Mechanische ventilatie woonkamer → kinderkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 23:26
Hallo,

Ik stook graag de haard maar dit zorgt ervoor dat het in de woonkamer te heet wordt en in de rest van het huis te koud. Snelle regeling van de CV is lastig ivm warmtepomp. Nu zoek ik naar een efficiente manier om de warme lucht van de woonkamer naar boven te verplaatsen. Het gaat voornamelijk om een kinder/studeer kamer boven de garage die erg koud kan zijn in de winter.

Mijn verwarming is al uitgebreid de revue gepasseerd in dit topic. Kort samengevat: Toshiba L/W warmtepomp met vloerverwarming beneden plus 6 kW houthaard. Boven radiatoren en airco's. Qua ventilatie: helemaal niks. Het huis zit potdicht.

Mijn vraag: Is het zinvol om met mechanische ventilatie de warme lucht tussen 2 kamers te verplaatsen? Zo ja, wat voor debiet zou ik moeten hebben? Mijn idee is hier onder geschetst, een simpele buisventilator van de woonkamer naar de kinderkamer met passieve retour via de overloop met open trap en haldeur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnJKr34GMbSJRKt9nealzHpKR1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Zng6ZPiVZ7ApmIKibzHsIkc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al op dit forum en online gezocht maar vind vooral complexere "centrale" WTW installaties. Vandaar dat ik het hier maar eens probeer met een nieuw topic.

Ik ben niet echt hier...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder naar zoneregeling kijken icm slimme thermostaat knoppen.

En nagaan waarom de kinderkamer zo koud wordt. Als de overige kamers dat niet worden moet je eerder de oorzaak aanpakken dan aan symptoombestrijding doen lijkt me. Mijn eerste ingeving zou zijn de koude garage en de kou die door het plafond trekt, maar gewoon een koudebrug bij je raam kan natuurlijk ook.

Last: warme lucht stijgt op, dus als je gewoon trek kunt veroorzaken kan dat al voldoende zijn.
Prima te testen door een flexibele buis (afvoer droger ofzo) over de trap te leggen, buis uiteinde verticaal in de kinderkamer en een ventilator over het uiteinde laten blazen. Vergelijkbaar met hoe de wind over een schoorsteenpijp blaast. Kun je iig goedkoop proberen wat het effect is zonder de tent te verbouwen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:07
Dus je hebt geen enkele ventilatie, en het huis is potdicht? En je wil de lucht bij een haard gaan binnenblazen in een kamer waar een kind slaapt? Toevallig geen hoofdpijnklachten?
Zou je niet beter een ventilatiesysteem overwegen? Type D is ideaal, dat verdeelt trouwens ook wat warmte (al heb je best grote debieten nodig voor significante wijziging, maar met 24/7 ventileren verdeel je wel wat).
Wil je type C, zou je kunnen afzuigen in de kinderkamer, en toevoer in de woonkamer voorzien (met van die vieze tochtige lawaaierige raamroosters, had ik al typeD aangeraden?); zo trek je ook de warme lucht naar boven.
Ventilatie heeft zowiezo openingen nodig, een spleet onder de deur van ~1cm is standaard tegenwoordig.

Los daarvan: er zijn haarden die voorzien zijn om een flexibele buis bovenaan aan te sluiten, die dan passief de warmte naar boven laten stromen (werkt best goed, heb het al bij mensen gevoelt en zo'n roostertje op zolder voel je zo warmte uit stromen als je het open zet). Actief kan ook, maar kan wat lawaai geven dus ga niet het goedkoopste nemen wat je kan vinden.
Jou idee zou gewoon moeten werken imho, maar reken op ruime debieten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• figment
The Eagle schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:44:
Ik zou eerder naar zoneregeling kijken icm slimme thermostaat knoppen.

En nagaan waarom de kinderkamer zo koud wordt. Als de overige kamers dat niet worden moet je eerder de oorzaak aanpakken dan aan symptoombestrijding doen lijkt me. Mijn eerste ingeving zou zijn de koude garage en de kou die door het plafond trekt, maar gewoon een koudebrug bij je raam kan natuurlijk ook.

