Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Cambionn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Ik snap ook eigenlijk niet waarom er opeens wat geopperd wordt over discriminatie (en fair, dat gebeurd niet door TS en die schiet dat idee gelukkig wel grotendeels af dus deze laatste opmerking is niet zo zeer tegen hem), wanneer er duidelijk toch wel wat dingen niet lekker gaan die daar niks mee te maken hebben.
Het was zomaar een idee wat ik had toen ik er nog iets naïever in stond en niet echt een idee had waar TS zoal mee te maken had. Misschien heb ik iets te vaak bedrijven meegemaakt die eigenlijk alleen maar waren ingericht op witte jonge jongens van 20-35 die net van school komen, en zich verder van geen enkel kwaad bewust waren maar ook nul diversiteitsbeleid voerden.

Nu blijkt dat het antwoord op de vraag of TS gediscrimineerd wordt niet per de relevant meer, maar de manier waarop hij erop reageert spreekt voor mij wel boekdelen. Je kunt het namelijk ook afschieten door gewoon met een zin antwoord te geven op de vraag en de onderliggende aanname te begrijpen.

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:17
Cambionn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Eigenlijk niks? De 2x dat ik een baan zocht had ik meerdere opties om uit te kiezen en begon ik een paar maanden later ergens waar ik blij mee was met beter aanbod dan mijn initiële uitgangspunt. LinkedIn verwijderen was ook enkel fijn, want al die nodeloze recruiter spam kan daar nu niet meer via.
Hoe lang was dat geleden en wat is je ervaringsniveau?
[...]
Niet helemaal mee eens. Als het een dertien in een dozijn stage is is het wellicht niet zo interessant. Maar als je nou echt leuke dingen hebt gedaan, zeker in de laatste jaren van je opleiding (waar je niveau dus al vergelijkbaar moet zijn met afstuderen), kun je die echt wel meenemen. Net zoals bijbaantjes naast je studie. Zelfs als ze niet direct relevant zijn omdat je als bijbaan stond bier te tappen, kunnen ze wel bepaalde soft skills en karaktereigenschappen laten zien die wel weer relevant zijn.
De meningen lopen uit een. Daarom heb ik beide benoemd, oftewel:

1. In het geval dat je vindt dat stage-ervaringen meetellen: 3 jaar ongeveer.
2. In het geval dat je vindt dat stage-ervaringen niet meetellen: 1 jaar ongeveer.

Dit is hoe ik hem bedoelde.
Wat ik wel om me heen merk, is dat soft skills vaak tegen zitten. Ik ken best wel wat devs die technisch bovengemiddeld zijn, maar moeite hebben om werk te vinden omdat ze zichzelf niet goed weten te verkopen. Nog afgezien van dat het vaak een smoes is. "Te weinig ervaring" kan ook zijn "je ervaring niet genoeg verkocht". En dan bedoel ik niet dat je moet liegen natuurlijk, maar wel hoe je je ervaring gebruikt om je sterke kanten te belichten.
Ik geef wat ik wel en niet kan.
En verder: Ik pak er nu eentje uit, maar ik zie dit eigenlijk ik veel van je reacties.

[...]
Het valt me op dat je een hoop reacties van mensen afketst met "dit is wel/niet belangrijk in solliciteren/voor bedrijven" (en überhaupt best stellig bent). Maarre... is jouw ervaring niet dat je heel moeilijk aangenomen wordt? Wellicht dat dat een teken is dat je huidige inzicht toch niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Zeker als je daarmee de ervaring van mensen die wel makkelijk werk vinden probeert te verweren.
Zoals ik al zei, ik geloof dat z'n standpunt was dat je bij teveel vragen over bedrijfscultuur al te kieskeurig overkomt en dat hun wenkbrauwen al fronsen. Dat ik een toontje lager moet zingen.

Daarna na mijn reactie krijg ik dat dit persoon de bedoeling van de vraag gooit op "Meestal is het meer een check van: heb je een beetje in het bedrijf verdiept waar je solliciteert."

Dan begrijp ik z'n punt dat je eigenlijk gewoon daarop moet inspelen, maar waar de persoon geen rekening mee houdt is dat ik vaak heb waargenomen dat zich bleef doorvragen en je werkelijk specifieke vragen krijgt.

Dan benoem ik dat mijn ervaring daar anders mee is en dan krijg je automatisch dat mensen al interpreteren dat ik ze afwijs en dan word ik ook nog een betweter genoemd door bepaalde mensen.

Mijn ervaringen sluiten niet aan op wat de persoon zegt. Ook moet men gewoon niet bepalen wat ik wel of niet weet.
Dit soort reacties zeggen in mijn ogen toch wel wat. Als ik je reacties lees, dan lees ik veel tekst met weinig inhoudelijks en veel niet-fijne karaktereigenschappen en dat wordt eigenlijk alleen maar erger hoe verder het topic loopt. Dus snap ik wel dat je moeilijk aan de bak komt eigenlijk. Dan kun je zeggen dat dat niet klopt, je dat niet doet, of dat het aannames zijn, er gegeneraliseerd wordt, er meer nuance in zit, je overduidelijk zou zijn geweest dat het anders is dan hoe men het opvat, je geen mening zou mogen hebben, en noem maar op wat ik nog meer gelezen heb als excuses. Maar ik vrees dat daar toch wel je pijnpunt ligt. Acties zeggen meer dan woorden, hoe je het zegt en met wat voor gedrag je laat zien zegt meer dan wat je claimt te doen en te kunnen. En dat komt niet lekker over.
Ik ben redelijk coulant geweest in deze topic en heb al veel informatie gegeven. Hoe ik me opstel tijdens sollicitatiegesprekken. Waar ik naar vraag. Wat ik wel en niet doe. Er is gewoon niets meer wat ik kan geven.

Verder zijn het aannames, generaliseringen, allemaal gebakken lucht waar ik niets mee kan.
[...]
En ff hierop specifiek. Niemand zegt dat je geen mening mag hebben. Ik heb ook sterke meningen, zeker op werk. Dat wordt vaak juist gewaardeerd. Maar het ligt er wel aan hoe je die meningen brengt en wat voor attitude je hebt. Daar ligt het punt waar je de mist in lijkt te gaan.

Deze vind ik ook extra tellent. Iemand die dus precies dat beoordeeld waar jij niet voorbij komt, en dan zou het "gek zijn" als hij het niet op jouw manier zou doen? Dit staat als directe reactie op elkaar in jouw post, maar als ik quotes in quotes doe valt de eerste quote weg op Tweakers dus ik zet ze ff los.
Niemand benoemd het expliciet, maar mensen vinden het wel vervelend als ik benoem dat ik het ergens niet mee eens ben en maar mijn mond moet houden omdat ik een broekie ben die nog weinig ervaring heeft.

Blijkbaar is het ook prima om mensen maar meteen als betweterig en arrogant te bestempelen. Als je wil helpen, dan denk je mee en kom je niet met een hoop gebakken lucht.

Ik wijs niet naar iedereen hier, want er zijn degelijk wel mensen die met goede punten komen en zaken waar ik nog niet eerder over heb nagedacht.

Maar alsjeblieft stop met het benoemen dat ik alles maar afwuif. Informatie delen betekent overbrengen wat je wel en niet herkent.
[...]

[...]

Ik snap ook eigenlijk niet waarom er opeens wat geopperd wordt over discriminatie (en fair, dat gebeurd niet door TS en die schiet dat idee gelukkig wel grotendeels af dus deze laatste opmerking is niet zo zeer tegen hem), wanneer er duidelijk toch wel wat dingen niet lekker gaan die daar niks mee te maken hebben.
Ook geen idee, iemand haalde het aan als een mogelijke onwettige reden voor afwijzing.

• TheFrames
Whuzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:02:
[...]

En op basis van die duidelijke antwoorden, besluiten ze dat ze je liever geen baan aanbieden ;)
Simpel gezegd, ja.

Jullie beweren dat er allemaal onbesproken redenen zijn waardoor men mij afwijst. Dat zou best kunnen, maar het zou ook best kunnen dat mensen wel de waarheid spreken.

Nogmaals, ik kan alleen werken met concrete informatie en verder weet ik het gewoon niet. Jullie kunnen allemaal redenen geven van "Goh, hier zou het aan kunnen liggen of misschien daaraan".

Dat kan allemaal.Toch werk je dan met aannames.

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Je loopbaan is dan ook nog maar zeer kort. Met een jaar (afgaande op wat je zelf hebt neergezet), kom je echt net kijken. Dat je dan nog weinig ervaring hebt met hoe mensen worden beoordeeld en waarop ze mogelijk worden gediscrimineerd is heel begrijpelijk. Dat betekent echter niet dat het niet gebeurt. Je doet nu eigenlijk precies wat @Hillie hierboven ook beschrijft:

[...]
Dat kan, ik heb minder ervaring maar dat is ook ervaring. Ik deel wat ik heb meegemaakt.
Precies dit. Ik draai inmiddels ook een jaartje of 20+ mee en je komt nu over alsof je mij ervan probeert te overtuigen dat iets wat ik aandraag, onderbouwd met een onderzoek, niet klopt. Terwijl je zelf alleen komt aanzetten met een eigen waarneming van iets wat je helemaal niet op basis daarvan kunt vaststellen. Het is misschien niet je bedoeling, maar het komt wel zo over.
Ik heb ook benoemd dat ik je geloof op basis van wat ik heb meegemaakt.
Als mij dat in een sollicitatiegesprek overkomt, een broekie met 1 jaar werkervaring en een HBO diploma die even komt vertellen dat hij wel weet hoe het allemaal werkt, dan kijk ik ook verder. Het impliceert namelijk dat je weinig open staat voor het leren van nieuwe dingen of het aannemen van expertise van anderen. Ik zeg niet dat het werkelijk zo is, maar je geeft wel het signaal af.
Een persoon kijkt wat iemand al weet en probeert vooral aan te vullen op de vlakken waar zij nog kennis in missen. Niet omdat diegene nog een broekie zou moeten zijn volgens de kenmerken.
[...]

Wat zeg je nu eigenlijk? Je hebt weinig tot nooit discriminatie op de arbeidsmarkt ervaren of gezien? Maar je kunt het je wel voorstellen? Je gelooft ook dat het er is en je hebt het ook op TV gehoord.

Okay, maar daarmee ga je voorbij aan mijn punt, dus laat ik het maar heel concreet maken:
Denk je dat discriminatie op jou van toepassing kan zijn, en zo ja, ben je je hiervan bewust bij het zoeken van een baan en houd je er rekening mee in de bedrijven die je contacteert?
Ik houd me hier nooit mee bezig, omdat ik aanneem dat de meeste bedrijven hier nooit naar kijken. Daarnaast is het ook niet van toepassing op me.
En nog steeds: welke orde van grootte praten we hier over? Tientallen gesprekken? Honderden?
Ga ik niet delen, vind ik niet zo relevant eerlijk gezegd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:00:

Ik ben redelijk coulant geweest in deze topic en heb al veel informatie gegeven. Hoe ik me opstel tijdens sollicitatiegesprekken. Waar ik naar vraag. Wat ik wel en niet doe. Er is gewoon niets meer wat ik kan geven.

Verder zijn het aannames, generaliseringen, allemaal gebakken lucht waar ik niets mee kan.
Ik zie dat je in dit topic best goed advies krijgt van mensen die heel veel ervaring hebben in jouw vakgebied of in het sollicitatieproces daarin. Als je dat bestempelt als gebakken lucht waar je niets mee kunt dan is dat jouw keuze. Ik zou de conclusie trekken dat je misschien iets minder stellig moet zijn. Een beetje meer nederige opstelling zou wel mogen. Niet nederig in de zin van onderdanigheid, maar wel eentje waarin je je bewust bent van het feit dat je echt net komt kijken op de arbeidsmarkt, nog weinig levenservaring hebt in deze levensfase (als je net student-af bent), en je dus weinig in te brengen hebt als het gaat over solliciteren en hoe de arbeidsmarkt precies in elkaar zit.
Niemand benoemd het expliciet, maar mensen vinden het wel vervelend als ik benoem dat ik het ergens niet mee eens ben en maar mijn mond moet houden omdat ik een broekie ben die nog weinig ervaring heeft.

Blijkbaar is het ook prima om mensen maar meteen als betweterig en arrogant te bestempelen. Als je wil helpen, dan denk je mee en kom je niet met een hoop gebakken lucht.

Ik wijs niet naar iedereen hier, want er zijn degelijk wel mensen die met goede punten komen en zaken waar ik nog niet eerder over heb nagedacht.
Ik weet oprecht niet of ik me nu aangesproken moet voelen, want ik probeer je wel degelijk met vragen aan het denken te zetten over je eigen positie in sollicitaties. Maar tegelijkertijd voelt het toch ook alsof je het allemaal probeert te weerleggen.
Maar alsjeblieft stop met het benoemen dat ik alles maar afwuif. Informatie delen betekent overbrengen wat je wel en niet herkent.
Maar stop dan ook met alles maar verklaren. Tuurlijk, het zal best dat je iets wat een ander noemt al herkent, maar door dat te benoemen lijkt het wel alsof je het wegwuift. Het stond immers niet in je initiële vraagstelling dus wij kunnen ook niet ruiken dat je x of y al lang wist.

Besef ook dat het voor mij als anoniem persoon op een forum die jou niet kent, en jij mij ook niet, bijzonder weinig impact op mijn leven zal hebben of je nu wel of niet binnen een paar jaar een nieuwe baan vindt. Ik wil je best van tips en advies voorzien, daar hebben jij en mogelijk andere lezers misschien iets aan, maar als uit niets blijkt dat je ook iets gaat doen met dergelijke adviezen dan houdt de wil om te helpen bij mij en andere gebruikers natuurlijk snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Dat kan, ik heb minder ervaring maar dat is ook ervaring. Ik deel wat ik heb meegemaakt.

[...]

Ik heb ook benoemd dat ik je geloof op basis van wat ik heb meegemaakt.

[...]

Een persoon kijkt wat iemand al weet en probeert vooral aan te vullen op de vlakken waar zij nog kennis in missen. Niet omdat diegene nog een broekie zou moeten zijn volgens de kenmerken.

[...]

Ik houd me hier nooit mee bezig, omdat ik aanneem dat de meeste bedrijven hier nooit naar kijken. Daarnaast is het ook niet van toepassing op me.

[...]

Ga ik niet delen, vind ik niet zo relevant eerlijk gezegd.
Kijk, heldere korte antwoorden, dat helpt :)

Discriminatie op de arbeidsmarkt niet van toepassing, check.

