Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteurs:
  • begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:05

polthemol

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:32

NMH

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/CDA_logo_2021.svg/1024px-CDA_logo_2021.svg.png

Verkiezingsprogramma

Kernpunten
Orde op zaken stellen
Ten eerste willen we een politiek die orde op zaken stelt. We willen een politiek die aandacht heeft voor wat écht belangrijk is: een betaalbaar huis in een veilige buurt, goede zorg voor wie dat nodig heeft, investeren in defensie en werkbare wetten om migratie beheersbaar te krijgen.
Investeren in de economie van morgen
Vooruitgang vraagt ook dat we investeren in een toekomstgerichte economie. Ondernemen moet weer leuk zijn en worden beloond vanuit de politiek. We willen ruimte geven aan innovatiekracht en ondernemerszin. Daarom investeren we in onderzoek, stimuleren we innovatie en versterken we onze regio’s.
Kiezen voor een betrokken samenleving/
Ten slotte kiest het CDA voor een betrokken samenleving. We hebben een stevige agenda om onze waarden en normen nieuw gewicht te geven. We willen meer aandacht en minder regels voor de zachte krachten: verenigingen, vrijwilligers en mantelzorgers. Met een dienstplicht en stevige inburgering zorgen we dat iedereen meedoet. We versterken onze democratie en koesteren tradities.

Links

Kandidatenlijst

1. Henri Bontenbal
  2. Hanneke Steen
  3. Derk Boswijk
  4. Kockengen
  5. Inge van Dijk
Volledige kandidatenlijst

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Het wordt interessant om te zien hoe het CDA zich gaat positioneren in de huidige verkiezingen, de partij heeft de afgelopen decennia meerdere malen ideologie veranderd. Van klassiek christen democratisch onder van Agt, naar technocratische depolitisering en neoliberaal/new public management beleid onder Lubbers. Het CDA kreeg hierdoor steeds meer overlap met de VVD qua visie op de overheid en samenleving. Onder Balkenende probeerde de partij te balanceren tussen een terugkeer naar stabiliteit (normen en waarden) aan de ene kant, maar aan de andere kant te reageren op de populistische stromingen.

De samenleving was echter al zo geïndividualiseerd en mede door het verdwijnen van het maatschappelijke middenveld en steeds verder terugtrekkende overheid, dat normen en waarden niet waar gemaakt kon worden überhaupt. Wat over bleef was beleid waar de VVD issue ownership op claimde zoals veiligheid, integratie/asiel, bezuinigen, etc, daarvoor hoefde je niet meer op het CDA te stemmen. Dat de VVD daarna de grootste partij werd terwijl het CDA een historisch verlies leed is hier deels wel door te verklaren imho. Het zorgde ook voor de meer electorale concurrentie in de vorm van de CU en later NSC.

Feitelijk heeft het CDA met een beweging terug naar meer het midden dit probleem nog steeds, ook nu zie je normen en waarden terugkomen, maar dat is typisch een fenomeen waar de politiek nu maar beperkt invloed op heeft als de samenleving geïndividualiseerd is. De media en sociale media spelen hierin een veel invloedrijkere rol inmiddels.

De rest van het sociale gedeelte van de agenda kan je alleen uitvoeren als er weer wordt geïnvesteerd en zaken worden teruggedraaid die zijn afgebroken. De meeste andere partijen aan de rechterkant willen juist meer bezuinigen of de overheid in z'n geheel terugdringen zoals JA21 met DOGE.

Ik ben benieuwd of dat verschil naar voren komt in de verkiezingscampagne en wat voor een electorale effecten het zal hebben..

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-10 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Persoonlijk vindt ik CDA wel interessant, ik denk dat het juist goed is om een stevige middenpartij te hebben. Juist in tijden van polarisatie wil je een partij hebben die kan middelen aan beide kanten van de politiek.

De partij bestaat al lang en lijkt een breed programma te hebben. Het is niet zo'n one-issue populistische of instabiele partij.

Wat betreft de Christelijkheid zijn ze wel heel modern.

Echter is het voor mij nog niet duidelijk hoe zij staan tegenover 'Chat control'. Een artikel van een tijd terug baart mij zorgen.
Het is mij nog niet duidelijk wat voor een effect dit heeft op opensource software.
Daar zou je client-side-scanning zo uit kunnen slopen, gaan we dan OSS verbieden?

