Cambionn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Eigenlijk niks? De 2x dat ik een baan zocht had ik meerdere opties om uit te kiezen en begon ik een paar maanden later ergens waar ik blij mee was met beter aanbod dan mijn initiële uitgangspunt. LinkedIn verwijderen was ook enkel fijn, want al die nodeloze recruiter spam kan daar nu niet meer via.
Hoe lang was dat geleden en wat is je ervaringsniveau?
[...]
Niet helemaal mee eens. Als het een dertien in een dozijn stage is is het wellicht niet zo interessant. Maar als je nou echt leuke dingen hebt gedaan, zeker in de laatste jaren van je opleiding (waar je niveau dus al vergelijkbaar moet zijn met afstuderen), kun je die echt wel meenemen. Net zoals bijbaantjes naast je studie. Zelfs als ze niet direct relevant zijn omdat je als bijbaan stond bier te tappen, kunnen ze wel bepaalde soft skills en karaktereigenschappen laten zien die wel weer relevant zijn.
De meningen lopen uit een. Daarom heb ik beide benoemd, oftewel:
1. In het geval dat je vindt dat stage-ervaringen meetellen: 3 jaar ongeveer.
2. In het geval dat je vindt dat stage-ervaringen niet meetellen: 1 jaar ongeveer.
Dit is hoe ik hem bedoelde.
Wat ik wel om me heen merk, is dat soft skills vaak tegen zitten. Ik ken best wel wat devs die technisch bovengemiddeld zijn, maar moeite hebben om werk te vinden omdat ze zichzelf niet goed weten te verkopen. Nog afgezien van dat het vaak een smoes is. "Te weinig ervaring" kan ook zijn "je ervaring niet genoeg verkocht". En dan bedoel ik niet dat je moet liegen natuurlijk, maar wel hoe je je ervaring gebruikt om je sterke kanten te belichten.
Ik geef wat ik wel en niet kan.
En verder: Ik pak er nu eentje uit, maar ik zie dit eigenlijk ik veel van je reacties.
[...]
Het valt me op dat je een hoop reacties van mensen afketst met "dit is wel/niet belangrijk in solliciteren/voor bedrijven" (en überhaupt best stellig bent). Maarre... is jouw ervaring niet dat je heel moeilijk aangenomen wordt? Wellicht dat dat een teken is dat je huidige inzicht toch niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Zeker als je daarmee de ervaring van mensen die wel makkelijk werk vinden probeert te verweren.
Zoals ik al zei, ik geloof dat z'n standpunt was dat je bij teveel vragen over bedrijfscultuur al te kieskeurig overkomt en dat hun wenkbrauwen al fronsen. Dat ik een toontje lager moet zingen.
Daarna na mijn reactie krijg ik dat dit persoon de bedoeling van de vraag gooit op "Meestal is het meer een check van: heb je een beetje in het bedrijf verdiept waar je solliciteert."
Dan begrijp ik z'n punt dat je eigenlijk gewoon daarop moet inspelen, maar waar de persoon geen rekening mee houdt is dat ik vaak heb waargenomen dat zich bleef doorvragen en je werkelijk specifieke vragen krijgt.
Dan benoem ik dat mijn ervaring daar anders mee is en dan krijg je automatisch dat mensen al interpreteren dat ik ze afwijs en dan word ik ook nog een betweter genoemd door bepaalde mensen.
Mijn ervaringen sluiten niet aan op wat de persoon zegt. Ook moet men gewoon niet bepalen wat ik wel of niet weet.
Dit soort reacties zeggen in mijn ogen toch wel wat. Als ik je reacties lees, dan lees ik veel tekst met weinig inhoudelijks en veel niet-fijne karaktereigenschappen en dat wordt eigenlijk alleen maar erger hoe verder het topic loopt. Dus snap ik wel dat je moeilijk aan de bak komt eigenlijk. Dan kun je zeggen dat dat niet klopt, je dat niet doet, of dat het aannames zijn, er gegeneraliseerd wordt, er meer nuance in zit, je overduidelijk zou zijn geweest dat het anders is dan hoe men het opvat, je geen mening zou mogen hebben, en noem maar op wat ik nog meer gelezen heb als excuses. Maar ik vrees dat daar toch wel je pijnpunt ligt. Acties zeggen meer dan woorden, hoe je het zegt en met wat voor gedrag je laat zien zegt meer dan wat je claimt te doen en te kunnen. En dat komt niet lekker over.
Ik ben redelijk coulant geweest in deze topic en heb al veel informatie gegeven. Hoe ik me opstel tijdens sollicitatiegesprekken. Waar ik naar vraag. Wat ik wel en niet doe. Er is gewoon niets meer wat ik kan geven.
Verder zijn het aannames, generaliseringen, allemaal gebakken lucht waar ik niets mee kan.
[...]
En ff hierop specifiek. Niemand zegt dat je geen mening mag hebben. Ik heb ook sterke meningen, zeker op werk. Dat wordt vaak juist gewaardeerd. Maar het ligt er wel aan hoe je die meningen brengt en wat voor attitude je hebt. Daar ligt het punt waar je de mist in lijkt te gaan.
Deze vind ik ook extra tellent. Iemand die dus precies dat beoordeeld waar jij niet voorbij komt, en dan zou het "gek zijn" als hij het niet op jouw manier zou doen? Dit staat als directe reactie op elkaar in jouw post, maar als ik quotes in quotes doe valt de eerste quote weg op Tweakers dus ik zet ze ff los.
Niemand benoemd het expliciet, maar mensen vinden het wel vervelend als ik benoem dat ik het ergens niet mee eens ben en maar mijn mond moet houden omdat ik een broekie ben die nog weinig ervaring heeft.
Blijkbaar is het ook prima om mensen maar meteen als betweterig en arrogant te bestempelen. Als je wil helpen, dan denk je mee en kom je niet met een hoop gebakken lucht.
Ik wijs niet naar iedereen hier, want er zijn degelijk wel mensen die met goede punten komen en zaken waar ik nog niet eerder over heb nagedacht.
Maar alsjeblieft stop met het benoemen dat ik alles maar afwuif. Informatie delen betekent overbrengen wat je wel en niet herkent.
[...]
[...]
Ik snap ook eigenlijk niet waarom er opeens wat geopperd wordt over discriminatie (en fair, dat gebeurd niet door TS en die schiet dat idee gelukkig wel grotendeels af dus deze laatste opmerking is niet zo zeer tegen hem), wanneer er duidelijk toch wel wat dingen niet lekker gaan die daar niks mee te maken hebben.
Ook geen idee, iemand haalde het aan als een mogelijke onwettige reden voor afwijzing.