Auto in brand gevlogen op de snelweg kort na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 03-09 21:10
Ik reed op de snelweg met de auto toen ik een zacht "pop" geluid hoorde en de snelheid ineens begon te dalen. Het gaspedaal reageerde niet meer, terwijl de motor nog liep.

Ik trok snel naar de vluchtstrook en stopte. Ik rook niets ongewoons, maar zag dat het rode batterijlampje op het dashboard ineens brandde. Direct daarna zag ik een grote vlam aan de rechterkant, bij de passagiersdeur. Het leek te komen van onder de auto of uit de motorkap. Toen ik uitstapte, zag ik ook vlammen onder de auto. Binnen 2–3 minuten stond de hele auto volledig in brand. Ik zag naderhand dat de hele voorkant weg was, inclusief motorkap. Van de motor zelf was ook weinig over. Vanwege een volle tank bleef hij nog lang doorbranden.

De auto was een week eerder net onderhouden (distributieriem, waterpomp, multiriem, motorolie, oliefilter, koelvloeistof). De auto is niet veel waard, dus de verzekering keert waarschijnlijk alleen de dagwaarde uit. Mijn vermoeden is dat het met de distributieriem te maken heeft, maar ik heb er niet veel verstand van.

Iemand een idee wat dit kan hebben veroorzaakt?

Extra info: Citroën C4 Cactus uit 2014, ongeveer 20 minuten op de snelweg gereden, grootste deel op 130 km/u cruise control, vertraagd naar 100 km/u vlak voor het 'pop' geluid. Het gaat niet om mijn auto, maar van een familielid. Ik reed er alleen in.

https://www.nu.nl/319526/...-bij-groningen.html#nujij

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Nou niemand heeft een glazen bol. Dus nee, vaststellen kan niet op basis van een verhaaltje.

In principe moet het iets zijn wat je kan linken aan de branddriehoek.

Blijft speculeren met een uitgebrande auto.
'plop' brandstof leiding los geschoten, benzine over de motor, kortsluiting veroorzaakt en in de brand gevlogen.. Zoiets..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HAL9000
Dat begrijp ik. Ik stel de vraag niet om een oorzaak vastgesteld te hebben, maar om mogelijke oorzaken te horen van mensen die er meer verstand van hebben.

Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Nou ik zou een distributieriem niet kunnen linken aan brand. Ook niet als ik out of the box probeer iets te bedenken.

Olie ontbrandt niet makkelijk, dus stel dat bijvoorbeeld het filter is los gelopen en de olie uit je blok spuit (geen idee waar het filter bij dit type auto zit, en op welke hoogte) dan nog is er best veel nodig om dit te laten branden. Zelfs met een kortsluiting/vonk gaat dit niet lukken, dus ik ga er stiekem toch vanuit dat het in de brandstof hoek zit.

Passende theorie: multiriem breekt, mept de brandstofleiding kapot (acculampje gaat branden want dynamo draait niet meer!), er wordt kortsluiting veroorzaakt en de boel vliegt in brand. Motor schiet in noodloop waardoor de gasrespons minimaal wordt (en het lijkt alsof hij helemaal niet reageert omdat je in noodloop vaak geen 100 kan rijden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vlampunt van motorolie zal ergens rond de 200°C liggen (of hoger) dus die kun je wel uitsluiten. Dus dan heb je benzine(dampen) i.c.m. een hoge temperatuur (lees bestaande vlam of vonk) nodig.

Edit: wat @Koekstra hierboven ook al zegt, het is echt gissen.

[ Voor 14% gewijzigd door True op 02-09-2025 00:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Koekstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:10:
Nou ik zou een distributieriem niet kunnen linken aan brand. Ook niet als ik out of the box probeer iets te bedenken.

Olie ontbrandt niet makkelijk, dus stel dat bijvoorbeeld het filter is los gelopen en de olie uit je blok spuit (geen idee waar het filter bij dit type auto zit, en op welke hoogte) dan nog is er best veel nodig om dit te laten branden. Zelfs met een kortsluiting/vonk gaat dit niet lukken, dus ik ga er stiekem toch vanuit dat het in de brandstof hoek zit.

Passende theorie: multiriem breekt, mept de brandstofleiding kapot (acculampje gaat branden want dynamo draait niet meer!), er wordt kortsluiting veroorzaakt en de boel vliegt in brand. Motor schiet in noodloop waardoor de gasrespons minimaal wordt (en het lijkt alsof hij helemaal niet reageert omdat je in noodloop vaak geen 100 kan rijden)
Maar zou je dan juist niet eerst het batterijlampje zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
NotSoSteady schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:12:
[...]

Maar zou je dan juist niet eerst het batterijlampje zien?
Het moment dat hij gaat branden en het moment dat je dat ziet hoeft natuurlijk niet het zelfde moment te zijn. Ik kan me voorstellen dat je je aandacht op het veilig aan de kant zetten van de auto richt, en daarna pas het lampje ziet wat wellicht eerder al brandde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Koekstra schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:15:
[...]

Het moment dat hij gaat branden en het moment dat je dat ziet hoeft natuurlijk niet het zelfde moment te zijn. Ik kan me voorstellen dat je je aandacht op het veilig aan de kant zetten van de auto richt, en daarna pas het lampje ziet wat wellicht eerder al brandde.
Dit weet ik niet meer 100% zeker, maar zoals ik het mij herinner, ging het lampje pas branden toen ik de auto tot stilstand had gebracht. Het kan goed dat ik het toen pas zag, want ik was inderdaad erg gefocust op het veilig aan de kant brengen van de auto vanaf de middelste strook.

Bedankt voor je uitleg! Ik ga er wat meer over uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Wellicht een losgeschoten benzineleiding (klinkt wel een beetje zo), maar zeker zal je dat nooit weten aangezien het bewijs daarvoor verbrand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
SniperGuy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:44:
Wellicht een losgeschoten benzineleiding (klinkt wel een beetje zo), maar zeker zal je dat nooit weten aangezien het bewijs daarvoor verbrand is.
Kan het dan puur toeval zijn dat dit gebeurde en de auto een week geleden gerepareerd is, of is dat onwaarschijnlijk? Voor zover dit te beantwoorden is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-09 22:16

Klippy

Still Game

Je hebt geluk gehad, had slechter kunnen aflopen. Jammer van de auto en de investering in het onderhoud.
Ik denk niet dat je hier ooit achter gaat komen. Er gaat ook niemand een onderzoek instellen bij zo'n gering bedrag voor de verzekering.

Het kan ook puur elektrisch probleem zijn geweest, kortsluiting of oververhitting.
Dat het gaspedaal niet reageert zegt dan ook niet veel, dat is ook allemaal elektronisch in moderne auto's. Je gaspedaal is alleen een positiesensor die de ECU aanstuurt, dus als dat allemaal aan het wegsmelten is dan reageert niets meer en zal accu lampje ook wel aan gaan inderdaad. Maar dit kan natuurlijk net zo goed het gevolg zijn van een andere oorzaak.