Een persoon kijkt wat je al weet? Misschien heel basaal, want van iemand met weinig ervaring wordt dat niet verwacht. Wat je weet vertelt je diploma en je eventuele portfolio aan hobbyprojecten of nevenactiviteiten hen wel. Het gaat in zo’n kennismakingsgesprek dus veel meer over hoe jij je als persoon presenteert, of je bij het team en de bedrijfscultuur past en wat je daarin meebrengt. Daar zou ik dan ook op inzetten.

En niet willen delen hoe lang/veel je al bezig bent: ook helemaal geen probleem. Maar besef: het maakt voor het soort tips wat je nodig hebt wel uit. Als je al tientallen pogingen hebt gedaan om aan werk te komen en het lukt steeds niet, dan weet men hier ook dat met oppervlakkige tips zoals ‘stel eens een vraag over de waarden van het bedrijf’ niet zo ver meer gaat komen. Na honderd mislukte sollicitaties ben je misschien meer toe aan een jobcoach of iemand die je concreet kan helpen met solliciteren, zonder dat die voor een bedrijf werkt. En bij twee mislukte sollicitaties en een startkwalificatie zou ik veel eerder zeggen: schouders eronder, je redt het wel als je een beetje normaal persoon bent, verzorgd over kunt komen en welbespraakt bent (en zo te zien hier zijn je uitdrukkingsvaardigheden wel in orde).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Het was zomaar een idee wat ik had toen ik er nog iets naïever in stond en niet echt een idee had waar TS zoal mee te maken had. Misschien heb ik iets te vaak bedrijven meegemaakt die eigenlijk alleen maar waren ingericht op witte jonge jongens van 20-35 die net van school komen, en zich verder van geen enkel kwaad bewust waren maar ook nul diversiteitsbeleid voerden.

Nu blijkt dat het antwoord op de vraag of TS gediscrimineerd wordt niet per de relevant meer, maar de manier waarop hij erop reageert spreekt voor mij wel boekdelen. Je kunt het namelijk ook afschieten door gewoon met een zin antwoord te geven op de vraag en de onderliggende aanname te begrijpen.
Dat het kan gebeuren: Natuurlijk. Maar als iemand consistent nergens wordt aangenomen, dan is of iedereen racistisch, of er is iets anders aan de hand. En dat tweede lijkt mij dan de meer waarschijnlijkere optie.

Maar wat nu als TS wel een andere achternaam had gehad, en verder was alles identiek geweest, had je het dan wel op discriminatie gegooid?

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Ik zie dat je in dit topic best goed advies krijgt van mensen die heel veel ervaring hebben in jouw vakgebied of in het sollicitatieproces daarin. Als je dat bestempelt als gebakken lucht waar je niets mee kunt dan is dat jouw keuze.
Ik bedoel dat een hoop inderdaad gebakken lucht is, maar er zijn ook wel stukken informatie die ik wel nuttig vind.
Ik zou de conclusie trekken dat je misschien iets minder stellig moet zijn. Een beetje meer nederige opstelling zou wel mogen. Niet nederig in de zin van onderdanigheid, maar wel eentje waarin je je bewust bent van het feit dat je echt net komt kijken op de arbeidsmarkt,
Dat weten de mensen ook en ze weten ook dat ik graag veel wil leren.
nog weinig levenservaring hebt in deze levensfase (als je net student-af bent), en je dus weinig in te brengen hebt als het gaat over solliciteren en hoe de arbeidsmarkt precies in elkaar zit.
Slechte aanname, nooit wanneer je afstudeert relateren aan levenservaring. Je kent mij daar niet goed genoeg voor.
[...]

Ik weet oprecht niet of ik me nu aangesproken moet voelen, want ik probeer je wel degelijk met vragen aan het denken te zetten over je eigen positie in sollicitaties. Maar tegelijkertijd voelt het toch ook alsof je het allemaal probeert te weerleggen.
ik deel vooral mijn ervaring.
[...]

Maar stop dan ook met alles maar verklaren. Tuurlijk, het zal best dat je iets wat een ander noemt al herkent, maar door dat te benoemen lijkt het wel alsof je het wegwuift. Het stond immers niet in je initiële vraagstelling dus wij kunnen ook niet ruiken dat je x of y al lang wist.
Ik geef aan wat ik wel en niet ervaar.
Besef ook dat het voor mij als anoniem persoon op een forum die jou niet kent, en jij mij ook niet, bijzonder weinig impact op mijn leven zal hebben of je nu wel of niet binnen een paar jaar een nieuwe baan vindt. Ik wil je best van tips en advies voorzien, daar hebben jij en mogelijk andere lezers misschien iets aan, maar als uit niets blijkt dat je ook iets gaat doen met dergelijke adviezen dan houdt de wil om te helpen bij mij en andere gebruikers natuurlijk snel op.
Inderdaad.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Hoe lang was dat geleden en wat is je ervaringsniveau?
De eerste was meteen na het afstuderen, iets minder dan 4 jaar geleden. Opleiding HBO Software Enginering, maar wou eigenlijk de development uit en meer security of sysadmin dingen doen. Kwam ik iets te laat in mijn opleiding achter dus kon die er niet meer op aanpassen. Verder enkel hobbies, stages en bijbaantjes. Wel was ik zo'n IT'er die met 6 jaar oud met computers bezig was, kon dus wel een beetje meer dan 3 talen.

Meerdere aanbiedingen voor developer functies gehad, uiteindelijk gekozen voor een functie voor in-house dev bij een genomics bedrijf omdat ik daar ook security en sysadmin dingen mocht doen (waar ik dus niet voor opgeleid ben) en lekker bezig kon met goede code over snelle code (iets wat me bij veel dev banen tegen stond).

Daar ben ik na ruim 2 jaar weg gegaan, om verscheidene redenen. Nu compleet over de cybersecurity in. Dat dus op 2 jaar een stukje meepakken tussen alle andere taken door en verder op passie en hobbymatig erover leren (en natuurlijk ook echt wel skills die ik uit de dev-kant heb meegenomen). Werk daar nu ruim anderhalf jaar en hoop hier lang te blijven.
Zoals ik al zei, ik geloof dat z'n standpunt was dat je bij teveel vragen over bedrijfscultuur al te kieskeurig overkomt en dat hun wenkbrauwen al fronsen. Dat ik een toontje lager moet zingen.

Daarna na mijn reactie krijg ik dat dit persoon de bedoeling van de vraag gooit op "Meestal is het meer een check van: heb je een beetje in het bedrijf verdiept waar je solliciteert."

Dan begrijp ik z'n punt dat je eigenlijk gewoon daarop moet inspelen, maar waar de persoon geen rekening mee houdt is dat ik vaak heb waargenomen dat zich bleef doorvragen en je werkelijk specifieke vragen krijgt.

Dan benoem ik dat mijn ervaring daar anders mee is en dan krijg je automatisch dat mensen al interpreteren dat ik ze afwijs en dan word ik ook nog een betweter genoemd door bepaalde mensen.

Mijn ervaringen sluiten niet aan op wat de persoon zegt. Ook moet men gewoon niet bepalen wat ik wel of niet weet.
Heel verhaal. Over dat ene bericht. Je mist echter compleet het punt dat dat 1 voorbeeld was van een gedrag dat jij vertoornt in het gehele topic. Elk bericht weer. Het gaat erom dat jij, terwijl je het niet voor elkaar krijgt, mensen die het wel voor elkaar krijgen loopt te vertellen hoe de wereld werkt. Maar dat het blijkbaar dus toch niet zo werkt als het jou niet lukt en hun wel, lijk je niet te willen zien :+ ...

En tja, wil je niet als betweter gezien worden? Gedraag je dan niet zo. En zeker niet als je er blijkbaar niet ver mee komt. En niemand bepaald wat je wel of niet weet. Je weet wat je weet. Maar als je denkt van alles te weten, die wetenschap in de praktijk niet werkt, andere mensen je kennis geven die in de praktijk wel werkt, en je dat ontkent met statements dat het werkt zoals jij denkt. Tja... dan moet je het niet gek vinden dat je vervolgens nergens komt.

Je hebt niet veel informatie gegeven. Je hebt veel tekst gegeven waar bijna niks in staat en een hoop excuses gegeven waarom het allemaal niet ligt aan wat er genoemd wordt (met een tekst dat je echt wel reflecteert hoor) en verder vooral overal omheen gedraaid en expliciete antwoorden geven ontweken.

De grootste gebakken lucht, sorry dat ik het zeg, staat in jouw eigen berichten. Nogmaals, je kan wel denken dat je het allemaal weet. Maar wanneer de praktijk anders uitwijst klopt dat toch niet helemaal. Dat kun je van alles roepen als excuus over generalisaties en weet ik veel wat, maar in dit topic lees ik eigenlijk gewoon mensen die reëel naar de situatie kijken en jij die alles wat genoemd wordt afscheept als onzin en aannames. En ironisch genoeg versterk je daar enkel mee wat men over je zegt.

Nee, niemand benoemd het expliciet wanneer ze eigenlijk niks met je te maken willen hebben en de deur toch al voor je dicht hebben gedaan. Ik ben ook een broekie, met sterke meningen, die wel gewaardeerd worden. Dat zie je terug in complimenten, in dat je mening wordt meegewogen of zelfs compleet zo uitgevoerd wordt. Maar ook hier, tuurlijk licht het aan anderen. Die kunnen jou gewoon niet waarderen. En ligt het niet aan jou, en de manier waarop jij het brengt. Nee, zeker niet.

Men noemt dat je het afwuift, omdat je het doet. En omdat dat naar de root van je issue lijd, waar je blijkbaar zo tegenaan loopt dat je er een topic over start. Je kan het onderwerp van het topic niet raken zonder het te zeggen. Dan kun je zeggen "dat doe ik niet, stop met dat zeggen" maar de betere reactie zou zijn "Waarom noemt iedereen dit? Wat in mijn gedrag zorgt hiervoor en hoe verander ik dat?". Dat is juist het stukje waar het mis gaat.

Op dit moment zijn er imho nog maar 2 opties van het probleem:
1. je ziet echt niet wat je doet, en moet heel hard aan je social skills werken (en leren wat nederiger te worden).
2. je weer donders goed wat je doet, en probeert je er doorheen te lullen (en bent ook daar niet goed in, want je komt er niet doorheen. Niet bij sollicitaties, en niet bij je mede-Tweakers).

Het komt in je berichten over als de 2e. Als je dat echt niet herkent, zit je op de eerste. De vraag welke optie het is mag je voor jezelf beantwoorden.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:29:
[...]

Een beetje meer nederige opstelling zou wel mogen. Niet nederig in de zin van onderdanigheid, maar wel eentje waarin je je bewust bent van het feit dat je echt net komt kijken op de arbeidsmarkt, nog weinig levenservaring hebt in deze levensfase (als je net student-af bent), en je dus weinig in te brengen hebt als het gaat over solliciteren en hoe de arbeidsmarkt precies in elkaar zit.
Op basis van eerdere topics van TS kan worden afgeleid dat hij al wat ouder is dan je zou aannemen bij een pas afgestudeerde HBO'er en dat solliciteren al enkele jaren minder lekker gaat dan hij zou willen. Ik zal hier zonder zijn toestemming verder geen persoonlijke info delen die hij eerder zelf heeft opgeschreven, maar ik vond het wel verhelderend om een aantal van de vorige topics even te bekijken. Alleen al de topictitels en het aantal geopende topics geven wat context die in deze thread ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:39

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anakha schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

Op basis van eerdere topics van TS kan worden afgeleid dat hij al wat ouder is dan je zou aannemen bij een pas afgestudeerde HBO'er en dat solliciteren al enkele jaren minder lekker gaat dan hij zou willen. Ik zal hier zonder zijn toestemming verder geen persoonlijke info delen die hij eerder zelf heeft opgeschreven, maar ik vond het wel verhelderend om een aantal van de vorige topics even te bekijken. Alleen al de topictitels en het aantal geopende topics geven wat context die in deze thread ontbreekt.
Als "oudere" starter is het natuurlijk ook vervelend om te zien dat je extra ervaring op andere gebieden, al is het maar het vage ding levenservaring, eigenlijk min of meer terzijde geschoven kan worden. Soms kan meer meebrengen zelfs lastig zijn, als men eigenlijk op zoek is naar een kneedbare schoolverlater en jij daar dan als "weerbare oudere" buiten valt. Maar goed, aan TS om te oordelen of dit een langdurige trend lijkt te zijn, of een paar gevallen/tegenvallers. En hoe dat correleert met de insteek in de sollicitaties.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:29
Startpost: de itmarkt is altijd al moeilijk geweest, vinden jullie dat ook? --> overwegend nee

Daarna een mooie lijst met net een beetje onhandige/ongepolijste/betweterige reacties van TS waar op gewezen wordt gevolgd door meer afwijzen, cryptisch gedoe en kijken waar het allemaal nog meer aan kan liggen.

2 tips:
1- je hebt 1 jaar ervaring, elke sollicitatie op medior of senior rol is tijdverspilling
2 - sollicitaties gaan misschoen voor 50% over de vraag of je een baan inhoudelijk kunt en voor 50% over of het iemand leuk lijkt elke dag een kantoor met jou te delen.

Natuurlijk geeft platte tekst maar een eenzijdig beeld maar obv je replies zou ik je niet in mijn team uitnodigen voor een baan na het eerste gesprek. Teveel 'ja maars, nee dat is gebakken lucht ' etc. Dat kan aan de tekst liggen maar ik zou zeker die uitleg deels overwegen @ts

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 28-08-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:37:
[...]

Kijk, heldere korte antwoorden, dat helpt :)

Discriminatie op de arbeidsmarkt niet van toepassing, check.

Een persoon kijkt wat je al weet? Misschien heel basaal, want van iemand met weinig ervaring wordt dat niet verwacht. Wat je weet vertelt je diploma en je eventuele portfolio aan hobbyprojecten of nevenactiviteiten hen wel. Het gaat in zo’n kennismakingsgesprek dus veel meer over hoe jij je als persoon presenteert, of je bij het team en de bedrijfscultuur past en wat je daarin meebrengt. Daar zou ik dan ook op inzetten.
Breng ik ook allemaal naar de tafel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 18:18

Zenix

BOE!

Ik heb drie keer gesolliciteerd en twee keer een baan gekregen, was ook al wat ouder toen ik mijn eerste baan kreeg (29) vanwege chronische ziektes en de bijbehorende achterstand. Bij de sollicitaties ook aangegeven dat ik ernstig ziek ben geweest. Toevallig werk ik nu bij de werkgever waar ik eerder was afgewezen op een andere afdeling. Inmiddels ben ik senior en reageer ik niet meer op de hoeveelheid berichten op LinkedIn.

