Nieuw vs Nieuwstaat echt zo moeilijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 990 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oroblanco
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-08 00:46
Goedemorgen beste mede-forum Tweakers, het weekend begint, de zon schijnt dus laten we er vooral geen negatief drama post van maken omdat mijn instelling is niet om met mijn vinger naar voren te wijzen hoe sommige het fout doen (ok..een beetje dan, sorry), maar ik wijs omhoog om te attenderen dat sommige het misschien beter kunnen doen. Omdat dit onderwerp al vaker besproken is maar of genegeerd wordt, of misschien onbewust "overtreden" blijft worden is misschien een geheugen update nodig zoals mijn post.
Met mijn zoektocht naar een nieuw artikel kom ik op de andere grote bekende aanbieders van nieuwe en tweede hands artikelen 80% foute omschrijvingen tegen nadat ik mijn zoektocht heb gefilterd. Als er dan van de 1000 nog 800 overblijven is mijn aankoopwens nog steeds door de bomen niet te zien omdat dit het laatste filter was.
Tweakers groter dan genoemde site's op veel punten heeft ook een Vraag en Aanbod gedeelte, waarbij ik persoonlijk de beoordeling van een verkoper meer in geloof dan al die andere site's, helemaal als ze 100% positive feedback hebben en je een kijkje neemt in het verkoop verleden wat allemaal €25,- waard in geld artikelen zijn geweest maar deze verkoper nu ineens een Antiek Japans Zwaard voor €12500,- te koop heeft staan.
Terug naar Tweakers , na hier gefilterd tenhebben is het resultaat makkelijker te zien omdat er minder aanbod is, maar waarom juist hier wat toch een hoger niveau is door o.a meer kennis van zaken, sws meer info op de artikelen, ook onjuiste beschrijvingen staan is me een raadsel?
Om niet persoonlijk en makkelijk te achterhalen wie ik bedoel zal ik niet vertellen wat voor artikel ik zoek, maar als het meer dan een jaar is gebruikt, en om wat voor reden niet te zien is, dan is dit nieuwstaat of mint. Niet nieuw! Met de gedachten dat ik het misschien fout heb en via een zoekmachine Nieuw vs Nieuwstaat opzocht kwam ik tussen de resultaten een oud 2023 Topic tegen van Rhinosaur die toen ook dit aankaarte en ik kon daar niet meer op reageren helaas. Ongelooflijk hoe velen daar de betekenis van nieuw fout hebben, waarschijnlijk aanbieders van nieuwe artikelen? Haha! Maar ik weet 100% zeker dat dezelfde personen bij aankoop van een laten we zeggen peer laptop, de verkoper uit de glazen vitrine de bovenste doos pakt die geen seal heeft en al open is geweest terwijl je ziet dat alle anderen daaronder wel geseald zijn je de doos vd verkoper niet betaald en mee naar huis neemt, zelfs niet met argumenten als 10m geleden geopend of "ik heb zelf ook een open doos peer laptop gekocht" zullen niet helpen. WEL als de prijs dusdanig lager is wat het aantrekkelijker maakt, dan is het nieuwstaat, en geen nieuw. Mijn smartphones gaan vanaf openen doos in een case plus screen protector, ik laat het nooit vallen en na een jaar zijn er nog steeds geen gebruikerssporen, mint of nieuw, niet nieuw. Gelukkig kwam er in dat topic van 2023 een reactie van moderator Microkid die duidelijk maakte wat velen blijkbaar denken is niet hoe Tweakers het ziet en de uitleg van nieuw is ongebruikt in oem doos in seal, niet getest dus. (Autodealers verkopen de auto waarvoor testritten zijn gebruikt ook niet als nieuw of met een nieuwprijs).
Helaas gaan steeds meer en meer aanbieders de verkeerde en daarom oneerlijke concurentie kant op. Particulier en zakelijk. GSM-A.... Reclame.. Heeft ook onder elke telefoon oneerlijke prijzen staan met vanaf prijzen op Ama... Waarna je kijkt op de aanbieders site en de helft Refubished is, vervelende is dat dit vaak moeilijk te zien is waardoor mensen denken dat het de goedkoopste is en achteraf zien dat het een tweede of meer hands artikel gaat. 80% stuurt terug, 20% is gewonnen door te concureren in een helaas grijs gebied maar we met slechte bedoelingen. De eerlijke aanbieder heeft misschien niet 20% daardoor verloren, omdat vd 20% er misschien weer 10% geen aankoop zou doen tegen zijn prijs, maar wel 10% verloren dat best groot kan zijn.
Laat Tweakers next level blijven waar naast de vele hoog geprezen topics ook het Vraag en Aanbod topic eerlijk en transperant wordt. Niet dat moderators beter moeten gaan controleren, daar ligt het probleem niet, de oorzaak is elke verkoper die zijn artikel filtert onder de onjuiste resultaten. In de omschrijving kan wel aangegeven worden dat het artikel in nieuwstaat, echt bijna nieuw is op de seal na en met andere argumenten. Maar een laptop van 13mnd oud is niet nieuw! _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@oroblanco welkom op het forum.

