Badkamer opnieuw opbouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ben begonnen met de badkamer opnieuw opbouwen. Gezien ik de komende weken nog wel meer vragen hierover verwacht te hebben, open ik een topic ipv mijn post in het DIY vragentopic te plaatsen.

Vandaag aan het slopen. Er zit ongeveer 14cm zandcement vloer in. De toplaag gaat er sowieso af ivm tegellijm. Nu zie ik dat er zwaluwstaartplaten gebruikt zijn, maar deze liggen ongeveer 5cm van de rand af ipv 5mm. Ook zit er een gat op de plek waar ik met de beitel kwam.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hele vloer uitbikken en nieuwe zwaluwstaartplaten plaatsen, nieuw leidingwerk, en dan nieuw zandcement vloer erin? Of is dit te "patchen"? Zou me minimaal een dag aan sloopwerk schelen namelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78AiThz6rK_rOy-4C-y3EJAl8Co=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TjGu1JrQLwWnUwb2ZtCo9Om.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4yBQzbu1wMOhQX3QPnDlg2H_SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRMvZogPiMN8minoQiZvVzjW.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Waar draagt de zwaluwplaten op? kun je dat exact bepalen/ opmeten?
(of moet je dan bij de onderburen aankloppen die net een nieuwe vloer aan het leggen zijn? :+ )

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
natural colour schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:40:
Waar draagt de zwaluwplaten op? kun je dat exact bepalen/ opmeten?
(of moet je dan bij de onderburen aankloppen die net een nieuwe vloer aan het leggen zijn? :+ )
Houten vloer uit 1940. Wat moet er bepaald/gemeten worden dan? Het is een tweekapper, dus heb geen buren onder me :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-10 17:21
LankHoar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:45:

Vandaag aan het slopen. Er zit ongeveer 14cm zandcement vloer in.

[Afbeelding]
Dit is geen zandcement maar beton. Zwaluwplaten i.c.m. zandcement geeft andere eigenschappen aan de sterkte/draagkracht dan beton.

Of je heel de vloer er beter uit kan halen of niet hangt af van wat je van plan bent. Als alles op dezelfde positie blijft voldoe je mogelijk met wat 'kleine' aanpassingen en licht breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gotenx schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Dit is geen zandcement maar beton. Zwaluwplaten i.c.m. zandcement geeft andere eigenschappen aan de sterkte/draagkracht dan beton.

Of je heel de vloer er beter uit kan halen of niet hangt af van wat je van plan bent. Als alles op dezelfde positie blijft voldoe je mogelijk met wat 'kleine' aanpassingen en licht breekwerk.
Alles komt op dezelfde plek. Leidingwerk moet wel vervangen, ben er met de kangoo doorheen gegaan gisteren, wil al makkelijk.

Waterdichtheid is waar ik me zorgen om maak. Hoe kan ik dat oplossen onder alles er uit te bikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:14
Als je t leidingwerk wil vervangen vrees ik dat je het makkelijkste alles er uit haalt en nieuwe zwaluwstaart platen legt. Als je namelijk deels gaat bikken verzwakt je de onderliggende lagen zo dat ik niet meer zou vertrouwen op de sterkte daar van.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Makrolon schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:19:
Als je t leidingwerk wil vervangen vrees ik dat je het makkelijkste alles er uit haalt en nieuwe zwaluwstaart platen legt. Als je namelijk deels gaat bikken verzwakt je de onderliggende lagen zo dat ik niet meer zou vertrouwen op de sterkte daar van.
Ik zal toch moeten egaliseren, zorgt dat dan niet voor dat het weer een geheel word?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou alles weghalen en de 85 jaar oude balken ook eens goed inspecteren. Grote kans dat daar wel een versteviging (opklampen of vervangen) nodig is naar huidige maatstaven.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Ik denk dat je te 'ruw' begonnen bent met slopen en dat je nu met de gebakken peren zit.
Bekijk ook even of het oorspronkelijk beoogde budgetbedrag nog wel toereikend is......
Dit (plaat doorbroken en nieuwe leidingen leggen) is geen standaardklusje (nieuw sanitair + tegeltjes) meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:43:
Ik denk dat je te 'ruw' begonnen bent met slopen en dat je nu met de gebakken peren zit.
Bekijk ook even of het oorspronkelijk beoogde budgetbedrag nog wel toereikend is......
Dit (plaat doorbroken en nieuwe leidingen leggen) is geen standaardklusje (nieuw sanitair + tegeltjes) meer.
Ik ga van de volledige kosten van badkamer vervanging uit, dus dat is geen probleem.

