Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:51
Hallo Tweakers,

De IT-markt is altijd al moeilijk geweest, want mensen roepen dat er tekorten zijn, maar toch wordt bijna iedereen afgewezen.

De laatste tijd merk ik vooral dat veel mensen er last van hebben. Juniors het meeste, maar ook wel mediors en seniors. Dat terwijl er toch vaak wordt geroepen dat mediors of seniors schaars zijn. Natuurlijk mede door AI dat de missende capaciteit wordt opgevuld.

In mijn geval ben ik weer op zoek naar een nieuwe baan, maar toch krijg ik vaak te horen te weinig ervaring te hebben voor een baan of dat er net een betere kandidaat is. Op LinkedIn zie ik ook regelmatig dat meer dan 100 mensen op een vacature hebben gereageerd. Detacheerder hebben nooit wat en recruiters hoor je bijna nooit meer wat van terug, met uitzondering van een paar.

En ik ken genoeg mensen die roepen: "Maar als je een goede ontwikkelaar bent, dan nemen ze je zo aan". Dat is gewoon niet waar, want je cv is toch vaak leidend en je ervaringen al helemaal.

In mijn vrije tijd vind ik het leuk om mezelf met de IT bezig te houden. Het leren van een nieuwe taal of framework of architectuur. Ik kan een hoop, maar dat is onvoldoende.

Naast dat sommige mediors en seniors gewoon niets kunnen vinden en bedrijven letterlijk dezelfde vacatures voor maanden hebben openstaan verbijsterd me. Die zitten maanden zonder een nieuwe opdracht.

Wat ik heel bijzonder vindt is dat ik soms oud-klasgenoten heb die letterlijk binnen een maand een baan vinden en andere mensen die soms een jaar niets hebben kunnen vinden.

En dan ga je aan jezelf twijfelen, want een gedeelte roept ook dat het moeilijk is en een gedeelte lijken te bewijzen dat dit het niet is. Dan vraag ik mezelf waar het aan kan liggen.

Wat merken jullie daar nou van in de praktijk?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Daar merk ik helemaal niks van. Om mij heen is en blijft een chronische tekort aan (goede) IT'ers, ongeacht junior/medior/senior niveau. Ik word zelf meermaals per maand (soms per week) benaderd door recruiters op LI (vervelend genoeg).

Ik werk 25+ jaar in de IT en heb de markt nooit als moeilijk ervaren en ken eigenlijk ook niemand in mijn IT kring die dat wel zo ervaren heeft. Hooguit was het moeilijk vanuit de werkgeverskant, ik ben bijzonder kritisch en heb enkel gewerkt bij bedrijven in functies die ik echt leuk vond (en bij de huidige werkgever werk ik ondertussen al langere tijd). En ik weet dat mede IT'ers minstens zo kritisch zijn, er is geen enkele reden om water bij de wijn te doen naar mijn idee. Ik heb ook niet het idee op dit moment dat AI bezig is aan een dermate opmars dat dit banen of vacatures kost, AI is op veel vlakken wel complementair maar geen vervanging.

Dus de vraag is, waarom ervaar jij het als moeilijk en waarom moet je weer opzoek naar een nieuwe baan? Dat klinkt niet logisch voor een goede IT'er / goede ontwikkelaar. Waar gaat het mis, welke kritiek krijg je en waar heb je de lat voor jezelf liggen?

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 26-08-2025 16:40 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik merk dat jij dezelfde vraag anderhalf jaar geleden ook al stelde op GoT; dat je twee jaar geleden al zoekende was wat je in de ICT wil/kan. En in de tussentijd iets met meningen over recruiters, bepaalde assessments aandacht geeft, iets vindt/weet over andere bedrijven, je LinkedIn-zichtbaarheid etc hebt nagevraagd.

Je zou allicht eens kunnen navragen bij jouw oud-klasgenoten (die wel rap een baan vinden) of ze misschien tips hebben hoe jouw LinkedIn eruit moet zien. Of dat ze eens willen meedenken met je CV of motivatiebrief? Ook recruiters (waar je niets van hoort) zou je eens kunnen bellen met "hoi, we hebben al anderhalf jaar weinig contact gehad met dit en dit en dit heb ik allemaal gedaan en geupdate; zullen we eens kijken of we een nieuwe baan kunnen vinden?"

Ben het wel eens dat sommige vacatures langer open staan. Sommigen kom ik ook meer dan eens tegen. En vaak (maar ik vind mezelf best al wat senior qua ICT) lijkt het dan op salaris of op "eisen" niet te matchen; ik zie letterlijk "kleinere werkgevers" die voor nog geen 3700 bruto een servicesk+systeembeheer+netwerkbeheer+onsite-support zoeken in 1 persoon... Met 15 jaar ervaring... Op loopafstand van het kantoor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
@TheFrames bij de laatste klant vroeg de recruiter het hele bedrijf om op 'solliciteren' te drukken in LinkedIn, omdat dan de counter omhoog gaat en de baan extra populair lijkt.

Stelregel is dus: is het op internet, dan is het waarschijnlijk nep.

Recuiters zijn af en toe zeker irritant, maar kunnen ook voor je werken door ze je profiel te laten verbeteren, je CV op te laten bluffen en niet te vergeten - de meeste bedrijven gebruiken AI al voor een pre-scan, zorg dus dat je je CV/profiel en de vacature aan AI voert en vraagt wat er ontbreekt. Vul je dat netjes aan.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
MAX3400 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:41:
Ik merk dat jij dezelfde vraag anderhalf jaar geleden ook al stelde op GoT; dat je twee jaar geleden al zoekende was wat je in de ICT wil/kan. En in de tussentijd iets met meningen over recruiters, bepaalde assessments aandacht geeft, iets vindt/weet over andere bedrijven, je LinkedIn-zichtbaarheid etc hebt nagevraagd.

Je zou allicht eens kunnen navragen bij jouw oud-klasgenoten (die wel rap een baan vinden) of ze misschien tips hebben hoe jouw LinkedIn eruit moet zien. Of dat ze eens willen meedenken met je CV of motivatiebrief? Ook recruiters (waar je niets van hoort) zou je eens kunnen bellen met "hoi, we hebben al anderhalf jaar weinig contact gehad met dit en dit en dit heb ik allemaal gedaan en geupdate; zullen we eens kijken of we een nieuwe baan kunnen vinden?"

Ben het wel eens dat sommige vacatures langer open staan. Sommigen kom ik ook meer dan eens tegen. En vaak (maar ik vind mezelf best al wat senior qua ICT) lijkt het dan op salaris of op "eisen" niet te matchen; ik zie letterlijk "kleinere werkgevers" die voor nog geen 3700 bruto een servicesk+systeembeheer+netwerkbeheer+onsite-support zoeken in 1 persoon... Met 15 jaar ervaring... Op loopafstand van het kantoor.
Klopt, ik heb deze vraag ook in 2023 gesteld en ik moet ook zeggen dat de antwoorden erg behulpzaam waren, maar toch onderhand bijna twee jaar later leven we weer in een andere tijd en met nieuwe ontwikkelingen. In combinatie met mijn verhaal, ga ik toch naar meningen vragen.

Voor mij maakt het in de praktijk niets uit, want op een gegeven moment lukt het wel om iets te vinden en dan is het antwoord om gewoon door te blijven gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:45:
@TheFrames bij de laatste klant vroeg de recruiter het hele bedrijf om op 'solliciteren' te drukken in LinkedIn, omdat dan de counter omhoog gaat en de baan extra populair lijkt.
Ik kan mij niet voorstellen dat LinkedIn dit niet detecteert en hier niet naar handelt. Het klinkt in ieder geval als een schimmige tent als ze zo te werk moeten gaan.
Dat is nonsens, je moet echter wel zelf actief filteren en blijven nadenken.
Recuiters zijn af en toe zeker irritant, maar kunnen ook voor je werken door ze je profiel te laten verbeteren, je CV op te laten bluffen en niet te vergeten - de meeste bedrijven gebruiken AI al voor een pre-scan, zorg dus dat je je CV/profiel en de vacature aan AI voert en vraagt wat er ontbreekt. Vul je dat netjes aan.
Recruiters gebruiken in je eigen belang is altijd een goede tip, gebruik alle opties die je kan gebruiken namelijk.

Dat van AI vind ik een gevaarlijke tip. De meeste mensen zullen een gratis AI oplossing gebruiken (want ze zijn best prijzig) en vergeten dan dat jij het product bent. Ik zou heel erg oppassen met informatie als CV's uploaden naar systemen waarbij jij het product bent. Hooguit zwaar geanonimiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Drardollan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:39:
Daar merk ik helemaal niks van. Om mij heen is en blijft een chronische tekort aan (goede) IT'ers, ongeacht junior/medior/senior niveau. Ik word zelf meermaals per maand (soms per week) benaderd door recruiters op LI (vervelend genoeg).

Ik werk 25+ jaar in de IT en heb de markt nooit als moeilijk ervaren en ken eigenlijk ook niemand in mijn IT kring die dat wel zo ervaren heeft. Hooguit was het moeilijk vanuit de werkgeverskant, ik ben bijzonder kritisch en heb enkel gewerkt bij bedrijven in functies die ik echt leuk vond (en bij de huidige werkgever werk ik ondertussen al langere tijd). En ik weet dat mede IT'ers minstens zo kritisch zijn, er is geen enkele reden om water bij de wijn te doen naar mijn idee. Ik heb ook niet het idee op dit moment dat AI bezig is aan een dermate opmars dat dit banen of vacatures kost, AI is op veel vlakken wel complementair maar geen vervanging.

Dus de vraag is, waarom ervaar jij het als moeilijk en waarom moet je weer opzoek naar een nieuwe baan? Dat klinkt niet logisch voor een goede IT'er / goede ontwikkelaar. Waar gaat het mis, welke kritiek krijg je en waar heb je de lat voor jezelf liggen?
Ervaring tekort, missende vaardigheden en kandidaten met een beter profiel. Dat is vrijwel wat ik terugkrijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Ervaring tekort, missende vaardigheden en kandidaten met een beter profiel. Dat is vrijwel wat ik terugkrijg.
Volgens mij is dat vrij duidelijk, ik neem aan dat je niet eens op gesprek wordt uitgenodigd bij dergelijke terugkoppelingen?

Wat mij betreft is er maar 1 optie om dit op te lossen, je zal een aantal tredes omlaag moeten op de ladder om dit op te lossen. Alleen dan doe je ervaring op, leer je vaardigheden en bouw je een beter profiel. Je precieze vakgebied, locatie, skillset en dergelijken ken ik niet, maar vaak kan je wel bij een gemiddelde detacheerder of MSP terecht. Veel IT banen vereisen simpelweg handjes en basis skills en via die weg kan je gaan bouwen. Niemand is opeens begonnen als senior IT'er, daar gaat een traject van makkelijk 15 tot 20 jaar aan vooraf. Bijna iedereen (ongeacht het vak) begint onderaan de ladder.

Een andere optie is wellicht certificeringen behalen, maar ik vind dat zelf een verkeerde route. Je moet maar net de juiste certificering te pakken hebben en veel bedrijven prikken makkelijk door wat ze soms noemen papieren IT'ers (wij noemden het vroeger Nintendo Boys, die dachten dat ze iets van IT wisten omdat ze Mario World konden opstarten) heen. Veel beter is, mijn inziens, ergens beginnen en dan je kansen afwachten en pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:45:

Jeetje, ik was daar totaal niet van bewust. Wel slim maar... het is eigenlijk een count++ knop :P

[ Voor 25% gewijzigd door TheFrames op 26-08-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Drardollan schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Volgens mij is dat vrij duidelijk, ik neem aan dat je niet eens op gesprek wordt uitgenodigd bij dergelijke terugkoppelingen?

...
Bij veel niet, want je stuurt een cv en motivatiebrief. Dan krijg ik vaak geen reactie, waardoor ik ze zelf nogmaals moet contacteren. Een gedeelte laten per email weten dat je het niet bent. Soms een wat persoonlijk bericht, vaak een generiek bericht.

Dan heb je de recruiters waar je vaak de eerste kennismaking mee heb, die daarna al terugkomen dat ze meer ervaren mensen zoeken.

En later de gesprekken met een manager of hiring manager, waar ze steeds aangeven dat ze het een fijn gesprek vonden, maar toch de afweging maakte voor andere kandidaten die beter op de vacature aansloten.

Dat in een notendop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:59
@Drardollan veel vacatures zijn er voor imago, vibecheck of investeerders, dat van het aanklikken is niets nieuws - het enige wat mij verbaast is dat het jou verbaast. LinkedIn is een influencer breedingground geworden ;)

Random post met uitleg:

https://www.linkedin.com/...you-need-know-arani-ramnc
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Jeetje, ik was daar totaal niet van bewust. Wel slim maar... het is eigenlijk een count++ knop :P
Ja het boeit iig niet en zou je niet moeten weerhouden van een sollicitatie poging. Of zoek de persoon erachter van het bedrijf en benader die direct, bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-08-2025 17:32 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij krijgen tegenwoordig redelijk veel sollicitanten.
Als uit het CV blijkt dat het echte IT'ers zijn of kunnen worden: door naar de 1e ronde (gesprek met team manager).
Als je geen "probleemgeval" bent: door naar de 2e ronde (gesprek met andere IT'ers).
Als je een beetje werklustig bent en je zoekt dingen uit, wil dingen echt begrijpen hoe het werkt: door naar de laatste ronde (salaris- en contractonderhandeling).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:49
Hoeveel ervaring heb je, en op welke vacatures reageer je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacobsmv
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-08 19:35
Er even vanuit gaande dat je bij een digital agency of softwareprojectenorganisatie wil gaan werken:

Uit recente ervaring merk ik dat sollicitanten met weinig werkervaring soms te veel de nadruk leggen op "dat ze zich graag verder ontwikkelen in een bepaalde richting voordat ze mee kunnen werken op een project". Als je via een recruiter komt is de kans op jobhoppen groter, dus wil je als werkgever sneller je return on investment, lees: zo snel mogelijk een declarabele ontwikkelaar.

Het risico is namelijk dat je 2 jaar bezig bent om iemand op te leiden, wat veel tijd kost van de seniorontwikkelaars, die dan ook minder declarabel zijn.

Mijn tip: focus op wat je komt brengen, bewijs het met je werkervaring (projecten die je hebt gedaan) en hoe snel je up-and-running kan zijn. Er is namelijk naar mijn inziens altijd ruimte voor ontwikkeling, theorie en on-the-job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Juup schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:02:
Wij krijgen tegenwoordig redelijk veel sollicitanten.
Als uit het CV blijkt dat het echte IT'ers zijn of kunnen worden: door naar de 1e ronde (gesprek met team manager).
Als je geen "probleemgeval" bent: door naar de 2e ronde (gesprek met andere IT'ers).
Als je een beetje werklustig bent en je zoekt dingen uit, wil dingen echt begrijpen hoe het werkt: door naar de laatste ronde (salaris- en contractonderhandeling).
Hoe bepaal je of ze een probleemgeval zijn? Wat versta je daar mee?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:46:
Hoe bepaal je of ze een probleemgeval zijn? Wat versta je daar mee?
Ja daar hebben we helaas ervaring mee (en daarom kunnen we ze nu ook goed herkennen).
Probleemgevallen herken je het makkelijkst aan dat ze overal een excuus voor hebben en dat iets nooit hun schuld was.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
olafmol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:07:
Hoeveel ervaring heb je, en op welke vacatures reageer je?
Ongeveer een jaar onderhand zonder stages. Met stages, grotendeels waren deeltijd, ongeveer 3 jaar.
Veel bedrijven rekenen stages niet mee dus dan blijft het bij ongeveer een jaar.

En softwareontwikkelaar vacatures, veel op junior en medior rollen. Heel soms op senior, maar ik vermeld er wel bij dat ik natuurlijk nog niet aan de eisen voldoe.

Het is trouwens niet gek om op medior en senior rollen te reageren, omdat ik toch heb ondervonden dat ik vaker wel ben uitgenodigd voor een gesprek en het al lang niet meer zo zwart-wit is.

