Installatieautomaat 85 graden tijdens opladen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:18
Hoi,

Vandaag wilde ik een Shelly Pro3EM in de groepenkast plaatsen om de warmtepomp te meten.

Het viel mij echter op dat de 3 fase automaat van mijn laadpaal nogal wat warmte uitstraalde.

Daarop even gekeken met mijn warmtecamera en tot mijn schrik was de bovenkant van de automaat 85 graden. Aangezien mij dit niet al te best lijkt heb ik het opladen direct uitgezet. Daarna even bijgaande foto gemaakt (vandaar de lagere temperatuur)

Kan iemand mij aangeven waar dit mogelijk aan kan liggen en of ik dit zelf kan herstellen door wat verbindingen na te lopen of aan te draaien?

Alles is uiteraard aangesloten door een electricien, maar die is helaas op vakantie de komende weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxY05D2hyYAyXWqzixnqrjNCH_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSffOxzLlzFkZV80uDtPTLZz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY8bHDbmH2IdTlzTWdjiJed5DYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7EbGLiWCVIRZ0cCZGL4YpXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYO9kofFNWm00wkBxhaLLhp6TlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3N1upfj5nJNtTLc6REoMk7Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42
Tsja, wat een pruts kast die rechter. Allemaal kabels samen in de automaat gefrot, geen geknepen eindpunten, veel open koper.

Zou beginnen met kijken of het niet los zit en misschien die homewizard weg om te kijken of de automaat dan beter zijn warmte kwijt kan.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo kan je het maximale vermogen of de maximale stroom niet overschrijdt is er weinig aan de hand. Zelfs de kleine Shelly’s worden warm/heet terwijl er (in mijn geval) misschien een keer 20W aan hangt. Spul kan de warmte niet zo goed kwijt waardoor het ophoopt.

Wat je wel kunt controleren met je warmtebeeldcamera is de temperatuur van de schroefterminals. Op het moment dat draden niet goed vast zitten krijg je meer warmteontwikkeling dan wanneer ze goed vast zitten. Controleer dit uiteraard wel zonder elektrische spanning er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Je laadt op met 11kW neem ik aan?
Dan is het niet gek dat de automaat flink opwarmt. Ook mis ik een invoerstuk onderop het kastje.
Je zou in de auto de AC stroom kunnen verlagen, dan laad je met 5.5kW doorgaans.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_tb
chaoscontrol schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:07:
Tsja, wat een pruts kast die rechter. Allemaal kabels samen in de automaat gefrot, geen geknepen eindpunten, veel open koper.

Zou beginnen met kijken of het niet los zit en misschien die homewizard weg om te kijken of de automaat dan beter zijn warmte kwijt kan.
Ja ik had al besloten om een installatiebedrijf langs te laten komen. Dan kan hij direct wat andere dingen aanpassen.
sypie schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:07:
Zo kan je het maximale vermogen of de maximale stroom niet overschrijdt is er weinig aan de hand. Zelfs de kleine Shelly’s worden warm/heet terwijl er (in mijn geval) misschien een keer 20W aan hangt. Spul kan de warmte niet zo goed kwijt waardoor het ophoopt.

Wat je wel kunt controleren met je warmtebeeldcamera is de temperatuur van de schroefterminals. Op het moment dat draden niet goed vast zitten krijg je meer warmteontwikkeling dan wanneer ze goed vast zitten. Controleer dit uiteraard wel zonder elektrische spanning er op.
Heb dit geprobeerd, vooral de schroef punten aan de bovenzijde worden heet. Heb alles (spanningsloos) losgeschroefd en opnieuw aangedraaid, helaas zonder succes. Alles zat ook al vrij stevig vast.

Kan het niet zijn dat de kabel naar de auto te dun is? Die is destijds aangelegd door het laadpaal bedrijf dus lijkt me sterk... de kabel gaat direct een buis in dus kan niet op de mantel kijken, totaal 14mm dik... Via elektramat zie ik dan een 5x4mm kabel.
Jim423 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 16:01:
Je laadt op met 11kW neem ik aan?
Dan is het niet gek dat de automaat flink opwarmt. Ook mis ik een invoerstuk onderop het kastje.
Je zou in de auto de AC stroom kunnen verlagen, dan laad je met 5.5kW doorgaans.
Klopt. ID4 op 11kw. Had hem inderdaad al omlaag gezet via de VW app. Dat is wel beter voor nu, maar natuurlijk geen definitieve oplossing.

Flink opwarmt oke, maar 85 graden (en wie weet nog hoger als hij langer laadt) lijkt me niet normaal toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Mister_tb op 03-08-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Flink opwarmt oke, maar 85 graden (en wie weet nog hoger als hij langer laadt) lijkt me niet normaal toch?
Geen idee of 85 graden een beetje de norm is maar zo'n zekering werkt wel op hitte, dus het zou best wel eens kunnen kloppen.

Er zitten 2 mechanismes in een normale zekeringautomaat:
  1. Is een spoel, die bij kortsluiting ervoor zorgt dat de binnenkant magnetisch wordt en vrijwel instantaan de zekering tript en de stroom onderbreekt
  2. Een tweede is een bimetalen strip van een bepaalde breedte/dikte die langzaam warm wordt bij overbelasting. Boven een bepaalde temperatuur snapt die strip dan om en dan schakelt de zekering ook af.
Schneider Electric zegt ook dat een zekering zo 40 graden boven omgevingstemperatuur mag worden voor het zorgwekkend is. Daar zit je wel iets boven dus ik zou wel even dubbelchecken of alles goed aangedraaid is met het juiste moment, maar dat kan ook komen omdat je gewoon een goedkoop merk zekeringen erin hebt zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Je bent deze zekeringen langdurig op zijn maximale 16A aan het belasten. Namelijk 11000/3 = 3666,7W. Dat is ongeveer het maximale wat een 16A zekering kan leveren (nl. 230*16=3680W).

[Knip verhaal over 80% belasting wat verouderd blijkt]

Ik lees overigens in de spec sheet dat deze automaat gebruikt kan worden bij een max omgevingstemperatuur van 40 graden. Ik weet niet hoe warm je meterkast is? Lijkt me sterk dat deze boven de 40 komt, maargoed.

[ Voor 66% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 22:04 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
Zo'n aardlekautomaat zal sowieso iets warm worden. Er zit letterlijk een weerstand om met temperatuur de stroom te meten.

https://www.eaton.com/con...alog-ca019057en-en-us.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8NFYqNrEbkc8lDOy4YavCVE8xs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s1eqJ7H9ydD6OuI5C1SADEpU.png?f=user_large

Maar er zitten ook twee draden, van verschillende typen, in geprutst.
Dat is leuk voor je lichtgroepen als je twee solids naast elkaar doet, maar met dit soort vermogens moet dat niet. Op zijn minst een aftakblok. Zit er uberhaupt een huls omheen?
En natuurlijk netjes vastzetten met 2-2.4 Nm met de momentschroevendraaier.

Ik zou een andere elektricient zoeken, dit is een prutser.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 03-08-2025 20:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zitten er aan de bovenkant 2 aansluitingen met dubbele draad? Dit is toch een automaat dedicated voor je oplader?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Op fase 2 heb je nog iets aanfgesloten wat al helemaal fout is als je al op het maximale laad, die alamat moet alleen maar voor de lader zijn, verder niks

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:47
jeroen3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:49:
Zo'n aardlekautomaat zal sowieso iets warm worden. Er zit letterlijk een weerstand om met temperatuur de stroom te meten.

[Afbeelding]

Dat is leuk voor je lichtgroepen als je twee solids naast elkaar doet, maar met dit soort vermogens moet dat niet. Op zijn minst een aftakblok. Zit er uberhaupt een huls omheen?

Precies dit dus. Normaliter gebruik je zo’n aardlekautomaat enkel voor de voeding naar je laadpaal en sluit je aan de afgaande zijde niets anders meer aan.

Als je laadpaal al 11kW verbruikt dan mag je qua vermogen ook al niets maar aansluiten erbij. Los daarvan moet je dan eigenlijk (twin) adereindhulzen gebruiken voor de kabel met soepele kern en/of aftakblokjes.

Maar ik denk dat jouw automaat zo heet wordt omdat je hem dus boven de 11 kW belast omdat er naast jouw laadpaal op twee fases dus nog een verbruiker zit aangesloten. Ik zou even nagaan wat dit is en deze afkoppelen en dan nog een keer meten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:13
Deze wordt warm omdat er geen aftak blokjes gebruikt zijn. Met dergelijke vermogens is dit vragen om problemen. Doordat er twee kabels in zitten is er geen perfect oppervlak tussen schroef en kabel.

Enige goede oplossing is een aftakblokje.

https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblok-universeel-2x10/

Voor die paar euro voor vier van die blokjes ga je geen risico lopen met brand en alle ellende die er van komt. Het is ook maar de vraag of de verzekering zal uitkeren indien ze kunnen bewijzen dat er een brand hierdoor is ontstaan.

Overigens is het een 11kW laadpaal. Waarom is deze überhaupt gesplitst, dat is vragen om problemen. Net zoals je een vaste batterij, een PV installatie op een eigen automaat aansluit zonder deze te delen met iets anders.

