Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eruhin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
Hallo Tweakers,

De technische gegevens van mijn laptop zijn hier te vinden:
Medion Beast X25 (62209): uitvoering: Medion Erazer Beast X25 MD62209 NL (Qwerty toetsenbord)
Windows 11 Home
Op de achtergrond draaiende programma's:
Epicgames/Steam/EA/GOG (indien in gebruik)
NVIDIA
Bitdefender
Bitdefender VPN
Razer

De Medion laptop sinds aanschaf (oktober 2021) met veel plezier en veelvuldig gebruikt. Het primaire gebruiksdoel is gamen (en reguliere laptop-activiteiten zoals gebruiken van Microsoft Office, email en internet browsen). De laptop wordt niet gebruikt voor het downloaden van andere zaken dan aangeschafte games (via GOG, EA, Epicgames en/of Steam). Eigenlijk nooit problemen ondervonden. Recent leek er wel een moment te zijn dat de grafische kaart niet meer volledig aangesproken werd (kon worden/niet werkte?). Tijdens het spelen van Spiderman Remastered bleven de graphics achter bij het geluid en leek er sprake te zijn van een vorm van "lag". Dit leek opgelost, doordat het probleem zich niet meer voordeed na het heropstarten van de laptop.

Sinds een kleine week start mijn laptop helemaal niet meer op. Wanneer de voeding is aangesloten op de laptop, knippert (relatief kort na elkaar) het spanningslampje twee keer. Wanneer ik de "aan" knop indruk gebeurt er helemaal niets. De voeding levert volgens de multimeter 19,37V, waar de output 19,5V zou moeten zijn. Daar lijkt het probleem niet te zitten. Of heb ik dat verkeerd? De accu is losgekoppeld, ook dan start de laptop (wanneer deze is aangesloten op de voeding) niet op. In deze situatie knippert het spanningslampje niet.

Ik weet op dit moment niet wat een goede vervolgstap zou kunnen zijn. De laptop naar een reparateur brengen is natuurlijk altijd nog een optie, maar is er iemand die een idee heeft wat het daadwerkelijke probleem zou kunnen zijn?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite.

Met vriendelijke groet,

François

Beste antwoord (via Eruhin op 04-09-2025 11:41)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Eruhin schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:31:
De voeding levert volgens de multimeter 19,37V, waar de output 19,5V zou moeten zijn. Daar lijkt het probleem niet te zitten. Of heb ik dat verkeerd? De accu is losgekoppeld, ook dan start de laptop (wanneer deze is aangesloten op de voeding) niet op. In deze situatie knippert het spanningslampje niet.
Dat voltage lijkt mij ook wel ok.
Het lijkt een generieke laptop power plug dus eventueel eenvoudig nog eens te testen met een andere voeding eventueel.
Maar wat ik lees heeft deze laptop nog een losse CMOS batterij.
Google: Medion Beast X25 cmos battery
Probeer dus eens om naast de accu ook de CMOS batterij (langdurig) los te koppelen?
Hiermee wordt dan de het CMOS/IO systeem (hopelijk) gereset wat soms een oplossing kan zijn bij dit soort problemen.
Dat was ook de oplossing in dit topic: Dell E7270 gaat niet aan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Sommige laptopmerken (zoals HP en Lenovo) hebben een manier om een harde reset te doen middels een speciale knop of door de aan/uitknop 30-60 seconden ingedrukt te houden. Geen idee of Medion dat ook heeft, ik koop geen consumentenmarkt laptops persoonlijk.

Probeer dat nog eens zou ik zeggen, of bel Medion support als ze dat hebben over een dergelijke functie.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Eruhin schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:31:
De voeding levert volgens de multimeter 19,37V, waar de output 19,5V zou moeten zijn. Daar lijkt het probleem niet te zitten. Of heb ik dat verkeerd? De accu is losgekoppeld, ook dan start de laptop (wanneer deze is aangesloten op de voeding) niet op. In deze situatie knippert het spanningslampje niet.
Dat voltage lijkt mij ook wel ok.
Het lijkt een generieke laptop power plug dus eventueel eenvoudig nog eens te testen met een andere voeding eventueel.
Maar wat ik lees heeft deze laptop nog een losse CMOS batterij.
Google: Medion Beast X25 cmos battery
Probeer dus eens om naast de accu ook de CMOS batterij (langdurig) los te koppelen?
Hiermee wordt dan de het CMOS/IO systeem (hopelijk) gereset wat soms een oplossing kan zijn bij dit soort problemen.
Dat was ook de oplossing in dit topic: Dell E7270 gaat niet aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eruhin
Tweakers,

Ontzettend bedankt voor de tips. Bovenstaande opties beide utigevoerd en met name het (naast de accu) ontkoppelen van de CMOS batterij leek een positief resultaat op te leveren. Accu en CMOS batterij ontkoppeld, nagenoeg de gehele dag zo gelaten. Na het aansluiten van batterij en accu, voeding aangesloten. Zonder dat ik een knop ingedrukt had, lichtte het ledje bij de aan-/uitschakelaar op, waarna het toetsenbord ook “aan” ging. De laptop leek normaal op te starten, totdat het bitlocker-scherm verscheen. Terwijl ik op zoek was naar mijn bitlocker-code, ging de laptop uit.

