Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-09 12:31
Ik heb een aantal offertes gekregen waar ik over twijfel, sommige waanzinnige offertes heb ik hier al uitgefilterd. Wat is jullie advies hieromtrent? Ik heb een redelijk laag verbruik, en wil rond die opbrengst ook gaan zitten 5/6 panelen.

Oriëntatie
• Zuid
Schaduw
• geen

Jaarverbruik
• ~2,500 kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
• verouderde meterkast uit de jaren 80. Gaat direct aangepakt worden (met of zonnepanelen)
• 1-fase

Budget en doel
• Budget: Max 5k
• Hoofddoel: besparen vaste lasten

Wie gaat het project uitvoeren
• Leverancier (niet zelf)

Regio
• Rotterdam

Offertes 1: Coolblue

Enkel:
5x Suntech Ultra V Pro 440 Glass-Glass zonnepanelen
1x Growatt MIC 2000 TL-X omvormer
2138 kWh opbrengst in het eerste jaar
Kosten: EUR 2899

Dubbel:
5x Suntech Ultra V Pro 440 Glass-Glass zonnepanelen
5x Enphase IQ8MC omvormer
2156 kWh opbrengst in het eerste jaar
Kosten EUR: 3380

Hierbij de meterkast prijzen, dan kan je die in je overweging meenemen: (Deze zijn inclusief installatie en vrijgesteld van BTW) we werken met het merk EATON
- 6 groepen: € 545
- 8 groepen: € 577
- 12 groepen: € 700
- 16 groepen: € 962
- 2-fase kookgroep: € 35
- 3-fase kookgroep: € 135

Offerte 2: NZU
4 panelen
4 AEG N-type Back Contact 455Wp Bifacial Glas Glas Full Black (1757mm x
1134mm)
4 Hoymiles micro-omvormers ( Parallel schakeling )
4 Clickfit EVO + All Black bevestigingsmateriaal
1 DTU-PRO-S Micro monitoring (25 jaar garantie en batterij-klaar)
4 All-inclusive montage (Eigen gecertificeerde monteur(
KOSTEN: 2540,00

6 panelen

6 AEG N-type Back Contact 455Wp Bifacial Glas Glas Full Black (1757mm x
1134mm)
6 Hoymiles micro-omvormers ( Parallel schakeling )
6 Clickfit EVO + All Black bevestigingsmateriaal
1 DTU-PRO-S Micro monitoring (25 jaar garantie en batterij-klaar)
6 All-inclusive montage (Eigen gecertificeerde monteur)
KOSTEN: 3220,00

Meterkast:
3-fasen meterkast incl. 4-polige hoofdschakelaar 40A, 3x aardlekschakelaar 2-polig 40A, 8x
installatieautomaat 2-polig B16A + €750,00
1-fase meterkast incl. 2-polige hoofdschakelaar 40A, 2x aardlekschakelaar 2-polig 40A, 8x
installatieautomaat 2-polig B16A + €69

Offerte 3 Solar Panel Solutions:

6 x JA Solar Glas/Glas zonnepanelen 445WP
- Goodwe omvormer
- Montagesysteem(Hellend)
- 4/6 MM Aardkabels
- 4/6 MM Solarkabels
- - Nieuwe groepenkast inclusief installatie EURO 750
KOSTEN: EUR 2625,00

Wat zouden jullie kiezen?? Dank alvast voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je hoofddoel vaste lasten besparen is, is het verstandiger om zo veel mogelijk panelen te leggen. Als salderen niet meer kan, heb je zo veel mogelijk opbrengst nodig die je direct kunt verbruiken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je bent je ervan bewust dat salderen zal verdwijnen per januari 2027? Als ze toch al het dak opgaan kan je beter extra panelen laten leggen, de kosten/paneel zijn relatief lager gezien alle overheadkosten. Hoe minder panelen, hoe hoger de kosten per paneel. Hoeveel passen er op je dak? Zodra salderen stopt heb je meer opbrengst nodig.

Ik zie een aantal offertes met micro-omvormers, dit terwijl je op zuid zit zonder schaduw. Zit daar een gedachte achter of proberen ze je gewoon meer onderdelen aan te smeren?

Ik zou elke offerte met meer dan €1/WP niet overwegen in de huidige markt. Maar geen idee hoe de rest van je situatie eruit ziet, je kan het best Tips bij openen vragentopic zonnepanelen even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansworst12
stin00 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:09:
Je bent je ervan bewust dat salderen zal verdwijnen per januari 2027? Als ze toch al het dak opgaan kan je beter extra panelen laten leggen, de kosten/paneel zijn relatief lager gezien alle overheadkosten. Hoe minder panelen, hoe hoger de kosten per paneel. Hoeveel passen er op je dak? Zodra salderen stopt heb je meer opbrengst nodig.

Ik zie een aantal offertes met micro-omvormers, dit terwijl je op zuid zit zonder schaduw. Zit daar een gedachte achter of proberen ze je gewoon meer onderdelen aan te smeren?

