Verder kwam ik net bij het zoeken naar nieuwe controllers, informatie tegen van "Project Gameface". Project Gameface is een innovatief van Google, het is open-source project dat gaming en computergebruik handsfree mogelijk maakt door middel van gezichts- en hoofdbewegingen. Het is oorspronkelijk bedacht om mensen met een beperking, die moeite hebben met het gebruik van een traditionele muis of toetsenbord, te helpen. Ik heb wat informatie erbij gezocht om dit met jullie te delen, en hoewel het project ook buiten gamen gebruikt kan worden, houd ik het voor nu alleen even bij gaming.
Hoe het werkt
Camera en AI
Project Gameface gebruikt de camera van een computer of Android-apparaat in combinatie met geavanceerde AI- en machine learning-technologie (met name de MediaPipe Face Landmarks Detection API).
Gezichtstracking
De software volgt de bewegingen van het hoofd en de gezichtsuitdrukkingen van de gebruiker. Deze bewegingen worden vervolgens omgezet in cursorbewegingen en klikacties.
Aanpasbare gebaren
Gebruikers kunnen verschillende gezichtsuitdrukkingen instellen voor specifieke acties. Bijvoorbeeld:
- Het openen van de mond kan fungeren als een klikactie.
- Het optrekken van een wenkbrauw kan dienen als een sleepfunctie.
- Hoofdbewegingen bepalen de richting en snelheid van de cursor.
Ontwikkeling en beschikbaarheid
Project Gameface werd voor het eerst aangekondigd tijdens de Google I/O-conferentie. Het project is open-source, wat betekent dat de broncode voor iedereen beschikbaar is op GitHub. Hierdoor kunnen ontwikkelaars en andere partijen de technologie gebruiken om hun eigen toepassingen en games toegankelijker te maken.
Oorspronkelijk was Project Gameface alleen beschikbaar voor pc's, maar in 2024 is het uitgebreid naar het Android-platform, waardoor het nu ook op mobiele apparaten kan worden gebruikt. De ontwikkeling is geïnspireerd op de behoeften van Lance Carr, een videogamestreamer met een zeldzame vorm van spierdystrofie.
Every Game has A Story, Only One is A Legend.