Als je doel is om de garage aansprakelijk te stellen wordt het lastig. Misschien als je net de garage uitgereden was. Je kan het bij je verzekering ter sprake brengen, misschien zien die er heil in wat te onderzoeken, maar zoals ik zei, voor het bedrag lijkt me dat sterk. Er is zeker een kans dat de garage een fout heeft gemaakt, maar dat is nu simpelweg niet meer aan te tonen.
Het is zeer vervelend, maar vooral pech.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
HAL9000 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:48:
[...]

Kan het dan puur toeval zijn dat dit gebeurde en de auto een week geleden gerepareerd is, of is dat onwaarschijnlijk? Voor zover dit te beantwoorden is.
Niet met zekerheid te zeggen, maar:
  • Onderdelen van de benzineleiding zitten vanaf fabriek goed vast en schieten niet zomaar los
  • Zijn wellicht verwijderd om onderhoud uit te kunnen voeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HAL9000
Klippy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:54:
Je hebt geluk gehad, had slechter kunnen aflopen. Jammer van de auto en de investering in het onderhoud.
Ik denk niet dat je hier ooit achter gaat komen. Er gaat ook niemand een onderzoek instellen bij zo'n gering bedrag voor de verzekering.

Het kan ook puur elektrisch probleem zijn geweest, kortsluiting of oververhitting.
Dat het gaspedaal niet reageert zegt dan ook niet veel, dat is ook allemaal elektronisch in moderne auto's. Je gaspedaal is alleen een positiesensor die de ECU aanstuurt, dus als dat allemaal aan het wegsmelten is dan reageert niets meer en zal accu lampje ook wel aan gaan inderdaad. Maar dit kan natuurlijk net zo goed het gevolg zijn van een andere oorzaak.

Als je doel is om de garage aansprakelijk te stellen wordt het lastig. Misschien als je net de garage uitgereden was. Je kan het bij je verzekering ter sprake brengen, misschien zien die er heil in wat te onderzoeken, maar zoals ik zei, voor het bedrag lijkt me dat sterk. Er is zeker een kans dat de garage een fout heeft gemaakt, maar dat is nu simpelweg niet meer aan te tonen.
Het is zeer vervelend, maar vooral pech.
Dank voor je uitleg! Het is niet mijn doel om de garage aansprakelijk te stellen gezien het niet mijn auto is. Ik wil het allemaal wat beter begrijpen, vooral gezien het best een heftige ervaring was. Ik ben nu in elk geval een heel stuk wijzer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
SniperGuy schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 01:14:
[...]

Niet met zekerheid te zeggen, maar:
  • Onderdelen van de benzineleiding zitten vanaf fabriek goed vast en schieten niet zomaar los
  • Zijn wellicht verwijderd om onderhoud uit te kunnen voeren
Oké, duidelijk. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De 'plop' kan met de oorzaak te maken hebben, maar kan ook een gevolg zijn. Focus daar dus niet teveel op. De brand kan een mechanische oorzaak hebben zoals een gesprongen brandstofleiding of kapotte injectoren, maar ook een elektrische, bijvoorbeeld doordat er -ik noem maar een dwarsstraat- kortsluiting in of bij de accu is ontstaan. Ik neem aan dat de brandweer of schade-expert van de verzekering nog onderzoek doet naar de oorzaak?

Zoals de Belgen zeggen: gewittetniehé!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

HAL9000 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:43:
Dat is eigenlijk niet meer te bepalen na zo'n verwoestende brand.
Neem wel aan dat dit een auto op benzine is geweest? De PureTech 110 ?

Een brand die zo snel ontstaat en zo snel uitbreidt wordt waarschijnlijk gevoed door brandstof; dus ik acht de kans dat er een brandstofleiding is losgekomen zeer groot. Wat de directe oorzaak is erg lastig te achterhalen, een losgeschoten brandstofleiding kan ook een gevolg zijn geweest. Een multiriem die eraf loopt kan bijvoorbeeld prima dat soort vervolgschade veroorzaken.

Acculampje gaat trouwens branden op het moment dat de dynamo niet langer kan bijladen. Als de multiriem eraf loopt gaat dat lampje branden. Als de motor helemaal stilvalt gaat dat lampje ook branden.

Als het trouwens een PureTech 110 betreft, dan is een distributieriem vervangen zeer veel werk. Het halve blok moet uit elkaar en er moet heel veel losgehaald worden. Een niet goed teruggeplaatste brandstofleiding is zeker niet uit te sluiten. Veel brandstofleidingen zijn tegenwoordig 'snelkoppelingen' die bestaan uit een O-ring met plastic clip. Als je de vergrendeling niet goed vastklikt of beschadigd bij het loshalen kan zo'n leiding zeker losschieten. Maar zoiets kun je na zo'n verwoestende brand eigenlijk niet meer bepalen en dat is dus puur speculeren.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 22:03
Fijn dat je er zelf goed vanaf gekomen bent. Overweeg een ev voor je volgende auto. Alles wat je er net aan had laten doen is niet van toepassing op een ev. Nooit. Net als een eventueel brandstoflek.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
Marcva schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:53:
Fijn dat je er zelf goed vanaf gekomen bent. Overweeg een ev voor je volgende auto. Alles wat je er net aan had laten doen is niet van toepassing op een ev. Nooit. Net als een eventueel brandstoflek.
Want EV's staan erom bekend niet uit te branden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Distributie- en multiriem vervangen is een grote klus onder de motorkap. Misschien heeft er een benzineleiding klem gezeten tijdens het (de)monteren en is er een haarscheurtje in de leiding gekomen. Het benzinemengsel (E10) van tegenwoordig is behoorlijk agressief voor de leidingen en vooral de wat oudere auto's zijn daar niet goed tegen bestand, corrosie van de leidingen kan dan dan optreden.
Je kan ook niet uitsluiten dat er een Marter onder de kap heeft huisgehouden, dat heeft een kennis van mij recent meegemaakt, het was een grote ravage onder de motorkap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

nldls schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:54:
[...]

offtopic:
Nogal offtopic, maar de kans dat ze spontaan onderweg gaan branden is zover ik weet niet groter dan bij brandstofwagens. Maar als ze eenmaal branden zijn ze lastiger te blussen.
@Marcva bedoelt dat er bijna geen onderhoud aan een EV nodig is. Al die onzin met distributieriemen, waterpompen, kleppen, etc etc heb je allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Laatst online: 00:51
Ik reed op de snelweg met de auto toen ik een zacht "pop" geluid hoorde en de snelheid ineens begon te dalen. Het gaspedaal reageerde niet meer, terwijl de motor nog liep.
Waarschijnlijk liep je auto niet meer, maar leek dit zo omdat de auto nog in de versnelling stond en je toerenteller aangaf hoeveel toeren je motor nog draaide omdat je wielen in principe je motor nog aandreven.
Dit verklaart ook waarom hij iet op het gaspedaal reageerde.
Ik trok snel naar de vluchtstrook en stopte. Ik rook niets ongewoons, maar zag dat het rode batterijlampje op het dashboard ineens brandde.
Brandje heeft de multiriem waarschijnlijk laten knappen, hierdoor laadt de auto op dat moment niet meer bij, en kan het acculampje gaan branden.
of
Multiriem is geknapt, en heeft de brandstofslang/injector kapot geslagen (Ik weet niet of dit effectief mogelijk is qua positie van de onderdelen)
Ik zag naderhand dat de hele voorkant weg was, inclusief motorkap. Van de motor zelf was ook weinig over. Vanwege een volle tank bleef hij nog lang doorbranden.
ná de brand hoop ik dan? niet net na het uitstappen, anders ben je wat onderdelen verlopen ;)
Maar lang branden komt niet door de volle tank, er zit zoveel plastic en andere brandbare materialen aan een auto dat zelfs wanneer de tank leeg was geweest hij net zo lang zou hebben gebrand, hooguit iets minder heftig.
Kan van alles zijn.
Van kortsluiting in je bedrading, tot vergeten de oliedop te monteren of een gesprongen brandstofleiding
Hier ga je nooit meer achter komen.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:37
Een 'grote' vlam kan alleen door brandstof komen. Dus waarschijnlijk is er een lek ontstaan (mogelijk na de injectie pomp).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