Het probleem is dat er meer dan 3 x 16A door dat ding kan voordat hij er uit klapt. En dan kan het al te laat zijn. Zeker met deze brakke oplossing zonder aftakblokjes.

[ Voor 26% gewijzigd door WargamingPlayer op 03-08-2025 21:04 ]

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:58:
[...]
Los daarvan moet je dan eigenlijk (twin) adereindhulzen gebruiken voor de kabel met soepele kern en/of aftakblokjes.
Volgens de handleiding gevonden bij Eaton van een gelijkende automaat mag je juist geen eindhulzen gebruiken bij dubbele draden.
En ook geen flexibel en solid mengen (wat hier wel gebeurt).

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nLd9x4dp/screenshot-439.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lijkt hier nogal wat gerommeld te zijn idd, laat een fatsoenlijke electricien dit even opknappen, geef je bevindingen van te voren ook aan.
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:30:
Je bent deze zekeringen langdurig op zijn maximale 16A aan het belasten. Namelijk 11000/3 = 3666,7W. Dat is ongeveer het maximale wat een 16A zekering kan leveren (nl. 230*16=3680W).

Nou ben ik geen elektricien en ken ik de NEN-normen al helemaal niet uit mijn hoofd, maar volgens mij is het sowieso niet de bedoeling om een 16A automaat langdurig op 16A te belasten. Ik herinner me iets van 75% of 80% maximale belasting over langere tijd. Het is daarom vrij logisch dat ie extreem heet wordt. Hij zit tegen z'n doorklappen aan. Je kan er beter een 3x20A automaat plaatsen maar dat mag weer niet als je hoofdaansluiting 3x25A is geloof ik. Een andere optie om te beperken is zoals gezegd idd de laadsnelheid van de auto aan te passen waardoor je niet de volledige 16A per zekering trekt. De optie "Verminderde AC laadstroom" zou uitkomen op 8000W watt aldus google (maar kijk dat na). Hiermee heb je dan die marge ruim te pakken. Immers: 8000W/3 = 2667W per groep. 3680*75%=2760W.

Ik lees overigens in de spec sheet dat deze automaat gebruikt kan worden bij een max omgevingstemperatuur van 40 graden. Ik weet niet hoe warm je meterkast is? Lijkt me sterk dat deze boven de 40 komt, maargoed.
:D nofi maar waar heb je het over? Dat je er niet helemaal thuis in bent is prima maar begin dan niet maar wat te bazelen, stel dan gewoon de vraag hoe het zit.

Overigens had je deze wel zelf kunnen bedenken: Gezien 99% van Nederland die een 3 fase aansluiting hebben op 25A hangen zou dat een net verzwaring betekenen (kort je 600+ euro extra per jaar) om nog selectiviteit tov. Je hoofdschakelaar te behouden :P

Als je een enkel apparaat aan een dedicated automaat hangt mag die in dit dit geval gewoon met een matchende automaat afzekeren.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 03-08-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Wolly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Volgens de handleiding gevonden bij Eaton van een gelijkende automaat mag je juist geen eindhulzen gebruiken bij dubbele draden.

[Afbeelding]
Goed kijken in de handleiding. Twee keer CU vaste kern mag alleen bij enkelvoudige 1P+N XPole automaat. Voor de gebruikte geldt de tekening links en dat is alleen stranded CU met eindhuls of solid CU zonder huls.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Goed kijken in de handleiding. Twee keer CU vaste kern mag alleen bij enkelvoudige 1P+N XPole automaat. Voor de gebruikte geldt de tekening links en dat is alleen stranded CU met eindhuls of solid CU zonder huls.
Correct. Dus geen twin hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
GoldenSample schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:08:
Lijkt hier nogal wat gerommeld te zijn idd, laat een fatsoenlijke electricien dit even opknappen, geef je bevindingen van te voren ook aan.

[...]

:D nofi maar waar heb je het over? Dat je er niet helemaal thuis in bent is prima maar begin dan niet maar wat te bazelen, stel dan gewoon de vraag hoe het zit.

Overigens had je deze wel zelf kunnen bedenken: Gezien 99% van Nederland die een 3 fase aansluiting hebben op 25A hangen zou dat een net verzwaring betekenen (kort je 600+ euro extra per jaar) om nog selectiviteit tov. Je hoofdschakelaar te behouden :P

Als je een enkel apparaat aan een dedicated automaat hangt mag die in dit dit geval gewoon met een matchende automaat afzekeren.
Nouja, ik heb het nog even opgezocht en wel gebruik gemaakt van AI en daar komt toch echt uit:

De NEN 1010 norm schrijft voor dat een installatieautomaat, zoals een 16A automaat, niet continu belast mag worden met zijn nominale stroom. Er geldt een maximum van 80% belasting. Zie ook hier:

https://advies-elektrotec...adpunt-in-de-groepenkast/
Een 3-fase oplaadpunt van 11kW zou in principe kunnen worden beveiligd met 16A per fase. Omdat een nieuw in te bouwen component slechts tot 80% mag worden belast om een herkeuring van de groepenkast te voorkomen moet voor een belasting tot 11kW/16A de beveiliging ten minste met 20A worden uitgevoerd.
Het feit dat niemand dat volgt wil nog niet zeggen dat het dus verstandig is om het niet te volgen. Er zijn dan simpelweg 2 opties:
- 20A automaat maar dat is zoals ik ook al aangeef meestal niet te doen omdat de meeste huizen 3x25A
hebben
- Laadsnelheid beperken

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

Nouja, ik heb het nog even opgezocht en wel gebruik gemaakt van AI en daar komt toch echt uit:

De NEN 1010 norm schrijft voor dat een installatieautomaat, zoals een 16A automaat, niet continu belast mag worden met zijn nominale stroom. Er geldt een maximum van 80% belasting. Zie ook hier:

[...]

Het feit dat niemand dat volgt wil nog niet zeggen dat het dus verstandig is om het niet te volgen. Er zijn dan simpelweg 2 opties:
- 20A automaat maar dat is zoals ik ook al aangeef meestal niet te doen omdat de meeste huizen 3x25A
hebben
- Laadsnelheid beperken
Mijn NEN1010 PDF van NEN zelf zegt niks over 80%. Hallucinaties denk ik bij AI?

Waarom is 20A automaat niet te doen bij 3×25A? Ik ken mensen met een 25A automaat achter 3×25A hebben zitten voor dubbele laadpaal EV (2×11 kW). Om selectief te zijn zouden ze naar 3×80A ofzo moeten wat ze zonde van het geld vonden. Geld vonden ze belangrijker dan het voldoen aan de netcode :P

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 03-08-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Dre schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Waarom is 20A automaat niet te doen bij 3×25A? Ik ken mensen met een 25A automaat achter 3×25A hebben zitten voor dubbele laadpaal EV (2×11 kW). Om selectief te zijn zouden ze naar 3×80A ofzo moeten wat ze zonde van het geld vonden. Dan maar niet voldoen aan de netcode :+
Voor zover ik weet mag er achter 3x25A maximaal 16A in verband met de selectiviteit. Er moeten minimaal 2 stappen tussen zitten. Dat is volgens mij ook NEN1010 dus als jij die hebt liggen zou dat erin moeten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Voor zover ik weet mag er achter 3x25A maximaal 16A in verband met de selectiviteit. Er moeten minimaal 2 stappen tussen zitten. Dat is volgens mij ook NEN1010 dus als jij die hebt liggen zou dat erin moeten staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large

Met B16 moet je dus minimaal C50 hebben. Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 03-08-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Dre
Waar komt de op de meeste forums vermelde factor 1,6 dan vandaan?
(dus hoofdzekering 1,6x de stroomsterkte van de groepszekering).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Een mix van verwarring en onwetendheid. Gelijktijdigheid van 1,6 gaat, globaal, op tussen zekeringen met de zelfde karakteristiek.
Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

hebben
- Laadsnelheid beperken
Krijg je er nog een gratis les bij; LLM AI is goed in bullshitten, erg goed. Dus het is best vaak correct, maar vaak klinkt het heel correct terwijl het gewoon bullshit is.

Kan niet naar de NEN1010 linken maar hier alvast een tipje van de sluier mbt de veronderstelde gelijktijdigheid; https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/

Overigens zijn veel laadpaal fabrikanten hier lekker het straatje aan het schoonvegen en roepen dat je inderdaad een 20A automaat achter moet (en dan toch lekker minstens 4mm Kwadraad tot 50meter specificeren...). Dat heeft echter niet met de automaat zelf te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 03-08-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
GoldenSample schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Krijg je er nog een gratis les bij; LLM AI is goed in bullshitten, erg goed. Dus het is best vaak correct, maar vaak klinkt het heel correct terwijl het gewoon bullshit is.