Maar wat is dan de vervolgstap volgens jou nu? Alles eruit en nieuwe zwaluwstaartplaten + zandcement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 20:03

bonzz.netninja

Niente baffi

FirePuma142 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:34:
Ik zou alles weghalen en de 85 jaar oude balken ook eens goed inspecteren. Grote kans dat daar wel een versteviging (opklampen of vervangen) nodig is naar huidige maatstaven.
Nah waarom denk je dat? Ik heb het idee dat er juist in het verleden overgedimensioneerd werd met bouwen. Ik zou eerst een betere aanleiding willen voordat je alles eruit ramt. 85 jaar geleden is begin van de oorlog, toen werd er nog niet beknibbelt in materiaal denk ik.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:45:
[...]Ik ga van de volledige kosten van badkamer vervanging uit, dus dat is geen probleem.
Maar wat is dan de vervolgstap volgens jou nu? Alles eruit en nieuwe zwaluwstaartplaten + zandcement?
Wanneer je de kapotte leiding nog kunt repareren dan zou ik dat doen. Vervolgens het grote gat weer opvullen met snelbeton. Rest van de tegels er af halen met een brede beitel, egaliseren en nieuwe spullen er op.
Don't fix it if it ain't broken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

bonzz.netninja schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:46:
[...]

Nah waarom denk je dat? Ik heb het idee dat er juist in het verleden overgedimensioneerd werd met bouwen. Ik zou eerst een betere aanleiding willen voordat je alles eruit ramt. 85 jaar geleden is begin van de oorlog, toen werd er nog niet beknibbelt in materiaal denk ik.
Omdat er vroeger voor vloerbalken in heel veel woningen splintertjes werden gebruikt in vergelijking met de huidige balken die uit een balkenschuif rollen voor moderne belastingen. Voor een dagje of twee extra werk zou ik geen seconde twijfelen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De vloerbalken en planken in de woning zijn allemaal prima en kwalitatief goed. Andere ruimtes heb ik die al gezien, en is echt constructief in orde.

Hoef ik me geen zorgen te maken over waterdichtheid? Uiteraard wil ik dat mijn tegelwerk en voegen degelijk zijn, maar stel het lekt toch een keer door een voeg, krijg ik dan niet vochtproblemen als de zwaluwstaartplaten een gat hebben, en niet volledig aansluiten aan de randen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik sloop het er wel uit. Zekere voor het onzekere. Wil niet nu een paar honderd euro en 2 weekenden besparen om vervolgens risico te hebben de vloer opnieuw te moeten doen later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:14
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Ik zal toch moeten egaliseren, zorgt dat dan niet voor dat het weer een geheel word?
Nee, bij zwaluwstaart moet je een bepaalde laagdikte hebben om de sterkte te behalen. Als t om een dekvloer ging op een betonvloer was t een ander verhaal, maar in dit geval zou ik geen risico nemen. Maar die conclusie had je zelf ook al getrokken zie ik. Verstandig 👌

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-10 15:20
LankHoar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 10:52:
Hoef ik me geen zorgen te maken over waterdichtheid?
Neem aan dat je de badkamer waterdicht gaat maken met kimband en pasta voordat je gaat tegelen?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De hele vloer is er uit. Was 3 dagen werk, het was allemaal knetterhard. Ben blij dat ik dit gedaan heb: er is lekkage geweest en de zwaluwstaartplaten waren op verschillende plekken doorgeroest. Ook zijn in de hoek van de douche 3 vloerplanken doorgezaagd. Geen idee waarom, maar absoluut niet stevig natuurlijk.

