tonwes99 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 06:26:
[...]
Jouw piek van 40m3 in 24h geeft zelfs (of idd) 16kW. Maar let op: Dit moet dan wel te leveren zijn bij -7/-10. Voor specs hebben een lager vermogen juist wanneer het erop aankomt. Zeker als je naar hogere aanvoertemperaturen zou moeten.
Enkele vragen:
- Natuurlijk isolatie. immers, een piek van 370kWht is zelfs in een 1913-huis van 1450m3 een giga-hoeveelheid.
- Welke afgifte heb je? Een WP werkt pas echt efficient als je naar lagere aanvoertemperaturen kan, dus vloerverwarming of LT-radiatoren
- Je zult niet het hele huis iedere dag gebruiken. Valt het verbruik te remmen door (op koude dagen) een gedeelte niet te verwarmen.
- Zou je toch geen ketel erbij houden? Jouw vastrecht voor gas valt in het niet bij je jaarverbruik. En ook wel fijn... je hebt een backup als de WP om welke reden dan ook stil staat
- Isolatie -> Ja, maar ik weet nog niet van alles resultaat. Het zal allicht beter zijn.
- Afgifte -> voornamelijk oude gietijzeren radiatoren. Op een aantal plekken in de toekomst vervangen
- Remmen -> afgelopen jaren met Plugwise in de winter alles uitgezet waar niemand is. Daarmee 2200m3 gehaald. Als de kinderen van kamer naar kamer gaan op een koude dag schiet het gebruik zomaar naar 30+m3
- ketel -> Ja ik hou zeker de eerste paar jaar de 40kw CV erbij. Maar aanschaf prijsverschil tussen 6kw en 16kw WP is minimaal op het totale budget. Met 3 tot 4 kinderen thuis is douchewater ook een uitdaging, maar hier nu een ander probleem.
Voor het gehele plaatje zal ik indien nodig een separaat topic openen, mijn korte vraag was vooral gericht op een eventuele plaatsing van een (hoge) WP op een plat dak. Ik had eerder het idee dat dit wel zou kunnen, maar inmiddels overtuigd van niet. Met dank aan @
BarryH heb ik inmiddels het resonantie forum gevonden en de foto’s daar kan ik denk ik wel gebruiken om mijn vrouw te overtuigen dat de tuin een betere/veiligere optie is dan het dak (voor een hoge WP).
Volgende stap in het proces is de afweging om toch te beginnen met een Blackbird en die later specifiek in te richten als WPboiler (naast een tweede Blackbird, of alsnog iets in de tuin).
Een alternatief scenario is (kleinere) WP en een opstelling met een groot (800L+) buffervat met later ondersteuning door pellet CV kachel en wellicht een hout CV kachel. Ik ben wel gecharmeerd van het idee van een 30-50kwh warm water accu. Deze zijn per kwh bijna goedkoper dan LFP accu’s, maar wel een wat hoger stilstand verlies.
Heeft er hier ooit iemand gexperimenteerd met alleen op ‘warme’ uren in de winter de WP op vermogen laten draaien? Zo ja, scheelt dat veel? Het dag/nacht verschil is op koude dagen best groot, ook in Nederland.