Hoe groot gat door gevel boren en hoe afdichten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
Ik wil een gat vanuit de meterkast naar buiten laten boren om een hoop kabels door te voeren. In principe zou ik aan een mantelbuis van 75 mm genoeg hebben.
Het lastige is dat aan de buitenkant van het huis een grote terrastegel tegen de gevel aan ligt. Ik heb daarom al een tunnel vanuit de tuin onder de tegel doorgegraven (die ligt in het beton) tot aan de gevel. Ik wil nu een betonboorder het gat vanuit de meterkast binnen naar buiten (naar de tunnel) laten boren.

Echter, stel ik laat een 80 mm gat boren dan blijft er bij het gebruik van een mantelbuis van 75mm enkele mm speling tussen buis en gat in de muur. Van buiten kom ik niet bij dit gat om deze ruimte af te dichten (met kit of pur?).
Daarom dat ik nu dacht om een 80 mm gat te laten boren, door dat gat een 80 mm PVC pijp steek, en daar op zijn beurt de mantelbuis weer door. Echter weet ik niet of die 80 mmm PVC pijp door het geboorde gat past (in theorie wel lijkt me).

Daarom dus de vraag: hoe groot laat ik een gat boren, welke diameter buis gaat er door en hoe krijg ik dit netjes afgedicht van buiten zodat er geen vocht de spouw in komt?

Edit: wat mss goed is om te weten is dat die terrastegel direct tegen de gevel aan ligt, en zich op een laag beton bevindt van zo een 15 cm. Ik verwacht dus niet dat er zomaar regenwater bij komt. Grondwater weet ik niet hoe hoog het komt.

Zie ook hier voor de situatieschets: Kabel uit meterkast onder beton door naar buiten

[ Voor 12% gewijzigd door zunrob op 01-09-2025 13:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 15:15
Rond 75 buis en rond 80 gat is prima, zonder toevoeging van andere buizen oid. Eventueel vanuit binnen een rondje pur aanbrengen in het gat en dan de buis erdoorheen. Met een beetje mazzel boor je door de fundering lijkt mij, hier zit geen spouw in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Om het waterdicht te maken kan je dit gebruiken

https://www.soudal.com/nl...e-waterdichting/aquaswell

Dit zet uit als het in contact komt met water.

Als je wat verder doorklikt kom je ergens een toepassings video tegen.

[ Voor 15% gewijzigd door Spiral op 01-09-2025 14:15 ]

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Spiral schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:14:

Snap ik, alleen het probleem is dat ik van buiten niet met mijn armen bij het gat kan komen waar de buis door naar buiten komt... Ik kan het dus niet aanbrengen.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 01-09-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Kan je er wel bij vanuit de binnenkant?
Dan eerst gat boren. Spouw rondom dichtmaken met laag cement en dan aquaswell alleen aan de binnenkant toepassen nadat de buis is doorgevoerd.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Spiral schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:23:
Kan je er wel bij vanuit de binnenkant?
Dan eerst gat boren. Spouw rondom dichtmaken met laag cement en dan aquaswell alleen aan de binnenkant toepassen nadat de buis is doorgevoerd.
Dat kan, maar dan zou ik dus het gat in het binnenblad groter moeten boren om door de spouw bij buitenblad te kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je buis in 2 stukken 'in' de muur zetten.
Dus eerst afdichtingskit via de binnenkant op het gat in de buitenmuur aanbrengen.
Dan een stuk buis plaatsen, (in feite zo groot als je buitenmuur dik is) dan nog een keer kit aanbregen aan de binnenkant van de buitenmuur.
Dan een mof en daarin de rest van de buis plaatsen.

Ja, het gaat allemaal wat gepriegel zijn.
Zorg sowieso voor 80 en 75mm buis, als de 80 past, prima, mocht ie niet passen, pak je de 75.
Niets zo vervelend als weer terug moeten naar de bouwmarkt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokstaart
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:27
zunrob schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:55:
Grondwater weet ik niet hoe hoog het komt.
Dit is wel meteen de meest relevante vraag. Als het grondwater nooit in de buurt komt van het gat is het niet zo spannend. Op het moment dat je grondwaterdruk moet tegenhouden worden echter..

[ Voor 13% gewijzigd door Stokstaart op 01-09-2025 14:36 ]

https://www.youtube.com/watch?v=HagLHuLUNLw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
Je overdenkt het. Gat van 80mm, mantelbuis 75mm er doorheen, afpurren of kitten vanaf binnen en klaar.

Of komt het grondwater bij jullie wel eens hoger dan de terrastegels?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
buitenkant van die buis een ruime rups kit erop en dan tot die kitrand in je gevel drukken. klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
zunrob schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:26:
[...]