Krijg je dan vaker afwijzingen? Ja. Is dat gek? Nee. Soms heb je bedrijven die toch wel openstaan en oriënteren om iemand aan te nemen met minder ervaring, al komt dat zelden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Dus een jaar ervaring ongeveer, en wat voor opleiding? Want dat zal vast ook uitmaken, zeker bij weinig ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Wilke schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:58:
Dus een jaar ervaring ongeveer, en wat voor opleiding? Want dat zal vast ook uitmaken, zeker bij weinig ervaring.
Mbo en hbo-it met sterke focus op softwareontwikkeling maar de meeste die mij nog kennen van de vorige topics weten dat al :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe positioneer je dan? Want met 1 jaar ervaring na de hbo ben je - het klinkt niet leuk - een starter. Wellicht een supergemotiveerde, maar dan nog.

Uit mijn eigen ervaring: kleine bedrijven gaan voor de lange termijn. Die zullen graag hebben dat je er zo 5 jaar blijft. Je verdient iets minder, maar de lijntjes zijn kort (en als het niet klikt, de irritatie mogelijk eerder). Bij grote bedrijven verdien je waarschijnlijk meer, heb je mogelijk opleidingsbudget (al bestaat dat mogelijk alleen bij de wervingsadvertentie) heb je vaak (tergend lange) lijntjes en veel meer managers (die elkaar ook zoet kunnen houden). Je hoort al een beetje aan mijn toon dat ik niet voor niets van groot (15.000+ werknemers, VS, waar de directief zijn al bestond voordat Trump president werd) naar klein gegaan ben. Geen spijt van, veel werkplezier (en aan het einde van de maand staat er nog wat op de rekening ook, dus wat wil je nog meer).

Een sterke focus op softwareontwikkeling klinkt net te veel als marketing taal, maar wellicht bedoelde je het anders. Ik zou zelf concreter zijn. Dit is een publiek forum, dus daar volstaat het wel, maar ik hoop dat je bij solliciteren nauwkeuriger weet te vertellen in welke programmertaal, welke development omgeving, wat voor soort klanten (groot, klein, aantal gebruikers van het product) gewerkt hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

De IT-markt is altijd al moeilijk geweest, want mensen roepen dat er tekorten zijn, maar toch wordt bijna iedereen afgewezen.
Ik zal maar alleen op dit stukje uit de TS reageren, ik ervaar dat om me heen totaal niet. Ik vraag me dan ook af of het niet N=1 is.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:07
Er is altijd een varkenscyclus in de informatica. Het aantal informaticastudenten in 2020 lag dubbel zo hoog als in 2010.

In Nederland wordt de automatisering ook gekenmerkt door de flexibele schil; detacheerders zijn grote werkgevers, bedrijven die je arbeid ook weer per uur doorverkopen.
Er zijn altijd vervelende momenten om af te studeren. 2002/2003, vlak na de dotcombubbel. 2009, vlak na de financiële crisis. En nu de rente hard is gestegen is de markt vast ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
kdekker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:57:
Hoe positioneer je dan? Want met 1 jaar ervaring na de hbo ben je - het klinkt niet leuk - een starter. Wellicht een supergemotiveerde, maar dan nog.
In principe ben ik gewoon nog een starter inderdaad. Ik verkoop mezelf als software developer/engineer. Ik reageer op alles wat ik interessant vind klinken. Tijdens gesprekken probeer ik vooral over te brengen wie ik ben, wat ik leuk vind en wat mij motiveert. Ook benoem ik wat voor bedrijfscultuur ik wel en niet prefereer.
Uit mijn eigen ervaring: kleine bedrijven gaan voor de lange termijn. Die zullen graag hebben dat je er zo 5 jaar blijft. Je verdient iets minder, maar de lijntjes zijn kort (en als het niet klikt, de irritatie mogelijk eerder). Bij grote bedrijven verdien je waarschijnlijk meer, heb je mogelijk opleidingsbudget (al bestaat dat mogelijk alleen bij de wervingsadvertentie) heb je vaak (tergend lange) lijntjes en veel meer managers (die elkaar ook zoet kunnen houden). Je hoort al een beetje aan mijn toon dat ik niet voor niets van groot (15.000+ werknemers, VS, waar de directief zijn al bestond voordat Trump president werd) naar klein gegaan ben. Geen spijt van, veel werkplezier (en aan het einde van de maand staat er nog wat op de rekening ook, dus wat wil je nog meer).
Helemaal waar.
Een sterke focus op softwareontwikkeling klinkt net te veel als marketing taal, maar wellicht bedoelde je het anders. Ik zou zelf concreter zijn. Dit is een publiek forum, dus daar volstaat het wel, maar ik hoop dat je bij solliciteren nauwkeuriger weet te vertellen in welke programmertaal, welke development omgeving, wat voor soort klanten (groot, klein, aantal gebruikers van het product) gewerkt hebt.
Zekers, alleen ik ben meer iemand die een T-profiel heeft. Veel klasgenoten van mij hebben zich bijvoorbeeld volledig gericht op .NET of Java of Python of PHP, etc. Ik ben best wel breed ingesteld. Soms weten recruiters niet waar ze me moeten plaatsen.

Nu werk ik in mijn vrije tijd met .NET bijvoorbeeld en ik begin het alleen maar leuker te vinden. Dan heb je bijvoorbeeld Java Spring Boot wat ik makkelijk heb kunnen oppakken en dat is ook ontzettend interessant.

Maar voor nu daarom nu op .NET.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij X jaar ervaring hebt met 3 verschillende talen is dat voor de meeste banen 1/3x voor de specifieke taal. Als ze dan X jaar zoeken mis je gewoon iets.

Tot zover je hard skills. Gezien je vraagstelling en je vorige topic met kennelijk het zelfde probleem zijn je soft skills vermoedelijk niet up to par met wat werkgevers vragen.

Ik hoor je ook nergens zeggen dat je aan een werkgever terug vraagt op basis waarvan je dan dingen mistte of te weinig had. . Dan meen ik te mogen zeggen dat je zelf niet goed weet of snapt waar je probleem of gat zit. Dat helder krijgen is 80% van de oplossing, maar vermoedelijk ook 80% van de reden dat je telkens afgewezen wordt in de huidige markt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:27:
[...]

In principe ben ik gewoon nog een starter inderdaad. Ik verkoop mezelf als software developer/engineer. Ik reageer op alles wat ik interessant vind klinken. Tijdens gesprekken probeer ik vooral over te brengen wie ik ben, wat ik leuk vind en wat mij motiveert. Ook benoem ik wat voor bedrijfscultuur ik wel en niet prefereer.
Als ik van een starter hoor welke bedrijfscultuur hij wel of niet waardeert, dan zou ik toch mijn wenkbrauwen fronsen. Voor een starter is dat een maatje te groot. Waar je solliciteert is een keuze, waar je dit soort dingen mee kunt wegen. En verder is bedrijfscultuur != team cultuur. Ik zou zeggen: zing een toontje lager en besef dat je aan het begin van je loopbaan staat. Dat is net wat meer dan de spreekwoordelijke krullenjongen.
[...]

Helemaal waar.

[...]

Zekers, alleen ik ben meer iemand die een T-profiel heeft. Veel klasgenoten van mij hebben zich bijvoorbeeld volledig gericht op .NET of Java of Python of PHP, etc. Ik ben best wel breed ingesteld. Soms weten recruiters niet waar ze me moeten plaatsen.
Maar juist bijv Java en PHP zijn nauwelijks vergelijkbaar qua skills. Solliciteren is jezelf verkopen, maar T-profiel lijkt wel rechtstreeks weggelopen te zijn uit het recruiters jargon (en de meeste van die lui sla ik niet echt hoog aan. Te veel shit mail van BS recruiters op LinkedIn gehad).
Nu werk ik in mijn vrije tijd met .NET bijvoorbeeld en ik begin het alleen maar leuker te vinden. Dan heb je bijvoorbeeld Java Spring Boot wat ik makkelijk heb kunnen oppakken en dat is ook ontzettend interessant.

Maar voor nu daarom nu op .NET.
In mijn vrije tijd hobby ik, maar daarmee kan ik me niet meten met een vakman (of wel, maar voor solliciteren telt het niet echt mee, als ik op zo'n vakman vacature zou solliciteren). Je zult het als starter met je hbo opleiding moeten doen en je bewijzen als junior zonder al te veel noten op je zang. En vooraf is lastig in te schatten of jij met het bedrijf matcht (dat is voor een bedrijf het primaire belang). Dat het bedrijf bij jou wel of niet matcht, merk je vanzelf door de tijd heen.

Als je inkomen nodig hebt om te leven, pak je zo'n beetje alles aan als eerste baan, als het maar (deels) aansluit bij je opleiding (50% overeenkomst is al heel wat). Fijne collega's, werkplezier en rond kunnen komen zijn uiteindelijk minstens net zo belangrijk. Maar dat laatste is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
The Eagle schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:51:
Als jij X jaar ervaring hebt met 3 verschillende talen is dat voor de meeste banen 1/3x voor de specifieke taal. Als ze dan X jaar zoeken mis je gewoon iets.

Tot zover je hard skills. Gezien je vraagstelling en je vorige topic met kennelijk het zelfde probleem zijn je soft skills vermoedelijk niet up to par met wat werkgevers vragen.
Dat kan zeker wel kloppen, maar het vak gaat zoveel verder dan alleen het kennen van een taal en veel mensen weten dat ook wel.
Ik hoor je ook nergens zeggen dat je aan een werkgever terug vraagt op basis waarvan je dan dingen mistte of te weinig had. . Dan meen ik te mogen zeggen dat je zelf niet goed weet of snapt waar je probleem of gat zit. Dat helder krijgen is 80% van de oplossing, maar vermoedelijk ook 80% van de reden dat je telkens afgewezen wordt in de huidige markt :)
Dat heb ik ook niet benoemd in dit topic ;)

De feedback die ik krijg is meestal wel duidelijk: dat ze het een fijn gesprek vonden maar toch voor kandidaten hebben gekozen met meer werkervaring of dat ik gewoon werkervaring tekort kom.

Ik heb wel een paar gesprekken gehad waar ik te weinig vragen stelde, maar ik heb de meeste gesprekken gehad waar dit toch wel goed zat.

Zo vaak heb ik gevraagd of ze nog feedback/tips hebben of waar het aan ligt. Niet één persoon die aangaf waar het aan kan liggen behalve het stukje tekort komen in ervaring.

Komt er maar eens nuttige feedback terug, want dat zorgt er alleen maar voor dat ik ergens aan kan werken :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

"IT-baan" is breder dan "baan in de entertainment". Variërend van fotomodel via sales of CEO Disney tot AI devver. Functioneel beheer bij het UWV of C++ hardware devver bij NVidia.

Een heel ander soort bedrijf aanspreken kan helpen. Er zijn dozenschuivers, handjesverkoperts, startups. IOT/SaaS/marketingmeuk, eindgebruikers, kleine en grote overheden, en vele andere types.

Ik heb nul ervaring met vraag of aanbod van devvers, maar in andere rollen: ik kan me niet herinneren dat we geen vacature open hebben staan en blij zijn als er een permanente collega kan worden gevonden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:43
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:33:

Komt er maar eens nuttige feedback terug, want dat zorgt er alleen maar voor dat ik ergens aan kan werken :)
Als je jezelf feedback moet geven, wat zou dat dan zijn? En het antwoord te weinig werkervaring is verboden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
kdekker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Als ik van een starter hoor welke bedrijfscultuur hij wel of niet waardeert, dan zou ik toch mijn wenkbrauwen fronsen. Voor een starter is dat een maatje te groot. Waar je solliciteert is een keuze, waar je dit soort dingen mee kunt wegen. En verder is bedrijfscultuur != team cultuur. Ik zou zeggen: zing een toontje lager en besef dat je aan het begin van je loopbaan staat. Dat is net wat meer dan de spreekwoordelijke krullenjongen.
Dat is juist wat werkgevers willen weten en ook streng op toetsen vanuit mijn ervaring met solliciteren. Nu moet je niet een hele kieskeurige lijst opstellen, maar je kan enig zins wel benoemen dat je jezelf thuisvoelt in een informele en open werkcultuur of dat je benoemt dat je meer energie krijgt van sociale interactie of juist niet.

Het ligt daarom er voornamelijk aan hoe je dat overbrengt. Meestal hoef ik er niet eens vanuit mezelf te beginnen, maar wordt dit gewoon aan mij gevraagd. Als je niets benoemd, dan krijg je weer dat ze denken dat je het niet weet en dat straalt onzekerheid uit. Mensen willen weten wat je wil.
[...]

Maar juist bijv Java en PHP zijn nauwelijks vergelijkbaar qua skills. Solliciteren is jezelf verkopen, maar T-profiel lijkt wel rechtstreeks weggelopen te zijn uit het recruiters jargon (en de meeste van die lui sla ik niet echt hoog aan. Te veel shit mail van BS recruiters op LinkedIn gehad).
T-profiel benoem ik alleen maar om aan te geven dat ik mezelf op meerdere technieken heb gegooid, maar nooit mezelf heb toegespitst op één taal. Wel ben ik een voorstander van backend.

En betreft Java en PHP... Ik weet niet zo goed hoe je dit bedoeld. PHP komt uit een geschiedenis met een wisselende reputatie. Tegenwoordig bestaat deze taal toch 30 jaar en nog steeds draait bijna het hele internet nog een stuk PHP. Ja, PHP is niet zoals C# en Java, maar OOP is sterk verbeterd binnen dit domein en het is nog redelijk populair.

En Java Spring Boot, IoC is daar heel belangrijk, maar je blijft ook met OOP werken en het deelt ook concepten met andere talen en frameworks. Ik denk juist vanwege deze ervaringen wel weet hoe het lijntje loopt en ik blijf nog steeds over nieuwe dingen leren.

Uiteindelijk ben ik het wel eens dat ik me meer moet gaan richten op een expertisegebied, daarom nu ook .NET.
[...]

In mijn vrije tijd hobby ik, maar daarmee kan ik me niet meten met een vakman (of wel, maar voor solliciteren telt het niet echt mee, als ik op zo'n vakman vacature zou solliciteren). Je zult het als starter met je hbo opleiding moeten doen en je bewijzen als junior zonder al te veel noten op je zang.
Zeker waar. Juist hecht men wel waarde aan iemand die graag in z'n vrije tijd programmeert.
En vooraf is lastig in te schatten of jij met het bedrijf matcht (dat is voor een bedrijf het primaire belang). Dat het bedrijf bij jou wel of niet matcht, merk je vanzelf door de tijd heen.

Als je inkomen nodig hebt om te leven, pak je zo'n beetje alles aan als eerste baan, als het maar (deels) aansluit bij je opleiding (50% overeenkomst is al heel wat). Fijne collega's, werkplezier en rond kunnen komen zijn uiteindelijk minstens net zo belangrijk. Maar dat laatste is mijn mening.
Daar kan ik mezelf niet helemaal in vinden en juist baseer ik dat op hetgeen wat ik hierboven heb beschreven. Ik heb juist geleerd waar je beter wel en niet kan werken. Over het algemeen stel ik mezelf breed op en vind ik het belangrijker om te leren. Het is verleidelijk om maar alles aan te nemen en voor ervaring is dat goed, maar werkgeluk is ook belangrijk. Ik ben het wel eens met het feit dat je niet te kritisch moet zijn, want dat werkt afstotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:51:
[...]

Als je jezelf feedback moet geven, wat zou dat dan zijn? En het antwoord te weinig werkervaring is verboden.
Goed punt, stukje zelfreflectie kan nooit kwaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:19
kdekker schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:10:

[...]

[...]
Wij hebben recent nog een kandidaat afgewezen want te wisselvallig in wat die persoon deed. Wel op gesprek geweest, maar was een type die zich binnen rollen/technieken ging vervelen en dan andere dingen ging doen.

