Windows herstel met Acronis True Image, toch inloggen Chrome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-09 18:41
Ik gebruik al menig jaren Acronis om een partitie backup te maken en deze na enige dagen te herstellen als ik gekke dingen heb geïnstalleerd of gewoon de 'klok wil terugdraaien' en ja ik weet dat we daarvoor o.a. VirtualBox hebben of sandbox, maar ik werk liever met een frisse Windows steeds.

Nu gaat het herstellen altijd gewoon goed, geen problemen op wat voor vlak dan ook behalve browsers. Daar moet ik toch steeds inloggen. Dit gaat zo met Brave, Firefox en Chrome, het enige verschil zit er in dat bij Chrome alleen al op de button 'aanmelden' genoeg is, daar hoef geen gegevens in te voeren. Soms is het 2 x opstarten van Chrome al voldoende...

Je zou denken bij een herstel van een partitie gewoon alles zou werken als voorheen en dat doet het dus behalve met browsers.

Ik heb al gezocht naar oplossingen op het net en daar wordt gesteld dat de bestanden in Acronis wellicht worden overgeslagen (exclude) maar ik heb dat onderzocht en Acronis neemt alles mee.

Omdat het redelijk vaak voorkomt dat ik het systeem herstel vind ik het vervelend dat ik steeds deze handeling moet doen.

Misschien zijn er suggesties om het inloggen te automatiseren (via AI heb ik die al gezocht en zoiets bestaat niet) of moet er iets gebeuren in de map waar chrome gegevens worden bewaard, maar dan toch, die worden herstelt zodra er een restore heeft plaatsgevonden.

Ik heb ook nog een portable versie van o.a. Brave geprobeerd en ja, daar kan je gewoon op de normale manier mee werken na een herstel, alleen vraagt deze (bijna iedere) browser om te updaten, dus portable is geen oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Van Google:
Chrome requires a login after restoring from an image to re-authenticate your browser profile, ensuring security by verifying your identity for sensitive actions and data protection. This is part of Google's multi-layered security approach, as restoring a system image essentially creates a new environment from the perspective of the browser's stored data and cookies, which are tied to a specific system's configuration. You can resolve thisby simply logging back into your Google account within Chrome to re-establish your profile and session.
Dit is dus een veiligheidsmaatregel. Anders zou iemand die backup ook kunnen gebruiken om ergens in te loggen zonder dat je er weet van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Disks Imaging tools by default nemen niet alles mee.
6.2 What is excluded from archives?
To reduce archive size and eliminate a possibility to corrupt your system, by default Acronis True
Image 2021 excludes the following data from archives:
 pagefile.sys
 swapfile.sys
 The Temp folder
 The System Volume Information folder
 The Recycle Bin
 Web browser temporary data:
 Temporary Internet files
 Cache
 .tib files
 .tib.metadata files
 .tmp files
 .~ files
Als je dat wel wil moet je een forensische kopie maken.

Terwijl ik dit schrijft ben ik provisioning scripts aan het testen (wachten...), en dat doe ik met virtualbox. De snapshots werken daar op disk block niveau, dus dat sluit inderdaad beter aan bij wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@njitter ja dat dacht ik al, alleen het systeem is al beschermt (Windows inloggen) en hoe weet Google dit (technisch gezien) misschien is dit een te moeilijke vraag want ergens zit een soort van file controle / time stamp of iets anders...

@jeroen3 Interessant die scripts, ik ben zelf bezig met ahk maar dat is een apart verhaal. Forensisch? Geen idee, lijkt me niet toegankelijk voor de 'consument'

bedankt tot dusver!

Apart inderdaad:
Web browser temporary data:
 Temporary Internet files
 Cache

dacht altijd dat dit werd meegenomen.... Ik zie ook geen optie om dit toch te includen...

[ Voor 17% gewijzigd door Jets op 02-09-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jets schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:28:
Forensisch? Geen idee, lijkt me niet toegankelijk voor de 'consument'
Zijn zat opensource tools voor te vinden. Maar ik zou juist blij zijn dat mijn Chrome niet zomaar te starten is vanuit een backup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
njitter schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:06:
[...]

