Nepkortingen Aliexpress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:55
Ik heb gistermiddag melding gemaakt van nepkortingen van Ali bij uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Tray, en kreeg zojuist bericht dat deze melding verwerkt zou zijn. Niet dus.

https://nl.aliexpress.com...867502327%21afff%21%21%21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGgdCcyB_oxNLMGv2RD1meQqnZQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hGUxMoV3aGyHEDO3NT92PuLr.png?f=user_large

Deze hele store zit vol met dit soort dark patterns: https://nl.aliexpress.com...3&sortType=bestmatch_sort

Vanuit het ali-topic is er vooraf meermaals aangegeven dat dit zou gaan gebeuren, en is er aangegeven dat hier op gehandhaafd zou worden. Het benadeeld letterlijk elke consument d.m.v. nepinformatie:
Onze rol als Tweakers is het signaleren van structurele problemen bij een webshop, waarbij een groot aantal consumenten wordt benadeeld. In zulke gevallen zullen we, zoals we in het verleden hebben gedaan, ingrijpen.
Deze onzin zie je bij veel producten welke daar verkocht worden. Zo even een greep uit de lijst:

uitvoering: Sony WH-1000XM4 (Blauw)
https://nl.aliexpress.com...534278639%21afff%21%21%21

uitvoering: OnePlus Pad 3, 12GB ram, 256GB opslag Blauw
https://nl.aliexpress.com...309935586%21afff%21%21%21

uitvoering: DJI Osmo Mobile 7p Stabilizer
https://nl.aliexpress.com...446454285%21afff%21%21%21

Wat is nu het beleid? Als hier namelijk niet op gehandhaafd wordt vind ik het at best onhandig dat hierin gefaciliteerd wordt.

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 30-08-2025 20:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
Na het zien van dat topic maakte ik de melding gisteren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-09 23:26
Ik neem alle kortingen nooit serieus en negeer ze compleet. Nooit degene geloven die zijn eigen vlees keurt. De huidige prijs is de prijs, en het maakt mij niet uit wat het een dag, week, maand of jaar geleden was of wat de aanbieder zelf claimt. Als het aanbod maar goed is ten opzichte van de concurrentie en/of ander huidig aanbod.

En hetzelfde vertel ik al mijn bekenden, niet blind staren naar korting en nooit geloven, altijd prijs vergelijken met andere aanbieders (laagste prijs en/of betere service) en ook andere producten (prijs per performance, of prijs per <gewenste eigenschap>).

Ook "kortingshoppen" doe ik zelf absoluut nooit aan. Als ik iets nodig heb dan ga ik op onderzoek uit. Ik koop niet omdat iets "in de aanbieding is" (en ik het vervolgens niet nodig heb).

Beetje zelfdiscipline en alles met een grote korrel zout nemen helpt veel tegen die darkpatterns en illegale activiteiten.

[ Voor 22% gewijzigd door grasmanek94 op 29-08-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
@grasmanek94 Het is een dark pattern om mensen er van te overtuigen dat ze een extra goede deal krijgen. Dat jij en ik snappen dat het hartstikke nep is is mooi, maar helaas snapt niet iedereen dat. Het feit dat jij (en ik) anderen hier op moeten wijzen onderstreept dat.

Vanuit het ACM is het al een aardige tijd verboden, vanuit Tweakers zou er gehandhaafd worden op zaken welke veel (in dit geval; alle) consumenten benadeeld. Ik stoor mij dan ook aan het feit dat er na een handhavingsverzoek niks gedaan is.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik denk oprecht niet dat wij (Europa) iets daar tegen kunnen doen, het punt zit niet in wetgeving maken maar in handhaving. Mensen die hiermee bezig zijn hier (T.net, Europa) hebben hartstikke goede ideeën en goed bedoelde intenties, maar handhaving ontbreekt gewoon.

We kunnen alleen ons best doen om onze naasten te leren zich niet blind te staren op kortingen.

[ Voor 3% gewijzigd door grasmanek94 op 29-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
grasmanek94 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:27:
Ik denk oprecht niet dat wij (Europa) iets daar tegen kunnen doen, het punt zit niet in wetgeving maken maar in handhaving. Mensen die hiermee bezig zijn hier (T.net, Europa) hebben hartstikke goede ideeën en goed bedoelde intenties, maar handhaving ontbreekt gewoon.