Wat misschien ook een punt is, waar ga je solliciteren? Ik heb alleen maar gewerkt in de zorg en bij de overheid. Dat is toch heel anders dan de commerciële bedrijven, mensen met bagage of een label, maken toch meer kans.

Hier worden ook juniors aangenomen, maar daar zit ook een hoop verschil tussen. Ik heb twee juniors onder mijn hoede, eentje die denkt dat die alles al weet. Die vraagt bijna nooit wat, maar maakt veel fouten. En eentje die minder kennis heeft, als die iets niet weet, dan vraagt die het of hij vraagt iets om te controleren, maar maakt eigenlijk geen grote fouten en heeft een leergierige houding en is fijn om mee samen te werken. Probeer die tweede te zijn, want met samenwerken kom je verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:47:
[...]

Dat het kan gebeuren: Natuurlijk. Maar als iemand consistent nergens wordt aangenomen, dan is of iedereen racistisch, of er is iets anders aan de hand. En dat tweede lijkt mij dan de meer waarschijnlijkere optie.

Maar wat nu als TS wel een andere achternaam had gehad, en verder was alles identiek geweest, had je het dan wel op discriminatie gegooid?
Hangt van de omstandigheden af, maar als je consequent wordt afgewezen op gronden die je eigenlijk niet kunt plaatsen, en je hebt ook kenmerken uit doelgroepen die helaas stelselmatig gediscrimineerd worden, dan zou je kunnen proberen je focus te verleggen naar werkgevers die juist actief beleid voeren op dit gebied. Dat is waar ik heen wilde, meer niet.

Verder, @TheFrames ik weet inderdaad niets van jouw levenservaring. Op basis van je post nam ik aan dat je net na je afstuderen een jaar werkervaring had. Geen idee of je 21 of 51 bent. Maakt denk ik wel uit voor de sollicitatietips, dus misschien wil je hier een range noemen. Aan jou om dat wel of niet te doen, je privacy is ook belangrijk.

@Anakha ik heb inderdaad niet de posthistorie doorgespit. Misschien had dat geholpen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-08-2025 16:46 ]

• TheFrames
Cambionn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:52:
[...]
De eerste was meteen na het afstuderen, iets minder dan 4 jaar geleden. Opleiding HBO Software Enginering, maar wou eigenlijk de development uit en meer security of sysadmin dingen doen. Kwam ik iets te laat in mijn opleiding achter dus kon die er niet meer op aanpassen. Verder enkel hobbies, stages en bijbaantjes. Wel was ik zo'n IT'er die met 6 jaar oud met computers bezig was, kon dus wel een beetje meer dan 3 talen.

Meerdere aanbiedingen voor developer functies gehad, uiteindelijk gekozen voor een functie voor in-house dev bij een genomics bedrijf omdat ik daar ook security en sysadmin dingen mocht doen (waar ik dus niet voor opgeleid ben) en lekker bezig kon met goede code over snelle code (iets wat me bij veel dev banen tegen stond).

Daar ben ik na ruim 2 jaar weg gegaan, om verscheidene redenen. Nu compleet over de cybersecurity in. Dat dus op 2 jaar een stukje meepakken tussen alle andere taken door en verder op passie en hobbymatig erover leren (en natuurlijk ook echt wel skills die ik uit de dev-kant heb meegenomen). Werk daar nu ruim anderhalf jaar en hoop hier lang te blijven.
Klinkt als de covid periode.
[...]
Heel verhaal. Over dat ene bericht. Je mist echter compleet het punt dat dat 1 voorbeeld was van een gedrag dat jij vertoornt in het gehele topic. Elk bericht weer. Het gaat erom dat jij, terwijl je het niet voor elkaar krijgt, mensen die het wel voor elkaar krijgen loopt te vertellen hoe de wereld werkt. Maar dat het blijkbaar dus toch niet zo werkt als het jou niet lukt en hun wel, lijk je niet te willen zien :+ ...
Bepaal niet wat ik wel of niet waarneem.
En tja, wil je niet als betweter gezien worden? Gedraag je dan niet zo. En zeker niet als je er blijkbaar niet ver mee komt. En niemand bepaald wat je wel of niet weet. Je weet wat je weet. Maar als je denkt van alles te weten, die wetenschap in de praktijk niet werkt, andere mensen je kennis geven die in de praktijk wel werkt, en je dat ontkent met statements dat het werkt zoals jij denkt. Tja... dan moet je het niet gek vinden dat je vervolgens nergens komt.
Nogmaals, mijn ervaring sluit niet aan op dat van anderen.... Dat benoem ik. Dat maakt mij geen betweter.
[...]
Je hebt niet veel informatie gegeven. Je hebt veel tekst gegeven waar bijna niks in staat en een hoop excuses gegeven waarom het allemaal niet ligt aan wat er genoemd wordt (met een tekst dat je echt wel reflecteert hoor) en verder vooral overal omheen gedraaid en expliciete antwoorden geven ontweken.
Ik moedig je aan op de topic terug te lezen.
De grootste gebakken lucht, sorry dat ik het zeg, staat in jouw eigen berichten. Nogmaals, je kan wel denken dat je het allemaal weet. Maar wanneer de praktijk anders uitwijst klopt dat toch niet helemaal. Dat kun je van alles roepen als excuus over generalisaties en weet ik veel wat, maar ik in dit topic lees eigenlijk gewoon mensen die reëel naar de situatie kijken en jij die alles wat genoemd wordt afscheept als onzin en aannames. En ironisch genoeg versterk je daar enkel mee wat men over je zegt.
Niet waar. Mensen doen een hoop aannames op zaken waar ik al lang heb aangegeven wat ik wel en niet doe.
[...]
Nee, niemand benoemd het expliciet wanneer ze eigenlijk niks met je te maken willen hebben en de deur toch al voor je dicht hebben gedaan. Ik ben ook een broekie, met sterke meningen, die wel gewaardeerd worden. Dat zie je terug in complimenten, in dat je mening wordt meegewogen of zelfs compleet zo uitgevoerd wordt. Maar ook hier, tuurlijk licht het aan anderen. Die kunnen jou gewoon niet waarderen. En ligt het niet aan jou, en de manier waarop jij het brengt. Nee, zeker niet.

Men noemt dat je het afwuift, omdat je het doet. En omdat dat naar de root van je issue lijd, waar je blijkbaar zo tegenaan loopt dat je er een topic over start. Je kan het onderwerp van het topic niet raken zonder het te zeggen. Dan kun je zeggen "dat doe ik niet, stop met dat zeggen" maar de betere reactie zou zijn "Waarom noemt iedereen dit? Wat in mijn gedrag zorgt hiervoor en hoe verander ik dat?". Dat is juist het stukje waar het mis gaat.

Op dit moment zijn er imho nog maar 2 opties van het probleem:
1. je ziet echt niet wat je doet, en moet heel hard aan je social skills werken (en leren wat nederiger te worden).
2. je weer donders goed wat je doet, en probeert je er doorheen te lullen (en bent ook daar niet goed in, want je komt er niet doorheen. Niet bij sollicitaties, en niet bij je mede-Tweakers).

Het komt in je berichten over als de 2e. Als je dat echt niet herkent, zit je op de eerste. De vraag welke optie het is mag je voor jezelf beantwoorden.
Hoe ik het vooral zie zijn suggesties waar het aan zou kunnen liggen. Dat ik dat dan niet zo ervaar, los van dat jullie dat anders ervaren, geef ik aan dat ik er op basis van mijn reden overtuigt bent dat het anders werkt.

Als je wil dat ik hier maar "Ja, je hebt gelijk" op ga zeggen, terwijl ik dat zo niet ervaar, dan krijg je juist informatie waar niemand wat mee kan.

Daarom probeer ik ook zo eerlijk mogelijk te antwoorden, maar dat komt dan over als dat ik mensen hun meningen afkets en met allerlei kreten van betweterig en arrogantie. Niet helpend.

Ik sta best open voor ideeën en inbreng, maar verwacht niet dat ik geen eigen inbreng ga levere en verder moet het wel helpend zijn en het moet aansluiten op de informatie die ik heb gegeven.

Veel van wat ik nu heb waargenomen is aannames doen op het gedrag wat je nu ziet en dat is niet te vergelijken wanneer je jezelf in een sollicitatiegesprek bevindt.

• TheFrames
Zenix schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:37:
Ik heb drie keer gesolliciteerd en twee keer een baan gekregen, was ook al wat ouder toen ik mijn eerste baan kreeg (29) vanwege chronische ziektes en de bijbehorende achterstand. Bij de sollicitaties ook aangegeven dat ik ernstig ziek ben geweest. Toevallig werk ik nu bij de werkgever waar ik eerder was afgewezen op een andere afdeling. Inmiddels ben ik senior en reageer ik niet meer op de hoeveelheid berichten op LinkedIn.

Wat misschien ook een punt is, waar ga je solliciteren? Ik heb alleen maar gewerkt in de zorg en bij de overheid. Dat is toch heel anders dan de commerciële bedrijven, mensen met bagage of een label, maken toch meer kans.

Hier worden ook juniors aangenomen, maar daar zit ook een hoop verschil tussen. Ik heb twee juniors onder mijn hoede, eentje die denkt dat die alles al weet. Die vraagt bijna nooit wat, maar maakt veel fouten. En eentje die minder kennis heeft, als die iets niet weet, dan vraagt die het of hij vraagt iets om te controleren, maar maakt eigenlijk geen grote fouten en heeft een leergierige houding en is fijn om mee samen te werken. Probeer die tweede te zijn, want met samenwerken kom je verder.
Maar de persoon die fouten maakt leert toch ook van z'n fouten? Ik heb bij een stage meegemaakt dat iemand juist dat prefereerde dan het handje vasthouden. Wellicht dat ik net een bedrijf trof met een hele andere mentaliteit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Eind van mijn studie en eerste sollicitatie wellicht. 2e was corvid al lang voorbij hoor. Laat dat vooral niet nog een extra excuus zijn waarom het bij mij anders ging dan bij jou. Zowel tijdens als na corvid was het niet moeilijk, en ook voor corvid had ik al recruiters op mijn dak. Want bij de beetje leuke IT'ers proberen ze je halfweg hun opleiding al weg te snaaien (met mooie voorwaarden maar een gebrek aan papiertje waardoor overstappen lastig wordt tot je dat puur op ervaring kan).

En verder. Leuk wat je allemaal schrijft. Maar je doet gewoon meer van hetzelfde. Het is allemaal gewoon niet waar, jij bepaald zelf wel hoe je het ziet, en iedereen begrijpt alles gewoon verkeerd terwijl jij zo duidelijk was. Ik ga er maar niet meer op in...

Dan kun je wel zeggen "maar zo ervaar ik het niet", maar jij ervaart nu ook dat het je niet lukt om een baan te vinden in wellicht wel 1 van de makkelijkste markten van het moment 8)7 .
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:24:
Maar de persoon die fouten maakt leert toch ook van z'n fouten? Ik heb bij een stage meegemaakt dat iemand juist dat prefereerde dan het handje vasthouden. Wellicht dat ik net een bedrijf trof met een hele andere mentaliteit.
Er zit een gebied tussen "leren van je fouten"/"fouten durven maken" en "jezelf te hoog inschatten"/"te laat hulp inschakelen waar nodig". En daarbij is het nog maar de vraag of iemand leert, of het gewoon blijft doen. Als je continue fouten blijft maken, gaat het gewoon mis.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• TheFrames
Cambionn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:59:
[...]
Eind van mijn studie en eerste sollicitatie wellicht. 2e was corvid al lang voorbij hoor. Laat dat vooral niet nog een extra excuus zijn waarom het bij mij anders ging dan bij jou. Zowel tijdens als na corvid was het niet moeilijk, en ook voor corvid had ik al recruiters op mijn dak. Want bij de beetje leuke IT'ers proberen ze je halfweg hun opleiding al weg te snaaien (met mooie voorwaarden maar een gebrek aan papiertje waardoor overstappen lastig wordt tot je dat puur op ervaring kan).
Sorry, maar de covid periode was echt nog niet over in 2021. Ik studeerde toen nog en pas in het late najaar mochten we weer op locatie les krijgen. Ook rond die periode was de vraag naar IT een stuk hoger, ongeacht of het je nu wel of niet lukt om een baan te vinden. Dat weet ik heel zeker. Juist heb ik nu ervaren dat meer juniors er moeite mee hebben, alleen die signalen zijn blijkbaar gemengd. Je baseert jouw ervaringen ook uit een andere tijd.
En verder. Leuk wat je allemaal schrijft. Maar je doet gewoon meer van hetzelfde. Het is allemaal gewoon niet waar, jij bepaald zelf wel hoe je het ziet, en iedereen begrijpt alles gewoon verkeerd terwijl jij zo duidelijk was. Ik ga er maar niet meer op in...
Nee, je verwoord het als "verkeerd" terwijl het "verschillend" is. Er is geen verkeerd hier.
Dan kun je wel zeggen "maar zo ervaar ik het niet", maar jij ervaart nu ook dat het je niet lukt om een baan te vinden in wellicht wel 1 van de makkelijkste markten van het moment 8)7 .
Dat klopt helemaal dat ik dit ervaar, maar dit ligt aan mijn gebrek aan kennis en ervaring van wat ik terugkrijg. Bijna niemand zoekt juniors blijkbaar, maar wel mediors en seniors.
[...]
Er zit een gebied tussen "leren van je fouten"/"fouten durven maken" en "jezelf te hoog inschatten"/"te laat hulp inschakelen waar nodig". En daarbij is het nog maar de vraag of iemand leert, of het gewoon blijft doen. Als je continue fouten blijft maken, gaat het gewoon mis.
Deze vraag was niet naar jou gericht. Ik heb juist ervaren dat men graag niet handje wilde vasthouden en dat liever iemand wilde die gewoon durfde zelfstandig te werken en fouten te maken. Daarom stelde ik de vraag waarom die het anders ziet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:03:
Sorry, maar de covid periode was echt nog niet over in 2021. Ik studeerde toen nog en pas in het late najaar mochten we weer op locatie les krijgen. Ook rond die periode was de vraag naar IT een stuk hoger, ongeacht of het je nu wel of niet lukt om een baan te vinden. Dat weet ik heel zeker. Juist heb ik nu ervaren dat meer juniors er moeite mee hebben, alleen die signalen zijn blijkbaar gemengd. Je baseert jouw ervaringen ook uit een andere tijd.
Ik zag hem al aankomen, en ik zei nog doe nou niet. Immers is het gewoon nog 1 voor op de stapel "ligt aan alles behalve mijzelf" reacties.

