[Marktplaats] Wat wordt er doorgegeven aan de BD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:48
Is het nu inmiddels al duidelijk hoe Marktplaats bepaalt wanneer iets een transactie is
die potentieel moet worden doorgegeven aan de belastingdienst?
Is dit pas wanneer er wordt afgerekend via hun eigen interne betalingsysteem?
Wanneer je iets verkoopt en dit wordt opgehaald of eventueel buiten mp om verzonden en via tikkie afgerekend dan kunnen ze het toch nooit als transactie kenmerken? Zeker niet als je aanvinkt ‘niet verkocht via marktplaats’ bij het verwijderen van de advertentie.
Of denkt iemand hier anders over?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:06

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Morales79 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:12:
Is het nu inmiddels al duidelijk hoe Marktplaats bepaalt wanneer iets een transactie is
die potentieel moet worden doorgegeven aan de belastingdienst?
Is dit pas wanneer er wordt afgerekend via hun eigen interne betalingsysteem?
Wanneer je iets verkoopt en dit wordt opgehaald of eventueel buiten mp om verzonden en via tikkie afgerekend dan kunnen ze het toch nooit als transactie kenmerken? Zeker niet als je aanvinkt ‘niet verkocht via marktplaats’ bij het verwijderen van de advertentie.
Of denkt iemand hier anders over?
Nee en dat weten zelf ook amper.

Feit is de Belâstingdienst hier heeft 0,0 interesse in iedereen die 2000 en 10 euro heeft verkocht door te lichten (levert 0,0 op)

Feit is als jij iets verkoopt wat je daarvoor voor meer hebt gekocht maak je namelijk geen "winst" of dat nou 2k is of 4k maakt niet uit.

De 2K ondergrens is Europees bepaald.

Belâstingdienst is nooit de interesse verloren in personen die structureel ingekochte spullen doorverkopen voor een hogere prijs maar goed dan moet je ook een omzet hebben per maand van een goed maand inkomen en bewust spullen inkopen puur voor de weder verkoop.

Disclaimer: Dit is geen financieel advies,lenen kost geld, lees je zelf in, geloof niet alles op facebook

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
42dpi schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:39:
[...]

Nee en dat weten zelf ook amper.

Feit is de Belâstingdienst hier heeft 0,0 interesse in iedereen die 2000 en 10 euro heeft verkocht door te lichten (levert 0,0 op)

Feit is als jij iets verkoopt wat je daarvoor voor meer hebt gekocht maak je namelijk geen "winst" of dat nou 2k is of 4k maakt niet uit.

De 2K ondergrens is Europees bepaald.

Belâstingdienst is nooit de interesse verloren in personen die structureel ingekochte spullen doorverkopen voor een hogere prijs maar goed dan moet je ook een omzet hebben per maand van een goed maand inkomen en bewust spullen inkopen puur voor de weder verkoop.

Disclaimer: Dit is geen financieel advies,lenen kost geld, lees je zelf in, geloof niet alles op facebook
Mijn vraag gaat niet om de achtergrond en interpretatie van de wet door de belastingdienst maar puur technisch wanneer marktplaats iets als een transactie kan kenmerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Morales79 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

Mijn vraag gaat niet om de achtergrond en interpretatie van de wet door de belastingdienst maar puur technisch wanneer marktplaats iets als een transactie kan kenmerken.
Klinkt meer dat je wil weten om triggers van Marktplaats te ontwijken, als de Belåstingdienst vermoedens heeft dat je niet zuiver bezig bent gaan ze niet zitten te wachten op een melding van marktplaats

Vraag je zelf eerst af ben je zakelijk bezig met verkoop van goederen of diensten definitie staat gewoon op de website van de belâstingdienst.

Die grens van 2000 op welke manier dan ook bepaald of gezien is niet relevant als je niet zakelijk bezig bent en dan is 30 advertenties of 2K geen grens dat je in eens iets verschuldigd bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

[...]

Dat is simpel. Dat kunnen ze alleen wanneer het via hun betalingssysteem is afgehandeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

maar puur technisch wanneer marktplaats iets als een transactie kan kenmerken.
Elke advertentie die je plaatst zal (mogelijk) als transactie worden aangemerkt, zelfs als een advertentie volgens 'jou' helemaal niet verkocht is.