Kan niet naar de NEN1010 linken maar hier alvast een tipje van de sluier mbt de veronderstelde gelijktijdigheid; https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/

Overigens zijn veel laadpaal fabrikanten hier lekker het straatje aan het schoonvegen en roepen dat je inderdaad een 20A automaat achter moet (en dan toch lekker minstens 4mm Kwadraad tot 50meter specificeren...). Dat heeft echter niet met de automaat zelf te maken.
Ja ik heb natuurlijk niet alleen AI gebruikt. Ik weet dat daar de meest bizarre shit uitkomt. Daarom vermeld ik ook nog een link naar een installateur die het verhaal uitlegt. Ik heb zelf geen toegang tot de NEN1010 dus ik kan dan alleen maar uitgaan van wat installateurs vermelden met verwijzing naar die NEN1010.

Zijn die factor 1,6 en 80% dan een oude regeling uit een oude NEN1010 norm ofzo? Ik weet toch echt zeker dat ik daar mee bezig ben geweest ooit.

Edit:
Ah, de 1,6 is bij gelijke karakteristiek. Dat detail was ik inderdaad even vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 21:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

jeroen3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:49:

[Afbeelding]

Dit is denk ik één an de belangrijkste posts uit dit topic. Die Alamat behoort dus 10.9 watt te verstoken op maximale belasting. En gezien de warmte van dat ding lijkt hij dat ook te doen gezien hij maximaal belast wordt.

Stel er is een dT van 50 graden. Dus de omgeving van de alamat is 35 graden, en het ding zelf 85 graden. Met 10.9 watt aan verbruik (en dus opwarming) is di zo'n 5 graden per watt (5 W/k). Dit is geen rare waarde voor een apparaat dat deze afmetingen heeft.

Wat de TS kan doen zijn kleine maatregelen zodat de alamat z'n warmte beter kwijt kan, en iets minder zelfopwarming heeft:
- Die koperen kabels die bovenaan zitten die kunnen iets beter worden uitgevoerd zodat de overgangsweerstand minder is, en daarmee ook de opwarming.
- Links naast de alamat zit een beetje ruimte, maar rechts zit deze direct tegen de HomeWizzard aan. Schuif deze een beetje op naar rechts zodat de alamt hier ook z'n warmte kwijt kan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Ja ik heb natuurlijk niet alleen AI gebruikt. Ik weet dat daar de meest bizarre shit uitkomt. Daarom vermeld ik ook nog een link naar een installateur die het verhaal uitlegt. Ik heb zelf geen toegang tot de NEN1010 dus ik kan dan alleen maar uitgaan van wat installateurs vermelden met verwijzing naar die NEN1010.

Zijn die factor 1,6 en 80% dan een oude regeling uit een oude NEN1010 norm ofzo? Ik weet toch echt zeker dat ik daar mee bezig ben geweest ooit.
Laat de volgende keer die AI meuk dan gewoon achterwegen. Heb zelf, net als de rest van de wereld met internet, ook toegang tot AI en weet al lang dat het voor dit soort dingen waardeloos is.

Ook je eigen link:
20A aardlekautomaat

Een 3-fase oplaadpunt van 11kW zou in principe kunnen worden beveiligd met 16A per fase. Omdat een nieuw in te bouwen component slechts tot 80% mag worden belast om een herkeuring van de groepenkast te voorkomen moet voor een belasting tot 11kW/16A de beveiliging ten minste met 20A worden uitgevoerd.
Lees nu mijn link nog een keer.
In de voorgaande iteratie was 60 of 80% gelijktijdigheid een geldige aanname, tegenwoordig niet meer en dit heeft invloed op de TOTALE groepenkast zijn warmte huishouding. Deze moet dan ook in ogenschouw genomen worden bij een aanpassing.

Overigens wel 'toevallig' dat een website die mikt op electro zelf sleutelaars & beunhazen dan 'vergeet' te vermelden dat je dan wel een 3x35A aansluiting moet hebben. Iets wat weinig mensen hebben ivm de kosten.

Ben misschien wat fel maar dit soort indianenverhalen zorgen voor allerlei 'confidently incorrect' aannames die potentieel gevaarlijk kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
@GoldenSample
Prima, dan ben ik deels bezig met oude informatie (80%) en deels met verwarring mbt karakteristieken (factor 1,6). Ik zal m'n originele post daarmee even aanpassen om verdere verwarring dan te voorkomen.

En fel, ja ach, ik begrijp het wel hoor, maar eea zou al een stuk duidelijker worden als die NEN1010 eens gewoon makkelijker openbaar te raadplegen zou zijn met changelog ten opzichte van oudere versies.

Edit: dan heb ik trouwens nog wel een vraag, die zal ik even via DM stellen want dat is hier offtopic en het is denk ik ook niet geschikt voor een apart topic.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 03-08-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Korvaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:03:
@GoldenSample
Prima, dan ben ik deels bezig met oude informatie (80%) en deels met verwarring mbt karakteristieken (factor 1,6). Ik zal m'n originele post daarmee even aanpassen om verdere verwarring dan te voorkomen.

En fel, ja ach, ik begrijp het wel hoor, maar eea zou al een stuk duidelijker worden als die NEN1010 eens gewoon makkelijker openbaar te raadplegen zou zijn met changelog ten opzichte van oudere versies.

Edit: dan heb ik trouwens nog wel een vraag, die zal ik even via DM stellen want dat is hier offtopic en het is denk ik ook niet geschikt voor een apart topic.
Sure! Overigens onthoud ik me ook van specifiek advies gezien ik zelf al een tijdje niet meer in dit deel bezig ben (tegenwoordig meer in DC & grotere batterijen bezig) & sowieso geen volledige electrotechnsiche achtergrond/functie heb. OP heeft meerdere zaken in zijn kast zitten die op het oog niet goed lijken te zitten (door elkaar gebruikt vol- en flexdraad, nogal wat zichtbaar koper, mogelijk meerdere dingen achter de dedicated automaat?, missende invoeren, rommelig) dat hij/zij er gewoon even iemand met de juiste kwalificatie naar moet laten kijken. Props up dat OP dit opmerkte overigens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
@Korvaag De 80% belasting is wel degelijk nog steeds van toepassing. Dit zul je echter niet in de huidige NEN1010 terugvinden. Deze eis staat in de NEN-EN-IEC 61439, deze norm gaat specifiek over verdelers.

Een installatie automaat kan niet langdurig voor 100% belast worden, daar is simpelweg geen rekening mee gehouden met de warmtelast berekeningen van de verdeler.
De beste oplossing in deze situatie is een alamat van 20 ampère plaatsen. Selectiviteit is hier geen issue, selectiviteit heeft te maken met de bedrijfszekerheid van een installatie. En een 16 ampère automaat is sowieso al niet selectief ten opzichte van een 25 ampère automaat, bij een volle sluiting zullen beide automaten uitschakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
Bij het installatiebedrijf waar ik werk mogen wij géén installatie-automaten, die langdurig zwaar belast worden, opgesloten tussen andere componenten in de kast plaatsen, er moet ruimte naast deze componenten zitten.
Voor woningen zijn dat de automaten t.b.v. EV lader en zonnepanelen.
Wat dan geregeld voorkomt is dat de bewoners zelf nog componenten bijplaatsen, met als gevolg dat de warmte concentratie te groot wordt, de levensduur van de componenten (sterk) verkort wordt, en de kans op brand toeneemt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
GoldenSample schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:56:
[...]
Ben misschien wat fel maar dit soort indianenverhalen zorgen voor allerlei 'confidently incorrect' aannames die potentieel gevaarlijk kunnen zijn.
En wanneer dit soort verhalen veelvuldig op fora gebruikt wordt gaat AI het dus ook verkeerd leren. Dus jouw felheid is eigenlijk alleen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
205Gutmann schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:28:
@Korvaag De 80% belasting is wel degelijk nog steeds van toepassing. Dit zul je echter niet in de huidige NEN1010 terugvinden. Deze eis staat in de NEN-EN-IEC 61439, deze norm gaat specifiek over verdelers.
Ahh check. Ik wist wel dat het ergens vandaan kwam. Goed om te lezen dat het dus nog steeds van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
natural colour schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:05:
Bij het installatiebedrijf waar ik werk mogen wij géén installatie-automaten, die langdurig zwaar belast worden, opgesloten tussen andere componenten in de kast plaatsen, er moet ruimte naast deze componenten zitten.
Wat dan geregeld voorkomt is dat de bewoners zelf nog componenten bijplaatsen, met als gevolg dat de warmte concentratie te groot wordt, de levensduur van de componenten (sterk) verkort wordt, en de kans op brand toeneemt.
De warmte die die automaten genereren, gaat ook omhoog.
Als je een verdeler laat bouwen door een verdelerbouwer, zal deze ook aangeven dat een automaat maar voor 80% belast mag worden.
Deze regels gelden voor de huid tuin en keuken verdelers, evenals voor grote industriële verdeelkasten.
Dus bij een 11kW laadpaal, plaats je een 20 ampère automaat en stem je de kabel doorsnede af dat vermogen en afzekerwaarde.

Je mag hiervan afwijken, maar dan moet je met een berekening aantonen dat de door jouw samengestelde verdeler nog steeds voldoet aan de gestelde eisen mbt warmteontwikkeling.
In veel gevallen is het dan dus makkelijker om gewoon de 80% regel te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Dank allemaal voor de reacties, niet gedacht een hele discussie op gang te brengen met mijn vraag, maar wel heel blij dat ik dit gepost heb. Toch altijd je onderbuik gevoel volgen...