Voor TS. Ik verwacht van een junior focus. Dat je weet wat je wil, wat je wil leren en waarom. En dat je daar je tijd aan spendeert.

Als je teveel te snel wisselt in wat je doet en hoe, dan is dat voor mij wel een red flag. Aantal slechte ervaringen mee gehad met mensen die die focus niet hadden.

Je kan best bij ons aan tafel komen met een goed verhaal waarom je al een paar jaar iets anders gedaan hebt en waarom dit nu hetgeen is wat je wil gaan leren. Staan er voor sommige rollen best voor open. Maar elke keer wat anders betekent, of je weet niet wat je wil, of je kan niet wat je wil, of je pakt maar veel verschillende dingen aan om hopelijk ergens tussen te komen, of je bent snel afgeleid of verveeld. In alle gevallen niet iets waar ik onze mensen kostbare tijd aan laat spenderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
Als je op starters-functies solliciteert. is het argument "te weinig ervaring" natuurlijk een beetje onzin lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
olafmol schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:22:
Als je op starters-functies solliciteert. is het argument "te weinig ervaring" natuurlijk een beetje onzin lijkt me?
Ik zag starterfuncties waar ze 2 - 3 jaar vroegen. Over het algemeen zijn er genoeg juniorfuncties die minimaal 2 jaar vragen. In deze gevallen heb ik te weinig ervaring.

In de gevallen van traineeships en junior functies waar iedereen kan aanschuiven, voorkeur gaat vaak naar andere kandidaten met meer ervaring, diploma's, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Is er een reden waarom je niet bij je vorige stagebedrijven aanklopt? Zo ja, wat is die? Hebben deze je ooit een voorstel gedaan?
Jaren terug heb ik veel oud stagiaires opgenomen in het bedrijf waar ik actief was. Het scheelde namelijk inwerken op de bedrijfscultuur en je kon vaak al goed zien wie wel/geen match zou zijn met de producten die je maakt en de teams die je hebt. Dit volgende bedoel ik niet onaardig, maar ik ben benieuwd hoe je in het echt overkomt, wat zijn volgens jou je slechte eigenschappen? Wellicht ligt het aan een stukje presentatie (ik zeg niet dat het zo is, maar het kan, ook kan je blind zijn voor je eigen slechte eigenschap)

Overigens; wat voor werk doe je nu? Als je geen werk hebt, hoelang is het geleden dat je werk had? En was dat ook in de IT?
Ik heb ook nog een anekdote, een vriend van me had mooie diploma's maar kwam niet aan de bak, bij persoonlijkheidstesten ging het altijd mis. Hij heeft//had nogal een sterke mening, als junior wordt dat niet altijd (begrijpelijk) gewaardeerd. Toen die zijn persoonlijkheidstesten minder heftig ging invullen en in de gesprekken wat minder een specifiek standpunt innam kreeg die ineens 3 aanboden in 1 week, waar het daarvoor elke keer afgewezen was. Wellicht kan je er iets mee :).

[ Voor 12% gewijzigd door Kecin op 26-08-2025 23:35 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:02:
[...]

Dat is juist wat werkgevers willen weten en ook streng op toetsen vanuit mijn ervaring met solliciteren. Nu moet je niet een hele kieskeurige lijst opstellen, maar je kan enig zins wel benoemen dat je jezelf thuisvoelt in een informele en open werkcultuur of dat je benoemt dat je meer energie krijgt van sociale interactie of juist niet.

Het ligt daarom er voornamelijk aan hoe je dat overbrengt. Meestal hoef ik er niet eens vanuit mezelf te beginnen, maar wordt dit gewoon aan mij gevraagd. Als je niets benoemd, dan krijg je weer dat ze denken dat je het niet weet en dat straalt onzekerheid uit. Mensen willen weten wat je wil.
Dat lijkt me lastig. Om meerdere redenen. Omdat je als starter weinig andere ervaring bij bedrijven hebt, lijkt me het niet eenvoudig om uit te spreken in wat je in een bedrijf waardeert. Meestal is het meer een check van: heb je een beetje in het bedrijf verdiept waar je solliciteert. Als zij dus op hun website zeggen dat ze een open organisatie hebben (en ach, wie heeft dat niet, het is ook een beetje marketing geronk, de directieve management cultuur, als die er zou zijn, staat echt nooit beschreven op een website), dan kun je zeggen dat 'ik hou van een open bedrijfscultuur'. Ik zou hier toch meer zeggen over je eigen karakter en waarom dat zou passen bij het bedrijf. Ik kan me niet herinneren dat dit aspect zwaarwegend was bij een sollicitatiegesprek. Nogmaals, dit is meer een check van of je je zelf verdiept in het bedrijf waar je zou willen werken. Just my 2 cents.
T-profiel benoem ik alleen maar om aan te geven dat ik mezelf op meerdere technieken heb gegooid, maar nooit mezelf heb toegespitst op één taal. Wel ben ik een voorstander van backend.
Kijk, dan heb je een ding waar je dus voor jezelf iets mee kunt. En backend sluit sommige programmertalen uit (alhoewel, node.js).
En betreft Java en PHP... Ik weet niet zo goed hoe je dit bedoeld. PHP komt uit een geschiedenis met een wisselende reputatie. Tegenwoordig bestaat deze taal toch 30 jaar en nog steeds draait bijna het hele internet nog een stuk PHP. Ja, PHP is niet zoals C# en Java, maar OOP is sterk verbeterd binnen dit domein en het is nog redelijk populair.
Misschien een stukje gevoel van mij. PHP zie ik - niets ten nadele van - ook bij mbo's bij een website gebruiken. Library erbij, jup, integratie met 1 of ander ding et voila. Daar speelt programmastructuur en OO helemaal niet. Bij Java wel. Dat is een OO-taal pur-sang.
En Java Spring Boot, IoC is daar heel belangrijk, maar je blijft ook met OOP werken en het deelt ook concepten met andere talen en frameworks. Ik denk juist vanwege deze ervaringen wel weet hoe het lijntje loopt en ik blijf nog steeds over nieuwe dingen leren.
Omdat je starter bent, denk ik niet dat bedrijven erg vinden dat je de door hen gebruikte programmertaal (of talen) niet/nauwelijks beheerst, want ook op een hbo heb je maar max een paar semesters focus op een specifieke programmertaal. Met 2 semesters ad 2 uur in de week kun je je onmogelijk expert in een taal noemen, maar het gaat dan veel meer over de manier van denken. Wat je weet is hoe dan ook basiskennis, geen expert niveau. Ik krijg het gevoel dat je denkt dat je heel wat weet (en dat is wellicht ook zo), maar werken in een bedrijf is nog zoveel meer dan goed in een bepaalde taal kunnen programmeren. Je operereert nl. altijd in zaken als een team, klanten, bedrijfshiërarchie etc. Er ligt geen rode loper klaar voor je, maar een bedrijf investeert in principe in jou meer dan jij in jezelf (dat is leuke bijvangst). Het kost meestal minimaal een jaar, voordat een programmeur echt wegwijs is in een grote code base (en in een echt grote code base na 10 jaar nog onbekende stukken tegenkomt).
Uiteindelijk ben ik het wel eens dat ik me meer moet gaan richten op een expertisegebied, daarom nu ook .NET.
Mooi, focus. Goed plan. Met een knipoog: daar zit je dan heel je leven aan vast. Meestal wordt je geen expert op heel veel talen.
Zeker waar. Juist hecht men wel waarde aan iemand die graag in z'n vrije tijd programmeert.
Dat is alleen te doen als je (nog) geen gezin hebt.
Daar kan ik mezelf niet helemaal in vinden en juist baseer ik dat op hetgeen wat ik hierboven heb beschreven. Ik heb juist geleerd waar je beter wel en niet kan werken. Over het algemeen stel ik mezelf breed op en vind ik het belangrijker om te leren. Het is verleidelijk om maar alles aan te nemen en voor ervaring is dat goed, maar werkgeluk is ook belangrijk. Ik ben het wel eens met het feit dat je niet te kritisch moet zijn, want dat werkt afstotend.
Je bent met solliciteren 'overgeleverd' aan het bedrijf. Van veel dingen weet je niet of het waar is wat ze zeggen. De tijd zal dat leren. Ik zou als sollicitant meebewegen, maar terughoudend zijn in tegengas geven. Die positie heb je op dat moment niet. Werklust, enhousiasme, de bereidheid om nieuwe dingen te leren, dat helpt wel. Succes met het vinden van een baan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
kdekker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:52:
Mooi, focus. Goed plan. Met een knipoog: daar zit je dan heel je leven aan vast. Meestal wordt je geen expert op heel veel talen.
Ook dat is meer een effect van de manier waarop de markt software developers waardeert dan van iets anders; de verschillen in syntax tussen programmeertalen zijn voldoende klein dat vaardigheden in de ene taal zonder meer overzetbaar zijn naar de andere taal.

Daarom zie je dat allerhande "seniors" zichzelf profileren door onzinnige conventies bovenop de talen te bedenken. OO, of juist niet OO, dependency injection, design patterns, etc. Het ergste is nog als dat soort mannen het gezag heeft om een heel team in die borstklopwedstrijd mee te zuigen.

Dan heb je nog de echte "expertise" in een taal, maar die zit hem vaak in details die maar beperkte en tijdelijke meerwaarde hebben. Die ene bug die je hebt bij die oudere versie van Maven, of dat rare memory leak in een bepaald library dat je toen hebt opgelost.

En uiteindelijk het bewezen probleemoplossend vermogen, de manier waarop je met stakeholders omgaat, etc. Dat heeft veel meer met persoonlijkheid en intelligentie te maken, en je ziet dat sommige juniors het beter oppakken dan grijze seniors.

Dat is een beetje triest, maar gewoon de manier waarop het in Nederland werkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:06:
[...]

Ik lees het als een vraag voor jou om te beantwoorden. Niet om te onderstrepen dat het een goede vraag is.

Overal waar ik kom zoeken ze devs die het goed kunnen 'vertellen' en welke je naar een klant kunt sturen, dat zijn de krenten in de pap. In je reacties lijk je het goed te kunnen vertellen, maar wat je verteld fronst wenkbrauwen.

Iemand met een jaar ervaring in 3 talen weet in de ogen van devs nog helemaal niets. Die persoon moet dat ook weten van zichzelf. Zichzelf leergierig en enthousiast opstellen. Die moet niet discussies met senior devs gaan voeren bij wijze van.

Ik schat je nu in als een moeilijk stuurbaar type en een type dat niet lang zal blijven. Je weet het allemaal al en neemt niet zomaar iets aan. Dat werkt niet in functies waar jij eigenlijk zonder mening moet leren als een spons en de manier van werken en bedrijfscultuur moet overnemen.

Even heeeel cru gezegd en inschatting vanaf de zijlijn (maar dat doen ze in sollicitatie gesprekken ook)

Mijn advies zou zijn. Hou je meningen voor je in de gesprekken en vervolgens nog eens 6 maanden on the job (mensen houden ook niet van types die gelijk alles willen veranderen). Probeer jezelf te bewijzen met stukjes code en mooie POCjes en vertel daar het verhaal bij (praatjes vullen geen gaatjes).

Als je je mening niet geeft heb je tijd om te luisteren en geinteresseerde vragen te stellen en daar scoor je punten mee. Het gaat puur om die likability factor, niet over jouw en je mening over 3 talen. Je hardskills zijn totaal niet relevant. Ondanks dat dat de GOTO reden van afwijzing is, is dat niet de echte reden. Junior functies draait puur om likability. Mensen moeten jou iets willen leren en dat willen ze aan de leergierige, positieve, blije types.

Nogmaals, heel ongenuanceerd en misschien wel TE, maar nu lees ik vooral mensen die je subtiel iets duidelijk willen maken, maar dat lijkt niet echt door te dringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:06:
Ja, dat dacht ik ook. Daarom ben ik benieuwd of je daar eens over na wil denken en dat hier dan ook wil delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:30:
@Drardollan veel vacatures zijn er voor imago, vibecheck of investeerders, dat van het aanklikken is niets nieuws - het enige wat mij verbaast is dat het jou verbaast. LinkedIn is een influencer breedingground geworden ;)

Random post met uitleg:

https://www.linkedin.com/...you-need-know-arani-ramnc
Ik ben amper tot niet actief op LinkedIn, het is al jaren een "lief dagboek" platform en ik neem het weinig serieus. Voor mij persoonlijk is het enige belang om een connectie te hebben met oude bekenden en via die weg een contactmogelijkheid.

Wat je nu benoemd zijn andere zaken dan eigen vacatures aanklikken, die verbazen mij dan weer niet want dat is mij bekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:28
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 17:01:
[...]

Nou dan is het duidelijk toch? Je solliciteert wellicht boven je kunnen? Er is zat werk te vinden. Maar op dit moment komen heel veel goede verkoper uit freelance naar vast dienst verband. Die hebben wel heel veel ervaring en betere profielen.

Wat heb je in twee jaar gedaan om je vaardigheden te verbeteren? Heb je bv certificaten gehaald? Wat voor werk doe je en welke specifieke competenties mis je volgens de bedrijven?

Lees net dat je idd eigenlijk geen ervaring hebt. Dan is alles meer dan junior rol kansloos.

Ik adviseer je bij een cap gemini oid te solliciteren. Die zorgen ervoor dat je ervaring krijgt en je certificaten. Als die je ook niet aannemen zal je zelf werk moeten maken door bv azure certificaten te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door mannowlahn op 27-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Furion2000 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Ik lees het als een vraag voor jou om te beantwoorden. Niet om te onderstrepen dat het een goede vraag is.

[...]
Zo vat ik het ook op. Ik benoemde het meer om aan te geven dat je altijd ook naar jezelf kan kijken wat je wil verbeteren aan jezelf. Het was vooral een boodschap om aan te geven dat ik begrijp wat die bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Ook dat is meer een effect van de manier waarop de markt software developers waardeert dan van iets anders; de verschillen in syntax tussen programmeertalen zijn voldoende klein dat vaardigheden in de ene taal zonder meer overzetbaar zijn naar de andere taal.
Dat is zeker waar, maar als je van bijv C++ overschakelt op C#, dan zijn er - ondanks de vele overeenkomsten - toch ook verschillen, waardoor je als senior C++ niet direct een senior C# programmeur bent (als je door een baanswitch naar een andere programmeertaal schakelt). Dat is ook prima te leren, maar als je een senior 'C++' salaris wilt, maar als 'medior of junior' C# start, dan moet een bedrijf wel voldoende vertrouwen in je hebben, om je niet (tijdelijk) met een lager salaris te laten starten (ik spreek uti ervaring).
Daarom zie je dat allerhande "seniors" zichzelf profileren door onzinnige conventies bovenop de talen te bedenken. OO, of juist niet OO, dependency injection, design patterns, etc. Het ergste is nog als dat soort mannen het gezag heeft om een heel team in die borstklopwedstrijd mee te zuigen.
Er is best wel wat nuttigs in design patterns herkennen, maar heel vaak kwam ik dat niet tegen en die team borstkloppers ook niet. Meestal is het aan IT kenmerkend (denk ik, N=1) dat er een informele werksfeer heerst en de directeur ook gewoon Jan, Piet of zo heet (en zo aangesproken wilt worden). Borstklopperij met certificaten en specifieke kennis kom je misschien meer tegen bij detacheerders, waar papiertjes en 'luchtbakkerij' meer van belang is? Ik weet het niet, want ik ken die hoek niet/nauwelijks (wel het fenomeen ingehuurd personeel dat een 10-jarig jubilieum viert: die mensen zijn gewoon net als de rest van het team, gewoon collegae).
Dan heb je nog de echte "expertise" in een taal, maar die zit hem vaak in details die maar beperkte en tijdelijke meerwaarde hebben. Die ene bug die je hebt bij die oudere versie van Maven, of dat rare memory leak in een bepaald library dat je toen hebt opgelost.

En uiteindelijk het bewezen probleemoplossend vermogen, de manier waarop je met stakeholders omgaat, etc. Dat heeft veel meer met persoonlijkheid en intelligentie te maken, en je ziet dat sommige juniors het beter oppakken dan grijze seniors.