Stel je verhandeld auto's en denkt slim te zijn door alles buiten marktplaats te houden, je buurman handelt wel via marktplaats, dan meld jij 30 advertenties af zonder verkoop, je buurman heeft vergelijkbare advertenties (prijs/views/...) en verkoopt er 10 van de 30.
De belastingdienst is op zoek naar mensen die niet eerlijk alles aangeven, wie denk je dat de controle krijgt? ;)

Of je zet een advertentie neer voor een mooie zelf gemaakte tafel en die advertentie herplaats je elke 2 weken. Je krijgt ondertussen tientallen berichten, maar je verkoopt niks.

Neem maar van mij aan dat de Nederlandse belastingdienst, bij het grootste handelsplatform van Nederland af en toe echt wel iets verder kijkt dan 'x & y'. Dat zal ook categorie afhankelijk zijn.
Plus, ALS je een controle krijgt, en je hebt voor €10.000 aangeboden en voor €0 verkocht, maar je hebt voor €8.000 Tikkie's gekregen ze echt wel doorvragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

mjl

Ugh

TheGhostInc schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Elke advertentie die je plaatst zal (mogelijk) als transactie worden aangemerkt, zelfs als een advertentie volgens 'jou' helemaal niet verkocht is.

Stel je verhandeld auto's en denkt slim te zijn door alles buiten marktplaats te houden, je buurman handelt wel via marktplaats, dan meld jij 30 advertenties af zonder verkoop, je buurman heeft vergelijkbare advertenties (prijs/views/...) en verkoopt er 10 van de 30.
De belastingdienst is op zoek naar mensen die niet eerlijk alles aangeven, wie denk je dat de controle krijgt? ;)

Of je zet een advertentie neer voor een mooie zelf gemaakte tafel en die advertentie herplaats je elke 2 weken. Je krijgt ondertussen tientallen berichten, maar je verkoopt niks.

Neem maar van mij aan dat de Nederlandse belastingdienst, bij het grootste handelsplatform van Nederland af en toe echt wel iets verder kijkt dan 'x & y'. Dat zal ook categorie afhankelijk zijn.
Plus, ALS je een controle krijgt, en je hebt voor €10.000 aangeboden en voor €0 verkocht, maar je hebt voor €8.000 Tikkie's gekregen ze echt wel doorvragen.
Ik denk dat ze een hoop data krijgen en daar een algoritme op zetten om potentiële handelaren die zich voor doen als privé personen te identificeren.

Ik hobby ook wat met PC’s ik koop ze klooi er wat mee en als ik weer eens iets anders wil of wil upgraden verkoop ik het weer… zelfde met foto apparatuur, voor de vakantie kopen daarna weer in de verkoop (eventueel verlies is altijd goedkoper dan huren of afschrijven op nieuw). Is dat handel, ik vind van niet, winst maak ik er niet op, heb ik meer dan 30 transacties, inclusief de jaarlijkse zolder opruiming zeker wel :). Ik verwacht echter niet dat de belasting dienst bij mij ineens op de stoep staat, ik verwacht wel dat mijn data met ze gedeeld wordt.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Volgens mij ben je zelf, ten allen tijde, verantwoordelijk voor een duidelijke en tijdige en kloppende aangifte van al jouw inkomsten en overige "gelden".

Een transactie, afhankelijk van de volgorde, bestaat uit meerdere stappen en 1 van die stappen is de exacte tijd en datum dat de financien in bezit komen van (in dit geval) de verkopende partij. Als je geen gebruikt maakt van alle veiligheidsbuffers van Marktplaats, dan is het financiele gedeelte dus afgerond zodra de koper jou een iDEAL / Tikkiie / Paypal voltooit. Maak je wel gebruik van Marktplaats-(schijn)veiligheid, dan is het geld pas voor jou nadat de escrow bij Marktplaats dit aan jou uitbetaalt.

Nogmaals, een transactie is een stappenplan van aanbieden, overeenkomen, overdracht van goederen / diensten / financien, tevredenheid en klaar. En volgens mij is het overduidelijk dat dus "klaar" voor alle betrokkenen hetzelfde moment is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

MAX3400 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Volgens mij ben je zelf, ten allen tijde, verantwoordelijk voor een duidelijke en tijdige en kloppende aangifte van al jouw inkomsten en overige "gelden".

