Wanneer nieuw of nieuwstaat? Wat zijn de regels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhinosaur
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nou zie ik in de FAQ dat er een boel regels tussen staan waar sowieso niet op wordt gelet en dat is op zich fijn. Een beetje slack is altijd goed. Ik vraag me alleen af hoe het zit met productstaat.

Ik zie regelmatig als ik filter op 'nieuw' producten die toch niet nieuw zijn. Ze kunnen er nieuw uitzien, maar dat maakt ze niet nieuw. Kan ik opmaken dat 'nieuw' betekent in de seal/verpakking en 'nieuwstaat' betekent opengemaakt/aangezet, maar ongebruikt?

Is dit iets wat op gevoel wordt ingevuld. Ik kom soms tegen dat ik op nieuw filter en dat 80% van het aanbod niet nieuw is (volgens mijn definitie hierboven), soms ook gewoon 2/3 jaar oud. Wat is de richtlijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:10
Nieuw is( hooguit aangezet om te testen/bekijken )

Nieuwstaat is gebruikt maar wel een dus een nieuwstaat. ( beter genoemd zo goed als nieuw )

Dat iets 3 jaar in een doos is, maakt het niet oud. ( in een winkel koop je ook vaak spullen wat er ook al een lange tijd al ligt )

[ Voor 37% gewijzigd door corporalnl op 06-07-2023 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Nieuw is niet of nauwelijks gebruikt zoals @corporalnl aangeeft.
Nieuwstaat: het gebruikte ziet er zo goed uit dat als je het niet zou weten het voor nieuw zou doorgaan.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht is het handig dat wij als Tweakers even onze visie mogen geven?

Nieuw = ongebruikt en in de originele verpakking en seal. Het product is niet gebruikt om te testen, aangezien het dan gebruikt is, uitgepakt is geweest of uit de seal gehaald is.
Nieuwstaat = licht gebruikt, bijv. om te beoordelen/testen/gebruiken, echter is de verpakking geopend geweest, uit de seal gehaald, enz. Verder optisch in uitmuntende staat.

Dat komt dus overeen met de definitie die @Rhinosaur ook aanhaalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 04-08-2023 20:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
Ga er maar vanuit dat 95% (of meer?) van wat als nieuwstaat is omschreven dat niet is, "zo goed als nieuw" is nog erger is mijn ervaring.

Eerste hit bij voedingen (zoek ik eentje toevallig momenteel) van @nachtuil
v&a aangeboden: Gigabyte P1000GM - 80 Plus Gold 1000W
Maar mist kabels als ik de omschrijving lees.

Is ook niet op te handhaven lijkt me vanuit Tweakers, ook al zou alles gemeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtuil
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:08
I mean, wanneer het stickertje nog zichtbaar is op de voeding, is dit toch dergelijk nieuwstaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQDD4xlvd3wI1EN6o63Nmyy5mV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckrmozTExZz0aBudrWzUXZO5.jpg?f=fotoalbum_large

Naar mijn mening is het belangrijkst dat alles duidelijk in het desbetreffende advertentie wordt omschreven. Zo heeft de koper duidelijkheid over het artikel dat hij/zij overneemt.

[ Voor 22% gewijzigd door nachtuil op 16-07-2023 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Misschien is het beter om er of andere namen aan te geven of kleine uitleg bij de 2 termen?

De 2 termen lijken ook op internet (webshops, bva etc) in verschillende contexten gebruikt te worden, 'nieuw' wordt veelal gebruikt 'als nieuw' (maar is het dus niet), maar dat is dus niet dezelfde betekenis dit product is 'nieuw'.

Want @Microkid toch gaan jullie definities uit elkaar mbt 'nieuw', jij zegt 'ongebruikt met seal', waar @Rhinosaur zegt 'aangezet om te testen', ergo zonder seal.

Even lomp gezien met cijfers:
10. ongeopend, seal, etc.
9. geopend, seal weg, uit doos gehaald.
8. getest/gedraaid, zegmaar 'wkoa'
7. gebruikt, maar 'zo goed als nieuw'
6. kort gebruikt, minimale gebruiksporen.
etc
etc
etc.

Ik heb tijd geleden mijn Series X verkocht als staat 'nieuw', dat is niet 'even aangehad of uit doos gehaald', nee, letterlijk seals en alles nog op de doos, ongeopend. Gelijktijdig stond er een Series X te koop in staat 'nieuw' maar deze was aangezet om te testen of deze werkte. Lomp gezien zeg je dus dat beide 'nieuw' zijn, maar in cijfers was de mijne een 10 maar de ander dus een 9 (of een 8).

