Installatieautomaat vervangen door aardlekautomaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 21:52
Hallo allemaal,

Vanuit de meterkast in huis heb ik een 6mm2 kabel gelegd naar mijn nieuwe garage in de tuin. In de meterkast is de kabel aangesloten op een installatieautomaat (ABB 1-polig+nul 16A B-kar) die weer aangesloten is op een aardlekschakelaar (ABB 2-polig 40A 30mA type A). Nu wil ik een klein groepenkastje in de garage maken met bijvoorbeeld 3 groepen.

Is het een goed idee om de installatieautomaat in de meterkast te vervangen door een aardlekautomaat (ABB 1-polig+nul 20A 30mA C-kar) en dan in de garage 3 installatieautomaten (ABB 1-polig+nul 16A B-kar) te installeren?

Beste antwoord (via Bert72 op 07-09-2025 22:56)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Ik zal nog wat meer info geven; de vraag die jij stelt is hier op tweakers al vele malen gesteld met name in het gelinkte topic.
Het probleem is ' selectiviteit' tussen de verschillende zekeringen of automaten:
De automaat in de groepenkast voor de garage onderverdeler (mag ook een aardlek-automaat zijn) moet eigenlijk een beveiligings waarde hebben van 25 Ampere.. maar dat is ook bij een 3 fase groepenkast óók de beveiligings waarde van de hoofd-automaten of hoofd-smeltveiligheden die fysiek onder de KWh meter zijn geplaatst.. die beveiligingen zijn in moderne installaties voor de gebruiker bereikbaar, maar in oudere woningen niet, dat zijn nog ouderwetse 'stoppen' in een verzegelde kast, alleen toegankelijk voor een erkende elektromonteur met zegelrecht...
Bij kortsluiting in de kabel naar de garage, klapt niet alleen de 25A beveiliging in de groepenkast eruit, maar ook de zekering onder KWh meter.. die je mss niet zelf kan vervangen...
Is je huisaansluiting 1x40 Ampere heb je dit probleem niet, de zekering is dan al hoog met 40 Ampere.

Is de hoofdzekering fysiek onder de KWH meter voor jou bereikbaar? dan plaats je een aardlek-automaat met 20 of 25 Ampere beveilingstroomsterkte, 30mA lekstroom beveiliging en 'C' kar in de meterkast, deze van ABB bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-c25-0-03.html
De groepen in de garage, zou je ook met 10A aardlekautomaten kunnen uitvoeren, voor een betere selectiviteit tussen de verschillende automaten (10A; 16A in groepenkast, 25A Hoofdzekering), dit zou mijn voorkeur hebben.. (ik ben elektromonteur met voornamelijk praktische kennis daarvan)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Hier weten ze het precies: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

Lege groepenkast in garage: Eaton verdeler kast met deur, voor 6 normale modules: 4 aardlekautomaten(groepen) en een hoofdschakelaar; +/- 28 euro., bijvoorbeeld: https://www.klusspullen.nl/eaton-280347-432750.html

[ Voor 54% gewijzigd door natural colour op 03-09-2025 14:16 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert72
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 21:52
In Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 lees ik het volgende:

Bovenstaande video gaat over een 2e groepenkast aansluiten in de schuur, wat daarbij niet vergeten moet worden is dat de voedende kabel vanuit de hoofdgroepenkast (in de voorbeeld video in de woning) een extra aardlekautomaat krijgt voor die kabel. Deze kabel heeft dus in totaal 2x een aardlekautomaat en daarna één of meerdere eindgroepen.

Dus ik moet inderdaad de installatieautomaat vervangen door aardlekautomaat.

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
Ik zal nog wat meer info geven; de vraag die jij stelt is hier op tweakers al vele malen gesteld met name in het gelinkte topic.
Het probleem is ' selectiviteit' tussen de verschillende zekeringen of automaten:
De automaat in de groepenkast voor de garage onderverdeler (mag ook een aardlek-automaat zijn) moet eigenlijk een beveiligings waarde hebben van 25 Ampere.. maar dat is ook bij een 3 fase groepenkast óók de beveiligings waarde van de hoofd-automaten of hoofd-smeltveiligheden die fysiek onder de KWh meter zijn geplaatst.. die beveiligingen zijn in moderne installaties voor de gebruiker bereikbaar, maar in oudere woningen niet, dat zijn nog ouderwetse 'stoppen' in een verzegelde kast, alleen toegankelijk voor een erkende elektromonteur met zegelrecht...
Bij kortsluiting in de kabel naar de garage, klapt niet alleen de 25A beveiliging in de groepenkast eruit, maar ook de zekering onder KWh meter.. die je mss niet zelf kan vervangen...
Is je huisaansluiting 1x40 Ampere heb je dit probleem niet, de zekering is dan al hoog met 40 Ampere.