Ik zou elke offerte met meer dan €1/WP niet overwegen in de huidige markt. Maar geen idee hoe de rest van je situatie eruit ziet, je kan het best Tips bij openen vragentopic zonnepanelen even volgen.
Daar ben ik me zeker bewust van, daarom was het advies om niet meer op te wekken dan noodzakelijk. Alles wat je meer opwekt dan gebruikt verdwijnt het putje in. Of je moet alles direct verbruiken natuurlijk. Maar dat wordt lastig zonder elec auto/warmtepomp etc.. Hoezo dan meer panelen neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hansworst12 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Daar ben ik me zeker bewust van, daarom was het advies om niet meer op te wekken dan noodzakelijk. Alles wat je meer opwekt dan gebruikt verdwijnt het putje in. Of je moet alles direct verbruiken natuurlijk. Maar dat wordt lastig zonder elec auto/warmtepomp etc.. Hoezo dan meer panelen neerleggen?
Omdat meer panelen niet alleen in totaal voor meer opbrengst zorgen, maar ook wanneer je verbruikt. Niet alleen naar het totaal of de piek kijken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansworst12
oke, maar welke offerte is er, los van de aantal panelen (die kan ik verhogen) het meest interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sorteer ze allemaal eens zodat je ziet wat de €/kWp is.
Dan heb je een duidelijker beeld welke het voordeligst is.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:54
Tip: kijk eens wat filmpjes van ketel klets op YouTube over zonnepanelen en offertes.

Een goede prijs zit rond de 0,7€/Wp. Wat meer bij een relatief kleine installatie, wat minder bij een grotere.

( Ik zat zelf op 0,7 voor een installatie van 9000Wp maar dat is wel in België met 6% btw, 150€ voor keuring en SMA omvormer inbegrepen. Geplaatst in april dit jaar.)

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 30-08-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:46
Niet meer leggen dan je verbruikt is een salderen advies...

Zonder salderen is maximaal leggen voor maximaal direct eigen verbruik (= voorkomen inkopen) beter.
Zorgen dat weinig/zero-export in te stellen is is een beter advies.
Hybride omvormer is een pre. maar geen eis.

Alle opties met micro omvormers zijn op een schaduwvrij dag negatief. Nooit accu koppeling mee mogelijk en altijd duurder in geld want de hardware kost gewoon meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 31-08-2025 09:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hansworst12 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

In het putje verdwijnt het niet hoor.
Ik heb een 2e marstek plugin batterij besteld en draai al maanden nul op de meter.

Wat er na het verwarmen van mijn 450 ltr hygienebuffer nog teruggeleverd wordt nadat de thuisbatterijen zijn opgeladen, verdwijnt in het putje.
En dan kan je nog besluiten om de zonnestroom kraan dicht te draaien, maar kies dan een SMA die je terug kan regelen via modbus. (growatt kan het ook dacht ik)
Zonneplan dynamisch beloont nog met een "kleine" zonnebonus zonder terugleverboete.
En met 2 batterijen kan je nog een beetje handelen en sturen mocht je dat willen.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-08-2025 10:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:01
Denk met de keuze van de meterkast ook aan de all-electric toekomst. Denk aan elektrische kookplaat, warmtepompboiler en/of warmtepomp en zo mogelijk lader elektrische auto.

Op zijn minst zorgen voor voldoende ruimte.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De offertes zijn geen van allen interessant, maar dat komt ook deels doordat het weinig panelen zijn.

Het zijn prijzen die in 2020 misschien redelijk waren, maar toen koste een paneel €200 en nu €80 ofzo, voor een paneel met meer Wp ook nog eens.

Gooi zelf maar eens bij Solar bouwmarkt in het mandje en je weet wat je extra betaalt voor de installatie.

Correctie: wat Coolblue (extra) rekent voor het vervangen van de groepenkast lijkt me daarentegen zeer schappelijk. Eaton is ook gewoon prima.

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 31-08-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:49
Salderen is eindig en daarom is meer panelen leggen waarschijnlijk beter en zeker efficiënter. Misschien ook andere oriëntaties mogelijk? Verder zou ik letten op omvormer merken/ types die ‘zero export’ garanderen. Daar heb je waarschijnlijk wel een extra component voor nodig. Ook zou ik qua werking (zeker zero export) vrij van de cloud van leverancier willen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
Over die focus op zero-export.
Als je een beetje oplet met de keuze van de energieleverancier, krijg je netto toch nog steeds een (heel) klein beetje voor de stroom die je meer teruglevert dan je kunt salderen?
Het is eigenlijk wel een gekke situatie dat we nu actief PV-systemen uit gaan zetten, of hoogwaarde elektrische energie met een COP van 1 naar laagwaardige warmte om gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een paar jaar geleden was de montage iets van 1000, ik zie nu dat je 2000 betaalt.
Voor deze prijzen zou ik het niet meer overwegen, dat gaat heel lang duren voor je er iets aan verdient.
Pagina: 1