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 16-07-2023 15:19 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyXS
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-07-2023
nachtuil schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:16:
I mean, wanneer het stickertje nog zichtbaar is op de voeding, is dit toch dergelijk nieuwstaat?

[Afbeelding]

Naar mijn mening is het belangrijkst dat alles duidelijk in het desbetreffende advertentie wordt omschreven. Zo heeft de koper duidelijkheid over het artikel dat hij/zij overneemt.
Zo werkt het niet, het stickertje kan er 10 jaar op zitten en de voeding ondertussen 5000 uur in een cryptominer op de teller hebben of elders vol onder krassen zitten. Zonder factuur met daarop overeenkomend serienummer valt het ook niet te bewijzen.

Nieuw = nieuw en ongeopend, in seal of aantoonbar met nul uur op de teller.

"Zo goed als nieuw" mag wat mij betreft in zijn geheel weg. Het is of nieuw, of gebruikt, of defect.
Op Marktplaats is het nog erger - daar is het de standaard instelling als je iets vanaf je smartphone aanbiedt, zo kun je dus onbewust een apparaat met defecten als 'zo goed als nieuw' aanbieden als je even niet oplet.

[ Voor 4% gewijzigd door JunkyXS op 16-07-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtuil
JunkyXS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:28:
[...]

Zo werkt het niet, het stickertje kan er 10 jaar op zitten en de voeding ondertussen 5000 uur in een cryptominer op de teller hebben of elders vol onder krassen zitten. Zonder factuur met daarop overeenkomend serienummer valt het ook niet te bewijzen.

Nieuw = nieuw en ongeopend, in seal of aantoonbar met nul uur op de teller.

"Zo goed als nieuw" mag wat mij betreft in zijn geheel weg. Op Marktplaats is het nog erger - daar is het de standaard instelling als je iets vanaf je smartphone aanbiedt, zo kun je dus onbewust een apparaat met defecten als 'zo goed als nieuw' aanbieden als je even niet oplet.
Fair point, nieuwstaat blijft alhoewel gewoon relevant dan.

Zo goed als nieuw kan zijn dat het artikel zo goed als nieuw functioneert of zo goed als nieuw wordt verkocht (dus incl. alle toebehoren etc) kan voor verwarring zorgen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:17
nachtuil schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:16:

Omschrijving is zeker leidend in mijn ogen; maar zeker op Marktplaats (waar automatisch de beste staat is aangevinkt bij het aanmaken van een advertentie) heb je niets aan de staat van het product en ook hier op V&A omschrijft het meerendeel het te rooskleurig.

Overigens kwam ik jouw ad als eerste tegen aangezien ik toevallig naar voedingen aan het kijken ben, dat we verschillen van mening over "nieuwstaat" moge duidelijk zijn; dat stickertje zegt niets over draaiuren + je mist kabels (overigens ook wel af te leiden uit je prijzen).

Ik ga er tegenwoordig bij tweedehands aankopen gewoon van uit dat het tegenvalt; dat scheelt een hoop ergernis van mezelf en bij ophalen kun je het beoordelen. Beter nog heel die staat weghalen, alleen nieuw als optie houden voor mensen die daar specifiek naar op zoek zijn. Dan worden de omschrijvingen in de ads vanzelf beter. Hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtuil
Dagion schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:35:
[...]

Omschrijving is zeker leidend in mijn ogen; maar zeker op Marktplaats (waar automatisch de beste staat is aangevinkt bij het aanmaken van een advertentie) heb je niets aan de staat van het product en ook hier op V&A omschrijft het meerendeel het te rooskleurig.

Overigens kwam ik jouw ad als eerste tegen aangezien ik toevallig naar voedingen aan het kijken ben, dat we verschillen van mening over "nieuwstaat" moge duidelijk zijn; dat stickertje zegt niets over draaiuren + je mist kabels (overigens ook wel af te leiden uit je prijzen).

Ik ga er tegenwoordig bij tweedehands aankopen gewoon van uit dat het tegenvalt; dat scheelt een hoop ergernis van mezelf en bij ophalen kun je het beoordelen. Beter nog heel die staat weghalen, alleen nieuw als optie houden voor mensen die daar specifiek naar op zoek zijn. Dan worden de omschrijvingen in de ads vanzelf beter. Hoop ik ;)
Persoonlijk test ik spul gewoon uitgebreid als ik wat tweedehands koop, bij twijfel ga ik voor nieuw :)
Pagina: 1