Ik vraag me af hoe ik nu het beste de vloer weer opbouw. Ik zie hier en daar dat een zand-cement dekvloer van 40-50mm nodig is voor de stevigheid. Ik wil kijken of ik mijn leidingwerk onder de vloerplanken kan wegwerken, dan scheelt dat in ieder geval al weer hoogte. Ook wil ik graag een elektrische vloerverwarming plaatsen, scheelt me weer ruimte (geen verwarming aan de muur). Elke vierkante centimer helpt, want de badkamer is nog geen 5 m2 :)

ChatGPT suggereerde droogbouwpanelen, dat zou 20-30mm opbouwhoogte kunnen geven. Ik kan hier echter niet veel informatie over vinden over toepassing met een houten vloer en in een badkamer.

Idealiter wil ik het hoogteverschil tussen de overloop en badkamer zo klein mogelijk laten worden, liefst gelijksvloers natuurlijk. In de overloop is de hoogte van vloerplank tot de vloerbedekking zo'n 30mm (moet het even precies meten, maar zal zoiets zijn: originele hardboard > 9mm ondervloer > 18mm houten vloer).

In wat voor richting kan ik het beste verder onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Even een korte update. Ik heb iemand gevonden die een zandcement vloer kan aanbrengen, dus dat is mooi.

Wat nu belangrijk is, is dat ik een inbouwreservoir koop, het leidingwerk op de plek maak, elektrische vloerverwarming regel, en een layout kies van de badkamer. Dan kan de dekvloer erin, en vanaf daar verder opbouwen.

Denk dat ik voor een TECE inbouwreservoir ga, i.v.m. het grotere reservoir. Qua vloerverwarming ben ik er nog niet helemaal uit wat het handigste is, moet ik nog wat verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rolf
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-10 10:57
De zand-cement vloer is een dekvloer en geen constructieve vloer. Als renovatie vloer is een zwaluwstaartplaten vloer een mogelijkheid. Deze kan, inclusief vloerverwarming zo'n 6cm dik worden. De totale dikte is afhankelijk van meerdere factoren (h.o.h. van je balklaag, gewenste afschot voor je douche, tegeldikte).
Mocht je nog de optie hebben om de vloerverwarming op je CV of WP aan te sluiten dan is dit m.i. het overwegen waard aangezien dat flink energie kan besparen.
Een foto van je badkamer (in wording) zal een goed beeld geven van je project.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
P-Rolf schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:43:
De zand-cement vloer is een dekvloer en geen constructieve vloer. Als renovatie vloer is een zwaluwstaartplaten vloer een mogelijkheid. Deze kan, inclusief vloerverwarming zo'n 6cm dik worden. De totale dikte is afhankelijk van meerdere factoren (h.o.h. van je balklaag, gewenste afschot voor je douche, tegeldikte).
Mocht je nog de optie hebben om de vloerverwarming op je CV of WP aan te sluiten dan is dit m.i. het overwegen waard aangezien dat flink energie kan besparen.
Een foto van je badkamer (in wording) zal een goed beeld geven van je project.
Op mijn CV aansluiten gaat helaas niet. Dan moet ik leidingen in het zicht maken in de slaapkamer, en dat heb ik juist weggehaald. Ik wilde elektrische vloerverwarming doen, enkel verwarmen wanneer je de badkamer gebruikt.