Een transactie, afhankelijk van de volgorde, bestaat uit meerdere stappen en 1 van die stappen is de exacte tijd en datum dat de financien in bezit komen van (in dit geval) de verkopende partij. Als je geen gebruikt maakt van alle veiligheidsbuffers van Marktplaats, dan is het financiele gedeelte dus afgerond zodra de koper jou een iDEAL / Tikkiie / Paypal voltooit. Maak je wel gebruik van Marktplaats-(schijn)veiligheid, dan is het geld pas voor jou nadat de escrow bij Marktplaats dit aan jou uitbetaalt.

Nogmaals, een transactie is een stappenplan van aanbieden, overeenkomen, overdracht van goederen / diensten / financien, tevredenheid en klaar. En volgens mij is het overduidelijk dat dus "klaar" voor alle betrokkenen hetzelfde moment is?
Beweer je hier nu dat ik als particulier die zo nu en dan iets verkoopt op Marktplaats een boekhouding bij moet gaan houden? Wat voor de belastingdienst belangrijk is is wat je saldo op 1 januari is en dat je niet loopt te handelen als een handelaar tussendoor. Maar als je zo nu en dan gewoon wat te koop zet wat van jou is en je wilt er vanaf, dan hoef je echt niet zo pietje precies te zijn hoor. Zou wat zijn hey lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Yzord schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:57:
[...]

Beweer je hier nu dat ik als particulier die zo nu en dan iets verkoopt op Marktplaats een boekhouding bij moet gaan houden? Wat voor de belastingdienst belangrijk is is wat je saldo op 1 januari is en dat je niet loopt te handelen als een handelaar tussendoor. Maar als je zo nu en dan gewoon wat te koop zet wat van jou is en je wilt er vanaf, dan hoef je echt niet zo pietje precies te zijn hoor. Zou wat zijn hey lol.
Dat beweer ik niet. Dat beweert de Belastingdienst gedeeltelijk. Op dit moment, live op hun site, staat nog immer https://www.belastingdien...len-over-internetverkopen

Korte samenvatting: als je winst maakt op het verkopen van items, zou je dit (in een aantal gevallen) moeten aangeven. Platformen (zoals Marktplaats) moeten rapporteren als je meer dan 30 transacties afrondt en/of meer dan 2000 Euro aan verkopen hebt gerealiseerd. Dat is nog steeds geen trigger dat je bij die 2 getallen 30 en/of 2000 automatisch dus belasting moet gaan betalen.

En mijn eerdere antwoord was absoluut niet gestaafd op jouw opvolgvraag of een particulier een boekhouding moet bijhouden. Ik gaf duidelijk aan dat eenieder (particulier of niet) voor de Belastingdienst eindverantwoordelijke is voor een goede en correcte opgave van alle bedragen in box 1 t/m 3. Daarnaast was de impliciete vraag "wat is een transactie" een meerstappen-plan maar aangezien het onderwerp over GELD gaat, gaf ik aan wanneer dat plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Gewoon even een brainfart: als je als particulier inderdaad winst maakt over dingen die je verkoopt via MP en de belastingdienst concludeert dat je daar inkomstenbelasting over moet betalen (wat ik overigens helemaal niet raar zou vinden), mag je dan boven een bepaald bedrag aan verliezen ook een aftrekpost opgeven? En dan bedoel ik nog niet eens zaken die je 5 jaar in bezit hebt gehad (want het 'verlies' daarvan is eigenlijk vooral afschrijving), maar bijv. zaken die je koopt met het idee om winst te maken, maar die je uiteindelijk met verlies moet verkopen. Mag je die dan in ieder geval wegstrepen tegen eventuele winst?

