Vraag

• 2Keys
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 22:45
Ik heb van de week m'n nieuwe pc gekocht zie Kleine 1440p game PC

Maar loop tegen problemen op met de powercolor 9070xt hellhound. Toen ik de pc gebouwde heeft hij heel even gewerkt, maar halvewegen m'n eerste potje fortnite crashte de pc en sindsdien word de videokaart niet meer herkend. Na even rond te googlen lijkt dit een bekent probleem maar ik kan in mijn geval geen oplossing vinden.

De gpu fans draaien wel, de rgb ledjes geven ook licht. Ik kom niet in de bios als ik een dp/hdmi kabel in de gpu stop, maar het werkt zonder problemen als ik deze in het moederbord stop. De gpu is ook niet zichtbaar in devicemanager

Wat heb ik geprobeerd:
- alles even goed aan drukken (kabels, ram, gpu etc.
- alle onderdelen losgehaald en er 1 voor 1 weer in doen
- drivers opnieuw geïnstalleerd
- via ddu alle drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd
- bios upgedate
- cmos gecleared en bios naar fabrieksinstelling gezet
- oude gpu in nieuwe pc gezet (werkte zonder problemen)
- nieuwe gpu in oude pc gezet ( zelfde probleem. Kwam niet eens in bios, fans werkte wel, wel zelfde psu gebruikt)

Dit zou eigenlijk de eerste dag van m'n vakantie zijn, lekker een weekje gamen :)

Hebben jullie nog ideeën voordat ik de gpu rma?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je 3x gecheckt of ALLE 12V-kabels op je moederbord geprikt? En daarna: nog een keer checken ;)

Handleiding, pagina 7

[ Voor 33% gewijzigd door MAX3400 op 28-08-2025 14:12 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2Keys
MAX3400 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:10:
Heb je 3x gecheckt of ALLE 12V-kabels op je moederbord geprikt? En daarna: nog een keer checken ;)

Handleiding, pagina 7
De atx12v1 en 2? Ja 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/docT5uLqfiKSUgmteBEnfwHgoWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fglQovhju3l36693wkD2Zaad.jpg?f=fotoalbum_large

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:19
Hmmm, dit lijkt op iets dat ik ook heb voor gehad toen ik van CPU wou wisselen.
Eeum ik denk dat ik de "GPU settings" in bios heb moeten veranderen voor ik mijn kaart kon gebruiken. (oude kaart of via onboad graphics) zodat je GPU als primary kan zetten. (beetje zoals bootorder)

Ik zie dat je CMOS en bios update al gedaan hebt dus ik denk dat het geen kwaad kan om bovenstaande ook eens te proberen.

• 2Keys
pakkiwakki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:36:
Hmmm, dit lijkt op iets dat ik ook heb voor gehad toen ik van CPU wou wisselen.
Eeum ik denk dat ik de "GPU settings" in bios heb moeten veranderen voor ik mijn kaart kon gebruiken. (oude kaart of via onboad graphics) zodat je GPU als primary kan zetten. (beetje zoals bootorder)

Ik zie dat je CMOS en bios update al gedaan hebt dus ik denk dat het geen kwaad kan om bovenstaande ook eens te proberen.
Ik denk dat dat onder asrock display priority heet, die stond al op external ipv internal

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:18
Met alles wat je geprobeerd hebt zou je denken dat het vrij zeker de videokaart is die kapot is. Zeker als ie in een andere pc ook niet werkt en een andere kaart in je nieuwe pc wel werkt...
Soms kan je in het bios een bepaalde pcie versie forceren en dan kan het zijn dat bepaalde versies forceren wel beeld geeft. En als je toevallig een riser gebruikt dan die er tussenuit laten. Als dat ook allemaal niet helpt, dan kan je er denk ik vanuit gaan dat je videokaart kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De kaart rust op de smalle pci strip van de pcb en de pci bracket. Deze kaart heeft geen extra ondersteuning.
Maak eens een hogeresolutiefoto van beide zijden van de pci connectorstrip en omgeving op de kaart. Foto's uit meerdere hoeken en met strijklicht kan ook helpen. De connector is een zwak punt van een zware grafische kaart en breuk is een veel voorkomende oorzaak van falen.

Een foto van de power aansluitingen op de kaart kan helpen bij het vaststellen van oververhitting. Met en zonder ingestoken kabels. Er schijnen ook thermal hot spots te zijn.

Als je aan de kaart voelt (of meet met IR), zijn er hete plekken?

Als de kaart niet wordt gezien door het besturingssysteem kan het zijn uitgeschakeld in de BIOS of er is een defect.