Ik zei ook: Covid was toen ik afstudeerde en mijn eerste baan kreeg. En toen was het al op de weg naar buiten, ik was de eerste groep die weer klassikaal mocht afstuderen en een feest kreeg met al mijn jaargenoten en hun familie. Mijn 2e keer zoeken was na covid, dat was eind 2023, begon daar te werken begin 2024 (anderhalf jaar geleden). Toen was covid echt al lang voorbij. En dat maakte echt geen snars uit. Zo'n andere tijd is dat niet met nu hoor. Je laat het nu klinken alsof ik 20 jaar geleden voor het laatst gesolliciteerd heb 8)7 .

Maarre... als je het allemaal zo zeker weet, waarom nog een topic openen om het te vragen? Als je toch alleen maar in verweer gaat zodra mensen zeggen dat jouw gevoel niet klopt?

Er zijn gewoon meer banen dan mensen, en de banen groeien harder dan dat de mensen het vak kunnen studeren. Dat is al zo sinds voordat ik mijn opleiding begon en is alleen maar erger geworden. Tijdens de pandemie was er even een spike, klopt, maar nadat die weer indipte kwam het gewoon weer terug op en ging het door op de oude stijgende lijn. Goede IT'ers komen gewoon echt prima aan de bak en hebben juist keuze. Ook de juniors.

Banen zijn niet lastig te vinden. Maar jouw attitude is niet gewild.
Ik ga hem erbij laten, want totdat je dat in wil zien ga je het probleem ook niet oplossen.
Deze vraag was niet naar jou gericht.
Ik refereer terug naar wat mede-Tweakers zeiden over een openbaar forum. Ik reageer op wat er gezegd wordt, omdat ik er wat over te zeggen heb. Daar heb ik geen @Cambionn voor nodig.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:59
@TheFrames : Je hebt inmiddels al heel veel reacties en feedback gehad waar je iets mee kunt.
Welke punten zie jij als waardevol en wat ga je nu volgende keer anders doen om wel die begeerde baan te krijgen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:19

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Sorry, maar de covid periode was echt nog niet over in 2021.
Joh, stop eens met al je wazige verklaringen waarom alles wat men aandraagt niet op jou slaat.

Naast het feit dat ik zelf als hiring manager honderden IT-ers heb aangenomen heb ik óók een volwassen zoon die in juni is afgestudeerd, IT, software development. Die is net een maand aan het werk. Heeft 5 sollicitatieprocedures doorlopen en kon uit 4 aanbiedingen kiezen (2 detacheerders, 1 startup, 1 groot techbedrijf).

Echt, het is niet moeilijk om momenteel een IT-baan te vinden. De markt is prima. Als jij geen baan kunt vinden ligt het écht aan jou.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 18:18

Zenix

BOE!

TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:24:
[...]

Maar daarbij vergeet je de impact die fouten kunnen hebben, aangezien ik aan de infra kant werk, een grote fout zal er voor zorgen dat mijn organisatie helemaal niet meer kan werken. Kleine fouten hebben minder impact, maar hebben mensen ook last van. En leren van fouten is inderdaad belangrijk, maar het beperken net zo belangrijk.

• TheFrames
Zenix schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Maar daarbij vergeet je de impact die fouten kunnen hebben, aangezien ik aan de infra kant werk, een grote fout zal er voor zorgen dat mijn organisatie helemaal niet meer kan werken. Kleine fouten hebben minder impact, maar hebben mensen ook last van. En leren van fouten is inderdaad belangrijk, maar het beperken net zo belangrijk.
Ah ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik weet niet hoe dat in de infra kant is ingericht, maar in de software development ben ik gewend meerdere checks te hebben voordat code naar productie gaat. Peer reviews, pipelines, etc. Allemaal checks om ervoor te zorgen dat het bijna niet fout kan gaan (meer een streven).

• TheFrames
Whuzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Joh, stop eens met al je wazige verklaringen waarom alles wat men aandraagt niet op jou slaat.

Naast het feit dat ik zelf als hiring manager honderden IT-ers heb aangenomen heb ik óók een volwassen zoon die in juni is afgestudeerd, IT, software development. Die is net een maand aan het werk. Heeft 5 sollicitatieprocedures doorlopen en kon uit 4 aanbiedingen kiezen (2 detacheerders, 1 startup, 1 groot techbedrijf).

Echt, het is niet moeilijk om momenteel een IT-baan te vinden. De markt is prima. Als jij geen baan kunt vinden ligt het écht aan jou.
Het is geen verklaring, maar het weegt wel mee.

Dat vind ik oprecht netjes om positief te zijn. Ik heb geen idee wat men dan anders doet, maar ik werkelijk geen idee. Ik ken mensen die op het moment honderden sollicitaties hebben uitgestuurd en niets kunnen vinden.

Het enige wat ik je kan vertellen (dit is heel objectief beschreven):

- Ik stuur solliciteer regelmatig, op junior, medior vooral en heel af en toe op senior.
- Bij medior en seniors zijn de afwijzingen meer, want dat is wel logisch als junior.
- De meeste afwijzingen zijn al in de voorselectie, dus bij het lezen van mijn motivatiebrief en cv.
- Vaak krijg ik terug dat de andere kandidaten net meer werkervaring en kennis hebben.

Daaruit zou ik kunnen stellen:

- Ik heb met talen gewerkt die anderen het idee doen geven dat ik nauwelijks wat kan.
- Mijn CV is onduidelijk.
- Mijn motivatiebrieven zijn niet goed.

Dan zijn er redelijk wat korte gesprekken met recruiters, die toch wel die interesse zien, maar vooral informatie willen verzamelen voor de hiring manager. Daaruit komen er redelijk afwijzingen met de verklaring dat mijn kennis en ervaring tekort zijn.

In sommige gevallen willen team leads, eigenaren, managers mij wel in een eerste gesprek ontmoeten en wat ik vaak daarna terugkrijg is dat ze het gesprek wel fijn vonden, maar dat ze toch iemand zoeken met meer werkervaring en kennis of ze hebben nog andere kandidaten die ze nog willen spreken en dan vervolgens de beste eruit kiezen.

Verder het subjectieve, de mogelijke overwegingen:

- De persoon vertelt de waarheid.
- De persoon geeft een generieke reden en benoemt niet de werkelijke reden.

Het probleem is dat ik niet weet of de feedback die ik krijg waar of onwaar is. Als ik naast wat ik hoor geen andere feedback ontvang, dan kan ik verder weinig.

Dan gaan we werken op wat we zelf vinden en kunnen verbeteren. Voornamelijk werk ik dan op basis van aannames en dat kan zowel positief als negatief uitpakken.

En verder is dat het wel, ik weet het niet en dan moet ik maar verder zien uit te zoeken wat ik anders moet doen.

• TheFrames
jan390 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:57:
@TheFrames : Je hebt inmiddels al heel veel reacties en feedback gehad waar je iets mee kunt.
Welke punten zie jij als waardevol en wat ga je nu volgende keer anders doen om wel die begeerde baan te krijgen?
- In plaats van te benoemen dat je wil leren, benoemen wat je kan, want anders geef je de indruk dat je gewoon wil leren om later bij een ander bedrijf te kunnen werken.
- Dat je soms toch maar wat meer moet inspelen op wat de plek waar je solliciteert wil horen, zoals bedrijf heeft bedrijfscultuur ABC, "Oh, ik zoek ook naar bedrijfscultuur ABC".
- Iets waar ik zelf al bewust van was, niet meer informatie geven dan nodig.
- LinkedIn "Solliciteer" knop teller kan nep zijn, dus gewoon solliciteren.
- Wees je er bewust van dat werkgevers niet altijd de ware reden voor afwijzing geven.
- Meer bevestigen dat de spreker zich gehoord voelt.

Er zijn daarnaast ook een hoop dingen benoemd die niet op mij van toepassing zijn of ik al bewust van ben. Bijvoorbeeld dat ik betweterig of arrogant in de sollicitatiegesprekken zit of dat ik veel afwuif. Klopt niks van, dus dat laat ik buitenbeschouwing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:57

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik kan nog geen duidelijk antwoord vinden in het topic want je draait er een beetje omheen. De vragen waren ook politiek correct gesteld maar ik zal de vragen maar zo duidelijk mogelijk stellen:

1: Ben je een gekleurde of een blanke man?
2: Spreek je ABN of heb je een accent?
3: Heb je zichtbare tatoeages?

[ Voor 3% gewijzigd door Tylen op 29-08-2025 06:57 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoingDutch
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-08 10:01
Los van de ervaring/kennis/motivatie van de TS zelf is de markt voor software ontwikkelaars sinds midden 2023 inderdaad omgeslagen. In Duitsland en de VS is de situatie zelfs dramatisch. Ycombinator, Reddit, Glassdoor staan vol met berichten die allemaal hetzelfde zeggen: na 100-den sollicitaties niet eens op gesprek worden uitgenodigd, zelfs met veel relevante werkervaring.

Een Duitse recruiter heeft mij letterlijk gezegd dat het probleem is dat naast de recessie in Duitsland, de markt is overspoeld door freelancers en ontslagen software ontwikkelaars uit de auto industrie. Het is zo goed als onmogelijk iets te vinden op dit moment. De recruiters zelf zitten ook niets te doen op dit moment. Sowieso is Duitsland meer een industrie land en heeft nooit een sterke software cultuur gehad.

In de VS zijn bij de grote tech-bedrijven 100-duizenden ontwikkelaars ontslagen, daar is ook voldoende over geschreven in de media. Dat heeft ook de hele markt naar onderen getrokken. Daar is het ook zo goed als onmogelijk om iets te vinden op dit moment.

In die landen zou ik nu niet graag in de IT zitten. NL zie ik nog wel mogelijkheden maar daar zijn veel bedrijven totaal niet aantrekkelijk door lage salarissen, dat ze zitten op een locatie met een onmogelijke woningmarkt of dat ze in het verleden al veel slecht/goedkoop personeel hebben aangenomen en op veel technical debt zitten.

Met de meeste reacties hier ben ik het niet eens. Er worden hier direct allemaal, volledig op aannames gebaseerde, analyses over de TS gedaan, terwijl de markt gewoon slecht is op het moment en de TS pech heeft dat hij/zij op dit moment moet solliciteren.

Er wordt altijd makkelijk, zonder onderbouwing, geroepen dat er een 'tekort' is aan IT-ers maar dat is altijd al te kort door de bocht geweest. Tijdens mijn hele carrière is er nooit een tekort een ontwikkelaars geweest. Vacatures blijven hooguit open staan omdat ze of de bedrijven er achter niet aantrekkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:08
Ik had/heb ook moeite met buiten de IT werk te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
GoingDutch schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:10:
In die landen zou ik nu niet graag in de IT zitten. NL zie ik nog wel mogelijkheden maar daar zijn veel bedrijven totaal niet aantrekkelijk zijn door lage salarissen, dat ze zitten op een locatie met een onmogelijke woningmarkt of dat ze in het verleden al veel slecht/goedkoop personeel hebben aangenomen en op veel technical debt zitten.

Met de meeste reacties hier ben ik het niet eens. Er worden hier direct allemaal, volledig op aannames gebaseerde analyses over de TS gedaan, terwijl de markt gewoon slecht is op het moment en de TS gewoon pech heeft dat hij/zij op dit moment moet solliciteren..

Er wordt altijd makkelijk, zonder onderbouwing, geroepen dat er een 'tekort' is aan IT-ers maar dat is altijd al te kort door de bocht geweest. Tijdens mijn hele carrière is er nooit een tekort een ontwikkelaars geweest. Vacatures blijven hooguit open staan omdat ze of de bedrijven er achter niet aantrekkelijk zijn.
Kleine disclaimer vooraf: ik heb een paar minuten besteed aan het vinden van de onderstaande gegevens en ze zijn mogelijk niet 100% accuraat.

Als je de cijfers van het CBS bekijkt, en dan specifiek het tweede kwartaal van 2025, zie je dat er in de sector Informatie en communicatie (J) ongeveer 381.000 personen werkzaam zijn en dat er circa 416.000 banen beschikbaar zijn. Meer werk dan werknemers dus.

Vergelijk je dit met dezelfde periode in 2024, dan zijn er meer banen beschikbaar (ongeveer 9.000 meer dan in het tweede kwartaal van 2024). Wel is er ten opzichte van de vorige periode een scherpe daling zichtbaar, maar dat kan seizoensgebonden zijn. Daarom vind ik een vergelijking met een volledig vorig jaar betrouwbaarder.

Met andere woorden: het is niet zo dat drie sollicitanten vechten om één functie. Er is werk, maar de vraag is of dat werk aansluit bij wat je wilt doen, of het zich bevindt op de locatie die je voor ogen hebt, en of je voldoet aan de eisen van de functie.

Als het dus gaat om werkgelegenheid, is de markt helemaal niet zo slecht. Zijn dat de cijfers die je zocht om dit te onderbouwen?

Edit: Plaatje om het makkelijker te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl9Epx4gPQwg6pSrXH3RkhU6FpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeJl5QmmujqbhTrvFR1Z1ONx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 29-08-2025 08:44 . Reden: Plaatje erbij ]

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:40:
Als je de cijfers van het CBS bekijkt, en dan specifiek het tweede kwartaal van 2025, zie je dat er in de sector Informatie en communicatie (J) ongeveer 381.000 personen werkzaam zijn en dat er circa 416.000 banen beschikbaar zijn. Meer werk dan werknemers dus.
Ik krijg (op dit forum) ook de indruk dat de banenmarkt voor ISO 27001-specialisten, Azure-migratiegoeroes en netwerkbeheerders in Nederland ook een stuk beter is dan die voor ontwikkelaars, en dat veel mensen antwoorden vanuit het idee dat er één geunificeerde "IT-banenmarkt" is.

Want er is zo'n tekort aan "IT'ers", alsof al die saaie mensen waar je niet mee wil praten op de borrel precies hetzelfde doen.

Zelfs voor ontwikkelaars onderling geldt dat natuurlijk niet; een overschot aan PHP-ontwikkelaars doet niets met het tekort aan .NET-mensen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tylen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 06:56:
Ik kan nog geen duidelijk antwoord vinden in het topic want je draait er een beetje omheen. De vragen waren ook politiek correct gesteld maar ik zal de vragen maar zo duidelijk mogelijk stellen:
Leeftijd is ook zo'n factor. Een kakelverse junior developer van 35+ zal weinig populair zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

Ik krijg (op dit forum) ook de indruk dat de banenmarkt voor ISO 27001-specialisten, Azure-migratiegoeroes en netwerkbeheerders in Nederland ook een stuk beter is dan die voor ontwikkelaars, en dat veel mensen antwoorden vanuit het idee dat er één geunificeerde "IT-banenmarkt" is.