Dat kan, maar dan zou ik dus het gat in het binnenblad groter moeten boren om door de spouw bij buitenblad te kunnen komen.
Als je dat niet ziet in een woonruimte o.i.d. zou dit een mooie oplossing zijn. Bijvoorbeeld een 130mm gat (redelijk standaard) zou al prima moeten helpen.

De buitenzijde zou je eventueel nog extra met bijvoorbeeld een rubberseal product kunnen afdichten als je van binnenuit al netjes met de AquaSwell producten afwerkt. Dan heb je een dubbele afdichting.

Nu allemaal niet zoveel werk maar als het een tijd binnen lekt (of net bij een paar extreme buien) is het vervelender.

[ Voor 5% gewijzigd door djluc op 02-09-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUnknowny
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
In de industrie gebruiken we voor dit soort situaties Roxtec of MCT doorvoeren.

Is een metalen frame dat je in het gat zet, vervolgens leg je de kabels er doorheen. Dan dicht je het geheel af met rubberen blokjes die je om de kabels doe.

Mits goed gemonteerd is dit een waterdichte doorvoer. Je kan ze later ook weer openmaken om er nog wat bij te plaatsen.

Geen idee of je dit als consument kan kopen en voor hoeveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Doorgaans boren ze toch niet exact 80, de boor is waarschijnlijk al 81 of 82, en die beweegt ook nog wat in zijn gat.
Dan kun je waarschijnlijk vanaf de binnenzijde het gat van de buitenwand insmeren met Sika kit oid, en dan de buis er in drukken. Dan binnen fixeren, en je mantelbuis er doorheen. Daar zijn vast ook weer verloopjes voor zodat die netjes in de PVC buis gelijmd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:00
Spiral schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:14:

Als je wat verder doorklikt kom je ergens een toepassings video tegen.
Een kit als deze in combinatie met een verlengde tuit zodat je van binnen uit het gat kan in kitten en dan de buis erdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De twee gaten zijn van het weekend geboord, een 80mm gat en een 50mm gat. In beide een PVC buis gestopt van dezelfde grootte. De 80mm zit goed klemvast, de 50 heeft best wat speling (2 a 3 mm). Is er niet een soort van tape die ik om de buizen kan wikkelen, die vervolgens ook meteen voor de afdichting zorgt tussen buis en gevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:26:
De twee gaten zijn van het weekend geboord, een 80mm gat en een 50mm gat. In beide een PVC buis gestopt van dezelfde grootte. De 80mm zit goed klemvast, de 50 heeft best wat speling. Is er niet een soort van tape die ik om de buizen kan wikkelen, die vervolgens ook meteen voor de afdichting zorgt tussen buis en gevel?
kit?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even out of the box gedacht: kan je de pvc buis niet even opwarmen (met föhn of verfbrander) en de pvc buis een tikkie wijder maken? Met wat mazzel is de buis zelfs nog flexibel genoeg nadat deze in het gat zit en kan je de buis tegen de rand duwen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stokstaart schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:36:
[...]

Dit is wel meteen de meest relevante vraag. Als het grondwater nooit in de buurt komt van het gat is het niet zo spannend. Op het moment dat je grondwaterdruk moet tegenhouden worden echter..
Als grondwater in de buurt van het gat komt zit het toch ook in de kruipruimte ook al was er geen gat? Ik neem tenminste aan dat de kruipruimte geen waterdicht vloer heeft maar gewoon zand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30

Fe2O3

Ja das roest

edit: gaten zijn er al :)

[ Voor 90% gewijzigd door Fe2O3 op 08-09-2025 11:05 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wolly schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:43:
[...]

Als grondwater in de buurt van het gat komt zit het toch ook in de kruipruimte ook al was er geen gat? Ik neem tenminste aan dat de kruipruimte geen waterdicht vloer heeft maar gewoon zand heeft.
Er is geen kruipruimte aanwezig. :)
Het huis is split level. Waar de meterkast zit is iets hoger dan straatniveau. De andere kant van het huis heeft een garage, welke tov de kant van het huis waar ook de meterkast zit, een halve verdieping lager ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 08-09-2025 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
zunrob schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:26:
De twee gaten zijn van het weekend geboord, een 80mm gat en een 50mm gat. In beide een PVC buis gestopt van dezelfde grootte. De 80mm zit goed klemvast, de 50 heeft best wat speling. Is er niet een soort van tape die ik om de buizen kan wikkelen, die vervolgens ook meteen voor de afdichting zorgt tussen buis en gevel?
compriband

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wolly schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:43:
[...]

Naar wat ik ondertussen begrijp staat ons huis zo een 20 meter boven grondwaterniveau.
Pagina: 1