Het antwoord lijkt mij hier evident 'nee' op, maar ik weet eigenlijk niet waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Managelorian schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:29:
Gewoon even een brainfart: als je als particulier inderdaad winst maakt over dingen die je verkoopt via MP en de belastingdienst concludeert dat je daar inkomstenbelasting over moet betalen (wat ik overigens helemaal niet raar zou vinden), mag je dan boven een bepaald bedrag aan verliezen ook een aftrekpost opgeven? En dan bedoel ik nog niet eens zaken die je 5 jaar in bezit hebt gehad (want het 'verlies' daarvan is eigenlijk vooral afschrijving), maar bijv. zaken die je koopt met het idee om winst te maken, maar die je uiteindelijk met verlies moet verkopen. Mag je die dan in ieder geval wegstrepen tegen eventuele winst?

Het antwoord lijkt mij hier evident 'nee' op, maar ik weet eigenlijk niet waarom.
Ja hoor, je geeft op je inkoop & verkoop, hoeveel winst je per item maakt is jouw zaak, het gaat om het totaal.

Dus je koopt 10 dingen voor €10.000, verkoopt het voor €20.000, maar op de helft heb je €1.000 verlies gemaakt en op de andere helft €2.000 winst, dan klopt het onderaan de streep.

Mocht je ooit controle krijgen, dan kijkt de belastingdienst natuurlijk ook wel iets verder. Dat je niet die ene klapper 'toevallig' niet meetelt.

Als je echt over meerdere jaren gaat handelen wordt het een complexer feest en kan het zijn dat de belastingdienst niet meer meegaat in bepaalde redenaties. 'Dan had je maar een onderneming moeten starten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Leuke casus voor de belastingdienst. Ik denk dat je in NL alleen van winst/verlies mag spreken als je er professioneel in bent en dus een KvK-nummer hebt? Als particulier mag ik toch ook mijn verlies op de AEX niet opvoeren en dan onderaan de streep handje ophouden voor toeslagen? Of dat ik weken geen koffie koop in de hoop op een mooie Hamster-aanbieding die niet komt? Ook dit is een aanname maar gut-feeling zegt inderdaad dat het gokken op prijs-ontwikkeling niet het risico van de Belastingdienst is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 26-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:05
Als onze BD je aanmerkt als handelaar zul je een administratie willen overleggen zodat er een besluit genomen wordt.
Anders gaan ze schatten.

Bij je aangifte is een onderdeel: overig inkomen, hier mag je rekening houden met kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

mjl

Ugh

Het gaat er niet om of je toevallig wat winst maakt via marktplaats, als je het maar niet bedrijfsmatig doet. Die grenswaarden waarbij er iets gemeld moet worden is net zoiets als transacties boven de 10.000 euro waar banken melding van moeten maken, als ik mijn privé auto koop of verkoop dan wordt dat ook geregistreerd en gemeld bij de BD, wil niet zeggen dat ze me meteen als handelaar aanpakken. Als je bijv 5 auto’s koopt en verkoopt, ja dan hebben ze een punt, of als je leuke meubeltjes maakt en die verkoopt of knuffels of wat er dan ook op marktplaats verhandeld wordt , ja dan gaan ze eens serieus naar je kijken. En terecht want dat is handel, maar een keer winst maken op een 2de hands artikel boeit ze echt niet. Ze zijn echt op zoek naar mensen die bewust of onbewust een handeltje hebben om die er op te wijzen dat ze daar belasting over moeten betalen, zeker als het bewust is, dan ben je gewoon de boel aan het oplichten.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
TheGhostInc schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Hoe verklaar je dan dat die stelregel van €2000 en/of 30 transacties specifiek gelden per platform en niet per individu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:16

Reptile209

- gers -

Morales79 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:07:
[...]

Hoe verklaar je dan dat die stelregel van €2000 en/of 30 transacties specifiek gelden per platform en niet per individu?
Dat zijn de aantallen waarboven dat platform gegevens moet delen met de BD. En logisch, want op de (vermoede) handelaar na, is er niemand die een totaal cross-platform overzicht heeft. Dus de BD wil ongetwijfeld liever totalen per individu hebben, maar die informatie bestaat niet als zodanig. Dit is een eerste trigger dat iemand mogelijk meer dan gemiddelde aandacht voor zijn aangifte krijgt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Reptile209 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Dat zijn de aantallen waarboven dat platform gegevens moet delen met de BD. En logisch, want op de (vermoede) handelaar na, is er niemand die een totaal cross-platform overzicht heeft. Dus de BD wil ongetwijfeld liever totalen per individu hebben, maar die informatie bestaat niet als zodanig. Dit is een eerste trigger dat iemand mogelijk meer dan gemiddelde aandacht voor zijn aangifte krijgt.
Ja dus blijft mijn originele vraag staan waar nog steeds geen definitief antwoord op is, wanneer beschouwt een platform, zoals MP iets als een verkoop die ze potentieel door moeten geven? enkel als het via hun eigen betaalsysteem is afgerekend, of als je als verkoper aangeeft dat het verkocht is via MP bij het verwijderen van de advertentie (of een combinatie hiervan)?