Dat is een beetje triest, maar gewoon de manier waarop het in Nederland werkt.
Juniors brengen zekker nieuwe frisse ideeen, maar voor inwerken, zeker in een klein bedrijf, zijn ze een forse aanslag op die grijze (of kalende) senior. En het is echt lang niet meer zo dat er genoeg tijd is dat een jonge hond een ouwe senior als coach krijgt. Daarvoor is tegenwoordig te werkdruk te hoog. Maar een leerling/meester (niet zo formeel, maar je snapt vast wat ik bedoel) relatie in een bedrijf, is zo heel gek nog niet. En zo'n jonge hond maakt als het goed is snel vorderingen en mag na een paar jaar zelf senior-jonge-honden-opvoerder worden ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-09 21:52
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:13:
[...]

Zo vat ik het ook op. Ik benoemde het meer om aan te geven dat je altijd ook naar jezelf kan kijken wat je wil verbeteren aan jezelf. Het was vooral een boodschap om aan te geven dat ik begrijp wat die bedoelde.
Maar je beantwoord de vraag niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Normaliter geven mensen een antwoord als ze een vraag gesteld wordt, en gaan ze niet deflecteren in een meta discussie over of het een goede vraag is of niet.

Uit alle antwoorden in dit topic lijkt het erop alsof jij jezelf ziet als iemand met jaren ervaring die alles allang weet. Dan snap ik wel waarom je als junior broekie vers uit de schoolbanken niet wordt aangenomen nee... Ik zou wat aan je houding gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 27-08-2025 11:56 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
jadjong schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

Maar je beantwoord de vraag niet.
Die is voor mezelf om te beantwoorden. Ik ging er juist vanuit dat dit ermee werd bedoeld. Jullie hebben daar niets aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

Nou ja, wat ik vooral uit je reacties haal is dat je in discussie gaat over waarom je met je huidige aanpak geen baan vindt.

Je bent op zoek naar de reden waarom zij (de werkgevers) jou niet aannemen, terwijl het er juist om gaat te ontdekken wat jij zelf nog niet goed genoeg hebt laten zien of besproken.

Zelfreflectie is lastig en confronterend, maar erkennen wat je nog niet goed kunt is krachtiger dan telkens herhalen wat je al wel kunt. Als je dit ook niet toont in je sollicitatiegesprekken dan zou ik zelf ook twijfelen of je de investering waard bent.

Dus daarom nodig ik je nogmaals uit om die reflectie op jezelf hier te delen en ‘we’ je daar bij verder kunnen helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Die is voor mezelf om te beantwoorden. Ik ging er juist vanuit dat dit ermee werd bedoeld. Jullie hebben daar niets aan.
Waarom hebben wij daar niks aan?

Jij geeft aan moeite te hebben met het vinden van een baan. Dan lijkt het me een goede stap om inderdaad eens te kijken naar je verbeterpunten. En als je die hier zou delen, kan je advies of hulp daarbij krijgen. Lijkt mij vooral heel nuttig voor jou eigenlijk.

Als je dat niet wilt delen, dan is dat je goed recht, maar dat is wat anders dan 'jullie hebben daar niets aan'.

The devil is in the details.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

Het is helemaal prima om dat niet te delen als je dat niet wil. Alle respect daarvoor, maar dan zie ik ook niet in hoe we tot de kern van dit probleem komen en je daar passend advies en/of tips voor kunt krijgen van anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of wij daar iets aan hebben is dan toch eerder ondergeschikt? Of is jouw vraag 'Hebben meer mensen moeite met het vinden van een IT-baan?' algemeen en volstaat een 'Ja' als antwoord ook? :?

Ik neem aan dat je graag ook tips, hulp en advies wilt, zodat het voor jou ook gemakkelijker wordt. Maar vervolgens zijn er dus bepaalde (verbeter)punten die je liever niet deelt. Dat is je goed recht, begrijp me niet verkeerd, maar dat heeft wel tot gevolg dat welwillenden hier je dus ook niet (goed) kunnen helpen en zal er voor jou dus niets of weinig veranderen.

EDIT:
/spuit 11 8)7 Sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Zoals anderen aangeven is het prima dat je zoiets niet online met onbekenden wilt delen. Voor mij leken de eerdere antwoorden op een autoverkoper die tijdens een verkoopgesprek moeilijke vragen over krassen en deuken ontwijkt en snel overschakelt naar het aanprijzen van een elektrisch wegklapbare trekhaak. :P Na jouw uitleg begrijp ik de antwoorden beter. We zaten duidelijk niet op dezelfde lijn, misschien is dat een punt van zelfreflectie? Hier in ieder geval wel. :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik ben nog nooit in mijn loopbaan ergens afgewezen, dus herken je verhaal niet.

Wel ben ik veel mensen onderweg tegengekomen waar een flinke mismatch zit tussen wat ze willen, kunnen of output die ze daadwerkelijk leveren. Met name dat laatste is lastig, een op papier en in woord perfecte kandidaat kan nog steeds tegenvallen. Ik zou dan ook niet graag op de stoel van inhurende managers willen zitten.

Iemand die het 'wel leuk vindt om iets met computers te doen' gaat het ontzettend lastig krijgen om die relatief hoge salarissen bij relatief lage werkdruk waar te maken. Meer nog dan inhurende managers moeten overtuigen, zie ik dat goede IT'ers zich clusteren en graag samenwerken met andere capabele mensen. Dat je iets (nog) niet kan hoeft geen probleem te zijn en ruimte om te leren is er vaak wel, maar niemand heeft zin om andermans handje vast te houden of chronisch gebrek aan (technische/communicatie) skills op te vangen.

Persoonlijk heb ik het altijd fijn gevonden om met collega's te werken die minimaal gelijkwaardig zijn, maar liever een paar jaar senior of op een niveau hoger werken. Dat compenseer ik door me extra in te zetten op taken waar ik wel goed in ben (o.a. project management, presentaties, organisatie, stakeholdermanagement) en ondertussen snel de inhoud/technologie eigen te maken.

[ Voor 38% gewijzigd door Ypuh op 28-08-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
SmurfLink schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Normaliter geven mensen een antwoord als ze een vraag gesteld wordt, en gaan ze niet deflecteren in een meta discussie over of het een goede vraag is of niet.

Uit alle antwoorden in dit topic lijkt het erop alsof jij jezelf ziet als iemand met jaren ervaring die alles allang weet. Dan snap ik wel waarom je als junior broekie vers uit de schoolbanken niet wordt aangenomen nee... Ik zou wat aan je houding gaan doen.
Ik kan alleen mijn ervaringen en enthousiasme verkopen. Zeker weet ik niet alles en heb ik nog een hoop te leren. Ik sta nog steeds aan de start van mijn carríere. Dat weet iedereen gelukkig wel ;)

Ik wil vooral niet overkomen als iemand die al alles weet, maar ook niet als iemand die niet het verschil kan uitleggen tussen Java en JavaScript. Ik krijg dat eerlijk gezegd ook nooit echt terug en dat mensen het wel fijne gesprekken vonden.

Transparantie tijdens de gesprekken is belangrijk en ik ga zeker niet benoemen dat ik een .NET ontwikkelaar ben met jaren lange ervaring. Gewoon de realiteit benoemen en eerlijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 14:27
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:45:
[...]
Ik krijg dat eerlijk gezegd ook nooit echt terug en dat mensen het wel fijne gesprekken vonden.
Het is de trend van tegenwoordig dat je zelfs in een sollicitatie als werkgever niet kunt zeggen wat je vind. Voor je het weet heb je een claim aan je broek van een sollicitant. Jij gaat 90% zeker nooit feedback terugkrijgen waar je iets aan hebt tenzij je iemand mano o mano nog weet te spreken en zelfs dan kleine kans.

Het is een mijnenveld voor werkgevers, wat dus betekent dat je hier meer 'spiegel' gaat vinden dan daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de ervaringen van mensen, maar aanvullend, ik kan daar best wel wat over kwijt, maar het is niet zo heel spannend.

Het gesprek start vaak met wat informele praat en een introductieronde:

- Wie je bent
- Waar je vandaan komt
- Je leeftijd
- Hobby's en interesses
- Korte introductie qua achtergrond, bijvoorbeeld waar je hebt gestudeerd, je stages, je werk

Daarna stellen ze vaak vragen over:

- Wat voor bedrijfscultuur je prefereert
- Als dat speelt, vraagt ment waarom je weer werkzoekende bent
- Waarom je voor de IT hebt gekozen
- Wat je trekt als softwareontwikkelaar
- Waarom voor deze rol
- Waarom voor het bedrijf
- Wat je hard skills zijn
- Hoe je te werk gaat
- Een project waar je trots op bent

En daarna ga je meestal door naar de praktische vragen:

- Hoeveel uur je wil werken
- Hybride of volledig op locatie
- Salarisindicatie (nee, ik vraag geen 4k)
- Reisafstand/bereikbaarheid
- Wanneer je beschikbaar bent

Als laatste meestal stel ik vragen om interesse te tonen in het bedrijf en hun producten. Ook in hoe ze werken. Sommige organisaties werken met agile, anderen weer met waterval. Werken ze veel samen of toch meer zelfstandig. Welke technieken gebruiken ze en ook op welke manier. Gewoon wat verdieping op de vacature en het bedrijf.

Ik probeer altijd zo goed mogelijk de vragen te beantwoorden, waarin ik ook niet te kritisch ben in wat ik wil. Ik stel me redelijk open over en ik geef vaak aan dat ik veel wil leren. Ook zoek ik liever een werkplek voor het lange termijn, wat werkgevers over het algemeen wel fijn vinden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 09-09 10:12

Whuzz

Dodgeball!

Furion2000 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:59:
[...]

Het is de trend van tegenwoordig dat je zelfs in een sollicitatie als werkgever niet kunt zeggen wat je vind. Voor je het weet heb je een claim aan je broek van een sollicitant. Jij gaat 90% zeker nooit feedback terugkrijgen waar je iets aan hebt tenzij je iemand mano o mano nog weet te spreken en zelfs dan kleine kans.

Het is een mijnenveld voor werkgevers, wat dus betekent dat je hier meer 'spiegel' gaat vinden dan daar.
Veel werkgevers hebben ook gewoon geen zin in discussie of veel tijd besteden aan échte en goede feedback geven. "Te weinig ervaring" is gewoon de snelle afwimpel-methode.

Dat TS weinig ervaring heeft wisten ze al van zijn CV, dus als dat het issue was, hadden ze hem niet op gesprek gevraagd. Er is dus een ándere reden en het aan TS om te achterhalen wat dat is.

En aan TS; ik denk niet dat je daarin veel progressie boekt. Iemand stelde je eerder de vraag; "Als jij jezelf feedback zou moeten geven, en niet "te weinig ervaring", wat zou die feedback dan zijn?

Daar geef je geen antwoord op, anders dan "ja, goede vraag zeg". Maar dat is wél de vraag waar het hier om draait. Even plat gezegd; Met hoe jij je momenteel in sollicitatiegesprekken presenteert, wil men je niet.
En om dat scherp te stellen; wij nemen dagelijks IT-ers, waaronder starters aan. Aan de markt ligt het echt niet. Da's even hard en lullig, maar als je constant naar allerlei complexe externe factoren blijft zoeken waarom het moeilijk is om een baan in de IT te vinden... dan gaat er niets veranderen.

Het is voor JOU moeilijk om een baan in de IT te vinden. Dus; wat doe JIJ fout? Men probeert je in dit topic te helpen, maar als je nooit ingaat op wat jij mogelijk fout zou kunnen doen dan wordt dat lastig.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ypuh op 27-08-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Whuzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:30:
[...]

Veel werkgevers hebben ook gewoon geen zin in discussie of veel tijd besteden aan échte en goede feedback geven. "Te weinig ervaring" is gewoon de snelle afwimpel-methode.

Dat TS weinig ervaring heeft wisten ze al van zijn CV, dus als dat het issue was, hadden ze hem niet op gesprek gevraagd. Er is dus een ándere reden en het aan TS om te achterhalen wat dat is.

En aan TS; ik denk niet dat je daarin veel progressie boekt. Iemand stelde je eerder de vraag; "Als jij jezelf feedback zou moeten geven, en niet "te weinig ervaring", wat zou die feedback dan zijn?

Daar geef je geen antwoord op, anders dan "ja, goede vraag zeg". Maar dat is wél de vraag waar het hier om draait. Even plat gezegd; Met hoe jij je momenteel in sollicitatiegesprekken presenteert, wil men je niet.
En om dat scherp te stellen; wij nemen dagelijks IT-ers, waaronder starters aan. Aan de markt ligt het echt niet. Da's even hard en lullig, maar als je constant naar allerlei complexe externe factoren blijft zoeken waarom het moeilijk is om een baan in de IT te vinden... dan gaat er niets veranderen.

Het is voor JOU moeilijk om een baan in de IT te vinden. Dus; wat doe JIJ fout? Men probeert je in dit topic te helpen, maar als je nooit ingaat op wat jij mogelijk fout zou kunnen doen dan wordt dat lastig.
Zoals ik al aangaf, ik interpreteerde de vraag als iets wat ik voor mezelf moest beantwoorden en niet het letterlijk beantwoorden van de vraag.

En ja, als ik zou weten waar het aan zou kunnen liggen, dan kan ik er ook iets mee. Dat is ook voor mezelf de reden dat ik op zoek ga naar antwoorden.

Ik vind het wel bijzonder dat mensen hier benoemen het geen probleem te vinden, terwijl ik zelf weer andere verhalen hoor. Volgens mij ligt het er dan ook aan waar je het vraagt.

En ik heb werkelijk geen idee waar het aan kan liggen. Alles wat ik doe heb ik in mijn vorige bericht beschreven. Bedenken waar het allemaal aan kan liggen is gewoon pure speculatie op dit moment.

Misschien kom ik onzeker over? Misschien vraag ik teveel? Wellicht ben ik te informeel of juist te formeel? Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb zelfs om feedback gevraagd, zo vaak en dan krijg je dat de recruiter toch terugkomt met te weinig ervaring.

In deze topic heb ik al ook benoemd dat ik ook op medior en senior rollen reageer, ondanks ik dan wel gesprekken krijg, natuurlijk heb je competitie met personen die 3+ jaren werkervaring hebben. Dan is het niet gek dat er vanuit daar afwijzingen komen. Ik kan alleen iets met de informatie die ik terugkrijg.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door TheFrames op 28-08-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Welke vragen stel jij zelf tijdens het gesprek? Ik denk dat dat ook voor een belangrijk deel invloed heeft op hoe er tegen jou wordt aangekeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:14
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Bedenken waar het allemaal aan kan liggen is gewoon pure speculatie op dit moment.
[...]
Ik denk dat dat wel meevalt. Op basis van deze thread is best een aardige hypothese te bedenken.

Ik denk dat je zelf ook merkt dat de interactie tussen jou en veel van de mensen die op je reageren niet helemaal lekker loopt. Dat kán natuurlijk aan al die anderen liggen, maar de logischer verklaring is dat een oorzaak (ook) bij jouw manier van communiceren ligt.

Zie bijvoorbeeld het antwoord op de vraag uit de topictitel. De consensus hier, een verzamelplek van IT'ers, is 'nee'. Jouw reactie is vervolgens 'dat vind ik gek, ligt er denk ik maar aan wie je het vraagt'. Je had ook kunnen denken (en opschrijven): hmmm, misschien valt het voor de meeste mensen wel mee, en doe ik dus iets verkeerd. In plaats daarvan zoek je naar alternatieve verklaringen, die minder noodzaak geven tot zelfreflectie.
En als het dan toch over zelfreflectie gaat: je zegt wel dat belangrijk te vinden en te doen, maar dat blijkt voor mij niet uit wat je opschrijft.