Ik ga jullie adviezen zoveel mogelijk opvolgen, ik heb 2 kleine kindjes en ben absoluut niet bereid om voor een paar euro minder zulke risico's te lopen. Ik dacht een echte electricien (wel via via en zwart) ingehuurd te hebben, dus baal hier best van. Helaas zelf onvoldoende kennis ervan en dacht hij weet wel wat hij doet, hij hoeft ook niet meer terug te komen...

- Na contact met mijn collega heeft hij vandaag Bluecurrent (laadpaal) verzocht de paal te maximaliseren op 14A. Deze stond nog op 16A omdat ik in mijn vorige woning een 20A 1 fase automaat had. Tot die tijd via de auto op minder capaciteit.

Ook contact gehad met een andere installateur (fotos laten zien) hij komt na de vakantie om de boel te verbeteren:
- de rechter kast wordt vervangen voor een grotere met een extra rail voor meer ruimte en direct een extra meter voor de warmtepomp. (Iemand nog interesse in een nieuwe Shelly pro 3EM😅?)
- Enkel de autolader komt op de huidige automaat en homewizzard dus max 1 kabel per aansluiting en de juiste klemmetjes (de huidige situatie vond ik sowieso al onwenselijk, aangezien de homewizzard nu ook de meest rechtse automaat meet (= achtertuin --> robotmaaier & Hue spots)

Vraag:
- Heeft het zin om een 20A automaat te plaatsen. Ik heb een 3x25A aansluiting? Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er nu een 16A in zit, ik heb deze nieuw gekocht maar weet niet meer waarom ik toen geen 20A heb aangeschaft.

*Edit* alles nog even een keer doorgelezen en weet weer dat ik 16A heb laten plaatsen omdat iemand mij had aangegeven altijd 2 stappen lager te gaan... Maar ik zie nu de ene aangeven voor 20A te gaan en de ander zegt 16A 🤔

Nogmaals dank voor de hulp allemaal 😊

[ Voor 6% gewijzigd door Mister_tb op 05-08-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

205Gutmann schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

De warmte die die automaten genereren, gaat ook omhoog.
Als je een verdeler laat bouwen door een verdelerbouwer, zal deze ook aangeven dat een automaat maar voor 80% belast mag worden.
Deze regels gelden voor de huid tuin en keuken verdelers, evenals voor grote industriële verdeelkasten.
Dus bij een 11kW laadpaal, plaats je een 20 ampère automaat en stem je de kabel doorsnede af dat vermogen en afzekerwaarde.

Je mag hiervan afwijken, maar dan moet je met een berekening aantonen dat de door jouw samengestelde verdeler nog steeds voldoet aan de gestelde eisen mbt warmteontwikkeling.
In veel gevallen is het dan dus makkelijker om gewoon de 80% regel te hanteren.
Dus je plaatst de 20A automaat en laat de klant lekker 500+ piek per jaar extra betalen voor een 35A netaansluiting (+ xxx€ voor een 35A ombouw van de kast indien van toepassing)? En dat omdat de installateur niet even die berekening wilt maken? Makkelijker is het inderdaad voor de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Mister_tb schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:43:
*Edit* alles nog even een keer doorgelezen en weet weer dat ik 16A heb laten plaatsen omdat iemand mij had aangegeven altijd 2 stappen lager te gaan... Maar ik zie nu de ene aangeven voor 20A te gaan en de ander zegt 16A 🤔

Nogmaals dank voor de hulp allemaal 😊
Bij 25A hoofdautomaten hou je inprincipe 16A Bkar aan i.v.m. de selectiviteit.
Deze kun je bij laden dus maar 13A belasten. Plaats je 20A Bkar kun je deze 16A belasten alleen zullen je hoofdautomaten sneller uit kunnen gaan bij een eventuele sluiting in de laadbox of boordlader. Nu zijn de IDtjes daar gelukkig redelijk betrouwbaar in i.t.t. de Franse voitures.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
GoldenSample schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Dus je plaatst de 20A automaat en laat de klant lekker 500+ piek per jaar extra betalen voor een 35A netaansluiting (+ xxx€ voor een 35A ombouw van de kast indien van toepassing)? En dat omdat de installateur niet even die berekening wilt maken? Makkelijker is het inderdaad voor de installateur.
Misschien moet je je eerst even verdiepen in de materie voordat je je conclusies trekt.
Waarom zou je over moeten stappen naar een 35 ampère huisaansluiting?
En kom dan alsjeblieft niet aan met een verhaaltje over selectiviteit.
Selectiviteit bij automaten is heel wat anders dan een factor 1.6 aanhouden.
Een 16 ampère automaat is ook niet selectief ten opzichte van een 32 ampère automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
natural colour schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 07:05:
Dat is de grouping factor. Hager legt dat goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJHTEmuGZUROtnAi4c6IW-qnO6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mx7ACLSkeFOxpuz0jS0Uk36p.png?f=user_large

(als je deze factoren bekijkt dan is de 80% vuistregel niet zo heel gek bedacht)
Mister_tb schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:43:
Vraag:
- Heeft het zin om een 20A automaat te plaatsen. Ik heb een 3x25A aansluiting? Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er nu een 16A in zit, ik heb deze nieuw gekocht maar weet niet meer waarom ik toen geen 20A heb aangeschaft.
De automaat beveiligt de kabel. Als de kabel 20A toestaat, dan kun je 20A gebruiken.
20A heeft een lagere weerstand dus veroorzaakt minder warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-08-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Mister_tb schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:02:
Hoi,

Vandaag wilde ik een Shelly Pro3EM in de groepenkast plaatsen om de warmtepomp te meten.

Het viel mij echter op dat de 3 fase automaat van mijn laadpaal nogal wat warmte uitstraalde.

Daarop even gekeken met mijn warmtecamera en tot mijn schrik was de bovenkant van de automaat 85 graden. Aangezien mij dit niet al te best lijkt heb ik het opladen direct uitgezet. Daarna even bijgaande foto gemaakt (vandaar de lagere temperatuur)

Kan iemand mij aangeven waar dit mogelijk aan kan liggen en of ik dit zelf kan herstellen door wat verbindingen na te lopen of aan te draaien?

Alles is uiteraard aangesloten door een electricien, maar die is helaas op vakantie de komende weken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien kijk ik niet goed maar op jouw warmtebeeldcamera is de maximale temperatuur 62,9 graden.
Ik kan nergens de 85 graden vinden.

Als ik naar de Eaton B16 4 polige aardlekautomaat kijk dan zie ik 2 draden onder 1 klem en dat is niet toegestaan, dit kan een slechte geleidingsovergang geven, die bijvoorbeeld warm wordt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

205Gutmann schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 07:37:
[...]

Misschien moet je je eerst even verdiepen in de materie voordat je je conclusies trekt.
Waarom zou je over moeten stappen naar een 35 ampère huisaansluiting?
En kom dan alsjeblieft niet aan met een verhaaltje over selectiviteit.
Selectiviteit bij automaten is heel wat anders dan een factor 1.6 aanhouden.
Een 16 ampère automaat is ook niet selectief ten opzichte van een 32 ampère automaat.
Vertel, dit was staande praktijk toen ik nog zijdelings met huis installaties te maken had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Vertel, dit was staande praktijk toen ik nog zijdelings met huis installaties te maken had.
Het is een richtlijn die moet voorkomen dat je met een enkele foutstroom het hele pand in het donker zet. Als jij het prima vindt dat 1x in de drie jaar de laadpaal er voor zorgt dat heel het huis donker wordt dan scheelt je dat een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat voor temperatuurstijging is eigenlijk acceptabel als je 11 Watt gaat verstoken in een dergelijke installatieautomaat. Ik bedoel, zit er echt een slechte overgangsweerstand, of is die 85°C iets wat je kan verwachten omdat je alleen intern al 11 Watt verstookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
GoldenSample schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:31:
[...]

Als je een sluiting maakt achter een b16 automaat, is de kans heel groot dat de voorliggende b32 of zelfs b40 automaat ook uitvalt.
Dit heeft alles te maken met de kortsluitstromen die ontstaan, een automaat kapt deze niet snel genoeg af waardoor de voorliggende beveiliging ook aangesproken kan worden.

Mijn vorige werkgever deed heel veel woningbouw, een van de meest voorkomende 'storingen' was daar dat veel mensen belden dat de gehele, of een deel van, de installatie spanningsloos was. In 99% van de gevallen was dit te wijten aan een hoofdautomaat die was uitgevallen nadat men een sluiting had gemaakt.