Om heel eerlijk te zijn is mij het niet helemaal duidelijk wat je nu met dit topic wilt doen. Ik vond het lastig om helemaal door de tekst heen te gaan om te kern te vinden, maar als ik toch een poging mag doen.

Je baalt van het feit dat V&A producten soms als nieuw worden gemarkeerd, maar in werkelijkheid zou het nieuwstaat of gebruikt moeten zijn, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oroblanco
Op een site als Tweakers hoort inderdaad geen 13mnd oud product onder "Nieuw" te staan nadat je de resultaten hebt gefilterd.
Niks met balen te maken, eerder met onjuiste informatie en daardoor ook oneerlijke concurentie met verkopers die zich wel aan de Tweakers regels houden.

Zelfs na uitleg van Tweakers in aangehaalde post van 2023 die geen lap tekst bevat maar kort en (ook niet blijkbaar) duidelijk is, blijven sommige verkopers de regels en defenitie van "Nieuw" jaren later nog steeds te negeren.

Maar als Tweakers afgelopen tijd er wel een andere definitie aan heeft gegeven, dan BAAL ik idd die gemist te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oroblanco
p.s Bedankt voor de welkom, mijn oude inlog destijds kwijt en dacht met deze me al te hebben voorgesteld, blijknaar niet en excuus daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

Maar is dit dan een oproep aan alle Tweakers, of aan Tweakers.net?
Ik denk dat je het maar zal moeten accepteren. Op elk platform waar gebruikers zelf advertenties kunnen plaatsen heb je dit probleem, en dat ga je niet veranderen door een muur van tekst op een forum te bouwen..

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer het te begrijpen (gedeeltelijk); nieuw vs nieuwstaat is wat mij betreft een beetje hetzelfde als nieuw vs tweedekans; zoals een aantal winkels dat tegenwoordig noemen.

Het produkt is "kortstondig" gebruikt, al dan niet via WKOA, binnen alle wettelijke tijd en duur van het gebruik. Dan is het inderdaad niet nieuw maar nieuwstaat / tweedekans. Of prijs en conditie dan "voor de koper" overeenkomen, daar ga ik niemand in zijn portomonnee voor aankijken.

Echter, en ik ga niet de lap tekst uitsplitsen naar specifieke voorbeelden maar ik heb hier in de kast een KPN Experiabox liggen. Bijna 10 jaar oud. Nieuw. Maar als ik het goed begrijp "kan" dat helemaal niet want leeftijd heeft iets te maken met hoe erg/lang iets gebruikt is?

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2025 13:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

oroblanco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:40:
Op een site als Tweakers hoort inderdaad geen 13mnd oud product onder "Nieuw" te staan nadat je de resultaten hebt gefilterd.
Niks met balen te maken, eerder met onjuiste informatie en daardoor ook oneerlijke concurentie met verkopers die zich wel aan de Tweakers regels houden.

Zelfs na uitleg van Tweakers in aangehaalde post van 2023 die geen lap tekst bevat maar kort en (ook niet blijkbaar) duidelijk is, blijven sommige verkopers de regels en defenitie van "Nieuw" jaren later nog steeds te negeren.
Heb je toevallig ook een linkje naar deze aangehaalde post? Dan hoeven we niet allemaal te gaan zoeken naar een bepaalde post uit 2023.