Wanneer je wel wordt uitgenodigd voor functies waar je qua CV eigenlijk nog niet voor in aanmerking zou moeten komen, dan kun je daaruit eigenlijk concluderen dat het dus helemaal niet moeilijk zou moeten zijn om een IT-baan te vinden, want dan reageren er blijkbaar niet genoeg mensen die wél aan de functie-vereisten voldoen. Als je na zo'n gesprek dan toch standaard wordt afgewezen, dan ben je dus niet goed genoeg overgekomen. Laat daar bij los wat ze zeggen over 'leuk gesprek', of de smoes over te weinig ervaring. Zoals anderen al aangeven is het niet in hun belang om daarover eerlijk tegen je te zijn, dat kan alleen maar gezeik opleveren. Als iemand die je niet goed kent vraagt 'hoe gaat het?', dan antwoordt iedereen 'ja, goed, en met jou?' of een variant daarop. Dat betekent niet dat het goed gaat met die mensen. Dat is ongeveer hetzelfde niveau van eerlijkheid als 'het was een fijn gesprek'. Dat is gewoon wat je zegt, ook als je het niet meent.

Concluderend: je komt bij potentiële werkgevers blijkbaar niet goed genoeg over, en het lukt je in deze thread ook nog niet heel goed om fijn over te komen bij je medetweakers. Daar zit het punt waar je m.i. wat mee zou moeten. Hoe kun jij jezelf beter laten overkomen als een fijne collega?

Dat kan hem zitten in werkinhoudelijke dingen: kom je over als iemand die de verantwoordelijkheid neemt als er iets niet goed gaat en proactief met oplossingen komt, of ga je dan omstandigheden of anderen de schuld geven? En kom je over als een collega die leergierig en goed bij te sturen is (zo'n beetje de belangrijkste eigenschappen voor een junior), of eerder als een betweter?
Het kan ook gaan om sociale interactie: is dit iemand met wie ik graag even sta te kletsen bij de koffie-automaat? Dat heeft vaak te maken met de mate waarin je interesse toont in anderen en laat zien dat je ook hoort wat ze zeggen. Kom je over als iemand die naar me luistert, of als zo iemand die terwijl ik tegen je praat al aan het nadenken is wat ie straks zelf gaat zeggen zodra ik klaar ben met mijn verhaal?

Bij al deze dingen is het irrelevant hoe je bént, het gaat bij een sollicitatie helaas puur om hoe je overkomt. Als jij met de beste leergierige bedoelingen en oprechte interesse door onhandige communicatie overkomt als een betweter die vooral bezig is met wat hij zelf wil zeggen, dan verlies je het van een brallerige eikel die het wél mooi weet te verpakken. Niet eerlijk, wel hoe de wereld werkt.

Dus: stop met die logische reflex om in de verdediging te schieten en naar externe verklaringen te zoeken, laat het allemaal eens rustig op je inwerken en maak dan een plan hoe je bij je volgende gesprek gaat zorgen dat je overkomt als de geweldige collega die je ongetwijfeld kunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:51:
Welke vragen stel jij zelf tijdens het gesprek? Ik denk dat dat ook voor een belangrijk deel invloed heeft op hoe er tegen jou wordt aangekeken.
- Graag ben ik benieuwd naar hoe hun werkdag eruit ziet.
- Werken ze daarbij veel met agile scrum of waterval?
- Werken ze veel samen of werken ze meer zelfstandig of een combinatie van beide.
- Verdiepende vragen over hun producten, bijvoorbeeld bij SaaS.
- Als ze mensen een programmeertaal roepen, dan kan het framework van alles zijn.
- Ik stel wel eens vragen over specifieke bibliotheken, architectuur, versiebeheer, etc.
- Gebruiken ze geautomatiseerde testen, zoals unit testen of doen ze alleen aan handmatig testen?
- Werken ontwikkelaars veel met klanten samen?
- Werken ze met de nieuwste technologieën of is het meer legacy?

Niet allemaal, maar meestal een aantal van deze. Vaak beantwoord één uitleg al meerdere vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:14

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik werk nu 20 jaar in de IT (omgeschoold vanuit de juridische hoek) en ik herken dit helemaal niet. In mijn omgeving zijn IT-ers niet aan te slepen. Zo'n beetje alle facetten van IT, of het nu infra, servicemanagement, devops, consultancy, solar of iets richting agile/safemanagement (SCRUM-master, Product Owner etc.) is... er staan behoorlijk wat vacatures open waar men momenteel zelfs steeds meer in het buitenland voor aan het recruteren is.

Nu is "IT-er" een breed begrip. Ik maak uit je post op dat je developer bent. Dat is al heel iets anders dan, ik noem waar wat, een SAP Cloud Analytics-consultant. De een is schaarser dan de ander.

Voor devs maakt het vooral uit welke ervaring je hebt, welke ontwikkeltalen je machtig bent en wat je kunt laten zien. Iemand met 10 jaar enterprise-ervaring in Java (of Angular, of C#/++/ObjectiveC) met mooie referenties, kan morgen nog bij +/- 30 werkgevers in Nederland aan de slag. Of nog mooier: ZZP-er worden en tegen een mooi uurtarief opdrachten doen voor al die 30 bedrijven.

Zit je in de dataanalysehoek en ben je R, DAX en/of M de baas, dan ben je helemaal een hot commodity en kun je kort na de voorstelronde alvast je leasebak uit gaan zoeken terwijl men je contract opstelt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Anakha schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt. Op basis van deze thread is best een aardige hypothese te bedenken.
Dat mag je doen, maar dat is best wel kort door de bocht.
Ik denk dat je zelf ook merkt dat de interactie tussen jou en veel van de mensen die op je reageren niet helemaal lekker loopt. Dat kán natuurlijk aan al die anderen liggen, maar de logischer verklaring is dat een oorzaak (ook) bij jouw manier van communiceren ligt.
Dat idee heb ik totaal niet. Je bent op een forum waar je ideeën en meningen uitwisselt. We hoeven niet altijd op dezelfde lijn te zitten. Ik hoeft niet altijd alles maar te beantwoorden. Er mogen verschillen zijn.
Zie bijvoorbeeld het antwoord op de vraag uit de topictitel. De consensus hier, een verzamelplek van IT'ers, is 'nee'.
Klopt, is ook waar ik naar vroeg.
Jouw reactie is vervolgens 'dat vind ik gek, ligt er denk ik maar aan wie je het vraagt'. Je had ook kunnen denken (en opschrijven): hmmm, misschien valt het voor de meeste mensen wel mee, en doe ik dus iets verkeerd.
Je doet hier de aanname dat ik ontken dat het aan mezelf kan liggen, terwijl het overduidelijk een bevinding is waarmee ik laat blijken dat er een verschil zit in mijn waarneming en hoe anderen mensen het bezien.
In plaats daarvan zoek je naar alternatieve verklaringen, die minder noodzaak geven tot zelfreflectie.
En als het dan toch over zelfreflectie gaat: je zegt wel dat belangrijk te vinden en te doen, maar dat blijkt voor mij niet uit wat je opschrijft.
Wellicht was je nog je verhaal aan het schrijven, maar ik heb voor jouw comment nog een edit toegevoegd waarin ik duidelijk maak dat het eerder aan mezelf ligt dan externe factoren. Absoluut niet waar dat ik hierdoor mijn zelfreflectie aan de kant schuif, maar ik probeer ook zeker naar andere redenen te zoeken.
Wanneer je wel wordt uitgenodigd voor functies waar je qua CV eigenlijk nog niet voor in aanmerking zou moeten komen, dan kun je daaruit eigenlijk concluderen dat het dus helemaal niet moeilijk zou moeten zijn om een IT-baan te vinden, want dan reageren er blijkbaar niet genoeg mensen die wél aan de functie-vereisten voldoen.
Ik heb een ervaring met een bedrijf die me had uitgenodigd voor een gesprek en daar was ik helemaal naar afgereisd. De persoon in het bedrijf benoemde mij graag wel op gesprek te willen hebben, maar vanwege te weinig ervaring eerst nog andere kandidaten te zien met meer werkervaring. Uiteindelijk was dat ook de doorslaggevende keuze. Vaak kiezen werkgevers ervoor om een back-up te houden.
Als je na zo'n gesprek dan toch standaard wordt afgewezen, dan ben je dus niet goed genoeg overgekomen.
Zoals ik al heb aangegeven, velen hebben benoemd dat het komt doordat ze een medior/senior profiel zoeken. Als junior vinden bedrijven het een risico om ze aan te nemen.
Laat daar bij los wat ze zeggen over 'leuk gesprek', of de smoes over te weinig ervaring. Zoals anderen al aangeven is het niet in hun belang om daarover eerlijk tegen je te zijn, dat kan alleen maar gezeik opleveren. Als iemand die je niet goed kent vraagt 'hoe gaat het?', dan antwoordt iedereen 'ja, goed, en met jou?' of een variant daarop. Dat betekent niet dat het goed gaat met die mensen. Dat is ongeveer hetzelfde niveau van eerlijkheid als 'het was een fijn gesprek'. Dat is gewoon wat je zegt, ook als je het niet meent.
Dat zou best allemaal kunnen dat er mensen niet altijd eerlijk en open willen zijn. Wellicht wijs je iemand op een discriminerende reden af en benoem je dat natuurlijk niet. Hartstikke fijn, maar tegelijkertijd generaliseer je dit ook naar de mensen die wel de waarheid benoemen. Het is makkelijker om met feitelijke informatie te werken, dan maar allemaal redenen te verzinnen wat iemand echt dacht.
Concluderend: je komt bij potentiële werkgevers blijkbaar niet goed genoeg over
Geen idee.
, en het lukt je in deze thread ook nog niet heel goed om fijn over te komen bij je medetweakers.
Oneens, zie mijn hierboven in de comment. Ik heb liever nuttige gesprekken dat alleen maar ja-knikken.
Daar zit het punt waar je m.i. wat mee zou moeten. Hoe kun jij jezelf beter laten overkomen als een fijne collega?
En nu maak je een sprong naar een ander aspect, interessant.
Dat kan hem zitten in werkinhoudelijke dingen: kom je over als iemand die de verantwoordelijkheid neemt als er iets niet goed gaat en proactief met oplossingen komt, of ga je dan omstandigheden of anderen de schuld geven?
Situationeel. Vingertje wijzen helpt niemand verder, maar zondebok spelen ook niet. Uiteindelijk doe je het samen als team.
En kom je over als een collega die leergierig en goed bij te sturen is (zo'n beetje de belangrijkste eigenschappen voor een junior), of eerder als een betweter?
Benoemen wat je al kan, leren wat je nog niet weet. Als ik iemand steeds maar moet onderbreken om te vertellen wat ik wel en niet ken, dat werkt niet lekker, dus meestal laat ik de persoon mij gewoon z'n verhaal doen.
Het kan ook gaan om sociale interactie: is dit iemand met wie ik graag even sta te kletsen bij de koffie-automaat?
Dat heeft vaak te maken met de mate waarin je interesse toont in anderen en laat zien dat je ook hoort wat ze zeggen. Kom je over als iemand die naar me luistert, of als zo iemand die terwijl ik tegen je praat al aan het nadenken is wat ie straks zelf gaat zeggen zodra ik klaar ben met mijn verhaal?
Goed punt, maar ik zie hier heel veel nuance. Het hangt er een beetje vanaf wat voor een persoon je bent. Ik ken mensen die graag en vaak bij het koffieapparaat willen kletsen met collega's en oprechte interesse willen tonen.

Je hebt ook weer mensen die niet zo van small talk houden, hoog uit groeten ze hun collega's en hebben af en toe een heel kort praatje hebben. Over je tweede voorbeeld is er ook verschil. Of het goed of fout is hangt van het bedrijf af. Er zijn bedrijven die met die verschillen kunnen leven. Er zijn ook bedrijven die dit als de hoogste zonde zien.
Bij al deze dingen is het irrelevant hoe je bént, het gaat bij een sollicitatie helaas puur om hoe je overkomt. Als jij met de beste leergierige bedoelingen en oprechte interesse door onhandige communicatie overkomt als een betweter die vooral bezig is met wat hij zelf wil zeggen, dan verlies je het van een brallerige eikel die het wél mooi weet te verpakken. Niet eerlijk, wel hoe de wereld werkt.
Dat is geheel aan de organisatie, maar ik begrijp je punt zeker. Helemaal mee eens.
Dus: stop met die logische reflex om in de verdediging te schieten en naar externe verklaringen te zoeken, laat het allemaal eens rustig op je inwerken en maak dan een plan hoe je bij je volgende gesprek gaat zorgen dat je overkomt als de geweldige collega die je ongetwijfeld kunt zijn.
Externe verklaringen zijn eerder mogelijkheden dan feiten, net zoals het zoeken bij mezelf. Ik kan natuurlijk wel kijken naar wat ik zelf niet fijn vond in mijn sollicitatie en daarin nieuwe dingen proberen. Zolang je geen concrete informatie hebt, ga je met aannames werken, nieuwe dingen proberen en is het meten en weten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:12:

Dat idee heb ik totaal niet. Je bent op een forum waar je ideeën en meningen uitwisselt. We hoeven niet altijd op dezelfde lijn te zitten. Ik hoeft niet altijd alles maar te beantwoorden. Er mogen verschillen zijn.
Dan zou ik nogmaals dit topic doorlezen en vooral kijken naar hoe mensen jou proberen te voorzien van advies en jij op alles defensief en deflectief reageert. Je bent je duidelijk niet bewust van hoe je overkomt, dat geef je zelf nu dus al aan. Want ik heb net als de persoon waar jij op reageert totaal wel het idee dat het hier totaal niet lekker loopt, en ik heb toch niet het idee dat wij de enige 2 zijn die dat denken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:02:
[...]

- Graag ben ik benieuwd naar hoe hun werkdag eruit ziet.
- Werken ze daarbij veel met agile scrum of waterval?
- Werken ze veel samen of werken ze meer zelfstandig of een combinatie van beide.
- Verdiepende vragen over hun producten, bijvoorbeeld bij SaaS.
- Als ze mensen een programmeertaal roepen, dan kan het framework van alles zijn.
- Ik stel wel eens vragen over specifieke bibliotheken, architectuur, versiebeheer, etc.
- Gebruiken ze geautomatiseerde testen, zoals unit testen of doen ze alleen aan handmatig testen?
- Werken ontwikkelaars veel met klanten samen?
- Werken ze met de nieuwste technologieën of is het meer legacy?

Niet allemaal, maar meestal een aantal van deze. Vaak beantwoord één uitleg al meerdere vragen.
Ik krijg het idee dat je je in de gesprekken opstelt als een (zeer) ervaren developer, maar die ervaring heb je gewoonweg nog niet. Het is niet erg om vragen te stellen, maar al te "betweterig" overkomen is voor een junior niet zo heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
SmurfLink schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Dan zou ik nogmaals dit topic doorlezen en vooral kijken naar hoe mensen jou proberen te voorzien van advies en jij op alles defensief en deflectief reageert. Je bent je duidelijk niet bewust van hoe je overkomt, dat geef je zelf nu dus al aan. Want ik heb net als de persoon waar jij op reageert totaal wel het idee dat het hier totaal niet lekker loopt, en ik heb toch niet het idee dat wij de enige 2 zijn die dat denken.
Je mag volgens mij hier ook helemaal geen eigen mening hebben blijkbaar en willen alleen maar dat ik ja-knik. Ik heb alles teruggelezen en ik breng vooral over wat ik ervaar. Ik geef de informatie die ik waarneem, beantwoord daarbij vragen.en probeer transparant te zijn. Als ik onderwerpen lees waar mijn ervaringen niet op aansluiten, dan benoem ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
olafmol schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Ik krijg het idee dat je je in de gesprekken opstelt als een (zeer) ervaren developer, maar die ervaring heb je gewoonweg nog niet. Het is niet erg om vragen te stellen, maar al te "betweterig" overkomen is voor een junior niet zo heel handig.
Ook dit heb ik zo niet ervaren en ze vinden het altijd wel fijn als ik interesse toon. Ik heb eens eerder teruggekregen, zoals ik eerder had benoemd, te weinig vragen stellen. Je merkt ook in de gesprekken dat het stellen van zulke vragen wordt gewaardeerd, want je toont interesse en je wil weten waar je komt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
Daarbij, ik lees wat mensen hier benoemen. Ik neem het tot me en denk er over na. Ik kijk voor mezelf of ik me daarin kan vinden. Natuurlijk zouden er best elementen zijn die waar kunnen zijn. Advies tot je nemen is ook vooral kijken wat bruikbaar is en wat je kan toepassen. Omdat ik het niet met alles eens ben, wil dat nog niet zeggen dat ik maar alles afwijs. Het is niet zo zwart-wit.

