Erker met koud dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-09 15:06
Een hele goeie dag!

We schieten lekker op met onze verbouwing en nu wordt het tijd om de laatste afwerkpunten in de woonkamer beet te pakken. We hebben een erker waarbij van buitenaf isoleren helaas niet mogelijk is.. Het zal dus een koud dak moeten worden. Van wat ik lees zijn er 2 oplossingen, Vol proppen met glaswol en klimaatfolie er onder of een pirplaat er in purren en tussen de plaat en het dakhout ventileren. Het dakje bij ons loopt schuin af, Het zal dus even prutsen zijn om een pirplaat pas te krijgen maar niet onmogelijk lijkt me.

Wat is de beste keuze en waarom natuurlijk?

Groetjes.
...

Beste antwoord (via 2JvLo op 26-08-2025 09:33)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
in het kort: alle naden dicht maken en vol drukken met een dampopen isolatie materiaal (bij voorkeur een houtachtige vezel) en afwerken met een klimaatfolie

waarom: bij die andere methode haal je (een beetje gecontroleerd) tocht je bouwkundige schil binnen, wat nadelige effecten heeft. het is echt heel moeilijk om goed diep te purren zodat ook de achterkant van de plaat een goede kierdichting heeft. Dat betekend dat door deze imperfectie en de bewegende lucht je plaatselijk een minimale oplossing hebt. De theoretische RC waarde is ongeveer gelijk door de luchtspouw en de hogere RD waarde van pir. maar in de praktijk zal de houtwol + klimaatfolie dus beter presteren (en dan heb ik het nog niet over de zomer) je kan eventueel ook voor een dampopen harde plaat kiezen, maar dan heb je geen voordelen in de zomer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 16:24

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

in het kort: alle naden dicht maken en vol drukken met een dampopen isolatie materiaal (bij voorkeur een houtachtige vezel) en afwerken met een klimaatfolie

waarom: bij die andere methode haal je (een beetje gecontroleerd) tocht je bouwkundige schil binnen, wat nadelige effecten heeft. het is echt heel moeilijk om goed diep te purren zodat ook de achterkant van de plaat een goede kierdichting heeft. Dat betekend dat door deze imperfectie en de bewegende lucht je plaatselijk een minimale oplossing hebt. De theoretische RC waarde is ongeveer gelijk door de luchtspouw en de hogere RD waarde van pir. maar in de praktijk zal de houtwol + klimaatfolie dus beter presteren (en dan heb ik het nog niet over de zomer) je kan eventueel ook voor een dampopen harde plaat kiezen, maar dan heb je geen voordelen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
Bedankt voor de snelle reacties! Daar kunnen we wat mee. Topic heb ik inderdaad gevonden, Beide opties worden besproken en zijn in principe oke. Ergens is het toch een vreemd idee om het vocht op te sluiten achter een magische folie, Maar als dat de goede manier is doen we het mooi zo. de kieren tussen stenen muur/ houten erker en andere openingen zo veel mogelijk dicht purren neem ik aan ? of is de minimale ventilatie die aan de koude kant ontstaat wel gewenst ? Dakbedekking is zink trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

In basis is die "ventilatie" dan niet gewenst kit, tape, combriband, pur en dampopen folie zijn de materialen waar je het mee "moet" doen. je kan ook nog van steenwol rolleletjes maken en die gebruiken.

Bij gebruik van een houtachtige vezel komt er maar heel weinig vocht bij het dakbeschot verreweg het meeste wordt gereguleerd door de houtachtige vezel. dat samen met een klimaat folie en je voorkomt het meeste vocht en zodra de temperatuur omhoog gaat (kan al een dagje zon zijn) kan het vocht de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Toch blijft van buitenaf isoleren het veiligst. Je schrijft dat het niet kan maar je bedoelt waarschijnlijk dat het zink er dan af (en vernieuwd) moet en de boeidelen dan aangepast moeten worden (hoogte door isolatiedikte)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Workum op 25-08-2025 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2JvLo
Jan Workum schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:53:
Toch blijft van buitenaf isoleren het veiligst. Je schrijft dat het niet kan maar je bedoelt waarschijnlijk dat het zink er dan af (en vernieuwd) moet en de boeidelen dan aangepast moeten worden (hoogte door isolatiedikte)
Klopt helemaal. Het grote platte dak hebben we ook een warm dak van gemaakt. Helaas is dit een erker met schuin dak & zinken goten dat al is vernieuwd. Van buitenaf isoleren was ivbm aanzicht geen optie voor ons.

Ik wil jullie graag ontzettend bedanken, We gaan weer aan de slag. (y)

[ Voor 12% gewijzigd door 2JvLo op 26-08-2025 09:34 ]

Pagina: 1