, en dus je aardlek eruit springt. Of, als de weerstand van het aardpad laag genoeg is, de overstroombeveiliging. Dat kun je niet garanderen zonder aardscherm om de kabel.

[...]

Nu ben je gewoon aan het zeuren. Houd je aan de regels, die zijn er niet voor niets. Als jij bochten afsnijdt waardoor anderen later nat gaan terwijl die wel de regels volgen dan ben je af en mag je niet meer meedoen.
Okee laat ik hem minder scherp aansnijden, ik wil dit niet op het spit drijven.

Mij is altijd verteld/geleerd (wellicht toch fout) dat als je een kabel van begin tot eind in een goed mantelbuis plaatst, dus geen brak pvc pijpje. Dat dit voldoende afschermd om het 'eerste lompe breekpunt te voorkomen' dmv een schep of andere factoren. Hierdoor zou je hem als een 'gewone binnenkabel' kunnen zien. Net zoals in een bijv een garage met de kabels tegen de muren. Als je inderdaad hem kaal in de grond stopt moet je altijd een ymvk-as gebruiken ivm graafwerken ect. En dan gaat het om het beveiligen tegen een schop. En geen andere gereedschappen (want als je gaat graven moet je eerst proefsleuven doen ect).

Mocht dit in de buis toch pertinent fout zijn hoor ik het ook graag. En nee ik neem niet overal de korte weg. Want ook qua kosten maakt het geen drol uit welke kabel je nu neemt, zeker niet met deze korte afstanden. Dus ik hoop hier dan ook iets over te leren. O+

• P5ycho
Fijn om je nuance te lezen. (y)
offtopic:
Ik heb een tijd terug de riolering kunnen uitgraven omdat er 10 jaar geleden per ongeluk een gat in is getikt door waarschijnlijk een graafmachine, daarna volgegroeid met wortels en uiteindelijk verstopt. Zo'n apparaat is zo sterk dat je voor je het weet iets kapotjast, en de expertise van vakmannen wordt ook schaarser. Daarom neem ik het zekere voor het onzekere, ook in een buis.

• P5ycho
leonbong schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:15:
Aardlekbeveiliging is niet verplicht op distributiegroepen.
Hoe voorkom je dan brand bij kortsluiting naar 10 Ohm aarde (lokale aardpen met TT stelsel) in de kabel? Als je dat kunt beantwoorden dan mag je het zo aanleggen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 04-09-2025 19:28 ]

• leonbong
Dat voorkom je inderdaad niet, maar maakt het nog steeds niet verplicht op een distributiegroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
Zullen we dan gewoon de kabel wel beveiligen nu we er toch zijn? :) (edit: Deze moet wel worden beveiligd)

@robbertjk Mijn voorstel voor 300mA aardlekbeveiliging vóór de kabel naar de overkapping, hiermee is de kabel beveiligd en heb je nog genoeg ruimte voor een aantal 30mA aardlekbeveiligingen parallel bij de overkapping. De nu voorgestelde 30mA zorgt er in de praktijk voor dat deze er bijna altijd eerder uit gaat dan de individuele aardlekbeveiligingen bij de overkapping. Dat is gewoon veilig, maar wel heel irritant.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 05-09-2025 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Nu wil ik niet "that guy" zijn. Maar ik heb ik het verleden 3x een omvormer gehangen voor zonnepanelen (en de panelen natuurlijk) en 2 van de 3 omvormers gaven (growatt en goodwe) aan in hun specs een 300ma aardlek nodig te hebben. Met een 30ma trippen ze vlug (ask me hoe ik het weet..) dus let dan op wat voor omvormer je in de toekomst wenst.

• epicfailguy23
P5ycho schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:24:
Fijn om je nuance te lezen. (y)
offtopic:
Ik heb een tijd terug de riolering kunnen uitgraven omdat er 10 jaar geleden per ongeluk een gat in is getikt door waarschijnlijk een graafmachine, daarna volgegroeid met wortels en uiteindelijk verstopt. Zo'n apparaat is zo sterk dat je voor je het weet iets kapotjast, en de expertise van vakmannen wordt ook schaarser. Daarom neem ik het zekere voor het onzekere, ook in een buis.
De avond is nog te jong om geen nuance aan te brengen, wellicht na nl elftal dat ze van tafel kunnen })

Ik ken ook van de rauwdauwers die alles wel stuk krijgen. Maar daarmee weet ik nou nog niet wat nu verstandig/werkelijk noodzakelijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:10
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:53:
[...]