Het kan best zijn dat ik niet altijd goed overbreng dat de spreker zich gehoord voelt en daardoor krijg je dat de ander denkt dat ik hun advies automatisch afwijs wanneer ik mijn mening geef.

[ Voor 19% gewijzigd door TheFrames op 27-08-2025 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Anakha schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:58:
Is dit zo? Het is een beetje een sport op dit forum om vraagstellers ongevraagd aan nietsontziende speculatie over hun motieven en persoonlijke tekortkomingen bloot te stellen. Of het nou om echtscheidingen, salarisonderhandelingen, carrièreplannen of iets anders gaat. Meestal haken vraagstellers na hun eerste vraag af. Je kunt hier zo een tiental voorbeelden van opdiepen.

Misschien is TS een wijsneus met allerlei communicatieproblemen. Misschien was die My Little Pony-nektatouage niet zo'n goed idee. Je wéét het gewoon niet, en ik denk dat hij groot gelijk heeft dat-ie niet zoveel waarde hecht aan het oordeel van mensen die hij nog nooit gesproken heeft.
kdekker schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:19:
Dat is zeker waar, maar als je van bijv C++ overschakelt op C#, dan zijn er - ondanks de vele overeenkomsten - toch ook verschillen, waardoor je als senior C++ niet direct een senior C# programmeur bent (als je door een baanswitch naar een andere programmeertaal schakelt).
offtopic:
C# lijkt meer op Object Pascal dan op Java, laat staan C++

Maar je hebt daar wel een goed voorbeeld, in de praktijk denken bedrijven in termen van "aantal jaar in taal X", waarbij een switch van "stack" op de korte termijn meestal een zijwaartse of zelfs terugwaartse stap is.

Terwijl in de praktijk software developers meerdere talen spreken, en het stikt van de banen waar je wordt aangenomen met "C#, plus wat C++ skills" terwijl ze je in de praktijk voor 90% van je tijd op de legacy C++ codebase zetten (en vul voor C#/C++ je taal naar keuze in).
Er is best wel wat nuttigs in design patterns herkennen, maar heel vaak kwam ik dat niet tegen en die team borstkloppers ook niet.
Ik heb het over de praktijk waar mensen (meestal wat ouder/ervarener/duurder) zich moeten profileren als "specialist", en dat dan doen door vooral een positie in te nemen over hoe andere mensen moeten werken. Als je het niet tegen bent gekomen mag je je gelukkig prijzen.
(wel het fenomeen ingehuurd personeel dat een 10-jarig jubilieum viert: die mensen zijn gewoon net als de rest van het team, gewoon collegae).
Dat heb ik ook gezien, en het geeft me wel te denken over de bedrijfsvoering van de werkgever. Maar goed, we waren al offtopic ...
Juniors brengen zekker nieuwe frisse ideeen, maar voor inwerken, zeker in een klein bedrijf, zijn ze een forse aanslag op die grijze (of kalende) senior. En het is echt lang niet meer zo dat er genoeg tijd is dat een jonge hond een ouwe senior als coach krijgt. Daarvoor is tegenwoordig te werkdruk te hoog.
Sja, dat is het eeuwige dilemma, nu een klein beetje geld investeren in iemand, of straks met een probleem zitten als de senior opstapt, de specialistische kennis weg is uit je bedrijf, en je ineens twéé vacatures moet invullen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:38:
ik denk dat hij groot gelijk heeft dat-ie niet zoveel waarde hecht aan het oordeel van mensen die hij nog nooit gesproken heeft.
Dat mag uiteraard, maar is je vraag op een openbaar forum (vol met mensen die je nog nooit gesproken hebt) dan wel een handige keuze :?

Je stelt die vraag hier, *juist* om een heleboel tips, meningen en oordelen te krijgen van anderen, wetende dat dat onbekenden voor je zijn.
En ik heb het met Anakha eens dat zijn interactie in dit topic nogal betweterig en enigszins arrogant overkomt. Ik heb het vermoeden hij datzelfde uitstraalt tijdens zijn sollicitatiegesprekken.
Bij een senior developer met een zwik aan goede referenties, complexe ervaringen, bewezen resultaten en skillset kan ik dat accepteren. Bij een starter niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:33:
[...]

Dat kan zeker wel kloppen, maar het vak gaat zoveel verder dan alleen het kennen van een taal en veel mensen weten dat ook wel.
Je doet de aanname dat mensen dat weten. Als jij kunt benoemen heb je het er over, en pas dan weet je het zeker.
[...]

Dat heb ik ook niet benoemd in dit topic ;)

De feedback die ik krijg is meestal wel duidelijk: dat ze het een fijn gesprek vonden maar toch voor kandidaten hebben gekozen met meer werkervaring of dat ik gewoon werkervaring tekort kom.

Ik heb wel een paar gesprekken gehad waar ik te weinig vragen stelde, maar ik heb de meeste gesprekken gehad waar dit toch wel goed zat.

Zo vaak heb ik gevraagd of ze nog feedback/tips hebben of waar het aan ligt. Niet één persoon die aangaf waar het aan kan liggen behalve het stukje tekort komen in ervaring.

En vraag je dan welke ervaring precies? Of gewoon generiek en laat je het daarbij, met de aanname dat het je hard skills zijn?

Verder: dat laatste is een verwijt / mening en daarbij leg je de oorzaak buiten jezelf. Terwijl ie daar nooit kan liggen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:21:
Of nog mooier: ZZP-er worden en tegen een mooi uurtarief opdrachten doen voor al die 30 bedrijven.
Helaas zijn de geluiden in het ICT freelance topic het daar niet mee eens. Met wet DBA zijn de meeste opdrachtgevers en tussenpartijen absoluut niet meer gediend van zelfstandigen.

Maar daarover meer in dat topic.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ZZP lijkt me voor TS niet verstandig. Zichzelf met al zijn ervaring verkopen lukt nu al niet, dus dan is het nog veel lastiger aan de bak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
Whuzz schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Dat mag uiteraard, maar is je vraag op een openbaar forum (vol met mensen die je nog nooit gesproken hebt) dan wel een handige keuze :?

Je stelt die vraag hier, *juist* om een heleboel tips, meningen en oordelen te krijgen van anderen, wetende dat dat onbekenden voor je zijn.
En ik heb het met Anakha eens dat zijn interactie in dit topic nogal betweterig en enigszins arrogant overkomt. Ik heb het vermoeden hij datzelfde uitstraalt tijdens zijn sollicitatiegesprekken.
Bij een senior developer met een zwik aan goede referenties, complexe ervaringen, bewezen resultaten en skillset kan ik dat accepteren. Bij een starter niet.
De vraag was: Hebben meer mensen moeite met het vinden van een IT-baan? Dat antwoord heb ik hier wel onderhand gekregen.

Dan komen er inderdaad mensen die dat impliciet beschouwen als een uitnodiging om me verder te willen helpen door de diepte in te gaan.

Daarna heb ik genoeg informatie gegeven over mijn functioneren tijdens sollicitatiegesprekken, vragen beantwoord en uitgelegd wat ik wel en niet ervaar in de praktijk. Als het niet matcht, dan geef ik dat ook aan.
Dat heeft niets te maken met arrogantie of betweterig zijn.

Ik ben er zeker van bewust dat ik nog aan het begin van mijn carríere, maar wil dat dan maar zeggen dat ik me maar als een wetenloos persoon moet opstellen? Nee, ik vind van niet.

En ja, jezelf verkopen is tonen wat je wel en niet kan. Wat je drijfveren zijn. Wat je ambities zijn. Ik ga zeker niet liegen over dat ik een programmeur ben van 20 jaar werkervaring, maar ik ga ook niet zielig en onzeker doen als iemand die net van school komt en nog helemaal niets kan.

• TheFrames
The Eagle schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Je doet de aanname dat mensen dat weten. Als jij kunt benoemen heb je het er over, en pas dan weet je het zeker.
De meeste techneuten waarmee ik heb gesproken weten dat een taal een middel is en het schrijven van code juist om de abstractie gaat. Daar baseer ik het op.
[...]

En vraag je dan welke ervaring precies? Of gewoon generiek en laat je het daarbij, met de aanname dat het je hard skills zijn?
Nee, ik vraag wel door en ze bedoelen dat de kandidaten die ze aannemen gewoon meer werkervaring hebben met de technieken en programmeertalen die ze zoeken.

Ik vraag vaak door, laatst was er een bedrijf die beschreef dat ze toch wel een meer ervaren ontwikkelaar zochten. Dat is ook breed te interpreteren.

Toen vroeg ik wat ze ermee bedoelde en legde ze uit dat ze toch iemand zoeken met minimaal x aantal jaren werkervaring en diepe kennis van technieken XYZ. Dat is dan heel specifiek.
Verder: dat laatste is een verwijt / mening en daarbij leg je de oorzaak buiten jezelf. Terwijl ie daar nooit kan liggen ;)
Dat heb ik ook aangegeven, het zijn ver gezochte redenen die zeer onwaarschijnlijk zijn, maar toch benoemde ik ze om aan te geven dat ik verder kijk. Het ligt eerder bij jezelf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Zielig en onzeker doen is natuurlijk nergens voor nodig, maar je moet wel beseffen dat bedrijven je wel zien als iemand die net van school komt en alles in het bedrijfsleven nog moet leren.

En dat is ook prima. Besef dan vooral dat jouw opstelling moet matchen met die verwachting. Als je daar zit en je praat alsof je dit al vijf of tien jaar doet, dan zullen de mensen aan de overkant van de tafel je ook, misschien onbewust, spiegelen aan de verwachting die ze daar dan bij hebben. (Dit zou dus een oorzaak kunnen zijn van de afwijzing, immers voldoe je dan uiteindelijk niet aan het plaatje).

Even voor de beeldvorming, hoeveel sollicitaties heb je er al op zitten (inclusief gesprek)?

[ Voor 57% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-08-2025 00:15 ]

• TheFrames
The Eagle schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:58:
ZZP lijkt me voor TS niet verstandig. Zichzelf met al zijn ervaring verkopen lukt nu al niet, dus dan is het nog veel lastiger aan de bak komen.
Al zou ik dat wel of niet kunnen, ik zou ook nooit ZZP willen worden en de meeste mensen die ik ken zijn uiteindelijk toch maar in loondienst gegaan, omdat ze ZZP op een gegeven moment gewoon teveel gedoe vonden. Als ZZP mag je mooi alles zelf regelen. Zelf voel ik me ook prettiger om voor een organisatie te werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 13:42:
Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de ervaringen van mensen, maar aanvullend, ik kan daar best wel wat over kwijt, maar het is niet zo heel spannend.

Het gesprek start vaak met wat informele praat en een introductieronde:

- Wie je bent
- Waar je vandaan komt
- Je leeftijd
- Hobby's en interesses
- Korte introductie qua achtergrond, bijvoorbeeld waar je hebt gestudeerd, je stages, je werk

Daarna stellen ze vaak vragen over:

- Wat voor bedrijfscultuur je prefereert
- Als dat speelt, vraagt ment waarom je weer werkzoekende bent
- Waarom je voor de IT hebt gekozen
- Wat je trekt als softwareontwikkelaar
- Waarom voor deze rol
- Waarom voor het bedrijf
- Wat je hard skills zijn
- Hoe je te werk gaat
- Een project waar je trots op bent

En daarna ga je meestal door naar de praktische vragen:

- Hoeveel uur je wil werken
- Hybride of volledig op locatie
- Salarisindicatie (nee, ik vraag geen 4k)
- Reisafstand/bereikbaarheid
- Wanneer je beschikbaar bent

Als laatste meestal stel ik vragen om interesse te tonen in het bedrijf en hun producten. Ook in hoe ze werken. Sommige organisaties werken met agile, anderen weer met waterval. Werken ze veel samen of toch meer zelfstandig. Welke technieken gebruiken ze en ook op welke manier. Gewoon wat verdieping op de vacature en het bedrijf.

Ik probeer altijd zo goed mogelijk de vragen te beantwoorden, waarin ik ook niet te kritisch ben in wat ik wil. Ik stel me redelijk open over en ik geef vaak aan dat ik veel wil leren. Ook zoek ik liever een werkplek voor het lange termijn, wat werkgevers over het algemeen wel fijn vinden.
Die hele lijst klinkt alsof je met een HR type praat, een eerste oriënterend gesprek, wat eigenlijk een simpele formaliteit zou moeten zijn. Heb je geen technische gesprekken waarin men echte kennisvragen stelt om een beetje uit te vogelen of je uit het juiste hout gesneden bent qua kennis en denkvermogen? Diploma's zeggen daar relatief weinig over, die laten vooral zien dat je het volgehouden hebt en binnen het stramien van de opleiding redelijk aan de eisen hebt voldaan.

Ik vind je reacties en de startpost wat langdradig en weinig to-the-point. Misschien kom je zo ook over in sollicitatiegesprekken. De uitnodigingen voor "medior"/senior rollen komen wellicht deels om te zien waarom je überhaupt gereageerd hebt met je beperkte ervaring en ik gok deels om te zien of dat zelfvertrouwen dat je blijkbaar hebt als starter om op die functies te solliciteren met reden is. Ik zou me puur op startersfuncties gaan richten.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:11:
Zielig en onzeker doen is natuurlijk nergens voor nodig, maar je moet wel beseffen dat bedrijven je wel zien als iemand die net van school komt en alles in het bedrijfsleven nog moet leren.

En dat is ook prima. Besef dan vooral dat jouw opstelling moet matchen met die verwachting. Als je daar zit en je praat alsof je dit al vijf of tien jaar doet, dan zullen de mensen aan de overkant van de tafel je ook, misschien onbewust, spiegelen aan de verwachting die ze daar dan bij hebben. (Dit zou dus een oorzaak kunnen zijn van de afwijzing, immers voldoe je dan uiteindelijk niet aan het plaatje).

Even voor de beeldvorming, hoeveel sollicitaties heb je er al op zitten (inclusief gesprek)?
Helemaal mee eens, doe ik ook niet. Ik probeer vooral over te brengen waar ik wel of niet ervaring mee heb. Eerlijk en transparant.

• TheFrames
Hillie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:16:
[...]

Die hele lijst klinkt alsof je met een HR type praat, een eerste oriënterende gesprek, wat eigenlijk een simpele formaliteit zou moeten zijn. Heb je geen technische gesprekken waarin men echte kennisvragen stelt om een beetje uit te vogelen of je uit het juiste hout gesneden bent qua kennis en denkvermogen? Diploma's zeggen daar relatief weinig over, die laten vooral zien dat je het volgehouden hebt en binnen het stramien van de opleiding redelijk aan de eisen hebt voldaan.
Afhankelijk van de gesprekstructuur. Recruiters kan ik nooit de dieptegang mee in gaan, dus dat blijft oppervlakkig. Directe techneuten vraag ik wel al meer, maar de lijst die ik heb opgeschreven zijn ongeveer alle vragen die ik mogelijk kan stellen. Meestal zijn het er maar een paar, want je wil ook niet teveel vragen stellen.
Ik vind je reacties en de startpost wat langdradig en weinig to-the-point. Misschien kom je zo ook over in sollicitatiegesprekken. De uitnodigingen voor "medior"/senior rollen komen wellicht deels om te zien waarom je überhaupt gereageerd hebt met je beperkte ervaring en ik gok deels om te zien of dat zelfvertrouwen dat je blijkbaar hebt als starter om op die functies te solliciteren met reden is. Ik zou me puur op startersfuncties gaan richten.
Soms heb ik dat idee ook. Mensen willen to-the-point een antwoord op de vraag. Ik geef vaak meer informatie dan nodig, maar dit is wel iets waar ik mezelf bewust van ben en probeer een goede balans in te vinden. Tekort af komt ongeïnteresseerd over, maar te langdradig zorgt voor informatie waar de ander niets aan heeft. Goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:29:

Afhankelijk van de gesprekstructuur. Recruiters kan ik nooit de dieptegang mee in gaan, dus dat blijft oppervlakkig. Directe techneuten vraag ik wel al meer, maar de lijst die ik heb opgeschreven zijn ongeveer alle vragen die ik mogelijk kan stellen. Meestal zijn het er maar een paar, want je wil ook niet teveel vragen stellen.
Dat hangt er nogal vanaf. Je moet het een beetje kunnen aanvoelen, maar ik heb vaak genoeg tweerichtinggesprekken gehad. Jij interviewt de werkgever immers ook om te zien of het een match is. Nu ben ik alweer meer dan 20 jaar aan het werk, maar ik heb geregeld dieper gaande gesprekken gehad over methodologie en aanpak. Je kunt het over veel meer dingen hebben dan die handvol relatief oppervlakkige vragen.