Want er is zo'n tekort aan "IT'ers", alsof al die saaie mensen waar je niet mee wil praten op de borrel precies hetzelfde doen.

Zelfs voor ontwikkelaars onderling geldt dat natuurlijk niet; een overschot aan PHP-ontwikkelaars doet niets met het tekort aan .NET-mensen.
Helemaal met je eens. In die zin zegt het niets over de specifieke functie waar we het in dit topic over hebben (maar wel over het vinden van een IT-baan in het algemeen). Ik ben wel van mening dat je in de IT-sector als professional mee moet bewegen met de ontwikkelingen in de markt. Vandaar ook mijn insteek: er is werk, maar de vraag is of dat het werk is waar je ervaring in hebt.

Nee, je hoeft niet op iedere hype in te springen of jezelf volledig om te scholen, maar je kunt wel alvast nadenken over wat je als ontwikkelaar over vijf jaar nog waard bent als deze AI-hype doorzet. Werken in de IT is een leven lang leren. Doe je dat niet, dan val je buiten de boot. Klinkt hard, maar is ook hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:49:
Nee, je hoeft niet op iedere hype in te springen of jezelf volledig om te scholen, maar je kunt wel alvast nadenken over wat je als ontwikkelaar over vijf jaar nog waard bent als deze AI-hype doorzet. Werken in de IT is een leven lang leren. Doe je dat niet, dan val je buiten de boot. Klinkt hard, maar is ook hard.
Dat is inderdaad een interessante vraag. Zelf trekt de ICT-sector buiten ontwikkelwerk me absoluut niet (en ik vermoed dat het héél snel gedaan zal zijn met andere banen in de sector als ontwikkelwerk eenmaal overbodig is). Als het zover komt kan ik misschien als postbezorger aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-09 17:05
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:08:
[...]

Het is geen verklaring, maar het weegt wel mee.

Dat vind ik oprecht netjes om positief te zijn. Ik heb geen idee wat men dan anders doet, maar ik werkelijk geen idee. Ik ken mensen die op het moment honderden sollicitaties hebben uitgestuurd en niets kunnen vinden.

Het enige wat ik je kan vertellen (dit is heel objectief beschreven):

- Ik stuur solliciteer regelmatig, op junior, medior vooral en heel af en toe op senior.
- Bij medior en seniors zijn de afwijzingen meer, want dat is wel logisch als junior.
- De meeste afwijzingen zijn al in de voorselectie, dus bij het lezen van mijn motivatiebrief en cv.
- Vaak krijg ik terug dat de andere kandidaten net meer werkervaring en kennis hebben.

Daaruit zou ik kunnen stellen:

- Ik heb met talen gewerkt die anderen het idee doen geven dat ik nauwelijks wat kan.
- Mijn CV is onduidelijk.
- Mijn motivatiebrieven zijn niet goed.

Dan zijn er redelijk wat korte gesprekken met recruiters, die toch wel die interesse zien, maar vooral informatie willen verzamelen voor de hiring manager. Daaruit komen er redelijk afwijzingen met de verklaring dat mijn kennis en ervaring tekort zijn.

In sommige gevallen willen team leads, eigenaren, managers mij wel in een eerste gesprek ontmoeten en wat ik vaak daarna terugkrijg is dat ze het gesprek wel fijn vonden, maar dat ze toch iemand zoeken met meer werkervaring en kennis of ze hebben nog andere kandidaten die ze nog willen spreken en dan vervolgens de beste eruit kiezen.

Verder het subjectieve, de mogelijke overwegingen:

- De persoon vertelt de waarheid.
- De persoon geeft een generieke reden en benoemt niet de werkelijke reden.

Het probleem is dat ik niet weet of de feedback die ik krijg waar of onwaar is. Als ik naast wat ik hoor geen andere feedback ontvang, dan kan ik verder weinig.

Dan gaan we werken op wat we zelf vinden en kunnen verbeteren. Voornamelijk werk ik dan op basis van aannames en dat kan zowel positief als negatief uitpakken.

En verder is dat het wel, ik weet het niet en dan moet ik maar verder zien uit te zoeken wat ik anders moet doen.
Ik heb niet het hele topic doorgespit, maar de regio is ook wel belangrijk én waar bedrijven naar zoeken. Het is lastig om een pasklaar antwoord te geven op alles wat je benoemd en vraagt, maar in mijn ervaring als gesprekspartner bij sollicitaties bij ons bedrijf (zowel voor ontwikkelaars als voor rollen daaromheen) letten we bij de eerste schifting op 3 zaken:
  1. (de belangrijkste) Hoe komt de persoon over in de motivatiebrief, heeft hij/ zij een legitieme voorkeur om voor ons te kunnen werken, dit blijkt vaak ook impliciet uit delen waaruit blijkt dat hij/ zij ook echt even heeft gekeken wat we doen als bedrijf/ waar we voor staan en hoe hij/ zij vindt dat de kandidaat daarbij past;
  2. Zitten er geen / bijna geen onverklaarbare gaten in de CV (het is dan prettig hier een reden bij te hebben, of dat iemand aangeeft dit bij een gesprek wel toe te willlen lichten, immers dat betekent weer dat diegene zich daar bewust van is en er wel een reden voor heeft) en hopt de persoon niet steeds van baan naar baan, dit zijn duidelijke signalen van een job-hopper/ iemand die eigenlijk niet zo goed weet wat hij/ zij wil.
  3. De werk-ervaring zelf, deze pakken we als laatst omdat bij de motivatie al een heel deel van de kandidaten afvalt, hetzij omdat het een 'standaard motivatie' is, welke niet specifiek op onze organisatie lijkt te zijn gericcht, dwz een standaard riedeltje als 'ik zag de vacature, werd enthousiast (alleen niet waarom!) en besloot te solliciteren. Ik ben ... enzovoorts.
Bij de werkervaring hoort niet alleen het aantal jaren, maar ook het soort projecten wat daarin is gedaan, of er werd gewerkt in teams, en op welke manier er ontwikkeld/ gebouwd werd. Je kan hele mooie dingen doen voor relatief simpele zaken, en daar een heel simpele architectuur voor gebruiken, maar dat maakt niet dat je het ook in je hebt heel complexe zaken te doen. Dus als je dat gedaan hebt, zorg dan dat dit in je CV ook naar voren komt.

Nogmaals: ik heb niet het hele topic doogespit, maar put hier uit een gesprek met een kandidaat die graag wilde weten wat er anders/ handiger kon en de zaken die ik daarin heb benoemd.

Als iemand dan op medior solliciteert, maar toch meer een junior is voor wat wij zoeken (je kan senior zijn en 20 talen beheersen, maar voor de bepaalde taal waar we naar zoeken (overigens heel gangbare taal) maar zeer beperkte ervaring hebben, dan ben je wat dat aan gaat dus geen senior en op techniek een directe sparringspartner voor je collega's bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:35
Kijk! On-topic en een goede uitleg / analyse van wat er speelt. Wat jij beschrijft herken ik grotendeels van m’n gesprekken op Discord en Reddit.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
Je komt aan tafel, eerste selectie is gedaan. Dan gaat het dus mis bij de gesprekken.

Ik snap dat wel, je hebt weinig werkervaring maar wel een sterke mening over de bedrijfscultuur waarin je wil werken. Maar eigenlijk heb je geen idee, want hoeveel culturen heb je nu zelf meegemaakt?

Wat je nodig hebt is een leuk team om te gaan leren. De grotere “bedrijfscultuur” is toch vaak fluïde en bij alleen heel grote bedrijven echt een speerpunt. Niet bij een klein software bedrijf, daar maken de mensen de sfeer.

Dan je set vragen die je stelt (niet allemaal altijd). Wat boeien die? Je ziet wel wat de tools zijn, hoe dingen in elkaar steken en hoe de hazen lopen. Je kan het vragen en aangeven of je wel of geen ervaring ermee hebt. Maar verder is het niet relevant.

Zeker op junior starters niveau gaat het veel meer over past iemand in het team, lijkt deze persoon in staat om het systeem te doorgronden en de eerste stappen te kunnen zetten om wat taken op te pakken.

Al die detail vragen leiden af, voegen niets toe en geven mensen het gevoel alsof jij alleen komt als de meeste zaken voor jou voldoende zijn en niet andersom.

@GoingDutch De VS en Duitsland zijn heel andere markten dan Nederland, en de TS lijkt in geen van die markten te solliciteren. Speelt nogal wat meer dan alleen AI en het overbodig worden van devs. De politieke instabiliteit van de VS en het onzekere investeringsklimaat bijvoorbeeld.

Duitsland is sowieso niet makkelijk te vergelijken met Nederland qua werk, hiërarchie, industrie enzovoort.

In Nederland is er vooralsnog vooral een tekort aan mensen. En aan tijd om ze in te werken, dat knelt natuurlijk wel.

[ Voor 18% gewijzigd door CornermanNL op 29-08-2025 09:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:18
Liegebeest schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:23:
[...]

Kijk! On-topic en een goede uitleg / analyse van wat er speelt. Wat jij beschrijft herken ik grotendeels van m’n gesprekken op Discord en Reddit.
Ik zou voorzichtig zijn met ervaringen van Reddit/Discord. Daar is het toch vooral VS gericht.

Wij hebben momenteel meerdere vacatures open staan. Maar de kandidaten waarvan ik cv's onder ogen krijg word ik niet heel gelukkig van. Ik zie vooral veel matige kandidaten in de markt.

Als ik kijk naar de cv's zie ik een duidelijke mismatch, cv's waar veel wordt gezegd maar die nooit concreet zijn wat iemand heeft gedaan. Ok dus je hebt aan een applicatie gewerkt die gebouwd werd in taal x of framework z, leuk maar wat heb jij er specifiek aan toegevoegd?

En dan heb je nog de kandidaten die het blijkbaar normaal vinden om onomwonden leugens te vertellen op cv's. Nee framework z en taal y gaan niet samen. Dus in het beste geval snap je het niet en in het slechtste geval ben je aan het liegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Kist schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Ik zou voorzichtig zijn met ervaringen van Reddit/Discord. Daar is het toch vooral VS gericht.

Wij hebben momenteel meerdere vacatures open staan. Maar de kandidaten waarvan ik cv's onder ogen krijg word ik niet heel gelukkig van. Ik zie vooral veel matige kandidaten in de markt.

Als ik kijk naar de cv's zie ik een duidelijke mismatch, cv's waar veel wordt gezegd maar die nooit concreet zijn wat iemand heeft gedaan. Ok dus je hebt aan een applicatie gewerkt die gebouwd werd in taal x of framework z, leuk maar wat heb jij er specifiek aan toegevoegd?

En dan heb je nog de kandidaten die het blijkbaar normaal vinden om onomwonden leugens te vertellen op cv's. Nee framework z en taal y gaan niet samen. Dus in het beste geval snap je het niet en in het slechtste geval ben je aan het liegen.
Zelfde gevoel hier (silicon valley
hq) Kan het niet helemaal onderbouwen maar veel mismatches en gewoon “spray & pray”. Denk dat de ervaren mensen gewoon lekker zitten of intern zelf wel hun nieuwe gigs regelen vanuit hun netwerk.
En een Bootcamp doen is niet hetzelfde als CS hebben gestudeerd aan een gerenommeerde uni. Dan moet je toch wel een lading interessante projecten kunnen laten zien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:21
olafmol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:56:
[...]

hq) Kan het niet helemaal onderbouwen maar veel mismatches en gewoon “spray & pray”. Denk dat de ervaren mensen gewoon lekker zitten of intern zelf wel hun nieuwe gigs regelen vanuit hun netwerk.
En een Bootcamp doen is niet hetzelfde als CS hebben gestudeerd aan een gerenommeerde uni. Dan moet je toch wel een lading interessante projecten kunnen laten zien.
Als je eenmaal (n-1, mijn ervaring dus niet relevant in die zin, maar zie het meer) in een bepaalde hoek terecht komt en je doet proces en productkennis op, kan dat goed omzetten naar oplossingen met je team dan komen banen op een gegeven moment voorbij. Ik heb slechts een aantal keer gesolliciteerd en buiten mijn eerste baan was dat altijd op voorspraak van iemand. Of als het een geheel nieuwe tak van sport betrof dan deed ik zelf de sollicitatie. Maar dat is slechts 1 keer nodig geweest.

Maar binnen mijn vakgebied was het altijd, even bakje koffie doen en zou jij niet eens op x of y solliciteren.
Ik verbaas mij weleens over de verwachtingen bij en van net afgestudeerden. Want hoe leuk al die (hobby)projecten ook zijn, het zijn toch "oplossingen" voor zelfgekozen problemen. Dus of iemand heeft al lang nagedacht over het hoe en wat of heeft kennis van hetgeen die persoon wil oplossen. Je kan er niet zo gek veel uit halen qua echt analytisch vermogen. En bij seniors zit het vaak wel goed met de coding skills.

Tegenwoordig is het ook heel belangrijk om goed te kunnen communiceren. Uit te kunnen leggen waarom je iets op een bepaalde manier wil oplossen. En waarom dit interessant is voor de klant/product.

De tijd van in een hoekje code kloppen terwijl de rest in spanning afwacht wat het genie in de hoek fabriceert is al even voorbij.

Je zou het bij wijze van spreken op een stuk papier met alleen een pen moeten kunnen uitwerken. De code komt erna wel. De nadruk op de tools en waar mensen ervaring mee hebben dat is iets wat mij altijd wat verwonderd. Dat verschilt toch per organisatie, soms per product. En dan lijkt het hetzelfde maar is het op veel punten toch net even anders als waar de sollicitant zijn ervaring ligt.

Het analytische denkvermogen en of iemand past in het team en communicatief vaardig is, is veel belangrijker dan de ervaring, zeker bij starters. Erna kan het wat meer van belang zijn, maar dan nog dan komt de ervaring om de hoek kijken en dan redden de meesten zich wel op het pure technische deel. Hooguit even een kwestie van wennen. Dus ook dan is een goede klik met het team en de people skills een belangrijke graadmeter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:18
[...]

Die indruk heb ik ook. Hebben wij het intern ook over.
Merk ook dat er, in ieder geval waar ik zit, veel deuren open staan als je intern een bewezen kracht bent. Of het nou om verdieping in je huidige rol of doorgroei is. Beide gevallen krijgen ruimte en support.