Yucon

*broem*

Ik vind het wat snel om te zeggen dat het niet meer te constateren is. Als de leidingen *niet* zijn losgeschoten en aanwezig waren zitten er nog slangklemen op de aansluitingen aangezien die niet verbranden. Nu ken ik niet elke auto, maar volgens mij is de aansluiting waar de slang op de injectie aangesloten zit van metaal. Als dat zo is en er is geen slangklem op die plek te vinden zou ik toch wat vragen gaan stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 02-09-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Je zou eens in een reparatiemanual kunnen nakijken welke handelingen er nodig zijn voor de laatste werkzaamheden die de garage uitvoerde. Hoeveel ruimte je daarvoor hebt. En waar de brandstofleidingen bij een intacte auto precies zitten. Al zal dat geen 100% uitsluitsel geven, hooguit dat je iets gerichter kunt speculeren.

Franse auto's hebben de reputatie dat alle onderdelen elkaar in de weg zitten, maar dat is eigenlijk kennis van zeker dertig jaar geleden.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:59:
offtopic:
...
@Marcva bedoelt dat er bijna geen onderhoud aan een EV nodig is. Al die onzin met distributieriemen, waterpompen, kleppen, etc etc heb je allemaal niet.
Ik heb een autootje dat al die onzin ook niet heeft, en toch verlangt het een hoop onderhoud! ;)

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 02-09-2025 09:41 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:57

Esumontere

Floep, banaan.

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:59:
[...]

offtopic:
Nogal offtopic, maar de kans dat ze spontaan onderweg gaan branden is zover ik weet niet groter dan bij brandstofwagens. Maar als ze eenmaal branden zijn ze lastiger te blussen.
offtopic:
Toch is bij mijn vaders EV laatst de waterpomp voor veel geld vervangen. Ook elektromotoren/accupakketten moeten gekoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:02
Wow wat zonde.. Die opsomming aan reparatie klinkt als 1200-1800 euro bij een normale garage. En dat i.c.m. de timing van 1 week na onderhoud doet vermóeden dat er juist daar ergens iets misgegaan is, wat het dubbel zuur zou maken. Maar goed, aan een vermoeden heb je niets en de timing kán ook gewoon toeval zijn. Belangrijkste is dat je er heelhuids uitgekomen bent en er verder niemand anders door in de problemen gekomen is. Dat is geen vanzelfsprekendheid.

Zelf heb ik eens een T-stukje van een koelvloeistofslang kapot gehad, toen werd de 'rook' door de snelheid direct naar achteren geblazen waardoor ik het vanuit de auto niet doorhad. Wel knipperende mensen achter mij en natuurlijk oplopende temperatuurmeter kort daarna, maar pas toen ik vaart minderde en naar vluchtstrook ging reed ik langzaam genoeg om het te zien. Kan mij voorstellen dat dat bij een brandje ook kan gebeuren, en dan kan een ongeluk in een klein hoekje zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 02-09-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Esumontere schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:58:
[...]

offtopic:
Toch is bij mijn vaders EV laatst de waterpomp voor veel geld vervangen. Ook elektromotoren/accupakketten moeten gekoeld worden.
Weet je zeker dat dat niet de warmtepomp was? Of zijn EV accu's echt vloeistofgekoeld? Ben een leek, dus oprechte vraag geen belerend antwoord ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 02-09-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
De eigenaar van de auto kan toch gewoon het bedrijf informeren dat het onderhoud heeft gedaan? Wellicht dat hier nog iets van coulance kan komen bij een volgende aankoop?

Was de auto in onderhoud bij een garage of bij de merk-dealer?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:57

Esumontere

Floep, banaan.

Valorian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:03:
[...]

Weet je zeker dat dat niet de warmtepomp was?
Ja. Hij heeft een BMW iX3 en die heeft een waterpomp voor motorkoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Esumontere op 02-09-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22
De genoemde reparaties hoeven niet direct de oorzaak van de brand te zijn.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een monteur gereedschap achterlaat onder de motorkap.
Een schroevendraaier of steeksleutel op de accu zou zomaar kortsluiting kunnen veroorzaken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
Zonder de motor goed te (laten) onderzoeken kan het van alles zijn inclusief gewoon toeval. Gezien de beschrijving lijkt het me iig duidelijk dat er iets met de brandstof(leiding) gebeurd is. Maar verder is er zo weinig over te zeggen en blijft het vooral speculeren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

DaWaN schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:48:

Als het trouwens een PureTech 110 betreft, dan is een distributieriem vervangen zeer veel werk. Het halve blok moet uit elkaar en er moet heel veel losgehaald worden. Een niet goed teruggeplaatste brandstofleiding is zeker niet uit te sluiten. Veel brandstofleidingen zijn tegenwoordig 'snelkoppelingen' die bestaan uit een O-ring met plastic clip. Als je de vergrendeling niet goed vastklikt of beschadigd bij het loshalen kan zo'n leiding zeker losschieten. Maar zoiets kun je na zo'n verwoestende brand eigenlijk niet meer bepalen en dat is dus puur speculeren.
Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende theorie.
Hier is een filmpje van de Puratech 110 (1.2).
YouTube: V1002480000016112
De brandstofleidingen zijn linksboven en wel zo handig om tijdens het vervangen van de distributieriem los te koppelen.

@HAL9000 Ten eerste wat een vervelende situatie. Ik vraag mij af welke moter in je auto zat.

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
[...]

Dat zeg ik niet. De kans dat een ev brandt is 20x kleiner dan bij een ice.
Afbeeldingslocatie: https://stopburningstuff.org/myths-facts/ev-myth-evs-high-fire-risk/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 02-09-2025 12:41 . Reden: Nvm. Zinloos. ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

killercow

eth0

[...]

De kans dat ze in de brand vliegen is statistisch vele malen kleiner. Maargoed, dat heeft een goed kringgesprek zonder inhoud nog nooit in de weg gezeten, zo ook jouw 'vraag' waar iemand dan meer weer inhoudelijk op moet reageren om de onzin de wereld uit te krijgen.