De eis voor selectiviteit in de NEN1010 heeft te maken met bedrijfszekerheid van de installatie.
Als je een pand hebt waar meerdere verdelers achter elkaar zijn aangesloten, dan wil je natuurlijk niet dat de installatie spanningsloos raakt als je een sluiting hebt bij de laatste verdeler in de streng, dan is selectiviteit tussen de verdelers belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Dre schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:15:
Wat voor temperatuurstijging is eigenlijk acceptabel als je 11 Watt gaat verstoken in een dergelijke installatieautomaat. Ik bedoel, zit er echt een slechte overgangsweerstand, of is die 85°C iets wat je kan verwachten omdat je alleen intern al 11 Watt verstookt.
In een installatieautomaat zit een bimetaal, dit schakelt de automaat uit bij overbelasting, tesamen met overgangsweerstand en dergelijke zorgt dat voor een hogere temperatuur.
Een aardlekautomaat wordt zelfs nog wat warmer dan een installatieautomaat door het aardlekelement wat er ook nog inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dre schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:15:
Ik vraag mij af of het echt 85 graden is. Volgens mij moet je dat zelfs ruiken.
Uit ervaring verwacht ik zeker 60-70 graden bij langdurige belasting. Zeker als de omgevingstemperatuur niet laag is (25C) en de automaat zit opgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 21:03
Ze hebben volgens mij bij de blauwe en de zwarte soepel en massieve kern door elkaar gebruikt als je deze soepele met een adereind hulsje en een afdakblokje weer opnieuw monteert Ben je al een heel stuk verder denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
Die 80% komt niet uit de NEN1010 maar uit de IEC 61439; die schrijft voor (al dat misschien weer gewijzigd) dat je een automaat/component maximaal 80% continu mag belasten. Een laadpaal is continu;

100% mag wel, maar dan moet je temperatuurtesten hebben gedaan wat natuurlijk niet gebeurd bij huishoudens.

Dus eigenlijk voor een laadpaal van 11kw/16A hoort een grotere automaat voor te zitten. Je zou ook de laadpaal terug kunnen zetten naar bv 13A, maar eigenlijk gaat de IEC er vanuit naar de nominale waarde die staat op de sticker van het apparaat (en dat blijft natuurlijk 11kw)

Bij een 100% belasting van een automaat, ja, dan wordt hij warm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:22

V-8

Theo74 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:13:
[...]

Misschien kijk ik niet goed maar op jouw warmtebeeldcamera is de maximale temperatuur 62,9 graden.
Dit is reeds door TS uitgelegd:
Mister_tb schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:02:
85 graden. Aangezien mij dit niet al te best lijkt heb ik het opladen direct uitgezet. Daarna even bijgaande foto gemaakt (vandaar de lagere temperatuur)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_tb
Theo74 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:13:
[...]

Zoals ik in de eerste post aangaf schrok ik van deze temperatuur en heb ik direct het opladen uitgeschakeld. Daarna bedacht ik me dat het misschien wel handig was om een foto te make, vandaar de lagere temperatuur op de foto. Ik heb even teruggezocht en ben rond 11u gaan laden tot 13:36 en om 13:44 heb ik deze foto gemaakt. Dus hij heeft 8 minuten staan afkoelen.

De waarde op de warmtecamera was zonder te overdrijven echt 85 graden. Daarbij sluit ik ook zeker niet uit dat hij ooit nog heter geweest is tijdens langere laadsessies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 21:08

BCC

Automaat vervangen en bekabeling aanpassen in de meterkast. Zelf of door een elektricien. Evt rechter kast vervangen door een grotere zodat er wat meer ademruimte komt en dat je ruimte hebt voor de toekomst.

[ Voor 39% gewijzigd door BCC op 06-08-2025 11:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Bij langdurige maximale en continue belasting van een automaat is opwarmen eigenlijk niet meer dan normaal.
Alleen de +85 graden zou ik persoonlijk niet prettig vinden, de meeste automaten zijn geschikt tot 70 graden.

Ik heb zelf het idde dat de niet juist aangesloten dubbele bedrading uit de aardlekautomaat hierin mee kan spelen. Zoals ik al schreef kunnen slechte contacten ook voor aanzienlijke opwarming zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Mister_tb schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:17:
[...]

Zoals ik in de eerste post aangaf schrok ik van deze temperatuur en heb ik direct het opladen uitgeschakeld. Daarna bedacht ik me dat het misschien wel handig was om een foto te make, vandaar de lagere temperatuur op de foto. Ik heb even teruggezocht en ben rond 11u gaan laden tot 13:36 en om 13:44 heb ik deze foto gemaakt. Dus hij heeft 8 minuten staan afkoelen.

De waarde op de warmtecamera was zonder te overdrijven echt 85 graden. Daarbij sluit ik ook zeker niet uit dat hij ooit nog heter geweest is tijdens langere laadsessies...
En is die camera wel correct ingesteld op het materiaal wat gemeten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Sleepkever schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:15:
Daar zit je wel iets boven dus ik zou wel even dubbelchecken of alles goed aangedraaid is met het juiste moment, maar dat kan ook komen omdat je gewoon een goedkoop merk zekeringen erin hebt zitten.
In algemene zin klopt dit, maar Eaton is geen el cheapo merk en gewoon degelijk spul, voor zover mij bekend.

Op de foto's zijn verschillende incorrect geïnstalleerde draden te zien, dus ik zou dat zeker laten nakijken door een andere electricien dan die het zo heeft achtergelaten.

Ontbloot koper, meerdere draden van zelfs verschillende soort achter een schroef, dat klopt allemaal sowieso niet, los van af het hier nu de hoofdoorzaak is en of er een echt probleem is. Ik zou in elk geval ook niet lekker slapen bij een automaat van 85 graden in mijn groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je aanvoer is 10mm2, maar je uitvoer is 2.5 of 4mm2 waar de kabels ook nog eens tegen elkaar gedrukt zitten.
Als je een constante verbruik heb van deze hoeveelheid zou ik de kabels wisselen van 2.5mm naar 10mm2 naar de laadpaal.

Momenteel heb je een weerstand verandering bovenop je zekering zitten en daar ontstaat de warmte. Dit is ook goed zichtbaar op je foto..

De kast is wel niet netjes aangelegd ook niet, je Aardingsrail niet aangesloten, deze had doorgelust kunnen worden vanuit de andere kast met 10mm2.
Blote kernen uit een automaat is altijd een no no..

Ik spreek vanuit Belgische regeling, dit had nooit goedgekeurd geweest hier..

[ Voor 22% gewijzigd door d5stick op 06-08-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier dezelfde van Eaton hangen alleen in B20 variant en die komt op een graad of 35 als er enkele uren met 11 kW is geladen. Is het temperatuurverschil echt zo groot als je naar 100% gaat?

Toevallig heb ik laatst de laadpaal opgeschroeft naar 20A (vanwege een schoonpa en buren met enkelfasige laders). Zal de meter erbij houden als ze eraan hangen. Al is laden met 1 x 20A natuurlijk wel heel wat anders dan 3 x 20A.. :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51
d5stick schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Je aanvoer is 10mm2, maar je uitvoer is 2.5 of 4mm2 waar de kabels ook nog eens tegen elkaar gedrukt zitten.
Als je een constante verbruik heb van deze hoeveelheid zou ik de kabels wisselen van 2.5mm naar 10mm2 naar de laadpaal.

Momenteel heb je een weerstand verandering bovenop je zekering zitten en daar ontstaat de warmte. Dit is ook goed zichtbaar op je foto..
Dit is echt onzin, naast dat ik betwijfel of je überhaupt 10mm2 in de laadpaal krijgt is 10mm2 gewoon ook ontzettende onzin voor 16a continu, je zou 4 of 6 mm2 kunnen overwegen maar als het een korte afstand is maakt het allemaal niet zoveel uit.

Verder over in en uitvoer diktes en dat dan schijnbaar extra warmte oplevert, de warmte wordt gegenereerd door weerstand en die zit over de kabel, een verschil in weerstand maakt vrij weinig uit(dat heeft alleen impact bij hogere frequenties waar je dan reflecties zou krijgen als het niet goed gematched is). Wat gebeurt er namelijk als je een draad tussen de Polen van 12v accu zet, dan brand de kabel in ze geheel weg niet alleen bij de polen waar de weerstand veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:09
Nu ben ik aardig dummy qua groepenkast, maar je mag toch nooit 2 aders onder 1 klem draaien?

Wellicht handiger geweest om vanaf de automaat naar een kabeldoos te gaan en daar de boel te verdelen via wago of lasdop.

[ Voor 40% gewijzigd door flaskk op 06-08-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

flaskk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:04:
Nu ben ik aardig dummy qua groepenkast, maar je mag toch nooit 2 aders onder 1 klem draaien?

Wellicht handiger geweest om vanaf de automaat naar een kabeldoos te gaan en daar de boel te verdelen via wago of lasdop.
Ligt aan de fabrikant van de automaat. Sommige staan dat toe, maar alleen als ze dezelfde aderdikte hebben.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:08
flaskk schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:04:

Vroerger -niet zo lang geleden- had je open een schroef waaronder de draad vast zat, bij twee draden onder de schroef liep de draad in een lus dus uit-één-stuk door, met een rond-bek tang kon een elektromonteur niet zonder.