[ Voor 5% gewijzigd door Morales79 op 27-08-2025 11:55 ]

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Morales79 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Ja dus blijft mijn originele vraag staan waar nog steeds geen definitief antwoord op is, wanneer beschouwt een platform, zoals MP iets als een verkoop die ze potentieel door moeten geven? enkel als het via hun eigen betaalsysteem is afgerekend, of als je als verkoper aangeeft dat het verkocht is via MP bij het verwijderen van de advertentie (of een combinatie hiervan)?
Simpel gezegd er zal een lijst/dataset zijn waarbij de belâstingdient toegang toe heeft met account gegevens van accounts die aan de criteria voldoen van bepaalde categorieën advertenties 30>, 2K "verkocht"

Er zullen heus wel verder specifieke criterias zijn wat wel en niet opgeslagen wordt, belâstingdient heeft natuurlijk 0,0 interesse in iemand die 30 boeken heeft verkocht van lage <waarde.

Wie 10 autos verkoopt op jaar basis als particulier is natuurlijk wel interessant.

Het is wel aannemelijk dat noch marktplaats noch de belâstingdienst er op zit te wachten gigantische data set te moeten opslaan en bijhouden en avg ect ect.

Weet iemand hier wat ze specifiek doen: Nee, gaat marktplaats of de belâstingdienst je dat vertellen; zeker weten van niet.

Je kunt altijd een verzoek doen bij de belâstingdienst wat ze over je hebben qua informatie https://kennisgroepen.bel...-5-woo-en-artikel-67-awr/

En Marktplaats
https://privacy.adevinta.com/marktplaats.nl

[ Voor 10% gewijzigd door 42dpi op 28-08-2025 09:28 ]

• Morales79
42dpi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Simpel gezegd er zal een lijst/dataset zijn waarbij de belâstingdient toegang toe heeft met account gegevens van accounts die aan de criteria voldoen van bepaalde categorieën advertenties 30>, 2K "verkocht"

Er zullen heus wel verder specifieke criterias zijn wat wel en niet opgeslagen wordt, belâstingdient heeft natuurlijk 0,0 interesse in iemand die 30 boeken heeft verkocht van lage <waarde.

Wie 10 autos verkoopt op jaar basis als particulier is natuurlijk wel interessant.

Het is wel aannemelijk dat noch marktplaats noch de belâstingdienst er op zit te wachten gigantische data set te moeten opslaan en bijhouden en avg ect ect.

Weet iemand hier wat ze specifiek doen: Nee, gaat marktplaats of de belâstingdienst je dat vertellen; zeker weten van niet.

Je kunt altijd een verzoek doen bij de belâstingdienst wat ze over je hebben qua informatie https://kennisgroepen.bel...-5-woo-en-artikel-67-awr/

En Marktplaats
https://privacy.adevinta.com/marktplaats.nl
Bedankt,
Maar nog steeds geen antwoord dus.
Hindert niet hoor, maar als je het niet weet hoef je niet per se een heel verhaal te typen.
Er zal vast ergens iemand zijn die het wel weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Morales79 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Bedankt,
Maar nog steeds geen antwoord dus.
Hindert niet hoor, maar als je het niet weet hoef je niet per se een heel verhaal te typen.
Er zal vast ergens iemand zijn die het wel weet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// Gebruiker checklist 
aantal_advertenties = 35
verkoopbedrag = 2500
gebruikers_inkomsten = 4000
gebruikers_uitgaven = 5000
heeft_vinkje = false

// Controleer het aantal geplaatste advertenties
ALS aantal_advertenties > 30 DAN
  heeft_vinkje = waar
  print("Status: Vinkje toegekend wegens > 30 advertenties.")
EIND ALS

// Controleer het totale verkoopbedrag
ALS verkoopbedrag > 2000 DAN
  heeft_vinkje = waar
  print("Status: Vinkje toegekend wegens > €2000 verkoop.")
EIND ALS

// Simulatie van de Belastingdienst controle
print("\n--- Start Controle Belastingdienst ---")
ALS gebruikers_uitgaven > gebruikers_inkomsten DAN
  print("Signalering: Uitgaven zijn hoger dan inkomsten.")