* https://www.honestjohn.co.uk/the-latest-car-fire-statistics/

The number of cars likely to catch fire per 100,000 sales by type (Statistics for 2021):
code:
1
2
BEV     ICE         Hybrid
25      1,529       3,474

Sinds 2021 is de tech natuurlijk aan de ene kant beter geworden (lfp accu's zijn minder brandgevoelig, koeling is beter geïmplementeerd in allerlei moderne modellen, BMS'en zijn beter), en aan de andere kant zijn er nu meer oudere auto's die wellicht een hogere kant maken op brand omdat er onderdelen stuk zijn gegaan.

https://ev-lectron.com/bl...y-comparison-and-analysis
Data from the Swedish Civil Contingencies Agency further supports this: only 23 fires occurred among 611,000 electric cars—an incident rate of just 0.004%, compared to 0.08% for ICE vehicles.
Wat niet wil zeggen dat ze niet goed branden en lastiger te blussen zijn overigens.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:54
[...]
Ik denk dat je de Ford Ecoboost verwart met de PureTech van Stellantis. Voor de Ford schrijven ze ruim 12 uur voor vanuit de werkplaats-handleiding; daar kun je simpelweg helemaal niet bij. Voor de Puretech valt het allemaal wel mee, al pakt een dealer wel een dikke marge.

Verder blijft het gissen. Ja, het is toeval en wellicht dat er wat te verwijten valt, maar bewijs het maar. Als er al een lek aanwezig was, dan had je dat direct in de cabine geroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:49
ik heb vorig jaar een vergelijkbare ervaring gehad met een peugeot 206 uit 2004.
gerepareerd bij de dealer, er was wat met de ontsteking, en binnen 50km op de N50 bij Zalk in de fik.
de auto was compleet uitgebrand, de sloop gaf er nog €60 voor.
de verzekering heeft de rest van de dagwaarde (€1750) betaald

ik heb de garage hierop aangesproken en zij hebben de nota van de reparatie, ca €500 geheel terugbetaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

[...]

Bij mijn Citroen C3 diesel moest de brandstoffilter bij een grote beurt worden vervangen, dan moet dat dus ook los. Dus de kans dat de brandstofleidingen los zijn geweest is erg groot.

@HAL9000 het is echt geen raar idee dat het onderhoud debet was aan de brand, maar we leven niet in de VS waarbij je zaken kunt claimen. Had je nu een klassieker gehad met een miljoen aan schade, dan had er echt wel een specialist naar gekeken en dan was er wel verder doorgevraagd.
Maar dat is niet zo, dus de verzekeraar tikt af en daarna is het klaar.

Stel dat de garage een fout heeft gemaakt, dan is alleen de schade te verhalen (krijg je dus de dagwaarde). Dus dan betaald deze of een andere verzekeraar het bedrag uit namens de garage.
Stel dat de garage echt fouten heeft gemaakt waarvoor ze strafrechtelijk vervolg zouden kunnen worden, dan krijg je misschien nog 500 euro smartengeld, mogen de betrokkenen een paar zaterdagen afvalprikken en krijg je alsnog de dagwaarde vanuit de verzekeraar.

Maar over het algemeen is het motto: "Daarvoor zijn we verzekerd" en "Hier heb je de dagwaarde".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Herman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:51:
[...]

Lekker boeiend in dit topic... :/
Het zou zomaar kunnen dat TS voor een andere auto gaat. Het zou zomaar kunnen dat hij de ontvlambaarheid daarvan mee weegt in zijn keuze. Vandaar dit ongevraagde advies.
Ik merk namelijk dat mensen ev's ten onrechte als fakkels zien. Stukje bewustwording van mijn kant. Graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 02-09-2025 12:40 . Reden: Nvm. Zinloos. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:53
Je kan nog kijken of je een benzinestreep ziet lopen bij de plek waar je panne kreeg.
Als er een klein lek is door een kapot ringetje bij het inlaatspruitstuk geeft dat al genoeg benzine sporen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZwehKLBg-8YUlTSHHBRtX226Yo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doctp29iQJZVdWOKFKMzFSKA.jpg?f=fotoalbum_large
3 maanden later begint het pas te verwijnen.

En het is echt niet veel waar het gaatje zit (bovenste groene ringetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eUYJE5QBNAZxk9LKimQ6WqJ3RY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpz3mmDTr2f1TP9vam5mhORb.jpg?f=fotoalbum_large

Op dat moment gaat het ook in de nood run en komt de auto amper vooruit. Je ziet het spoor van dat ik de auto met gestopte motor liet terug rollen naar het adres waar ik op bezoek was....

De benzine lekt vlak bij elektrische vonkjes dus dat kan ook branden. :9

Maar het is gewoon pech, kan de garage ook niets aan doen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Notna op 02-09-2025 12:46 . Reden: Offtopic, op de man, en ronduit nutteloos in deze discussie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 13:54

Freakie1NL

Grote Baas

Franse auto dus ik zeg; elektronica probleem heeft voor kortsluiting gezorgd en is de oorzaak van de brand.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:15
Er is een hele lading geweest van die C4's met motorproblemen en hoog olieverbruik.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 13:08
Marcva schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:53:
Half gelezen en daarna het EV evangelie verkondigen?

Zijn familie reed in een ouwe C4 cactus, die hebben doorgaans geen EV geld op de bank. :?

@topic starter: had de garage zelf al een theorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

gr8-jen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:28:
Je kan nog kijken of je een benzinestreep ziet lopen bij de plek waar je panne kreeg.
Als er een klein lek is door een kapot ringetje bij het inlaatspruitstuk geeft dat al genoeg benzine sporen:
Succes, langs een N-weg zou ik niet durven stil te staan. Zeker niet als er meerdere rijstroken per richting zijn, met eem vMax van 100km/h. De kans dat die benzine er nog is, is daarnaast ook klein, aangezien de auto in de brand heeft gestaan (en bekijk ook even de video in het gelinkte Nu.nl artikel) denk ik niet dat er veel meer van over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:58
Esumontere schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:11:
[...]

Ja. Hij heeft een BMW iX3 en die heeft een waterpomp voor motorkoeling.
Vraag is waarom je daar veel geld voor moet neerleggen. Dat model is volgens mij nog maar een jaar of 3-4 op de markt. Een beetje EV heeft minimaal 7-10 jaar garantie, waar dit veelal onder zou moeten vallen.
Hier onder garantie de gehele voor en achter wielophanging vervangen door veel gekraak. Auto opgehaald met een dichte beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:10
De meest voorname redenen voor autobrand zijn inderdaad lekkende brandstof en/of kortsluiting. Gezien het snel gaat, vermoed ik dat er brandstof in het spel is geweest. Het zal wel lastig worden de exacte toedracht te achterhalen.
Source90 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:33:
[...]