Maximaal 1 of 2 aders onder de klem is hier op Tweakers een terugkerend thema...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
2 aders onder de klem mag maar niet op deze manier. Hiervoor zijn zgn. aftakbokjes, of als je met soepele aders werkt, dan kun je een duo/twin adereindhuls geschikt voor 2 aders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Theo74 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:50:
2 aders onder de klem mag maar niet op deze manier. Hiervoor zijn zgn. aftakbokjes, of als je met soepele aders werkt, dan kun je een duo/twin adereindhuls geschikt voor 2 aders gebruiken.
Van wie of wat mag dat niet dan? Met bron graag.

Als ik bijv even zoek kom ik hier:
Kortom, het mag dus niet, tenzij de fabrikant aangeeft dat de klemmen van het component geschikt zijn voor twee draden. Maar volg dan wel exact de voorschriften van de fabrikant op. Met name de A-merken, zoals Hager heeft diverse series ontworpen, getest en goedgekeurd voor het gebruik van twee draden. Toepassing mag, mits de draden van gelijke doorsnede zijn, uit hetzelfde materiaal bestaan, de maximale diameter niet overschrijden en je ze naast elkaar in plaats van op elkaar plaatst in de betreffende kooiklem.
En toevallig komt dat overeen met hoe het me ooit geleerd is.

[ Voor 44% gewijzigd door Glashelder op 06-08-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:09
Is beetje discutabel want 1 klem maar wel duidelijk dat er 2 aders in kunnen. Lijkt mij op de foto van ts niet op zo'n soort configuratie?

Is dit zo'n hager die je bedoelt?.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAyb-Ca1QY36Ndzt4BSeHBYpAoY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8zoZ5EeBIBGN4EDGUw8xCjmo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Theo74 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:50:
Een twin adereindhuls mag dus juist niet volgens de handleiding.

Wolly in "Installatieautomaat 85 graden tijdens opladen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Glashelder schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Van wie of wat mag dat niet dan? Met bron graag.
De NEN1010 adviseert niets specifieks als het gaat om dubbele aders onder 1 klem. Het enige wat de NEN1010 letterlijk voorschrijft is dat verbindingen in het algemeen altijd "deugdelijk" moeten zijn.
Fabrikanten kunnen advies geven voor bepaalde klemverbindingen, inclusief het aandraaimomoment.

De Eaton aftakklem voor 2 aders is specifiek bedoeld om twee aparte aders in 1 klem te kunnen steken.
Deze vorm van aansluiten zie je regelmatig in groepenkasten en mits goed gebruikt een prima oplossing.
Tegenwoordig zie je deze aftakklemmen steeds minder, omdat de meeste nieuwe zekeringautomaten van een dubbele uitgang voor 2x2.5mm2 massieve aders zijn voorzien. Indirect exact het zelfde.

Dat het gebruik van dubbele adereindhulzen niet toegestaan zou zijn lijkt mij bijzonder. Mits ook hier juist toegepast met 2 gelijke aders en geperst met het juiste gereedschap.
Als dubbele adereindhulzen niet zouden zijn toegestaan dan heb ik inmiddels redelijk wat Scope-12 keuringen overleefd waar deze manier van aansluiten wel grondig is geinspecteerd maar nooit is afgekeurd.

Ik ben dan ook benieuwd in welke NEN/EN norm, of Scios/Scope richtlijn letterlijk wordt beschreven dat het gebruik van een aftakklem, of dubbele adereindhuls niet is toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wolly schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Een twin adereindhuls is gewoon een single huls van 14mm (als je 2x6mm soepel combineert).

Het slaat echt nergens op om wel een single 14 toe te staan en niet een duo die gewoon exact hetzelfde is qua formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:01:
[...]

Een twin adereindhuls is gewoon een single huls van 14mm (als je 2x6mm soepel combineert).

Het slaat echt nergens op om wel een single 14 toe te staan en niet een duo die gewoon exact hetzelfde is qua formaat.
Lees ik het dan verkeerd of is dat wel wat in de instructies van de fabrikant staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/309f511370adfe608483a773c72456376755d195/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FnLd9x4dp%2Fscreenshot-439.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je er heel star ernaar kijkt dan lijkt dat er te staan maar het is gewoon niet logisch. Lijkt mij een gebrek in deze zeer beknopte installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
WargamingPlayer schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:00:
Deze wordt warm omdat er geen aftak blokjes gebruikt zijn. Met dergelijke vermogens is dit vragen om problemen. Doordat er twee kabels in zitten is er geen perfect oppervlak tussen schroef en kabel.
Helemaal eens dat er geen 2 draden in dezelfde klem horen (naast het feit dat het niet echt voor de hand ligt om de groep voor de achtertuin aan te sluiten achter de automaat voor de autolader?!). Maar ik denk niet dat een slecht contact / hoge overgangsweerstand hier de reden van de temperatuurontwikkeling is. Zoiets zou op een thermografische foto namelijk een duidelijk thermisch gradiënt moeten laten zien.

Het eerste voorbeeld van Google:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w48DCb6OHnSWUMZOtBnRPzi10S4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/tp14usPG27NOEZsLPdNHpkY2.avif?f=user_large
Je ziet dan duidelijk dat de aansluiting opwarmt en dat er een gradiënt toont op de aangesloten draad: deze is bij de aansluiting veel warmer dan iets verderop. Zoiets zie ik op de foto van @Mister_tb niet terug, daar lijkt de hele automaat gewoon gelijkmatig warm te worden.

Ik gok alleen wel dat de resolutie van deze camera niet hoog genoeg is om op deze afstand temperatuur op een 4mm² draad nauwkeurig te kunnen bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 07-08-2025 10:31 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
GoldenSample schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:45:
[...]

Volgens mij mis ik iets... Eerst noem je de posts van @Korvaag gebazel, maar deze link ondersteunt zijn verhaal toch? Ik citeer uit jouw link:
De energietransitie brengt ook voor verdeelsystemen aandachtpunten met zich mee. Een belangrijk aspect is een verhoging van de belasting van eindgroepen. Was ‘vroeger’ een verdeelsysteem voor een gebouw veelal standaard voorzien van een gelijktijdigheidsfactor van 0,6 ofwel 60 procent, nu zijn er steeds meer situaties dat dit niet meer toereikend is. Dat geldt bijvoorbeeld voor laadpalen en PV (zonnepanelen). Zo staat in NEN 1010 in hoofdstuk 722 (laadinrichtingen voor elektrische voertuigen) dat er van een gelijktijdigheidsfactor van 1 ofwel 100 procent uitgegaan moet worden.
en:
Inc: de toegekende stromen voor de individuele eindgroepen

Dit is de maximale stroom die een eindgroep kan voeren, als deze ‘in zijn eentje belast wordt’. Heel belangrijk is dat deze stroom niet altijd gelijk is aan de nominale stroom van de component, bijvoorbeeld een automaat, van de eindgroep. In een aantal gevallen vereist het voorschrift zelfs dat deze maximaal 80 procent van de nominale stroom van de component mag zijn.
Dre schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

NEN1010 zegt hier inderdaad niets over, AI is denk ik in de war met NEN-EN-IEC 61439. ;)
205Gutmann schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:28:

Een installatie automaat kan niet langdurig voor 100% belast worden, daar is simpelweg geen rekening mee gehouden met de warmtelast berekeningen van de verdeler.
De beste oplossing in deze situatie is een alamat van 20 ampère plaatsen. Selectiviteit is hier geen issue, selectiviteit heeft te maken met de bedrijfszekerheid van een installatie. En een 16 ampère automaat is sowieso al niet selectief ten opzichte van een 25 ampère automaat, bij een volle sluiting zullen beide automaten uitschakelen.
GoldenSample schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:01:
[...]

Als je dit volgens NEN-EN-IEC 61439 gaat berekenen kom je nu juist die 80% tegen.
10.10.4.1
[...]
Omdat de werkelijke lokale temperaturen van de stroomvoerende delen niet met behulp van deze methoden kunnen worden berekend, zijn er bepaalde grenzen en veiligheidsmarges noodzakelijk die zijn ingebouwd. De temperatuurstijging kan door berekening worden geverifieerd indien aan alle onderstaande algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden voor de geselecteerde rekenmethode wordt voldaan.
[...]
e) De groepsgewijs toegekende stroom van de stroomketens, (Ing), van de te verifiëren schakelinrichting mag niet meer bedragen dan 80 % van de toegekende afgesproken thermische stroom vrij in lucht (Ith) indien bekend, of wanneer Ith niet beschikbaar is, 80 % van de toegekende stroom (In) van de schakeltoestellen en de in de stroomketen opgenomen elektrische componenten.
Met een groepsbelastingstroom van 100% kun / mag je volgens NEN-EN-IEC 61439 dus niet eens meer berekenen. Als je dan volgens de norm wilt aantonen dat het voldoet dan hou je alleen nog het hoofdstuk "Verificatie door beproeving" over, oftewel in labcondities de verdeelinrichting belasten en temperatuurmetingen doen. Dat is wellicht een optie wanneer je een nieuwe verdeelinrichting laat samenstellen door een kastenbouwer / paneelbouwer, of als je een fabrikant bent van standaard samengestelde verdeelinrichtingen, maar voor een installateur die op locatie een extra groepje in een kast knutselt is dat toch niet echt meer een optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Wolly schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

En is die camera wel correct ingesteld op het materiaal wat gemeten wordt?
De ingestelde emissiviteit van 95% klopt wel voor het kunststof van de automaat en de PVC-aderisolatie van de bedrading. Overige instellingen zoals afstand / atmosferische omstandigdheden / gereflecteerde temperatuur hebben maar een verwaarloosbare invloed bij een hoge emissiviteit. Dus zo lang de spot niet net precies op een schroefkop staat zal het wel redelijk kloppen.

