PS5 PRO: upgrade hdmi kabel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thor060720
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-09 07:19
Hey iedereen,

Vroeger was ik een redelijk fervente gamer (console & pc) maar dit is de laatste jaren voor mij naar de achtergrond verdrongen wegens het gekende huisje, tuintje, kinderen,… . 😉

Toch heb ik deze zomer toch de draad proberen op te pikken en heb de smaak ondertussen terug goed te pakken.

Voorlopig beperk ik me tot:
- PS5 PRO met extra’s zoals disc drive etc… .
- Tegelijk aangekocht in juli met TV: SAMSUNG Neo QLED 4K 65 INCH QE65QN93FATXXN (2025)

Tot nu toe ben ik heel tevreden over de prestaties hiervan maar toch zit ik met het gevoel dat het misschien iets beter zou kunnen.

Zou in mijn geval een andere hdmi kabel ipv de standaard meegeleverde hdmi kabel aan te raden zijn of eerder verwaarloosbaar?

Ik dacht eventueel aan de Monster M3000 kabel of zoiets in die genre.

Wat zouden jullie aanraden gezien mijn huidige setup? 🙂

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb op tweakers de afgelopen jaren meerdere topics langs zien komen over de zin en vooral onzin van dure HDMI kabels. Zoals Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Ik geloof niet dat je daadwerkelijk zichtbaar verschil gaat krijgen met de HDMI kabel. Als het geld in je broekzak brandt, kun je niet beter het geld stoppen in calibratie van het scherm? En dan niet van de Mediamarkt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je gaat ook geen onzichtbaar verschil krijgen met een andere HDMI kabel. Tenzij hij defect is of echt een lagere specicatie heeft, komen de bitjes gewoon prima door. En als hij niet voldoet, dan zie je of een zwart beeldscherm, of spikkels in je beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:31
Hoe lang is die HDMI kabel?
Mocht je PS5 aan de andere kant van je huis staan dan je TV kan ik me voorstellen dat je met een "betere" kabel misschien beter beeld krijgt.
Als het maar een korte kabel is denk ik dat je hier weinig mee opschiet.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nee, dat gaat je niets opleveren. Is pure onzin om een duurdere kabel erbij te kopen.

Wow, ik zie net de prijs van de Monster M3000 die je noemde, wat een oplichterij zeg. Als je perse een nieuwe HDMI kabel wil kopen (wat weg gegooid geld is want je gaat geen verschil zien), koop dan een CableMatters HDMI 2.1 kabel o.i.d., niet die overpriced Monster kabels.

[ Voor 62% gewijzigd door Seroczynski op 30-08-2025 09:04 ]

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 08:02
HDMI is digitaal. Dus de ééntjes en nulletjes komen aan, of niet. Het werkt of niet.
Een duurdere HDMI kabel van monster gaat niets veranderen, dat is pure geldklopperij. Trap er niet in.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Geronimous schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:21:
HDMI is digitaal. Dus de ééntjes en nulletjes komen aan, of niet. Het werkt of niet.
Een duurdere HDMI kabel van monster gaat niets veranderen, dat is pure geldklopperij. Trap er niet in.
Precies dit.
Ik vraag mij ook af waarom je denkt dat er iets verbetert kan worden?
Je kan beter eens met de instellingen van je tv gaan spelen. Of beter nog: Zet alle 'beeldverbeteraars' lekker uit.

Met HDMI kabels is er maar één ding waar je op moet letten: De beschikbare bandbreedte. De HDMI standaard is inmiddels een zooitje geworden. Zorg dat je kabel 48Gbps kan verwerken, anders krijg je rare kleurovergangen als je HDR/DV materiaal kijkt (ik spreek helaas uit ervaring).

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59

koboy

Heb een idee voor een icon

De PS5pro heeft een HDMI interface die gelimiteerd is op 32gbs, net als de normale PS5.

Als je een nieuwe kabel gaat kopen zorg er dan voor dat je een kabel koopt met HDMI 2.1 label/certificaat zonder poeha toeslag, bijvoorbeeld bij de Action.
Maar het is niet nodig een nieuwe kabel te kopen want er wordt een prima kabel meegeleverd. Is die te kort, dan gewoon een oude proberen controleren in de beeldinstellingen van de PS5 of HDR etc geactiveerd kan worden en gaan. Als de kabel het niet aankan kun je de instellingen als het goed is niet activeren, en als de kabel op het randje zit krijg je artefacten/spikkels.

Het label/certificaat geeft aan waarvan de fabrikant zegt dat de kabel minimaal kan presteren, maar in praktijk is het vaak beter.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thor060720
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 01-09 07:19
Bedankt allemaal voor de vele reacties. Het antwoord lijkt me zeer duidelijk: weggegooid geld. 🙂

Nogmaals bedankt iedereen voor de toelichting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:10

FeaR

In GoT we trust

Seroczynski schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:00:
Wow, ik zie net de prijs van de Monster M3000 die je noemde....
offtopic:
Als je nog een keer "wow" wilt, check AudioQuest HDMI Dragon 48 of Nordost Valhalla.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thor060720 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 03:32:
Hey iedereen,

Vroeger was ik een redelijk fervente gamer (console & pc) maar dit is de laatste jaren voor mij naar de achtergrond verdrongen wegens het gekende huisje, tuintje, kinderen,… . 😉

Toch heb ik deze zomer toch de draad proberen op te pikken en heb de smaak ondertussen terug goed te pakken.

Voorlopig beperk ik me tot:
- PS5 PRO met extra’s zoals disc drive etc… .
- Tegelijk aangekocht in juli met TV: SAMSUNG Neo QLED 4K 65 INCH QE65QN93FATXXN (2025)

Tot nu toe ben ik heel tevreden over de prestaties hiervan maar toch zit ik met het gevoel dat het misschien iets beter zou kunnen.

Zou in mijn geval een andere hdmi kabel ipv de standaard meegeleverde hdmi kabel aan te raden zijn of eerder verwaarloosbaar?

Ik dacht eventueel aan de Monster M3000 kabel of zoiets in die genre.

Wat zouden jullie aanraden gezien mijn huidige setup? 🙂
Zoals reeds bevestigd:
Bij HDMI kabels is het een kwestie van de juiste bandbreedte hebben voor wat er doorheen moet. Een HDMI-kabel heeft ook geen HDMI-nummer zoals de aansluiting, maar een 'speed'-aanduiding die vertelt wat er qua bandbreedte doorheen kan. In alle gevallen is het dan een kwestie van het werkt wel of het werkt niet. Er zijn binnen die bandbreedte geen luxere varianten die extra dingen brengen. Een dure kabel is derhalve volkomen onzin en het enige wat je daarmee bereikt is een lege portemonnee en de 'hoop' dat je meer ziet - wat onmogelijk is.

Als de meegeleverde kabel de juiste bandbreedte heeft - wat je toch wel verwachten mag - dan heeft vervangen geen enkele meerwaarde.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1