Is de hoofdzekering fysiek onder de KWH meter voor jou bereikbaar? dan plaats je een aardlek-automaat met 20 of 25 Ampere beveilingstroomsterkte, 30mA lekstroom beveiliging en 'C' kar in de meterkast, deze van ABB bijvoorbeeld: https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-c25-0-03.html
De groepen in de garage, zou je ook met 10A aardlekautomaten kunnen uitvoeren, voor een betere selectiviteit tussen de verschillende automaten (10A; 16A in groepenkast, 25A Hoofdzekering), dit zou mijn voorkeur hebben.. (ik ben elektromonteur met voornamelijk praktische kennis daarvan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:12

AlphaRomeo

FP PowerMod
Eens met hierboven, behalve dat je zou kunnen overwegen een 300mA aadlekautomaat in de hoofdkast toe te passen en 30mA aadlekautomaten in de onderverdeler. Daardoor houd je ook nog een klein beetje selectiviteit qua aarlek tussen onder- en hoofdverdeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
natural colour schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:35:
die beveiligingen zijn in moderne installaties voor de gebruiker bereikbaar, maar in oudere woningen niet, dat zijn nog ouderwetse 'stoppen' in een verzegelde kast, alleen toegankelijk voor een erkende elektromonteur met zegelrecht...
Een installateur met zegelrecht mag alleen de zekeringen trekken t.b.v. spanningsloos werken (groepenkast incl. Hoofdschakelaar vervangen en/of de afgaande draden van de meter vervangen indien te kort voor de nieuwe groepenkast), deze persoon mag volgens de regels geen zekeringen van de netbeheerder vervangen in geval van defecten ;)
Oftewel officieel ben je altijd aangewezen op de netbeheerder als je een defecte HZ hebt.

Zodra b.v. de draden vanaf de meter naar de groepenkast/hoofdschakelaar brandsporen heeft mag een installateur officieel ook niets meer en moet deze de netbeheerder bellen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Annuk schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:57:
[...]

Een installateur met zegelrecht mag alleen de zekeringen trekken t.b.v. spanningsloos werken (groepenkast incl. Hoofdschakelaar vervangen en/of de afgaande draden van de meter vervangen indien te kort voor de nieuwe groepenkast), deze persoon mag volgens de regels geen zekeringen van de netbeheerder vervangen in geval van defecten ;)
Oftewel officieel ben je altijd aangewezen op de netbeheerder als je een defecte HZ hebt.

Zodra b.v. de draden vanaf de meter naar de groepenkast/hoofdschakelaar brandsporen heeft mag een installateur officieel ook niets meer en moet deze de netbeheerder bellen.
Hierdoor kwam ik er vorige jaar dus achter dat ik 'stiekem' op 3x40A afgezekerd ben in het verzegelde deel van de netbeheerder (Enexis) terwijl ik maar op 3x25A doorbelast wordt. Die 'fout' zit er dus schijnbaar al sinds de bouw in '77 in en is ook tijdens het vervangen van de meter(s) nooit opgemerkt of aangepast.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:26
Will_M schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:03:
[...]

Hierdoor kwam ik er vorige jaar dus achter dat ik 'stiekem' op 3x40A afgezekerd ben in het verzegelde deel van de netbeheerder (Enexis) terwijl ik maar op 3x25A doorbelast wordt. Die 'fout' zit er dus schijnbaar al sinds de bouw in '77 in en is ook tijdens het vervangen van de meter(s) nooit opgemerkt of aangepast.

>:)
Werk zelf voor 1 v/d netbeheerders, en nee kijk ik naar mezelf Controleer ik ook niet altijd alle zekeringen ;) ik meet bij een storing wel altijd onder en boven de zekering en dan vervang ik degene die defect is. Als me daar inderdaad opvalt dat het afwijkend is controleer ik de rest ook even inderdaad.
En bij een meter wissel zonder verdere problemen zal dat normaal ook niet snel gebeuren dat de zekeringen zo gecontroleerd worden (denk ik).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1