De voeding moet toereikend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Keys
DannyXP1600 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:33:
Met alles wat je geprobeerd hebt zou je denken dat het vrij zeker de videokaart is die kapot is. Zeker als ie in een andere pc ook niet werkt en een andere kaart in je nieuwe pc wel werkt...
Soms kan je in het bios een bepaalde pcie versie forceren en dan kan het zijn dat bepaalde versies forceren wel beeld geeft. En als je toevallig een riser gebruikt dan die er tussenuit laten. Als dat ook allemaal niet helpt, dan kan je er denk ik vanuit gaan dat je videokaart kapot is.
Ik maak geen gebruikt van een riser. Standaard stond het idd op gen5 heb gen4 ook geprobeerd maar helaas geen succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Keys
mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 02:17:
De kaart rust op de smalle pci strip van de pcb en de pci bracket. Deze kaart heeft geen extra ondersteuning.
Maak eens een hogeresolutiefoto van beide zijden van de pci connectorstrip en omgeving op de kaart. Foto's uit meerdere hoeken en met strijklicht kan ook helpen. De connector is een zwak punt van een zware grafische kaart en breuk is een veel voorkomende oorzaak van falen.

Een foto van de power aansluitingen op de kaart kan helpen bij het vaststellen van oververhitting. Met en zonder ingestoken kabels. Er schijnen ook thermal hot spots te zijn.

Als je aan de kaart voelt (of meet met IR), zijn er hete plekken?

Als de kaart niet wordt gezien door het besturingssysteem kan het zijn uitgeschakeld in de BIOS of er is een defect.

De voeding moet toereikend zijn.
Ik heb op dit moment m'n kast nog op z'n kant staan, dus zou verwachten dat dat goed moet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMSqa-D7RIztBdYr2rr3uw-kNpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12X8WgHUAc9r4KE2DwV9wlnG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In03ogwfRdACP7_9relJKaMhpCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QuhRfDLnrtk6KRoL7XT67OB8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQOkEnfkt4iTFGJEeJTZbLeHh2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhkXSuzaqNys69wtmSxcaAZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4KiRROuinnru0vIyWAXBbrpjLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxHzK0v4kuQT725CBONn2Cn3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIzkgL6mAXNP-mI8AQXhtXGldvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/athBhcNvF0EQz0qBK7d9YrHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ywxqmqfLjjT0QD0QKw1ZiCZa6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56bszxloBCMnTQzWO3h7rxMt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n5qQSYMeltGo391j0gVHLABaBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxtm8rUsGLPVUPEXEnbrb27P.jpg?f=fotoalbum_large

De kaart voelt helemaal niet warm aan. Alle was een beetje warm is zijn de fans omdat ze op volle toeren draaien

Ik kon via de kaart zelf ook niet in de bios, ik zie via het mobo niet echt de optie om een kaart aan te zetten. Gezien de oude gpu wel werkt denk ik niet dat er wat uit staat, maar dat is ff een aanname

De voeding zelf is 850, moet genoeg zijn ook doen de zelfde kabels het op mijn 5700xt.

Ik sla kijken naar hotspots op de cores zelf even over ivm garantie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zie zo haaks erop geen problemen met de connector, maar die wordt ook deels afgedekt. Het gaat te ver om de kaart hiervoor te ontmantelen. De power sockets zien er normaal uit, dus dat is het ook niet.

Ik zou concluderen dat er een probleem is met de kaart en die terugsturen onder koop op afstand (14 dagen), verlengde retour, en anders wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Er zijn 2 settings voor Gen 5 naar Gen 4 dacht ik, 1 bij de CPU en 1 bij de PCH. Heb je die beide aangepast?

Kun je als je de monitor op je moederbord hebt aangesloten, ook de settings van de kaart aan passen in Adrenalin? Zo ja, kun je dan de voltages en snelheden die geadverteerd worden door AMD als waardes instellen hierin? Ik heb uit meerdere hoeken gehoord dat die nieuwe kaarten voor een of andere reden veel te hoog boosten en daardoor deze problemen krijgen. (Eventueel kun je ook -500 frequency instellen, dit heeft voor sommige ook gewerkt, echter geen goeie oplossing natuurlijk.)

Weet je trouwens ook op welke versie van Adrenalin je zit? 25.6.3 moet een probleem versie zijn namelijk.

Wat je ook nog kunt proberen is de kaart van onderen te ondersteunen in het moederbord. Ik heb een paar threads gezien waarbij iemand dit deed en dit het probleem oplosde.

[ Voor 7% gewijzigd door KilleBladhark op 29-08-2025 14:08 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Pagina: 1