Last: warme lucht stijgt op, dus als je gewoon trek kunt veroorzaken kan dat al voldoende zijn.
Prima te testen door een flexibele buis (afvoer droger ofzo) over de trap te leggen, buis uiteinde verticaal in de kinderkamer en een ventilator over het uiteinde laten blazen. Vergelijkbaar met hoe de wind over een schoorsteenpijp blaast. Kun je iig goedkoop proberen wat het effect is zonder de tent te verbouwen :)
De kinderkamer is al volledig geisoleerd inclusief triple glas met nieuwe kozijnen en plafondisolatie in de kamer zelf en de garage. Er is in tegenstelling tot de rest van het huis geen opstijgende warmte van de begane grond waardoor het daar kouder is. Er is op zich genoeg verwarmingscapaciteit met CV en airco, ik wil gewoon graag een combinatie van woonkamer koelen en slaapkamer verwarmen. Goed idee om te testen maar dan heb ik wel een behoorlijke lengte buis nodig...

Ik ben niet echt hier...

• figment
naftebakje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:12:
Dus je hebt geen enkele ventilatie, en het huis is potdicht? En je wil de lucht bij een haard gaan binnenblazen in een kamer waar een kind slaapt? Toevallig geen hoofdpijnklachten?
Zou je niet beter een ventilatiesysteem overwegen? Type D is ideaal, dat verdeelt trouwens ook wat warmte (al heb je best grote debieten nodig voor significante wijziging, maar met 24/7 ventileren verdeel je wel wat).
Wil je type C, zou je kunnen afzuigen in de kinderkamer, en toevoer in de woonkamer voorzien (met van die vieze tochtige lawaaierige raamroosters, had ik al typeD aangeraden?); zo trek je ook de warme lucht naar boven.
Ventilatie heeft zowiezo openingen nodig, een spleet onder de deur van ~1cm is standaard tegenwoordig.

Los daarvan: er zijn haarden die voorzien zijn om een flexibele buis bovenaan aan te sluiten, die dan passief de warmte naar boven laten stromen (werkt best goed, heb het al bij mensen gevoelt en zo'n roostertje op zolder voel je zo warmte uit stromen als je het open zet). Actief kan ook, maar kan wat lawaai geven dus ga niet het goedkoopste nemen wat je kan vinden.
Jou idee zou gewoon moeten werken imho, maar reken op ruime debieten.
Nee hoor geen hoofdpijnklachten. Het is een moderne gesloten haard met hoog rendement en eigen luchtaanvoer. Er staat een awair in de woonkamer en alle waardes zijn in het groen (op de hoge temperatuur na).

Type D: Ik heb al aanvragen uitstaan bij ventilatie-aanbieders voor advies en offertes voor een systeem, maar in een bestaand huis weet ik niet of dat wat wordt, en ik krijg de indruk dat dat meer voor frisse lucht is dan voor herverdelen van de warmte in huis. Toch?

Top idee van de flexibele buizen, die zitten er 2 op de haard en luchten nu uit in de woonkamer. Ik zou er 1 kunnen aftakken naar boven maar dan moet de schouw worden open gebroken. Vandaar mijn oplossing, als ik de warme lucht van onder het plafond van de woonkamer trek heb ik een soortgelijk effect zonder lelijke leidingen en breekwerk. En de woonkamer wordt eerst verwarmd voor de (temperatuur gestuurde) ventilatie zou aanspringen. Ik maak me wel zorgen over geluid door het ventilatiekanaal van de woonkamer (TV) naar de slaapkamer.

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:52
figment schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:07:
[...]
Vandaar mijn oplossing, als ik de warme lucht van onder het plafond van de woonkamer trek heb ik een soortgelijk effect zonder lelijke leidingen en breekwerk. En de woonkamer wordt eerst verwarmd voor de (temperatuur gestuurde) ventilatie zou aanspringen. Ik maak me wel zorgen over geluid door het ventilatiekanaal van de woonkamer (TV) naar de slaapkamer.
Hoeveel ruimte heb je in de garage? Kan je een recht stuk buis ertussen zetten van minimaal 60cm lang? Dat is een standaardlengte voor een ventilatiebuis geluiddemper.

Zou die ventilator ook draaien als er geslapen/gestudeerd moet worden? Dan zou ik adviseren om een geluiddemper aan beide kanten van de ventilator zetten. Ik had de ruimte niet en de ventilator is behoorlijk storend. Naast de 150mm ventilator op zolder is het stil maar er is behoorlijk geluid op de badkamer door de 160mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
Goeie tip, wist niet er er geluiddempers bestonden!

Ik ben niet echt hier...

Pagina: 1