Vraag is waarom je daar veel geld voor moet neerleggen. Dat model is volgens mij nog maar een jaar of 3-4 op de markt. Een beetje EV heeft minimaal 7-10 jaar garantie, waar dit veelal onder zou moeten vallen.
Hier onder garantie de gehele voor en achter wielophanging vervangen door veel gekraak. Auto opgehaald met een dichte beurs.
Ik ben zeer benieuwd welke merken standaard zoveel garantie bieden. Vaak zie je op roest/lak wel een lange garantie, maar op de gehele auto niet. BMW heeft standaard 3 jaar, welke je kan verlengen naar 5. Gezien de IX3 in 2020 op de markt is gekomen, kan het dus zomaar zijn dat deze buiten garantie valt.
Puddi Puddin schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je de Ford Ecoboost verwart met de PureTech van Stellantis. Voor de Ford schrijven ze ruim 12 uur voor vanuit de werkplaats-handleiding; daar kun je simpelweg helemaal niet bij. Voor de Puretech valt het allemaal wel mee, al pakt een dealer wel een dikke marge.

Verder blijft het gissen. Ja, het is toeval en wellicht dat er wat te verwijten valt, maar bewijs het maar. Als er al een lek aanwezig was, dan had je dat direct in de cabine geroken.
Ook de Puretech riem is geen pretje om te vervangen. Ikzelf zit dagelijks in de onderdelen van Stellantis, en iedere monteur die ik over deze motor spreek, noemt hem Purepech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Laatst online: 08:58
Evoluzione schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:26:
De meest voorname redenen voor autobrand zijn inderdaad lekkende brandstof en/of kortsluiting. Gezien het snel gaat, vermoed ik dat er brandstof in het spel is geweest. Het zal wel lastig worden de exacte toedracht te achterhalen.

[...]

Ik ben zeer benieuwd welke merken standaard zoveel garantie bieden. Vaak zie je op roest/lak wel een lange garantie, maar op de gehele auto niet. BMW heeft standaard 3 jaar, welke je kan verlengen naar 5. Gezien de IX3 in 2020 op de markt is gekomen, kan het dus zomaar zijn dat deze buiten garantie valt.
Voorts offtopic; Hier een mooie lijst:
https://www.anwb.nl/auto/...trische-autos-hoe-zit-dat
Citroen (incl. DS), Opel, Peugot: 8 jaar, zelfs Alfa Romeo 8 jaar, Fiat 8 jaar, Hyundai en Kia: 5 tot 10 jaar, Toyota en Lexus: 10 jaar, MG: 7 jaar, Mazda: 6 jaar, Xpeng: 7 jaar

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 02-09-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAL9000
[...]

Dat is eigenlijk niet meer te bepalen na zo'n verwoestende brand.

Een brand die zo snel ontstaat en zo snel uitbreidt wordt waarschijnlijk gevoed door brandstof; dus ik acht de kans dat er een brandstofleiding is losgekomen zeer groot. Wat de directe oorzaak is erg lastig te achterhalen, een losgeschoten brandstofleiding kan ook een gevolg zijn geweest. Een multiriem die eraf loopt kan bijvoorbeeld prima dat soort vervolgschade veroorzaken.

Acculampje gaat trouwens branden op het moment dat de dynamo niet langer kan bijladen. Als de multiriem eraf loopt gaat dat lampje branden. Als de motor helemaal stilvalt gaat dat lampje ook branden.

De auto reed inderdaad op benzine, alleen geen idee of het een PureTech 110 betreft. Zou dat zichtbaar moeten zijn bij een kentekencheck? Want wanneer ik dat doe krijg ik het volgende, misschien word je hier wat wijzer van:

Merk: Citroen
Model: C4 Cactus
Uitvoering: 1.2 VTi Feel
Bouwjaar: 2014
Cilinderinhoud: 1.199 cm³
Aantal cilinders: 3
Motorcode: HM01
Vermogen: 60 kW (82 PK)
Verbruik gecombineerd: 1 op 21,7 (4,6 l/100 km)
CO2-Uitstoot: 105,00 g/km
Emissieklasse: 5

Dank voor alle informatie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HAL9000
Valorian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:01:
Wow wat zonde.. Die opsomming aan reparatie klinkt als 1200-1800 euro bij een normale garage. En dat i.c.m. de timing van 1 week na onderhoud doet vermóeden dat er juist daar ergens iets misgegaan is, wat het dubbel zuur zou maken. Maar goed, aan een vermoeden heb je niets en de timing kán ook gewoon toeval zijn. Belangrijkste is dat je er heelhuids uitgekomen bent en er verder niemand anders door in de problemen gekomen is. Dat is geen vanzelfsprekendheid.

Zelf heb ik eens een T-stukje van een koelvloeistofslang kapot gehad, toen werd de 'rook' door de snelheid direct naar achteren geblazen waardoor ik het vanuit de auto niet doorhad. Wel knipperende mensen achter mij en natuurlijk oplopende temperatuurmeter kort daarna, maar pas toen ik vaart minderde en naar vluchtstrook ging reed ik langzaam genoeg om het te zien. Kan mij voorstellen dat dat bij een brandje ook kan gebeuren, en dan kan een ongeluk in een klein hoekje zitten.
Om precies te zijn €1145,65. Deze monteur zit over het algemeen laag in de prijzen. Ik heb ooit in het verleden ook mijn oude auto naar hem gebracht op aanraden van mijn familie, maar daarna nooit meer.
Ik ben inderdaad erg opgelucht. Het is allemaal precies goed gegaan. Ik reed op de middelste strook en op dat moment was er overal verkeer behalve rechts van me, dus ik kon meteen naar de vluchtstrook en stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:01
HAL9000 schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:43:
De auto is niet veel waard, dus de verzekering keert waarschijnlijk alleen de dagwaarde uit.
Als de verzekering überhaupt al uitkeert. Ik neem tenminste aan dat een auto uit 2014 niet meer all risk verzekerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAL9000
Herman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:10:
De eigenaar van de auto kan toch gewoon het bedrijf informeren dat het onderhoud heeft gedaan? Wellicht dat hier nog iets van coulance kan komen bij een volgende aankoop?

Was de auto in onderhoud bij een garage of bij de merk-dealer?
Bij een garage en zij zeggen dat de fout niet bij hen ligt. Ze hebben de eigenaar een nieuwsartikel over het ongeluk gestuurd, waarin staat dat de brand waarschijnlijk door kortsluiting is ontstaan... alsof dat een feit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Citroentjuh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:46:
[...]

Als de verzekering überhaupt al uitkeert. Ik neem tenminste aan dat een auto uit 2014 niet meer all risk verzekerd is?
Jawel, omdat de eigenaar dat niet had bij de vorige auto en toen een keer schade door vandalisme zelf heeft moeten betalen. Voor zover het nu lijkt krijgt ze het vergoed, maar dat weet ik nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Kip schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:45:
[...]

Dit lijkt mij de meest voor de hand liggende theorie.
Hier is een filmpje van de Puratech 110 (1.2).
YouTube: V1002480000016112
De brandstofleidingen zijn linksboven en wel zo handig om tijdens het vervangen van de distributieriem los te koppelen.