Inderdaad met zwaluwstaartplaten, ik had dat niet specifiek genoemd maar moet er uiteraard onder :)

Hierbij een paar foto's ter impressie van de huidige staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbbjeDAiUeG4KQ_Dijx1oGs2064=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Greg5ke03FbRMwNNLOoVCtBE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZqQ6U5tOeqqVBSpCkxJolapNx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUryvhpWNVkNCgc9NvzdG5Us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlooaVWNwdymTeCrtO4SHci1fGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dl9n0sKO2GMW13VAu6rTTIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 19:49
Heb je nagedacht over een Warmte terugwin (WTW) systeem op de afvoer van je douche?
Zie ook https://gathering.tweaker.../list_messages/1498194/65

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:22
LankHoar schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:21:
De hele vloer is er uit. Was 3 dagen werk, het was allemaal knetterhard. Ben blij dat ik dit gedaan heb: er is lekkage geweest en de zwaluwstaartplaten waren op verschillende plekken doorgeroest. Ook zijn in de hoek van de douche 3 vloerplanken doorgezaagd. Geen idee waarom, maar absoluut niet stevig natuurlijk.

Ik vraag me af hoe ik nu het beste de vloer weer opbouw. Ik zie hier en daar dat een zand-cement dekvloer van 40-50mm nodig is voor de stevigheid. Ik wil kijken of ik mijn leidingwerk onder de vloerplanken kan wegwerken, dan scheelt dat in ieder geval al weer hoogte. Ook wil ik graag een elektrische vloerverwarming plaatsen, scheelt me weer ruimte (geen verwarming aan de muur). Elke vierkante centimer helpt, want de badkamer is nog geen 5 m2 :)

ChatGPT suggereerde droogbouwpanelen, dat zou 20-30mm opbouwhoogte kunnen geven. Ik kan hier echter niet veel informatie over vinden over toepassing met een houten vloer en in een badkamer.

Idealiter wil ik het hoogteverschil tussen de overloop en badkamer zo klein mogelijk laten worden, liefst gelijksvloers natuurlijk. In de overloop is de hoogte van vloerplank tot de vloerbedekking zo'n 30mm (moet het even precies meten, maar zal zoiets zijn: originele hardboard > 9mm ondervloer > 18mm houten vloer).

In wat voor richting kan ik het beste verder onderzoeken?
Als zwaluwstaarten teveel hoogte opbouw zijn, kun je ook met WBP multiplex (18 of 22 mm) werken met daarop een Schluter DITRA waterdichting/ontkoppeling. In NL niet veel gebruikt maar in BE en DE wél. Muren maak je dan van schlüter kerdi board (of qboard of isox of wedi of ...). Dat scheelt in opbouwhoogte al snel een paar CM. Het geheel is waterdicht en direct betegelbaar (dezelfde dag).

zandcement = 5 tot 7 centimeter hoogte plus tegel = +- 5 cm + 4 mm lijm + 11mm tegel = 6,5cm ~8,5cm
multiplex = 18 of 22 mm plus 6 mm ditra plus tegel = +- 18 mm + 3 mm lijm + 6mm ditra + 4 mm lijm + 11mm tegel = 4,2 ~ 4,6 cm opbouwhoogte

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 03-10-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Piemol schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:08:
Heb je nagedacht over een Warmte terugwin (WTW) systeem op de afvoer van je douche?
Zie ook https://gathering.tweaker.../list_messages/1498194/65
Nee, ik had er nog nooit van gehoord. Klinkt wel interessant, ware het niet dat ik dit nooit in mijn muur weg kan werken, die is daar veel te bros en dun voor namelijk.
Bobmeister schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Als zwaluwstaarten teveel hoogte opbouw zijn, kun je ook met WBP multiplex (18 of 22 mm) werken met daarop een Schluter DITRA waterdichting/ontkoppeling. In NL niet veel gebruikt maar in BE en DE wél. Muren maak je dan van schlüter kerdi board (of qboard of isox of wedi of ...). Dat scheelt in opbouwhoogte al snel een paar CM. Het geheel is waterdicht en direct betegelbaar (dezelfde dag).