Nooit een wago in een groep kast gebruiken idd.
Onzin, dat kan prima. Maar in dit geval is het nergens voor nodig idd.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:52
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:50:
Nu wil ik niet "that guy" zijn. Maar ik heb ik het verleden 3x een omvormer gehangen voor zonnepanelen (en de panelen natuurlijk) en 2 van de 3 omvormers gaven (growatt en goodwe) aan in hun specs een 300ma aardlek nodig te hebben. Met een 30ma trippen ze vlug (ask me hoe ik het weet..) dus let dan op wat voor omvormer je in de toekomst wenst.
300mA Selectieve aardlekschakelaar + een C25A automaat (deze heb ik nog niet als gecombineerd kunnen vinden, lees: alamat) als voorbeveiliging van de grondkabel.
Rest bij voorkeur uitvoeren als Alamats voor kookplaat etc.
In de onderverdeler dan gewone 30mA aardlekschakelaars + verdeling of 30mA alamats (of evt nodig een 300mA alamat.)

@robbertjk ik zou voor een Eaton Medusa kast gaan (3x 24 modules) of evt overgaan naar ABB en alles als alamat (1 module breed voor 1F modellen) uitvoeren, ook de eindgroepen, dan hoef je ook geen rem-automaat toe te passen.
Evt kan een ABB mistral 3x18 of 4x18 module kast ook.

Davidshadow13 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:54:
[...]

Weet niet in welke regio (netbeheerder) jij zit, maar bij ons is alle huisaansluitingen normaal met eigen aardpen vereist, wij bieden in de standaard geen aarding aan.
Uitzonderingen zijn evt. hoogbouw en grootverbruikers aansluitingen.
Er zijn inderdaad ook nog gebieden waar het van oudsher wordt aangeboden, maar bij sanering/vernieuwing moet er een eigen aardpen geslagen worden (al dan niet op kosten van netbeheerder), dit omdat als er aarding vanuit de netbeheerder wordt aangeboden dit ook onder de verplichte controle-eisen valt van een netbeheerder, en gezien de hoeveelheid werk en eisen wordt dit zoveel mogelijk afgestoten.

epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:26:

AS staat ook voor AardScherm ;)
Staal-omvlochten wapening tegen de aardlitze aan, oftewel continu verbinding met de "aarde"

Bij de kabels van de netbeheerders >4x6mm2-as ziet het aardscherm er iets anders uit dan zo'n staal omvlochten kabel, maar principe is exact hetzelfde en alles is met elkaar verbonden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Die 3P+N C25A is nutteloos, want het is 50/50 kans tussen je 3x 1P+N C25A hoofdzekeringen en deze zekering bij sluiting.
Reden voor mij om alleen 300mA aardlek toe te passen op de kabel tussen meterkast en onderverdeler.

Selectieve 300mA kun je over discussieren, dat wordt imho pas nodig als je veel individuele apparaten met grote lekstroom(pieken) achter de betreffende aarlekschakelaar plaatst. Die zie ik hier niet. Het kan echter geen kwaad, zolang er consequent aardlekbeveiliging in de onderverdeler toegepast wordt. Ik zie hier maximaal 30+30=60mA lekstroom, dat is ruim onder de 150mA minimale lekstroomdetectie van de 300mA aardlekschakelaar.

@robbertjk We dwalen ietwat af, volg je het nog O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertjk
Annuk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:03:
[...]

300mA Selectieve aardlekschakelaar + een C25A automaat (deze heb ik nog niet als gecombineerd kunnen vinden, lees: alamat) als voorbeveiliging van de grondkabel.
Rest bij voorkeur uitvoeren als Alamats voor kookplaat etc.
In de onderverdeler dan gewone 30mA aardlekschakelaars + verdeling of 30mA alamats (of evt nodig een 300mA alamat.)

@robbertjk ik zou voor een Eaton Medusa kast gaan (3x 24 modules) of evt overgaan naar ABB en alles als alamat (1 module breed voor 1F modellen) uitvoeren, ook de eindgroepen, dan hoef je ook geen rem-automaat toe te passen.
Evt kan een ABB mistral 3x18 of 4x18 module kast ook.

[...]

Weet niet in welke regio (netbeheerder) jij zit, maar bij ons is alle huisaansluitingen normaal met eigen aardpen vereist, wij bieden in de standaard geen aarding aan.
Uitzonderingen zijn evt. hoogbouw en grootverbruikers aansluitingen.
Er zijn inderdaad ook nog gebieden waar het van oudsher wordt aangeboden, maar bij sanering/vernieuwing moet er een eigen aardpen geslagen worden (al dan niet op kosten van netbeheerder), dit omdat als er aarding vanuit de netbeheerder wordt aangeboden dit ook onder de verplichte controle-eisen valt van een netbeheerder, en gezien de hoeveelheid werk en eisen wordt dit zoveel mogelijk afgestoten.

[...]