@HAL9000 Ten eerste wat een vervelende situatie. Ik vraag mij af welke moter in je auto zat.
Dank je. Kun je iets wijzer worden van mijn antwoord op het bericht van iemand anders? Daarin heb ik wat dingen onder elkaar gezet die ik uit de kentekencheck heb gehaald. Buiten die informatie heb ik niets anders bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
peter-rm schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:05:
ik heb vorig jaar een vergelijkbare ervaring gehad met een peugeot 206 uit 2004.
gerepareerd bij de dealer, er was wat met de ontsteking, en binnen 50km op de N50 bij Zalk in de fik.
de auto was compleet uitgebrand, de sloop gaf er nog €60 voor.
de verzekering heeft de rest van de dagwaarde (€1750) betaald

ik heb de garage hierop aangesproken en zij hebben de nota van de reparatie, ca €500 geheel terugbetaald
Fijn dat je er goed vanaf bent gekomen. En ook fijn dat de garage de nota volledig heeft terugbetaald. Bij deze garage lijkt het heel anders te gaan, aangezien zij direct beweren dat het niet hun fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
gr8-jen schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:28:
Ik reed vandaag langs de plek waar het gebeurd is en kon zo gauw geen benzine sporen zien. Maar goed, ik reed er met 100km/u langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://www.drive.com.au/...recalled-for-starter-fix/

Totaal andere regio van de wereld maar goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 02-09-2025 22:17 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HAL9000
Het zou een goede verklaring zijn, maar de Cactus waar ik in reed komt uit 2014, dus die is twee jaar ouder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Citroentjuh schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:46:
[...]

Brandschade is vaak ook al gedekt bij wa+, en dat kost vaak maar een paar euro per maand, iets wat veel mensen vaak nog lang “aan” laten staan, ook bij (relatief) oude auto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

HAL9000 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:58:
[...]

Dank je. Kun je iets wijzer worden van mijn antwoord op het bericht van iemand anders? Daarin heb ik wat dingen onder elkaar gezet die ik uit de kentekencheck heb gehaald. Buiten die informatie heb ik niets anders bij de hand.
Daaruit maak ik op dat de auto een Puratech 82 motor had. Zo te zien zit de benzineleidingen op dezelfde manier vast op de brandstofrail op de achterkant van de motor.
Het is allemaal kunststof waardoor het nu waarschijnlijk allemaal is gesmolten.
Ik zou niet weten hoe je dit zou kunnen bewijzen. Zijn er foto's van dit gebied onder de motorkap van na de brand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFdExzDNOZCLLxrBww8B8RtCz_I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IncU83k9DZIo9ZI1RMb037B0.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wil alleen even zeggen dat ik blij ben dat je er goed vanaf gekomen bent…

Ik heb zelf in een 2015 Cactus gereden (wel een diesel) en ik heb vorig jaar de distributieriem en waterpomp van mijn huidige Jeep laten vervangen. Komt wel dichtbij zo :+

Sterkte met de afhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Yucon schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:36:
Nu ken ik niet elke auto, maar volgens mij is de aansluiting waar de slang op de injectie aangesloten zit van metaal. Als dat zo is en er is geen slangklem op die plek te vinden zou ik toch wat vragen gaan stellen.
Helaas is dat niet meer zo tegenwoordig, praktisch het hele brandstofsysteem van zo'n PureTech 82 is van Nylon! Daar is waarschijnlijk niets meer van over.
Puddi Puddin schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:57:
[...]
Nee ik ben ook bekend met de PureTech. Ben het er mee eens dat ze makkelijker zijn dan de Ecoboost, maar alsnog geen pretje om die natte riem te doen, het blok moet best ver uit elkaar.
Kip schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:22:
[...]
Daaruit maak ik op dat de auto een Puratech 82 motor had. Zo te zien zit de benzineleidingen op dezelfde manier vast op de brandstofrail op de achterkant van de motor.
Ik zou niet weten hoe je dit zou kunnen bewijzen. Zijn er foto's van dit gebied onder de motorkap van na de brand?

[Afbeelding]
Goede foto!
Er is een grote kans dat die snelkoppeling op de brandstofrail los gemaakt is tijdens het vervangen van de distributieriem.
Maar deze foto laat ook goed zien dat de brandstofleiding hetzelfde vlak doorkruist als de omtrek van de multiriem. Dat is eigenlijk een bizarre ontwerpkeuze, want dan kan een rafelende multiriem dus zomaar de brandstofleiding eraf slaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 09-09 19:46
Freakie1NL schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:42:
Franse auto dus ik zeg; elektronica probleem heeft voor kortsluiting gezorgd en is de oorzaak van de brand.
Serieus? 8)7
Valorian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:01:
Zelf heb ik eens een T-stukje van een koelvloeistofslang kapot gehad, toen werd de 'rook' door de snelheid direct naar achteren geblazen waardoor ik het vanuit de auto niet doorhad. Wel knipperende mensen achter mij en natuurlijk oplopende temperatuurmeter kort daarna, maar pas toen ik vaart minderde en naar vluchtstrook ging reed ik langzaam genoeg om het te zien.
Toen mijn koelwaterslang los schoot op de snelweg was het zicht achter de auto minder dan 50m
Één grote witte wolk :P
En de koppakking naar de klote :X

In ieder geval niet meer een soortgelijke auto terugkopen met een puretech motor. Helaas weet je dat meestal niet bij de aanschaf welke motoren slecht zijn en welke niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Enerzijds gaaf dat hier de nodige kenners zitten die volgens mij best plausibele theorieën hebben.
Anderzijds: als de garage meteen al niet-thuis geeft dan valt er waarschijnlijk pas recht te halen via de juridische weg. En als je die weg in gaat dan kom je er vrijwel zeker alleen met een echt bewijs via een onderzoeksrapport (via een ingehuurde expert). Dat gaat denk ik de gemaakte kosten ver overstijgen, zeker omdat die kosten "beperkt" zijn tot de eerdere reparatiekosten (de kosten van de auto zijn immers al gedekt via verzekeraar).

Als ik TS was (of eigenlijk: de bevriende eigenaar van de auto) dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen. Volgens mij is het beste wat er uit te halen valt namelijk nog énige vorm van coulance, bijvoorbeeld korting op een volgend onderhoud van een volgende auto. Maar ik kan mij niet voorstellen dat na dit euvel die persoon nogmaals naar deze garage gaat.

Desalniettemin: erg interessant om te lezen hoe dit mógelijk is gekomen, dus blijf vooral posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Trichoglossus schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:25:
[...]

Serieus? 8)7

[...]

Toen mijn koelwaterslang los schoot op de snelweg was het zicht achter de auto minder dan 50m
Één grote witte wolk :P
En de koppakking naar de klote :X
Ah, wat zonde van de koppakking. Die sneuvelt toch pas bij oververhitting? Ging dat zó snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Kip schreef op woensdag 3 september 2025 @ 00:22:
[...]

Ik ga vanmiddag langs bij het takelbedrijf en dan maak ik een foto's voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
FreakNL schreef op woensdag 3 september 2025 @ 01:12:
Ik wil alleen even zeggen dat ik blij ben dat je er goed vanaf gekomen bent…

Ik heb zelf in een 2015 Cactus gereden (wel een diesel) en ik heb vorig jaar de distributieriem en waterpomp van mijn huidige Jeep laten vervangen. Komt wel dichtbij zo :+

Sterkte met de afhandeling.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:29:
Enerzijds gaaf dat hier de nodige kenners zitten die volgens mij best plausibele theorieën hebben.
Anderzijds: als de garage meteen al niet-thuis geeft dan valt er waarschijnlijk pas recht te halen via de juridische weg. En als je die weg in gaat dan kom je er vrijwel zeker alleen met een echt bewijs via een onderzoeksrapport (via een ingehuurde expert). Dat gaat denk ik de gemaakte kosten ver overstijgen, zeker omdat die kosten "beperkt" zijn tot de eerdere reparatiekosten (de kosten van de auto zijn immers al gedekt via verzekeraar).