En de paar goede bootcampers die er zijn pluk je er zo uit. Gebaseerd op CV en gebaseerd op hoe ze zijn in gesprekken. Ik heb liever een vacature dan vastzitten aan de verkeerde mensen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
Ga met een soort loopbaancoach praten, oefen een sollicitatiegesprek en vraag die om de ongezouten mening en hoe je overkomt. Ga vervolgens aan jezelf werken.

N.a.v. je reacties krijg ik in ieder geval sterk het vermoeden dat anderen een ander beeld van jou hebben dan dat jij in de spiegel ziet. Dit kan pertinent onjuist zijn, maar vandaar de coach ;)

Het bedrijfleven gaat niet voor je veranderen, dat is iets waar we lang over kunnen praten (recruiters zeggen dit, bedrijven doen het zo), maar is niet de knop waaraan je kunt draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Furion2000 op 29-08-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Furion2000 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:06:
Ga met een soort loopbaancoach praten, oefen een sollicitatiegesprek en vraag die om de ongezouten mening en hoe je overkomt. Ga vervolgens aan jezelf werken.

N.a.v. je reacties krijg ik in ieder geval sterk het vermoeden dat anderen een ander beeld van jou hebben dan dat jij in de spiegel ziet. Dit kan pertinent onjuist zijn, maar vandaar de coach ;)

Het bedrijfleven gaat niet voor je veranderen, dat is iets waar we lang over kunnen praten (recruiters zeggen dit, bedrijven doen het zo), maar is niet de knop waaraan je kunt draaien.
Wat ik zelf merk is dat veel comments hier vrij hard en confronterend zijn, met daarnaast een hoop verkeerde aannames en een negatieve ondertoon. Wat er dan gebeurt is dat ik een vrij defensieve houding aanneem en dan gaan een hoop mensen hier oordelen op wat ze zien "Oh, zie je nou wel, we weten al waar het aan kan liggen".

Terwijl in een sollicitatiegesprek de persoon voor mij nooit zo is, daarnaast zou ik ook nooit zo reageren in een sollicitatiegesprek en gaat het gewoon meestal over wie je bent en probeer ik de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden + ik stel ook zelf mijn vragen.

Meteen om dan maar te adviseren van "Oh, zoals je hier reageert weten we al waarom het je niet lukt tijdens de sollicitatiegesprekken, dus dan kan je beter maar een coach opzoeken", is tekort door de bocht. Natuurlijk kan een coach je altijd helpen te verbeteren, maar je adviseert dit op basis van hoe ik hier reageer, dat is niet helpend.

Hoe je op een forum met vreemde mensen die best hard, confronterend en negatief kunnen zijn, is een compleet andere situatie van een sollicitatiegesprek waar je over het algemeen gewoon een leuk en luchtig gesprek voert. Dat kan je gewoon niet één op één vergelijken en zeker ook geen advies op baseren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Tsja, dus reacties zijn te hard, confronterend of negatief, kloppen niet, zijn gestoeld op aannames, of bevallen je gewoon niet omdat je hier anders zou reageren dan in een sollicitatie. Wat wil je dan? Horen dat je al lang ergens aangenomen had moeten zijn en hier de mensen komen verklaren waarom dat toch niet is gebeurd?

snip: dit stukje is niet nodig

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 31-08-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
jbdeiman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb niet het hele topic doorgespit, maar de regio is ook wel belangrijk én waar bedrijven naar zoeken. Het is lastig om een pasklaar antwoord te geven op alles wat je benoemd en vraagt, maar in mijn ervaring als gesprekspartner bij sollicitaties bij ons bedrijf (zowel voor ontwikkelaars als voor rollen daaromheen) letten we bij de eerste schifting op 3 zaken:
  1. (de belangrijkste) Hoe komt de persoon over in de motivatiebrief, heeft hij/ zij een legitieme voorkeur om voor ons te kunnen werken, dit blijkt vaak ook impliciet uit delen waaruit blijkt dat hij/ zij ook echt even heeft gekeken wat we doen als bedrijf/ waar we voor staan en hoe hij/ zij vindt dat de kandidaat daarbij past;
  2. Zitten er geen / bijna geen onverklaarbare gaten in de CV (het is dan prettig hier een reden bij te hebben, of dat iemand aangeeft dit bij een gesprek wel toe te willlen lichten, immers dat betekent weer dat diegene zich daar bewust van is en er wel een reden voor heeft) en hopt de persoon niet steeds van baan naar baan, dit zijn duidelijke signalen van een job-hopper/ iemand die eigenlijk niet zo goed weet wat hij/ zij wil.
  3. De werk-ervaring zelf, deze pakken we als laatst omdat bij de motivatie al een heel deel van de kandidaten afvalt, hetzij omdat het een 'standaard motivatie' is, welke niet specifiek op onze organisatie lijkt te zijn gericcht, dwz een standaard riedeltje als 'ik zag de vacature, werd enthousiast (alleen niet waarom!) en besloot te solliciteren. Ik ben ... enzovoorts.
Bij de werkervaring hoort niet alleen het aantal jaren, maar ook het soort projecten wat daarin is gedaan, of er werd gewerkt in teams, en op welke manier er ontwikkeld/ gebouwd werd. Je kan hele mooie dingen doen voor relatief simpele zaken, en daar een heel simpele architectuur voor gebruiken, maar dat maakt niet dat je het ook in je hebt heel complexe zaken te doen. Dus als je dat gedaan hebt, zorg dan dat dit in je CV ook naar voren komt.

Nogmaals: ik heb niet het hele topic doogespit, maar put hier uit een gesprek met een kandidaat die graag wilde weten wat er anders/ handiger kon en de zaken die ik daarin heb benoemd.

Als iemand dan op medior solliciteert, maar toch meer een junior is voor wat wij zoeken (je kan senior zijn en 20 talen beheersen, maar voor de bepaalde taal waar we naar zoeken (overigens heel gangbare taal) maar zeer beperkte ervaring hebben, dan ben je wat dat aan gaat dus geen senior en op techniek een directe sparringspartner voor je collega's bijvoorbeeld.
Hele goede punten.

Wat ik ook wel eens terugkrijg, ik reageer wel eens op mogelijkheden die redelijk ver van huis liggen. Soms wel op bedrijven die twee uur van huis zijn verwijderd. Een werkgever ziet dat meestal wel als een risico, want ga je dat wel volhouden op het lange termijn en als er andere kandidaten zijn die dichterbij wonen, dan hebben die al een streepje voor. Ik heb ook bedrijven meegemaakt die iets meer dan een uur veel vinden, terwijl anderen niet moeilijk doen over twee uur reizen.

Ook heb ik wel wat gaten op mijn cv, maar dat is bijvoorbeeld te danken aan persoonlijke omstandigheden en dat weet ik altijd wel goed over te brengen en daar is begrip voor.

Edit: Voor mij is een uur van deur tot deur heel gebruikelijk, tijdens mijn studie regelmatig moeten afleggen en ook nooit een issue geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

[...]

Ik zit ook in de VS (Austin sinds een paar jaar, ruim 15 jaar VS) en het aanbod van krabbers in de marge is ook hier groot. Zelfs in mijn relatief specialistische hoek (design verificatie in de semiconductors) moet je echt even door het oppervlak prikken om te zien of iemand echt wat kan. Bootcamp-achtige constructies heb ik gelukkig nog niet gezien. Helaas wel slechte kandidaten met AI, even doorvragen is al gauw een openbaring. Ik raad ook aan om mensen gewoon weer op kantoor uit te nodigen voor een ronde of 2 om een whiteboard, om dat te vermijden.

Vrijwel alle banen heb ik via via gevonden, wat dat betreft is een aanbeveling van iemand die men in de organisatie kent altijd goud waard. Ook stages zijn altijd een goed instapmiddel. Hier zie ik vaak dat men stagiaires weer permanent aanneemt na afstuderen. Het is eigenlijk een soort verkapte sollicitatieprocedure van een paar maanden. Wat dat betreft zou ik TS aanraden om bij z'n oude stageplekken te babbelen. Zij zijn misschien niet op zoek, maar kunnen je dan wel weer aanraden aan een ander, wat dan weer de waarde van dat netwerk laat zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

TheFrames schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Hele goede punten.

Wat ik ook wel eens terugkrijg, ik reageer wel eens op mogelijkheden die redelijk ver van huis liggen. Soms wel op bedrijven die twee uur van huis zijn verwijderd. Een werkgever ziet dat meestal wel als een risico, want ga je dat wel volhouden op het lange termijn en als er andere kandidaten zijn die dichterbij wonen, dan hebben die al een streepje voor. Ik heb ook bedrijven meegemaakt die iets meer dan een uur veel vinden, terwijl anderen niet moeilijk doen over twee uur reizen.

Ook heb ik wel wat gaten op mijn cv, maar dat is bijvoorbeeld te danken aan persoonlijke omstandigheden en dat weet ik altijd wel goed over te brengen en daar is begrip voor.

Edit: Voor mij is een uur van deur tot deur heel gebruikelijk, tijdens mijn studie regelmatig moeten afleggen en ook nooit een issue geweest.
Je cv zal er sowieso niet standaard uitzien, maar als je op gesprek komt dan lijkt het me dat ze dat al overwogen hebben. Reistijd zou ik niet te snel terzijde schuiven. Zeker met het verkeer dat toch alleen maar drukker lijkt te worden zal dat in de toekomst meer druk op je leven leggen. Een uur van deur tot deur (op een goede dag, dus dat kan langer worden) is al aardig pittig. Als je eerste klas kunt treinen en de verbinding laat het toe met weinig overstappen, dan kun je die tijd wellicht al deels productief inzetten, maar in de auto is het eigenlijk verloren tijd. Maar goed, als je gezinssituatie verandert (bv. kinderen, zorg voor een ouder, etc), dan kunnen die uren die je kwijt bent aan reizen je best weleens opbreken. Dat houden de aannemende managers natuurlijk ook wel in het achterhoofd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:53
Juist heb ik nu ervaren dat meer juniors er moeite mee hebben, alleen die signalen zijn blijkbaar gemengd. Je baseert jouw ervaringen ook uit een andere tijd.
Laat ik kort en duidelijk zijn; de huidige markt voor jonge IT'ers is niet moeilijk. Een geschikte kandidaat die nu in de afrondende fase van zijn of haar IT/informatiemanagement/bedrijfskundige/datascience studie zit, kan bij ons volgende week nog een contract tekenen en 1 oktober starten. Het is misschien een fractie lastiger dan 2 jaar geleden toen ze zelfs mensen met een kunstgeschiedenis opleiding en film wetenschappen aannamen als trainee (die vervolgens beide met een burnout thuis kwamen te zitten, maar dat terzijde), maar iemand met het juiste profiel is nog steeds van harte welkom.

Nog eentje waar ik duidelijk in kan zijn; stages zijn waardevol en leveren je uitnodigingen/gespreksstof op voor sollicitatiegesprekken, maar tellen niet als werkervaring. Als je één jaar voltijd gewerkt hebt in een IT functie, dan heb je één jaar werkervaring, geen drie. Als je een senior titel wilt met junior salaris en gelijk takenpakket als andere trainees dan is dat wat mij betreft geen probleem (verklaart gelijk het aantal 25 jarige seniors dat je rond ziet lopen), maar ik wil geen senior betalen en een junior krijgen waardoor je twee mensen aan moet nemen.

Als je op je 25e waardevoller bent dan de 35-45 jarige strategisch consultants/architecten die hier rondlopen, kan ik je ook wel beloven dat je je salaris in één a twee jaar kunt verdubbelen. Je zou niet de eerste zijn die ik ken, maar werkgevers willen het wel eerst zien en niet alleen horen. Klanten en collega's bepalen je waarde en het is eerst verdienen, dan krijgen (niet andersom). Referenties nabellen is naar mijn weten nog nooit gebeurd, mijn werkgevers waren al overtuigd tijdens onze gesprekken waarin ik ook eerlijk vertel wat ik niet kan.

Voor de rest; uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken zijn in mijn beleving dat je al geschikt bevonden bent, tenzij je tijdens het gesprek het tegendeel bewijst. Ik ken er maar weinig die kandidaten uitnodigen die ze eigenlijk niet zien zitten in de hoop dat ze overtuigd worden door één gesprekje.

Verder sluit ik me aan bij dat attitude een grote rol speelt. Liever iemand met een hoge snapsnelheid en fijn is in omgang, dan iemand die alles weet en overal wel een probleem in ziet. Of iemand die super goede vragen stelt en overdreven zijn best doet, maar niet het idee geeft heel productief of zelfstandig te zijn. De één levert energie op, de andere vreten energie. Er zijn wel een paar super coders met een handleiding die je het beste achter gesloten deuren hun gang kunt laten gaan, maar die zijn vaak wel ervarener en kom je gelukkig steeds minder tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ypuh op 29-08-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Ypuh schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:36:
[...]

Laat ik kort en duidelijk zijn; de huidige markt voor jonge IT'ers is niet moeilijk. Een geschikte kandidaat die nu in de afrondende fase van zijn of haar IT/informatiemanagement/bedrijfskundige/datascience studie zit, kan bij ons volgende week nog een contract tekenen en 1 oktober starten. Het is misschien een fractie lastiger dan 2 jaar geleden toen ze zelfs mensen met een kunstgeschiedenis opleiding en film wetenschappen aannamen als trainee (die vervolgens beide met een burnout thuis kwamen te zitten, maar dat terzijde), maar iemand met het juiste profiel is nog steeds van harte welkom.

Nog eentje waar ik duidelijk in kan zijn; stages zijn waardevol en leveren je uitnodigingen/gespreksstof op voor sollicitatiegesprekken, maar tellen niet als werkervaring. Als je één jaar voltijd gewerkt hebt in een IT functie, dan heb je één jaar werkervaring, geen drie. Als je een senior titel wilt met junior salaris en gelijk takenpakket als andere trainees dan is dat wat mij betreft geen probleem (verklaart gelijk het aantal 25 jarige seniors dat je rond ziet lopen), maar ik wil geen senior betalen en een junior krijgen waardoor je twee mensen aan moet nemen.

Als je op je 25e waardevoller bent dan de 35-45 jarige strategisch consultants/architecten die hier rondlopen, kan ik je ook wel beloven dat je je salaris in één a twee jaar kunt verdubbelen. Je zou niet de eerste zijn die ik ken, maar werkgevers willen het wel eerst zien en niet alleen horen. Klanten en collega's bepalen je waarde en het is eerst verdienen, dan krijgen (niet andersom). Referenties nabellen is naar mijn weten nog nooit gebeurd, mijn werkgevers waren al overtuigd tijdens onze gesprekken waarin ik ook eerlijk vertel wat ik niet kan.