AS staat ook voor AardScherm ;)
Staal-omvlochten wapening tegen de aardlitze aan, oftewel continu verbinding met de "aarde"

Bij de kabels van de netbeheerders >4x6mm2-as ziet het aardscherm er iets anders uit dan zo'n staal omvlochten kabel, maar principe is exact hetzelfde en alles is met elkaar verbonden.
Bedankt voor je waardevolle reactie. Het is een volledige nieuwbouwwijk in Heerhugowaard (Liander), ìk zat ook al te kijken naar de Medusa, dus die overgang zal ik maken. En dan wellicht gelijk een dubbele zodat er genoeg ruimte is voor de toekomst. Ik zal wat puzzelen met alle opmerkingen van hier en een nieuwe afbeelding uploaden.
P5ycho schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:39:
Die 3P+N C25A is nutteloos, want het is 50/50 kans tussen je 3x 1P+N C25A hoofdzekeringen en deze zekering bij sluiting.
Reden voor mij om alleen 300mA aardlek toe te passen op de kabel tussen meterkast en onderverdeler.

Selectieve 300mA kun je over discussieren, dat wordt imho pas nodig als je veel individuele apparaten met grote lekstroom(pieken) achter de betreffende aarlekschakelaar plaatst. Die zie ik hier niet. Het kan echter geen kwaad, zolang er consequent aardlekbeveiliging in de onderverdeler toegepast wordt. Ik zie hier maximaal 30+30=60mA lekstroom, dat is ruim onder de 150mA minimale lekstroomdetectie van de 300mA aardlekschakelaar.

Ik volg het zeker nog... en leer veel bij, zoals gezegd zal ik een aangepast ontwerp maken en die laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
P5ycho schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:39:

Ben ik eigenlijk ook met je eens, en in dit geval alleen omdat het nieuwbouw is waar automaten als HZ geplaatst worden, maar als dit in een uitzonderlijk geval D25 is zou ik zeker wel een C25A toepassen.
Zouden dit oldschool smeltzekeringen zijn (heb ik persoonlijk liever, maar mag ze zelf ook vervangen ;) ) dan ook sws de kabel voorbeveiligen met een overstroom-automaat.

P.s. omdat @robbertjk ook zonnepanelen toevoegt bovenop de 25A (of mogelijk zelfs hoger tzt) van de netbeheerder zou ik alsnog wel de C25A voorbeveiliging plaatsen ter bescherming van de kabel, want anders gaat hier straks alsnog teveel stroom door en overbelasting op de kabel veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
robbertjk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor je waardevolle reactie. Het is een volledige nieuwbouwwijk in Heerhugowaard (Liander), ìk zat ook al te kijken naar de Medusa, dus die overgang zal ik maken. En dan wellicht gelijk een dubbele zodat er genoeg ruimte is voor de toekomst. Ik zal wat puzzelen met alle opmerkingen van hier en een nieuwe afbeelding uploaden.
[...]

Ik volg het zeker nog... en leer veel bij, zoals gezegd zal ik een aangepast ontwerp maken en die laten zien.
Excuus maar doelde inderdaad ook op de dubbele Medusa kast.

Maar let (ook met oog op ruimte) evt ook op om alle 3F delen sowieso in alamats uit te voeren.
En kijk evt ook nog even naar ABB, bij SanderVunderink relatief goedkoop in te kopen.
Als je daar evt alles in een winkelwagentje gooit en evt met een voorbeeld indeling hun mailt kunnen ze de kast(en) ook voor je voormonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertjk
Moet een badkamer eigenlijk op een eigen groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ligt een beetje er aan wat je er plaats. Maar over het algemeen niet. Beetje vuistregel is alle grote verbruikers op een eigen groep. Dus alles groter dan 2000w.

Voor stopcontact mag je volgens mij een gelijktijdigheid van 100w per stopcontact/lamp aanhouden. En dan natuurlijk nooit boven de 3600w komen.

Maar als je dat aanhoud mag je 36 stopcontacten theories op 1 groep doet. Maar ik hoef denk ik niet te vertellen dat die keuze wellicht wat overdreven is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:46
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:50:
Zelfde geldt voor Huawei, moet ook 300mA ipv 30. Daarom zet je die ook op een eigen aardlek automaat want de aardlek kan je toch nergens anders voor gebruiken. 30mA op een eindgroep is verschil tussen leven en dood, 300mA op een eindgroep is gewoon dood. Dus alleen 300mA op omvormers of op verbinding naar onderverdeler als deze door de grond loopt.

Overigens snap ik de klasse C componenten niet. TS heeft toch geen zware electro motoren met hoge aanloopstroom of andere soorten industriële componenten?