Ik gok alleen wel dat de resolutie van deze camera niet hoog genoeg is om op deze afstand temperatuur op een 4mm² draad nauwkeurig te kunnen bepalen. Maar de automaat is een mooi groot vlak.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 07-08-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Wolly schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:15:
[...]

Dat vind ik discutabel. Een twin aderhuls bij een flexibele kabel is niks mis mee. De oppervlakte bij een vierkant geknepen twin 2.5mm2 aderhuls is effectief 5mm2. Echte 2 maal een massieve kabel in een aderhuls is waanzin omdat dit nooit mooi aan kan sluiten/bundelen.

5mm2 heeft een rating van 38-40A dus helemaal niks mis mee.

Flexibele kabel in 1 aderhuls moet wel goed gekozen worden. Je kan zelfs 4mm2 en 2.5mm2 mixen. Maar wel de goede huls er bij nemen. 2 x 4mm2 is 8mm2 en blijft binnen de spec van de automaat.

Dus flexibele kabel met eindhuls, zie ik geen issue mee. Effectief verdubbel je gewoon de oppervlakte. Vaste kern kabel.... Ja never nooit in een ader eindhuls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het zou mooi zijn als @Mister_tb nieuwe thermografische beelden maakt terwijl de auto aan het laden is. Er zat nu wel erg veel tijd tussen het maken van de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_tb
Dre schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:38:
Het zou mooi zijn als @Mister_tb nieuwe thermografische beelden maakt terwijl de auto aan het laden is. Er zat nu wel erg veel tijd tussen het maken van de foto.
Dat gaat hem niet meer worden, ik vind dit niet de situatie om wat probeersels te doen met alle gevaren van dien. Inmiddels al 3 pagina's discussie, maar ergens daartussen staat mijn reactie al waarin ik aangeef dat de max van de laadpaal is verlaagd. Ook laad ik nu met minder vermogen vanuit de auto instellingen, dus die temp wordt niet meer gehaald. Ga er zelf ook niet aan zitten, de electricien komt na de vakantie en gaat alles opnieuw en op de juiste manier aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

205Gutmann schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:20:
[...]

Als je een sluiting maakt achter een b16 automaat, is de kans heel groot dat de voorliggende b32 of zelfs b40 automaat ook uitvalt.
Dit heeft alles te maken met de kortsluitstromen die ontstaan, een automaat kapt deze niet snel genoeg af waardoor de voorliggende beveiliging ook aangesproken kan worden.

Mijn vorige werkgever deed heel veel woningbouw, een van de meest voorkomende 'storingen' was daar dat veel mensen belden dat de gehele, of een deel van, de installatie spanningsloos was. In 99% van de gevallen was dit te wijten aan een hoofdautomaat die was uitgevallen nadat men een sluiting had gemaakt.

De eis voor selectiviteit in de NEN1010 heeft te maken met bedrijfszekerheid van de installatie.
Als je een pand hebt waar meerdere verdelers achter elkaar zijn aangesloten, dan wil je natuurlijk niet dat de installatie spanningsloos raakt als je een sluiting hebt bij de laatste verdeler in de streng, dan is selectiviteit tussen de verdelers belangrijk.
Anders gesteld; is een B29 automaat achter een 25A huisaansluiting correct volgens de NEN1010?

Het gaat namelijk niet zo zeer om het geval of jij en ik het thuis wel of niet zo kunnen aansluiten en een verantwoorde, voor ons, werkbare en veilige installatie hebben. Als ik automaten als zekering aan de netbeheerders kant heb, dan heb ik, persoonlijk niet zo veel problemen er mee als ik niet conform norm mijn afzekeringber achter selectief heb en niet conform de geldende installatie norm. Dat is echter heel want anders dan wat ik een leek zou aan raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@GoldenSample Selectiviteit heeft te maken met het onbedoeld uitschakelen van delen van de installatie waar geen foutstroom loopt.
Bij een sluiting in de groep van de laadpaal, kan je hele installatie spanningsloos worden, bij bedrijven is dat een ongewenste situatie, voor een woonhuis zijn die gevolgen te overzien.. Je voldoet daarmee niet aan de netcode, maar de installatie wordt er niet onveilig van. Als de beveiliging van de netbeheerder bestaat uit automaten, schakel je de betreffende automaat weer in en je gaat weer door met waar je mee bezig was.

Bij zekeringen is de kans aanwezig dat er een zekering kapot, deze zal dan door een installateur vervangen moeten worden, de eerste X aantal keer is dit kosteloos. Geen man overboord dus, zo heel vaak zal een kortsluiting in de groep van een laadpaal niet voor komen.
Sowieso is het dan vaak maar 1 van de 3 zekeringen die kapot gaat dus je hebt op 2/3 van je installatie nog gewoon spanning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
GoldenSample schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 01:51:
[...]

Anders gesteld; is een B29 automaat achter een 25A huisaansluiting correct volgens de NEN1010?
De meest recente versie van NEN1010 die daadwerkelijk is aangewezen in het bouwbesluit / bbl (NEN1010:2015) is er vrij kort over:
535.1 Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom
In bewerking.
8)7

En dat staat niet alleen in NEN1010:2015 zo, maar ook in een aantal voorgaande uitgaven.

Pas in NEN1010:2020 schrijven ze er daadwerkelijk weer iets over, maar...
536.4.1.2 en 536.4.1.3 De selectiviteit bij overbelasting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom en de selectiviteit bij kortsluiting tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom zijn toegevoegd. Gezien de impact van deze bepalingen zijn deze in Nederland vooralsnog informatief.
Het is dus informatief, niet normatief. Eigenlijk schrijft men hier zelf al dat het lastig is om aan deze bepalingen te voldoen en dat ze er daarom vooralsnog maar geen norm van maken.

Dus tja... NEN1010 vindt er weinig van.

Je zit alleen nog met de netcode elektriciteit:
Artikel 2.13
1 De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Maar een heel groot deel van de woningen in Nederland voldoet hier al niet aan, want een B16 eindgroep achter een C25 of C40 beveiliging van de netbeheerder is al niet volledig selectief. Zie de afbeelding van Dre in "Installatieautomaat 85 graden tijdens opladen.". De netcode loopt dus blijkbaar achter de feiten aan, het klopte nog toen er smeltpatronen werden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mister_tb schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:34:
[...]

Dat gaat hem niet meer worden, ik vind dit niet de situatie om wat probeersels te doen met alle gevaren van dien. Inmiddels al 3 pagina's discussie, maar ergens daartussen staat mijn reactie al waarin ik aangeef dat de max van de laadpaal is verlaagd. Ook laad ik nu met minder vermogen vanuit de auto instellingen, dus die temp wordt niet meer gehaald. Ga er zelf ook niet aan zitten, de electricien komt na de vakantie en gaat alles opnieuw en op de juiste manier aansluiten.
Kan je een warmtebeeldfoto maken met de verlaagde stroom. Ook dan is de temperatuur interessant om te zien wat er precies warm wordt. Zijn het de vermeende draden, of is het gewoon de automaat zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Dre schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Kan je een warmtebeeldfoto maken met de verlaagde stroom. Ook dan is de temperatuur interessant om te zien wat er precies warm wordt. Zijn het de vermeende draden, of is het gewoon de automaat zelf :)
Ik had voor de foto ook nog een video gemaakt, maar die kan ik niet uploaden. Dit zijn twee screenhots waar je ter plaatse van het Rode vakje de hoogst gemeten temperatuur ziet. De ene is op het schroefje (waarbij het wel bijzonder is dat het precies de aansluiting zit waar maar 1 kabeltje (grijs) zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4H4rPPuQ3aO_aw9YsZpY9Xv6XM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOLmpAbKxFdzZx4upPKr3WiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9yv4N1ait-ORU_j-1qLXOHdsSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KysFjJP4M5AKbhTuFL0ZhPZU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ziet er spannend uit. Maar als je de aansluitingen fixt hebt is dit nog steeds acceptabel.
Het is een ander verhaal of het gewenst is.

Je ziet door de hotspot in het midden ook dat het echt het toestel zelf, en niet een specifiek draad o.i.d wat @Xander aangeeft. Ook door de nul loopt er geen stroom, de auto laad dus echt 3f driehoek.

Hier als referentie grenzen die Schneider aangeeft. 50c boven ambient.
https://download.schneide..._File_Name=0600DB1603.pdf

Op de lange termijn is deze dubbele aansluiting nog steeds een risico, herhaaldelijk verwarmen (uitzetten en krimpen) kan een draad los maken, dan gaat hij vonken en oxideren, dan verkoolt de isolatie met risico op brand..