zandcement = 5 tot 7 centimeter hoogte plus tegel = +- 5 cm + 4 mm lijm + 11mm tegel = 6,5cm ~8,5cm
multiplex = 18 of 22 mm plus 6 mm ditra plus tegel = +- 18 mm + 3 mm lijm + 6mm ditra + 4 mm lijm + 11mm tegel = 4,2 ~ 4,6 cm opbouwhoogte
Daar had ik inderdaad nog nooit van gehoord, maar die opbouwhoogte klinkt zeker interessant. Dan zit er nog maximaal 2cm hoogteverschil, dus dat zou perfect zijn! Ik kan er zo weinig informatie over vinden vanuit NL, maar hoe doe je dit met je afschot voor de douche? In een zandcement dekvloer verwerk je die direct natuurlijk, wat bij multiplex lastig wordt lijkt me?

Als ik ChatGPT moet geloven kan deze oplossing nog geld en extra dikte ivm vloerverwarming schelen ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-10 15:57
Vaak hebben ze prefab afschotplaten voor je douchevloer die je dan kan gebruiken. Die hebben ze van kerdi en van q board vast ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
LankHoar schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:44:
Klinkt wel interessant, ware het niet dat ik dit nooit in mijn muur weg kan werken, die is daar veel te bros en dun voor namelijk.
Het is denk slimmer om het in een koof of vals muurtje weg te werken. Nu kun je er mogelijk nog over nadenken, achteraf ga je het zeer waarschijnlijk nooit meer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb hier een fermacell vloer in de badkamer liggen die waterdicht gemaakt is. Over een houten vloer heen waarbij de planken vervangen zijn door underlayment. Met natte vloerverwarmiming zat ik op 35mm dikte vanaf de houten vloer, zonder natte vloerverwarming kan het nog wel wat dunner met 25mm.

Ik heb het zelf niet zo op electriche vloerverwarming. Ofja, wel wel electrisch met dan via een WP.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
[...]

Nee, ik had er nog nooit van gehoord. Klinkt wel interessant, ware het niet dat ik dit nooit in mijn muur weg kan werken, die is daar veel te bros en dun voor namelijk.
Is ook niet bedoeld om in de muur te fietsen, omdat je er mogelijk onderhoud aan moet verrichten. Dus niet alleen het reinigen van de pijp is een mogelijkheid (wat tot dusver nog niet veel mensen hebben hoeven doen). Maar ook het vervangen als er onverhoopt lekkages zijn ontstaan. Het advies is dus bereikbaar, weggewerkt.
Heb er zelf één en het rendement is gewoon prima, de moeite waard in mijn ogen.
Maar de TVT van bij mij 6 jaar is voor sommige mensen teveel, terwijl je mijn inziens ook meteen een winst pakt om tzt met een warmte pomp beter uit de voeten te komen. Maar dat is een ander onderwerp, maar toch het beseffen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:22
[...]
[...]

Daar had ik inderdaad nog nooit van gehoord, maar die opbouwhoogte klinkt zeker interessant. Dan zit er nog maximaal 2cm hoogteverschil, dus dat zou perfect zijn! Ik kan er zo weinig informatie over vinden vanuit NL, maar hoe doe je dit met je afschot voor de douche? In een zandcement dekvloer verwerk je die direct natuurlijk, wat bij multiplex lastig wordt lijkt me?

Als ik ChatGPT moet geloven kan deze oplossing nog geld en extra dikte ivm vloerverwarming schelen ook :+
Een inloopdouche maken is wat moeilijker met dit systeem dan met zandcement. Het kan wel, Schluter maakt er kant en klare (afschot) platen voor (die je direct kunt betegelen). Dan kun je in de rest van de badkamer ook met cementplaten werken, of je moet even goed rekenenen om het met een ontkoppelings (waterdichte) mat te doen. De eenvoudigere optie is om een douchebak te gebruiken en die direct op de underlayment te leggen. Dan heb je geen inloopdouche maar een minimale opstap.

