Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert kB
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-09 18:31
Mijn vraag

Mijn grond warmtepomp uit 2007 heeft een storing, waarbij de 3-weg klep vervangen moet worden.
Onderdelen zijn al schaars voor dit type en overweg om nu de gehele unit te vervangen.

Ik wil iets vergelijkbaars hebben, dus verwarmen, koelen en warmwaterboiler ineen (vermogen ca 8 KW)
Mijn voorkeur gaat uit naar een Alpha Innotec Alpha 92H3M.of 92K3M. Maar ik kreeg nu ineens van iemand te horen dat een Nibe S1255-6 PC, een alternatief kan zijn, of een machine van Stiebel Eltron.

Maar wat is nu een juiste keuze? Welke fabrikant levert kwalitatief goede warmtepompen)? Het hoeft geen fancy features te hebben, maar gewoon doen waarvoor hij bestemd is. Mijn huidige is 18 jaar ingeregeld en doet wat ie moet doen en daar heb ik bv geen app voor nodig of online inzage in stroomverbruik e.d.

Ik verneem graag de ervaringen van jullie en dan graag alleen van de grond-warmtepomp (dus niet de lucht-warmtepomp of de all-electric modellen).

Alvast jullie dank.
Bert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier hebben een hoop mensen al ervaringen gedeeld:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als de driewegklep het enige probleem is zou het relatief goedkoop te fixen moeten zijn. Ook met een eventuele alternatieve/generieke klep. Maar na 18j is rondkijken naar een alternatieve unit ook zeker verstandig.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert kB
@DaWizza : dat topic is intussen ruim 450 pagina's en gaat vooral over technische aspecten en evt aanpassingen en ervaringen uitdelen.
Ik mag dan wel enigszins technische onderlegt zijn, maar hoef eigenlijk alleen maar te weten of een van de door mij genoemde warmtepompen een goede keus is.
Intussen ook een offerte voor een Thermia Calibra Eco Cool ontvangen. Merk kende ik niet. Is dit ook een WP om in overweging te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert kB
@Cr3ator :
dank voor je reactie.
Het vervangen van de 3-weg klep kost volgens de offerte rond de 1150 euro.
Vandaar de zoektocht naar een vervangend WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-09 19:37
Alledrie de merken die je noemt zijn al langere tijd op de markt en lijken prima merken.

Heb zelf die NIBE S1255-6 PC sinds een paar jaar, ervaring tot nu toe prima. Hij is uiteraard 'dom' te gebruiken, maar de firmware wordt actief onderhouden en regelmatig komen er functies bij. Hij kan nu zelf sturen op electriciteitsprijzen bijvoorbeeld. Dat is nuttig als je een dynamisch energiecontract hebt.

O ja, dit model doet eigenlijk 8kW (de naam suggereert 6kW, en in de specs kom je dat ook tegen). Ik had nagevraagd hoe dit zat bij mijn installateur, en die had de vraag weer aan NIBE doorgespeeld. Dit was het antwoord van NIBE:
De machine is zoals gezegd een 8 kW machine maar wordt 6 genoemd. Af fabriek staat hij ingesteld op 6 kW (bij 0/35C) (75%).

Het heeft met geluid te maken, bij max 6 kW is het geluid zo laag dat hij in Zweden, het thuisland van NIBE, voor een speciale regeling in aanmerking komt.

Bij vrijgave naar 8 kW komt er ca 3 dB bij, bij vollast.

Inzet van de machine voor 6 kW max of voor 8 kW max heeft geen aanwijsbare invloed op de levensduur. De machine moduleert en levert het vermogen wat de woning vraagt. Is er 9 kW nodig bij -10C buiten dan zal de machine naar vollast gaan. Echter is dat maar enkele uren per jaar.

Het rendement van (iedere) toerengeregelde machine verloopt volgens een kromme, bij nominaal vermogen (ca. 3 a 4 kW bij F/S1255-6(8)) is het rendement het hoogst en bij minimaal en maximaal vermogen is het rendement iets lager.
Dat moduleren doet die overigens prima. Waarschijnlijk doet je oude warmtepomp dat niet. De compressor staat nu een groot deel van het stookseizoen continu rustig te draaien.

NB: Wat dan weer wel jammer is, dat de functionaliteit van de NIBE-app recent sterk is gereduceerd, tenzij je een betaald abonnement neemt. Afhankelijk van de vorm kost dat 25 of 50 euro per maand. Ik vindt dat echt bizar. Over de 18jaar dat jouw oude warmtepomp is meegegaan had je dan ruim 10.000 euro uitgegeven om de app te te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:44
fabudop schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:28:

NB: Wat dan weer wel jammer is, dat de functionaliteit van de NIBE-app recent sterk is gereduceerd, tenzij je een betaald abonnement neemt. Afhankelijk van de vorm kost dat 25 of 50 euro per maand. Ik vindt dat echt bizar. Over de 18jaar dat jouw oude warmtepomp is meegegaan had je dan ruim 10.000 euro uitgegeven om de app te te kunnen gebruiken.
Die kosten die je noemt voor myuplink zijn per jaar niet per maand, dat scheelt aanzienlijk.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-09 19:37
Henielma schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Die kosten die je noemt voor myuplink zijn per jaar niet per maand, dat scheelt aanzienlijk.
Je hebt helemaal gelijk. Geen idee waarom ik dacht dat het per maand was...
Pagina: 1