Desalniettemin is het beleid rondom nieuw/tweedehands/nieuwstaat voor zover ik weet niet veranderd. Mochten er dus advertenties zijn die overduidelijk niet de juiste 'status' hebben, mag je die altijd melden via de rapporteer knop bovenin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:46
Dit is toch niet te lezen? Waarom deel je de startpost niet op in paragrafen, alinea's etc? Gebruik interpunctie zoals het bedoeld is en je bericht komt al een stuk leesbaarder over. Daarnaast spring je van de hak op te tak. Ik kan normaal erg lang mijn focus vasthouden bij het lezen maar hier lukt het me echt even niet.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rens-br schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Heb je toevallig ook een linkje naar deze aangehaalde post? Dan hoeven we niet allemaal te gaan zoeken naar een bepaalde post uit 2023.

Desalniettemin is het beleid rondom nieuw/tweedehands/nieuwstaat voor zover ik weet niet veranderd. Mochten er dus advertenties zijn die overduidelijk niet de juiste 'status' hebben, mag je die altijd melden via de rapporteer knop bovenin.
volgens mij zal dat deze moeten zijn

Wanneer nieuw of nieuwstaat? Wat zijn de regels?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@oroblanco vindt dat verkoper(s) op V&A vlekkeloos, onfeilbaar en 100% correct hun waren, prijzen, omschrijving en "staat" moeten invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:46
MAX3400 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

@oroblanco vindt dat verkoper(s) op V&A vlekkeloos, onfeilbaar en 100% correct hun waren, prijzen, omschrijving en "staat" moeten invullen.
Grappig dat jij mijn post afkort tot TL;DR; (want dat had ik niet geschreven. Maar dat was wel wat ik dacht.)
Thanks voor de samenvatting.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik mis echt een TL;DR
Het spijt me zeer, maar zo'n lap tekst met zinnen over 3-4 regels ga ik echt niet lezen. Misschien kun je het even laten samenvatten door een AI?

Edit:
Samengevat:
* Veel verkopers gebruiken onterecht de term **"nieuw"** voor gebruikte producten.
* **"Nieuw" = ongebruikt, geseald, niet getest**, aldus ook een moderator.
* Zelfs op Tweakers komen misleidende omschrijvingen voor.
* Dit maakt zoeken en filteren lastig en oneerlijk voor eerlijke verkopers.
* Oproep aan verkopers: wees transparant, gebruik correcte termen.

[ Voor 72% gewijzigd door Ramon 73 op 29-08-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oroblanco
Ik heb me blijkbaar vergist in mijn aangehaalde vergelijking tot andere sites als MP en Ebay. Daar zijn beoordelingen niks waard doordat het naast online te koop ook niet waterdicht is. Nergens zeg ik dat Tweakers vlekkeloos moet zijn, maar als ik reviews over niewe artikelen lees, of andere topics zijn deze vaak vol met nuttige info etc.
Dan met de stok blijven slaan op mijn lap tekst, die ik voordat jullie daar over reactie's konden plaatsen had ik al kort samengevat. Blijkbaar heb ik tegen de vaste kern van Tweakers forum leden geschopt?

Het 2023 wat aangehaald is door mij en een ander was idd wat ik bedoelde, die was heel kort en duidelijk, of toch niet aangezien we jaren verder in dezelfde situatie zitten.

Blijf vooral over de lap tekst zeuren, zoals in mijn eerste regel daar, ik had geen intentie aan te vallen, maar wel even erop te attenderen.

Oh, en als je iets 10jr in de kast heb liggen maar nooit uitgepakt en in seal is, heet dat New Old Stock, totaal onbekend natuurlijk....

Blijf lekker 13 maanden laptops verkopen voor nieuw zoals ze op MP en Ebay doen, iets met schapen, ipv stand alone wat Tweakers gelukkig op andere topics wel is.