Ik doelde overigens meer op die hele lijst van de inhoud van het gesprek, dat kwam op mij over alsof je eerst met HR of werving aan het praten bent en vrijwel niet echt technisch. Dat is natuurlijk wel lastig, als je daar niet langs komt. Maar zoals door anderen gezegd, je zult absoluut geen bruikbaar antwoord krijgen op de vraag waar het aan zou liggen. Het probleem is dat men zich onbedoeld potentieel openstelt voor allerlei claims rondom discriminatie, op vele vlakken. Daarom "je ervaring matcht niet" of "te weinig" ofzo. En elk gesprek was uiteraard fijn en prettig en niks op aan te merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
En over discriminatie gesproken: bestaat er ook een kans dat je gewoon botweg gediscrimineerd wordt? Ondanks dat vrijwel niemand het toegeeft zul je met bepaalde achternamen of culturele achtergrond een paar punten achter staan. Ik heb in delen van het land gewerkt waar die gedachte bespottelijk is, maar ook op plekken waar er heel denigrerend werd gedaan over ‘buitenlanders’.

Als je daar mogelijk mee te maken hebt dan zou je kunnen kijken naar organisaties die een wat actiever diversiteitsbeleid voeren en dat ook uitdragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:59:
[...]

De vraag was: Hebben meer mensen moeite met het vinden van een IT-baan? Dat antwoord heb ik hier wel onderhand gekregen.

Dan komen er inderdaad mensen die dat impliciet beschouwen als een uitnodiging om me verder te willen helpen door de diepte in te gaan.
Ok, dus je zegt dat dit topic gewoon een ja/nee vraag was en na 1 (of een paar post) op slot had gekund?
Daarnaast, het is een forum. Het staat mensen vrij te reageren zoals ze willen (binnen redelijke grenzen). Daar is geen "impliciete uitnodiging" voor nodig. Het feit dat dit een openbaar forum is, is voldoende.
Naar mijn mening is deze reactie tekenend voor het type interactie waar men je al meermaals op heeft gewezen. Doe daarmee wat je wilt.
Daarna heb ik genoeg informatie gegeven over mijn functioneren tijdens sollicitatiegesprekken, vragen beantwoord en uitgelegd wat ik wel en niet ervaar in de praktijk. Als het niet matcht, dan geef ik dat ook aan.
Dat heeft niets te maken met arrogantie of betweterig zijn.
Vind jij. En dat mag, ieder zijn mening. Maar men probeert je te helpen door je op dingen te wijzen die een succesvolle sollicitatie in de weg staan. Dingen die er wellicht toe leiden dat jij moeite hebt om een IT-baan te vinden waar anderen dat totaal niet ervaren. Dan kun je uiteraard blijven denken dat je de waarheid in pacht hebt en dat de mensen hier (en de recruiters) het allemaal fout zien, of....
Ik ben er zeker van bewust dat ik nog aan het begin van mijn carríere, maar wil dat dan maar zeggen dat ik me maar als een wetenloos persoon moet opstellen? Nee, ik vind van niet.
Er zit uiteraard een groot grijs gebied tussen je arrogant en betweterig opstellen en als een mak schaap overal ja op knikken. Zou het kunnen dat je teveel aan één kant van dat spectrum zit en recruiters juist in dat grijze gebied zoeken?
En ja, jezelf verkopen is tonen wat je wel en niet kan. Wat je drijfveren zijn. Wat je ambities zijn. Ik ga zeker niet liegen over dat ik een programmeur ben van 20 jaar werkervaring, maar ik ga ook niet zielig en onzeker doen als iemand die net van school komt en nog helemaal niets kan.
Ok. Doe lekker wat je zelf wilt, helemaal goed.
Je hebt een topic vol tips en aanwijzingen van mensen die bakken ervaring hebben met doen wat jou niet lukt én mensen (zoals ik) die duizenden IT CV's hebben beoordeeld, 1000+ sollicitatiegesprekken hebben gehouden en honderden IT-ers hebben aangenomen. Maar ik snap dat die ervaring niet opweegt tegen jouw eigen inzichten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 23:59:

Als aanvulling nog op @Whuzz: Vergeet niet dat deze mensen (waaronder ik) vooral geïnteresseerd zijn in jouw casus en willen helpen, in welke vorm dan ook. En dat ervaar je misschien als ongevraagd, maar dat is wel wat je kan verwachten op GoT.

Wat ook meespeelt is dat alles hier in tekst heen en weer gaat, waardoor de nuance ontbreekt die je in een gesprek wel hebt. Het is je oprecht gegund een nieuwe baan te vinden, en vandaar mijn (en/of ons) ongevraagd advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:14

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Liegebeest schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Helaas zijn de geluiden in het ICT freelance topic het daar niet mee eens. Met wet DBA zijn de meeste opdrachtgevers en tussenpartijen absoluut niet meer gediend van zelfstandigen.

Maar daarover meer in dat topic.
Het is ook bias natuurlijk - mijn werkgever zwemt in de ZZP-ers, maar die krijgen een duidelijk afgekaderde opdracht. De tijden dat teams versterkt werden met ZZP-ers die min of meer hetzelfde deden als het interne personeel en jaren lang rondliepen, zijn inderdaad voorbij.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Division
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 10:05
Naast development help ik ook met onze vacatures en gesprekken voor nieuwe developers. Eerst en vooral belangrijk om te beseffen dat de vacature meer een conversation starter is, en dat de gesprekken veel meer betekenen. Kandidaat met 70% vacaturematch met goede gesprekken kan voorkeur hebben over 95% vacaturematch met twijfelachtige gesprekken.

De meeste afwijzingen gebeuren al gelijk door een recruiter bij het lezen van de CV. Ik filter ook wel eens reacties en ik kan je vertellen dat 9 van de 10 reacties op een vacature compleet onbruikbaar zijn. Mensen die niet eens aan de basiseisen voldoen die duidelijk in de vacature vermeld staan. Wonen niet in NL, spreken geen Nederlands, hebben 3 maanden geleden een bootcamp gedaan terwijl we om een senior vragen, dat soort gedoe. Waarom vermeld ik dit? Je mag beseffen dat, als je voor 70% voldoet aan een gevraagd profiel en je CV is er naar, er een grote kans is dat je overwogen wordt. Je zit namelijk al gelijk in de top 10%.

Hierna neemt de recruiter contact met je op om te kijken of dit voor jullie beiden interessant is: een kort screeninggesprekje - meestal telefonisch of online. Wederom een gesprek waar aardig wat kandidaten afvallen. Je krijgt een flits van hun persoonlijkheid, hun communicatiestijl, maar ook van hun verwachtingen, wensen en soms eisen. Als iemand hier afvalt, dan is dat meestal omdat er iets niet goed past. Om een of andere reden beginnen sommigen dit gesprek vrij vijandig - alsof ze op vanalles "recht" hebben of alsof ik hen in de weg zit. Wellicht frustratie van hun vorige baan? Either way, die energie ga ik ook niet in het team brengen.

Echter als er een basis is voor een verkennend gesprek, dan zit je al in iets van de top 6% van alle reacties. Hier zijn we op zoek naar 2 grote topics: Je hard skills en je teamfit: Kan je dit, en pas je bij de club? Als dit allemaal prima verloopt, dan heb je tenslotte ook nog de onderhandeling waar het mis kan lopen. Daarom vraagt een goede recruiter al direct in het screeninggesprek wat je verwacht qua salaris en werkomgeving.

Afhankelijk van waar in het proces jij tegen de lamp loopt, weet je dus waar het wringt. Is dat telkens hetzelfde bij verschillende werkgevers? Dan zou ik even evalueren bij welke stap dat is, en waar in die gesprekken het ofwel stroef ging ofwel waar men dezelfde soort vraag op verschillende manieren bleef stellen / steeds dieper ergens op bleven ingaan.

En tenslotte: het komt VAAK voor dat de recruiter groen geeft, de twee techs uit het team het helemaal zien zitten, maar dat de hiring manager (vaak lijnmanager) toch een "nee" geeft op basis van een onderbuikgevoel of iets anders vaags. Vaak willen ze ook de vacature herschrijven als ze na een aantal gesprekken er achter komen toch iets anders te zoeken. Super frustrerend voor IEDEREEN in het proces, en voor een goede recruiter is dit #1 PRIO om uit te diepen bij vroege gesprekken over de rol. Het gebeurt echt vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:12:
[...]

Ook dit heb ik zo niet ervaren en ze vinden het altijd wel fijn als ik interesse toon. Ik heb eens eerder teruggekregen, zoals ik eerder had benoemd, te weinig vragen stellen. Je merkt ook in de gesprekken dat het stellen van zulke vragen wordt gewaardeerd, want je toont interesse en je wil weten waar je komt te werken.
Het juiste antwoord op mijn feedback voor een succesvolle sollicitatie was geweest: “dankjewel voor je feedback, daar kan ik wel wat mee.” ;)

You get my point? ;)

• TheFrames
Hillie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 01:58:
[...]

Dat hangt er nogal vanaf. Je moet het een beetje kunnen aanvoelen, maar ik heb vaak genoeg tweerichtinggesprekken gehad. Jij interviewt de werkgever immers ook om te zien of het een match is. Nu ben ik alweer meer dan 20 jaar aan het werk, maar ik heb geregeld dieper gaande gesprekken gehad over methodologie en aanpak. Je kunt het over veel meer dingen hebben dan die handvol relatief oppervlakkige vragen.
De vragen zijn eerder voorbeelden. Ik kom ook wel vaker in de dieptegang terecht.
Ik doelde overigens meer op die hele lijst van de inhoud van het gesprek, dat kwam op mij over alsof je eerst met HR of werving aan het praten bent en vrijwel niet echt technisch. Dat is natuurlijk wel lastig, als je daar niet langs komt.
Meestal wel kom je eerst in contact met een HR/recruiter en daarna kom je vaak met een manager in contact. Dit is daarom dus afwisselend. HR/recruiters zijn niet techniscn onderlegd, dus daar praat je vaak over oppervlakking onderwerpen. Ook niet alle managers die ik sprak zijn technisch onderlegd dus met deze groep heb je het dan eerder over de soft skills/werkwijze. Dan heb je de techneuten, waaronder soms managers, en met die kan je wel die de technische diepte ingaan.

Met wie ik in contact kom is ook afhankelijk van de bedrijfsgrootte. Midden/grote bedrijven hebben vaak recruiters en als je niet interessant genoeg bent, dan zal je nooit met een manager of techneut spreken. Kleine bedrijven loopt het uitéén van recruiters, HR en zelfs direct de eigenaren.
Maar zoals door anderen gezegd, je zult absoluut geen bruikbaar antwoord krijgen op de vraag waar het aan zou liggen. Het probleem is dat men zich onbedoeld potentieel openstelt voor allerlei claims rondom discriminatie, op vele vlakken. Daarom "je ervaring matcht niet" of "te weinig" ofzo. En elk gesprek was uiteraard fijn en prettig en niks op aan te merken.
Helemaal waar en dat maakt het ook zo lastig. Als daar sprake van is, dan heb je niets aan deze informatie. Discriminatie zou goed kunnen, maar je weet dat gewoon niet. Dan ben je dus eigenlijk jezelf aan het aanpassen gebaseerd op lucht oftewel een hoop aannames.

[ Voor 23% gewijzigd door TheFrames op 28-08-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:04
Whuzz schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:53:
[...]

Vind jij. En dat mag, ieder zijn mening. Maar men probeert je te helpen door je op dingen te wijzen die een succesvolle sollicitatie in de weg staan. Dingen die er wellicht toe leiden dat jij moeite hebt om een IT-baan te vinden waar anderen dat totaal niet ervaren.
Werd daar om gevraagd?

In een andere situatie zou dit als man-splaining worden gelabeled.

Liege, liege, liegebeest!

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:46:
En over discriminatie gesproken: bestaat er ook een kans dat je gewoon botweg gediscrimineerd wordt? Ondanks dat vrijwel niemand het toegeeft zul je met bepaalde achternamen of culturele achtergrond een paar punten achter staan. Ik heb in delen van het land gewerkt waar die gedachte bespottelijk is, maar ook op plekken waar er heel denigrerend werd gedaan over ‘buitenlanders’.

Als je daar mogelijk mee te maken hebt dan zou je kunnen kijken naar organisaties die een wat actiever diversiteitsbeleid voeren en dat ook uitdragen.
Ik vind dat ook wel vrij ver gezocht. Er zijn genoeg organisaties die hier wel mee kunnen omgaan. Als een organisatie zich zo misdraagt, dan is het maar goed dat de persoon er niet werkt. Geen plek voor discriminatie en racisme in Nederland.

• TheFrames
[...]

Ok, dus je zegt dat dit topic gewoon een ja/nee vraag was en na 1 (of een paar post) op slot had gekund?
Daarnaast, het is een forum. Het staat mensen vrij te reageren zoals ze willen (binnen redelijke grenzen). Daar is geen "impliciete uitnodiging" voor nodig. Het feit dat dit een openbaar forum is, is voldoende.
Naar mijn mening is deze reactie tekenend voor het type interactie waar men je al meermaals op heeft gewezen. Doe daarmee wat je wilt.
Absoluut mag je dat. Hier impliceer ik niet mee dat het overbodig is.
[...]

Vind jij. En dat mag, ieder zijn mening. Maar men probeert je te helpen door je op dingen te wijzen die een succesvolle sollicitatie in de weg staan. Dingen die er wellicht toe leiden dat jij moeite hebt om een IT-baan te vinden waar anderen dat totaal niet ervaren. Dan kun je uiteraard blijven denken dat je de waarheid in pacht hebt en dat de mensen hier (en de recruiters) het allemaal fout zien, of....
Ik krijg veel de indruk dat je iets als goed of fout bestempeld, terwijl persoon A iets ervaart en persoon B iets anders ervaart. Dat zijn de verschillen die ik hier ook feitelijk probeer duidelijk te maken. Dat heeft niets te maken met dat ik iets goed of fout vind. Soms is er ook gewoon niet meer informatie beschikbaar. Daarbij iemand als betweterig en arrogant bestempelen is niet echt netjes. Ik weet van mezelf dat ik zo in sollicitatiegesprekken niet overkom. Je mag natuurlijk suggereren dat het wel zo zou kunnen zijn, maar dat hoeft niet te kloppen.
[...]

Er zit uiteraard een groot grijs gebied tussen je arrogant en betweterig opstellen en als een mak schaap overal ja op knikken. Zou het kunnen dat je teveel aan één kant van dat spectrum zit en recruiters juist in dat grijze gebied zoeken?
Geen van beide.
[...]