Zijn zat opensource tools voor te vinden. Maar ik zou juist blij zijn dat mijn Chrome niet zomaar te starten is vanuit een backup :)
Hm, nou ik gaf eerder aan dat het alleen 2 x opstarten van Chrome al genoeg was om in te loggen zonder daarbij gegevens te hoeven in te voeren. Brave & Firefox vragen echt nog om inlognaam en ww.

Dus het is sowieso niet waterdicht wat Google doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
Ben nu bezig om een symbolic map te maken, alleen werkt dit niet echt (krijg steeds een foutmelding dat het bestand al bestaat)

Kwam wel iets interessants tegen van iemand:
"C:\Program Files\BraveSoftware\Brave-Browser\Application\brave.exe" --user-data-dir="L:\Brave-Browser\User Data"

ga het even proberen en zal dit bericht nog even editen om aan te geven of dat werkt na een herstel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Jets schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:13:
Ik gebruik al menig jaren Acronis om een partitie backup te maken en deze na enige dagen te herstellen als ik gekke dingen heb geïnstalleerd of gewoon de 'klok wil terugdraaien' en ja ik weet dat we daarvoor o.a. VirtualBox hebben of sandbox, maar ik werk liever met een frisse Windows steeds.
Niets mis met een image backup tool. _/-\o_
Ik gebruik dat ook zo vaak tijden testen/debuggen of iets terug te draaien.
Zelf gebruik ik TeraByte Image en Macrium Reflect
Jets schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:13:
Je zou denken bij een herstel van een partitie gewoon alles zou werken als voorheen en dat doet het dus behalve met browsers.
Elke fatsoenlijk image backup tool neemt natuurlijk alles mee.
Maar er zal dan een te lang tijdsverschil zijn van de ingelogde sessies van je oude image backup.
Ik zet hier wel eens mijn hele FireFox profiel map over naar een 2e backup PC.
Dan behoud ik ook al mijn ingelogde sessies.
Maar als daar een te lange tijd tussen zit moet ik ook daar weer inloggen bij diverse sites zoals Youtube/Google/Ziggo.
Andere sites dan weer niet zoals Tweakers.
Je kan het natuurlijk gewoon eens testen door een actuele backup te maken en deze direct weer terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
The_Doman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:02:
[...]
Je kan het natuurlijk gewoon eens testen door een actuele backup te maken en deze direct weer terug te zetten?
Zonet gedaan inderdaad en jawel de pad die ik heb veranderd (in mijn vorige bericht) was voldoende om gewoon ingelogd te zijn.... Weet alleen niet wat het doet met herstel van bv een week geleden.....

Ik ga vandaag even TeraByte Image proberen, Macrium Reflect al eens geprobeerd maar geen goede ervaringen mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:19
Jets schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:14:
Ik ga vandaag even TeraByte Image proberen, Macrium Reflect al eens geprobeerd maar geen goede ervaringen mee...
Hier heb ik ook nog wat image tools getest:
The_Doman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
Macrium Reflect is een goed tool, daarmee kan je ook "hot clonen" vanuit Windows zelf en de partities aanpassen.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.
Gebruik de link van MajorGeeks:
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)

Zie ook dit topic:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
@The_Doman Dank je wel. Ga het later eens proberen, wil ook echt een WinPE omgeving tijdens het restoren want de linux-based iso's gaan wel eens de mist in bij mij..

Trouwens, werkt de methode van het aanpassen van de snelkoppeling als een tierelier, wel grappig, moest wel ff opnieuw inloggen bij Tweakers :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jets schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:28:
@njitter ja dat dacht ik al, alleen het systeem is al beschermt (Windows inloggen) en hoe weet Google dit (technisch gezien) misschien is dit een te moeilijke vraag want ergens zit een soort van file controle / time stamp of iets anders...
Mogelijk houdt Google server-side en/of client-side een sequence number bij per sessie, wat verhoogd wordt als jij die sessie blijft gebruiken. Als jij de sessie dan rewind (backup restored) valt dat op en zegt de server: nope..

[ Voor 5% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-09-2025 18:16 ]

Pagina: 1