De herinvoering van de dienstplicht zie ik ook nog niet zo snel gebeuren. Extra geld naar defensie is logisch, maar vooral om omringende landen te steunen met onze professionele krachten en middelen.
Als een niet-NATO land bij ons aan de grens staat, heeft het ook geen zin meer om de kantoormedewerkers de loopgraven in te sturen.

Maar ja, geen een partij sluit 100% aan op mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Accretion schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:37:
Echter is het voor mij nog niet duidelijk hoe zij staan tegenover 'Chat control'. Een artikel van een tijd terug baart mij zorgen.
Het is mij nog niet duidelijk wat voor een effect dit heeft op opensource software.
Daar zou je client-side-scanning zo uit kunnen slopen, gaan we dan OSS verbieden?
Wat altijd lastig is bij het kijken naar deze (oude) nieuwsberichten is dat de context er niet is. Het is vaak een stelling/standpunt die neer is gezet omdat ze in de Tweede Kamer bezig waren met behandeling van een plan. In dit geval ging het om chatcontrole nav Europese voorstellen. Dit is indertijd al gewijzigd door het ministerie en maakt het oude standpunt niet meer relevant. Je zou je denk ik nu beter kunnen richten op wat er in het huidige programma staat. Daarin staat in hoofstuk 6 wel het één en ander over IT, maar wordt dit punt niet herhaalt. (dat het niet herhaalt wordt geeft wat mij betreft aan dat het nu geen officieel standpunt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoe kijken jullie aan tegen potentieel regeren over rechts of links. Ik kom uit met een overlap in standpunten bij zowel D66 en CDA, maar een CDA wat rechts/conservatief wil regeren heb ik minder trek in terwijl CDA mij net wat meer trekt dan D66.

De twee grootste minpunten die ik persoonlijk heb bij CDA:
  • Christelijke achtergrond edoch nog net acceptabel minimaal
  • Potentieel regeren over rechts

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Dit zijn wat mij betreft je persoonlijke twijfels. Ik ken CDA als een partij die vanuit het politieke midden opereert en samenwerking zoekt zowel links als rechts. Uiteindelijk is het dus een kwestie van hoe zwaar jij die punten weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:32

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
True schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:23:
Hoe kijken jullie aan tegen potentieel regeren over rechts of links. Ik kom uit met een overlap in standpunten bij zowel D66 en CDA, maar een CDA wat rechts/conservatief wil regeren heb ik minder trek in terwijl CDA mij net wat meer trekt dan D66.

Lastige vraag, het hangt er ook een beetje vanaf in hoeverre je strategisch wil stemmen. Ik zou zeggen dat als je duidelijk meer affiniteit hebt met het CDA dat dat je beste keuze is. Zit je wat meer in het midden tussen de partijen, dan zou je kunnen overwegen om naar D66 te gaan, want ik schat de kans op een D66 regering zonder CDA stuk kleiner in dan die op een CDA regering zonder D66.

Maar uiteindelijk moet je zelf de keuze maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

True schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:23:

Hoewel (ook) ik die termen veel gebruik, vind ik over links dan wel rechts regeren niet echt interessant. Normaal gesproken dan. Dit zijn echter, met de opkomst van extremisten op rechts, geen normale tijden. En Weimar heeft ons geleerd dat je nooit, maar dan ook nooit extremisten macht moet geven. Het CDA heeft in het verleden extremisten al macht gegeven, en gezien de neiging van christendemocraten om over rechts te gast wanneer dat tot de mogelijkheden behoort durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat men dat niet nog eens zal doen. Zeker wanneer het ernawr uitziet datde extremisten wederom (te)veel zetels zullen behalen. En VVD, tja. Volgens VVD is centrumlinks een groter gevaar dat de extremisten op rechts.

Normaal gesproken (nogmaals zijn dit dus geen normale tijden, we hebben nota bene anderhalve week geleden onze eigen “capitoolbestorming” gehad) zou het zo moeten zijn dat er een gedeelde werkelijkheid bestaat die wetenschappelijk onderbouwd is en waarop zowel links als rechts nuances in zien en kunnen aanbrengen. Maar voor de laatste keer, dit zijn geen normale tijden. :)
Pagina: 1

Let op:
Discussiëren over een andere partij, check dit topic: Verkiezingen 2025: Partijprogramma's community input