Ok. Doe lekker wat je zelf wilt, helemaal goed.
Je hebt een topic vol tips en aanwijzingen van mensen die bakken ervaring hebben met doen wat jou niet lukt én mensen (zoals ik) die duizenden IT CV's hebben beoordeeld, 1000+ sollicitatiegesprekken hebben gehouden en honderden IT-ers hebben aangenomen. Maar ik snap dat die ervaring niet opweegt tegen jouw eigen inzichten.
Zou ook wel gek zijn als je het niet zo aanpakt zoals ik beschreef. Over het algemeen is het de bedoeling dat je zo eerlijk en transparant mogelijk bent over je kunnen. De persoon tegenover je moet de indruk krijgen of je geschikt voor de job bent. Dat doe je niet door oververkoop maar ook niet door onderverkoop. Inderdaad heb ik een hoop nuttige zaken gelezen hier. Zoals ik ook heb aangegeven, ik bekijk wat ik bruikbaar vind.

• TheFrames
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:14:
[...]

Als aanvulling nog op @Whuzz: Vergeet niet dat deze mensen (waaronder ik) vooral geïnteresseerd zijn in jouw casus en willen helpen, in welke vorm dan ook. En dat ervaar je misschien als ongevraagd, maar dat is wel wat je kan verwachten op GoT.

Wat ook meespeelt is dat alles hier in tekst heen en weer gaat, waardoor de nuance ontbreekt die je in een gesprek wel hebt. Het is je oprecht gegund een nieuwe baan te vinden, en vandaar mijn (en/of ons) ongevraagd advies.
Het is zeker ongevraagd, maar ik zou ook niet zijn doorgegaan als ik het niet interessant vond. Ook heb je met tekst dat je vaak de bedoelingen niet kan aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:39:
[...]

Ik vind dat ook wel vrij ver gezocht. Er zijn genoeg organisaties die hier wel mee kunnen omgaan. Als een organisatie zich zo misdraagt, dan is het maar goed dat de persoon er niet werkt. Geen plek voor discriminatie en racisme in Nederland.
Dat kun je vergezocht vinden, maar uit onderzoek blijkt wel degelijk dat er op de arbeidsmarkt behoorlijk kan worden gediscrimineerd.

Er is inderdaad, volgens de wet, geen plek voor discriminatie, maar ik kan op dit forum niet zien of jij een vrouw met een hoofddoek uit Kanaleneiland bent of een witte jongen uit Blaricum. Waarbij ik uitdrukkelijk niet zeg dat ik er eentje beter vind als IT-er, maar de arbeidsmarkt denkt daar soms helaas anders over.

Dus mocht je in een doelgroep vallen die met discriminatie te maken heeft, dan is het goed om hier rekening mee te houden voor jezelf. (Hoe schandalig het ook is dat dat nodig is!)

Overigens staat mijn vorige vraag ook nog steeds, om een beetje te bepalen hoe groot dit probleem nu eigenlijk is: hebben we het hier over 5 misgelopen sollicitaties, of zit je al een half jaar thuis en heb je honderden bedrijven aangeschreven en tientallen gesprekken gevoerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Kurkentrekker op 28-08-2025 10:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Nogmaals; daar hoeft niet om gevraagd te worden. GoT is een publiek discussieplatform en over het algemeen wordt er actief gestuurd om "ja/nee" topics te vermijden. Dus als dit topic daadwerkelijk alleen de vraag in de TT had beantwoord was er waarschijnlijk snel een slotje op gezet.

De vraag is overigens OOK beantwoord. (Antwoord overwegend "nee")
En daarnaast wil men de TS helpen. Lijkt me aardig in lijn met waar GoT voor bedoeld is.
In een andere situatie zou dit als man-splaining worden gelabeled.
Wat een rare opmerking. Je weet niet eens wat mijn geslacht is. Woke termen heb ik verder ook erg weinig mee.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Je schrijft
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:29:

De vragen zijn eerder voorbeelden. Ik kom ook wel vaker in de dieptegang terecht.
Maar net even eerder schreef je me dit:
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:29:
Directe techneuten vraag ik wel al meer, maar de lijst die ik heb opgeschreven zijn ongeveer alle vragen die ik mogelijk kan stellen. Meestal zijn het er maar een paar, want je wil ook niet teveel vragen stellen.
Wat is het nou? Je produceert weer een hoop tekst, maar ik krijg een beetje het idee dat dit een troll topic is. Of gedraag je je ook zo in interviews? Iedereen een beetje naar de mond praten met een hoop mooie woorden en jezelf daarbij tegenspreken. Mensen prikken daar vlot doorheen.
Meestal wel kom je eerst in contact met een HR/recruiter en daarna kom je vaak met een manager in contact. Dit is daarom dus afwisselend. HR/recruiters zijn niet techniscn onderlegd, dus daar praat je vaak over oppervlakking onderwerpen. Ook niet alle managers die ik sprak zijn technisch onderlegd dus met deze groep heb je het dan eerder over de soft skills/werkwijze. Dan heb je de techneuten, waaronder soms managers, en met die kan je wel die de technische diepte ingaan.

Met wie ik in contact kom is ook afhankelijk van de bedrijfsgrootte. Midden/grote bedrijven hebben vaak recruiters en als je niet interessant genoeg bent, dan zal je nooit met een manager of techneut spreken. Kleine bedrijven loopt het uitéén van recruiters, HR en zelfs direct de eigenaren.
Ik vertel je even daarvoor dat ik alweer meer dan 20 jaar meedraai. Vrijwel iedereen hier reageert vanuit een positie van ervaring, maar je gaat als een pseudo-GPT tekst genereren alsof we geen idee hebben. Totaal onnodig en exact wat ik eerder al aangaf: langdradig en weinig to-the-point. Als je dat in je interviews ook doet dan kan ik me goed voorstellen dat de reactie is "bedankt voor het fijne gesprek, we hebben besloten niet verder te gaan met jouw sollicitatie".

• TheFrames
Kurkentrekker schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:35:
[...]

Dat kun je vergezocht vinden, maar uit onderzoek blijkt wel degelijk dat er op de arbeidsmarkt behoorlijk kan worden gediscrimineerd.

Er is inderdaad, volgens de wet, geen plek voor discriminatie, maar ik kan op dit forum niet zien of jij een vrouw met een hoofddoek uit Kanaleneiland bent of een witte jongen uit Blaricum. Waarbij ik uitdrukkelijk niet zeg dat ik er eentje beter vind als IT-er, maar de arbeidsmarkt denkt daar soms helaas anders over.

Dus mocht je in een doelgroep vallen die met discriminatie te maken heeft, dan is het goed om hier rekening mee te houden voor jezelf. (Hoe schandalig het ook is dat dat nodig is!)
Nou, ik heb wel meegemaakt in mijn loopbaan dat er collega's waren met bepaalde meningen over specifieke afkomsten etc. Echter zijn dat er niet veel geweest. Nog nooit heb ik ook maar gehoord of waargenomen dat mensen zijn afgewezen vanwege hun cultuur/afkomst. Ik kan me wel zo voorstellen dat mensen zwaar zijn bevooroordeeld als ze al zulke meningen in lunchgesprekken uitten en dat kan wel een motief zijn waarbij dat gedrag kan voorkomen. Ik geloof ook zeker dat dit er is hoor en ik heb het ook wel eens in een politiek debat op tv horen vallen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Wat merken jullie daar nou van in de praktijk?
Eigenlijk niks? De 2x dat ik een baan zocht had ik meerdere opties om uit te kiezen en begon ik een paar maanden later ergens waar ik blij mee was met beter aanbod dan mijn initiële uitgangspunt. LinkedIn verwijderen was ook enkel fijn, want al die nodeloze recruiter spam kan daar nu niet meer via.
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 19:56:
Ongeveer een jaar onderhand zonder stages. Met stages, grotendeels waren deeltijd, ongeveer 3 jaar.
Veel bedrijven rekenen stages niet mee dus dan blijft het bij ongeveer een jaar.
Niet helemaal mee eens. Als het een dertien in een dozijn stage is is het wellicht niet zo interessant. Maar als je nou echt leuke dingen hebt gedaan, zeker in de laatste jaren van je opleiding (waar je niveau dus al vergelijkbaar moet zijn met afstuderen), kun je die echt wel meenemen. Net zoals bijbaantjes naast je studie. Zelfs als ze niet direct relevant zijn omdat je als bijbaan stond bier te tappen, kunnen ze wel bepaalde soft skills en karaktereigenschappen laten zien die wel weer relevant zijn.

Wat ik wel om me heen merk, is dat soft skills vaak tegen zitten. Ik ken best wel wat devs die technisch bovengemiddeld zijn, maar moeite hebben om werk te vinden omdat ze zichzelf niet goed weten te verkopen. Nog afgezien van dat het vaak een smoes is. "Te weinig ervaring" kan ook zijn "je ervaring niet genoeg verkocht". En dan bedoel ik niet dat je moet liegen natuurlijk, maar wel hoe je je ervaring gebruikt om je sterke kanten te belichten.

En verder: Ik pak er nu eentje uit, maar ik zie dit eigenlijk ik veel van je reacties.
TheFrames schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:02:
Dat is juist wat werkgevers willen weten en ook streng op toetsen vanuit mijn ervaring met solliciteren.
Het valt me op dat je een hoop reacties van mensen afketst met "dit is wel/niet belangrijk in solliciteren/voor bedrijven" (en überhaupt best stellig bent). Maarre... is jouw ervaring niet dat je heel moeilijk aangenomen wordt? Wellicht dat dat een teken is dat je huidige inzicht toch niet helemaal klopt met de werkelijkheid. Zeker als je daarmee de ervaring van mensen die wel makkelijk werk vinden probeert te verweren.

Dit soort reacties zeggen in mijn ogen toch wel wat. Als ik je reacties lees, dan lees ik veel tekst met weinig inhoudelijks en veel niet-fijne karaktereigenschappen en dat wordt eigenlijk alleen maar erger hoe verder het topic loopt. Dus snap ik wel dat je moeilijk aan de bak komt eigenlijk. Dan kun je zeggen dat dat niet klopt, je dat niet doet, of dat het aannames zijn, er gegeneraliseerd wordt, er meer nuance in zit, je overduidelijk zou zijn geweest dat het anders is dan hoe men het opvat, je geen mening zou mogen hebben, en noem maar op wat ik nog meer gelezen heb als excuses. Maar ik vrees dat daar toch wel je pijnpunt ligt. Acties zeggen meer dan woorden, hoe je het zegt en wat voor gedrag je laat zien zegt meer dan wat je claimt te doen en te kunnen. En dat komt niet lekker over.
TheFrames schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:04:
Je mag volgens mij hier ook helemaal geen eigen mening hebben blijkbaar en willen alleen maar dat ik ja-knik.
En ff hierop specifiek. Niemand zegt dat je geen mening mag hebben. Ik heb ook sterke meningen, zeker op werk. Dat wordt vaak juist gewaardeerd. Maar het ligt er wel aan hoe je die meningen brengt en wat voor attitude je hebt. Daar ligt het punt waar je de mist in lijkt te gaan.

Deze vind ik ook extra tellent. Iemand die dus precies dat beoordeeld waar jij niet voorbij komt, en dan zou het "gek zijn" als hij het niet op jouw manier zou doen? Dit staat als directe reactie op elkaar in jouw post, maar als ik quotes in quotes doe valt de eerste quote weg op Tweakers dus ik zet ze ff los.
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:57:
Zou ook wel gek zijn als je het niet zo aanpakt zoals ik beschreef.
Ik snap ook eigenlijk niet waarom er opeens wat geopperd wordt over discriminatie (en fair, dat gebeurd niet door TS en die schiet dat idee gelukkig wel grotendeels af dus deze laatste opmerking is niet zo zeer tegen hem), wanneer er duidelijk toch wel wat dingen niet lekker gaan die daar niks mee te maken hebben.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• TheFrames
Hillie schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:22:
Je schrijft
[...]

Maar net even eerder schreef je me dit:

[...]

Wat is het nou? Je produceert weer een hoop tekst, maar ik krijg een beetje het idee dat dit een troll topic is. Of gedraag je je ook zo in interviews? Iedereen een beetje naar de mond praten met een hoop mooie woorden en jezelf daarbij tegenspreken. Mensen prikken daar vlot doorheen.
Beide. De vragen die ik sommeerde zijn geen fictieve vragen. Het zijn voorbeelden van de vragen die ik in gesprekken mogelijk kan stellen en veel van deze stel ik ook. Het is gespreksafhankelijk.
[...]

Ik vertel je even daarvoor dat ik alweer meer dan 20 jaar meedraai. Vrijwel iedereen hier reageert vanuit een positie van ervaring, maar je gaat als een pseudo-GPT tekst genereren alsof we geen idee hebben. Totaal onnodig en exact wat ik eerder al aangaf: langdradig en weinig to-the-point. Als je dat in je interviews ook doet dan kan ik me goed voorstellen dat de reactie is "bedankt voor het fijne gesprek, we hebben besloten niet verder te gaan met jouw sollicitatie".
Dat zou best kunnen, maar gelukkig krijg ik wel terug dat mijn antwoorden duidelijk zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:57:
Dat zou best kunnen, maar gelukkig krijg ik wel terug dat mijn antwoorden duidelijk zijn.
En op basis van die duidelijke antwoorden, besluiten ze dat ze je liever geen baan aanbieden ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
TheFrames schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:47:
[...]

Nou, ik heb wel meegemaakt in mijn loopbaan dat er collega's waren met bepaalde meningen over specifieke afkomsten etc. Echter zijn dat er niet veel geweest.
Je loopbaan is dan ook nog maar zeer kort. Met een jaar (afgaande op wat je zelf hebt neergezet), kom je echt net kijken. Dat je dan nog weinig ervaring hebt met hoe mensen worden beoordeeld en waarop ze mogelijk worden gediscrimineerd is heel begrijpelijk. Dat betekent echter niet dat het niet gebeurt. Je doet nu eigenlijk precies wat @Hillie hierboven ook beschrijft:
Ik vertel je even daarvoor dat ik alweer meer dan 20 jaar meedraai. Vrijwel iedereen hier reageert vanuit een positie van ervaring, maar je gaat als een pseudo-GPT tekst genereren alsof we geen idee hebben.
Precies dit. Ik draai inmiddels ook een jaartje of 20+ mee en je komt nu over alsof je mij ervan probeert te overtuigen dat iets wat ik aandraag, onderbouwd met een onderzoek, niet klopt. Terwijl je zelf alleen komt aanzetten met een eigen waarneming van iets wat je helemaal niet op basis daarvan kunt vaststellen. Het is misschien niet je bedoeling, maar het komt wel zo over.

Als mij dat in een sollicitatiegesprek overkomt, een broekie met 1 jaar werkervaring en een HBO diploma die even komt vertellen dat hij wel weet hoe het allemaal werkt, dan kijk ik ook verder. Het impliceert namelijk dat je weinig open staat voor het leren van nieuwe dingen of het aannemen van expertise van anderen. Ik zeg niet dat het werkelijk zo is, maar je geeft wel het signaal af.
Nog nooit heb ik ook maar gehoord of waargenomen dat mensen zijn afgewezen vanwege hun cultuur/afkomst. Ik kan me wel zo voorstellen dat mensen zwaar zijn bevooroordeeld als ze al zulke meningen in lunchgesprekken uitten en dat kan wel een motief zijn waarbij dat gedrag kan voorkomen. Ik geloof ook zeker dat dit er is hoor en ik heb het ook wel eens in een politiek debat op tv horen vallen.
Wat zeg je nu eigenlijk? Je hebt weinig tot nooit discriminatie op de arbeidsmarkt ervaren of gezien? Maar je kunt het je wel voorstellen? Je gelooft ook dat het er is en je hebt het ook op TV gehoord.

Okay, maar daarmee ga je voorbij aan mijn punt, dus laat ik het maar heel concreet maken:
Denk je dat discriminatie op jou van toepassing kan zijn, en zo ja, ben je je hiervan bewust bij het zoeken van een baan en houd je er rekening mee in de bedrijven die je contacteert?

En nog steeds: welke orde van grootte praten we hier over? Tientallen gesprekken? Honderden?
Pagina: 1 2 Laatste