We kunnen alleen ons best doen om onze naasten te leren zich niet blind te staren op kortingen.
Handhaving ontbreekt, maar als je het niet faciliteert is er ook een stuk minder handhaving nodig.
Denk dat er een stuk minder aankopen gedaan worden bij dit soort winkels als de PW ze niet opneemt.

Als je nu op deze processor zoekt komt de PW als eerste hit op Google eruit. Denk dat veel mensen met "minder ervaring" dan denken: oh Tweakers, dan zal het wel goed zijn!

Maar goed, die discussie is vaker gevoerd. De zak geld is groter dan het consumentenbelang.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik weet niet hoe anderen erin staan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4ZoQ5WtxwKhZ34dGfb_X32dcaQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qz0izEKq0yv0rgBirJMVnVPe.png?f=user_large

Maar als ik voor een paar euro meer bij een Nederlandse webshop iets kan kopen dan heeft dat zeker de voorkeur i.v.m. afhandeling mogelijke garantie -- ook dat probeer ik anderen steeds uit te leggen.

Inderdaad zal hier ook veel om geld draaien, zeker voor T.net, maar niks weerhoudt ons om in de forum posts bij wishlists ook opmerkingen te blijven maken over "let ook op garantieafhandeling, ga niet voor 5 euro je lokale garantie wegooien" :).

Wat betreft aliexpress garantie heb ik er nul vertrouwen in, dus ik zou alleen een product kopen als het op zijn minst de helft goedkoper is (vergeleken met prijzen in NL, zodat ik mijn eigen garantie kan verzorgen als het kapot gaat, door het nogmaals te kopen), of nergens in NL beschikbaar is, die mening/aanpak is mijn naasten ook niet ontgaan :D

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 29-08-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

D4NG3R schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:26:
...vanuit Tweakers zou er gehandhaafd worden op zaken welke veel (in dit geval; alle) consumenten benadeeld...
Genuanceerd: sommige zaken waardoor "Tweakers" worden benadeeld, op of via de site van Tweakers.net, lijken erg moeizaam tot niet bespreekbaar te zijn.

Hoop dat jouw signaal dit keer wel beter wordt opgepakt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
MAX3400 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Genuanceerd: sommige zaken waardoor "Tweakers" worden benadeeld, op of via de site van Tweakers.net, lijken erg moeizaam tot niet bespreekbaar te zijn.

Hoop dat jouw signaal dit keer wel beter wordt opgepakt :)
En als ze bespreekbaar zijn dan is het niet duidelijk wat de (vervolg)afspraken zijn -- als die überhaupt gemaakt zijn, bijvoorbeeld Misleiding Megekko actie

De grotere webshops maken wel eens fouten (en ik heb ook zo mijn meningen over wat ik niet vind kunnen); maar mij is nooit opgevallen dat ze daar transparant op worden afgerekend. Dus geen speciale behandeling voor AliExpress zou in lijn vallen en consistent zijn met wat T.net tot nu toe doet (wat zowel een voordeel als nadeel kan zijn, consistentie en voorspelbaarheid is wel fijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik heb toch van de week (dinsdag) precies deze processor bij alie gekocht voor 112,- waar nog een kortingscode overheen ging en 102,- euro heb betaald. Via cashbackxl ook een 12 euro gehad, moet nog verwerkt worden wat meestal een maandje of 4 duurt. 90 euro voor een 5700g via AliExpress vind ik geen slechte deal!

Tevens na 2 dagen binnen en al werkende in de pc.

Toevoeging: geleverd door een Amazon busje!?

[ Voor 6% gewijzigd door plaspvd op 29-08-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Het gaat niet om of iets wel/niet geleverd wordt en/of hoe duur deze zijn.

Het gaat om het gebrek aan handhaving bij producten in de P/W waarbij verboden dark patterns worden gebruikt om consumenten op een manipulatieve manier te overtuigen van een veel mooiere prijs dan dat deze daadwerkelijk is.

Of dat nu bij een Aliexpress, Coolblue of veel kleinere webwinkel gebeurt maakt mij niet uit - je komt er vanuit de P/W.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-08-2025 14:23 ]

Pagina: 1