Voor de rest; uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken zijn in mijn beleving dat je al geschikt bevonden bent, tenzij je tijdens het gesprek het tegendeel bewijst. Ik ken er maar weinig die kandidaten uitnodigen die ze eigenlijk niet zien zitten in de hoop dat ze overtuigd worden door één gesprekje.

Verder sluit ik me aan bij dat attitude een grote rol speelt. Liever iemand met een hoge snapsnelheid en fijn is in omgang, dan iemand die alles weet en overal wel een probleem in ziet. Of iemand die super goede vragen stelt en overdreven zijn best doet, maar niet het idee geeft heel productief of zelfstandig te zijn. De één levert energie op, de andere vreten energie. Er zijn wel een paar super coders met een handleiding die je het beste achter gesloten deuren hun gang kunt laten gaan, maar die zijn vaak wel ervarener en kom je gelukkig steeds minder tegen.
Nogmaals, als je zo tijdens een sollicitatiegesprek inderdaad jezelf presenteert, dan kan je verwachten dat het afstoot. Helemaal mee eens. Echter op een forum zoals dit met de algemene sfeer, kom je ook vrij wel in een redelijk hevige discussie terecht en inderdaad kans vrij defensief overkomen. Zoiets als dit is daarom ook niet te vergelijken met een sollicitatiegesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:29
TheFrames schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Nogmaals, als je zo tijdens een sollicitatiegesprek inderdaad jezelf presenteert, dan kan je verwachten dat het afstoot. Helemaal mee eens. Echter op een forum zoals dit met de algemene sfeer, kom je ook vrij wel in een redelijk hevige discussie terecht en inderdaad kans vrij defensief overkomen. Zoiets als dit is daarom ook niet te vergelijken met een sollicitatiegesprek.
Nogmaals.typen is leuk maar je blijft hetzelfde riedeltje aflopen. Ik vind het onhandig dat je bepaalde vragen.negeert, op.andere dingen veel.te uitgebreid ingaat en zelf ook nog minimaal de helft van de bijdrages afwimpelt met 'ja zo.kom.ik niet over hoor , in een sollicitatiegesprek.is het anders dan op.een forum, je kunt dit niet van mij weten etc'

Heb je nou een concrete vraag? Je lijkt niet open te staan om al te veel te delen (leeftijd , ervaring, achtergrond etc) maar toch te zoeken naar tips? Of wil.je geen tips maar van anderen horen dat het voor hen wel.of niet makkelijk.is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Fr33z schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Nogmaals.typen is leuk maar je blijft hetzelfde riedeltje aflopen. Ik vind het onhandig dat je bepaalde vragen.negeert, op.andere dingen veel.te uitgebreid ingaat en zelf ook nog minimaal de helft van de bijdrages afwimpelt met 'ja zo.kom.ik niet over hoor , in een sollicitatiegesprek.is het anders dan op.een forum, je kunt dit niet van mij weten etc'

Heb je nou een concrete vraag? Je lijkt niet open te staan om al te veel te delen (leeftijd , ervaring, achtergrond etc) maar toch te zoeken naar tips? Of wil.je geen tips maar van anderen horen dat het voor hen wel.of niet makkelijk.is?
Het meeste is onderhand wel duidelijk.

Edit: Jullie mogen trouwens denken wat jullie willen. Wat jullie denken en vinden is niet om aan mij te bepalen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFrames op 29-08-2025 22:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-09 17:05
TheFrames schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:23:
[...]

Hele goede punten.

Reistijd kan voor jou inderdaad geen probleem zijn, maar door de lastige markt voor bedrijven (waarmee ik bedoel dat er meer banen dan IT'ers zijn, en de nuance daarin wordt niet gemaakt op basis van rollen) de zijn er velen die behoorlijke eisen stellen.
Ik kan mij voorstellen dat bedrijven wat huiverig zijn om mensen van verder weg aan te nemen, want die zullen vaak thuis willen werken (ergo, voor het gevoel van het bedrijf minder binding hebben en krijgen), of als ze wel naar locatie moeten zijn er velen die verwachten in de trein te mogen werken, dus reistijd is werktijd, een riante vergoeding eisen, of zelfs een auto van de zaak willen (die laatste categorie zie ik meestal bij de echte jongere groep).
Daarnaast is veel reistijd iets dat grote bevolkingsgroepen tegen staat of na niet al te lange tijd tegen gaat staan. Die gaan dus na niet al te lange tijd op zoek naar iets dichter bij huis. Als bedrijf wil je (zeker met een junior) best investeren, maar wel voor enigszins langere tijd, je wilt iemand niet 'opleiden voor een ander' als het even kan.

Als een bedrijf dan keuze heeft tussen iemand met een vergelijkbaar cv, die dichterbij woont en (waarschijnlijk) meer geneigd is op locatie te werken (dit vullen de bedrijven vaak zelf (onbewust) in voor een sollicitant) dan zal de keuze eerder naar de dichterbij wonende sollicitant gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• north
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-08 19:14
Ik merk het als business analist ook. Ik heb 12 jaar ervaring in de sector, waarvan ongeveer de eerste 7 als developer en de laatste 5 als business analist.

Het overgrote deel van de vacatures die ik zie zijn in de consultancy, en dat is iets wat ik niet wil. Het aantal vacatures dat overblijft en binnen mijn ervaringsniveau en reisafstand past is niet groot.

Als ik solliciteer word ik zelden op gesprek uitgenodigd. Meestal krijg ik het standaard afwijsmailtje, soms hoor ik gewoon helemaal niets. Een keer kwam het tot een tweede gesprek, maar ben ik afgewezen omdat ik een vaardigheid niet bezat die helemaal niet werd uitgevraagd in de vacaturetekst. Als ik had geweten dat deze kennis belangrijk was geweest had ik niet gesolliciteerd.

Nu ben ik aan het nadenken of ik mijn carrière niet moet gaan bijsturen. Ik weet niet of ik weer developer zou willen zijn, maar ben wel wat data-gerelateerde cursussen aan het volgen om mijn statistische kennis en databasekennis wat moderner te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:08

EiT

Zelf ben ik al maanden op zoek naar een IT Manager achtige functie. Wat ik vooral zie is dat er veel concurrentie is, dat is ook logisch omdat een hele groep verder wilt.

Grote organisaties zie je dat er vooral voorkeur gegeven wordt aan opleidingen.
Kleinere organisaties zoeken verkeerde profiel of betalen te weinig.
Dan zijn er ook nog organisaties die miracles verwachten, bijv. ERP implementatie mislukt.
Bedrijven zoeken soms een pappen en nathouden persoon, niet iemand die continue wil innoveren.
Of bedrijven zoeken mensen met xyz ervaring die ik mis, wat ik altijd vreemd vind. Dit is toch snel te leren/begrijpen gezien ruime ervaring in IT.
Ook nog gezien dat de leidinggevende zich bedreigd voelt en daardoor geen slimmer/meer ervarende persoon wilt aannemen.

Waar het bij zelf vaak op stuk loopt is een combinatie van zaken en dat er aan beide kanten geen match is. Meeste bedrijven zijn opzoek naar een bepaald profiel en zoeken liever iets langer voor een goede match.

Binnen mijn huidige baan doen ik hetzelfde, genoeg CV’s, alleen nooit de juiste.

Nu is mijn ervaring wel gebaseerd op zoeken terwijl ik niet per se weg hoef, dan zoek je toch anders, ik ben niet wanhopig genoeg en moet behoorlijk salaris inleveren. Dan wordt je ook wat veeleisender. Eigenlijk maar 1 goede match gehad waar ik graag wilde werken, zij vonden mij beter passen bij een andere functie (waarschijnlijk ook een betere kandidaat voor de functie waar ik op solliciteerde), maar in die functie zag ik dan weer te weinig uitdaging.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
  • Laatst online: 03-09 00:26
Heb je hulp/inzichten nodig van een mede junior? (ik ben bereikbaar via PM)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
Wat mensen vergeten, is dat solliciteren ook een vak op zich is geworden. Zeker in de meer technische rollen, waar de mens toch gemiddeld gezien wat minder sociaal sterk is, zal iemand die communicatief sterk is extra opvallen. Ik denk dat het niet aan de markt ligt, maar aan de persoon. Ik denk dat het mensen zal verbazen wat iemand voor elkaar kan krijgen met een identieke ervaring, maar een anders opgezette CV, motivatiebrief, en vooral eerste gesprek.
Dat zegt dus helemaal niks over de kwaliteiten van jou als werknemer! Maar als jij jezelf niet kan 'verkopen', waarom zou de tegenpartij dan voor jou moeten kiezen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:58
Zebby schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:47:
Wat mensen vergeten, is dat solliciteren ook een vak op zich is geworden. Zeker in de meer technische rollen, waar de mens toch gemiddeld gezien wat minder sociaal sterk is, zal iemand die communicatief sterk is extra opvallen. Ik denk dat het niet aan de markt ligt, maar aan de persoon. Ik denk dat het mensen zal verbazen wat iemand voor elkaar kan krijgen met een identieke ervaring, maar een anders opgezette CV, motivatiebrief, en vooral eerste gesprek.
Dat zegt dus helemaal niks over de kwaliteiten van jou als werknemer! Maar als jij jezelf niet kan 'verkopen', waarom zou de tegenpartij dan voor jou moeten kiezen?
Ik denk dat dit inderdaad een belangrijk punt is.

Vorig jaar ben ik na 20 jaar in een bepaalde branche, overgestapt naar iets totaal anders. Het had wel raakvlakken, maar eigenlijk sloot mijn CV niet echt aan bij de vacature.

Om mijn kansen te vergroten (althans dat dacht en denk ik :P) heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan bellen naar het 06 nummer van de afdelingsmanager in de vacature tekst. Daar mijn interesse uitgesproken, nog wat extra info over de functie gevraagd en aangegeven dat ik zou gaan solliciteren.

Daarna de gesprekken zelfverzekerd in gegaan, door een combinatie van levenservaring, een gunstige arbeidsmarkt en "niks te verliezen" aangezien ik al een baan had. 3 Gesprekken later was ik aangenomen en onlangs is m'n contract omgezet naar onbepaalde tijd :)

Toen ik definitief werd aangenomen weet ik de woorden van de afdelingsmanager aan de telefoon nog goed. "Op basis van je CV was je geen logische keuze, maar het waren 3 fijne en goede gesprekken en we hebben er vertrouwen in." Ik denk dus dat jezelf verkopen zeker belangrijk is in het sollicitatieproces.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gusster
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 19:06
OP, heb redelijk gedeelte van topic gelezen, kan slechts bijvoegen en beamen dat in mijn ervaring ook weinig linear proces is gebleken (nog steeds zoekende).

In mijn geval, ben 38 en zoek mijn intrede te maken (wel uni studie sociale wetenschappen). Afgelopen 2 jaar werkervaring in stages/zelf-studie bij universiteit gedaan en uiterst lovende feedback over mijn technisch inzicht en snelle resultaten, maar helaas blijkt zich dit moeilijk te vertalen naar vinden van baan nog. Feit dat mijn CV all-over-the-place is (heb pas laatste 2 jaar idee dat ik zicht heb op mijn directie) werkt ook niet mee.

Ongeveer 40 applicaties gedaan afgelopen jaar, 10 uitgenodigd. Eveneens veel reacties in richting van overgekwalificeerd (traineeships vooral, maar ook AI-functie waar ik programmeertest voor moest indienen) maar ook evenveel ondergekwalificeerd.

Desondanks is mijn subjectieve impressie dat in ieder geval data voor entry-level positions toch niet meest makkelijk markt is te betreden. Vooral data-analyse in mijn geval heb ik van meer dan een recruiter teruggehoord dat ze soms meer dan 50 reacties ontvangen (probeer aan zijkant mijn engineering skills bij te werken aangezien ik meekrijg dat daar meer vraag naar is).

In ieder geval wel in contrast met opvatting die ik altijd had dat IT-branch onderbemand is. Maar zie ook terug dat meer factoren dan alleen technisch kunnen redelijk centraal staan, of in sommige gevallen ook zelfs overhand kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Even los van alle discussie-elementen, of het nou wie dan ook en wat ligt. Ik vond het wel interessant om deze interessante informatiestukken te noemen.

In het kort:
In het kort

- Het tekort aan ICT’ers houdt aan, tegelijkertijd zijn er signalen dat de arbeidsmarkt aan het verruimen is. Zo daalt het aantal openstaande vacatures, terwijl het aantal mensen met een WW-uitkering stijgt. Vergeleken met andere beroepsrichtingen gaan deze beide ontwikkelingen voor de ICT-beroepen in hoger tempo. Mogelijke verklaringen zijn de snelle groei van de arbeidsproductiviteit, reorganisaties in de sector en een toename van het aantal faillissementen in de gehele economie. De impact van AI is nog niet goed in zicht. Het wordt wel genoemd als oorzaak van veel reorganisaties in de sector, en kan de reden zijn van de snel groeiende arbeidsproductiviteit.
- Werkgevers in de informatie en communicatiesector geven vergeleken met andere sectoren het minst vaak aan dat ze last hebben van de krapte op de arbeidsmarkt – dat is opvallend gezien de aanhoudende krapte voor ICT-beroepen.
- Werkgevers in de informatie en communicatiesector nemen minder vaak dan andere werkgevers personeel aan dat niet volledig aan de eisen voldoet. Daarnaast worden er minder vaak zij-instromers aangenomen. Ervaring met het werk blijft noodzakelijk.
- Het aandeel jongeren onder ICT’ers met een WW-uitkering neemt toe. De laatste twee jaar is het aandeel mensen tussen 27 en 50 jaar oud gestegen, terwijl het aandeel 50-plussers daalt. Er is sprake van een trendbreuk met het verleden. Bij reorganisaties verliezen mensen die korter in dienst zijn eerder hun baan. Daarnaast kan de snel groeiende arbeidsproductiviteit binnen de sector een rol spelen. Tot slot zoeken recruiters vooral naar ICT’ers met veel werkervaring.
Als onderdeel van de verklaring waarom de WW onder jongeren stijgt.
De bekende AI-tool ChatGPT werd eind november 2022 gelanceerd. Vanaf dat moment zijn er nog veel meer AI-toepassingen op de markt gekomen. Mogelijk dat werkgevers dankzij deze toepassingen minder mensen nodig hebben voor een deel van het werk dat voorheen voornamelijk door junioren werd gedaan.