Na het opsnorren van mijn key, geprobeerd de laptop op te starten. Ik was weer terug bij af. Iemand enig idee wat ik verder nog kan proberen voordat ik het apparaat naar een reparateur breng of afschrijf?

Wederom bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Eruhin schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:43:
Accu en CMOS batterij ontkoppeld, nagenoeg de gehele dag zo gelaten. Na het aansluiten van batterij en accu, voeding aangesloten. Zonder dat ik een knop ingedrukt had, lichtte het ledje bij de aan-/uitschakelaar op, waarna het toetsenbord ook “aan” ging. De laptop leek normaal op te starten, totdat het bitlocker-scherm verscheen.
Wel dus wat vooruitgang!
Dat automatisch starten na een volledige CMOS reset doen de meeste laptops inderdaad is mijn ervaring ook.
Eruhin schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:43:
Na het opsnorren van mijn key, geprobeerd de laptop op te starten. Ik was weer terug bij af. Iemand enig idee wat ik verder nog kan proberen voordat ik het apparaat naar een reparateur breng of afschrijf?
Test dezelfde procedure zonder SSD en/of zonder aangesloten accu en zie of dat nog verschil maakt?
Als je in Bios kan komen kijk dan of de laptop dan ook uitvalt?

Als je zover kan komen starten van een USB WinPE zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eruhin
Vandaag opnieuw de CMOS batterij en accu ontkoppeld en vervolgens de laptop op de voeding aangesloten. De laptop startte op, BIOS was benaderbaar (systeemklok stond niet goed, maar dat was te verwachten) en het verdere opstartproces verliep soepel. Bitlocker-code was ook geen probleem. Opnieuw opstarten ging ook voorspoedig. Daarna de voeding ontkoppeld.
De volgende stap was om de accu aan te sluiten om te kijken of de laptop zonder aangesloten CMOS batterij op zou starten. Ook dit werkte, de laptop startte gewoon op. Het lijkt dus echt aan de CMOS batterij te liggen. Een nieuwe is al besteld.

Hartelijk dank voor het meedenken en aanbieden van oplossingsrichtingen.

Met vriendelijke groet,

François

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Eruhin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:48:
De volgende stap was om de accu aan te sluiten om te kijken of de laptop zonder aangesloten CMOS batterij op zou starten. Ook dit werkte, de laptop startte gewoon op. Het lijkt dus echt aan de CMOS batterij te liggen. Een nieuwe is al besteld.
Mooi dat het hierdoor blijkbaar is opgelost. :)
De accu laadt ook goed op?
Normaal gesproken zorgt de accu spanning ook voor voor behoud van de CMOS instellingen.
De CMOS batterij is dan een extra backup.
Veel nieuwe laptops hebben daarom ook geen aparte CMOS batterij meer.
Wel apart als de CMOS batterij echt het probleem is/was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Eruhin schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:48:
Vandaag opnieuw de CMOS batterij en accu ontkoppeld en vervolgens de laptop op de voeding aangesloten. De laptop startte op, BIOS was benaderbaar (systeemklok stond niet goed, maar dat was te verwachten) en het verdere opstartproces verliep soepel. Bitlocker-code was ook geen probleem. Opnieuw opstarten ging ook voorspoedig. Daarna de voeding ontkoppeld.

Hartelijk dank voor het meedenken en aanbieden van oplossingsrichtingen.

Met vriendelijke groet,

François
Netjes om het terug te koppelen aan ons :) Misschien meteen schoonmaken van binnen en eventueel koelpasta vervangen. Ik heb zelf ook een 4 jaar oude laptop (welke 100% is) die nog prima mee kan. Laptops horen best oud te kunnen worden. Gamen doe ik op de PC, maar als ik onderweg of op zakenreis tijd over heb en alleen de laptop bij de hand heb dan speel ik nog een potje Skyrim. Moderne games kán hij nog goed aan, maar niet meer met het grootse gemak.

Mijn pareltje: https://tweakers.net/prod...tana-gf76-11ue-005nl.html
Pagina: 1