[ Voor 8% gewijzigd door WargamingPlayer op 05-09-2025 15:24 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertjk
epicfailguy23 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:49:
Ligt een beetje er aan wat je er plaats. Maar over het algemeen niet. Beetje vuistregel is alle grote verbruikers op een eigen groep. Dus alles groter dan 2000w.

Voor stopcontact mag je volgens mij een gelijktijdigheid van 100w per stopcontact/lamp aanhouden. En dan natuurlijk nooit boven de 3600w komen.

Maar als je dat aanhoud mag je 36 stopcontacten theories op 1 groep doet. Maar ik hoef denk ik niet te vertellen dat die keuze wellicht wat overdreven is. :+
Hahaha... dat komt goed.... dan haal ik wellicht de badkamergroepen eraf.. Gaan niets geks doen in de badkamer (qua stroom dan).
WargamingPlayer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:08:
[...]

Zelfde geldt voor Huawei, moet ook 300mA ipv 30. Daarom zet je die ook op een eigen aardlek automaat want de aardlek kan je toch nergens anders voor gebruiken. 30mA op een eindgroep is verschil tussen leven en dood, 300mA op een eindgroep is gewoon dood. Dus alleen 300mA op omvormers of op verbinding naar onderverdeler als deze door de grond loopt.

Overigens snap ik de klasse C componenten niet. TS heeft toch geen zware electro motoren met hoge aanloopstroom of andere soorten industriële componenten?
Ik zie geen B aardlekautomaat van 20a bij Eaton. ABB of Hager nog niet gekeken. Ik weet wel dat een laadpaal echt een snelle zwaarverbruiker is.

Dit heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQT4M5wOSDbCmD7E1MQ6gxVPOq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUBAMcZ5CBzqT00jQtK17j6B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door robbertjk op 05-09-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertjk
Dit heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQT4M5wOSDbCmD7E1MQ6gxVPOq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUBAMcZ5CBzqT00jQtK17j6B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
Je moet 1 'module' tussenruimte houden tussen de 3 aardlekautomaten linksonder, die worden bij urenlange belasting veel te heet, vanmorgen op een topic gelezen dat een laadpaal automaat 85 graden heet werd:
Installatieautomaat 85 graden tijdens opladen.

[ Voor 17% gewijzigd door natural colour op 05-09-2025 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Een vraag: weet je al wat voor wp, laadpaal en omvormer je neemt? (Merk en type) Want hier rolt letterlijk uit welke automaat je moet nemen van de fabrikant voor een 'gegarandeerde goede installatie'. Kom ik terug op mijn eerste post. Als je alles al weer rolt automatisch de groepenkast eruit ;)

Daarnaast met een 12-14kw omvormer = +-20a. Betekend dat je een remautomaat moet toepassen omdat in theorie je 45a in de groenkast kan krijgen terwijl de meeste componenten maar 40a aankunnen. Let ook wel op load balancing bij een compleet elektrisch huis. Je krijgt 17kw binnen. 11kw naar laadpaal. 2kw naar wp. Theorie 6-11kw naar kookplaat ect ect. Meestal loopt dit wel los, maar zonder de details van de gekozen apparatuur is het lastig deze details in te vullen.

P.s. groenkast ziet er al veel beter en rustiger uit :), genoeg ruimte voor groei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIuRZZbSbeF_15F2vYJucgv4rW0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzhX4R7VUmb6J6kH66moWzt2.jpg?f=fotoalbum_medium

Is dit een optie voor je? Alles alamats in dit geval :)
https://www.sandervunderi...a3b0e93f0b9d0a759b43fd133

Dit is het winkelwagentje zoals geconfigureerd in de afbeelding (mijns inziens), je kunt de kast(en) ook nog wisselen voor de dubbele Medusa kast, dat scheelt je dan ongeveer €150 in het voordeel van de Medusa dubbele kast met ABB inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertjk
Annuk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Is dit een optie voor je? Alles alamats in dit geval :)
https://www.sandervunderi...a3b0e93f0b9d0a759b43fd133

Dit is het winkelwagentje zoals geconfigureerd in de afbeelding (mijns inziens), je kunt de kast(en) ook nog wisselen voor de dubbele Medusa kast, dat scheelt je dan ongeveer €150 in het voordeel van de Medusa dubbele kast met ABB inhoud.
Super bedankt voor het samenstellen, ik ga 100% alamats in overweging nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
robbertjk schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:37:
[...]

Super bedankt voor het samenstellen, ik ga 100% alamats in overweging nemen.
Zou trouwens voor je overkapping (oftewel buiten) tenminste een IP41 kast overwegen.
Weet niet hoe je je overkapping gaat opbouwen maar in de basis bovenstaande advies daarvoor ;)

Pagina: 1