Ik zou de draden fixen met aftakblokken, en twee halve-module spacers eromheen zetten. Er is plek zat.
Dan zal de temperatuur wat dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Persoonlijk vind ik een B16 Alamat (zoals in de OP op foto staat) redelijk aan de 'lichte kant' voor een 3PN aansluiting, zeker als er een laadpaal achter komt te hangen welke langdurig met 11kW een auto van spanning gaat voorzien.

Ik heb hier een Eaton C20 3PN Alamat vóór (en ook alleen) m'n Alfen Single Pro laadpaal staan en dat ding heeft momenteel een temperatuur van ~40o terwijl dat m'n auto zich buiten met 11kW aan het opladen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKPbfGkceT8athI3O0d-kX-MPLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shBLkU7D1g4x1GE2vttaOc9X.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ding moet ik misschien ook maar eens een keer netjes gaan labelen.... >:)

[ Voor 38% gewijzigd door Will_M op 09-08-2025 15:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Will_M schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:30:
Persoonlijk vind ik een B16 Alamat redelijk aan de 'lichte kant' voor een 3PN aansluiting, zeker als er een laadpaal achter komt te hangen welke langdurig met 11kW een auto van spanning gaat voorzien.

Ik heb hier een Eaton C20 3PN Alamat vóór m'n Alfen Single Pro laadpaal staan en dat ding heeft momenteel een temperatuur van ~40o terwijl dat m'n auto zich met 11kW aan het opladen is.

[Afbeelding]
Alleen heb jij een 300mA aardlekautomaat, een autolader moet met 30mA worden beveiligd. C-karakteristiek is ook nergens voor nodig (maar niet per se fout).

Dus behalve labelen ook nog even een nieuwe 30mA aardlekautomaat kopen... Dit staat ook netjes in de Installatiehandleiding trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrT6xzt3Y3JRvEbXan0y3_HAl30=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7GEYtgcutLoyXDFDUXoSiy1.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
jeroen3 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:17:
Ook door de nul loopt er geen stroom, de auto laad dus echt 3f driehoek.
Ook met 3 fasen laden in ster loopt er bij een symmetrische belasting geen stroom door de nul. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Xander Ik had, voordat ik de foto plaatste, nog even de ijdele hoop dat niemand dat extra '0' symbooltje in de opdruk zou missen, maar......

Tussen die 3PN alamat en de laadpaal zit overigens maar iets van 1 Mtr. aan directe (afgeschermde) kabel welke nérgens toegankelijk is, het kan daarmee nog wel 'iets' lijden, dacht ik.

_/-\o_ d:)b

[ Voor 58% gewijzigd door Will_M op 09-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08:26
Wolly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

[Afbeelding]
ik denk dat dat niet juist is, je moet het lezen als geen 2 adereindhulzen gebruiken als je 2 flexible aders gebruikt. Maar een 2tal flexibele aders kunnen/mogen wel degelijk in een twin adereindhuls Anders kunnen zowat alle groepenkasten worden afgekeurd welke door paneelbouwers worden gebouwd.
maar ben het wel met je eens dat de handleiding zegt geen adereindhulzen. verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Will_M schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:16:
@Xander Ik had, voordat ik de foto plaatste, nog even de ijdele hoop dat niemand dat extra '0' symbooltje in de opdruk zou zien, maar......
Er mist juist een extra 0. ;) Het moet 0,03A zijn i.p.v. 0,3A.
Tussen die 3PN alamat en de laadpaal zit overigens maar iets van 1 Mtr. aan directe (afgeschermde) kabel welke nérgens toegankelijk is, het kan daarmee nog wel 'iets' lijden, dacht ik.
Euh ja maar ook in de lader zelf, in je laadkabel of in de auto kan het fout gaan he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Er mist juist een extra 0. ;) Het moet 0,03A zijn i.p.v. 0,3A.

[...]

Euh ja maar ook in de lader zelf, in je laadkabel of in de auto kan het fout gaan he...
Aanname: Die genoemde componenten hebben ook d'r eigen veiligheden (ruimschoots) ingebouwd? Ik mag tenminste hopen dat er al ergens éérder in de keten iets klapt als bijvoorbeeld de tuinman met z'n handmatige heggenschaar dóór de kabel tussen m'n laadpaal en de auto 'snoeit' >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Aanname: Die genoemde componenten hebben ook d'r eigen veiligheden (ruimschoots) ingebouwd? Ik mag tenminste hopen dat er al ergens éérder in de keten iets klapt als bijvoorbeeld de tuinman met z'n handmatige heggenschaar dóór de kabel tussen m'n laadpaal en de auto 'snoeit' >:)
Als die buurman dat doet heb jij over 3 fasen geen elektra meer totdat de netbeheerder (of jij) de hoofdzekeringen herstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:55:
[...]

Als die buurman dat doet heb jij over 3 fasen geen elektra meer totdat de netbeheerder (of jij) de hoofdzekeringen herstelt.
Klapt de buurman er niet eerder uit dan de hoofdzekering bij een verkeerd gebruike aardlek?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Will_M schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Aanname: Die genoemde componenten hebben ook d'r eigen veiligheden (ruimschoots) ingebouwd?
Nee, dat hebben ze niet. Er zijn wel laadpalen met 30mA aardlekbeveiliging ingebouwd, maar die van jou heeft dat niet, daarom wordt voorgeschreven dat je deze zelf nog plaatst.
Ik mag tenminste hopen dat er al ergens éérder in de keten iets klapt als bijvoorbeeld de tuinman met z'n handmatige heggenschaar dóór de kabel tussen m'n laadpaal en de auto 'snoeit' >:)
Dan zal de automaat of de voorbeveiliging van de netbeheerder uitschakelen.

Maar wat gebeurt er als de isolatie van de laadkabel (die is niet afgeschermd en wel toegankelijk) beschadigd raakt en een voorbijganger raakt deze aan? Leuk geval van nalatigheid dan met je laadpaal die niet volgens voorschriften is aangesloten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Nee, dat hebben ze niet. Er zijn wel laadpalen met 30mA aardlekbeveiliging ingebouwd, maar die van jou heeft dat niet, daarom wordt voorgeschreven dat je deze zelf nog plaatst.

[...]

Dan zal de automaat of de voorbeveiliging van de netbeheerder uitschakelen.

Maar wat gebeurt er als de isolatie van de laadkabel (die is niet afgeschermd en wel toegankelijk) beschadigd raakt en een voorbijganger raakt deze aan? Leuk geval van nalatigheid dan met je laadpaal die niet volgens voorschriften is aangesloten. ;)
(y)

Iets wat eigenlijk ook al veel langer op m'n planning stond, maar..... Zojuist toch maar even 'ergens' een vervangende Eaton aardlekautomaat 3P+N C20 30mA mRB4-20/3N/C/003-A (á €116.82 incl. verzenden) bestelt welke dinsdag a.s. geleverd gaat worden.

Heb ik komend weekend ook weer eens iets nuttigs te doen, hier THUIS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou dus nooit C-karakteristiek kiezen voor zoiets. B-karakteristiek is veiliger en selectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dre schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:04:
Ik zou dus nooit C-karakteristiek kiezen voor zoiets. B-karakteristiek is veiliger en selectiever.
Probeer maar eens een 3PN te vinden met 20A én B-Karakteristiek (Eaton Holec).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Dre schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:04:
Eaton heeft deze alleen niet in het assortiment, helaas.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:09:
[...]

Eaton heeft deze alleen niet in het assortiment, helaas.
En nog even een fotootje ter bevestiging dat ik m'n potentieel onveilige situatie hier thuis (C20 | 300 vs 30 mA) inmiddels ook weer op de nette manier gemitigeerd heb:

Nu alleen het label nog.... :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL_WF9xNRrwW50NEbQMrYujGPro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vsH2AZ7rVx9UAiE8CEgedFs.jpg?f=fotoalbum_large

* Eigenlijk meer bedoeld om aan de TS te vragen wat zijn oplossing inmiddels inhoudt, dus @Mister_tb ... Hoe staat het er bij jou nú, bijna een maand later, voor?

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 04-09-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_tb
Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:48:
[...]

* Eigenlijk meer bedoeld om aan de TS te vragen wat zijn oplossing inmiddels inhoudt, dus @Mister_tb ... Hoe staat het er bij jou nú, bijna een maand later, voor?
Sowieso was de max load al omlaag gezet en wordt hij niet meer zo warm.

Vorige week is de elektromonteur bij ons geweest om een opname te doen. Het zei politiek correct dat hij het niet zo zou hebben aangesloten 😆 Ik verwacht dat hij binnen enkele weken de boel netjes komt maken. Hij gaat het goed aansluiten en een grotere kast plaatsen. Daarbij direct nog een aantal andere zaken aanpassen zoals een KWH meter voor de warmtepomp, fase verdeling optimaliseren, werkschakelaars plaatsen bij de buitenunits etc. Ik heb wel besproken om de 16 automaat te laten zitten en geen 20 te halen, vind het die 120 euro niet waard om heel iets sneller te kunnen laden.

Zodra het geplaatst is zal ik nog even een foto uploaden voor de geïnteresseerden

[ Voor 4% gewijzigd door Mister_tb op 07-09-2025 18:40 ]

Pagina: 1