Als ik TS was (of eigenlijk: de bevriende eigenaar van de auto) dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen. Volgens mij is het beste wat er uit te halen valt namelijk nog énige vorm van coulance, bijvoorbeeld korting op een volgend onderhoud van een volgende auto. Maar ik kan mij niet voorstellen dat na dit euvel die persoon nogmaals naar deze garage gaat.

Desalniettemin: erg interessant om te lezen hoe dit mógelijk is gekomen, dus blijf vooral posten ;)
Ik sprak de eigenaar net en de verzekering stuurt morgen een expert om een rapport te maken. Dit omdat ze niet kunnen vaststellen wat de dagwaarde van de auto is en ze het moeten kunnen onderbouwen. Dus zodra dat bekend is zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het is natuurlijk wel heel aannemelijk dat de oorzaak (gedeeltelijk) ligt bij de werkzaamheden van de garage. De motor is immers kort daarvoor helemaal uit elkaar geweest en vlak daarna gebeurt dit, terwijl de auto al 10+ jaar oud is en het probleem daarvoor niet heeft opgetreden.
Er is vast een benzineleiding los gemaakt voor de werkzaamheden en daarna niet goed vastgezet. Of per ongeluk tegenaan gestoten. Of er is tijdens de reparatie iets anders gebeurt wat tot dit probleem heeft geleid. Bijv. de multiriem of spanrol beschadigd, waardoor deze los is gegaan en de benzineleiding kapot heeft gemaakt.

Probleem is alleen dat je dit nooit meer kunt bewijzen. Je zou idd nog een foto kunnen maken van de motor en kunnen kijken of de benzineleiding inderdaad helemaal los ligt of dat er misschien een spanbandje/borging oid ontbreekt. Maar de garage zal dan toch zeggen dat dat komt door de brand of bluswerkzaamheden.

Denk dat je al met al blij mag zijn dat het goed is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
HAL9000 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:46:
[...]

Ik sprak de eigenaar net en de verzekering stuurt morgen een expert om een rapport te maken. Dit omdat ze niet kunnen vaststellen wat de dagwaarde van de auto is en ze het moeten kunnen onderbouwen. Dus zodra dat bekend is zal ik het hier posten.
Helder. Zou van de expert alleen niet veel verwachten qua “oorzaak”. Die expert wordt betaalt door de verzekeraar, om een dagwaarde aan de auto te hangen, niet om de oorzaak te achterhalen. Was er nu letselschade van tonnen of zou het om een exclusieve sportauto gaan dan had het nog gekund dat ze hun best doen te kijken en bewijzen wat de oorzaak was , zodat als iemand nalatig is geweest zomn schadepost mogelijk doorgeschoven kan. maar voor de dagwaarde van een 12 jaar oude middenklasser zal daar geen team op gezet worden, die zal er echt alleen zijn om te polsen wat de staat van de auto was en hoe daar een waaarde aan te hangen. Mogelijk helpt het nog als jouw kennis de onderhoudsgeschiedenis boven water tovert, en eventueel oude fotos waaruit een goede staat (buiten deukvrij, etc) blijkt. Als die er zijn. Geen idee of dat meegewogen wordt, maar beter mee verlegen dan om verlegen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:34
Valorian schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:36:
[...]

Brandschade is vaak ook al gedekt bij wa+, en dat kost vaak maar een paar euro per maand, iets wat veel mensen vaak nog lang “aan” laten staan, ook bij (relatief) oude auto’s.
WA+ doe ik altijd standaard. Wat je zegt, kost maar weinig meer, maar verzekerd o.a. voor diefstal en ruitschade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HAL9000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lprmzioh0ZojHXey48qcVy2vHyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJwJBWHOSMYOUhIPEuN5dOXG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q12vYtFgaRhiuWm9-BCz9RG7FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qudEVZ587lZs4jAu8pRV1if9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfdANRZrnWxaRmIrk4ozgnrXNY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBnCFsTDK5BvI0Mu9Lx584GS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONwJrvfc2Kproj9tQzvjppqcwOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZ7Yq70qsh5T34zTD8s9jk3C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib8v2mbYiOP1OaQwcsxVfCVUvsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17T8B5Oee7RaDuZlD0bWgavo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tMQe4ilC0Qy0MALSLd7YRSCSWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IxdHePiWNqe4iFuyZcIf2ph.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
Geen idee of iemand hier iets aan heeft, maar ik hoop dat ik de juiste foto's genomen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar denk niet dat hier nog iets uit te herleiden valt ;) En dan heeft de berger zo te zien ook nog spanbanden om het motorblok gedaan. Dan weet je helemaal niet meer of een afgebroken onderdeel voor de brand was of dat het door de berger is gedaan.

Er is zo te zien geen multiriem meer aanwezig. De distributieriem wel. Misschien dat iemand weet of zo'n multiriem door het vuur verdwenen is of dat die met staaldraden verstevigd is en zou moeten blijven zitten...? Want dan zou het kunnen zijn dat die multiriem geknapt is tijdens het rijden.

[ Voor 35% gewijzigd door Palomar op 03-09-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Palomar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:53:
Ik ben geen expert, maar denk niet dat hier nog iets uit te herleiden valt ;) En dan heeft de berger zo te zien ook nog spanbanden om het motorblok gedaan. Dan weet je helemaal niet meer of een afgebroken onderdeel voor de brand was of dat het door de berger is gedaan.

Er is zo te zien geen multiriem meer aanwezig. De distributieriem wel. Misschien dat iemand weet of zo'n multiriem door het vuur verdwenen is of dat die met staaldraden verstevigd is en zou moeten blijven zitten...? Want dan zou het kunnen zijn dat die multiriem geknapt is tijdens het rijden.
Volgens mij noemde iemand eerder inderdaad al een optie “multiriem geknapt -> brandstofleiding geraakt / losgekomen door die geknapte riem -> verklaring lampje accu aan (want: dynamo niet meer werkend) + brand (want: benzine op hete onderdelen). Zoiets. Maar het blujft engiszins speculeren natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Waarom zie ik wat voor mij een gebroken motor mount is?
Links van de motor, waar de spanband zit.

Dat het rubber weg is snap ik, vuur en hitte.
Maar aangezien de rest van het metaal er zou moeten zitten, mis ik toch een aanzienlijk stuk staal/aluminium daar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfxbEHJwoayek_i-xkFtgwVIlQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrBEpRyDtd2xuGCoM8B0TXlV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door jack zomer op 03-09-2025 16:40 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
jack zomer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:38:

Maar aangezien de rest van het metaal er zou moeten zitten, mis ik toch een aanzienlijk stuk staal/aluminium daar

[Afbeelding]
Als dat klopt (dat die afgebroken is), zou dat dan ook de aanwezigheid van de spanband verklaren (waarom zou die er anders omheen zitten)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:52:
[...]