// Controleer of de gebruiker een vinkje heeft in de database
  ALS heeft_vinkje == waar DAN
    print("Resultaat: Gebruiker heeft een vinkje in de database. Nader onderzoek is vereist.")
  ELSE
    print("Resultaat: Gebruiker heeft geen vinkje in de database.")
  EIND ALS

ELSE
  print("Signalering: Geen bijzonderheden. Uitgaven zijn niet hoger dan inkomsten.")
EIND ALS

• Morales79
42dpi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:23:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
// Gebruiker checklist 
aantal_advertenties = 35
verkoopbedrag = 2500
gebruikers_inkomsten = 4000
gebruikers_uitgaven = 5000
heeft_vinkje = false

// Controleer het aantal geplaatste advertenties
ALS aantal_advertenties > 30 DAN
  heeft_vinkje = waar
  print("Status: Vinkje toegekend wegens > 30 advertenties.")
EIND ALS

// Controleer het totale verkoopbedrag
ALS verkoopbedrag > 2000 DAN
  heeft_vinkje = waar
  print("Status: Vinkje toegekend wegens > €2000 verkoop.")
EIND ALS

// Simulatie van de Belastingdienst controle
print("\n--- Start Controle Belastingdienst ---")
ALS gebruikers_uitgaven > gebruikers_inkomsten DAN
  print("Signalering: Uitgaven zijn hoger dan inkomsten.")

// Controleer of de gebruiker een vinkje heeft in de database
  ALS heeft_vinkje == waar DAN
    print("Resultaat: Gebruiker heeft een vinkje in de database. Nader onderzoek is vereist.")
  ELSE
    print("Resultaat: Gebruiker heeft geen vinkje in de database.")
  EIND ALS

ELSE
  print("Signalering: Geen bijzonderheden. Uitgaven zijn niet hoger dan inkomsten.")
EIND ALS
Ok en dit is de code die MP gebruikt? Of is dit jouw speculatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Morales79 ik heb je vraag afgesplists vanaf Let op: Verkopen van 30 artikelen/2k euro wordt aangegeven, aangezien dat topic ging over onze eigen V&A en het topic ook in V&A feedback stond. Beide zaken hebben niet zoveel te maken met Marktplaats.

Verder bestaat er wel een grote kans dat je geen antwoord gaat vinden op je vraag. Tuurlijk zijn er mensen die weten hoe de algoritmes van marktplaats werken, maar de kans is ontzettend klein dat ze dat zomaar gaan delen op een publiekelijk forum. Denk dus dat het enige wat overblijft is speculatie daarover.

[ Voor 98% gewijzigd door rens-br op 29-08-2025 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
Ok ik heb het definitieve antwoord op deze vraag proefondervindelijk achterhaald.

Het is dus idd zo dat MP enkel de betalingen die via hun eigen betaaldienst Online Payment Service afgerekend worden meerekend.
Indien je de limiet van €2000 euro of 30 transacties bereikt, wordt je toegang tot deze diensten (en eventueel nog te ontvangen betalingen) geblokkeerd totdat je een verificatie hebt gedaan waarbij je je ID moet fotograferen en een biometrische gezichtsscan moet doen. Hiermee wordt dus officieel je identiteit vastgesteld en krijgt de belastingdienst inzage in deze inkomsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfkv5gfc3-e81MW-v8iEKVqc4Vs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xBNuFG7ewpq1w6isFwf6LHPH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mA3w6Q5soDOclixXIwms6DYrnik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1yrRjviSJdNV5OTIlhYIGMe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Morales79 op 06-09-2025 10:36 ]

Pagina: 1