[ Voor 5% gewijzigd door oroblanco op 29-08-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

oroblanco schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:
maar als ik reviews over niewe artikelen lees, of andere topics zijn deze vaak vol met nuttige info etc.
Wat is de correlatie tussen een review en of een topic bestaat en je daarna een item nieuw / nieuwstaat / gebruiksporen kan vinden?

Het kan ook zijn, maar ik zal het mis hebben, dat je nogal snel overslaat dat er particuliere verkopers zijn, particuliere handelaren en zakelijke verkopers. Die hebben allen een andere insteek en "verwachting" hoe ze met prijzen en omschrijving omgaan. Je zegt zelf al "Markttplaats". Ik begrijp je tekst over MP/EB/ etc nog steeds niet helemaal maar oke.
Blijkbaar heb ik tegen de vaste kern van Tweakers forum leden geschopt?
...
Oh, en als je iets 10jr in de kast heb liggen maar nooit uitgepakt, is dat New Old Stock, maar ook dat zal ik fout hebben natuurlijk. Blijf lekker 13 maanden laptops verkopen voor nieuw zoals ze op MP en Ebay doen, iets met schapen, ipv stand alone.
Wat wil je nu bereiken? Een punt maken of inderdaad schoppen? Er zijn tienduizenden voorbeelden te bedenken in deze wereld dat iets van 2, 5, 10 of 50 jaar oud maar nieuw meer waard is of meer verzameld wordt. Als je dat dan meteen afdoet met "ik noem het anders" en "blijf lekker....schapen", dan komt dat zeker niet constructief noch vriendelijk over.

Ik zal mijn Experiabox niet als verzamelobject zien maar een goede fles whisky, een Star Wars collectible of een originele filmposter; alles is meer waar of duurder te verkopen als het nieuw, in verpakking, ongebruikt maar "ontieglijk" oud / vintage' is.

Ieder zijn ding overigens maar ik vind wel dat je van de hak op de tak springt. Toch niet voldoende (voor mij) duidelijk uitlegt waar de ergernis nu zit. En daarmee je (mogelijk valide) argumenten zelf weer negatief beinvloed door een paar zinnen later er iets van te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 29-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oroblanco
In jouw eerste reactie ik citeer, produkt is "kortstondig" gebruikt, al dan niet via WKOA, binnen alle wettelijke tijd en duur van het gebruik. Dan is het inderdaad niet nieuw maar nieuwstaat / tweedekans.

Is wat ik bedoel maar niet wordt gevolgt in Vraag en Aanbod.

Daarna jouw in de kast liggende is als we van ongeopend.en in seal uitgaan, new old stock, wel geopend en 1x maar gebruikt, nieuwstaat.

Mijn vb laptop 13 maanden oud is niet in de doos en seal.

Kort genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door oroblanco op 29-08-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Denk dat ik stop met vragen; als "geopend en 1x gebruikt" in jouw ogen nieuwstaat is, kan er dus niemand ter wereld een nieuwe auto kopen. Alle auto's zijn af fabriek meermaals geopend (deur), gebruikt (enkele km naar vrachtauto, trein en/of boot), verplaatst bij dealer voor aflevering.

Voorbeelden te over; jij een mening. Ik een mening. Fijn weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oroblanco
Als ik het 2023 een update to reminder had kunnen geven had ik dit echt gedaan. Ik ben de Nederlandse taal niet machtig genoeg vandaar de ellenlange tekst...

Het is gewoon vervelend als ik een laptop zoek, filter op Nieuw er dan van de 16 minder dan de helft nieuw zijn.

Omdat ik nu wel begrijp dat in NL soms nieuwstaat ook nieuw is zal ik het niet accepteren, maar wel accepteren dat ik er niks aan kan doen 😂!

Ondanks, en welgemeend een fijn weekend gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Het beleid zoals Wanneer nieuw of nieuwstaat? Wat zijn de regels? omschreven geldt nog steeds. Als je advertenties ziet die in jou ogen niet kloppen mag je die rapporteren dan kunnen we daar naar kijken.

Een discussie topic zoals dit gaat het probleem niet oplossen en aangezien er nu alleen over de vorm wordt gesproken ga ik dit topic sluiten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.