Badkamer opnieuw opbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:07

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben begonnen met de badkamer opnieuw opbouwen. Gezien ik de komende weken nog wel meer vragen hierover verwacht te hebben, open ik een topic ipv mijn post in het DIY vragentopic te plaatsen.

Vandaag aan het slopen. Er zit ongeveer 14cm zandcement vloer in. De toplaag gaat er sowieso af ivm tegellijm. Nu zie ik dat er zwaluwstaartplaten gebruikt zijn, maar deze liggen ongeveer 5cm van de rand af ipv 5mm. Ook zit er een gat op de plek waar ik met de beitel kwam.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hele vloer uitbikken en nieuwe zwaluwstaartplaten plaatsen, nieuw leidingwerk, en dan nieuw zandcement vloer erin? Of is dit te "patchen"? Zou me minimaal een dag aan sloopwerk schelen namelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78AiThz6rK_rOy-4C-y3EJAl8Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TjGu1JrQLwWnUwb2ZtCo9Om.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4yBQzbu1wMOhQX3QPnDlg2H_SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRMvZogPiMN8minoQiZvVzjW.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:59
Waar draagt de zwaluwplaten op? kun je dat exact bepalen/ opmeten?
(of moet je dan bij de onderburen aankloppen die net een nieuwe vloer aan het leggen zijn? :+ )

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
natural colour schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:40:
Waar draagt de zwaluwplaten op? kun je dat exact bepalen/ opmeten?
(of moet je dan bij de onderburen aankloppen die net een nieuwe vloer aan het leggen zijn? :+ )
Houten vloer uit 1940. Wat moet er bepaald/gemeten worden dan? Het is een tweekapper, dus heb geen buren onder me :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:14
LankHoar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:45:

Vandaag aan het slopen. Er zit ongeveer 14cm zandcement vloer in.

[Afbeelding]
Dit is geen zandcement maar beton. Zwaluwplaten i.c.m. zandcement geeft andere eigenschappen aan de sterkte/draagkracht dan beton.

Of je heel de vloer er beter uit kan halen of niet hangt af van wat je van plan bent. Als alles op dezelfde positie blijft voldoe je mogelijk met wat 'kleine' aanpassingen en licht breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gotenx schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Dit is geen zandcement maar beton. Zwaluwplaten i.c.m. zandcement geeft andere eigenschappen aan de sterkte/draagkracht dan beton.

Of je heel de vloer er beter uit kan halen of niet hangt af van wat je van plan bent. Als alles op dezelfde positie blijft voldoe je mogelijk met wat 'kleine' aanpassingen en licht breekwerk.
Alles komt op dezelfde plek. Leidingwerk moet wel vervangen, ben er met de kangoo doorheen gegaan gisteren, wil al makkelijk.

Waterdichtheid is waar ik me zorgen om maak. Hoe kan ik dat oplossen onder alles er uit te bikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Als je t leidingwerk wil vervangen vrees ik dat je het makkelijkste alles er uit haalt en nieuwe zwaluwstaart platen legt. Als je namelijk deels gaat bikken verzwakt je de onderliggende lagen zo dat ik niet meer zou vertrouwen op de sterkte daar van.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Makrolon schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Als je t leidingwerk wil vervangen vrees ik dat je het makkelijkste alles er uit haalt en nieuwe zwaluwstaart platen legt. Als je namelijk deels gaat bikken verzwakt je de onderliggende lagen zo dat ik niet meer zou vertrouwen op de sterkte daar van.
Ik zal toch moeten egaliseren, zorgt dat dan niet voor dat het weer een geheel word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou alles weghalen en de 85 jaar oude balken ook eens goed inspecteren. Grote kans dat daar wel een versteviging (opklampen of vervangen) nodig is naar huidige maatstaven.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
Ik denk dat je te 'ruw' begonnen bent met slopen en dat je nu met de gebakken peren zit.
Bekijk ook even of het oorspronkelijk beoogde budgetbedrag nog wel toereikend is......
Dit (plaat doorbroken en nieuwe leidingen leggen) is geen standaardklusje (nieuw sanitair + tegeltjes) meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:43:
Ik denk dat je te 'ruw' begonnen bent met slopen en dat je nu met de gebakken peren zit.
Bekijk ook even of het oorspronkelijk beoogde budgetbedrag nog wel toereikend is......
Dit (plaat doorbroken en nieuwe leidingen leggen) is geen standaardklusje (nieuw sanitair + tegeltjes) meer.
Ik ga van de volledige kosten van badkamer vervanging uit, dus dat is geen probleem.