Op dit youtube filmpje kun je zien hoe het geheel werkt voor een inloopdouche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Piemol schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:13:
[...]

Het is denk slimmer om het in een koof of vals muurtje weg te werken. Nu kun je er mogelijk nog over nadenken, achteraf ga je het zeer waarschijnlijk nooit meer proberen.
Ik ga een klein wandje plaatsen tussen toilet en douche, zodat ik daar twee nisjes in kan maken en de douchewand tegen aan kan plaatsen. Dat wandje wordt ongeveer 30-40 breed en 15 diep. Zou dat voldoende kunnen zijn? Ik heb echt weinig ruimte, dus kan die wand niet dikker maken. Andere mogelijkheden zie ik niet, tenzij ik het boven het inbouwreservoir van het toilet plaats en die wand doortrek (niet mijn voorkeur, wilde daar een plank plaatsen voor een mandje WC papier en een plant bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bobmeister schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Een inloopdouche maken is wat moeilijker met dit systeem dan met zandcement. Het kan wel, Schluter maakt er kant en klare (afschot) platen voor (die je direct kunt betegelen). Dan kun je in de rest van de badkamer ook met cementplaten werken, of je moet even goed rekenenen om het met een ontkoppelings (waterdichte) mat te doen. De eenvoudigere optie is om een douchebak te gebruiken en die direct op de underlayment te leggen. Dan heb je geen inloopdouche maar een minimale opstap.

Op dit youtube filmpje kun je zien hoe het geheel werkt voor een inloopdouche.
Bedankt voor de tips en het filmpje! Ik heb het wat verder onderzocht, en werd daar eigenlijk alleen maar enthousiast van :)

Toch heb ik vandaag de conclusie moeten trekken dat dit geen goede optie is voor mijn situatie: ik wilde aanvankelijk het leidingwerk tussen de vloer maken, maar dat gaat niet lukken. Vandaag wat planken er uit gehaald en ik moet dan gaten maken in draagbalken, en dat helpt niet voor de constructie uiteraard. Erg jammer, had graag een "dunnere" vloer gewild, maar kom dan toch op zandcement dekvloer uit. Dit wil ik met een Easydrain doen, dus kom dan op een opbouw van zo'n 7 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
LankHoar schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:02:
Ik ga een klein wandje plaatsen tussen toilet en douche, zodat ik daar twee nisjes in kan maken en de douchewand tegen aan kan plaatsen. Dat wandje wordt ongeveer 30-40 breed en 15 diep. Zou dat voldoende kunnen zijn? Ik heb echt weinig ruimte, dus kan die wand niet dikker maken. Andere mogelijkheden zie ik niet, tenzij ik het boven het inbouwreservoir van het toilet plaats en die wand doortrek (niet mijn voorkeur, wilde daar een plank plaatsen voor een mandje WC papier en een plant bijvoorbeeld).
De douche WTW zit onder je vloer (een verticale WTW). Dus kijk even of je de afvoer richting een hoek of muur kan, zodat de WTW een verdieping er onder in een koof weggewerkt kan. Het voorverwarmde koude water moet dan tnaar je boiler/warmtebron, of het koude water van je thermostaatkraan. Maar ik weet niet waar je dat hebt.

Kijk:
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2021/08/Aansluitschemas_douchepijp_wtws.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Piemol schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

De douche WTW zit onder je vloer (een verticale WTW). Dus kijk even of je de afvoer richting een hoek of muur kan, zodat de WTW een verdieping er onder in een koof weggewerkt kan. Het voorverwarmde koude water moet dan tnaar je boiler/warmtebron, of het koude water van je thermostaatkraan. Maar ik weet niet waar je dat hebt.