Als dat klopt (dat die afgebroken is), zou dat dan ook de aanwezigheid van de spanband verklaren (waarom zou die er anders omheen zitten)?
Ik denk dat je in beide gevallen een spanband wil.
Immers het rubber dat de auto aan de motor houd is weg.

Maar er mist een stuk. En dat komt niet door de brand.
Wat dan een mogelijkheid zou worden, de mount breekt.
De motor zakt en geeft te veel spanning op de brandstofleiding
Welke breekt en er een mobile bbq van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
jack zomer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:38:

[Afbeelding]
Goeie vraag. Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat de motor al op de grond lag toen de politie mij wegbracht. Ze reden langzaam langs de auto en merkten nog op dat je de motor niet meer kon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bijzonder, hoe zou zo'n motorsteun kunnen breken? Mogelijk is die wel los geweest voor de distributieriemwissel? Als het dan niet goed vast zit (of te vast gedraaid) krijg je misschien ook vreemde krachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Metaal moeheid. Gebeurd het is in de basis een slijtonderdeel, maar de meeste zullen de auto niet zo lang hebben.
Ik heb hem 1 keer vervangen doen mijn steun op was. (Het rubber)
En 1 keer bij een klant waar hij daadwerkelijk stuk was

Hij is in elk geval terug geplaatst/"vast" gezet als hij al los moest bij een cactus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:55
Gebroken motorsteun verklaart geen brand, zover ik kan beredeneren. Dus zelfs als dat gebroken was, vraag ik mij af of het verlies van vermogen en brand had kunnen veroorzaken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

NiGeLaToR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:19:
Gebroken motorsteun verklaart geen brand, zover ik kan beredeneren. Dus zelfs als dat gebroken was, vraag ik mij af of het verlies van vermogen en brand had kunnen veroorzaken.
Waarom niet?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Linker steun breekt. Motor zakt 10cm en blijft hangen op de onderste en rechter steun.
Geeft spanning op de brandstofleiding die breekt en brandstof over de motor/uitlaat spuit. Deze is heet en het ontbrand.

Ik zie de onderste beugel in 1 stuk, minus het rubber(verbrand)
Rechts zie ik niet. Maar ik zie ook niet echt iets ergs afwijkend.

Is dit de oorzaak, geen idee. Is het vreemd dat er een stuk van de motorsteun ontbreekt... Ja. Alle aluminium delen zijn op zicht Oke. Niet gesmolten dus het vuur heeft die temp niet bereikt. Dus waarom ontbreekt hij... Het vuur verklaard dat namelijk niet.

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 03-09-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Palomar schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:53:
Multiriem is voornamelijk rubber met aramide vezels, verwacht dat die is verdwenen in het vuur.
jack zomer schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:56:
Maar er mist een stuk. En dat komt niet door de brand.
Die motorsteun is gesmolten en dat is niet ongebruikelijk bij dit soort branden.
Als je goed kijkt zie je ook dat de volgende onderdelen van aluminium totaal gesmolten zijn:
  • Aircoleidingen
  • Radiateur
  • Condensor
  • Hoofdremcilinder
  • ECU
Je ziet ook de sporen van gesmolten aluminium op de chassisbalken liggen.
De accu is trouwens ook volledig verdwenen, alleen de massakabel zie je nog hangen.

Met dit soort schade is er weinig meer te achterhalen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
DaWaN schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:07:
[...]

Multiriem is voornamelijk rubber met aramide vezels, verwacht dat die is verdwenen in het vuur.

[...]

Die motorsteun is gesmolten en dat is niet ongebruikelijk bij dit soort branden.
Als je goed kijkt zie je ook dat de volgende onderdelen van aluminium totaal gesmolten zijn:
  • Aircoleidingen
  • Radiateur
  • Condensor
  • Hoofdremcilinder
  • ECU
Je ziet ook de sporen van gesmolten aluminium op de chassisbalken liggen.
De accu is trouwens ook volledig verdwenen, alleen de massakabel zie je nog hangen.

Met dit soort schade is er weinig meer te achterhalen helaas.
ben ik niet met je eens. dat hij gesmolten is. te groot te dik.
blok is niet gesmolten. en die heeft op de bovenkant minder dikte dan de steun

tuurlijk alles wat je noemt smelt. het is dun, met een beetje goede hoge druk spuit je een radiator uit elkaar.
Dus daar wil ik je absoluut een punt geven. Maar die beugel ziet er voor mij niet uit als gesmolten.
Dan was het ook logisch geweest dat je daar een druiper ziet. of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:55
Is het een schade auto geweest?

Motorsteun afbreken, motor die dan zakt en benzine leiding breekt en dan ook nog brand veroorzaakt. Tjah, waarom niet. Behalve dan dat ik geen vergelijkbare cases lijk te kunnen vinden. Waarom zou de motorsteun breken als dit zover ik kan zien zelden gebeurt (of iig niet online gemeld wordt).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAL9000
NiGeLaToR schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:44:
Is het een schade auto geweest?

Motorsteun afbreken, motor die dan zakt en benzine leiding breekt en dan ook nog brand veroorzaakt. Tjah, waarom niet. Behalve dan dat ik geen vergelijkbare cases lijk te kunnen vinden. Waarom zou de motorsteun breken als dit zover ik kan zien zelden gebeurt (of iig niet online gemeld wordt).
Nee, het is geen schadeauto geweest. Ik weet wel dat er al een tijd iets mis was met de auto, want ik mocht er niet mee naar Schiphol rijden een maand geleden. Ik kreeg toen te horen dat die afstand te groot was en de auto eerst naar de garage moest.

Maar goed, dat heeft niks te maken met de motorsteun.

[ Voor 3% gewijzigd door HAL9000 op 03-09-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
HAL9000 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:48:
[...]

Nee, het is geen schadeauto geweest. Ik weet wel dat er al een tijd iets mis was met de auto, want ik mocht er niet mee naar Schiphol rijden een maand geleden. Ik kreeg toen te horen dat die afstand te groot was en de auto eerst naar de garage moest.
Dat maakt het wel extra zuur. Iemand met een auto waar duidelijk “iets mis mee is” gaat niet die hele riedel reparaties doen a 1100+ euro als daar dan niet de verwachting uitkomt dat “het euvel” dan ook echt opgelost is. Kan mij dus goed voorstellen dat de eigenaar samen met garagist de inschatting heeft gemaakt dat na deze reparatie de boel helemaal netjes zou moeten zijn en de auto weer even vooruit kon. Zuur hoor.

Een auto waarbij 100 of 200 km al “te ver is omdat ie eerst naar een garage moet” zoj ik overigens liever helemaal niet lenen ;) .. maar goed dat was vóór die reparatie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat ie eerst naar de garage moet zal wel met de distributieriem te maken hebben. Lijkt me vrij logisch dat je niet iemand ver laat rijden met een auto waarvan deze riem aan zn eind is.
Pagina: 1