Maar wat is dan de vervolgstap volgens jou nu? Alles eruit en nieuwe zwaluwstaartplaten + zandcement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:18

bonzz.netninja

Niente baffi

FirePuma142 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:34:
Ik zou alles weghalen en de 85 jaar oude balken ook eens goed inspecteren. Grote kans dat daar wel een versteviging (opklampen of vervangen) nodig is naar huidige maatstaven.
Nah waarom denk je dat? Ik heb het idee dat er juist in het verleden overgedimensioneerd werd met bouwen. Ik zou eerst een betere aanleiding willen voordat je alles eruit ramt. 85 jaar geleden is begin van de oorlog, toen werd er nog niet beknibbelt in materiaal denk ik.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:45:
[...]Ik ga van de volledige kosten van badkamer vervanging uit, dus dat is geen probleem.
Maar wat is dan de vervolgstap volgens jou nu? Alles eruit en nieuwe zwaluwstaartplaten + zandcement?
Wanneer je de kapotte leiding nog kunt repareren dan zou ik dat doen. Vervolgens het grote gat weer opvullen met snelbeton. Rest van de tegels er af halen met een brede beitel, egaliseren en nieuwe spullen er op.
Don't fix it if it ain't broken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Nah waarom denk je dat? Ik heb het idee dat er juist in het verleden overgedimensioneerd werd met bouwen. Ik zou eerst een betere aanleiding willen voordat je alles eruit ramt. 85 jaar geleden is begin van de oorlog, toen werd er nog niet beknibbelt in materiaal denk ik.
Omdat er vroeger voor vloerbalken in heel veel woningen splintertjes werden gebruikt in vergelijking met de huidige balken die uit een balkenschuif rollen voor moderne belastingen. Voor een dagje of twee extra werk zou ik geen seconde twijfelen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De vloerbalken en planken in de woning zijn allemaal prima en kwalitatief goed. Andere ruimtes heb ik die al gezien, en is echt constructief in orde.

Hoef ik me geen zorgen te maken over waterdichtheid? Uiteraard wil ik dat mijn tegelwerk en voegen degelijk zijn, maar stel het lekt toch een keer door een voeg, krijg ik dan niet vochtproblemen als de zwaluwstaartplaten een gat hebben, en niet volledig aansluiten aan de randen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik sloop het er wel uit. Zekere voor het onzekere. Wil niet nu een paar honderd euro en 2 weekenden besparen om vervolgens risico te hebben de vloer opnieuw te moeten doen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Ik zal toch moeten egaliseren, zorgt dat dan niet voor dat het weer een geheel word?
Nee, bij zwaluwstaart moet je een bepaalde laagdikte hebben om de sterkte te behalen. Als t om een dekvloer ging op een betonvloer was t een ander verhaal, maar in dit geval zou ik geen risico nemen. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken zie ik. Verstandig 👌

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:49
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:52:
Hoef ik me geen zorgen te maken over waterdichtheid?
Neem aan dat je de badkamer waterdicht gaat maken met kimband en pasta voordat je gaat tegelen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De hele vloer is er uit. Was 3 dagen werk, het was allemaal knetterhard. Ben blij dat ik dit gedaan heb: er is lekkage geweest en de zwaluwstaartplaten waren op verschillende plekken doorgeroest. Ook zijn in de hoek van de douche 3 vloerplanken doorgezaagd. Geen idee waarom, maar absoluut niet stevig natuurlijk.

Ik vraag me af hoe ik nu het beste de vloer weer opbouw. Ik zie hier en daar dat een zand-cement dekvloer van 40-50mm nodig is voor de stevigheid. Ik wil kijken of ik mijn leidingwerk onder de vloerplanken kan wegwerken, dan scheelt dat in ieder geval al weer hoogte. Ook wil ik graag een elektrische vloerverwarming plaatsen, scheelt me weer ruimte (geen verwarming aan de muur). Elke vierkante centimer helpt, want de badkamer is nog geen 5 m2 :)

ChatGPT suggereerde droogbouwpanelen, dat zou 20-30mm opbouwhoogte kunnen geven. Ik kan hier echter niet veel informatie over vinden over toepassing met een houten vloer en in een badkamer.

Idealiter wil ik het hoogteverschil tussen de overloop en badkamer zo klein mogelijk laten worden, liefst gelijksvloers natuurlijk. In de overloop is de hoogte van vloerplank tot de vloerbedekking zo'n 30mm (moet het even precies meten, maar zal zoiets zijn: originele hardboard > 9mm ondervloer > 18mm houten vloer).

In wat voor richting kan ik het beste verder onderzoeken?

Pagina: 1