Kijk:
[Afbeelding]
Check, duidelijk! Dan gaat dit hem voor mij niet worden, gezien onder mijn badkamer de woonkamer zit en die al afgewerkt is. Zou sowieso niet graag een koof maken hiervoor op een gekke plek in de woonkamer. Jammer, had dit best wel graag gewild anders, vooral met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:25
LankHoar schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:00:
Op mijn CV aansluiten gaat helaas niet. Dan moet ik leidingen in het zicht maken in de slaapkamer, en dat heb ik juist weggehaald. Ik wilde elektrische vloerverwarming doen, enkel verwarmen wanneer je de badkamer gebruikt.
Ik zou echt adviseren hier verder naar te kijken. Elektrische vloerverwarming is onwenselijk en niet toekomstbestendig. Juist in een badkamer heb je behoefte aan continue verwarming en gemiddeld de hoogste warmtevraag per m2 van de hele woning. Ik zou bij renovatie badkamer ALTIJD inzetten op vloerverwarming. Als dat weinig oppervlakte heeft kan je wandverwarming overwegen (fermacell platen bijvoorbeeld)

Een douche WTW is eeb leuke en goede optie maar die verwarming is veel belangrijker.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
assje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:28:
[...]
Juist in een badkamer heb je behoefte aan continue verwarming
Ga je de hele dag de badkamer verwarmen als je er 5-15 minuten bent om te douchen?
Een infrarood paneeltje zou ook prima kunnen voor die korte periode.
Ik heb wel vloerverwarming in de douche, maar ook een gat van 125mm rond in het plafond naar buiten toe voor ventilatie. Dus ja de vloer is dan niet echt ijskoud te noemen, maar warmstoken doe ik daar maar zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:25
In een gemiddelde woning bevindt de badkamer zoch middenin de woning. Als je de badkamer niet verwarmt dan verwarm je de badkamer dus via de slaapkamers. Het is qua comfort veel beter om met de badkamer de slaapkamers te verwarmen.

Uiteraard kan je met infrarood een beetje extra warmte geven tijdens gebruik maar zou toch de badkamer altijd op 20 graden willen kunnen houden (bouwbesluit vraagt zelfs om 24 graden).

Als je een totaalrenovatie doet zou ik altijd proberen het goed te doen. Dat wil zeggen, ventilatie, verwarming (niet elektrisch) en zo mogelijk douche WTW.

[ Voor 46% gewijzigd door assje op 15-10-2025 21:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
assje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Ik zou echt adviseren hier verder naar te kijken. Elektrische vloerverwarming is onwenselijk en niet toekomstbestendig. Juist in een badkamer heb je behoefte aan continue verwarming en gemiddeld de hoogste warmtevraag per m2 van de hele woning. Ik zou bij renovatie badkamer ALTIJD inzetten op vloerverwarming. Als dat weinig oppervlakte heeft kan je wandverwarming overwegen (fermacell platen bijvoorbeeld)

Een douche WTW is eeb leuke en goede optie maar die verwarming is veel belangrijker.
Ik zou niet weten hoe ik leidingen voor standaadrvloerverwarming bij de CV ketel moet krijgen zonder dat dit overal in het zicht komt, en veel breekwerk met zich meebrengt. Geloof me, als ik overal in de woning vloerverwarming kon realiseren op een betaalbare manier dan had ik dat liever gedaan dan met convectoren te werken :)

Enfin, ik vermoed dat op de eerste verdieping slechts deels verwarmd zal worden; de slaapkamer wellicht als het echt heel koud is in het uur/uren net voor het slapen, en op mijn kantoortje als ik thuiswerk wel redelijk veel in de winter. De badkamer alleen kort rondom het douchen. Ik zal zeker niet de hele 1e verdieping op 20 graden stoken. Op de zolderkamer zit zelfs helemaal geen verwarming meer :)

Pagina: 1