Tot slot lijkt het erop dat er minder vraag is naar junioren.35 Werkgevers zoeken ‘het schaap met de vijf poten’ (ervaren mensen met veel werkervaring en veel certificaten) en hebben weinig capaciteit om iemand in te werken. Daardoor blijven vacatures langer open staan, en is het voor mensen met minder werkervaring soms lastiger om aan het werk te komen. In arbeidsmarktcijfers is dit lastig terug te vinden. Maar deze ontwikkeling in de WW-populatie onderbouwt de stelling.
En betreft zij-instromers:
Werkgevers staan open voor zij-instromers, maar nemen ze relatief weinig in dienst

Een jaar eerder (eind 2023) zijn werkgevers bevraagd over zijinstromers. Hieruit bleek dat alhoewel werkgevers uit de informatie en communicatiesector relatief vaak aangeven open te staan voor het
aannemen van zij-instromers, ze dit in vergelijking met andere sectoren weinig gedaan hebben. Als belangrijkste reden gaven werkgevers aan dat werkervaring echt noodzakelijk is, dat er onvoldoende capaciteit was voor de nodige begeleiding, en dat de scholing te lang duurt.

De andere kant van deze medaille is dat de informatie en communicatiesector voor zij-instromers, of voor mensen die niet volledig aan de eisen voldoen moeilijk te betreden is. Zeker nu veel werkgevers in de sector aangeven weinig last te ervaren van krapte, is er voor hen ook minder aanleiding om hun eisen bij te stellen.
En mismatch tussen vraag en aanbod:
Mismatch tussen vraag en aanbod

Uit onderzoek van SEO onder werkgevers in de informatie en communicatiesector blijkt dat 74% van de werkgevers moeite had om vacatures in te vullen. Met name software- en applicatieontwikkelaars en systeembeheerders waren moeilijk te vinden. Als reden voor het moeilijk vervullen van vacatures geven deze werkgevers aan dat de kandidaten die solliciteren niet over de juiste competenties en werkervaring beschikken. De geschikte kandidaten die er wel zijn hebben volgens de werkgevers te hoge salariseisen. Tot slot is er een forse concurrentie met andere werkgevers voor het aantrekken van deze kandidaten. De aanbeveling van het SEO onderzoek is dat deze werkgevers junioren sneller laten doorgroeien, en daarnaast bij het werven meer waarde hechten aan leergierigheid in plaats van aan specifieke diploma’s of werkervaring.
Maar desonks, een volgende paragraaf, zoals eerder al benoemd:
Ondanks de daling van de krapte is er nog steeds meer vraag naar ICT’ers dan aanbod. Sommige ICT-werkgevers zoeken vooral ervaren personeel: werkervaring en de juiste diploma’s zijn van groot belang.Toch blijft een brede en open blik essentieel om voldoende mensen als ICT’er te laten werken.
Ik wil hier trouwens niet mee aanduiden dat dit volledig ligt aan wat in het rapport staat beschreven, want via-via leert de praktijk toch net wat anders. Toch wilde ik het benoemen ter ondersteuning van. Dit zijn slechts fragmenten uit één rapport, natuurlijk zullen er vast genoeg bronnen zijn om zulke feiten te kunnen weerleggen.

Bron: UWV. (2025, 27 mei). ICT-beroepen in beeld. Geraadpleegd van https://www.werk.nl/image...in-beeld_tcm95-464872.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:32
De geschikte kandidaten die er wel zijn hebben volgens de werkgevers te hoge salariseisen. Tot slot is er een forse concurrentie met andere werkgevers voor het aantrekken van deze kandidaten
To h knap hoe werkgevers tegelijkertijd kunnen klagen dat er weinig geschikte kandidaten zijn, er veel concurrentie is van andere bedrijven maar alsnog de geschikte kandidaten niet willen betalen wat ze waard zijn. Blijkbaar is dat gevraagde salaris niet te hoog want er is veel vraag naar.

Ik zie ook vaak genoeg recruiters die mij een baan aanbieden voor letterlijk de helft van mijn huidige salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

TheFrames schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:29:

Hoe je op een forum met vreemde mensen die best hard, confronterend en negatief kunnen zijn, is een compleet andere situatie van een sollicitatiegesprek waar je over het algemeen gewoon een leuk en luchtig gesprek voert. Dat kan je gewoon niet één op één vergelijken en zeker ook geen advies op baseren.
Ik las dit net nog een keer en wilde hierop terugkomen. Een van de zaken waar je je niet op moet verkijken is het feit dat het gesprek misschien leuk en luchtig lijkt te verlopen, maar dat er na afloop achter de schermen gewoon een keihard oordeel geveld wordt. En dat hoor je dan terug met een dik filter waardoor de boodschap weinigzeggend wordt. Op het forum hoor je hardere feedback, die je in een sollicitatie niet zult terugkrijgen. Het is aan jou om daar al dan niet iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Hillie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:17:
[...]

Ik las dit net nog een keer en wilde hierop terugkomen. Een van de zaken waar je je niet op moet verkijken is het feit dat het gesprek misschien leuk en luchtig lijkt te verlopen, maar dat er na afloop achter de schermen gewoon een keihard oordeel geveld wordt. En dat hoor je dan terug met een dik filter waardoor de boodschap weinigzeggend wordt. Op het forum hoor je hardere feedback, die je in een sollicitatie niet zult terugkrijgen. Het is aan jou om daar al dan niet iets mee te doen.
Yes, dat heb ik al begrepen, maar dan zoek je er teveel achter. Zulke dingen zouden prima kunnen spelen, maar je zal het nooit te weten komen en dus kan je er niets mee.

Sommige zaken, zoals discriminatie zou inderdaad een factor kunnen spelen en te kieskeurig overkomen kan ook afstotend werken. Ik snap dat mensen hier proberen mee te denken, maar de toonzetting lokt een bepaalde reactie uit en dan daar de feedback op te baseren is niet bepaald helpend.

Bepaalde informatie kan behulpzaam zijn en als je mij in een interview zou treffen, dan mag je best eerlijke feedback geven. Daar kan je nooit slechter van worden, maar op het internet neem ik informatie vaak met een korrel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

TheFrames schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:22:

maar de toonzetting lokt een bepaalde reactie uit
Dat werkt natuurlijk twee kanten op, zowel hier, als in sollicitaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Nu online
Bepaalde informatie kan behulpzaam zijn en als je mij in een interview zou treffen, dan mag je best eerlijke feedback geven. Daar kan je nooit slechter van worden, maar op het internet neem ik informatie vaak met een korrel zout.
Lok je bij mij toch weer een reactie uit. Waarom heb je dit topic dan geopend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Hillie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:30:
[...]

Dat werkt natuurlijk twee kanten op, zowel hier, als in sollicitaties.
Ja, als je denkt dat een discussie op internet net zo representeerbaar is. Je zou het nooit weten tenzij je me kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:40:
[...]

Lok je bij mij toch weer een reactie uit. Waarom heb je dit topic dan geopend?
Initieel om te meten of meerdere mensen hetzelfde ervaren. Dat antwoord heb ik nu al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
[...]

Het zou mooi zijn als de wereld zo zou werken. Helaas is het eerder andersom. Je krijgt in/na een onsuccesvol sollicitatiegesprek zelden eerlijke feedback, want de potentiële afzender van die feedback heeft daar niets bij te winnen en wel een hoop bij te verliezen. Ik en vele anderen die jou hier proberen van advies te voorzien kunnen daar na het afwijzen van honderden sollicitanten uit eigen ervaring over meepraten. Ik heb eens de fout gemaakt om in een telefoongesprek waarin ik iemand afwees eerlijk (maar voorzichtig) te zeggen dat ze in het gesprek overkwam als iemand die niet erg open stond voor nieuwe inzichten, en dat we dat wel zochten in een junior. Daarna bewees ze mijn punt door enorm betweterig en heel breedsprakig te gaan vertellen dat ze juist heel erg openstond voor nieuwe inzichten en dat wij het allemaal niet begrepen hadden. Dat werden 10 onprettige minuten in mijn leven die ik niet meer terugkrijg en had kunnen voorkomen door gewoon te zeggen 'het was een fijn gesprek en je lijkt ons een prima kandidaat maar een van de andere kandidaten paste net wat beter in het plaatje' of een vergelijkbare bullshit-reden. Over 2 weken mag ik weer een ronde sollicitatiegesprekken doen voor uitbreiding van ons team. Raad eens wat ik dan ga zeggen bij een afwijzing?

Hier op het anonieme internet heeft niemand er iets bij te verliezen om jou eerlijk te vertellen hoe je overkomt, want als je boos wordt, dan hebben zij daar geen last van. En ze hebben wél iets te winnen: advies dat bij anderen overkomt als zinnig levert duimpjes en daarmee een kleine dopamine-boost op. Dus puur door te kijken naar een individuele kosten/baten-afweging is de kans dat je op internet eerlijke feedback krijgt groter dan bij een sollicitatiegesprek.

Ik zou je dus in dit specifieke geval aanraden om je wat minder blind te staren op de positieve feedback die je hebt gekregen bij afwijzingen, en wat meer open te staan voor het minder prettige advies op het anonieme internet. Daar zit absoluut vaak een hoop rommel tussen, maar waarschijnlijk toch ook een stuk meer waarheid, zelfs als het gebaseerd is op een onvolledig beeld van wie en hoe jij bent 'in de echte wereld'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

TheFrames schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:44:
[...]

Ja, als je denkt dat een discussie op internet net zo representeerbaar is. Je zou het nooit weten tenzij je me kent.
Bedoel je representatief? Vooralsnog blijf je volharden in een stijl die vooral reacties oproepen die je niet aanspreken. Daarnaast heb je een stel sollicitatietrajecten doorgemaakt die allemaal afwijzende uitkomsten hadden. Dat kun je natuurlijk volledig los en onafhankelijk van elkaar beschouwen, of je kunt je afvragen of er een gemeenschappelijk aspect is wat betrokken is in al die situaties waar je wellicht wat mee kunt doen.

Kijk, mij heb je er verder niet mee. Dit topic, en GoT in het geheel, is voor mij vooral ter ontspanning en vermaak. En als ik iemand eens een beetje kan helpen, mooi meegenomen. Ik ben immers niet degene met problemen ergens binnen te komen, en met mij nog een hele zwik respondenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Anakha schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:05:
[...]

Het zou mooi zijn als de wereld zo zou werken. Helaas is het eerder andersom. Je krijgt in/na een onsuccesvol sollicitatiegesprek zelden eerlijke feedback, want de potentiële afzender van die feedback heeft daar niets bij te winnen en wel een hoop bij te verliezen. Ik en vele anderen die jou hier proberen van advies te voorzien kunnen daar na het afwijzen van honderden sollicitanten uit eigen ervaring over meepraten. Ik heb eens de fout gemaakt om in een telefoongesprek waarin ik iemand afwees eerlijk (maar voorzichtig) te zeggen dat ze in het gesprek overkwam als iemand die niet erg open stond voor nieuwe inzichten, en dat we dat wel zochten in een junior. Daarna bewees ze mijn punt door enorm betweterig en heel breedsprakig te gaan vertellen dat ze juist heel erg openstond voor nieuwe inzichten en dat wij het allemaal niet begrepen hadden. Dat werden 10 onprettige minuten in mijn leven die ik niet meer terugkrijg en had kunnen voorkomen door gewoon te zeggen 'het was een fijn gesprek en je lijkt ons een prima kandidaat maar een van de andere kandidaten paste net wat beter in het plaatje' of een vergelijkbare bullshit-reden. Over 2 weken mag ik weer een ronde sollicitatiegesprekken doen voor uitbreiding van ons team. Raad eens wat ik dan ga zeggen bij een afwijzing?

Hier op het anonieme internet heeft niemand er iets bij te verliezen om jou eerlijk te vertellen hoe je overkomt, want als je boos wordt, dan hebben zij daar geen last van. En ze hebben wél iets te winnen: advies dat bij anderen overkomt als zinnig levert duimpjes en daarmee een kleine dopamine-boost op. Dus puur door te kijken naar een individuele kosten/baten-afweging is de kans dat je op internet eerlijke feedback krijgt groter dan bij een sollicitatiegesprek.

Ik zou je dus in dit specifieke geval aanraden om je wat minder blind te staren op de positieve feedback die je hebt gekregen bij afwijzingen, en wat meer open te staan voor het minder prettige advies op het anonieme internet. Daar zit absoluut vaak een hoop rommel tussen, maar waarschijnlijk toch ook een stuk meer waarheid, zelfs als het gebaseerd is op een onvolledig beeld van wie en hoe jij bent 'in de echte wereld'.
Als je geen eerlijke reden wil geven, dat is je keuze. Als jij allemaal invullingen en aannames wil doen, dat mag ook. Ik lees het allemaal, maar uiteindelijk ligt het aan mij wat ik ermee doe. Als ik me erin herken, dat is een win voor mij. Ik herken me er totaal niet in, dus het is informatie handig om te weten maar ik kan er niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Hillie schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:10:
[...]

Bedoel je representatief? Vooralsnog blijf je volharden in een stijl die vooral reacties oproepen die je niet aanspreken. Daarnaast heb je een stel sollicitatietrajecten doorgemaakt die allemaal afwijzende uitkomsten hadden. Dat kun je natuurlijk volledig los en onafhankelijk van elkaar beschouwen, of je kunt je afvragen of er een gemeenschappelijk aspect is wat betrokken is in al die situaties waar je wellicht wat mee kunt doen.

Kijk, mij heb je er verder niet mee. Dit topic, en GoT in het geheel, is voor mij vooral ter ontspanning en vermaak. En als ik iemand eens een beetje kan helpen, mooi meegenomen. Ik ben immers niet degene met problemen ergens binnen te komen, en met mij nog een hele zwik respondenten.
Omdat het aannames zijn gebaseerd op gedrag wat je hier waarneemt en dat generaliseert naar een werkelijk sollicitatiegesprek, waar je op z'n minste jezelf goed voor voorbereid.

Denk maar wat je wil denken. Ik denk ook wel dat het nu wel klaar is en inmiddels wel voldoende informatie heb, want volgens mij zijn we nu weer aan het herhalen.

Voor de mensen die mij hebben geholpen en voorzien van advies, hartelijk dank daarvoor!

Wat mij betreft mag er een slotje op dit topic :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:59
TheFrames schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:01:
[...]

Als ik me erin herken, dat is een win voor mij. Ik herken me er totaal niet in, dus het is informatie handig om te weten maar ik kan er niets mee.
Natuurlijk kun je er wel iets mee, dit zou namelijk je blinde vlek kunnen zijn. Deze leren herkennen en erkennen zou de game changer voor jouw kunnen zijn. Aan een bevestiging heb je niet zoveel, dat wist je namelijk al en blijkbaar brengt dat geen baan voor jou. Oftewel het bekende: Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg: afwijzingen
Pagina: 1 2 Laatste